Kuuluisia maanpettureita

Anonyymi

Kullervo Manner
Edvard Gylling
Oskari Tokoi
O-V Kuusinen
Yrjö Sirola
Eino Rahja

33

129

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kumma kyllä, kun puolustusvoimien porukasta ei ole kärähtänyt vakoojia. Mistä se kertoo?

      • Anonyymi

        Noo lähinnä kertoo sen, että et ole asioista perillä, Suomen puolusvoimissa on ollut vieraiden maiden hyväksi toimineita vakoojia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noo lähinnä kertoo sen, että et ole asioista perillä, Suomen puolusvoimissa on ollut vieraiden maiden hyväksi toimineita vakoojia.

        Listaa esiin jos sopii....

        " Suomen puolusvoimissa on ollut vieraiden maiden hyväksi toimineita vakoojia. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Listaa esiin jos sopii....

        " Suomen puolusvoimissa on ollut vieraiden maiden hyväksi toimineita vakoojia. "

        No ainakin Vilho Pentikäinen js Max von Hellens, muitakin on ,70- luvulla paljastui Neuvostoliiton hyväksi vakoillut, nimeä en nyt muista.
        Googlesta löytynee nimiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ainakin Vilho Pentikäinen js Max von Hellens, muitakin on ,70- luvulla paljastui Neuvostoliiton hyväksi vakoillut, nimeä en nyt muista.
        Googlesta löytynee nimiä.

        Niin ja onhan toki mainittava myös Anjalan liitto, kun maanpetturuudesta puhutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja onhan toki mainittava myös Anjalan liitto, kun maanpetturuudesta puhutaan.

        Anjalan Liitto vaati vain kuningasta noudattamaan maan lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anjalan Liitto vaati vain kuningasta noudattamaan maan lakia.

        Niin ja Anjalan liitto littyy Ruotsiin, eikä Suomen puolustusvoimiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja onhan toki mainittava myös Anjalan liitto, kun maanpetturuudesta puhutaan.

        Siihen aikaan ei ollut itsenäistä Suomea ja tuosta ajasta on kulunut jo 250 vuotta!


    • Anonyymi

      Jatketaan listaa:
      Per Svinhufvud
      Juho Paasikivi

    • Anonyymi

      Kaikki olivat uskollisia neukuille.
      Eivät maanpettureita.

    • jatkoa...

      Urho ja Matti Kekkonen
      Hertta Kuusinen
      Mauno Pekkala
      Yrjö Leino
      Ahti Karjalainen
      Kalevi Sorsa
      Mauno ja Tellervo Koivisto
      Tellervo M. Koivisto
      Tarja Halonen
      Paavo Väyrynen
      Jouko Kajanoja
      Ilkka Kanerva
      Eino Kilpi
      Eeva Kuuskoski-Vikatmaa
      Väinö Leskinen
      Sirpa Pietikäinen
      Emil Skog
      Eino Uusitalo
      Aarre Simonen
      Olli J. Uoti
      Hella Wuolijoki
      Taisto Sinisalo
      Aarne Saarinen
      Arvo Aalto
      Pentti Saarikoski
      Johan Bäckman
      Juha Molari
      Tuure Lehén
      Armas Äikiä
      jne.

      ...onhan noita

      • Anonyymi

        ....lisäyksiä listaasi...

        Risto Ryti
        C.G.E Mannerheim
        Urho Kekkonen
        Harri Holkeri
        Sauli Niinistö
        Ilkka Suominen
        Iiro Viinanen
        Esko Aho
        Anneli Jäätteenmäki
        Juha Sipilä
        Jyrki katainen
        jne...

        ...löytyyhän noita


      • Anonyymi

        EI EEC:lle! Suomen kansan tyhmimmistön TOP 500 lista HS:ssa

        “EEC-VAPAAKAUPPASOPIMUS TORJUTTAVA”

        “VETOOMUS TASAVALLAN PRESIDENTILLE, HALLITUKSELLE JA EDUSKUNNALLE”

        EEC on Euroopan Yhdysvallat! Eikö meille riitä yksi USA? Näin laulaa Terttu Tuomi & Vasararyhmä - kuten myös Punatähdet.

        Liity siis yhteisrintamaamme EEC-sopimusta vastaan!

        Länsikapitalistien sijaan Rautavaaran Teräs sekä me allekirjoittaneet* vaadimme YYA-sopimuksen hengessä lisää yhteistyötä ja kauppaa Neuvostoliiton ja SEV-maiden kanssa.

        Täällä on kaikki 500 nimeä listattuna, Suomen tyhmimmistö.

        http://www.punatahdet.com/EEC.html


    • Anonyymi

      Suurin huijari ja maan petturi oli ylivoimaisesti Kekkonen, ei kahta sanaa.

      • Anonyymi

        Minun mielestä hän petti sosialismin, koska ei saanut Suomea sosialismiin.
        Hän petti Suomen, koska ei saanut maatamme sosialismiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mielestä hän petti sosialismin, koska ei saanut Suomea sosialismiin.
        Hän petti Suomen, koska ei saanut maatamme sosialismiin.

        Kyllä nyt minun ainakin minun mielestäni Suomi oli todella tiukassa Neuvostoliiton talutushihnassa vuosien 1948-1991 välisen ajan.

        Ei päätetty Suomessa vuosien 1948 - 1991 välisenä aikana Suomessa yhtään Suomea koskevia tärkeää asiaa ilman "Kremlin hiljaista hyväksyntää".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nyt minun ainakin minun mielestäni Suomi oli todella tiukassa Neuvostoliiton talutushihnassa vuosien 1948-1991 välisen ajan.

        Ei päätetty Suomessa vuosien 1948 - 1991 välisenä aikana Suomessa yhtään Suomea koskevia tärkeää asiaa ilman "Kremlin hiljaista hyväksyntää".

        Mitenkäs tuo poikkea Brysselin hyväksynnystä? Mitäs täällä on sitten vuoden 1995 päätetty Brysselin tahdon vastaisesti?


    • Anonyymi

      Suomi lienee ainoa maa, jossa suurin osa kansasta on siis maanpettureita. Aika lähelle pääsi myös Stalinin Neuvostoliitto, mutta siellä eivät olleet kauan maanpettureita

      • Anonyymi

        Nazi-Beckman on Kremlin faskistien verinen kätyri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nazi-Beckman on Kremlin faskistien verinen kätyri.

        Millä tavalla hän on verinen?


    • Anonyymi

      Lintilä on lisättävä pettureiden joukkoon.

      • Anonyymi

        Mihinkäs Sipilä, kaikkien aikojen maanpetturi unohtui?


    • Anonyymi

      Verner Lehtimäki puuttuu listalta hän oli pahin.

    • Anonyymi

      Ylivoimainen ykkönen on Kekkonen. Tänä päivänä tuo olisi valtakunnanoikeudessa ja vankilassa

      • Anonyymi

        Itse olisit ja äitis olis. Kekkonen oli mies paikallaan ja luotsasi suomea esimerkillisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olisit ja äitis olis. Kekkonen oli mies paikallaan ja luotsasi suomea esimerkillisesti.

        Haminan vallien lahtariksi Kekkonen oli kovin huonomuistinen mies tähän tapaukseen liittyen.

        Kekkonen johti innolla Haminassa 1918 teloitusporukkaa, mutta Vuosisatani 1 -kirjassa hän heittäytyy kovin muistamattomaksi tapahtumien kulusta...


    • Anonyymi

      17-vuotiaasta koulupojasta tuli yhtäkkiä teloittaja keväisenä yönä Haminassa – Kekkonen ei koskaan unohtanut karmivaa tehtävää

      Urho Kekkonen määrättiin vastaamaan teloitusryhmästä 17-vuotiaana, kun hän osallistui sisällissotaan valkoisten puolella.


      Julkaistu: 6.1.2018 8:20

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005512490.html

      Nuori Urho Kekkonen määrättiin vain 17-vuotiaana tehtävään, josta hän ei koskaan päässyt yli.

      Juttu on julkaistu alunperin Ilta-Sanomien UKK-erikoislehdessä vuonna 2010.

      Urho Kekkonen korostaa muistelmissaan Vuosisatani I (Otava 1981), kuinka osallistuminen vuonna 1918 sisällissotaan vaikutti jopa hänen poliittisiin kannanottoihinsa tulevina vuosikymmeninä Suomen johdossa.

      Nuori Urho liittyi Kajaanin suojeluskuntaan, josta muodostettiin tammikuun alussa 1918 valkoisen hallituksen joukko-osasto Kajaanin Sissi-Rykmentti. Urhon koulunkäynti sai nyt jäädä.

      Tulikasteensa Urho sai Puijon rinteillä Kuopion valtauksessa 6. helmikuuta.

      – Eihän se sodassa joka kuula satu, vaikka alussa niin luultiin, kirjoitti valtausta linjan sivusta seurannut Urho huojentuneena.

      Suomen sisällissodan poikkeuksellinen raakuus tuli selväksi Urholle viimeistään Varkauden valtauksen yhteydessä helmikuun lopulla.

      – Kun menimme jäälle, oli siellä teloitettuja vieri vieressä. En ole selvillä, kuinka monta vainajaa siellä oli, mutta kun nyt muistelen tuota aamua, on mielessä kuva, että niitä oli sadan tienoilla.


      Minun ei tarvinne sanoa, että nuoreen 17-vuotiaaseen poikaan näky Huruslahden jäällä jätti lähtemättömän vaikutelman.

      Varkaudessa teloitettiin nykytutkimuksen mukaan noin 90 punaista, jotka valikoituivat valkoisten päälliköiden ja paikkakuntalaisten sanelemien ”ammutaan”-toteamusten perusteella.

      ”Ammutaan paikalla” -käytäntöä alettiin soveltaa Varkauden jälkeen lähes sodan loppuun saakka.

      Kekkonen ei muistelmiensa mukaan kuulunut Varkauden Huruslahden teloittajiin, mutta sodan todelliset kasvot tapahtuma hänelle paljasti:

      – Minun ei tarvinne sanoa, että nuoreen 17-vuotiaaseen poikaan näky Huruslahden jäällä jätti lähtemättömän vaikutelman.

      Kajaanin sissirykmentti vähän ennen sotaan lähtöä Mikkelissä. Kuva on touko-kesäkuulta 1918. Lähetti Urho Kekkonen on toinen vasemmalta.

      Kuva: Atelier Hynninen

      Urho taisteli Mäntyharjun rintamalla etulinjassa helmikuun lopulta aina huhtikuun lopulle. Asemasodan puuduttavuuteen Urho haki jännitystä osallistumalla uhkarohkeaan tiedusteluretkeen, josta hänet palkittiin II luokan Vapaudenristillä.

      Urho oli tuolloin myös virallisesti sotakirjeenvaihtaja kirjoittaen säännöllisesti Kajaanin Lehteen.

      ”Epävarmuus tokko kerkiäisi enää yhteenkään kunnolliseen taisteluun ennen sodan loppua” kaihersi vapaussoturia, mutta pääsy mukaan Viipurin valtaukseen huhtikuun lopulla vei Kekkosen vielä todistamaan sodan verisyyttä.

      Viipurissa kajaanilaiset kärsivät kovimmat tappionsa. Urhon viimeinen taistelu oli Haminan valtaus toukokuun alussa.

      Sotilasuransa huippukohdan ryhmäpäälliköksi ylennetty Urho Kekkonen koki voitonparaatissa 16.5. Helsingissä, jossa hän pääsi marssimaan Esplanadia pitkin itsensä Mannerheimin editse.

      Sota ei kuitenkaan ollut Urhon osalta ohi. Vasta 17-vuotias Urho koki elämänsä traumaattisimman hetken loppukeväisenä yönä Haminassa 25.–26. toukokuuta.


      Erikoista on ollut se, että milloin on ollut vaikeuksia, epäonnea, vastoinkäymisiä ja mielipahaa, on mieleeni noussut voimakkaana tämä Haminan tapahtuma kuin painajainen.

      Kun Urho oli kävelyllä Haminan torilla, komensi kymmenkuntaa siviiliä kuljettanut jääkäri Kekkosen mukaan sotilasryhmään.

      Haminan valleilla Urhon viaton mieli musertui:

      – Nyt vasta oivalsin, että kyseessä oli kuolemantuomion täytäntöönpano.

      Jääkäri määräsi Urhon johtamaan teloitusta. Hermostunut Kekkonen väitti jälkikäteen, ettei edes muista, pitelikö itse kivääriä.

      – Sen olen muistavinani, että en ampunut.

      Kuolemaantuomittujen nimet luettiin, mutta tuomioiden syitä ei kuulutettu.

      – Kun valmistelut olivat päättyneet, alkoi osuuteni. ”Poskelle, laukaise”, taisivat olla komentosanani, muisteli Kekkonen 63 vuotta myöhemmin.

      Joutuminen siviilien teloittajaksi rampautti Urhoa henkisesti koko loppuelämän. Nykyisin tästä psyyken saamasta sotavammasta käytettäisiin termiä post-traumaattinen stressireaktio (PTSD).

      Urho yritti häätää kauhukokemusta pois mielestään, mutta ei onnistunut.

      – Erikoista on ollut se, että milloin on ollut vaikeuksia, epäonnea, vastoinkäymisiä ja mielipahaa, on mieleeni noussut voimakkaana tämä Haminan tapahtuma kuin painajainen, kirjoitti presidentti Kekkonen 1981.

      Presidentti Kekkonen tunnusti, että Haminan teloitukset vaikuttivat ratkaisevassa määrin moniin hänen joskus hyvinkin kauas vasemmalle päätyneisiin poliittisiin kannanottoihinsa.

      • Anonyymi

        On jokseenkin varmaa että Jääkäri-luutnantti Taskinen alias Jauhiainen tuskin menetti hermonsa lahtarin hommissa...

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Johan_Jauhiainen

        Vappu 1918 Viipurissa

        https://www.iltalehti.fi/politiikka/201804292200911361_pi.shtml

        Vappuna 1918 Kekkonen oli sodassa.

        Kekkonen oli liittynyt Kajaanin suojeluskuntaan 1917, ja olisi halunnut päästä myös jääkärikoulutukseen Saksaan. Hän oli kuitenkin liikkeellä liian myöhään.

        Tammikuussa 1918 hän liittyi Kajaanin sissirykmenttiin. Jo helmikuun alussa Kekkonen lähti Kuopion valtaukseen, jättämättä edes vanhemmilleen hyvästejä.

        Kekkonen toimi sodassa rintamakirjeenvaihtajana Kajaanin Lehdelle, minkä vuoksi hän pääsi liikkumaan rykmentin kaikkien komppanioiden parissa.

        - Vapaussodan vappua Viipurissa valaisi kirkas päivänpaiste. Kirkas ja reipas oli mieliala myös vapautuneiden viipurilaisten keskuudessa, kun kaupungin ottivat valtaansa valkoiset valloittajat, kertoi kirjeenvaihtaja Kekkonen ”Vappuna Viipurissa” -nimisessä kirjoituksessaan.

        Kekkonen kuvaili kirjoituksessa, kuinka Viipuri oli verrattain hyvin säilynyt sodan tuholta.

        - Vankeja on kovasti joka paikassa, hän jatkoi.

        Kirjoituksessa hän kertoi kenraali Mannerheimin saapuneen myös vapuksi Karjalan vallattuun pääkaupunkiin.

        Mielessä painoivat myös omat tappiot, sillä juuri kajaanilaisiin Viipurin valloitus oli osunut kovasti.

        - Nyt lähdemme Säkkijärvelle ja sieltä Haminan kautta Kouvolaan punaisen hirmuvallan tähteitä puhdistamaan. Pian kai saamme viettää vapausjuhlaa Suomen puhdistamisen johdosta, hän päätti kirjoituksensa.

        Haminan teloittaja

        Viipurin jälkeen Kekkonen oli mukana valtaamassa Haminaa, jonne hän jäi sodan päättymiseen asti.

        Toukokuun kuudentenatoista hän pääsi osallistumaan valkoisten voitonparaatiin Helsingissä, josta palasi vielä Haminaan todistamaan sodan jälkinäytöstä.

        Hän johti ryhmää, joka teloitti yhdeksän punaista Haminan valleilla.

        - 25.-26.5.18 Yöllä ammuttiin 9 pääpunaista. Olin johtamassa ryhmää, joka sen toimitti, hän oli kirjannut muistiinpanoihinsa.

        Seitsemäntoistavuotiaasta Kekkosesta tuli teloittaja.

        Paavo Haavikon kirjoittamassa, Kekkosen kirjoituksiin perustuvassa muistelmateoksessa Tämä minun ankara Vuosisatani maalataan kuva yllätyksestä:

        - Äkkiä seison teloitusryhmän päällikkönä antamassa ampumiskäskyä. Vangit ovat jo kohtaloonsa alistuneita. Miksi juuri minä?

        - Oliko tämän tehtävän saanut menettänyt hermonsa niin, että kun toimenpidettä ei enää voitu siirtää, oli miestä vaihdettava äkkiä ja niin, että valittu hoitaisi luottamustehtävänsä loppuun saakka?

        Saman muistelmateoksen ensimmäisessä laitoksessa Kekkonen kertoi, että Haminan tapahtumat vaikuttivat myöhemmin hänen poliittisiin kannanottoihinsa.


    • Anonyymi

      Pahin ehkä Svinhufvud, allekirjoituksellaan luovutti itsenäistyneen Suomen Saksan tahdottomaksi siirtomaaksi.

      Vuodefn 1917 ketkut, jotka menivät anomaan Kerenskiä puuttumaan asioihin Eduskunnan hyväksymän Valtalain kaatamiseksi.

      Piirit, jotka ajoivat vuonna 1940 itsenäistä Suomea Ruotsin osaksi.

      Poliitikot, jotka ajoivat Suomen EU:iin ja lisäksi korvasivat markan eurolla. Liike jonka lopullista tappiolukua ei tiedä kukaan mutta on jo nykyrahassa kymmeniä miljardeja euroja ja lisävastuita on tuntuu taas tulossa määrätön määrä.

    • Anonyymi

      Haavikko kirjoittaa "Kekkosen suulla" täyttä pötyä Vuosisatani 1 kirjassa.


      Kuinka Urhosta kuoriutui Kekkonen

      Markku Salomaa, Euroopan sotahistorian dosentti

      Venäjän Aika 4/2017

      https://www.venajanaika.fi/4-2017/kuinka-urhosta-kuoriutui-kekkonen/

      Kekkonen antaa teoksessaan Vuosisatani 1 mielikuvan, että tapahtumat veivät poikaa. Omat tappiot olivat katkeroittaneet 17-vuotiasta. Hän luettelee kaatuneiden nimiä ja haavoihinsa menehtyneitä.

      Kekkosen katumus ehkä aitoa

      Hänen kuvauksessaan omasta osuudestaan punaisten teloituksiin on vahva katumuksen leima, mikä voi hyvin olla myös jälkiviisauden tuomaa. Sillä hän pyrki tasoittamaan välejään vasemmistopuolueisiin ja pääsemään hovikelpoiseksi Kremliin. Molemmat onnistuivatkin.

      Voittoisan valkoisen armeijan taistelija oli toukokuussa 1918 siihenastisen uransa huipulla. Kekkosen kirjan ja päiväkirjojen kuvaukset eivät osu yhteen. Ajoitus ja nimeltä mainitun jääkärin nimikin menee väärin. Näin Kekkonen kirjassaan sivulla 130:

      ”Kävelin kerran Haminan tyhjähköllä torilla, kun näin, että sotilasjoukko kuljettaa keskellään kymmenkuntaa siviilihenkilöä. Sotilaiden johtajana oli komppaniamme päällikkö, jääkäri Taskisen nimellä tunnettu mies, joka oli ollut Kajaanissa syksystä 1917 saakka vapaaehtoisten kouluttajana. Nähtyään minut Taskinen komensi minut miesryhmään. Matkamme jatkui Haminan valleille. Siviilimiehet pantiin riviin ja kiväärein varustetut suojeluskuntalaiset parin-kolmenkymmenen metrin päähän heitä vastaan. Nyt vasta oivalsin, että kyseessä oli kuolemantuomion täytäntöönpano. Taskinen määräsi minut antamaan ampumiskäskyn. Olin niin hermostunut, että en muista, oliko minulla kivääri vai ei. Mutta sen olen muistavinani, että en ampunut. Kai siinä mainittiin teloitettavien nimet, mutta missä kuolemantuomio oli langetettu, sitä ei kuulutettu.”

      ”Kun valmistelut olivat päättyneet, alkoi osuuteni. ’Poskelle, laukaise’, taisivat olla komentosanani.”

      ”Se, mitä keväällä 1918 Haminan valleilla tapahtui, taikka se mikä minulle siellä silloin tapahtui, ei ole koskaan jättänyt minua rauhaan, vaikka olenkin sitä häädellyt pois mielestäni. Erikoista on ollut se, että milloin minulla on ollut vaikeuksia, epäonnea, vastoinkäymisiä ja mielipahaa, on mieleeni noussut voimakkaana tämä Haminan tapahtuma kuin painajainen. Voin ehkä jo tässä vaiheessa sanoa, että moneen minun yleisestä mielipiteestä joskus hyvinkin kauas vasemmalle päätyneeseen kannanottooni on ratkaisevassa määrin vaikuttanut tuo onneton päivä Haminassa.”

      Kekkosen kuvaus ei yksinkertaisesti ole uskottava. Hän takuulla tunsi oman esimiehensä, joka oli syksyllä 1917 pielavetinen jääkäri Johan (Juho) Benjamin Jauhiainen. Tosin, Jauhiainen oli siirretty 15. huhtikuuta 1918 Pohjois-Savon rykmentin 1. pataljoonan konekiväärikomppanian päälliköksi.

      Kekkonen ei ole sotilaana voinut sotatilan jatkuessa kuljeskella yksin yöllä Haminan torilla ja joutua sattumalta entisen esimiehen käskemänä johtamaan puolestaan teloitusta. Siihen tehtävään ei käsketty, vaan kutsuttiin. Innokkaita vapaaehtoisia riitti niissä, joilta olivat sankariteot jääneet tekemättä. Todennäköisesti johtajaksi Kekkosen valitsi juuri Kekkonen itse.

      Päiväkirjoihinsa Kekkonen on kirjannut ammuttavat yhdeksän siviiliä paikallisiksi ”pääpunaisiksi”. Sellaisia ei enää yöllä 25-26. toukokuuta 1918 riittänyt, vaan siinä vaiheessa ammuttiin tavallisia työläisiä, ay-aktiiveja ja työväenyhdistyksen väkeä, naisiakin. Kekkosen mukaan homma meni lyhyen kaavan mukaan näin:

      ”Yöllä ammuttiin 9 pääpunaista ja minä olin johtamassa ryhmää, joka sen teki.”


      Omatunto tuomitsi teloittajat

      Totta tarinassa on kenties se, että huono omatunto jäi vaivaamaan. Teloitukset olivat laittomia. Ne olivat murhia. Valtionhoitaja P.E. Svinhufvud pelasti teloittajat syytteeseen panolta kytkemällä punaisten ja valkoisten armahduksen samaan lakiin 7. joulukuuta 1918, jota vastaan SDP ei voinut siksi äänestää.

      • Anonyymi

        Valtionhoitaja P.E. Svinhufvud pelasti teloittajat syytteeseen panolta kytkemällä punaisten ja valkoisten armahduksen samaan lakiin 7. joulukuuta 1918, jota vastaan SDP ei voinut siksi äänestää.

        Sinulla on vääriä lakitermejä.

        1. Punaisten vapauttaminen ei ollut armahdus. Punaiset olivat tutkintavankeja ja tutkintavankia ei armahdeta. Vvain laillisesti jo tuomittu voidaan armahtaa.

        2. Valkoisia ei myöskään armahdettu vaan he saivat rikoksistaan syytesuojan. Ainoastaan muutama kuten Hjalmar Saari armahdettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtionhoitaja P.E. Svinhufvud pelasti teloittajat syytteeseen panolta kytkemällä punaisten ja valkoisten armahduksen samaan lakiin 7. joulukuuta 1918, jota vastaan SDP ei voinut siksi äänestää.

        Sinulla on vääriä lakitermejä.

        1. Punaisten vapauttaminen ei ollut armahdus. Punaiset olivat tutkintavankeja ja tutkintavankia ei armahdeta. Vvain laillisesti jo tuomittu voidaan armahtaa.

        2. Valkoisia ei myöskään armahdettu vaan he saivat rikoksistaan syytesuojan. Ainoastaan muutama kuten Hjalmar Saari armahdettiin.

        "Sinulla on vääriä lakitermejä."

        Valita Markku Salomaalle.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      171
      2902
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      429
      2335
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      45
      2233
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      129
      1560
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1360
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      127
      1312
    7. Hallitus käy seuraavaksi palkansaajien sunnuntailisien kimppuun

      Vuoro-ja sunnuntaityötä tekeville työntekijöille, muun muassa hoitajille, poliiseille, kaupan työntekijöille jne. on luv
      Maailman menoa
      248
      1239
    8. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1203
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      18
      1154
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      92
      1128
    Aihe