Itselataavan todelliset säästöt

Anonyymi

Tyypillinen ajomatka 30 tkm vuodessa. Jos oletetaan että itselataavan kulutus olisi 3 litraa pienempi kuin bensa auton ja bensan hinta 1,6 €. Silloin vuodessa tulisi säästöä kokonaiset 1500 €. Huolto kerran vuodessa on Toyotalla satoja euroja halvempi, säästöä 250 € vuodessa. Ei korjauskuluja kuten DGS, nokkahihna, öljyn lisäykset jne, säästö 250 € vuodessa. Yhteensä 2000 € vuodessa.
Itselataavan hankkivat tietävät että Toyota on riskisttömin ja edullisin ylläpidettävä.

58

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oleta sinä vaan , todellisuus taloudellisuudessa ei ole " itselataavan" vahvinta aluetta. Todellisuudessa 30tkm ajavalle on diisel lähes aina paras vaihtoehto !

      • Anonyymi

        Höpö höpö


      • Anonyymi

        Dieselit kuluttaa paljon ja saastuttaa luonnon ja Metsiin ei saa laittaa Nesteen MyT:tä.

        Toyotan hybridit ovat luotettavia ja vähäpäästöisiä eikä niitä tarvii ladata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö

        Suomessa ajetaan keskimäärin 15-20 tkm/ vuosi.
        Dieselillä tuo kannattavuus raja on n 30t€.
        Hybridillä ajaminen on halvempaa polttoaineen säästön takia, mutta vaatii enemmän pääomaa tai velkaa. Oikea säästä on hyvin pieni.
        Toki hybridissä on hyvin tehoa jos on 2.5 l bensakone. Kulutus jää kuitenkin kohtuulliseksi.
        Alle 2 litran koneella hybrid on aika surkea. Esim Auris 1.8 h oli todella hengetön.


      • Anonyymi

        Se vaan on päätetty EUssa että dieselit tulee poistumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ajetaan keskimäärin 15-20 tkm/ vuosi.
        Dieselillä tuo kannattavuus raja on n 30t€.
        Hybridillä ajaminen on halvempaa polttoaineen säästön takia, mutta vaatii enemmän pääomaa tai velkaa. Oikea säästä on hyvin pieni.
        Toki hybridissä on hyvin tehoa jos on 2.5 l bensakone. Kulutus jää kuitenkin kohtuulliseksi.
        Alle 2 litran koneella hybrid on aika surkea. Esim Auris 1.8 h oli todella hengetön.

        Älä höpötä, kannattavuuden raja on 15tkm.
        Nyt laskupää kuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ajetaan keskimäärin 15-20 tkm/ vuosi.
        Dieselillä tuo kannattavuus raja on n 30t€.
        Hybridillä ajaminen on halvempaa polttoaineen säästön takia, mutta vaatii enemmän pääomaa tai velkaa. Oikea säästä on hyvin pieni.
        Toki hybridissä on hyvin tehoa jos on 2.5 l bensakone. Kulutus jää kuitenkin kohtuulliseksi.
        Alle 2 litran koneella hybrid on aika surkea. Esim Auris 1.8 h oli todella hengetön.

        Kahden litran koneella Corolla Hybrid on erinomainen auto. Uusi 2 litran kone on todella hyvä ja sen hyötysuhde on paras mitä markkinoilta löytyy.


      • Anonyymi

        Ei diesel vaan diesel hybrid voi olla jonkinlainen hätävara jos rahat ei riitä itselataavaan Toyotan täyshybridiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kahden litran koneella Corolla Hybrid on erinomainen auto. Uusi 2 litran kone on todella hyvä ja sen hyötysuhde on paras mitä markkinoilta löytyy.

        Kehu mitä kehut, se kuluttaa kuitenkin maantieajossa sen, minkä kaksilitrainen kone kuluttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselit kuluttaa paljon ja saastuttaa luonnon ja Metsiin ei saa laittaa Nesteen MyT:tä.

        Toyotan hybridit ovat luotettavia ja vähäpäästöisiä eikä niitä tarvii ladata.

        Toyotahörhö yrittää kaikkensa selittää kuinka ladattava hybrid olisi huonompi kuin bensalla lataava, aika epätoivoinen tehtävä.
        Kumpi on halvempaa ajaa, seinäsähköllä vai bensasähköllä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä, kannattavuuden raja on 15tkm.
        Nyt laskupää kuntoon.

        Todellisuudessa raja on noin 40 tkm, tämänhän kaikki toki jo tietääkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ajetaan keskimäärin 15-20 tkm/ vuosi.
        Dieselillä tuo kannattavuus raja on n 30t€.
        Hybridillä ajaminen on halvempaa polttoaineen säästön takia, mutta vaatii enemmän pääomaa tai velkaa. Oikea säästä on hyvin pieni.
        Toki hybridissä on hyvin tehoa jos on 2.5 l bensakone. Kulutus jää kuitenkin kohtuulliseksi.
        Alle 2 litran koneella hybrid on aika surkea. Esim Auris 1.8 h oli todella hengetön.

        Ja kun laskee mukaan myös kalliin huolto-ohjelaman, niin todella kauan ja paljon pitää kaupungissa pyöriä vuodessa että saa säästöä aikaan, eli käytännössä ei juuri koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kahden litran koneella Corolla Hybrid on erinomainen auto. Uusi 2 litran kone on todella hyvä ja sen hyötysuhde on paras mitä markkinoilta löytyy.

        Hehee, taas mennään valheen heikoille poluille, että sä jaksat yrittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuudessa raja on noin 40 tkm, tämänhän kaikki toki jo tietääkiin.

        Kannattavuusraja on täysin kiinni verrokeista, hölmöt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toyotahörhö yrittää kaikkensa selittää kuinka ladattava hybrid olisi huonompi kuin bensalla lataava, aika epätoivoinen tehtävä.
        Kumpi on halvempaa ajaa, seinäsähköllä vai bensasähköllä?

        Olen tuota laskeskellut. Ladattavan hybridin hankintahinta on vähän korkeampi. Lisäksi pitäisi tehdä pieni investointi jotta voisi ladata kerrostalon autopaikalla. On selvitetty millä ehdoilla onnistuu. Itse kun kustantaa 8A amperin lataukseen tarvittavan rasian ja kw mittarin. Maksaa sähköstä taloyhtiölle. Niin ensimmäisen vuoden säästö on muutama satanen. Seuraavina vuosina luokkaa 500-1000€, riippuen ajomäärästä ja bensan hinnan kehityksestä. Tuota auton kalliimpaa hankintahintaa ja arvon alenemaa en nyt jaksa miettiä sen tarkemmin, mutta yleensä kalliimmassa autossa on kalliimmat kilometrit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä, kannattavuuden raja on 15tkm.
        Nyt laskupää kuntoon.

        Sinun kannattaisi laittaa.
        Jos osaat laskea käyttövoimaveron millä saa lähes puolen vuoden bensat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kannattaisi laittaa.
        Jos osaat laskea käyttövoimaveron millä saa lähes puolen vuoden bensat.

        Netissä on olemassa diesel-kannattavuuslaskuri, käyppä siellä ja sivistä itseäsi.
        Vaikka hintaero bensan ja dieselin välillä olisi vain 10snt/litra, niin diesel tulisi silti useita satoja euroja halvemmaksi kuin bensa 15tkm/vuosi ajoilla.

        Yleensä kulutusero bensan ja dieselin välillä on n. 3l/100km, kun ajetaan sekalaista ajoa (auton kokoluokka Passat, Avensis, 500-sarja jne.)
        Laskettuna hyvinkin varovaisella 2l kulutuserolla ja 10snt/litra erolla, diesel tulee kannattavammaksi n. 10tkm kohdalla.
        Että ei muuta kuin todella "halpoja" kilometrejä sullekkin!
        Ps. enää ei eletä 90-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotahörhö yrittää kaikkensa selittää kuinka ladattava hybrid olisi huonompi kuin bensalla lataava, aika epätoivoinen tehtävä.
        Kumpi on halvempaa ajaa, seinäsähköllä vai bensasähköllä?

        Olen tuota laskeskellut. Ladattavan hybridin hankintahinta on selvästi korkeampi, jopa tuplasti. Lisäksi pitäisi tehdä suuri investointi jotta voisi ladata kerrostalon autopaikalla. On selvitetty millä ehdoilla onnistuu kun itse kustantaa 16 A amperin lataukseen tarvittavan rasian ja kwh mittarin ja maksaa sähköstä taloyhtiölle. Näin ollen ensimmäisen vuoden säästö on negatiivinen (alkuinvestointi). Seuraavinakin vuosina luokkaa 0 €, riippuen ajomäärästä ja bensan hinnan kehityksestä. Yleensä kalliimmassa autossa on kalliimmat kilometrit.
        Nyky bensan hinnoilla itselataava on aina edullisempi 0-8v ja sen jälkeenkin, koska ladattavan akku on heikentynyt 20% ja riski akun uusimiseen on suuri. Lisäksi käytetyn ladattavan hinta romahtaa jo 4-5 v jälkeen.


    • Anonyymi

      Itselaataavan hyöty on vain 0,3l / 100km. Senverran pystyy säästämään jo pelkästään ajamalla kevyellä jalalla. Ladattavilla tulee säästöä, kun niillä pääsee 40-50 km sähköllä ja lisäksi niihin saa verotukia. Autoilu tulee kalliiksi ja siksi litra -pari sinnetänne ei merkitse käytännössä yhtikäsmitään.

      • Anonyymi

        Työlästä on ladattavien hybrideiden käyttö kun pitää tankata sähköä 50 km välein, muutenhan niistä ei ole mitään hyötyä. Itselataavat ovat paljon helpompia käyttää eikä ole etäisyysrajoituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työlästä on ladattavien hybrideiden käyttö kun pitää tankata sähköä 50 km välein, muutenhan niistä ei ole mitään hyötyä. Itselataavat ovat paljon helpompia käyttää eikä ole etäisyysrajoituksia.

        Suurimman osan päivittäinen ajo on 50-60km, ei ongelmaa ladata


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työlästä on ladattavien hybrideiden käyttö kun pitää tankata sähköä 50 km välein, muutenhan niistä ei ole mitään hyötyä. Itselataavat ovat paljon helpompia käyttää eikä ole etäisyysrajoituksia.

        Suurin osa lämmittää autoaan 1/2 vuotta johdonpäässä muutenkin, eikä koe sitä suureksi vaivaksi. Kovasti höpö yrittää tehdä lataamisesta ongelmaa, kun useimmiten kerran vuorokaudessa lataaminen riittää kaikkiin ajoihin. Ihan uskomaton hörhö tuo Toyotan omasetä joka alkaa tulevaisuudessa puolutamaan lataamisen ilosanomaa, kunhan Toyota sellaisia saa markkinoille.


      • Anonyymi

        Tarkoitit kai 3 litraa sadalla on säästö joka saadaan hybridillä 1.8T bensakoneeseen verraten.


    • Anonyymi

      Moniko ihminen maailmassa on rikastunut autoa ajamalla? Formula- ja rallikuskit, ei Tojokuskit.

      • Anonyymi

        Moni ihminen on köyhtynyt volkkaria ajamalla, onneksi olemme säästyneet tältä vitsaukselta, DSG, TSI, öljyn kulutus, suuttimet, dieselgate.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni ihminen on köyhtynyt volkkaria ajamalla, onneksi olemme säästyneet tältä vitsaukselta, DSG, TSI, öljyn kulutus, suuttimet, dieselgate.

        Et sitten muista, että nuo jutut on jo toistakymmentä vuotta vanhoja, mutta Toyota ruostuu tänäänkin ja meluaa myös.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten muista, että nuo jutut on jo toistakymmentä vuotta vanhoja, mutta Toyota ruostuu tänäänkin ja meluaa myös.

        Kyllä dieselgate jatkuu edelleen

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/13860114/pakkokorjaus-kay-moottorin-kestavyydelle!


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Miksi et kokeillut verrata myös ladattavaan?

      • Anonyymi

        Ladattava on kallis, siinä paljon enemmän tortta på torttaa, on sekä polttomoottori että sähkömoottorit sekä painavat ja kalliit akustot. Siksi auton hinta nousee, huollot kallistuu ja vikaherkkyys on suuri kun auto on täynnä monimutkaista elektroniikkaa.

        Toyotan itselataava koettu, turvallinen ja yksinkertainen ratkaisu. Luotettava.


    • Anonyymi

      Kaasuauto pieksee tojon höpöhybridin taloudellisuudessa. Samoin täysshkö ja ladattavat hybridit. Turha on tojohönön yrittää valehdella mitään muuta.

    • Anonyymi

      AIvan tavallinen TSI-konekkin päihittää tojon huijaushybridit kustannuksissa. Tätä ei tarvitse jättää väitteen tasolle niinkuin kaikkia tojohönön tyhjiä mantroja joita se papukaijana toistaa. Tämä on helppo osoittaa todeksi TM:n mittausten perusteella.

      Tässä vähän aukilaskettuna TM 60.000km testien käyttökustannuksia (huolto korjaus) ja TM:n 15/2019 vertailun kulutuslukemien sekä hankintahinnan yhdistelmää.
      Ne eivät ole täysin samoista autoista, mutta aivan riittävän oikeita tähän laskentaan.

      Bensan hintana käytetty 1,25€
      Huoltokuluina tuoreimmat TM 60.000km testien kulut. Mallit eivät ole aivan samat mutta riittävän tarkat tähän tarkoitukseen
      Huolto bensa-kustannukset / 100km

      Maantie
      Octavia - Huollot 1,27, bensa 6,00 = 7,27€
      Auris - Huollot 2,08, bensa 5,38 = 7,46€
      Eli maantiellä Corolla on kalliimpi ja häviää joka kilometrillä lisää.

      Kaupungissa
      Octavia - Huollot 1,27, bensa 8,75 = 10,02€
      Auris - Huollot 2,08, bensa 5,88 = 7,96€

      Kun otetaan mukaan näiden autojen hankintahinnan ero (4.200€) niin tulokseksi tulee seurava:

      Maantieajossa Tojo on lähtötilanteessa 4.200€ kalliimpi ja jokainen 10.000km tulee 19€ kalliimmaksi kuin Octavialla.

      Kaupungissa Tojo kuittaa hintaeron 203.000 km kohdalla ja on sen jälkeen 2,06€ halvempi per 100km.

      50/50 mixissä Tojo kuittaa kalliimman lähtöhintansa 656.250km kohdalla ja on sen jälkeen 84 centtiä halvempi ajaa per 100km.

      Tojohönö tietysti jatkaa papukaija-inttämistä mutta ei hänellä ole koskaan mitää muuta kuin inttäminen. Tässä on mitattua tietoa joka paljastaa hybridihuijauksen ja miten mainosmiehet vievät rahat tyhmiltä.

      • Anonyymi

        Bensan hinta on noin 1.5 € litra, alemmalla bensan hinnalla saat Ocun näyttämään taloudellisemmalta. Jos lasket oikeilla bensan hinnoilla niin ei ole yksi totuus, Toyota säästää joka kilometrillä pienellä kulutuksella ja halvoilla huolloilla.


    • Anonyymi

      Mihin te käytätte sen kuvitteellisen 1 €, joka Tojolla säästyy päivässä,, kun marketin peliautomaatitkin on suljettu?

    • Anonyymi

      Toyotan pieni kulutuskin herättää kateutta.

      • Anonyymi

        Tojota on vanhanaikainen fossiilipoltin. Jo pelkästään se että puhutaan pelkästään bensalaskusta kertoo kuinka paljon ajastaan jäljessä tojo on.
        VW:llä on täyssähköautoja, kaasuautoja ja ladattavia hybridejä. Lisäksi tietenkin biodieselmahdollisuus.

        Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita. Tojoissa ei ole mitään kadehtittavaa.


    • Anonyymi

      Toyotan nerokas itselataava systeemi säästää kaapelijumpilta, kaasuletkujen vedoilta ja rajoittuneista toimintamatkoista.
      Toyota nimittäin lataa itse itsensä ja säästää pitkän pennin tehokkuudesta tinkimättä.
      Ei ihme että sekin herättää suunnatonta kateutta.

    • Anonyymi

      Kaikki muistavat VW diesel skandaalin , DSG automaatin jatkuvat ongelmat, öljyn kulutukset, suuttimien tukkeumat yms. Nämä korjaukset kun muutetaan rahaksi niin bensan tai dieselin kulutuksella ei ole mitään merkitystä.

    • Anonyymi

      Oletukset eivät muuta mustaa esim, valkoiseksi vaikka kuinka aneita ostaisi . Oletus ? Unikuva ? mitä samaa on noissa sanoissa ?

      • Anonyymi

        Etkö ole kuullut: DSG, TSI, Nokkaketju, Öljyn kulutus, Dieselgate ? Mihin automerkkiin nämä liittyvät ?


    • Anonyymi

      2000 € säästö tuntuu uskottavalta verraten 1 litran bensamoottori autoihin, joiden luottavuus ja elinikä on kyseenalainen. Eihän mopoluokan moottorilla ihmeitä pidä odottaakaan, kuormitus ja kulutus tapissaan ihan normaalissa ajossakin.

    • Anonyymi

      Tyypilinen ajomatka on lähempänä 15 tkm, ja kulutusero maantievoittoisessa ajossa luokkaa 0,5 L/100km, enintään 1l/100km, eli säästö polttoainekuluissa satasen tai parin vuodessa.

      Muut kuluerät pelkkää spekulointia. Lisäksi jos ajaa 30 tkm vuodessa niin Toyotaan ei riitä yksi huolto vuoteen.

    • Anonyymi

      Kauppa käy edelleen mukavasti, Toyotan hybridit kärjessä. Bensan hintakin on alhaalla niin mikäs täsä on ajelles.

    • Anonyymi

      "Bensan hinta on noin 1.5 € litra, alemmalla bensan hinnalla saat Ocun näyttämään taloudellisemmalta. Jos lasket oikeilla bensan hinnoilla niin ei ole yksi totuus,"

      Aivan oikea bensan hinta. Pumpulta kävin katsomassa.

      • Anonyymi

        Ocuihin menee jo öljyä parilla sadalla eurolla yli-yli-pitkällä huoltovälillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ocuihin menee jo öljyä parilla sadalla eurolla yli-yli-pitkällä huoltovälillä.

        Skodan huolto tosipuheessa tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin Toyotassa, Skodan huoltoon kuuluu muun muassa jakopään hihnan vaihto joka maksaa tonnin. Toyotassa on ketju, ei tarvitse vaihtaa, kiristää tai mitään muutakaan. Skodan tulpatkin pitää vaihtaa vaikka sitä ei ole huolto-ohjelmaan merkitty, parisataa euroa, sitten jarrunesteet, dsg-loota öljyt, pyöränlaakerit, jarruhuolto ja niin edelleen. Ihanan kallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skodan huolto tosipuheessa tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin Toyotassa, Skodan huoltoon kuuluu muun muassa jakopään hihnan vaihto joka maksaa tonnin. Toyotassa on ketju, ei tarvitse vaihtaa, kiristää tai mitään muutakaan. Skodan tulpatkin pitää vaihtaa vaikka sitä ei ole huolto-ohjelmaan merkitty, parisataa euroa, sitten jarrunesteet, dsg-loota öljyt, pyöränlaakerit, jarruhuolto ja niin edelleen. Ihanan kallista.

        Skodassa jakohihna vaihdetaan noin 200.000km välein ja se maksaa noin 600€.
        Myös Tojossa vaihdetaan tulpat aivan yhtä usein.
        Jarrunesteet vaihdetaan myös tojoon.
        Pyöränlaakerit ja jarrut tarkastetaan joka huollossa vaihdetaan tarvittaessa. Näin niin tojolla kuin kaikilla muillakin automerkeillä.

        Et näköjään pelle ymmärrä mitään autotekniikasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skodassa jakohihna vaihdetaan noin 200.000km välein ja se maksaa noin 600€.
        Myös Tojossa vaihdetaan tulpat aivan yhtä usein.
        Jarrunesteet vaihdetaan myös tojoon.
        Pyöränlaakerit ja jarrut tarkastetaan joka huollossa vaihdetaan tarvittaessa. Näin niin tojolla kuin kaikilla muillakin automerkeillä.

        Et näköjään pelle ymmärrä mitään autotekniikasta.

        Skodan huolto tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin Toyotassa, Skodan huoltoon kuuluu muun muassa jakopään hihnan vaihto joka maksaa tonnin. Toyotassa on ketju, ei tarvitse vaihtaa, kiristää tai mitään muutakaan. Skodan tulpatkin pitää vaihtaa vaikka sitä ei ole huolto-ohjelmaan merkitty, parisataa euroa, sitten jarrunesteet, DSG-loota öljyt, pyöränlaakerit, jarruhuolto ja niin edelleen. Ihanan kallista.


    • Anonyymi

      Kyllä vain on kallista ajaa itselataavalla. Meinasin itsekin sellaisen ostaa mutta onneksi tein laskelmat ensin. Jäi kauppaan.

      • Anonyymi

        Juu, haastemieskin oli samaa mieltä.
        Jopo ehdottomasti on teille paras kulkuväline.


    • Anonyymi

      Dieselin kulutuksesta ja päästöistä vaikea sanoa yhtään mitää mutta kun Toyota Corolla Hybrid kulutus on vain 3,5 l/100 km niin diesel ei enää ole vaihtoehto. Kaikkihan tämän tietää että jo pelkästään dieselvero on suuri että ei diesel kannata.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Dieselin kulutus on tosiasiassa n. 3l/100km, kun taas mukahybrid kuluttaa n. 7-8l sadalle. Tästä syystä dieselin ostaminen on kannattavaa säästömielessä.


    • Anonyymi

      "Jos on puoli-ilmaista tankata, miksi ostaa sähköistetty auto saati täyssähköauto, kun voi ajaa vaikka kuinka suurella moottorilla varustetulla autolla halpaan hintaan?"

      - HS tänään

      • Anonyymi

        Eka huolto tässä kuussa, Corolla Hybrid Sedan, Saas nähtä mitä maksaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eka huolto tässä kuussa, Corolla Hybrid Sedan, Saas nähtä mitä maksaa.

        Paljonko kilometrejä? Veikkaan 200-230 euroa hinnaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko kilometrejä? Veikkaan 200-230 euroa hinnaksi.

        Öljynvaihto maksanee tuon verran. Onhan se aika riistoa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      69
      2311
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1772
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1450
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1437
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      248
      1406
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1242
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1215
    8. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      370
      1195
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1175
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      339
      1141
    Aihe