Lapsuus 50-60 luvulla

Anonyymi-ap

Oli ihanaa aikaa. Lapsi sai olla pieni pitkään. Ei joka tuutista työnnetty silmille ja korville Setaa ja muita sukupuoli asioita. Ei ollut "sontaluukkua" joksi naapurin paappa nimitti myöhemmin television.
Iltaisi äiti luki satuja ja kertoi kaikenlaisia tarinoita omasta lapsuudestaan. Ekaluokalla opettaja kertoi ettei joulupukkia ja tonttuja ole. Siitä lähtien inhosin sitä opettajaa. Äiti selitti että jokaisella joka uskoo pukkiin ja tonttuihin niitä on olemassa opettajan puheista huolimatta.
Omat lapseni olivat pieniä kun kerran matkustin äitini ja lasteni kanssa linja-autolla vierailulle. Oli pimeä talvi-ilta ja lapset pitkästyivät jolloin äitini keksi että "katsokaapa mitä tuolla metsässä vilahti, taisi olla tontun lyhdyn valo". Loppumatka nenät auton ikkunassa niitä bongailtiin.
Minulla oli ihana äiti jota muistelen kaiholla ja kertoilen mummon juttuja nyt omille jälkipolville joita on jo neljässä polvessa,

303

2853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja pointtisi oli?

      • Anonyymi

        Meillä oli oppikoulussa joka aamu pääasiassa kristillinen aamunavaus vielä koko 1970-luvun.


      • Anonyymi

        Olipa mukava muisto lapsuudesta , , " pointteja " ei varmaan tuohon aikaan ollu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa mukava muisto lapsuudesta , , " pointteja " ei varmaan tuohon aikaan ollu.

        No ei sulla kyllä ole nytkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä oli oppikoulussa joka aamu pääasiassa kristillinen aamunavaus vielä koko 1970-luvun.

        Niin meilläkin, se oli ihanaa YYAaikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä oli oppikoulussa joka aamu pääasiassa kristillinen aamunavaus vielä koko 1970-luvun.

        Se aamunavaus kuulemma rauhoitti oppilaat koulupäivän haasteisiin. Joulukirkko ja kevätjuhlat olivat suuria ja kauniita,arvokkaita ja odotettuja tapahtumia lapsen mielestä vaikkei itse uskonnosta mitään ymmärrettykkään. Sääli että tuollaiset kauniit ja arvokkaat, mieleen jäävät tapahtumat ovat muita uskontoja kumarrellessa ja pokkuroidessa lopetettu.


      • Anonyymi

        Lapsuus 50-60 luvulla oli ihanaa aikaa.


      • Anonyymi

        Jollet lulemaasi ymmärrä, niin kommentoisitko jossain muualla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä oli oppikoulussa joka aamu pääasiassa kristillinen aamunavaus vielä koko 1970-luvun.

        Peruskoulussa oli myös vielä 80 luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä oli oppikoulussa joka aamu pääasiassa kristillinen aamunavaus vielä koko 1970-luvun.

        Sairasta tuollainen uskonnon tyrkyttäminen väkisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä oli oppikoulussa joka aamu pääasiassa kristillinen aamunavaus vielä koko 1970-luvun.

        Oliko ateistien lapset siinä mukana ?


      • Anonyymi

        Ennen oli asiat paremmin. Nyt ollaan menossa kohti tuhoa. Uppoava länsi.


      • Anonyymi

        Pointtini oli pottutohtorin herättäminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei sulla kyllä ole nytkään.

        Tässä ei nyt väännetäkään väitöskirjaa pottujen kasvulämpötiloista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollet lulemaasi ymmärrä, niin kommentoisitko jossain muualla?

        Ei se ymmärrä, kun ei aloitus ollut väitöskirjan muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairasta tuollainen uskonnon tyrkyttäminen väkisin.

        Ymmärrämme, että potaattitohtori on uskonnon uhri, kun joutui kasvamaan lestadiolaisperheessä.
        Tohtori yrittää nyt päästä katkeruudestaan eroon ja on hyvä ja menee pikaisesti psykiatrin vastaanotolle.
        Valitettavasti Bobby ei ole enää käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko ateistien lapset siinä mukana ?

        Oli.
        Kommunistien ja ateistien lapset olivat mukana ihan omasta tahdostaan ja myös vanhempansa tulivat katsomaan joulujuhla- ja kevätjuhlaesityksiä ja kävivät myös kirkossa ja kuuluivat valtion kirkkoon eli ev.lut.srk:aan. Ateistit eivät eronneet kirkosta 50 - 70 -luvuilla.
        Tätähän sinä kysyit.
        Tässä vastaus.
        Analysoi ihan ite.
        Älä minulle suutu - minä vain vastasin kysymykseesi - siihen aikaan toimittiin näin.
        (Itse olin lapsi silloin...)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä oli oppikoulussa joka aamu pääasiassa kristillinen aamunavaus vielä koko 1970-luvun.

        Hyvä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsuus 50-60 luvulla oli ihanaa aikaa.

        Jäänyt mieleen lapsuudesta 1950- luvun kauniit kesät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko ateistien lapset siinä mukana ?

        Jäänyt mieleen ruokatunti kansakoulusta 1950-luvun puolivälistä. Luokanvalvoja, jonkin sortin uskovainen mies, kaikin puolin hyvä ja mukava opettaja, mutta ruokatunnit meni hänen johdollaan tietyn rituaalin mukaan. Kun ruoka oli kaikille jaettu, kaikki asennossa seisten opettajan johdolla lausuttiin yhteen ääneen ruokarukous kädet ristissä: "Siunaa Jeesus ruokamme, Amen".
        Kun kaikki oli syöneet, taas kaikki seisten yhteen ääneen. "Kiitos Jeesus ruuasta, Amen". Eikä syönnin ohessa saanut jutella. Piti olla jopa hiljempaa kuin tunnilla.
        "Oliko ateistien lapset siinä mukana?" Oli. En tiedä , että kukaan vanhemmista olisi ottanut uskonnon opetuksen ja ruokarukoukset esille. Eikä alle 10- vuotiaat penskat ymmärtäneet mitään ateismista. Koulun valistus otettiin sellaisenaan vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli.
        Kommunistien ja ateistien lapset olivat mukana ihan omasta tahdostaan ja myös vanhempansa tulivat katsomaan joulujuhla- ja kevätjuhlaesityksiä ja kävivät myös kirkossa ja kuuluivat valtion kirkkoon eli ev.lut.srk:aan. Ateistit eivät eronneet kirkosta 50 - 70 -luvuilla.
        Tätähän sinä kysyit.
        Tässä vastaus.
        Analysoi ihan ite.
        Älä minulle suutu - minä vain vastasin kysymykseesi - siihen aikaan toimittiin näin.
        (Itse olin lapsi silloin...)

        "Ateistit eivät eronneet kirkosta 50 - 70 -luvuilla." Kyllä jotkut erosivat, lähinnä luokkatietoiset kommunistit. Mutta ei nykyisessä määrässä erottu.
        Vaan ei eronneet ns. korpikommunistit, joille kommunistin äänestäminen oli tullut äidinmaidossa, suvun mukana itsestään selvyytenä.
        He kuuluivat kirkkoon ja kun Kainuussa eräässä pirtissä pappi kävi kastamassa lapsen sanoen; "Kasvattakaa lapsi jeesuksen nimessä ja hengessä", oli isoisä, 1918 vankileirillä ollut ja kovia kokenut vanha äijä keskeyttänyt papin; "kuule pappi, kyllä me kasvatamme pojan tuon miehen hengessä" ja osoittanut kepillään seinällä kehyksissä ollutta valokuvaa.
        Se oli Stalinin kuva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin meilläkin, se oli ihanaa YYAaikaa.

        Joo, muistan lapsuudestani ihanan iltapäiväkerhon jossa me ipanat kävimme. Siellä oli parhaat lelut, mm. jättipitkä formula-autorata, mutta jokin muukin siellä oli mutkilla kuin autorata. Ohjaajat painostivat meitä opettelemaan mielestäni jo silloin vastenmielisten laulujen sanoja ulkoa. Meillä oli myös pienet jäsenkirjat ja ne lapset jotka omaksuivat opin saivat punaisen huivin. Parhaista leluista huolimatta, kun täytin 6 vuotta jätin vain menemättä sinne. Tämä ihanuus 1970-luvun alkupuoliskolla. Silti, niin vain lopulta kävi, että Neuvostoliitto romahti, muuri murtui. Ympäri maailman kuuluin helpottunut huokaus. Hyvästi YYA, hyvästi rauhanohjukset ja rautaesirippu.
        Olihan se kaunis uni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko ateistien lapset siinä mukana ?

        Olivat ateistit mukana, mutta vastapainoksi nämä ateistilapset kävivät lähikaupoissa varkaissa ja kiusasivat muita ja taisipa joku ateistikiusaaja saada hymypoika-patsaankin käytöksestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairasta tuollainen uskonnon tyrkyttäminen väkisin.

        Se nyt on vain niin, että meidänkin arvomme ja moraalimme tulee nimenomaan kristinopista! Nyt kun ihmiset ovat sen hylänneet omassa elämässään ja kaiken huipuksi vaatineet ettei sitä saa koulussakaan esiintyä, niin lapsemme eivät opi näitä arvoja mistään!
        Eihän kukaan opeta heille mikä on oikein ja mikä väärin puhumattakaan kymmenestä käskystä! Sen vuoksi yhteiskuntamme onkin rappiolla!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oli.
        Kommunistien ja ateistien lapset olivat mukana ihan omasta tahdostaan ja myös vanhempansa tulivat katsomaan joulujuhla- ja kevätjuhlaesityksiä ja kävivät myös kirkossa ja kuuluivat valtion kirkkoon eli ev.lut.srk:aan. Ateistit eivät eronneet kirkosta 50 - 70 -luvuilla.
        Tätähän sinä kysyit.
        Tässä vastaus.
        Analysoi ihan ite.
        Älä minulle suutu - minä vain vastasin kysymykseesi - siihen aikaan toimittiin näin.
        (Itse olin lapsi silloin...)

        Kaikissa juhlissa olin vaikka olinkin kommunisti perheestä. Ei politiikkaa joka paikkaan tungettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peruskoulussa oli myös vielä 80 luvulla.

        Näin oli. Itse olin kai enemmänkin ateisti, mutta ei se tapa minua mitenkään haitannut. Sehän oli sitä todellista monimuotoisuutta ja erilaisuuden hyväksymistä, johon silloinkin kyllä virallisesti kasvatettiin. Että ehkä minä en koe aamunavausta tärkeänä, mutta joku toinen voi kokea ja siksi voin itse sen vallan hyvin sietää, kun ei se minua mitenkään haittaakaan.

        Silloin oli ylipäätään selvää, että kaikkea, mitä sanotaan, koulussa tai missään, ei kannata uskoa. Se johtui siitä YYA-ajasta. Sekin oli niin itsestään selvää silloin. Että erilaiset ryhmät ajavat omia etujaan ja paasaavat omista aatteistaan ja että on kunkin omalla vastuulla, mitä niistä uskoo ja mitä ei.

        On silti totta kai aivan oikein, että koulu pyrkii totuuteen. Vaikka ei aina siinä onnistukaan niin hyvin kuin pitäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko ateistien lapset siinä mukana ?

        Olivat, eivätkä yleensä siitä valittaneet tai välittäneet. Miksi olisivat? Ei kukaan vaatinut, että maksalaatikkoa ei saisi tarjota ruuaksi, vaikka osa ei siitä pitänyt. He vain jättivät sen syömättä, kuten jotkut toiset jättivät kalaruuat, kun eivät niistä pitäneet. Toiset taas pitivät ja söivät.

        Sama juttu aamunavauksen kanssa. Ne muuten eivät aina olleet kristillisiä meidän koulussamme, sillä opettajissakin taisi olla ateisteja, vaikka eivät tuoneet sitä esille julkisesti. Sanoisin, että 95% oli kristillistä aamunavauksista, muut sitten eivät.

        Se nyt vain oli sellainen tapa. Kuten vaikkapa joulukuusi. Eihän sitäkään kaikki harrasta, mutta harva vaatii, ettei esim julkisilla paikoilla sen takia saisi olla joulukuusia. Vähemmistöangsti on nykyään yleisempää kuin silloin. Oli kai sitä silloinkin, mutta kun se ei enemmistöä kiinnostanut, niin jäi näkymättömiin verrattuna nykyiseen, jossa sitä korostetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen oli asiat paremmin. Nyt ollaan menossa kohti tuhoa. Uppoava länsi.

        Persutko lännen aikovat upottaa? Siitähän se jo Mestarikin kirjoitti. Ja Riikka sitä luki ja vaikuttui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli.
        Kommunistien ja ateistien lapset olivat mukana ihan omasta tahdostaan ja myös vanhempansa tulivat katsomaan joulujuhla- ja kevätjuhlaesityksiä ja kävivät myös kirkossa ja kuuluivat valtion kirkkoon eli ev.lut.srk:aan. Ateistit eivät eronneet kirkosta 50 - 70 -luvuilla.
        Tätähän sinä kysyit.
        Tässä vastaus.
        Analysoi ihan ite.
        Älä minulle suutu - minä vain vastasin kysymykseesi - siihen aikaan toimittiin näin.
        (Itse olin lapsi silloin...)

        Totta puhut, noin se oli. Vähemmistöt olivat silloin suvaitsevampia (välinpitämätöntä) enemmistöä kohtaan, kun social justice warriorism ei ollut muotia. Ja miten olisi ollut, kun ei ollut nettiä ja somea. Änkyröitä oli, mutta saivat änkyröidä pääosin ihan itsekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäänyt mieleen ruokatunti kansakoulusta 1950-luvun puolivälistä. Luokanvalvoja, jonkin sortin uskovainen mies, kaikin puolin hyvä ja mukava opettaja, mutta ruokatunnit meni hänen johdollaan tietyn rituaalin mukaan. Kun ruoka oli kaikille jaettu, kaikki asennossa seisten opettajan johdolla lausuttiin yhteen ääneen ruokarukous kädet ristissä: "Siunaa Jeesus ruokamme, Amen".
        Kun kaikki oli syöneet, taas kaikki seisten yhteen ääneen. "Kiitos Jeesus ruuasta, Amen". Eikä syönnin ohessa saanut jutella. Piti olla jopa hiljempaa kuin tunnilla.
        "Oliko ateistien lapset siinä mukana?" Oli. En tiedä , että kukaan vanhemmista olisi ottanut uskonnon opetuksen ja ruokarukoukset esille. Eikä alle 10- vuotiaat penskat ymmärtäneet mitään ateismista. Koulun valistus otettiin sellaisenaan vastaan.

        Meillä ala-asteella oli nuori opettajapariskunta, joista ainakin miesopettaja oli kovan linjan vasemmistolainen. Siitä huolimatta ruokarukous luettiin ennen kuin alettiin syömään. Se kun kai kuului opetusohjelmaan tai johonkin sääntöihin. Samoin aamunavaukset olivat pääosin uskonnollisia ja virsi laulettiin.

        Tuntuu aika huvittavalle huomata, miten paljon suvaitsemattomammaksi maailma on nykyisin muuttunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ateistit eivät eronneet kirkosta 50 - 70 -luvuilla." Kyllä jotkut erosivat, lähinnä luokkatietoiset kommunistit. Mutta ei nykyisessä määrässä erottu.
        Vaan ei eronneet ns. korpikommunistit, joille kommunistin äänestäminen oli tullut äidinmaidossa, suvun mukana itsestään selvyytenä.
        He kuuluivat kirkkoon ja kun Kainuussa eräässä pirtissä pappi kävi kastamassa lapsen sanoen; "Kasvattakaa lapsi jeesuksen nimessä ja hengessä", oli isoisä, 1918 vankileirillä ollut ja kovia kokenut vanha äijä keskeyttänyt papin; "kuule pappi, kyllä me kasvatamme pojan tuon miehen hengessä" ja osoittanut kepillään seinällä kehyksissä ollutta valokuvaa.
        Se oli Stalinin kuva.

        Siihen aikaan oli vielä niitä ihan oikeita kommunisteja. Anna Kontula on aika laimea versio verrattuna piinkoviin stalinisteihin.

        Saa siinä Puopolot pelotella nykylapsia asioilla, joista eivät itsekään mitään tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, muistan lapsuudestani ihanan iltapäiväkerhon jossa me ipanat kävimme. Siellä oli parhaat lelut, mm. jättipitkä formula-autorata, mutta jokin muukin siellä oli mutkilla kuin autorata. Ohjaajat painostivat meitä opettelemaan mielestäni jo silloin vastenmielisten laulujen sanoja ulkoa. Meillä oli myös pienet jäsenkirjat ja ne lapset jotka omaksuivat opin saivat punaisen huivin. Parhaista leluista huolimatta, kun täytin 6 vuotta jätin vain menemättä sinne. Tämä ihanuus 1970-luvun alkupuoliskolla. Silti, niin vain lopulta kävi, että Neuvostoliitto romahti, muuri murtui. Ympäri maailman kuuluin helpottunut huokaus. Hyvästi YYA, hyvästi rauhanohjukset ja rautaesirippu.
        Olihan se kaunis uni.

        Missä päin Suomea tuollaista oli?

        Itse kävin 1970-luvulla pyhäkoulussa, ja siellä opetettiin Jeesuksesta. Punaista ei näkynyt missään.

        Eipä minusta uskovaa tullut, ei myöskään punauskovaa. Oman tieni kulkija, joka aina suhtautuu epäillen kaikkeen, mitä yritetään syöttää. Kotoa sen opin. Sodan nähneet vanhempani olivat nähneet propagandaa ja aatteiden vellontaa ihan omiksi tarpeikseen eivätkä jaksaneet ottaa asioita niin vakavasti.

        Paitsi ne tärkeät asiat. Ne otettiin vakavasti.


      • Anonyymi

        Tarviiko olla aina pointtia? Täällä saa myös kertoa tarinoita ja muistelmia, jos haluaa, eikä tarvi aina odottaa että joku kommentoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se aamunavaus kuulemma rauhoitti oppilaat koulupäivän haasteisiin. Joulukirkko ja kevätjuhlat olivat suuria ja kauniita,arvokkaita ja odotettuja tapahtumia lapsen mielestä vaikkei itse uskonnosta mitään ymmärrettykkään. Sääli että tuollaiset kauniit ja arvokkaat, mieleen jäävät tapahtumat ovat muita uskontoja kumarrellessa ja pokkuroidessa lopetettu.

        Siihen aikaan oli sentään ARVOJA! Pyhiä arvoja, jotka johtotähtinä ohjasivat elämäämme.
        Nyt on vain sekamelskaa, jossa ei voi kohta sanoa tyttöjä tytöiksi, eikä poikia pojiksi.
        Kaikki myllätään, eikä järjen käyttöä enää sallita, kun tilalle on tullut arvottomuus ja päämäärättömyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairasta tuollainen uskonnon tyrkyttäminen väkisin.

        Sairasta on tyhjyyden tyrkyttäminen ilman päämäärää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olivat, eivätkä yleensä siitä valittaneet tai välittäneet. Miksi olisivat? Ei kukaan vaatinut, että maksalaatikkoa ei saisi tarjota ruuaksi, vaikka osa ei siitä pitänyt. He vain jättivät sen syömättä, kuten jotkut toiset jättivät kalaruuat, kun eivät niistä pitäneet. Toiset taas pitivät ja söivät.

        Sama juttu aamunavauksen kanssa. Ne muuten eivät aina olleet kristillisiä meidän koulussamme, sillä opettajissakin taisi olla ateisteja, vaikka eivät tuoneet sitä esille julkisesti. Sanoisin, että 95% oli kristillistä aamunavauksista, muut sitten eivät.

        Se nyt vain oli sellainen tapa. Kuten vaikkapa joulukuusi. Eihän sitäkään kaikki harrasta, mutta harva vaatii, ettei esim julkisilla paikoilla sen takia saisi olla joulukuusia. Vähemmistöangsti on nykyään yleisempää kuin silloin. Oli kai sitä silloinkin, mutta kun se ei enemmistöä kiinnostanut, niin jäi näkymättömiin verrattuna nykyiseen, jossa sitä korostetaan.

        jaa että täällä vielä eletään 60-70 lukua,jolloin oli vielä Itäperän ja asutus alueen komunistit aktiivisia, ja se ,,kateus on voimissaan ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jaa että täällä vielä eletään 60-70 lukua,jolloin oli vielä Itäperän ja asutus alueen komunistit aktiivisia, ja se ,,kateus on voimissaan ,

        Minulle opetettiin :että varo vihaista pässiä edestä ja potkurihevosta takaa, mutta
        Komunistia joka puolelta..


      • Anonyymi

        Lisäksi ovat vieneet turvallisuuden,murhaten,raiskaten jopa lapsia,vaikuttaen politiikkaan uhkailuilla,ja kumartamalla allahia.
        Allah on langennut enkeliruhtinas,jolle Jumala on antanut vallan hallita koko maailmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäänyt mieleen ruokatunti kansakoulusta 1950-luvun puolivälistä. Luokanvalvoja, jonkin sortin uskovainen mies, kaikin puolin hyvä ja mukava opettaja, mutta ruokatunnit meni hänen johdollaan tietyn rituaalin mukaan. Kun ruoka oli kaikille jaettu, kaikki asennossa seisten opettajan johdolla lausuttiin yhteen ääneen ruokarukous kädet ristissä: "Siunaa Jeesus ruokamme, Amen".
        Kun kaikki oli syöneet, taas kaikki seisten yhteen ääneen. "Kiitos Jeesus ruuasta, Amen". Eikä syönnin ohessa saanut jutella. Piti olla jopa hiljempaa kuin tunnilla.
        "Oliko ateistien lapset siinä mukana?" Oli. En tiedä , että kukaan vanhemmista olisi ottanut uskonnon opetuksen ja ruokarukoukset esille. Eikä alle 10- vuotiaat penskat ymmärtäneet mitään ateismista. Koulun valistus otettiin sellaisenaan vastaan.

        Meillä oli naispettaja,ja samoin toimittiin vielä 60 luun alussakin.Opettaja oli uskova,mutta hengenhedelmät oli vähäiset,sillä tytöt saivat tehdä mitä pahojaan tahtoivat rankaisematta,sekä perättömiä ´´kaipailuja''.Jouduin usein käytävälle puolustaessani luokan pienimpiä tyttöjen väkivallalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairasta tuollainen uskonnon tyrkyttäminen väkisin.

        Sairasta on se että kaikkien pitäisi olla ateisteja, wokeja feministejä. setan kannattajia, vaihtoehtoisia ihmisiä jotka ei itse tiedä edes identiteettiään. Heidän pitää median kautta tietää ovatko miehiä naisia vai 100 muuta sieltä löytämäänsä oliota. Kyllä on ihanaa olla vapaa ja kristitty tietää sukupuolensa, ei tarvii miettiä mikä apinalaji on esi-isä ja tietää määränpään mihin menee kuoltuansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairasta tuollainen uskonnon tyrkyttäminen väkisin.

        Kenellä on niin heikko itsetunto, että menee aamunavauksista raiteiltaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairasta tuollainen uskonnon tyrkyttäminen väkisin.

        Huoh, kukaan ei tyrkyttänyt yhtään mitään. Jos joku kristillinen aamunavaus on liikaa ei ole valmis käymään edes koulua. Jos et edes muutamaa minuuttia pysty kuuntelemaan jotain mikä sinua ei kiinnosta et ole valmis toimimaan muiden kanssa. Te ateistit olette hellvetin rasittavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko ateistien lapset siinä mukana ?

        Siihen aikaan ateisteja ei oikein ollut vanhemmissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä päin Suomea tuollaista oli?

        Itse kävin 1970-luvulla pyhäkoulussa, ja siellä opetettiin Jeesuksesta. Punaista ei näkynyt missään.

        Eipä minusta uskovaa tullut, ei myöskään punauskovaa. Oman tieni kulkija, joka aina suhtautuu epäillen kaikkeen, mitä yritetään syöttää. Kotoa sen opin. Sodan nähneet vanhempani olivat nähneet propagandaa ja aatteiden vellontaa ihan omiksi tarpeikseen eivätkä jaksaneet ottaa asioita niin vakavasti.

        Paitsi ne tärkeät asiat. Ne otettiin vakavasti.

        Just niin. Olen myös oman tieni kulkija!! Ken tietä käy, tien on vanki, vapaa on vain umpihanki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle opetettiin :että varo vihaista pässiä edestä ja potkurihevosta takaa, mutta
        Komunistia joka puolelta..

        😁😁😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenellä on niin heikko itsetunto, että menee aamunavauksista raiteiltaan...

        Joidenkin lasten vanhemmilla; he haluavat että lapsensa kasvaisivat ymmärtämättöminä ja tietämättöminä siitä mikä merkitys uskonnolla maailman kansojen elämässä on ollut ja yhä edelleen on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsuus 50-60 luvulla oli ihanaa aikaa.

        Toista se oli lapsien vanhemmilla. Raskasta työtä jotta sai onnelliset räkänokat ruokittua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairasta tuollainen uskonnon tyrkyttäminen väkisin.

        Muistan kun yläkoulun paskahuusissa otettiin välitunnilla pöykkyryyppyjä, no olihan pöykky lantrattua, lapsiahan vielä oltiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrämme, että potaattitohtori on uskonnon uhri, kun joutui kasvamaan lestadiolaisperheessä.
        Tohtori yrittää nyt päästä katkeruudestaan eroon ja on hyvä ja menee pikaisesti psykiatrin vastaanotolle.
        Valitettavasti Bobby ei ole enää käytössä.

        Mikä vika noissa lestaadiolaisissa on ? Pääosin kunnon ihmisiä, rehellisia ja mukavia. Seurustelin nuoren miehenä kauniin ja viisaan lestaidiolaisperheen tytön kanssa. En kuulunut mihinkään uskontokuntaan. Kun hain tyttöä elokuviin autollani, niin perheen isä tuli vielä talon rappusille heiluttamaan ja kysyi mihin aikaan tulisimme takaisin ? Lopuksi toivotti turvallista matkaa ja enkeleitä matkallemme. No... siitä on kohta viisikymmentä vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairasta on se että kaikkien pitäisi olla ateisteja, wokeja feministejä. setan kannattajia, vaihtoehtoisia ihmisiä jotka ei itse tiedä edes identiteettiään. Heidän pitää median kautta tietää ovatko miehiä naisia vai 100 muuta sieltä löytämäänsä oliota. Kyllä on ihanaa olla vapaa ja kristitty tietää sukupuolensa, ei tarvii miettiä mikä apinalaji on esi-isä ja tietää määränpään mihin menee kuoltuansa.

        Amen! Suurta Jumalan Armoa olla ja elää uskossa Jeesukseen. Jeesus on uskollinen auttaja, turva ja tuki koko elämän matkalla. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Taivaskoti odottaa niitä jotka ovat ottaneet elämänsä aikana Jeesuksen sovitustyön vastaan, saaneet syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Jumala kehoittaa Raamatun sanassa: Antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ala-asteella oli nuori opettajapariskunta, joista ainakin miesopettaja oli kovan linjan vasemmistolainen. Siitä huolimatta ruokarukous luettiin ennen kuin alettiin syömään. Se kun kai kuului opetusohjelmaan tai johonkin sääntöihin. Samoin aamunavaukset olivat pääosin uskonnollisia ja virsi laulettiin.

        Tuntuu aika huvittavalle huomata, miten paljon suvaitsemattomammaksi maailma on nykyisin muuttunut.

        Aamunavauksilla selkis pää ja lakkasi ajatukset harhailemasta ja tavallaan sellanen rauhottumishetki ennen koulutyön alkua.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä päin Suomea tuollaista oli?

        Itse kävin 1970-luvulla pyhäkoulussa, ja siellä opetettiin Jeesuksesta. Punaista ei näkynyt missään.

        Eipä minusta uskovaa tullut, ei myöskään punauskovaa. Oman tieni kulkija, joka aina suhtautuu epäillen kaikkeen, mitä yritetään syöttää. Kotoa sen opin. Sodan nähneet vanhempani olivat nähneet propagandaa ja aatteiden vellontaa ihan omiksi tarpeikseen eivätkä jaksaneet ottaa asioita niin vakavasti.

        Paitsi ne tärkeät asiat. Ne otettiin vakavasti.

        Oulussa ainakin oli vielä 1980-luvulla. Joko SKDL:n tukema iltapäiväkerho koulun tiloissa. Esittivät neuvotoliittolaisia (sota)elokuvia ja jos katsoi loppuun asti sai karamellin. Kerhossa sai käydä jos halusi, mutta mitään pakkoa ei ollut.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairasta on se että kaikkien pitäisi olla ateisteja, wokeja feministejä. setan kannattajia, vaihtoehtoisia ihmisiä jotka ei itse tiedä edes identiteettiään. Heidän pitää median kautta tietää ovatko miehiä naisia vai 100 muuta sieltä löytämäänsä oliota. Kyllä on ihanaa olla vapaa ja kristitty tietää sukupuolensa, ei tarvii miettiä mikä apinalaji on esi-isä ja tietää määränpään mihin menee kuoltuansa.

        Näin on. Kyllä niitä homoja tiedettiin kylillä olevan. En muista että niitä olisi kiusattu.
        Tosin homottelua oli kyllä. Tytöt kulkivat kyllä käsikädessä. Ei kyllä pidetty heidän käytötään mitekään kummallisena. Sevän kuuluu ns. Naiselliseen hellyyteen. Nyt mopo on karannut kasistä. Vuosia hetero suhteessa ollut nainen huomaakin olevansa lesbo.
        Toki peite parisuhteita on miehilläkin.Harva kuitenkin ylpeilee asialla


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Se aamunavaus kuulemma rauhoitti oppilaat koulupäivän haasteisiin. Joulukirkko ja kevätjuhlat olivat suuria ja kauniita,arvokkaita ja odotettuja tapahtumia lapsen mielestä vaikkei itse uskonnosta mitään ymmärrettykkään. Sääli että tuollaiset kauniit ja arvokkaat, mieleen jäävät tapahtumat ovat muita uskontoja kumarrellessa ja pokkuroidessa lopetettu.

        Tuossapa laitoit kristinuskon paremmaksi kuin muut. Uskontojen ja muiden ideologioiden takia ne suurimmat sodat on käyty.


    • Anonyymi

      setahöpötys on ryssänmielisten mädätystä.
      älä lähde näiden kelkkaan vaan tuomitse se päättäväisesti !

      • Anonyymi

        Setalaisuus kertoo mielisairaudesta.


      • Anonyymi

        Hui Kyllä pelottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Setalaisuus kertoo mielisairaudesta.

        Sanoo sekopää.


      • Anonyymi

        Miten Seta ja setahöpötys voisi olla ryssänmielisten mädätystä, kun kaikki sellainen on lailla kiellettyä Venäjällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten Seta ja setahöpötys voisi olla ryssänmielisten mädätystä, kun kaikki sellainen on lailla kiellettyä Venäjällä?

        Persulogiikkaa, persulogiikkaa. Se on ihan oma sairautensa.


      • Anonyymi

        Seta ei tule Venäjältä se tulee Amerikasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hui Kyllä pelottaa.

        NATOn LGBTQ kansa tulee Amerikasta auttamaan Suomea.


      • Anonyymi

        Tuskin on ryssänmielisten höpötystä.


      • Anonyymi

        Mikä siinä on väärää , sanoppa se ?


      • Anonyymi

        Oletkos ollut kuuntelemassa kun niin kovasti källäät setaa . Onkomjotenkin taas väärin käsityksiä kun aikuinen ihminen möläyttelee mitä tahansa . Harvoi noin ala-arvoista näkee ikäpalstoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Setalaisuus kertoo mielisairaudesta.

        Ennemmin sinun mielipiteesi siitä kertoo mielisairaudesta , kuinka pönttö saa olla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persulogiikkaa, persulogiikkaa. Se on ihan oma sairautensa.

        Niinhän se aina näkyy kommenteissa mitä ovat.
        Eivätbtiedä tuon taivaallista SETAN työstä mutta latelevat persumaisia ne heidän tyylillä puhumista. Sairasta todella mutta voiko odottaakaan muuta kun elämän kovan koulun käynyt vetelee iskulauseitaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoo sekopää.

        Se onkin lestakepu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Setalaisuus kertoo mielisairaudesta.

        Nyt loukkaat mielisairauksista kärsiviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siinä on väärää , sanoppa se ?

        Mää jotenkin ajattelen, että ne jotka eniten setasta, homoista jne. meuhkaavat, ovat itse näihin asioihin taipuvaisia, jopa kaappisellaisia. Osa toki piilotuu erään kirjan taakse. Vaikkakin minun mielestäni Jeesus saarnasi rakkaudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoo sekopää.

        Ite oot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mää jotenkin ajattelen, että ne jotka eniten setasta, homoista jne. meuhkaavat, ovat itse näihin asioihin taipuvaisia, jopa kaappisellaisia. Osa toki piilotuu erään kirjan taakse. Vaikkakin minun mielestäni Jeesus saarnasi rakkaudesta.

        Taas tuota tieteellisyyden sumuverhoon kätkeytyvää epätieteellistä freudilaisuutta, jonka ateistit luulevat olevan totta ja tieteellistä, vaikka Freudin teoriat on osoitettu olevan epätieteellistä humppaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mää jotenkin ajattelen, että ne jotka eniten setasta, homoista jne. meuhkaavat, ovat itse näihin asioihin taipuvaisia, jopa kaappisellaisia. Osa toki piilotuu erään kirjan taakse. Vaikkakin minun mielestäni Jeesus saarnasi rakkaudesta.

        Kyllä,mutta saanasi eniten parannuksen teosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten Seta ja setahöpötys voisi olla ryssänmielisten mädätystä, kun kaikki sellainen on lailla kiellettyä Venäjällä?

        Se juuri ilmentää setahöpöjen epäjohdonmukaisuutta ja tietämättömyyttä. Onko sinulla mitään käsitystä mitä tarkoittaa ns. myyräntyö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mää jotenkin ajattelen, että ne jotka eniten setasta, homoista jne. meuhkaavat, ovat itse näihin asioihin taipuvaisia, jopa kaappisellaisia. Osa toki piilotuu erään kirjan taakse. Vaikkakin minun mielestäni Jeesus saarnasi rakkaudesta.

        Uudessa testamentissa uskovan elämän tavoiteltavina asioina pidetään agapeta ja filiaa, sen sijaan eros ja seksi ovat sellaisinaan tavoiteltavina torjuttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mää jotenkin ajattelen, että ne jotka eniten setasta, homoista jne. meuhkaavat, ovat itse näihin asioihin taipuvaisia, jopa kaappisellaisia. Osa toki piilotuu erään kirjan taakse. Vaikkakin minun mielestäni Jeesus saarnasi rakkaudesta.

        Niin pysyvät Usko, Toivo, Rakkaus. Suurin niistä on Rakkaus, joka on Puhdas ja Pyhä. Jeesuksen Golgatalla täyttämän sovituksen kautta voi jokainen armahdettu syntinen päästä osallisuuteen Isän Jumalan suuresta Rakkaudesta. Vain uudella puhtaalla mielellä voidaan ymmärtää totuus, että Jumala loi miehen ja naisen. Yhdisti heidät. Ihmiskuntana kasvamaan. Heidän anatomiakin sen todistaa.


    • Anonyymi

      Seta lopetti lapsien teon Suomessa.

      • Anonyymi

        Setalaisilla ei vehkeet toimi tai ne ei tunnista niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Setalaisilla ei vehkeet toimi tai ne ei tunnista niitä.

        " pojillakin on pimppi "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " pojillakin on pimppi "

        Fag gay is okay.


      • Anonyymi

        Väestöliitto on toinen hyväkäs, jota pidetään verovaroin yllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " pojillakin on pimppi "

        Tänään voi olla pimppi, huomenna ehkä ei, riippuu miten sekaisin vintti on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fag gay is okay.

        Okay boss gay boss.


      • Anonyymi

        Ivaa että lopetti, pitäisikö lasten olla aina båvaan niin tyhmiä että joutuvat menemään naimisiin 17 vuotiaana kun vahinko on tullut. Tänään saavat tietä. Ettei kenekään kanssa tarvitse olla vastoin tahtoaan , ja ennenkaikkea että on ehkäisy menetelmiä lapset tehdään ajatuksen kanssa niin että,on lapsella hyvät lähtökuopat ä mikä sen parempaa kun kaikki lapset jotka syntyvät ovat kahden ihmisen keskeinen päätös saada lapsi ja katsoa että hänellä on kaikki mahdollisuudet elämässä . Joten ihan oikein että saavat tietoa luonnollisista asioista .
        Kamalaa se oli ennen kun tytöt sai menkat eivätkä tietäneet miksi heillä on verta vaatteissa. . Luonnollinen tiedon saanti on sitä,parasta mitä lapselle voi anataa niin on varistetyuntiedolla ja tytöt saavat tuntea oman arvonsa tyttönä . Ei enää niinkuin ennen että pojat olivat aina olevinaan muka viisaampia , vaikka eivät ole oikeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään voi olla pimppi, huomenna ehkä ei, riippuu miten sekaisin vintti on.

        Sinua ne kovasti kiinnostaa nuo alapään asiat olet sentään oppinut että erilaisuuksia on maailmassa .viime viikolla symånyti maailmassa pienimpoikamjolla,oli kolme penistä ei ollut ensimmäinen maailmassa sellaisella erikoisuudella , mutta se on silti hyvin harvinaista . Joten sitäkö vauvaa haukkuisitte varmasti jos olisi keskuudessanne . Menkää itse kuuntelemaan SETAN oppeja vaikuttaa että teikäläiset niitä tarttee eniten että oppisitte ettei ketään ihmistä saa halveksia siitä millaisena hän on syntynyt .
        Kuten tuo kommentti että ”:pojalla on pimppi” miten lapsellista sinänsä , se kertoo juuri siitä tyhmyydestä kun ei asioista ymmärretä . Aikuinen ihminen ja vaivaa päätänsä asioilla joita ei edes teini ikäiset ajattele. Ja vielä on. Vastaan SETAN oppeja , siinä sen ristiriidan huomaa, sääliksi käy .


      • Anonyymi

        Kyllä sen lopetti ihan muut syyt kuin Seta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fag gay is okay.

        Opettele englantia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " pojillakin on pimppi "

        Älä sinä huoli. Ethän sinä mitään sille voi, olet vain syntynyt sellaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ivaa että lopetti, pitäisikö lasten olla aina båvaan niin tyhmiä että joutuvat menemään naimisiin 17 vuotiaana kun vahinko on tullut. Tänään saavat tietä. Ettei kenekään kanssa tarvitse olla vastoin tahtoaan , ja ennenkaikkea että on ehkäisy menetelmiä lapset tehdään ajatuksen kanssa niin että,on lapsella hyvät lähtökuopat ä mikä sen parempaa kun kaikki lapset jotka syntyvät ovat kahden ihmisen keskeinen päätös saada lapsi ja katsoa että hänellä on kaikki mahdollisuudet elämässä . Joten ihan oikein että saavat tietoa luonnollisista asioista .
        Kamalaa se oli ennen kun tytöt sai menkat eivätkä tietäneet miksi heillä on verta vaatteissa. . Luonnollinen tiedon saanti on sitä,parasta mitä lapselle voi anataa niin on varistetyuntiedolla ja tytöt saavat tuntea oman arvonsa tyttönä . Ei enää niinkuin ennen että pojat olivat aina olevinaan muka viisaampia , vaikka eivät ole oikeasti.

        Tästä ei ymmärrä mitään, täyttä siansaksaa.


    • Anonyymi

      Ihana aloitus. Tuollaisena minäkin lapsuuteni muistan. Lapsia oli joka perheessä, yhdessä leikittiin ja laskettiin talvella mäkeä. Kylässä saattoi olla joku "vanhapiika tai -
      poika", kukaan ei kysellyt olisiko mahdollisesti sateenkaari sukupuolta. Nykyaika on hyvin levotonta. Ehkäpä juuri sen vuoksi lapset ja nuoret masentuvat.

      • Anonyymi

        Ei mikään ihme kun lapselle annetaan älypuhelin käteen kun istumaan oppii sitterissä. Sieltä kun tuntikaupalla tuijottaa vilkkuvia kuvia ja kuntelee hirveää mekastusta niin ei ihme jos ADHD lisääntyy.


      • Anonyymi

        Oli eräs nainen josta tädit kuiskien puhuivat että on "miehimys". Nyt vanhana on tullut mieleen että taisi olla lesbo. "Siskonsa" kanssa asui mutta myöhemmin kuultiin etteivät olleet sisaruksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli eräs nainen josta tädit kuiskien puhuivat että on "miehimys". Nyt vanhana on tullut mieleen että taisi olla lesbo. "Siskonsa" kanssa asui mutta myöhemmin kuultiin etteivät olleet sisaruksia.

        On täällä kuiskijatädeillä nutturat tärisseet varmaan...............


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään ihme kun lapselle annetaan älypuhelin käteen kun istumaan oppii sitterissä. Sieltä kun tuntikaupalla tuijottaa vilkkuvia kuvia ja kuntelee hirveää mekastusta niin ei ihme jos ADHD lisääntyy.

        ja "äiti" somettelee siinä vieressä...


      • Anonyymi

        Aloitin kansakoulun 1956. Olihan se aikaa. Opettaja tukisti minuakin ja muutamia muita poikia kun oltiin häirikköjä tunnilla. Rivissä seistiin koulun jälkeen luokassa ja jokainen odotti vuoroaan.
        Ei siitä mitään traumoja jäänyt. Päinvastoin. Kunnon kuri se olla piti silloin . Kovakourainen kurinpito oli ainakin meillä rintamajermu isän mieleen.


      • Anonyymi

        Juurikin näin , , mulla on mukava muisto kouluajalta kun hiihdin koulusta kottin niin tuvassa oli äiti paistamassa riisipiirakoita , oli valkoinen muoviämpäri jonka pohjalta otin lämpimiä piirakoita , ei muutakuin voita pääle ja kylmää maitoa lasiin oli tosi hyvää maistu kotimatkan jälkeen , , ainoo joka vähän , , , ne monot joissa oli nahka pohjat oli liukkaat Miranolilla maalatuila lattijalla oli liukkaus , , piti taidolla kävellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin kansakoulun 1956. Olihan se aikaa. Opettaja tukisti minuakin ja muutamia muita poikia kun oltiin häirikköjä tunnilla. Rivissä seistiin koulun jälkeen luokassa ja jokainen odotti vuoroaan.
        Ei siitä mitään traumoja jäänyt. Päinvastoin. Kunnon kuri se olla piti silloin . Kovakourainen kurinpito oli ainakin meillä rintamajermu isän mieleen.

        Lapsia pitäää koulussa hakata opettajan toimesta.

        Terv. PS.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin kansakoulun 1956. Olihan se aikaa. Opettaja tukisti minuakin ja muutamia muita poikia kun oltiin häirikköjä tunnilla. Rivissä seistiin koulun jälkeen luokassa ja jokainen odotti vuoroaan.
        Ei siitä mitään traumoja jäänyt. Päinvastoin. Kunnon kuri se olla piti silloin . Kovakourainen kurinpito oli ainakin meillä rintamajermu isän mieleen.

        No, onnistuitko omien lasteni kanssa yhtä hyvin?

        Pitäisikö lapsia saada nykyisinkin kohdella kovasti väkivalloin? Sitäkö ajat takaa?


      • Anonyymi
        TruthStillHurts kirjoitti:

        No, onnistuitko omien lasteni kanssa yhtä hyvin?

        Pitäisikö lapsia saada nykyisinkin kohdella kovasti väkivalloin? Sitäkö ajat takaa?

        En , en ole. Tuomitsen lasten kurittamisen tuolla tavoin. Se oli sitä aikaa. Näin jälkeenpäin muistellen sota-ajan tuore vaikutus oli vielä tuolloin läsnä.
        Kumma juttu tosiaan, en muistele tukkapöllyä, siis kunnon tukkapöllyä, ja karttakepillä sormille lyömistä pahalla- jos en hyvälläkään.
        Nyt naurattaa- silloin ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mikään ihme kun lapselle annetaan älypuhelin käteen kun istumaan oppii sitterissä. Sieltä kun tuntikaupalla tuijottaa vilkkuvia kuvia ja kuntelee hirveää mekastusta niin ei ihme jos ADHD lisääntyy.

        Sama se on vanhoilla ukoilla ja akoillakin, toisilla, ei osata laittaa puhelinta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En , en ole. Tuomitsen lasten kurittamisen tuolla tavoin. Se oli sitä aikaa. Näin jälkeenpäin muistellen sota-ajan tuore vaikutus oli vielä tuolloin läsnä.
        Kumma juttu tosiaan, en muistele tukkapöllyä, siis kunnon tukkapöllyä, ja karttakepillä sormille lyömistä pahalla- jos en hyvälläkään.
        Nyt naurattaa- silloin ei.

        Kaiken lisäksi ruumiillinen kuritus kouluissa oli kielletty lailla jo 1930-luvulla ennen sotia. Eipä sitä taidettu kuulemani perusteella noudattaa oikein missään vielä muutamaan vuosikymmeneen.

        T: sukupolvi X:n edustaja.


      • Anonyymi

        Lapsuuteen,kuulu.Koulukiusausta.
        Urheilua.Mielenisoittamista.
        Itse,en.Ymmärrä.Kiusamista.
        Nykyaika.On.Syklistä.On.Logista.
        On.Deffensejä.Seta.Elokapani.
        Kirkon,rauhantyö.Köyhäinapu.
        Tärkeitä,järjestöjä.Sekä.Ja.Se.
        Pitäisi,ainakin.Ymmärtää.Mielen-
        terveys sairauksista.Ja.Oireista.
        Jotkut,on.Hetkisen.Nykyajan.
        Sairauksia.


      • Anonyymi

        Ei kysellyt todella ja jos olivat niin eivät sitä kenellekkään paljastaneet , koska tiesivät muåiten typerät ihmiset heitä kohtelisivat
        Vaan ajatus siitä että jonkun ihmisen on pitänyt kieltää oma minänsä joidenkin taulapäiden mukaan ja elää koko elämänsä toisten ehdoilla. Ihanaa sentään tänään että erilaisuudet saavat olla mitä ovat joku vanhan aikainen kääpä ei tietenkään ymmärrä näitä asioita , elää sitä kaapimaan aikaa jotenkin. Kaikki aikuiset eivät ole ole kehittyneitä, edes ymmärtämään muuta kun omaa itseään .olisivat silloin hiljaa toisten asioista munaavat vaan itsensä kun. Näyttävät kommenteillaan ajatus maailmansa , suutaan ainoastaan soittavat muun ovat väärin ymmärtäneet keskustelun ja kritiikin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli eräs nainen josta tädit kuiskien puhuivat että on "miehimys". Nyt vanhana on tullut mieleen että taisi olla lesbo. "Siskonsa" kanssa asui mutta myöhemmin kuultiin etteivät olleet sisaruksia.

        Muistan ensimmäisessä työpaikassani hyvin nuoreaåna kun jotain naista sanottiin miesnaiseksi ,en silloin tietånjyt mitään näistä asioita vaan ihmettelin mikä se sellainen miesnainen on. Mutta aika aikaisin kun alkoi lukemaan tietokirjoja niin valkesi sekin sana ,ja mitä sillä tarkoitettiin sen jälkeen olen todella kaikkia heitä puolustanut ja ymmärtänyt, kuunnellut nuorien homojen tarinaa lapsuudestaan itkenyt kun vanhemmat heittivät poikansa ulos talosta koska hän oli kertonut heille että oli homo siis ne vanhemmat eivät rakastaneet omaa lastaan .
        Joiden perintötekijöillä poika oli syntynyt. Heillä kellään ei ole ollut lapsuutta joka olisi ollut onnellinen ainaista kieltämistä oman itsensä identiteetistä,.siksi on hyvä että Seta on olemassa ,sieltä saa tietoa näistäkin asioista, joka on ollut monelle hyvin tärkeä osa elämää ja ovat saaneet takaisin itseluottamuksensa ja tietävät että ovat vaan ihan tavallisia ihmisiä, , joita joku pönttö katsoo oikeudekseen kiusata . Siksi että, itse ei tiedä asioista mitään, ei edes oman kehonsa toimintoja , mutta huutaa osaa ja pilkata .
        Joten kuka tahansa voi saada lapsen joka on tömä ominaisuus se ei katso onko rikas vai köyhä ainoastaan vaan syntyy ihan suloisena vauvana maailmaan aina joillekkin . Niin että ei lapsi päätä kohdussa että hänestä tulee homo mutta hönen vanhempiensa perintötekijät sen päättävät , juuri niiden jotka laittavat oman tekemänsä lapsen pois elämästään silloin kun hän heitä entisten tarvitsisi eniten , ei oikein rakastavaisten vanhempien. tapasta
        .sellainenko on suomalainen vanhempi omaa lastaan kohtaan . Mitä he oikeastaan pelkäävät


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin kansakoulun 1956. Olihan se aikaa. Opettaja tukisti minuakin ja muutamia muita poikia kun oltiin häirikköjä tunnilla. Rivissä seistiin koulun jälkeen luokassa ja jokainen odotti vuoroaan.
        Ei siitä mitään traumoja jäänyt. Päinvastoin. Kunnon kuri se olla piti silloin . Kovakourainen kurinpito oli ainakin meillä rintamajermu isän mieleen.

        Ihan niin sitä pidettiin ihan vaan normaalina rangaistuksena silloin. Meitä tyttöjä enimmäkseen tutkisteltiin itse sain kerran vitsaa isältä olin niin pieni etten tiedä mitä olin tehnyt kun virtaa annettiin .naapurin pojat saivat remmiä, että pakarat punotti, eivät pahemmasti vihaa kantaneet vanhempiaan kohtaan siitäkään vaan ymmärtäisivät että se oli jokin rangaistus jostain mitä olivat tehneet.
        Hyvä että ne ajat ovat ohitse ja lapset saavat tietoa asioista joka kerta jos tekevät jotain niin selitetään miksi niin ei saa tehdä,, enne ei selitelty remmi lauloi ja mukula ei aina ollut itsekkään tietoinen miksi sai remmiä,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin , , mulla on mukava muisto kouluajalta kun hiihdin koulusta kottin niin tuvassa oli äiti paistamassa riisipiirakoita , oli valkoinen muoviämpäri jonka pohjalta otin lämpimiä piirakoita , ei muutakuin voita pääle ja kylmää maitoa lasiin oli tosi hyvää maistu kotimatkan jälkeen , , ainoo joka vähän , , , ne monot joissa oli nahka pohjat oli liukkaat Miranolilla maalatuila lattijalla oli liukkaus , , piti taidolla kävellä.

        Olin ihan unohtanut ne monot , todella nahkaa pohjat joiden kanssa helposti liukastui


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsia pitäää koulussa hakata opettajan toimesta.

        Terv. PS.

        Eimketään kasvateta hakkaamalla vaan selittämällä miksi ei mitäkin asiaa saa tehdä . Hakkaaminen on sadistisen miehen voitto kun lyö lasta joka ei voi pärjätä hänelle .
        Kova sankari, mutta sitten kun poika on tullut aikuiseksi niin kyykytttää isäänsä,mjamkunmollam , kas kun hakkaamista ei kukaan unohda . Vaikka tietääkin että se ennen oli ainut kasvatus keino niin monet saivat pikkuasioista remmiä , ja hakkaaja saa takasin kun on vanha ja heikko niin tietää miltä se tuntuu kun tietää ettei voi puolustautua nuorta tervettä miestä vastaan .osat vaan vaihtuneet . Ja viha jatkuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En , en ole. Tuomitsen lasten kurittamisen tuolla tavoin. Se oli sitä aikaa. Näin jälkeenpäin muistellen sota-ajan tuore vaikutus oli vielä tuolloin läsnä.
        Kumma juttu tosiaan, en muistele tukkapöllyä, siis kunnon tukkapöllyä, ja karttakepillä sormille lyömistä pahalla- jos en hyvälläkään.
        Nyt naurattaa- silloin ei.

        Ihan niin en minäkään tukkapöllyä pitänyt mitenkään erikoisena juttuja ,kaverille vaan sanoin aitä taas pyöritettiin tukasta että maisemat vaihteli silmissä .


      • Anonyymi kirjoitti:

        En , en ole. Tuomitsen lasten kurittamisen tuolla tavoin. Se oli sitä aikaa. Näin jälkeenpäin muistellen sota-ajan tuore vaikutus oli vielä tuolloin läsnä.
        Kumma juttu tosiaan, en muistele tukkapöllyä, siis kunnon tukkapöllyä, ja karttakepillä sormille lyömistä pahalla- jos en hyvälläkään.
        Nyt naurattaa- silloin ei.

        Menneisyys on paljon monimutkaisempi asia kuin moni ymmärtää. Aika kultaa usein muistot ja kun tarkemmin asioihin perehtyy, moni hyvinkin ihanalta vaikuttanut asia ei todellisuudessa sitä ole ollutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli eräs nainen josta tädit kuiskien puhuivat että on "miehimys". Nyt vanhana on tullut mieleen että taisi olla lesbo. "Siskonsa" kanssa asui mutta myöhemmin kuultiin etteivät olleet sisaruksia.

        Voi sitä ilon ja tyydytyksen määrää kun saa juoruilla, oikein koko sisältö ja tarkoitusta vailla olevan elämänsä täyttymys. Pahansuopuus. Nää on just tätä ihmistyyppiä joka saa nautintoa kivittäessään ihmisen torilla hengiltä ihan vain sunnuntain ratoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiken lisäksi ruumiillinen kuritus kouluissa oli kielletty lailla jo 1930-luvulla ennen sotia. Eipä sitä taidettu kuulemani perusteella noudattaa oikein missään vielä muutamaan vuosikymmeneen.

        T: sukupolvi X:n edustaja.

        Meillä peruskoulussa oli vielä 1980-luvun alussa tiukka kuri, jos jäi kiinni viereiselle kaverille puhumisesta tunnin aikana, -tunsi sen niskavilloissaan. Jos torkahti niin sama juttu. Kukaan ei koskaan torkahdellut. Tuntia piti seurata keskittyneesti. Pulpetit olivat kahden istuttavia. Kaikki välitunnit pelattiin jalkapalloa, -kyllä vain, myös talvella "hankipalloa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin kansakoulun 1956. Olihan se aikaa. Opettaja tukisti minuakin ja muutamia muita poikia kun oltiin häirikköjä tunnilla. Rivissä seistiin koulun jälkeen luokassa ja jokainen odotti vuoroaan.
        Ei siitä mitään traumoja jäänyt. Päinvastoin. Kunnon kuri se olla piti silloin . Kovakourainen kurinpito oli ainakin meillä rintamajermu isän mieleen.

        Minä jouduin nurkkaan häpeämään koska olin unohtanut tehdä läksyt. Sai 4 laulusta koska en opetellut virsiä, jotain jaetta ns ulkomuistista latelemaan. Sitten kirjoitin kolmen sivun uskonto läksyn jonka opettelin ulkoiseen muistiin ja sain 10+. Uskonto todistuksessa 9 ja laulu 4. Käytös 10. TÄMÄ KOLMANNNELLA kansakoulussa. Muuta ei jäänyt mieleen tuosta oppimisen vuodesta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä jouduin nurkkaan häpeämään koska olin unohtanut tehdä läksyt. Sai 4 laulusta koska en opetellut virsiä, jotain jaetta ns ulkomuistista latelemaan. Sitten kirjoitin kolmen sivun uskonto läksyn jonka opettelin ulkoiseen muistiin ja sain 10 . Uskonto todistuksessa 9 ja laulu 4. Käytös 10. TÄMÄ KOLMANNNELLA kansakoulussa. Muuta ei jäänyt mieleen tuosta oppimisen vuodesta.

        70-luvulla todistuksessa oli arvosana huolellisuudesta ja tarkkaavaisuudesta. Sain huolellisuudesta joskus 8 arvosanksi ja kotona patistettiin parempaan. Ongelma vaan oli siinä ettei kukaan selittänyt 9-vuotiaalle arvostelukriteereitä, joten miten parannat käyttäytymistäsi kun et tiedä missä teet väärin. Tämä oli selkeä epäkohta 70-luvun koulussa. Eipä kyllä puukässässäkään kerrottu miksi jonkun tekele on arvosana 9 tai 10 arvoinen ja toisen 6 tai 7. Lukuaineissa arviointiperusteet olivat selvät, kun ne perustuivat kokeiden tuloksiin.


    • Anonyymi

      Äitisi oli naZi

    • Anonyymi

      Tylsää mälsää ja persumaisen turvallista lintukotoa.

      • Anonyymi

        Ei ollut lintukoto silloinkaan. Muistan että minua vakavasti varoitettiin menemään kenenkään auton kyytiin vaikka millä houkuteltaisiin. Tai kyläilemään millään verukkeella vieraiden ihmisten luona. "Namusedistä puhuttiin" ja vähän pelättiinkin. Porukassa kuljettiin koulumatkat.


      • Anonyymi

        Me kaipaamme uutta Kremlin interventiota, niin yhdeydet katkeavat, ja hymy hyytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut lintukoto silloinkaan. Muistan että minua vakavasti varoitettiin menemään kenenkään auton kyytiin vaikka millä houkuteltaisiin. Tai kyläilemään millään verukkeella vieraiden ihmisten luona. "Namusedistä puhuttiin" ja vähän pelättiinkin. Porukassa kuljettiin koulumatkat.

        Ja niitä houkuttelijoita kyllä riitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja niitä houkuttelijoita kyllä riitti.

        Niin mutta ne senaikaiset houkuttelijat olivatkin persuja eli ei mitään vaaraa vaan hyppää aivan huoletta persusedän takapenkille sillä ei persusetä sinua kuitenkään syö vaan tahtoo kaikkea muuta hyvää. Nämä matusedät taas ovat iljettäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut lintukoto silloinkaan. Muistan että minua vakavasti varoitettiin menemään kenenkään auton kyytiin vaikka millä houkuteltaisiin. Tai kyläilemään millään verukkeella vieraiden ihmisten luona. "Namusedistä puhuttiin" ja vähän pelättiinkin. Porukassa kuljettiin koulumatkat.

        Namusedistä puhuttiin, mutta ei niitä pelätty. Niitä pidettiin vähän tärähtäneinä, mutta harmittomina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta ne senaikaiset houkuttelijat olivatkin persuja eli ei mitään vaaraa vaan hyppää aivan huoletta persusedän takapenkille sillä ei persusetä sinua kuitenkään syö vaan tahtoo kaikkea muuta hyvää. Nämä matusedät taas ovat iljettäviä.

        Päivän Persut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta ne senaikaiset houkuttelijat olivatkin persuja eli ei mitään vaaraa vaan hyppää aivan huoletta persusedän takapenkille sillä ei persusetä sinua kuitenkään syö vaan tahtoo kaikkea muuta hyvää. Nämä matusedät taas ovat iljettäviä.

        Siellä persuautossa saattaa lisäksi olla hämäriä matkustajia tavaratilassa.
        Kannattaisi varoa persusetiä, niiden sanaan ei ole luottamista.


    • Anonyymi

      Ei se lapsuus ollut aina niin kullanhohtoinen silloinkaan. Sai lapsena pelätä namusetiä.
      Helmikuun ensimmäisenä päivänä 1971 homoseksuaalisten tekojen rangaistavuus poistettiin Suomen rikoslaista. Jo aiemmin miesten välisestä seksistä oli ollut mahdollista antaa tuomioita sodomiakiellon alla, mutta suorasanaisesti miesten ja naisten homoseksuaaliset olivat rikollisia 76 vuoden ajan, vuodesta 1894 vuoteen 1971. Vaikka rikoslain pykälä pysyi koko tuon ajan muuttumattomana, yhteiskunnan käsitys seksuaalisuudesta ja seksistä kuitenkin muuttui radikaalisti.
      Kummallista kuitenkin että eläimiin sekaantuminen on ollut laillista vielä 2020 luvulla Suomessa.

      • Anonyymi

        Eiköhän se ole ollut aina Kepulaisten touhuja!


    • Anonyymi

      Joo, seksuaalisesti erilailla suuntautuneita on aina ollut. Ei sitä pidetty kummallisena, kuitattiin vain, että Jaakko on oikeasti Hilkka. Siinä se.


      Kun se on ominaisuus, jota ei ite voi valita.

      Nyt kun lainsäädännöllä on taattu yhtäläiset oikeudet eikä sitä tarvitse hävetä, tavallaan olen vasta ymmärtänyt, millaista heidän on elää pelossa. pilkattavana ja halveksittuna. Joissain hihhuliseurakunnissa poikkeavat ajetaan pois tai itsemurhaan!

      Poikkeavakin on väärä sana. Vähemmistö on yhtä normaali kuin enemmistökin. Sinisilmäisyys ja ruskeasilmäisyys ovat yhtä normaaleja, vaikka sinisilmäisiä on vähemmistö.

    • Anonyymi

      Niin oli ihanaa olla lapsi siihen aikaa. Niin kuin omilla lapsillani vielä 1975 luvulla. Ei ketään vahdittu yötä päivää ja peloteltu tyhmillä jutuilla niin kuin nyt. Ei ihme jos mielenterveydet ihan se käsin näinä aikoina. Voi niitä ihania aikoja❤️❤️❤️

    • Anonyymi

      Toisia lapsia taas juopot isät hakkasi mitä vaan käteen saivat.

      • Anonyymi

        Puukkoja ja kirveitä on juostu karkuun. Muistan myös taloissa kiertävän saarnaajan joka kopeloi pikkutyttöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puukkoja ja kirveitä on juostu karkuun. Muistan myös taloissa kiertävän saarnaajan joka kopeloi pikkutyttöjä.

        Papit ovat pedofiilejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puukkoja ja kirveitä on juostu karkuun. Muistan myös taloissa kiertävän saarnaajan joka kopeloi pikkutyttöjä.

        Tänäpäivänä pedofiili uskonnon sedät ovat kuin 80 luvun namusedät konsanaan. Erona on vain että heitä vietiin päiväkotiin ja muihin lasten tapahtumiin punikkitätien toimesta. Oikein Aleksilla marssittiin ja uutisista kuultiin kuinka ei tarvitse yhtään varoa, vaikka vieraita miehiä ovatkin. Koko Eurooppa on menettänyt rauhallisuutensa, turvallisuutensa ja hyvinvointinsa, joten mielenkiintoista kuulla 20 vuoden päästä tämänpäivän lasten" kauniita muistoja "omasta lapsuudestaan. Mitä ne pitävät sisällään? Mitä luulette?!


      • Anonyymi

        Vaikkeivät hakanneet, niin sotaveteraanien traumat olivat pahoja.


    • Anonyymi

      Gösta sanoi viisaita värssyjä biisissään Poika nimeltä Päivi...

    • Anonyymi

      Kammottava aloitus.

      Olin lapsi -40 ja -50 luvuilla. Jo niin pienenä, etten voi muistaa, isä raivosi ja hakkasi meitä lapsia aivan sydämettömästi. Tiedän sen siitä, kun kehuskeli kauhistuneille vieraille, että lapset olivat leikelleet säästössä olleet nahkapalat, ja hakkasi lapset.

      Rovasti-isä suuttui silmittömästi, huusi mylvi kuin villipeto, sanoi hakkaavansa makkaroiksi, löi millä tahansa kovalla esineellä, jonka käteensä sai. Piiskaa ei koskaan käyttänyt. Jos itkin, hakkasi niin kauan, kunnes itku loppui. Veljeäni jopa potki. Mielenvikainenhan hän oli. R.I.P.

      Koko lapsuuteni elin kammottavassa pelossa ja halusin kuolla. Loppui vasta sitten, kun kasvoin riittävän voimakkaaksi pannakseni vastaan. Kynis.mi

      • Anonyymi

        Ei aloituksessa mitään vikaa ollut, oma lapsuuteni oli samanlainen. Vika löytyy sinun surullisesta lapsuudestasi sadististen aikuisten käsissä.


      • Anonyymi

        Kommunistit on olleet jo tuolloin päästään sekaisin. Sama meno jatkuu keskuudessaan vielä tänäkin päivänä. Jopa punikki kansanedustajat julkisesti jakelevat tappouhkauksia erimieltä oleville sekä töhrivät julkisia rakennuksia. Kannattavat eläimiin sekaantumisen laillistamista ja insestin sallimista(Anna Kontula) Yllyttävät myös varasteluun. Toivottavasti itse olet päässyt irtaantumaan vasemmiston turmiollisesta ja vastenmielisestä vaikutuspiiristä, ja elät tasapainoista kunnon ihmisen elämää.


      • Anonyymi

        Monet isät menettivät hermonsa sodassa. Silloin ei ollut mitään psykologien jälkihoitoa. Lapset sai kärsiä, jotka syntyivät 1940- luvulla ja 1950- luvun alussa. Ruumiillinen kuritus oli kunniassaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet isät menettivät hermonsa sodassa. Silloin ei ollut mitään psykologien jälkihoitoa. Lapset sai kärsiä, jotka syntyivät 1940- luvulla ja 1950- luvun alussa. Ruumiillinen kuritus oli kunniassaan.

        Kyllä se on monissa perheissä ollut vain ymmärtämätöntä, sodassa kolhittujen miesten väkivaltaa. Tosin äideiltäkin sai kuulemma noihin aikoihin melko julmia selkäsaunoja, joskus molemmat vanhemmat hakkasivat omilla kuritusvälineillään vuoron perään. Näin kertoi nyt jo edesmennyt isäni noista "kultaisista ajoista", kun oli suurta herkkua saada ruisleivän päälle sipulia, ja sekä koulussa että kotona kuritettiin alati milloin mistäkin syystä. Itse olen vähän alle 50.


    • Anonyymi

      Juu. Naapurinsetä yritti käyttää 10-vuotiasta seksuaalisesti hyväkseen. Mutta hys hys, ei puhuta siitä mitään, ettei sedille tule paha mieli.

    • Anonyymi

      Maailman ja kaiken piti kehittyä, mutta saimme sairaita politiikkoja, johtamista, mielivaltaa sekä diktaattoreita.

      Sotia, tappamista, murhia ja raiskauksia. Palkkojen alasajoa ja ihmisten eriarvoistamista ja terveydenhuollon alasajoa.

      Lapset ja perheet voivat huonosti. Kun persut tuli hallitukseen niin huomaatte,e ttä olemme tuohon tiellä ja sairas ajatusmaailma lisääntyy.

      Kuten Marin sanoi tulemme saamaan sinimustan hallituksen ja sitä kautta suomea ajetaan äärioikeistolaiseen suuntaan ja ihmisiä ahdinkoon. Velkaa lisää ja paljon kuolemia.

      Ihmistä ei ole enää missään on Gerbiiiliä, kännykkää ja eri ns. ohjelmmia mutta ihmistä ei enää missään. Sairasta kuvitelmaa ja edellsien hallituksen haukkumista. kun ero on edellisellä ja nykyisellä hallituksella.

      Tämä hallitus vie suomen tuhooon ja kautta historian on sairain hallitus. Hyvin sairas ja suomen tuho. Rikkaille lisää ja Ek, yrittäjät ja työantajat vie kaiken työntekijöiltä pois.

      • Anonyymi

        Dementikkojen horinaa.🥱


    • Anonyymi

      Oli ihan saatanan kivaa. Olen vähän myöhempää polvea, mutta äiti ja veli hakkasivat minua saadessaan raivokohtauksiaan, samoin isä kun siellä kävin. Ei käynyt edes mielessäni, että se väkivalta olisi ollut väärin. Aikuiset nyt saivat hakata lapsia, ei se ollut rikos tai edes pahe. Se oli kuulemma kasvatusta. Lapsi oli aikuinen, kun uhkaavassa tilanteessa antoi vanhemmilleen juuri sillä mitalla, jolla he olivat antamaisillaan.

      Ei ollut Setaa. Mutta ei se sitä tarkoita, etteikö olisi ollut homo- ja transseksuaaleja. Ne vain hakattiin sairaalakuntoon, että pysyivät koloissaan. En tiedä, mitä pahaa Seta on tehnyt. Ei ainakaan minulle mitään. Sen sijaan vastustajat näyttävät olevan väkivaltaisia perkeleitä. Ja siitä väkivallastahan minä olen saanut tarpeekseni.

      Koulukiusaaminen oli vain poikien nahinaa. Se nyt oli huonoa tuuria tai omaa tyhmyyttä, jos joutui ringin keskelle ja välitunnit päättyivät naama veressä. Opettajatkin saivat kiusata oppilaitaan. Terveisiä Kirsti-opettajan jälkeläisille sinne Satakuntaan. Mummonne oli ainakin opettajan työssään narsistinen perseilijä.

      50- ja 60-luvun lapsuus, ja nyt siis jälkeläisiä neljässä polvessa? Olisiko ollut syytä kasoa, mitä jälkipolvi tekee iltaisin? Kolme polvea nyt vielä... Seksuaalisuuteen liittyen tulee vielä mieleen namusedät. Aikanaan niitä pidettiin lähinnä hölmöinä ukkeleina. Vasta Jammu Siltavuori sai paksupäisimmätkin tajuamaan, kuinka vakavasta ilmiöstä äärimmillään on kyse.

      Tyly isoveljeni pilasi joulupukkiuskoni jo ennen kouluikää. Jos oikein huolella muistelen, joulupukki oli silti ihan hauska juttu. En minä myöskään pitänyt Astrid Lindgrenin hahmoja, muumeja tai muita sellaisia totena. Ja jo silloin olin pahuksen tyytyväinen, että Grimmin sadut ovat mielikuvituksen tuotetta. Kannattaa teidänkin muistaa, että on aikuisia miehiä, jotka saavat raivokohtauksen, jos muistuttaa, että Antti Rokka on fiktiivinen hahmo. Toki hänellä esikuvansa on - kuten Joulupukillakin. Ja Vaahteramäen Eemelillä, joka ilahduttaa minua vieläkin.

      Onhan se tietenkin kaunista, että aika on kullannut mummon muistot. Enkä minä kasvokkain tavatessa näin tylysti häntä muistuttelisi. Mutta muunkinlaisia muistoja sodanjälkeisten sukupolvien lapsuudesta on.

      • Anonyymi

        Naapurissa oli 1-vuotias pikkuveli pilannut 3 -vuotiaan ison veljensä joulupukkiuskon. Joulupukki oli ottanut 1- vuotiaan syliinsä ja tämä oli kiskaissut pukin naamarista niin että naamari oli pudonnut. Silloin 3 -vuotias itkuun purskahtaneena: "Eihän tuo ole kuin naapurin setä, mä haluun oikean joulupukin, mä haluun oikean joulupukin....! " Heidän isänsä kertoi, että oli siinä selittämistä juuri joulun h-hetkellä, että ei sitä oikeaa joulupukkia ole olemassakaan.


    • Anonyymi

      Kyllä! noina vuosikymmeninä ja myös 1970 luvulla oli jatkuvaa
      Koulukiusaamista!

      Tuohon aikaan ei kiusaamiseen puututtu millään tavoin!

      Uhria ei tukenut kukaan!

      Samoin oli myös työelämässä!

      Uhri sai kuulla olevansa HERKKÄ tai ei ymmärtänyt LEIKKIÄ
      Vaikka nimittelyt olivat KUNNIANLOUKKAUSTA ja LAITTOMIA UHKAUKSIA!

    • Anonyymi

      Muistan kyllä valitettavan hyvin lapsuuteni 60-luvulla. Lasten pahoinpitely ja hakkaaminen oli normaalia, eikä siihen kukaan puuttunut. Minua hakattiin niin nahkavyöllä kuin mattopiiskallakin ja välillä motattiin suoraan nyrkillä. Koulussa käsityönopettaja, sodassa ollut aito natsi löi minua puukapulalla niin että kättä särki viikon. Fyysiset arvet ovat parantuneet, henkiset eivät vieläkään.

      • Anonyymi

        Isäni kertoi samantapaisen kertomuksen kun häh oli nuorena poikana puukäsitöissä nähnyt kun miesopettaja (es.. kar....) oli vanginnut pojan hihoistaan puutyöpenkkiin sillä aikaa kun antoi selkään toiselle.
        Surkeaa on vuoroaan odottaa hihat puristuksissa kun tietää että sadisti pian hakkaamisen aloittaa.
        Silti eläkkeeltäkin täytyi tämmöinen tuuraamaan kouluun pyytää vielä vuosikymmeniä myöhemmin. Vastaan ei edes asiasta saanut sanoa, raivarin sai heti jos aloit epäilemään tai vastustamaan häntä.


    • Suomi oli niin erilainen maa 1950-1970. Nykyihmisistä suurin osa ei viihtyisi siinä Suomessa. Meno oli jäykkää ja byrokratia kankeaa. Koulutustaso paljon nykyistä matalampi.

      Maaseudulla lapsuutensa eläneet elivät paikoin erilaista elämää kuin kaupungeissa. Ihan kaikki eivät ymmärrä tai halua muistaa sitä, miten selkeästi luokkajako oli olemassa vielä tuon ajan Suomessa. 1940-luvulla syntynyt äitini on siitä kertonut ja jos osaa lukea, tietoa löytää itsekin.

      Kukaan ei puhu siitä, miten esimerkiksi aviottomia lapsia oli jo tuolloin. Niin oli homoseksuaalisuuttakin, mutta kaipa joillekin olennaista oli se, että kaikki NÄYTTI hyvin vakaalta.

      • Anonyymi

        Tuosta luokkajaosta, varmaan taitaa olla luokkajako vieläkin urheiluseuroissa. Silloin ainakin oli ja monestikaan TUL:n nuoria huippulupauksia ei otettu mukaan edes koulujen välisiin kisoihin. Eikä heitä kannustettu samalla tavalla kuin SVUL:n nuoria urheilijoita.
        Eikä työväen luokan, maanviljelijöiden lapsia useinkaan kutsuttu akadeemisiksi lueteltujen perheiden lasten luo leikkimään. Eikä kyllä toisinpäinkään.


      • Anonyymi

        Aviottomia lapsia annettiin lehti-ilmoituksilla adoptoitavaksi jopa Tanskaan. Ei paljon seurattu minkälaisiin perheisiin .


      • Anonyymi

        "esimerkiksi aviottomia lapsia oli jo tuolloin"

        Tuota noin, onko joskus maapallolla ollut aika, jolloin aviottomia lapsia ei ole ollut?

        Määrät ja yleisyys ovat toki vaihdelleet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "esimerkiksi aviottomia lapsia oli jo tuolloin"

        Tuota noin, onko joskus maapallolla ollut aika, jolloin aviottomia lapsia ei ole ollut?

        Määrät ja yleisyys ovat toki vaihdelleet.

        Yhteiskunta oli noina ihanina aikoina hyvin suvaitsematon. Ihminen joko asettui muottiin tai tuli enemmän tai vähemmän muottiin väännetyksi. Moni asia lakaistiin vain siististi piiloon maton alle ja todellisuus oli jotakin ihan muuta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta luokkajaosta, varmaan taitaa olla luokkajako vieläkin urheiluseuroissa. Silloin ainakin oli ja monestikaan TUL:n nuoria huippulupauksia ei otettu mukaan edes koulujen välisiin kisoihin. Eikä heitä kannustettu samalla tavalla kuin SVUL:n nuoria urheilijoita.
        Eikä työväen luokan, maanviljelijöiden lapsia useinkaan kutsuttu akadeemisiksi lueteltujen perheiden lasten luo leikkimään. Eikä kyllä toisinpäinkään.

        Ainakin minun kotikunnassani lapset ja nuoret pyörivät kovasti eri porukoissa 1980-luvulle asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "esimerkiksi aviottomia lapsia oli jo tuolloin"

        Tuota noin, onko joskus maapallolla ollut aika, jolloin aviottomia lapsia ei ole ollut?

        Määrät ja yleisyys ovat toki vaihdelleet.

        Avioton lapsi oli 1940-1950- luvulla todella häpeällinen. Eikä siinä kaikki. Jostain oppilaitoksesta meinattiin erottaa opettaja, joka naimisiin mentyään oli saanut lapsen "liian aikaisin" eli ei ollut mennyt 9 kuukautta vihkimisestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Avioton lapsi oli 1940-1950- luvulla todella häpeällinen. Eikä siinä kaikki. Jostain oppilaitoksesta meinattiin erottaa opettaja, joka naimisiin mentyään oli saanut lapsen "liian aikaisin" eli ei ollut mennyt 9 kuukautta vihkimisestä.

        Kaikenlaista tapahtui. Asioista vain ei aina puhuttu julkisesti.


      • Anonyymi
        TruthStillHurts kirjoitti:

        Yhteiskunta oli noina ihanina aikoina hyvin suvaitsematon. Ihminen joko asettui muottiin tai tuli enemmän tai vähemmän muottiin väännetyksi. Moni asia lakaistiin vain siististi piiloon maton alle ja todellisuus oli jotakin ihan muuta.

        Kullakin ajalla on muottinsa. Kuinka hyvin itse suvaitset ihmisiä, jotka jättävät lajittelematta jätteensä eivätkä kierrätä?

        Maailma ennen ehkäisyä, jossa niukkuutta oli enemmän kuin sosiaaliturvaa, oli pakostakin hieman erinäköinen kuin nykyinen yksinhuoltajien paratiisi. Siitä huolimatta se jäykkä ja kolkko maailma kasvatti ne sotaveteraanit, jotka laittoivat nahkansa alttiiksi ja joita nyt siitä kiitämme.


      • Anonyymi
        TruthStillHurts kirjoitti:

        Kaikenlaista tapahtui. Asioista vain ei aina puhuttu julkisesti.

        Selän takana sitäkin enemmän, kyllä melkein koko kylä tiesi totuuden.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kullakin ajalla on muottinsa. Kuinka hyvin itse suvaitset ihmisiä, jotka jättävät lajittelematta jätteensä eivätkä kierrätä?

        Maailma ennen ehkäisyä, jossa niukkuutta oli enemmän kuin sosiaaliturvaa, oli pakostakin hieman erinäköinen kuin nykyinen yksinhuoltajien paratiisi. Siitä huolimatta se jäykkä ja kolkko maailma kasvatti ne sotaveteraanit, jotka laittoivat nahkansa alttiiksi ja joita nyt siitä kiitämme.

        Minä en ole mikään kierrätysfanaatikko - jos niin kuvittelit. Kaikenlainen fanaattisuus on typerää.

        Ihmiset olivat sota-aikaan kaikin tavoin kovempia. Ei se ole mikään suuri ihme. Elämä oli kovaa. Nykypäivänä enin osa on paljon pehmeämpiä.


      • Anonyymi
        TruthStillHurts kirjoitti:

        Minä en ole mikään kierrätysfanaatikko - jos niin kuvittelit. Kaikenlainen fanaattisuus on typerää.

        Ihmiset olivat sota-aikaan kaikin tavoin kovempia. Ei se ole mikään suuri ihme. Elämä oli kovaa. Nykypäivänä enin osa on paljon pehmeämpiä.

        Eri aikakausilla on omat vaateensa. Ei tarvitse olla edes fanaatikko, kun niitä totta kai ilmentää itsekin.

        Jonain päivänä kun (bio)robotit (keinoälyllään) hoitavat kierrätysteollisuuden kokonaan, nykypäivän jätteidenlajitteluohjeita pidetään kivikautisina ja ihmetellään, miten ihmiset ovat kestäneet elämää niiden orjuuttamana.

        Siitä kirjoitetaan muutama kirja (tai millä tavalla ne asiat silloin sitten hoidetaankin, suoraan aivoihin jotenkin?) ja tehdään pari rahoitettua tutkimusta, koska ihmisistä voi silloinkin todeta melko varmasti sen saman kuin Churchill jo aikoinaan totesi:

        "Kehitys on mennyt valtavasti eteenpäin kaikilla osa-alueilla, paitsi ihmisissä itsessään."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aviottomia lapsia annettiin lehti-ilmoituksilla adoptoitavaksi jopa Tanskaan. Ei paljon seurattu minkälaisiin perheisiin .

        Juuri siksi Kotkan Annette (Irja Hongisto) syö tänä päivänä kahmalokaupalla ruokaa suruunsa. Hänet revittiin biologisilta juuriltaan ja myytiin kuin koiranpentu maailman tyhmimpien ihmisten maahan.

        Lue vuoden kuumin keskustelu aiheesta täältä

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18626534/kohtaloista-julmimmat


    • Anonyymi

      Sodan jälkeen Suomessa myös kaikki lapset olivat TÖISSÄ

      Vielä 1980 luvulla Suomessa oli LAPSI SOTILAITA eli alle 18 vuotiata henkilöitä armeijassa
      EU määräysten myötä alle 18 vuotiaita ei oteta armeijaan

      • Anonyymi

        Itse olin 19 v. armeijaan mennessäni 1981. Taisi siellä olla joukossa pari 17 kesäistä "siviilikarkuria".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olin 19 v. armeijaan mennessäni 1981. Taisi siellä olla joukossa pari 17 kesäistä "siviilikarkuria".

        Kun itse olin siviilikarkurina intissä, taisi siellä olla vielä nuorempi karkuri ja ihan hyvin pärjäsi. Nykyisin nuoria varjellaan työnteoltakin ja seuraukset näemme. Aikoinaan sittemmin vuorineuvos oli ollut ennen mopoikää hinaajalla kansipoikana, puutavaramittauksessa mittapoikana, metsänistutuksessakin. Opiskeluaikana kesät töissä ja sitten valmistuttua vanhana tekijänä lentävällä lähdöllä sulavasti vakituisesti työelämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun itse olin siviilikarkurina intissä, taisi siellä olla vielä nuorempi karkuri ja ihan hyvin pärjäsi. Nykyisin nuoria varjellaan työnteoltakin ja seuraukset näemme. Aikoinaan sittemmin vuorineuvos oli ollut ennen mopoikää hinaajalla kansipoikana, puutavaramittauksessa mittapoikana, metsänistutuksessakin. Opiskeluaikana kesät töissä ja sitten valmistuttua vanhana tekijänä lentävällä lähdöllä sulavasti vakituisesti työelämään.

        Omana inttiaikanani vapaaehtoisuuden alaikäraja oli 17 vuotta. Itsekin menin vapaaehtoisena, mutta vasta lukion jälkeen, joten taisin olla jotain 19. Siellä oli silloin yksi 17-v tyyppi, melko vilkas tapaus. Toisaalta voitti myös varuskunnan ammuntapalkinnon, liekö käynyt jossain kisassakin vielä. Niinpä alikessut kesti sen kepposteluja, jotka eivät kyllä mitenkäåän erityisen ilkeitä olleetkaan.

        Nykyisin ollaan suojelevaisempia. En tiedä, onko se hyvä vai paha. Kyllähän siihen aikaan tapahtui myös aika pahoja juttuja, lehdistä saattoi lukea, vaikka omassa lähipiirissä ei mitään sellaista sattunutkaan. Joissain paikoissa pelko oli osa maantiedettä, kuten Anja Kaurasen kirjannimi kuului. Sehän oli feministinen teos ja kertoi nimenomaan nuorten naisten kokemuksista, mutta aivan samannimisen kirjan olisi voinut kirjoittaa monen miehen elämästä. Se oli joissain paikoin silloin niin jokapäiväistä, että ihmiset eivät edes tiedostaneet sitä kunnolla, kuten koulujen pihanmaalla. Et mennyt siellä väärään seuraan, jos et halunnut saada turpiisi. Kyllä se traumoja jätti ja stressi tuhosi monen terveyttä. Toivottavasti nyt asiat ovat vähän paremmin.


    • Anonyymi

      No just niin. Pojat oli poikia, tytöt oli tyttöjä, Miehet oli miehiä ja Naiset oli naisia.

      • Anonyymi

        Nykyään se on päinvastoin.


    • Anonyymi

      Jälkeenpäin olen oivaltanut, että reviirini 1950-luvun Mikkelissä oli useamman neliökilometrin laajuinen vaikka olin vasta kansakoulun alaluokilla. Lasteni ja heidän lastensa reviirit ovat vain murto-osan minun vastaavasta vaikka heillä on kännykät turvanaan.

    • Anonyymi

      Aloittaja ei ole kokenyt kuvaamaansa lapsuutta, sillä hän on asunut silloin Leningradissa.

    • Anonyymi

      Neuvostoliiton ei olisi tullut koskaan kaatua, kun se menetettiin siitä alkoi tämä mädännäisyyden aika. Suomessa oli hyvä elää silloin NL aikana ja YYA:n aikana.
      Eduskunnassakin oli vielä vallassa kunnon puolueita kuten SKP joka piti tavallisen kansan puolta ihan oikeasti.

      • Anonyymi

        Tuo on oikeaa puhetta. Tavallisen ihmisen elämä oli rauhallista YYA aikana Suomessa. UKK hoiti "liturgiat" ja vierailut. Ei siihen taviksien tarvinnut puuttua.


    • Anonyymi

      Mannerheim oli homo, joten kyllä tuota Seta-kulttuuria oli jo silloinkin !

      • Anonyymi

        Tuo on täyttä paskaa. Kommunistien mustamaalausta. Siitä saaneet nuo homojutut alkunsa kun Mannerheimilla oli ollut nuori miespalvelija, joka oli hoitanut isäntänsä juoksevat asiat, kuten kaupassa jonottamiset, saappaiden kiillotukset jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on täyttä paskaa. Kommunistien mustamaalausta. Siitä saaneet nuo homojutut alkunsa kun Mannerheimilla oli ollut nuori miespalvelija, joka oli hoitanut isäntänsä juoksevat asiat, kuten kaupassa jonottamiset, saappaiden kiillotukset jne.

        Väärin.

        Mannerheim oli ollessaan Haminan sotakoulussa puuhaillut tunnetun homon kanssa (mikä oli siihen aikaan kamala juttu) maksua ja kestitystä vastaan, jolloin sotakoulun johto oli ilmoittanut Pariisissa rakastajattarensa kanssa asuvalle isälle, että jos ei ota poikaansa pois, tämä erotetaan.

        Isä-Mannerheim otti poikansa pois. Poika pääsi toiseen sotakouluun Pietarissa. Luultavasti Mannerheim ei ollut homo, pikemminkin monen naisen mies, mutta ikuisessa rahapulassaan turvautui myös homoprostituutioon. Kynis.mi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin.

        Mannerheim oli ollessaan Haminan sotakoulussa puuhaillut tunnetun homon kanssa (mikä oli siihen aikaan kamala juttu) maksua ja kestitystä vastaan, jolloin sotakoulun johto oli ilmoittanut Pariisissa rakastajattarensa kanssa asuvalle isälle, että jos ei ota poikaansa pois, tämä erotetaan.

        Isä-Mannerheim otti poikansa pois. Poika pääsi toiseen sotakouluun Pietarissa. Luultavasti Mannerheim ei ollut homo, pikemminkin monen naisen mies, mutta ikuisessa rahapulassaan turvautui myös homoprostituutioon. Kynis.mi

        "Luultavasti Mannerheim ei ollut homo, pikemminkin monen naisen mies, mutta ikuisessa rahapulassaan turvautui myös homoprostituutioon. " Huh, huh, hurja väite. Mitähän vielä keksitään Mannerheimistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin.

        Mannerheim oli ollessaan Haminan sotakoulussa puuhaillut tunnetun homon kanssa (mikä oli siihen aikaan kamala juttu) maksua ja kestitystä vastaan, jolloin sotakoulun johto oli ilmoittanut Pariisissa rakastajattarensa kanssa asuvalle isälle, että jos ei ota poikaansa pois, tämä erotetaan.

        Isä-Mannerheim otti poikansa pois. Poika pääsi toiseen sotakouluun Pietarissa. Luultavasti Mannerheim ei ollut homo, pikemminkin monen naisen mies, mutta ikuisessa rahapulassaan turvautui myös homoprostituutioon. Kynis.mi

        "Mannerheim oli ollessaan Haminan sotakoulussa puuhaillut tunnetun homon kanssa..."
        Teemu Keskisarja kertoi tunnetussa historian sarjassa tuosta "puuhailusta", että Mannerheim oli lähtenyt iltalomapuntikselle ja sitten krouvista jatkoille "huonomaineisen miehen" luo. Muuta näyttöä ei ole eikä tuokaan ole mikään todiste homoudesta. Ehkä tuosta saatiin lopullinen tekosyy muiden syytteiden päälle erottaa kuriton Mannerheim sotilaskoulusta.
        Mutta kuinkas sitten kävikään !!!


    • Anonyymi

      Muy bien, nykysoomeen kuuluu näköjään uudissanana
      "toimintaympäristönmuuttuminen". Ehkä se on sitä demokratiaa, kun ei omat ja muitten voimat riitä.

    • Anonyymi

      Headhunterit eli Kykyjen etsijät laukkasivat ovilla kyselemässä työhaastatteluun.


      1980 luvulla tietotekniikka-alan yrityksiin ei saanut lainkaan työntekijöitä, ellei palkka alkanut 15.000 markasta, ja lisäksi piti saada vähintään Alfa-Romeo alle työnantajan piikkiin.
      Kaveri sai Alfa-Romeon. Itselläni oli valkoinen Testa Rossa. 1980 luvulla keskiverto palkka merkonomeilla oli 15.000 markkaa kuukaudessa!


      Minulla oli 80 luvulla 36 työpaikkaa, vaihtelin niitä aivan huvikseni ja vain kokeillakseni.

      Eräskin pomo sanoi, että "ilmoita sihteerille palkkasi, minua se ei kiinnosta".
      Oli se sellaista aikaa!! huh huh!

      Suomi oli täynnä hyviä ravintoloita ja fiksuja ihmisiä. Tappelut olivat tosi harvinaisia. Musa hyvää ja ihmiset kauniita. Naiset eivät olleet tuollaisia turbohuulia ,kännyjä räplääviä tympeitä jumbotissejä. Pieni peppu oli tavoiteltava ja seksikäs.

      80 luvulla usein pankista lähdettyäni juoksi pankinjohtaja perääni ja tunki setelinippuja takataskuihini. oli tunnin hieronta pankkitytöiltä meille rikkaille ja köyhille kakkukahvia ja konjakkiryypyt.

      Meillä ei ollut monikulttuurista, monimuotoista kulttuuririkasta kehitysmaataustaista islampaskaa Suomessa! Miten ihmeessä me olemme pärjänneet ilman näitä holtittomasti lisääntyviä elättejä ja islampaskan mukaisia rinnakkaisyhteiskuntia Suomessa!

      • Anonyymi

        Kyllä, 1980-luvun hullut vuodet olivat työikään ehtineille kultaista aikaa. Melkein yhtä hyvää oli 1990-luvun puolivälin jälkeen, laman jälkeisessä nousussa, IT-alalla.

        Monin paikoin ravintoloita ja yökerhoja oli enemmän kuin nykyään ja erilaisia tanssipaikkoja, toiset vanhemmalle väelle, toiset nuoremmille. Väestön ikääntyminen näkyy katukuvassa, tanssiravintolat ovat vähentyneet, tässäkin kaupungissa tiloissa toimii apteekkeja, kirppareita ja kierrätyskeskuksia. Muutamien vuosien päästä kai nekin vaihtuu hautaustoimistoihin...

        En pitänyt sitä aikaa mitenkään erityisenä tai paratiisinomaisena silloin, mutta kun vertaa nykyiseen ankeuteen, niin olen erittäin iloinen, että olen nähnyt muutakin, jotain paljon parempaa.


    • Anonyymi

      Totta on, ettei 50-60-70 luvun lapsuuteen ole paluuta, harmittaa eniten lasten puolesta ja hieman vanhempienkin,, ei ollut näitä tämänpäivän mahottomia hössötyksiä ym meininkejä , ja päättäjätkin olivat aitoja tänpäivisiin verrattuna. Ihminen oli ihminen toiselle , oma minä ja itsekkyys ei ollut pääosassa elämässä. Lapset saivat olla LAPSIA LEIKKEINEEN YM ASIOINEEN, EI TARVINNUT JOKA NS. HARRASTUKSEEN MENNÄ PÄÄ KOLMANTENA JALKANA LASTEN ,EIKÄ AIKUISTEN! ELÄMÄ OLI OIKEAA ELÄMÄÄ., JA raha ei määrännyt joka asiaa, nämä perustuvat ihan omaan elämääni siihen aikaan,, kyllä kavereita oli liiankin kanssa ja liikuntaa ym sosiiaalista meininkiä.. ainakin maaseudulla elämä oli hienoa . ei tarvinnut peljätä ketään .. Oli toki toisenlaisiakin immeisiä, mut myöskin sankiot siihen oli oikeita ja ihmiset huomasivat erheensä ?? Aina on joitain ,jotka eivät muutu ,mutta silloin oli sanktiot myös senmukaisia siitä.. Laki oli laki vielä ,eikä turhia "päänsilittelyitä". Se kun ei tepsi milläänlailla tiettyyn porukkaan tänäpänä.. no Aika entinen ei koskaan enää palaa-ikävä,mutta totta. Nykyvanhemmat ja päättäjät eivät enää ole AJANTASALLA ELÄMÄSTÄ.

      • Anonyymi

        Täyttä asiaa kirjoitat, näin se oli vielä 80-luvullakin ainakin maaseudulla.


      • Anonyymi

        Suurten ikäluokkien edustajana en kaipaa sitä aikaa. Oli se köyhää aikaa 1950- luvulla. Pihan perällä käytiin tulipalopakkasessa puuceessä, sanomalehden palasella pyyhittiin, vettä kannettiin kaivosta (meillä lähteestä raikasta lähdevettä kunnes tehdas pilasi sen). Asuttiin ahtaasti, Omakotitalossa saattoi olla 3-4 perhettä yhdessä puutalossa. 6 -henkisellä perheellä, vaikka isällä oli hyvä ammattimiehen työ, asunto oli keittiön ja kamarin asunnossa.
        Jalkapalloa pelattiin kesälomalla aamusta iltaan, talvella hiihtoa ja mäkihypyssä katkesivat monet joululahjasukset. Jääkiekkoa ja jääpalloa pelattiin tuulessa ja tuiskussa luonnonjäällä. Ei vienyt isi autolla harrastuksiin kun omia autojakaan ei ollut paljon kellään. (Eikä tartteisi olla nykyisinkään joka ukolla ja pojalla).
        Aika kultaa monet muistot, mutta ei, ei, en tosiaankaan kaipaa 1950- luvulta muuta kuin kauniita kesiä.


    • Anonyymi

      Se oli ikävää, surkeaa köyhää,virikkeetöntä aikaa. Maalla ei ollut lähellä mitään kauppaakaan, niin alkeellista, se oli sodan jälkeinen Suomi, kaikilla oli yhtä tyhjää ja onnetonta. En halua edes muistella, vihaan niitä aikoja.

      • Anonyymi

        Sodan jälkeen ja vielä 1970-luvullakin kauppoja oli paljon tiheämmässä kuin nyt ja aina 1980-luvulle saakka kiersivät vielä kauppa-autotkin. Niinpä meillä ainakin maalla oli kauppa-auto suoraan talon oven edessä kahdesti viikossa kauppa-auton muodossa. Valikoima oli vähän niukka, mutta etukäteen soittamalla saattoi tilata jotain pientä ylimääräistä.

        Lähikaupat ovat sittemmin harvenneet ja maaseudulta kadonneet kokonaan.

        Miksi ihmiset valehtelevat palstalla?

        Mitenkään erityisen turvallista ei aika ainakaan 1970-80-luvuilla ollut, kaupungeissa nuoriso hakkasi ja potki vähintään yhden sairaalakuntoon joka viikonloppu ja useampi sai turpaansa vähän kevyemmin. Vanhuksia ryöstettiin joskus kaduilla, tekijöinä ihan kantasuomalaiset nuoret juopot ja narkit. Narkkeja toki oli silloin vähemmän, mutta esim kioskeja ryöstämällä ne silloinkin rahoitti harrastuksensa. Maahanmuuttajia ei tosiaan ollut kuin maansa kommunistihallintoa paenneita vietnaminvenepakolaisia ja muutamia chilen vasemmmistolaisia, jotka taas pakenivat maastaan Pinochetin oikeistolaista sotilasjunttaa. Eipä niitä juuri missään nähnyt, kun oli niin vähän. Pankkeja ryöstettiin aseellisesti usein, käteinen kun oli käytössä. Ensimmäiset luotto- ja pankkikortit alkoivat yleistyä vasta 1980-luvun puolessa välissä, kesti jonkin aikaa ennen kuin ihmiset alkoivat niitä enemmälti käyttää.

        Maaseudulla oli kyllä turvallista, eipä tarvinnut juuri ovia lukita, vaikka olisi jättänyt talon tyhjilleen. Romaneja liikkui ja kerrottiin heidän joskus jotain varastaneen jostain, muuten tilanne oli rauhoittunut ihan sodan jälkeisestä ajasta, jolloin erilaisia kulkureita oli enemmänkin. Kulkukauppiaita kyllä oli, meilläkin kävi yksi vakituinen pakettiautollaan. Ei takuulla varastanut mitään vaan oli rehellinen, muuten olisivat nimittäin asiakkaat kaikonneet.

        Siinä ajassa oli hyvät puolensa ja huonot puolensa. Ehkä kuitenkin enemmän hyviä, vaikka koulussa joutuikin koviksia pelkäämään ja väkivaltaa oli silloin enemmän muutenkin.

        Se mikä oli paremmin, oli maan talous. Sitä kehitettiin pitkäjänteisesti ja sen ansiosta sitten tuli Nokia ja kaikki sen tuoma vauraus. Nykyisemmät nutipäät onnistuivat tuhoamaan senkin "markkinataloudellaan". Neukut joskus vähän pelotti ja kommarit ärsytti, mutta ei niistä kummastakaan kyllä todellista uhkaa ollut eikä niitä joka päivä ajatellut.

        Jos kohta on asioita, joita siitä ajasta ei todellakaan ikävöi takaisin, niin erittäin paljon on myös sellaista, jota kaipaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sodan jälkeen ja vielä 1970-luvullakin kauppoja oli paljon tiheämmässä kuin nyt ja aina 1980-luvulle saakka kiersivät vielä kauppa-autotkin. Niinpä meillä ainakin maalla oli kauppa-auto suoraan talon oven edessä kahdesti viikossa kauppa-auton muodossa. Valikoima oli vähän niukka, mutta etukäteen soittamalla saattoi tilata jotain pientä ylimääräistä.

        Lähikaupat ovat sittemmin harvenneet ja maaseudulta kadonneet kokonaan.

        Miksi ihmiset valehtelevat palstalla?

        Mitenkään erityisen turvallista ei aika ainakaan 1970-80-luvuilla ollut, kaupungeissa nuoriso hakkasi ja potki vähintään yhden sairaalakuntoon joka viikonloppu ja useampi sai turpaansa vähän kevyemmin. Vanhuksia ryöstettiin joskus kaduilla, tekijöinä ihan kantasuomalaiset nuoret juopot ja narkit. Narkkeja toki oli silloin vähemmän, mutta esim kioskeja ryöstämällä ne silloinkin rahoitti harrastuksensa. Maahanmuuttajia ei tosiaan ollut kuin maansa kommunistihallintoa paenneita vietnaminvenepakolaisia ja muutamia chilen vasemmmistolaisia, jotka taas pakenivat maastaan Pinochetin oikeistolaista sotilasjunttaa. Eipä niitä juuri missään nähnyt, kun oli niin vähän. Pankkeja ryöstettiin aseellisesti usein, käteinen kun oli käytössä. Ensimmäiset luotto- ja pankkikortit alkoivat yleistyä vasta 1980-luvun puolessa välissä, kesti jonkin aikaa ennen kuin ihmiset alkoivat niitä enemmälti käyttää.

        Maaseudulla oli kyllä turvallista, eipä tarvinnut juuri ovia lukita, vaikka olisi jättänyt talon tyhjilleen. Romaneja liikkui ja kerrottiin heidän joskus jotain varastaneen jostain, muuten tilanne oli rauhoittunut ihan sodan jälkeisestä ajasta, jolloin erilaisia kulkureita oli enemmänkin. Kulkukauppiaita kyllä oli, meilläkin kävi yksi vakituinen pakettiautollaan. Ei takuulla varastanut mitään vaan oli rehellinen, muuten olisivat nimittäin asiakkaat kaikonneet.

        Siinä ajassa oli hyvät puolensa ja huonot puolensa. Ehkä kuitenkin enemmän hyviä, vaikka koulussa joutuikin koviksia pelkäämään ja väkivaltaa oli silloin enemmän muutenkin.

        Se mikä oli paremmin, oli maan talous. Sitä kehitettiin pitkäjänteisesti ja sen ansiosta sitten tuli Nokia ja kaikki sen tuoma vauraus. Nykyisemmät nutipäät onnistuivat tuhoamaan senkin "markkinataloudellaan". Neukut joskus vähän pelotti ja kommarit ärsytti, mutta ei niistä kummastakaan kyllä todellista uhkaa ollut eikä niitä joka päivä ajatellut.

        Jos kohta on asioita, joita siitä ajasta ei todellakaan ikävöi takaisin, niin erittäin paljon on myös sellaista, jota kaipaa.

        Ja siis henkirikoksia ja itsemurhia tehtiin tuohon aikaan selvästi nykyistä enemmän, samoin liikenteessä kuoli ja vammautui ihmisiä paljon enemmän. Siinä suhteessa nykyään on paremmin, mutta eipä nuo asiat kyllä itseä silloinkaan koskettaneet. Suvussamme ei ole ollut itsemurhat sen paremmin kuin väkivaltakaan tapana ja liikenteessä on liikuttu järjen kanssa ja turvallisesti silloinkin, joten meidän osaltamme ajat eivät silloinkaan olleet huonommin.

        Selvä ero oman perheen ja suvun kohdalla on toki lääketieteellisessä hoidossa, se on selvästi parempaa nyt ja isovanhempani olisivat eläneet pidempään ja terveempinä nykyisessä maailmassa kuin silloin 1970-80-luvuilla.


    • Anonyymi

      Olihan se 50-60- luku aika ankeata aikaa. Ruoka oli mautonta eikä kovin terveellistä. Äiti seisoi remmin kanssa selän takana, kun piti syödä maksalaatikkoa, jota inhosin, enkä ole koskaan pitänyt siitä. "Joka vitsaa säästää se lastansa vihaa", sanoi äitini ja mummoni. En muuten ollut äitini hautajaisissa.

      Lasten piti olla hiljaa ja totella, ja heitä pidettiin tyhmempinä kuin he olivat. Odotin aina, että kasvaisin aikuiseksi ja saisin kunnioitusta ja oikeuden ajatella itse.

      Ei saanut kikattaa, piti seisoa suorassa ryhdissä, ei saanut ilmehtiä. Kun olimme kylässä piti olla hiljaa. Sain kylässä omenan. Kun en uskaltanut kysyä, mihin siemenkodan voi laittaa, söin sen. Se puinen kanta jäi. Se oli helppo pitää kädessä.

      • Anonyymi

        On tuossa ollut eroja eri perheiden ja paikkakuntien välillä.

        Minä olen aina pitänyt maksalaatikosta. Hiljaa oleminen oli rasittavaa ja joskus sain satikutia kun en ollut hiljaa. Aika harvinaista se kuitenkin oli, koska olin ja olen enemmän introvertti.


    • Anonyymi

      Onhan se mukava kun on ollut noin kiva lapsuus. Minun lapsuuteni maalla pienessä mökissä oli perunaa ja ruskeaa kastiketta, puucee pihanperällä, vanhempien sisarusten vanhoja vaatteita, pitkä koulumatka pimeää tietä aamukahdeksaksi kouluun. En muista olleeni koskaan vanhempieni tai isovanhempieni sylissä, tukistettiin ja annettiin luunappeja, haleja harvemmin, jos koskaan. Ihan tavallista tuo kaikki siihen aikaan oli, enkä silloin kokenut kurjuutta, mutta näin jälkeenpäin ajatellen ei lapsuuteni kovin häävi ollut. Ei vanhempani pahoja tai huonoja ihmisiä olleet, olosuhteet vain olivat ankeat ja köyhyys kurkki joka nurkasta. Ei meihin lapsiin kovin paljoa huomiota kiinnitetty, pihalla pelmuttiin poissa vanhempien jaloista, kiltti ja kuuliainen oli oltava, sama meininki joka torpassa sillä kylällä.

      • Anonyymi

        Terveellistä kotiruokaa ja puucee pihan perällä, siinä oli elämän perusteet hyvällä mallilla.
        Itse jatkan vielä eläkeläisenä samalla linjalla. Vesivessa on turhuutta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveellistä kotiruokaa ja puucee pihan perällä, siinä oli elämän perusteet hyvällä mallilla.
        Itse jatkan vielä eläkeläisenä samalla linjalla. Vesivessa on turhuutta!

        Noinkohan pelkkä peruna ja ruskea kastike olivat kovin terveellisiä ja riittäviä kasvaville lapsille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinkohan pelkkä peruna ja ruskea kastike olivat kovin terveellisiä ja riittäviä kasvaville lapsille?

        Parempaa kuin roskaruoka. Perunassa on sentään C-vitamiiniakin, jos on säilytetty kellarissa viileässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveellistä kotiruokaa ja puucee pihan perällä, siinä oli elämän perusteet hyvällä mallilla.
        Itse jatkan vielä eläkeläisenä samalla linjalla. Vesivessa on turhuutta!

        Kotiruoka oli hyvää, ei mitään lisä- eikä säilöntäaineita. Maito suoraan lehmästä ja kala järvestä. Kaupasta ei tarvinnut muuta, kuin kahvi, sokeri ja suola. Perunat ja juurikasvit omasta kellarista. Kyllä hyvä emäntä teki maukasta ruokaa ja sitä oli riittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempaa kuin roskaruoka. Perunassa on sentään C-vitamiiniakin, jos on säilytetty kellarissa viileässä.

        No jopas on taas vaihtoehdot: perunaa ja ruskeaa soossia tai mäkkärimättöä. Onneksi nykyään on sentään vaihtoehtoja monipuolisen kotiruaan valmistukseen. Vielä 80-luvullakin oli melko yksipuolista kansan keittiössä, suolaa kyllä riitti senkin edestä.


    • Anonyymi

      Muuten, muistatteko Pertsan ja Kilun Mankin? Näyttelijä Kari Kihlström on kuollut. 20. elokuuta 1946 Jyväskylässä syntynyt teatterin tyyliniekka kuoli maanantaina.

      • Anonyymi

        Manki oli kylläkin Veijo Pasanen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Manki oli kylläkin Veijo Pasanen

        Voi olla että muistan väärin, sori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla että muistan väärin, sori.

        Tuosta sarjasta on kauan aikaa, mutta jotakin tekoa kai Karillakin siinä oli. Salaseura Kaanit perustetaan, kun seudulla liikkuu Pertsan ja Kilun merihädästä pelastama rikollinen, pelottava Arpinaama (Kari Kihlström).


    • Anonyymi

      Jännä miten paljon täällä moititaan omaa lapsuutta, mutta missä se enemmistö luuraa, joilla lapsuus oli ihan ok?
      Itse olen tyytyväinen 1960-luvun lapsi. Kasvattiäiti oli kylmä ihminen, ei pitänyt sylissä, ei halannut , joskus nosti hiuksista ilmaan, kun olin kiusannut kissaa. Kurilla kasvatti, mutta asiasta.
      Kasvatti-isä luki kotona ollessaan joka ilta iltasadun ja kyseli koululäksyt. Vei luistelukouluun ja pianotunneille. Muu vapaa-aika touhuttiin pihalla toisten lasten kanssa. Kesäisin mökillä kalastettiin ja ravustettuin.
      Elämä oli tavallista lapsen elämää, ei vaadittu mahdottomia lapsilta eikä aikuisilta. Oltiin tyytyväisiä ja kiitollisia, kun rahaa riitti ruokaan ja vaatteisiin.
      Olen kiitollinen lapsuudestani edelleen. En olisi juuri tällainen ihminen ilman noita kokemuksia.

      • Anonyymi

        Ei ole köyhyyttä, jos on mökki ja lapsilla on piano- ja luistelutunteja. Toki nykyään on kellä vaan sellaisia harrastuksia, mutta 1950-60-luvuilla niistä piti maksaa itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole köyhyyttä, jos on mökki ja lapsilla on piano- ja luistelutunteja. Toki nykyään on kellä vaan sellaisia harrastuksia, mutta 1950-60-luvuilla niistä piti maksaa itse.

        1950-luvulla maalla ei ollut mahdollisia mitkään harrastustunnit, kaikki oli kaupungissa ja sinne pitkä matka, rahaa vähän, eikä omaa autoa. Jos oli köyhää, kuten minun lapsuudenkodissani oli, ei silloin tahtonut edes ruokaa saada riittävästi ja sekin oli jo tuolla aiemmassakin kirjoituksessa mainittua perunaa ja kastiketta. Meillä ainakaan ei ollut kastikkeen seassa mitään sattumia, lihaa tai makkaraa, kuin pyhäpäivinä korkeintaan. Koulussa sai laihaa velliä tai puuroa, harvemmin perunaruokaa tai lihaa, vähällä oli pärjättävä. Maataloissa oli tilanne tietenkin toinen, siellä riitti omasta takaa maitoa, usein kananmunia ja lihaa, mutta köyhällä työläisperheellä on tiukkaa, itse yritettiin kasvattaa perunaa ja vihanneksia jotta ei kaikkea olisi tarvinnut ostaa. Kovin on erilaista ollut lapsuus maalla kuin kaupungissa, ja niinhän se on vieläkin, vaikka ei ehkä ihan samassa määrässä. Lapsena ei köyhyydestä välittänyt, samassa tilanteessa kun oli kylällä moni muukin perhe, mutta aikuisena on ymmärtänyt miten vähällä oli tultava toimeen, aikamoista taiteilua oli työläisperheen elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1950-luvulla maalla ei ollut mahdollisia mitkään harrastustunnit, kaikki oli kaupungissa ja sinne pitkä matka, rahaa vähän, eikä omaa autoa. Jos oli köyhää, kuten minun lapsuudenkodissani oli, ei silloin tahtonut edes ruokaa saada riittävästi ja sekin oli jo tuolla aiemmassakin kirjoituksessa mainittua perunaa ja kastiketta. Meillä ainakaan ei ollut kastikkeen seassa mitään sattumia, lihaa tai makkaraa, kuin pyhäpäivinä korkeintaan. Koulussa sai laihaa velliä tai puuroa, harvemmin perunaruokaa tai lihaa, vähällä oli pärjättävä. Maataloissa oli tilanne tietenkin toinen, siellä riitti omasta takaa maitoa, usein kananmunia ja lihaa, mutta köyhällä työläisperheellä on tiukkaa, itse yritettiin kasvattaa perunaa ja vihanneksia jotta ei kaikkea olisi tarvinnut ostaa. Kovin on erilaista ollut lapsuus maalla kuin kaupungissa, ja niinhän se on vieläkin, vaikka ei ehkä ihan samassa määrässä. Lapsena ei köyhyydestä välittänyt, samassa tilanteessa kun oli kylällä moni muukin perhe, mutta aikuisena on ymmärtänyt miten vähällä oli tultava toimeen, aikamoista taiteilua oli työläisperheen elämä.

        Tuosta kai se demarien pitkään jatkunut maaseutuvastaisuus on versonut. Kyllä niitä ns pieneläjiä oli, tosin hekin kyllä saivat juurekset ja perunat omasta maasta, joillakin oli se yksi lehmä, kaikilla ei sitäkään. Liharuoat saattoivat heillä olla harvinaisia ja muutenkin elämä köyhää.

        Itse kasvoin maatilalla ja sinänsä puutetta ei ollut mistään. Toisaalta en kaivannut makeisia tai jäätelöitä tai mainostettua roinaa, jota kaupungeissa oli tarjolla. Tykkäsin liikkua luonnossa ja nautin maaseudun vapaudesta ja turvallisuudesta. Vaatteet olivat ehjät ja puhtaat (mitä itse niitä likasin), sauna lämpesi kahdesti viikossa, myöhemmin useamminkin, kun oli sähkösauna. Ruokaa oli enemmän kuin jaksoi syödä ja suurin osa omasta kasvimaasta, lihakin omasta navetasta, aiemmin maitokin. Kananmunatkin olivat omia.

        Valtaosin se oli hienoa aikaa, vaikka niitä huonojakin puolia oli joitakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta kai se demarien pitkään jatkunut maaseutuvastaisuus on versonut. Kyllä niitä ns pieneläjiä oli, tosin hekin kyllä saivat juurekset ja perunat omasta maasta, joillakin oli se yksi lehmä, kaikilla ei sitäkään. Liharuoat saattoivat heillä olla harvinaisia ja muutenkin elämä köyhää.

        Itse kasvoin maatilalla ja sinänsä puutetta ei ollut mistään. Toisaalta en kaivannut makeisia tai jäätelöitä tai mainostettua roinaa, jota kaupungeissa oli tarjolla. Tykkäsin liikkua luonnossa ja nautin maaseudun vapaudesta ja turvallisuudesta. Vaatteet olivat ehjät ja puhtaat (mitä itse niitä likasin), sauna lämpesi kahdesti viikossa, myöhemmin useamminkin, kun oli sähkösauna. Ruokaa oli enemmän kuin jaksoi syödä ja suurin osa omasta kasvimaasta, lihakin omasta navetasta, aiemmin maitokin. Kananmunatkin olivat omia.

        Valtaosin se oli hienoa aikaa, vaikka niitä huonojakin puolia oli joitakin.

        Muistan kun vielä 1950- luvulla jäätelöä myytiin vain kesäisin. Jäätelöä oli kolmea lajia: vanilja eli kermajäätelö, mansikkajäätelö ja suklaajäätelö. Kesän tiesi tulleen kun kioskeista sai jäätelöä. Mansikkatötterö oli minun suosikkijäätelöni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kun vielä 1950- luvulla jäätelöä myytiin vain kesäisin. Jäätelöä oli kolmea lajia: vanilja eli kermajäätelö, mansikkajäätelö ja suklaajäätelö. Kesän tiesi tulleen kun kioskeista sai jäätelöä. Mansikkatötterö oli minun suosikkijäätelöni.

        Ennen sota-aikaa jäätelö oli vielä harvinaisempaa ja samoin limonadi.

        1970-luvulla kylmäkoneet olivat jo kaikkialla käytössä, useimmilla kotonakin. Naapurin pikkumökissä ei ollut, vaikka sittemmin taisi hankkia siihen sähkötkin. Kellari oli kuitenkin aivan ulko-oven vieressä ja kahvikerman kävi aina hakemassa sieltä kahvipöytään, kun siellä vieraili.

        Kauppa-autossakin oli pakastealtaat. Silloin niissä ei juuri muuta ollutkaan kuin jäätelöt, valmisruokaa oli vähemmän tarjolla ja maaseudulla sitä oli turha kaupata, ihmiset tekivät ruokansa itse ja valmisruoan syömistä pidettiin hävettävänä. Noin ajatteli moni kaupunkilainenkin, jonka juuret olivat maaseudulla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan kun vielä 1950- luvulla jäätelöä myytiin vain kesäisin. Jäätelöä oli kolmea lajia: vanilja eli kermajäätelö, mansikkajäätelö ja suklaajäätelö. Kesän tiesi tulleen kun kioskeista sai jäätelöä. Mansikkatötterö oli minun suosikkijäätelöni.

        Muistan myös vihreän minttujäätelön vai olisko ollut päärynä?


    • Anonyymi

      Köyhyyttä riitti nuoruudessani, sekä paljon töitä ja liikunta harrasteita ..ilman Kelaa

      Myös kasvattamista kovaksi pärjäämään Elämän vastoinkäymisissä.
      Nyt ihmiset suuttuvat pienistä, normaaleista asioista.Puukot, nyrkit, aseet tanassa heti.

      Meidän kylän lapset oli usein kaatopaikalla etsimässä myyntikelpoista tavaraa.
      Ruokaa sieltä sai myös.hirvenlihaa,sianlihaa oli ruhoina jotka vielä höyrysivät.Leikkasimme puukoillamme niistä kimpaleita ja paistoimme metsässä.

      Kahteen poikaan tarttui joku tauti,ilmeisesti kaatopaikalta koska pompimme siellä paljain jaloin.Kuolivat samana syksynä..
      Isot rotat tarkkailivat touhujamme kamalassa hajussa johon nenä tottui tosin hetkessä.

      Jouten ei oltu, toitä riitti lapsillekin...aivan liikaa.Hiki vain roiskui.
      Uni tuli hetkessä kun kaaduimme vuoteeseen.
      Ei pelattu lippalakit päässä tietokone pelejä ja mussuteltu sipsejä.
      Monenlaista työtä oli, juurikin raskaita lapsillekin.


      Kesäsiirtolassakin oli "kopit" eli putkat .Sinne koppiin laitettiin jopa 6 vuotiaita pimeään oppimaan tavoille.
      Tämä kaikki oli normaalia toimintaa ja köyhyyttä siihen aikaan.

      Nuoruudessani 70 luku, ei heiluttu viidakkoveitsien, lorvittu ostareilla huumeiden kanssa, nosteltu Kelatukia koko elämän.


      Aikaa näköjään riittää viidakkoveitsien, aseiden, huumeiden kanssa heilumiseen, shoppailuun ja hengaamiseen niin kotimaan pullukoilla kuin ulkomaiden Kela-asiakkailla kaupungeissa. (toisten piikkiin)

      70 luvulla meitä lapsia kasvatettiin tekemään tuottavaa työtä.
      Se kasvatti vahvaksi lapset..Opettajat olivat pelottavia sodankäyneitä auktoriteetti sotilaita, upseereja, vanhempia jämptejä rouvia.

      Silloin kymmeniä vuosia sitten 70 luvulla pikkupoikina autoimme mm.vanhuksia pilkkomalla heille puita,kantamalla ne liiteriin, nurmikonleikkuuta oli,kaupassakäyntiä,lastenhoitoa teininä(sisarusten),ulkovessojen tyhjennystä reikälapiolla,lumenluontia,saunanlämmitystä, korjauksia, metsätöitä, jne...

      Kortteleiden kesken järjestimme myyjäisiä/kilpailuja katujen reunamilla,joista saimme rahaa muihin harrastuksiin.
      Kesät olimme maatiloilla monenlaisissa töissä,joista päivän jälkeen menimme isolla porukalla aina saunaan,uimaan,sitten nukkumaan ja uni tulikin aina puhtaissa lakanoissa heti.Masennuksesta ei siihen aikaan ollut tietoakaan.

      Sota-invalideja autoimme myös, joilta oli kädet ja jalat irti ja hermot riekaleina ja eivät päässeet sairaaalaan, kuten nykyään ulkomaiden sotilaskarkurit hotelleihin suomeen.Siinä oppi rahan ja työn arvon jo pienenä,kun mistään ei saanut ilmasta rahaa ja monenmuotoisia tukia laiskaksi, masentuneeksi oppimiseen elon tiellä.

    • Anonyymi

      Pitäisi jo pitää vähän parempia hautajaisia jokaiselle sanos ex- profeetta.

    • Anonyymi

      Kyllä mielestäni saavat olla aika kauan lapsia nykyäänkin . Ja mitä såyilee Setaan noin ae olis tarvinnut olla jo 50-60 luvulla niin ei olisi tullut vahinkoja monelle nuorelle parille jotka sitten erosivat ja lapset tietysti taas kerran oivat häviäjiä. Itse, mutta tänään lapset ovat tietoisia asioista koska on niin että silloin kun lapsi kysyy on hänelle selitettävä asiat ,joten en näe sukupuolivalistuksessq mitään väärää.

      Itse en pitänyt koskaan saduista pienenä mutta pyysin äidin kertomaan hänen lapsuudestaan , niitä oli kiva kuunnella . Änyt ilmeisestimkuuntekevat netistä ne iltasatunsa.

    • Anonyymi

      Silloin oli silloin ja nyt on nyt.

      Joten älä märise siinä, aloittaja.

      • Anonyymi

        Miksi hyvät asiat pitää hävittää vain siksi, että on kulunut tietty määrä vuosia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi hyvät asiat pitää hävittää vain siksi, että on kulunut tietty määrä vuosia?

        Siksi, että saadaan huonompaa tilalle ja seuraavallekin sukupolvelle jää jotain parannettavaa.

        Noin tuo homma on muutaman tuhat vuotta jo toiminut, ainakin jääkauden jälkeisen ajan. Sitä edeltävistä kulttuureista tiedetään paljon vähemmän kuin pitäisi tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi hyvät asiat pitää hävittää vain siksi, että on kulunut tietty määrä vuosia?

        Dementikon horinaa. Eteenpäin on elävän mieli. Jos ei löydä mitään hyvää tästä ajasta, niin se on elämäntaidon puutetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dementikon horinaa. Eteenpäin on elävän mieli. Jos ei löydä mitään hyvää tästä ajasta, niin se on elämäntaidon puutetta.

        Mitäs se sitten on, jos ei löydä mitään hyvää aiemmista ajoista?


    • Anonyymi

      Olemme 50 luvul syntyneitä tavallisen perheen lapsia,ilman maita ,tai mantuja ! Naimisis olleet jo 49 v, 2 lasta ,jotka pystyimme ns, liukutyöpalkoilla kouluttamaan ja nyt heil hyvät ammatin perh. jo kohta hekin 50 v .. Olise vaan kaikllalailla paljon ONNELLISEMPAA AIKAA ILMAN MITÄÄN TURHIA ASIOITA JA KIIREITA,, harrastuksia oli liikaakin ,jos vaan halusi lähteä,onneksi sai ite valita jo lapsetkin ja olivat ilmaisia , liikuntaa saatiin omasta taka yllinkyyllin . Someja tittereitä,vittereitä ym ei ollut,lankapuhelin ,hyvin toimi, eikä tarvinnut huolestua, (mikähän on kun ei vastaa ??) Pyörällä pääsi kavereitten luo ,jos halusi lähteä tapaamaan heitä ja täytyikin käydä. Moninkerroin onnelisempaa aikaa oli ihan joka suhteessa 6- 7 luku tosiaan.Ihmiset käyttäytyivät silloin,niinkuin ihmisen pitääkin. Itsekkyys oli kaukana . sENAJAN KUN TÄNPÄIVÄN ISKÄT JA LAPSET TIETÄISIVÄT ,NIIN TUNTISIVAT,MITÄ ON VÄLITTÄMINEN JA ONNELLISUUS . Joka tapaukses,kaikkea hyvää ihmisille jatkoskin toivon.

    • Anonyymi

      Meillä kyläkoulussa 60 luvulla pojat haukkui toisiaan homoiksi.
      Kyllä silloin jo tiedettiin aika paljon

      • Anonyymi

        Se oli aivan yleinen haukkumis- ja kiusaamistapa myös 1970-80-luvuilla. Opetuksessa seksuaalivähemmistöjä ei mainittu juuri lainkaan (on saattanut vaihdella koulusta toiseen), mutta ylipäätään korostettiin, että kaikilla on oikeus olla kaltaisiaan. Välitunneille se ei ulottunut, vaan opettajan selän takana erilaisia kiusattiin raa'asti.

        Kommunistiksi nimittely oli myös yleistä, mutta se on varmaankin vaihdellut enemmän. Tuskinpa sitä jossain Lahdessa tai jossain Helsingin tai Tampereen työläiskortteleissa on aina pidetty haukkumisena, niissä paikoissahan saattoi olla paljonkin kommunistiperheiden lapsia. Maaseudulla heitä oli vähän ja heitähän ei välttämättä edes nimitelty kommunisteiksi, vaan niitä, joita haluttiin kiusata.


      • Anonyymi

        Haminan Yhteislyseon poikien vessassa oli karmea haju 70-luvulla. Teho merkkiseen vessansäiliöön oli lisätty jä eteen ja mo jälkeen.


    • Anonyymi

      Meillä oli yhteiskuntaopin opena änkyrä kommunisti. Kehui NL: ää ja haukkui USA: ta. Ja sitten oli näitä valistuneita oppilaita, jotka halusivat rajoittaa muiden maailmankatsomusta. Ja telkkarista tuli aatteellisia mahtipontisia lauluja joita nuoret näyttelijät lauloivat.
      Ei se aina niin kivaa ollut silloin.

      • Anonyymi

        Meillä taas alaluokilla oli opettajana iloton, ankara, synkkä ja väkivaltainen lahkouskovaisnainen. Sai inhomaan sekä koulua että uskontoja syvästi vielä näin 62-vuotiaanakin.


      • Anonyymi

        Aika moni vielä nykyisinkin julkisuudessa esiintyvä näyttelijä ei varmaan kovin mielellään niitä aikoja muistele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä taas alaluokilla oli opettajana iloton, ankara, synkkä ja väkivaltainen lahkouskovaisnainen. Sai inhomaan sekä koulua että uskontoja syvästi vielä näin 62-vuotiaanakin.

        Olet jo 62-vuotias. Ehkä sinunkin olisi jo aika arvioida elämää ja ilmiöitä muutoinkin kuin vain oman suppean kokemuksesi perusteella.


    • Anonyymi

      Kyllä meillä ainakin oli ihan 1960-luvun alusta alkaen TV. Tämä nyt vain nyanssina. Muutoin en tähän ”keskusteluun” osallistu. (Eikä ole aloittajan syy, ettei kiinnosta.)

      • Anonyymi

        Kyllä vielä 1970-luvulla oli köyhiä talouksia, joissa ei ollut TV:ta, naapurissakaan ei ollut. Meillä oli ja oli ollut ties mistä saakka 1960-luvulta. Jääkaappi meille tuli joskus 1950-luvulla, sähköt 1940-luvun lopussa. Tiedän, kun vanhat paperit ovat tallessa, niistä näkee.

        Oli myös ihmisiä, jotka inhosivat TV:ta niin paljon, etteivät sitä hankkineet, vaikka olisi ollut varakin. Eräs sukulainen oli sellainen, vaikka lopulta sitten 1980-luvulla taipui lasten vaatimuksesta.


    • Anonyymi

      Ihanaa tosiaan oli. Kirjoitettiin koulussa Lenin-aiheisia kilpakirjoituksia, valtakunnallinen voittaja pääsi lomamatkalle Moskovaan.

      • Anonyymi

        Ei meillä päin. Ei kirjoitettu Leninistä mitään, osa opettajista oli aika oikeistolaisia ja partioliikkeen vetäjiä.

        Itselleni tuntuvat hyvin vieraille väitteet, että koulu olisi ollut erityisen "punainen" 1970-luvulla. Ei se monellakaan maaseutupaikkakunnalla ollut. Ala-asteen kirjakaapeissa oli paikallisen sivukirjaston kirjoja, joita saimme lainata joka perjantai ja lukea viikon kotona. Sieltä sitten lainasin muun muuassa Puolustusvoimien komentajan Yrjö Keinosen kirjoja, sellaisia kuin Veriset Lumet, joka kertoi hänen kokemuksistaan Talvisodassa.

        Itseäni huvitti suuresti kun 1980-luvulla Taanilat sun muut kertoivat radiossa, että ennen Suomessa vallitsi yhtenäiskulttuuri, mutta nykyään siitä on päästy eroon. Ihan samaa kuulee sanottavan vielä nykyäänkin, että kuinka silloin Kekkosen aikana vallitsi yhtenäiskulttuuri, mutta nyt on moninaista.

        Koulutetutkin ihmiset osaavat siis olla uskomattoman tyhmiä. Mitään yhtenäiskulttuuria ei ole vallinnut koskaan. Vai oliko sellaista 1918? Entä sen jälkeen, kun piti olla erilliset urheiluseuratkin poliittisen katsomuksen mukaan? Ei Kekkonen sitä asiaa miksikään muuttanut, vaikka hänen aikanaan kansallinen yhtenäisyys ehkä jonkin verran lisääntyi. Tyhmät kuvittelevat, että kaikkien lapsuus olisi ollut juuri samanlainen kuin heidän omansa ja että kaikki ne asiat, jotka heille tulivat uutena heidän lähdettyä lapsuutensa maisemista, olisi keksitty vasta silloin.

        Massatiedonvälitys on lisännyt kulttuurin samankaltaisuutta, vaikka samaan aikaan toki monimuotoisuutta on tullut jossain määrin lisää. Jos Kekkonen valittiin aikanaan koko kansan presidentiki Pohjois-Korean lukemilla, niin entä sitten Niinistö? Tai se, että Natoa kannattaa 80% kansasta ja kaikki ne, jotka eivät kannata, ovat kuulema maanpettureita, jotka pitäisi ampua elävältä. Asiantuntija tietysti kertoo, että ei tuossa ole kyse yhtenäiskulttuurista, vaan länsimaisesta vapaudesta, joka on niin erinomaista, että kaikki sitä haluavat. Niinpä niin... yhä edelleen julkinen keskustelu ja varsinkin toimittajantollot ovat sitä tasoa, että paras asento TV:n tai radion virtakytkimessä on se OFF-asento ja säästäminen kannattaa aloittaa jättämällä lehti tilaamatta...

        Yksi asia nimittäin ei ole muuttunut yhtään: ihmisten loputon typeryys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei meillä päin. Ei kirjoitettu Leninistä mitään, osa opettajista oli aika oikeistolaisia ja partioliikkeen vetäjiä.

        Itselleni tuntuvat hyvin vieraille väitteet, että koulu olisi ollut erityisen "punainen" 1970-luvulla. Ei se monellakaan maaseutupaikkakunnalla ollut. Ala-asteen kirjakaapeissa oli paikallisen sivukirjaston kirjoja, joita saimme lainata joka perjantai ja lukea viikon kotona. Sieltä sitten lainasin muun muuassa Puolustusvoimien komentajan Yrjö Keinosen kirjoja, sellaisia kuin Veriset Lumet, joka kertoi hänen kokemuksistaan Talvisodassa.

        Itseäni huvitti suuresti kun 1980-luvulla Taanilat sun muut kertoivat radiossa, että ennen Suomessa vallitsi yhtenäiskulttuuri, mutta nykyään siitä on päästy eroon. Ihan samaa kuulee sanottavan vielä nykyäänkin, että kuinka silloin Kekkosen aikana vallitsi yhtenäiskulttuuri, mutta nyt on moninaista.

        Koulutetutkin ihmiset osaavat siis olla uskomattoman tyhmiä. Mitään yhtenäiskulttuuria ei ole vallinnut koskaan. Vai oliko sellaista 1918? Entä sen jälkeen, kun piti olla erilliset urheiluseuratkin poliittisen katsomuksen mukaan? Ei Kekkonen sitä asiaa miksikään muuttanut, vaikka hänen aikanaan kansallinen yhtenäisyys ehkä jonkin verran lisääntyi. Tyhmät kuvittelevat, että kaikkien lapsuus olisi ollut juuri samanlainen kuin heidän omansa ja että kaikki ne asiat, jotka heille tulivat uutena heidän lähdettyä lapsuutensa maisemista, olisi keksitty vasta silloin.

        Massatiedonvälitys on lisännyt kulttuurin samankaltaisuutta, vaikka samaan aikaan toki monimuotoisuutta on tullut jossain määrin lisää. Jos Kekkonen valittiin aikanaan koko kansan presidentiki Pohjois-Korean lukemilla, niin entä sitten Niinistö? Tai se, että Natoa kannattaa 80% kansasta ja kaikki ne, jotka eivät kannata, ovat kuulema maanpettureita, jotka pitäisi ampua elävältä. Asiantuntija tietysti kertoo, että ei tuossa ole kyse yhtenäiskulttuurista, vaan länsimaisesta vapaudesta, joka on niin erinomaista, että kaikki sitä haluavat. Niinpä niin... yhä edelleen julkinen keskustelu ja varsinkin toimittajantollot ovat sitä tasoa, että paras asento TV:n tai radion virtakytkimessä on se OFF-asento ja säästäminen kannattaa aloittaa jättämällä lehti tilaamatta...

        Yksi asia nimittäin ei ole muuttunut yhtään: ihmisten loputon typeryys.

        Naulan kantaan


    • Anonyymi

      Miksi noista suurista ikäluokista kehkeyi sitten semmoisia ettei niistä ollut kuin vittuilemaan nuoremmilleen jos oli niin ihanaa?

      • Anonyymi

        Katkeruus tuntuu niin ihanalle, varsinkin vanhana. Se on yhdistetty sukupolvi- ja sukupuolikokemus. Ja kaiken lisäksi vielä ikiaikainen.


      • Anonyymi

        Narsistin kuvitelmia. Sinun elämäsi ei suuria ikäluokkia kiinnosta. Heillä on katsos ihan oma elämä.


      • Anonyymi

        Synnyin v. 1961, en ole suuria ikäluokkia.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Narsistin kuvitelmia. Sinun elämäsi ei suuria ikäluokkia kiinnosta. Heillä on katsos ihan oma elämä.

        Ja kusta päässä siihen asti kun hautaan hakataan.


    • Anonyymi

      Olitko itse hyvä vanhempi, kasvattaja
      lapsillesi?

    • Anonyymi

      Lisään vielä että meillä ei ollut hakkaavaa isää koska äiti erosi hänestä väkivaltaisuuden ja alkoholismin takia kun olin pieni. Avioero oli siihen aikaan häpeä jota sukukin salasi. Äiti muutti 3 lapsen kanssa pohjanmaalle lähemmäs kotiseutuaan ja ukko jäi etelään. Pieni kyläyhteisö karsasti isättömiä aika selvästi mutta äiti antoi meille hyvän itsetunnon kasvatuksellaan. Mutta onnellinen ja iloinen lapsikatras olimme. Meillä oli aina lämmin koti vaikka olikin vuokra-asunto.

      • Anonyymi

        Minäkin saan kiittää äitiä kasvatuksesta hyvästä itsetunnosta. Niillä eväillä on pärjännyt kaikkialla maailmassa.


    • Anonyymi

      Olen syntynyt 1940-luvun loppupuolella ja lapsuudessani asuin pienessä Itä-Suomen kaupungissa, sen esikaupunkialueella. Silloin oltiin aivan erilaisia, mitä nyt ollaan. 1950-luvulla siellä kaikki olivat yhtä köyhiä ja vanhat ihmiset olivat hyvin nöyriä ja kovasti autettiin naapuria. Ihmisluonto oli silloin erilainen, paljon nykymaailmaa parempi.

      • Anonyymi

        Tuo on hyvin totta. Vttumaisuutta oli paljon vähemmän. Sota-ajan peruja ihmiset auttoivat ihan oikeasti toisiaan paljon enemmän, nykyäänhän ihaillaan jotain Nalle Wahlroosia tai TV:n mafioso-hahmoja ja se on sosiaalityöntekijän homma pitää huolta muista, itseä kiinnostaa vain oma prse. Ja omat tatuoinnit.

        Tuossa suhteessa Suomi on muuttunut selvästi huonommaksi. Leikitään jotain Amerikkaa, keskellä metsää. Se ei tule onnistumaan. Eikä ole onnistut tähänkään saakka, vaikka sitä kuinka TV:staan opettelisi.


    • Anonyymi

      Lasten täytyy saada olla lapsia ja kehittyä!

    • Anonyymi

      Hippi kultuurissa oli ihana elää. Äidit antoivat Hippien johtajalle joka sitten jakoi näitä eteenpäin.Äidit kävivät töissä josta sitten palkat tuotiin yhteisiin menoihin.
      Nämä slummit,saattoivat olla ,monenkin lapsen nuoruus vieläpä -70 luvulle saakka.
      Nykyperintö näistä niin sanoituista hyvistä ajoista on peritynyt yksinhuoltajiin,
      tulosta syntyy varsinkin jatkumaa.Ai niin! Suomi olikin hyvinvointi valtio jos vihreät
      näyttelee suurinta roolia poltellen huumeita ja pitäen pileitä. Elokapinakin istuu kaduilla autojen tukkona ......................................

    • Anonyymi

      Nykyinen nuori tai keski-ikäinen polvi ei taida tietää keitä olivat lättähatut. Oli ensimmäinen nuorisomuoti sodan jälkeen.
      Nuoria miehiä, 15- 19 vuotiaita. Pukeutuvat tiukkoihin farkkuihin tai muihin erittäin tiukkoihin "pillihousuihin" , teräväkärkiset kengät ja nahkatakki. Nimityksensä he saivat siitä, että USA,n armeijan ylijämävarastosta tuotiin heti sodan Suomeen lättämäisiä hattuja , joita nuo nuoret miehet alun pitäen käyttivät, mutta hattumuoti jäi pian pois.
      Lättähatut olivat aikansa ongelmanuoria, joiden isät olivat olleet sodassa ja poikien kasvatus oli jäänyt siltä osin laiminlyödyksi. Lättähatut kiusasivat nuorempia ja vanhempia ihmisiä eri tavoin. Se oli kuitenkin kovin heppoista mitä nykynuoret tänään saattavat tehdä. Kun kaveri oli alkanut itkeä ja hänet oli kaadettu maahan , ei häntä menty enää potkimaan.
      1950- luku oli lättähattuilun "kulta-aikaa". Meni pois muodista 1960- luvun puoliväliin tultaessa. Itse olin sen verran nuori, että en ehtinyt mukaan.

    • Anonyymi

      Kyllä minäkin muistelen mummot ukit sedät tädit oltiin! Ja muistan mäkeä laskettiin iltaisin ja kesällä uitiin naapurin lasten kaa ! Talkoolla tehtiin töitä oli hyvä kyläyhteisö!! Mutta varmaan kaupunki elämä oli erilaista silloinkin mutta olu talkkarit jotka pihan lapsia piti silmällä😉! Et saako lapset olla lapsia kun tuntuu et tehdään aikuisia liian aikaisin !! Nuoret tytöt?? Maailma on muuttunu ja ei kaikki ole hyvää suuntaa tämä älymaailma?

    • Anonyymi

      Se oli aikaa, kun ei ollut toIIovassareita kuin pieni rypäs, jotka pidettiin iisisti kurissa. Nykyään on eri asia, kun ne päästetään hallitukseen ja jälki onkin sitten sen mukaista.

      • Koeta nyt muistaa, että KOMMUNISTINEN itänaapuri päätti jopa Suomen hallituksen kokoonpanot. Silloin Suomessa oli oikeasti kohtuullinen määrä kommunisteja.


      • Anonyymi

        Vasemmiston kannatus oli 1945- 2000 huomattavasti suurempaa kuin nyt.

        SKDL, joka siis sisälsi kommunistit, oli toiseksi suurin puolue vuoden 1945 vaaleissa, ja SDP:n kanssa niillä oli 99 paikkaa eduskunnassa. Vuonna 1966 vasemmistopuolueet saivat enemmistön. Vuonna 1995 Lipposen johdolla SDP sai 63 paikkaa yli 28% äänimäärällä.

        Nykyinen asetelma, jossa 2/3 äänistä ja paikoista menee ei-vasemmistolaisille puolueille, on 2000-luvun kehitystä, pääosin vasta 15 vuotta vallinnut olotila.

        Sitä mukaa kuin oikeiston kannatus on lisääntynyt, Suomen talous on muuttunut kurjemmaksi ja kurjemmaksi. Kyse ei ole vain korrelaatiosta, vaan on helppo päätellä harjoitetusta politiikasta, että siinä on aivan selvä syy-seuraussuhde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasemmiston kannatus oli 1945- 2000 huomattavasti suurempaa kuin nyt.

        SKDL, joka siis sisälsi kommunistit, oli toiseksi suurin puolue vuoden 1945 vaaleissa, ja SDP:n kanssa niillä oli 99 paikkaa eduskunnassa. Vuonna 1966 vasemmistopuolueet saivat enemmistön. Vuonna 1995 Lipposen johdolla SDP sai 63 paikkaa yli 28% äänimäärällä.

        Nykyinen asetelma, jossa 2/3 äänistä ja paikoista menee ei-vasemmistolaisille puolueille, on 2000-luvun kehitystä, pääosin vasta 15 vuotta vallinnut olotila.

        Sitä mukaa kuin oikeiston kannatus on lisääntynyt, Suomen talous on muuttunut kurjemmaksi ja kurjemmaksi. Kyse ei ole vain korrelaatiosta, vaan on helppo päätellä harjoitetusta politiikasta, että siinä on aivan selvä syy-seuraussuhde.

        Väkevästi tämä!
        Tarvitsisimme taas kommunisteja hoitamaan maan asiat kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väkevästi tämä!
        Tarvitsisimme taas kommunisteja hoitamaan maan asiat kuntoon.

        SKP:n puheenjohtaja Aarne Saarinen oli sotaveteraani ja hänen sotilasarvonsa oli korkeampi kuin Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinosen, joka äänesti jalkaväkimiinoista luopumisen puolesta.

        SKP = Suomen Kommunistinen Puolue.


      • Anonyymi
        TruthStillHurts kirjoitti:

        Koeta nyt muistaa, että KOMMUNISTINEN itänaapuri päätti jopa Suomen hallituksen kokoonpanot. Silloin Suomessa oli oikeasti kohtuullinen määrä kommunisteja.

        Neuvostoliitto ainoastaan kertoi, ketä se ei halua hallituksiin, sen sijaan se ei tietääkseni kertaakaan vaatinut ketään henkilöä menemään hallitukseen.

        Sovjetisointipyrkimystä Suomen suhteen varmaan joillakin tahoilla Neuvostoliitossakin oli (Suomessa ainakin oli), mutta ei mitään sellaista, jollaisten kohteeksi reaalisosialismiin päätyneet Itä-Euroopan maat joutuivat jo vuonna 1948.

        Kovasti mielellään kaikenlaiset Jari Tervot tykkäävät nykyään itkettää lapsenlapsiaan uneen pelottelemalla heitä menneisyydellä, jota eivät itsekään kovin hyvin tunne ja "karmeimmat" muistot ovat joku puuttunut maku lähikaupan jogurttipurkkivalikoimassa. Ymmärrän kyllä, etteivät Ben Zyskowicz, Ruben Stiller ja Jari Tervo voineet selvitä siitä traumatisoitumatta, Mato Valtosesta nyt puhumattakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Neuvostoliitto ainoastaan kertoi, ketä se ei halua hallituksiin, sen sijaan se ei tietääkseni kertaakaan vaatinut ketään henkilöä menemään hallitukseen.

        Sovjetisointipyrkimystä Suomen suhteen varmaan joillakin tahoilla Neuvostoliitossakin oli (Suomessa ainakin oli), mutta ei mitään sellaista, jollaisten kohteeksi reaalisosialismiin päätyneet Itä-Euroopan maat joutuivat jo vuonna 1948.

        Kovasti mielellään kaikenlaiset Jari Tervot tykkäävät nykyään itkettää lapsenlapsiaan uneen pelottelemalla heitä menneisyydellä, jota eivät itsekään kovin hyvin tunne ja "karmeimmat" muistot ovat joku puuttunut maku lähikaupan jogurttipurkkivalikoimassa. Ymmärrän kyllä, etteivät Ben Zyskowicz, Ruben Stiller ja Jari Tervo voineet selvitä siitä traumatisoitumatta, Mato Valtosesta nyt puhumattakaan.

        Sinulla on kova tarve selittää suomettuminen hyväksi asiaksi. Erikoista. Sen tietynlaisesta välttättömyys on oma lukunsa.

        Minun kohdallani ymmärrys loppui, kun nuorena opettajansijaisena tutustuin aamunavausvihkoseen vuodelta 1977. Siitä löytyi kyllä sen tason YYA- ja Kekkonen-propagandaa, että kokemus oli järkyttävä. Lapsille!


      • Anonyymi
        TruthStillHurts kirjoitti:

        Koeta nyt muistaa, että KOMMUNISTINEN itänaapuri päätti jopa Suomen hallituksen kokoonpanot. Silloin Suomessa oli oikeasti kohtuullinen määrä kommunisteja.

        "Yöpakkasten" 1958 jälkeen näin oli. Eikä tuo suinkaan kommunisteista yksinomaa johtunut. Politiikka oli silloin likaista peliä. Jos ei muuten saatu poliittista vastustajaa nujerrettua , vedottiin "ystävyyspolitiikkaan" Neuvostoliiton kanssa. Punnittiin ketkä oli epäluotettavia. Ja Tehtaankadulla ravattiin NL:n lähetystöstä mustaamassa jopa oman puolueen kilpailevia jäseniä. Tätä jatkui 1970- luvulle asti. Paasikivikin oli melkoinen kumartaja itänaapuriin päin, mutta osasi pitää välimatkaa. Päätösvalta oli tiukasti hänen aikana Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yöpakkasten" 1958 jälkeen näin oli. Eikä tuo suinkaan kommunisteista yksinomaa johtunut. Politiikka oli silloin likaista peliä. Jos ei muuten saatu poliittista vastustajaa nujerrettua , vedottiin "ystävyyspolitiikkaan" Neuvostoliiton kanssa. Punnittiin ketkä oli epäluotettavia. Ja Tehtaankadulla ravattiin NL:n lähetystöstä mustaamassa jopa oman puolueen kilpailevia jäseniä. Tätä jatkui 1970- luvulle asti. Paasikivikin oli melkoinen kumartaja itänaapuriin päin, mutta osasi pitää välimatkaa. Päätösvalta oli tiukasti hänen aikana Suomessa.

        Neuvostoliitto piti Suomea sotien jälkeen etupiirinään. Yya-sopimus oli tapa sitoa Suomi etupiiriin. Suomessa pidettiin manipulaatiota "ystävyytenä" ja ryhdyttiin säätelemään omaa käytöstä. Lähes joka asiassa pohdittiin mitä Neuvostoliitto tästä ajattelee. Sitä pidettiin poliittisena välttämättömyytenä. Maailmalla se nähtiin sodan jälkeisenä psykologisena reaktiona, jota kutsuttiin suomettumiseksi.


      • Anonyymi
        TruthStillHurts kirjoitti:

        Sinulla on kova tarve selittää suomettuminen hyväksi asiaksi. Erikoista. Sen tietynlaisesta välttättömyys on oma lukunsa.

        Minun kohdallani ymmärrys loppui, kun nuorena opettajansijaisena tutustuin aamunavausvihkoseen vuodelta 1977. Siitä löytyi kyllä sen tason YYA- ja Kekkonen-propagandaa, että kokemus oli järkyttävä. Lapsille!

        Älä viitsi trollata. Ei tuota ota vakavasti kuin ne, joiden ehdottomasti ei pitäisi ottaa.

        Taivastaten valtakuntaa aamunavausvihkosissa mainostettiin ateististen työläisten paratiisia enemmän. Ja kukin avauksen pitäjä sai ihan itse päättää, mitä niistä vihkosista luki ääneen aamunavauksesa, vai käyttikö koko vihkosta ollenkaan. Avausesityksenhän saattoi tehdä kokonaan myös ihan itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neuvostoliitto piti Suomea sotien jälkeen etupiirinään. Yya-sopimus oli tapa sitoa Suomi etupiiriin. Suomessa pidettiin manipulaatiota "ystävyytenä" ja ryhdyttiin säätelemään omaa käytöstä. Lähes joka asiassa pohdittiin mitä Neuvostoliitto tästä ajattelee. Sitä pidettiin poliittisena välttämättömyytenä. Maailmalla se nähtiin sodan jälkeisenä psykologisena reaktiona, jota kutsuttiin suomettumiseksi.

        Suomi kuuluu kyllä edelleen Venäjän etupiiriin, eikä tule koskaan minnekään muualle kuulumaankaan. Se johtuu maantieteestä. Siihen ei vaikuta Nato-jäsenyys eikä mikään muukaan.

        Suomessa ei mitään tulkittu "ystävyydeksi", vaan haluttiin välttää konfliktit isomman naapurin kanssa. Teimme sen paljon siistimmin ja moraalisemmin kuin miten Vichyn Ranska toimi Natsi-Saksan kanssa.

        Turha siitä ajasta on maalata pahempaa kuin se oli. Ei juuri sen kummempaa kuin nyt Israelin tukeminen siinä toivossa, ettemme vaan jää ilman Daavidin linkoa. No, Israelia on uskallattu sentään hieman arvostellakin, neukkujen kohdalla vaiettiin täysin. Koolla ja vaikuttavuudella kun on väliä, ja maantieteellisellä etäisyydellä.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi trollata. Ei tuota ota vakavasti kuin ne, joiden ehdottomasti ei pitäisi ottaa.

        Taivastaten valtakuntaa aamunavausvihkosissa mainostettiin ateististen työläisten paratiisia enemmän. Ja kukin avauksen pitäjä sai ihan itse päättää, mitä niistä vihkosista luki ääneen aamunavauksesa, vai käyttikö koko vihkosta ollenkaan. Avausesityksenhän saattoi tehdä kokonaan myös ihan itse.

        Mitä sitten, vaikka saikin valita? Kyse on siitä, että tuollaistakin roskaa lapsille syötettiin.


    • Anonyymi

      Väitteisiin Mannerheimin homoudesta eräs vastasi:

      "Tuo on täyttä paskaa. Kommunistien mustamaalausta. Siitä saaneet nuo homojutut alkunsa kun Mannerheimilla oli ollut nuori miespalvelija, joka oli hoitanut isäntänsä juoksevat asiat, kuten kaupassa jonottamiset, saappaiden kiillotukset jne."

      Vastasin hänelle:

      "Väärin. Mannerheim oli ollessaan Haminan sotakoulussa puuhaillut tunnetun homon kanssa (mikä oli siihen aikaan kamala juttu) maksua ja kestitystä vastaan, jolloin sotakoulun johto oli ilmoittanut Pariisissa rakastajattarensa kanssa asuvalle isälle, että jos ei ota poikaansa pois, tämä erotetaan."

      "Isä-Mannerheim otti poikansa pois. Poika pääsi toiseen sotakouluun Pietarissa. Luultavasti Mannerheim ei ollut homo, pikemminkin monen naisen mies, mutta ikuisessa rahapulassaan turvautui myös homoprostituutioon."

      En kannata enkä vastusta mitään puoluetta, mutta historian väärentämiselle olen hyvin kielteinen. 'Muistelmissaan' Mannerheim kertoi asian toisin. Todisteet Haminan sotakoulusta karkottamiselle ja sen syille ovat edelleen olemassa. Kynis.mi

      • Anonyymi

        Mannerheimi oli aikakauden tyylille uskollisesti kaapissa elänyt biseksuaali.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mannerheimi oli aikakauden tyylille uskollisesti kaapissa elänyt biseksuaali.

        Todennäköisesti hän oli biseksuaali.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      -50 -60 -70luku oli kurin aikaa,kyllä moni oppilas tuli kouluun mutta ei kärsinyt istua persmakkaroiltaan mitä oli kotona saanut.äitit retuutti yleensä tukkapäästä ja isät veteli remmillä solkipuolella.onneksi tukka leikattiin joskus ihan lyhyeksi niin ei onnistunut tuo tukkapölly aina,

    • Anonyymi

      Lapsuuteni 60-70 luvulla. Sateenkaari oli kaunis ilmiö.
      Metsissä oli turvallista liikkua. Itse kävin yksin lähimetsissä 4 vanhana.
      Nykylapsille se yksin ulkoilu olis vaara!

      • Anonyymi

        Niin, 60-luvulla ei näkynyt metsissä susia. Niitä alkoi ilmaantumaan 70-luvun puolivälissä.


      • Anonyymi

        Kotiintuloaikoja ei ollut, mutta eipä ollut tarvettakaan, nälkä ajoi kotiin syömään. Ja lämmin, mukava peti nukkumaan.

        Maailma on muuttunut lapsille turvattomamman tuntuiseksi. Ennen eivät vanhemmat kuljetelleet, minua eivät edes saatelleet, vaan ihan itse mentiin ja tultiin, yksinkin, jos ei kavereita lähtenyt mukaan.

        Nykyään esim väkivaltarikoksia tapahtuu vähemmän kuin 1970-80-luvuilla, mutta niitä pelätään selvästi enemmän. Toki se silloin ennenkin oli paikasta kiinni, miten turvallista oli.


    • Anonyymi

      jee..on mahtavaa muistella...aikoja hyviä...kiitos...mutta evoluutio vie meitä, nykylapsia.
      sille emme voi mitään..näin käy...muistot säilyy ikuisesti...jeee....

    • Jos nämä menneiden aikojen haaveilijat palautettaisiin vaikkapa edes 1970-luvulle, itku ja parku olisi valtaisaa. Silloin piti vielä esimerkiksi tehdä töitäkin. Palstan peräkammarin pojat eivät voisi elvistellä Suomi24:llä.

      🤣🤣🤣

      • Anonyymi

        Se oli sitä vanhaa hyvää aikaa kun töihin vain mentiin ja se todella tapahtui niin että käveltiin tehtaalle, ilmoittauduttiin työhalukkaaksi ja kohta sinulle oli katsottu sopiva työtehtävä.
        Sellainen ei onnistu nykyaikana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se oli sitä vanhaa hyvää aikaa kun töihin vain mentiin ja se todella tapahtui niin että käveltiin tehtaalle, ilmoittauduttiin työhalukkaaksi ja kohta sinulle oli katsottu sopiva työtehtävä.
        Sellainen ei onnistu nykyaikana.

        Nykyään koulutustaso on noussut ja vaatimustaso samoin. Osansa on globalisaatiollakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se oli sitä vanhaa hyvää aikaa kun töihin vain mentiin ja se todella tapahtui niin että käveltiin tehtaalle, ilmoittauduttiin työhalukkaaksi ja kohta sinulle oli katsottu sopiva työtehtävä.
        Sellainen ei onnistu nykyaikana.

        Niin oli töitä sai mutta eihän tavallista työtä ole! Tdknolokia syönyt! Ja suomi myyny ja halpatyövoima!!


      • Anonyymi

        Nykyisin kieltäydytään osoitetusta työpaikasta sellaisista syistä, jotka ei olisi tullut kuuloonkaan 1950-luvulla. Yksikin sossun veteraani kieltäytyi sillä perusteella, että pitäisi aikaisin nousta ylös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin kieltäydytään osoitetusta työpaikasta sellaisista syistä, jotka ei olisi tullut kuuloonkaan 1950-luvulla. Yksikin sossun veteraani kieltäytyi sillä perusteella, että pitäisi aikaisin nousta ylös.

        Älä satuile. Karenssin saa, jos kieltäytyy osoitetusta työstä ilman pätevää syytä, ja niitä päteviä syitä ei ole aamu-unisuus.

        Sellainen firma, joka saa työntekijänsä vain työvoimatoimiston lähettämänä, ei kyllä kauaa vältä konkurssia.


    • Anonyymi

      Missä matu, siellä ongelma.

      • Anonyymi

        Missä SETA siellä ongelma.
        Miten helppoa koko Euroopan ihmisten mielipiteitten muuttaminen konservatiivisista ääriliberalistisiksi onkaan jos osaa uhriutua ja uhriuttaa.
        Sekä määrätä rangaistuksia ja hallita ihmisiä pelolla seurauksista, luokittelemalla kaikki vanhat arvot sekä asenteet "vihapuheeksi" ja sen tekosyyllä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Onneksi tuli Seta ja maailma alkoi avautua.

      • Anonyymi

        teillä on vain väärä lääkitys


    • Anonyymi

      Haluatko paremman elämän

      www.Jeesus-on-Herra.com

    • Anonyymi

      Aloitin aktiivisen runkkaamisen 60 luvun alussa.

      • Anonyymi

        Joillakin tulee järki päähän vasta neljäkymppisenä, joillakin se ei tule ollenkaan.


    • Anonyymi

      Tuli terveitä lapsia hyviä työntekijöitä

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      AP on oikeassa.
      Minä haluan jakaa tätä ihanaa eteenpäin

      N60

      • Anonyymi

        Ei ollut kansakoulussa oppikoulussa eikä ammattikoulussa
        koulukiusaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut kansakoulussa oppikoulussa eikä ammattikoulussa
        koulukiusaamista.

        No älä höpötä. Kiusaamista oli paljon enemmän ja se oli jopa hyväksyttyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut kansakoulussa oppikoulussa eikä ammattikoulussa
        koulukiusaamista.

        Erään oppilaan nimi oli Teräsmö, hieman tukeva. No, hän oli heti Teräsmöhö. Närhille taas sanottiin, että Närhi lennä puuhun jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erään oppilaan nimi oli Teräsmö, hieman tukeva. No, hän oli heti Teräsmöhö. Närhille taas sanottiin, että Närhi lennä puuhun jne.

        Tuota se oli, ja yläasteella sitten jo jatkuvaa väkivaltaa, pelkäämistä ja todella murskaavaa haukkumista.

        Sitten ihmetellään, miksi niin monet ovat koko aikuisikänsä lääkityksellä eikä heistä koskaan tule normaaleihin sosiaalisiin suhteisiin kykeneviä.

        Sitä saa, mitä tilaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä höpötä. Kiusaamista oli paljon enemmän ja se oli jopa hyväksyttyä.

        Opettajat oli mukana kiusaajaringeissä


    • Anonyymi

      Joo kyllä kiusaamista on ollu aina mutta nykypäivänä ammutaan ja opettajat kädettömiä!!

      • Anonyymi

        Joo, vielä 1980-luvulla opettaja tapettiin lapiolla koulunsa pihalle. Oli se niin turvallisempaa ja parempaa aikaa.


    • Anonyymi

      2013 - 2017 oli kyllä nostalgista lapsuus aikaa. Glitch hop musiikki oli silloin muodissa ja nykyään se on ihan kaatopaikalla

    • Anonyymi

      Ei silloin öyhetty kaikenmaailman jutuista!! Mutta nyt nämä älylaitteet ???

    • Anonyymi

      Kaikkea oli vähemmän, mutta kaikkea oli enemmän mitä tarvitsi ja tosta aikosemmasta tekstistä loppuun lainaus:
      Miten helppoa koko Euroopan ihmisten mielipiteitten muuttaminen konservatiivisista ääriliberalistisiksi onkaan jos osaa uhriutua ja uhriuttaa hyväuskoista sinisilmäistä kansaa ja poliitikkoja.
      Sekä määrätä rangaistuksia ja hallita ihmisiä pelolla seurauksista, luokittelemalla kaikki vanhat arvot sekä asenteet "vihapuheeksi" ja sen tekosyyllä.

    • Anonyymi

      Suomessa täytyy olla samaa kulttuuria kuin muuallakin länsimaissa ja siihen on erittäin hyvä syy. Syy on Kokoomus jälleen kerran. Sydänsairaille on oma ruokavalio ja siinä on suositeltu velliä ja puuroa. Ne eivät sisällä kolesterolia, eikä suolaa eikä sokeria. Sydänsairaat eivät ole työelämässä, koska sydäninfarktin jälkeen pääsee sairaseläkkeelle. Jos syö velliä ja puuroa jopa lounaaksi mikrossa sitä lämmittämällä, niin leposyke alkaa olemaan noin 30. Se vaikuttaa myös kaikkiin muihin suomalaisiin, kun sydänpotilaiden leposyke alittaa sen tietyn rajan. Tämäkään ei ole vielä se ongelma.

      Kokoomuslaiset alkoivat pelkäämään sydäninfarkteja, koska heitä oli kuollut infarktiin. Kokoomuslaiset alkoivat syömään puuroa sydäninfarktin ennaltaehkäisemiseksi ja jotkut lapsiperheetkin alkoivat syömään pelkkää puuroa ja velliä. Leposykkeet laskivat alle 40. Monilla muilla on sukulaisia, joiden kanssa ollaan yhteyksissä ja jotka syövät pelkkää puuroa. Siinä alkavat sukulaistenkin sykkeet laskemaan. Sen takia Setaa tungetaan joka väliin, koska se nostaa monien sykettä ja myös verenpainetta.

      Infarktia aiheuttavat ruuat nostavat sykettä ja verenpainetta. Sydänystävälliset ruuat alentavat sykettä ja verenpainetta. Musiikissa ja tanssissa on sama. Väreissä ja vaatteissa ja erityisesti liian pienissä vaatteissa. Kiva hermostua napapaidan takia, kun saa oikein sykkeet nousemaan.

    • Anonyymi

      Oli se lapsuus -70 luvullakin kivaa. Naapurin pojan kanssa räjäytettiin kiinan pommeilla postilaatikoita.

      • Anonyymi

        Meillä oli muuta kivaa kuin pahanteko.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      eikä ollut nekruja

    • Anonyymi

      Suomi oli turvallisempi ja suvaitsevaisempi ennen vuotta 2010-2015. Vaikka verrattaisiin 60-lukua ja 2020-lukua. Oli myös helpompi saada töitä ja palkalla tuli aina toimeen. Ei ollut semmoisia tilanteita että ei kannattaisi tehdä työtä koska palkkaa olisi vähemmän kuin tukia. Kaikki kehittyi joka vuosikymmen ja hyvinvointi lisääntyi. Nykyään ei vanhuksista välitetä ja vammaisten oikeudet joutuu leikkuriin!

    • Anonyymi

      Maalla lapset olivat 5 vuotiasna maatilan töissä. 50 luvulla. Lyhyt lapsuus.
      Oppikouluun muutettiin reilu 10 v toiselle paikkakunnalle.

      Olet kai joku kermaperse.

    • Anonyymi

      Vau

    • Anonyymi

      Olihan se mahtavaa aikaa ainakin täällä pohjan perukoilla. Tiukkaa oli 60 luvulla maaseudulla eläminen sen jälkeen,kun sdp tuli hallitukseen. Räjäyteltiin kesäöinä lapin sodan jäämistöä ja kalasteltiin. Tyhjentyneillä metsäkämpillä yövyttiin ja syksyt metsästeltiin.

    • Anonyymi

      Näin se oli -50 syntyneenkin muistoissa.Pian tämä peli pannaan poikki,ei tarvitse edes ihmetellä,sillä niin on hulluksi KAIKKI mennyt.

    • Anonyymi
      UUSI

      Nyt elän ihan parasta aikaa! Työt on tehty ja olen eläkkeellä!

      Toki haittaa joka päivä mielen pahoittavia uutisia, milloin VM irvistää ja leikkaa pitkillä saksilla, milloin terveyskeskuksemme suljetaan parin vuoden päästä, nyt vasta päivystys lopetetiiin. Hoiva-alan yrittäjä irtisanoo henkilökuntansa. Vastaanottokeskus lopetetaan ja 50 ukrainalaista on nyt kotia vailla.

      Lapsiperheitä kuritetaan ja on muutettava helvempaan asuntoon. Lasten koulut, kaverit, työ-ja koulumatkat laskettava uudelleen, Samaa mieltä Suomi on kauhukabinetin vallassa oleva kauhea paikka ekää lapsille ja beidän vanhemmilleen, sairaille, vammaisille ja vanhuksille, palvelualojen tyäntekijöille, joiden tyäpaikat lopetetaan!

      Itse en ole kuullut mistään muusta 'tuutista' kuin täältä seksuaalivähemmistöistä!
      Eiks se asia ole jo taputeltu? Kaikki ovat lain edessä yhdenvertaisia. Kenelle se voi olla ongelma, keneltä se on jotain pois. Ehkä vaan kertoo, että ei oikein elä tässä ajassa. Ja jotain pitää joutessaan vouhkata.

    • Anonyymi
      UUSI

      Mulla kanssa hyvä lapsuus,50-luvulla syntyneellä. Vanhemmat vuorotöissä tehtaalla, invalidimummo hoiti mua. Sain käydä kaupassa 4v-vuotiaana, jenkkikassi, ostoslappu ja rahapussi. Mummo oli laittanut lopuksi, Jotain pientä hyvää! Viisi nallekarkkia maksoi viisi markkaa! Kun aika oli oikea, pyöräilin kotiin omalla polkupyörälläni, jossa oli apupyörät!
      Ei se ruoka kummoista ollut, viikolla perunaa ja jauhelihakastiketta, jota jatkettiin lisäämällä makkaraa. Mutta leipomosta sai lämpöistä rievää ja äiti leipoi ajoka lauantai.

      Hyvää aikaa se oli. Kyllä silloin tiesin, että yks setä on oikeasti täti, pojat oli vaklannu saunassa kun se oli vaimonsa kanssa siellä. Niillä molemmilla oli tissit!
      Jostain opettajasta sanottiin että se ei ole naisiin päin. Eipä noi elämää haitannut.
      Ehkä tiukoissa hihhuliyhteisöissä kasvaneille maailma onkin ollut järkytys. Että jokaisen polku ei mene tasatahtiin. Eikä kaskyn mukaan.

    • Anonyymi
      UUSI

      tuo aika oli pyhää ja hyvää..nyt 2024 alkaako tuhon sota ,,ydinsota..on sotia
      hullut diktaattorit tappelee...pennut 12v. tappaa toisiaan... olemme tuhon ovella

    • Anonyymi
      UUSI

      -50luvulla käytiin lauantainakin koulua ja sitten vielä pyhäkoulussakin sunnuntaisin,ei aika mennyt koskaan palaa..

      • Anonyymi
        UUSI

        Tuosta on 70 vuotta. Mitä tulevaisuudessa v. 2080-2090 puhutaan 2020 luvusta? Kun silloin kaikki oli niin paljon paremmin...?


    • Anonyymi
      UUSI

      Pula-ajan humpuukihallitusta muistellaan kaiholla vissiin varmaankin kun olivat niin kovin urpoja vielä silloin Soomessa.

    • Anonyymi
      UUSI

      ENNEN kouluissa oli raittiuskasvatus tunti ja se oli erittäin hyvä asia,
      RAITTIUSkasvatus tunteja kaivattas nykyisiinki kouluihin että lapset ja nuoriso
      tietäisivät miten haitallisia ovat nykyiiset huumeet ,alkoholit ja nikotiinit
      ihmisile ja varsinkin lapsille ja nuorille.Ne tuhoovat ihmisen elämän.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe