Kaikille tiedonjanoisille vapaan aiheen ilmaisuketju

Avaan tällaisen enemmän asian ilmaisuun ja tiedon, kaikenlaisen tiedon, mukaanlukien musiikki ja kulttuuri, jakamiseen tarkoitetun ketjun.
Täällä ei pääasia ole ns. chit chat vaan ihan asia josta haluua itse olla tietoinen ja haluaa muidenkin mahdollisesti olevan tietoisia.
Aihe on ihan vapaa, ja kaikenikäisille vapaa. Ei edes tarvitse olla yrmeä, vaan saa naureskellakin.
Itse olen aktiivinen tiedon levittäjä ja erikoisalani on maailman maisemat ja tavat, energia, ilmaston ja luonnon, erityisesti metsien oikea hoito ja rationaali suojelu.

Minulla on myös vihamiehiä ja naisia jotka eivät kestä sitä että minulla on ollut oikea elämä ja jotka siitä kateellisina yrittävät torjua kaiken oikean ja objektiivisen tiedon ja kokemuksen. Toivottavasti en heitä enää koskaan näillä yleisen sivistyksen ketjuilla kohtaa
Tuon kerroin siksi, että tälle ketjulle ei toivota väittelyitä, eikä ainakaan ad hominen eli henkilöön käyviä väittelitä.
Kukaan ei täällä nimittäin väitä mitään vaan joko välittää tietoa tai esittää kokemuspohkaista omaa arvelua joissain asioissa, kuten minä energia asioissa ja ilmaston ja luonnon suojelussa rationaalein tavoin kaikkien eduksi. Ei koskaan minkään ideologian subjektiiviseksi eduksi

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä ihan malliksi eräällä puhtaasti energia asiaketjulla kirjoittamani lyhyt kommentti missä on lainattu kuva Kemin sellutehtaalta siitä minkälaista nuorta riukua on se Luken ja MTK mukaan hirveän vanhoista ja lahoavista metsistä otettu liikakasvu todellisuudessa on. Siis täysin keskenkasvuista enintäin 20 v vanhaa avohakkuilta kaadettua nuorta puustoa jolle ei ole annettu mahdollisuuttakaan kasvaa oikeaksi metsäksi tai muuhun kuin yksinkertaiseen selluksi ketittämiseen tai haketettavaksi polttamista varten kuntien puulämpölaitoksissa:

      "Näitä tikkuja tulee sieltä Suomen metsistä ja maaseudulta sinne sellupataan ja samaa menee kuntien lämpölaitosuuneihin silputtuna. Silpun joukossa myös ne oksat ja latvat jotka muuten jäisivät metsän perusaineeksi ja kasvuvitamiiniksi
      http://but.fi/8ip
      "

    • Lainaanpa tänne tähän alkuun toista ammatikolumnilla kirjoittamaani kommenttia minulle osoitettuun kysymykseen mitkä ovat rationaaleja energioita.
      Mainitsen että foorumi oli turpeen ja metsän suurpolttajien foorumi ja heille heidän tuotteittensa "hylkiminen" oli haaste:
      "
      Sen verran vastaan kohteliaisuudesta että kirjoitamme siis teollisesta energiantuotannosta, emme kotitarvekäytöstä.
      Silloin millä tahansa laskennallisella ja käyttöpohjalla globaalit tämän hetken rationaalit energiat ovat:
      Ydinvoiman eri versiot
      Maakaasun eli metaanin eri versiot ml. biokaasu
      Edelleenkin hiilivoima moderneissa hyvin varustetuissa suurissa voimaloissa joita operoidaan optimiteholla.
      Tulevaisuudessa tämä pääpaletti muuttuu suhteellisen nopeasti liikenne-energian osalta synteettisiin polttoaineisiin.
      Niitä odotetaan vain jotta saataisiin riittävästi puhdasta ydinvoimaa tuottamaan niiden tuottamiseen tarvittava vety.
      Kaikki muut suuren energiapaletin palaset ovat trivioita, mutta osa paikallisoloissa hyödyllisiä.
      Kaikkein vahingollisimmat ovat erilaiset polttoaineeksi tai niistä johdettaviksi polttoaineiksi käytetyt biomassa kuten metsä ja turve.
      Mitään maasta kasvavaa ei saisi koskaan käyttä polttamisenergiaan teollisessa mittakaavassa.
      Kukaan ei kiellä beduiiniäkään käyttämästä kuivaa kamelinpaakkua nuotionsa aikaansaamiseksi erämaassä eli tyypillinen paikallishyöty mitkä voidaan pienessä mittakaavassa aina hyväksyä.
      Turpeella on jopa ihan järkeviä ja korjaustavasta riippuen hyväksyttäviä käyttöjä ja juuri sellaisiin käyttöihin ovat muut turvemaat nopeasti siirtyneet tai siirtymässä
      "
      Tuo kommentti oli kirjoitettu eräällä ammattikeskustelun vakionimimerkeistäni

    • Sitten laitan tähän mielestäni erinomaisen tiede ja asia keskustelu media nimeltaan Converse tai alkukielen ilmauksellaan keskustelu suomeksi.
      Myös monologi on keskustelua. Tässä vain erinomaisia aiheita erittäin pätevin voimin kirjoitettuina
      https://theconversation.com/uk

    • Tässä ihan tieteelliseksi malliksi tuon The Conversation ilmauksen muita merkityksiä
      https://www.imdb.com/title/tt0071360/
      Se kertoo että on ilmauksia joita ei oikein voi Google kääntäjällä tai edes sanakirjalla tulkita ellei ymmärrä alkukielen todellista merkitystä.

      Tuo The Conversation filmi on hyvillä näyttelijöillä suoritettu vanha filmi. Joku on sen saattanut nähdäkin.
      Tämä ei siis ollut filmin mainos, mutta jos jotain kiinnostaa niin kaiketi sen saa tuon linkin kautta hankittuakin

      Tuo on vähän kuin se kuuluisa collateral damage mikä ei silloisten lukijoiden kaaliin uponnut ei sitten millään.

    • Minä muunmuassa edellisen ketjuni elämässä liitin tuon Gibbsin ohjaaman Moore dokumentin jo ajat sitten ihmisten katseltavaksi. Mitään varsinaisia evästeitä en antanut, mutta Moore oli keskeisissä väittämissä, minkä vuoksi koko filmiä nyt vaaditaan poistettavaksi aivan oikeassa. Muunmuassa juurikin koko joukon ns uusiutuvia energialähteitä suuresta haitallisuudesta. Itsekin olen siitä jo vuosia perustelleen kirjoittanut ammattifoorumeilla.
      https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006491275.html
      Enkä lainkaan edistääkseni raakaöljyyn nojaavaa teollisuuta vaan juurikin niin että rationaalisti pääsisimme juuri tuulivoiman ja biomassavoiman suurista haitoista konkreettisesti eroon. Minulla vain on aina ollut ne konkreettiset vaihtoehdot esillä. Nekään bvaihtoehdot eivät vihreille kelpaa vaan kaikessa ilmasto ja luontoasioissa vihreät ja osin punastuvat jäävät järjestelmällisesti maksimaalisen haitan puolelle kepulaisten tukijoukoiksi.
      Mutta Moorekin on vaikeuksissa sillä hänelläkin on vastassa aivopesty ja kouliintumaton yleisö, mihin ei rationaali ja todenmukainen argumentointi toimi kun ne kaksi tai kolme punaista ja vihreää johtolankaa on liimatti pikaliimalla kapean putken sisään

    • Tuulivoimaloista voisi valjastaa CO2 kaasun kaappaajia. Jos tuulivoimalan tuuliroottorin siiven eli lavan pituus on 60 metriä ja tuulen nopeus on vaikkapa 5m/sekunti niin yhdesssä tunnissa kyseinen tuulimylly kauhoo 0,25 km3 määrän ilmaa. Se tekee vuorokaudessa eli 24 tunnissa peräti 6 km3 kauhottua ilmaa. Tuulimyllyn lavat voidaan tehdä CO2 kaasuja absorboivasta materiaalista. Elekrostaattisuuttakin voidaan hyödyntää. En tosin tiedä miten elektrostaattinen ja reaktiivinen CO2 molekyyli on. Myös se miten CO2 molekyylit liikkuvat tuulen mukana ilmavirrassa olisi hyvä tutkia. Oma arvioini on että tuulivoimaloista saataisiin hyviä kasvihuonekaasujen kaappareita. Hyvää Wappua merenkulkijoille. Hyvää vappua pohjoinen pallonpuolisko. Puosu

    • Anonyymi

      Suattaapi tuo Kelmeä K*rpä jotain tietääkin, kun yöt päivät opiskelee tuubista toisten kirjoituksia. En silti luottaisi tuollaisen inehmon lukukykyyn.

      • Anonyymi

        Lukutaito puuttuu, mutta tunteepa jonkin verran Suomen maantietoa. Siellähän se Lieksa onkin herrasmiehen kotiseudun Ruokolahden yläpuolella. Henkisesti ja fyysisesti.


    • Minä en nyt välty huomaamasta, että jotkut miesystävineen vahaan tuttuun tyyliin ovat niin vainoharhaisia että halussaan saada minulta huomiota ja analyysejä itsestään, että sotkevat jo ihan muita satunnaiskirjoittajia minuun.

      Ei liioin haluta hyväksyä sitä, että minä saisin rauhassa pysyä omia intressejäni kirjoittamassa ihan asiallisella ketjulla.

      Ilmeisesti taas kerran näin kovasti pyydettynä minun on siihen suostuttava. Itse en sitä halua, en koskaan ole halunnut, vaan olen aina kaihtanut sitä ja lakkauttanut armottoman perässä jahtaamisen vuoksi jo muutaman kerran aivan asiallisen yrityksen pysyä järjellisten ihmisten joukossa.

      Itsepähän pyydätte, mitä mahdollisesti saatte minulta omalle sauna foorumille.
      En nyt heti tee pikapäätöstä alkaa toteuttamaan idän inhon ja hänen tuki mekko miestensä kenen vallanhimosta, kenen sulasta idioottimaisesta ihmisryhmä ja jopa yksilöjahdista aivan sairain päätelmin.

      Kuten aina, puhun vain omasta puolestani, en kenenkään muun kirjoittajan
      Jos pakotatte minut tekemään teistä yksilö ja joukkueanalyysiä mitä en halua niin sittenpähän tulee päivitettyä myös naisten logiikka ja sen merkilliset ilmenemismuodot

      Tämän postitan nyt vain anonyymien otsikot nähneenä. Lisää tulee, jos ketjun avaus nyt kirjoitusaikanani sitä vaatii. Muuten kirjoittelen normaalia kulttuuria.

      On se kyllä ihmeellistä minmkälainen magneetti olen tuolle itsensä hiiriksi kokemille kun he näkevät minut kenen tahansa uuden tai ennen näkemättöm kirjoittajan jutuissa. Joudun itsekin miettimään mikä minussa on niin magneettista etten saa edes yksinään kirjoitella itselleni!

      • Anonyymi

        Kyllä osaat taas sekoilla sanoissasi. Mistä hiiristä/ hiirestä oikein puhut? Tunnetko itsesi hiireksi jota kissa ajaa takaa? Voi kuule, kyllä tässä joillain muillakin on houkutusta tuntea itsensä vainotuksi. Sinähän se jokaisen riidan täällä aloitat.

        Olisit nyt mies hyvä malttanut saattaa sen edellisen "herrasmiesporinan" loppuun kunnialla etkä olisi haukkunut lyttyyn meitä muita kirjoittajia, joilla ei ollut osaa eikä arpaa koko ketjuun. Ihan itse sait rauhassa kopsata juutuubista toisten kirjoittamia artikkeleita ja toisten sinne laittamaa musiikkia.

        m


    • On jostain väreilystä syntynyt sellainen tunne, että joillekin on erittäin vaikeaa edes tietää polynesialaisten tanssien tai maailman olemassaolosta ja se pyrittäisiin kieltämään ihan kuten eräs nuordementoitunut persunainen näki maailman olevan litteä ja toinen tuulimyllyjen räjäyttävän lepakkojen keuhkoja niin annetaan sitten sieltä suuresta joukosta esiin ihan eurooppalainen esitys ja kuunnellaan miksi sitä ei saisi näyttää tai siis oikeasti kuka ei sitä saisi esittää! Tällaisen kanssa ovat siis kihloissa pari nykyisin hameeseen ja lahtitapparaan sonnustautunutta joskus miessukupuoleen kuulunutta. Heille monikihlat eivät mitään merkitse kun kyseessä on olematon omanarvon tunto
      Siis tässä ei polynesialaista mutta itätuulen tuutulauluja
      https://www.youtube.com/watch?v=0ayCpEzvluE

    • Ja kun tämä ketju vielä tällä hetkellä jatkuu niin tuon esiin muutaman esilataamani taas itseäni kiinnostavan aiheen loppukatseltavaksi ja kuunneltavaksi:
      Aluksi tieteellinen spekulaatio siitä voiko ilmaston lämpeneminen johtaa uuteen jääkauteen
      https://www.youtube.com/watch?v=yyAuWeoTm2s
      Ja samanlaista tiedespekulaatiota onko elämä Marsissa mahdollista
      https://www.youtube.com/watch?v=Qma9l3-MryY
      Ja sitten illan musiikkia:
      https://www.youtube.com/watch?v=eYRMbj6U2Ww trombooneilla ja hiukan pidempi 1o klassisen kappaleen latinomaulla koostettu valikoima eli kaunista klassista-classicos lindas

      • Tuossa esitetyn filmin voiko ilmaston lämpeneminen johtaa uuteen jääkauteen katsoin nyt kokonaan ja voin kyllä varauksetta suositella sen kokonaan katsomista jokaiselle joka on tehnyt eläissään muutakin kuin joko siirtänyt pilkkuja tai raivonnut "persuille ja milloin kellekin mielijaksosta riippuen"
        Siinä oli erittäin tieteellistä arvelua. Aivan eri tasolla kuin jonkun kansakoulukarkuri Gretan pinttymät tai tukihenkilöidensä pinttymät.
        Jopa amummullekin olisi hyvää kertausta katsella tällainen filmi.


      • Se classicas lindas oli vaihtunut
        Itävaltalais-Unkarilaiseen musiikkiin. Laitan sen uudestaan
        https://www.youtube.com/watch?v=DUGbROP9EU4

        Samalla havaitsin idän inhottaren tulleen vielä varmistamaan että ei kuulemma saa minun toimestani levittää tietoa kun se ei ole itse tuotettua. On tällä matamilla melkoinen maailma ja sillä melkoiset tukijat. Todella suvaitsevaiset ja ymmärtäväiset.
        Ei saisi edes lakkauttaa vanhaa hidastunutta ketjuaan ja vaihtaa nopeampaan uutween. Muut kyllä saa, mutt minä en kun en tanssi hänen enkä kenenkään muunkaan tuulipillin mukaan ja jää suosionosoituksia täysin järjettömästä ajatuksenjuoksusta.
        Katson nyt kuitenkin ainakin huomiseen ennekuin päätän toteanko tämänkin ketjun joutuneen ketjuterrorin kohteeksi ja alan toimimaan sen edellyttämällä tavalla. Uudet miesysrtäväsikin tulevat varmasti kiittämään sinua jos sen joudun tekemään vastoin oikeaa tahtoani.
        Sinä olet kuitenkin persulahtarin kanssa toivottomia tapauksia ja uusi tohtorismiesystäväsi lähinnä säälittävä tapaus. Yrittäisin edes heitä varjella kuten varjelin edellistä miesystävääsi vuosia vuosia niin että muut mummot ulvoivat minulle kuin hinaajat että miksi suojelen ja erittäin hienon logiikan mukaisesti nyt ovat erinomaista pataa saman kanssa kun lakkasin ihan perustellusti suojelemasta sekää rumaa kielenkäyttöä, että ihmisrymävihaa ja toisinajattelevien lahtaushenkeä


      • Yrmeä-Körmy kirjoitti:

        Se classicas lindas oli vaihtunut
        Itävaltalais-Unkarilaiseen musiikkiin. Laitan sen uudestaan
        https://www.youtube.com/watch?v=DUGbROP9EU4

        Samalla havaitsin idän inhottaren tulleen vielä varmistamaan että ei kuulemma saa minun toimestani levittää tietoa kun se ei ole itse tuotettua. On tällä matamilla melkoinen maailma ja sillä melkoiset tukijat. Todella suvaitsevaiset ja ymmärtäväiset.
        Ei saisi edes lakkauttaa vanhaa hidastunutta ketjuaan ja vaihtaa nopeampaan uutween. Muut kyllä saa, mutt minä en kun en tanssi hänen enkä kenenkään muunkaan tuulipillin mukaan ja jää suosionosoituksia täysin järjettömästä ajatuksenjuoksusta.
        Katson nyt kuitenkin ainakin huomiseen ennekuin päätän toteanko tämänkin ketjun joutuneen ketjuterrorin kohteeksi ja alan toimimaan sen edellyttämällä tavalla. Uudet miesysrtäväsikin tulevat varmasti kiittämään sinua jos sen joudun tekemään vastoin oikeaa tahtoani.
        Sinä olet kuitenkin persulahtarin kanssa toivottomia tapauksia ja uusi tohtorismiesystäväsi lähinnä säälittävä tapaus. Yrittäisin edes heitä varjella kuten varjelin edellistä miesystävääsi vuosia vuosia niin että muut mummot ulvoivat minulle kuin hinaajat että miksi suojelen ja erittäin hienon logiikan mukaisesti nyt ovat erinomaista pataa saman kanssa kun lakkasin ihan perustellusti suojelemasta sekää rumaa kielenkäyttöä, että ihmisrymävihaa ja toisinajattelevien lahtaushenkeä

        "Uudet miesystäväsi".

        Olenpa minä aikamoinen vamppi. Olet muuten ainoa niin vanhanaikainen, että sukupuolittaa näiden palstojen keskustelut.


    • Kun ei ole vielä ketjuterrorin vuoksi ihan tarvinnut tätäkin ketjua lakkauttaa ja palat luonne analysoijana eräiden elämäksi kutsumaan ketjuun logiikkaa opettamaan, niin kirjoitan itseni ja kenties kiinnostuneiden silmille ja korville hyvää tietoa
      Tässä arveluja kelluviwen ydinvoimaloiden tulevaisuudesta. Ei ole kovinkaan kattava eikä alkuunkaan tarpeeksi tiedollinen tuubi, mutta tyhjästä aloittaville hyvä perusasiaesitys
      https://www.youtube.com/watch?v=5XM6IC0kI7c
      Tässä hiukan miten perinteellinen painevesireaktori toimii
      https://www.youtube.com/watch?v=V6mYzUr8094
      ja lisää sitä loppu illan musica lindaa klassisen ystäville
      https://www.youtube.com/watch?v=GHk1RmPzA5E

      • Anonyymi

        Mitähän logiikkaa sinäkin muka pystyt opettamaan. Pidä ensi huolta omista loogisista kyvyistäsi ja sitten voit puhua muiden opettamisesta. Vai ehkä tarkoititkin logistiikkaa.


    • Anonyymi

      Todellakin, miksi jakaa jatkuvasti helmiä sioille. On parempi palata Alina hedelmällisemmälle yleisölle tai ainakin sellaiselle minkä elämäntyö ei ole jahdata ihmisiä joilla on sekä elämä, että ymmärrystä.

      • Anonyymi

        Olisiko kommunikointivaikeuksiisi syynä se, että kirjoitat liian pienen piirin asioista? Tottakai me tavikset tunnumme sinusta tyhmiltä siinä valossa, mutta elämisen kanssa noilla tiukasti fakkiutuneilla tiedoilla ei ole mitään tekemistä.

        Kyllä kai jokaisella olisi koulutuksensa/työelämänsä kautta monenlaista erikoistietoa, mutta kaikki emme kehtaa ylpeillä sillä tämmöisellä yleisjutustelupalstalla. Ehkeivät kaikki insinööritkään välitä tuoda ammattiasioitaan tänne, vaan haluavat rentoutua kaikenlaisten ihmisten seurassa tuomitsematta heitä tyhmiksi.

        m


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      349
      4201
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      280
      2384
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      136
      1703
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      102
      1485
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1433
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1287
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      60
      1265
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      56
      1142
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1084
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      343
      1026
    Aihe