Tälle Dénes Kissin tapaus- - -ilmiantaja-Rossille RKP-läinen Stefan Wallin antoi 2007 valtion kirjallisuuspalkinon ja vanha ilmiantokirjejupakka palasi pinnalle kaikkien tietoon!
Suomessa oli niin tietämätön kulttuuriministeri, ettei tiennyt mitään Rossin vastenmielisestä ilmiantomenneisyydestä!
Ministeri Wallin pitää Matti Rossin valtionpalkintoa ansaittuna
https://yle.fi/uutiset/3-5791360
Kulttuuriministeri Stefan Wallin olisi suonut kirjallisuuden valtionpalkinnon suomentaja Matti Rossille, vaikka olisikin etukäteen tiennyt Rossin toiminnasta 1970-luvulla. Tuolloin Rossi ilmiantoi unkarilaiskirjailijan varomattomat poliittiset puheet Unkarin viranomaisille.
kulttuuri21.6.2007 klo 14.45
https://fi.wikipedia.org/wiki/Stefan_Wallin
---
Matti Rossin ilmiantokirje Unkarin kirjailijaliitolle 1975
https://agricolaverkko.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=883
Matti Rossin ilmiantokirje Unkarin kirjailijaliitolle 1975
22
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Zyssen kirjallinen kysymys oli aika tuikeaa SORTTIA ÄRKOOPEELÄISELLE KULTAPOSSULLE!
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Documents/kk_123 2007.pdf 6.7.2017:
"Hän tuli tunnetuksi kavaltamalla Unkarin kommunistiselle kirjailijaliitolle kirjailija Denés Kissin joka Suomen-vierailullaan 1975 esitti neuvostovastaisia mielipiteitä. Denésin kirjailijanura käytännössä tuhoutui Rossin ilmiantoon.
Svenska folkpartietin kulttuuriministeri Stefan Wallin myönsi vuonna 2007 Rossille valtionpalkinnon. Itse asiasta kuultuna hän sanoi, että ei ollut kuullut Rossin-Kissin tapauksesta. Kulttuuriministeri "ei ollut kuullut" eräästä Suomen suurimmista kulttuuriskandaaleista. Kaiken muun lisäksi Rossin-Kissin tapaus antaa sivuvaloa suomalaisten ministerien sivistystasoon.
Rossi kirjoitti saamansa arvostelun johdosta Helsingin Sanomiin 2007 vastineen, joka oli mitä puhtainta stalinistista jargonia; harmi, kun en tullut ottaneeksi sitä talteen. Rossi ei katunut mitään."- Anonyymi
Rossi oli läpeensä mätä. Muistan tuon Rossin kirjoituksen Hesarissa, ja ihmettelin härskiyttä.
Kuinka voi olla noin tietämätön ministeri. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rossi oli läpeensä mätä. Muistan tuon Rossin kirjoituksen Hesarissa, ja ihmettelin härskiyttä.
Kuinka voi olla noin tietämätön ministeri.Ministeri voi olla jostakin asiasta tietämätön, mutta ministerlön henkilöstön olisi pitänyt olla tietoinen asiasta. Siitä on kertomus myös vuonna 2017 edesmenneen Rossin Wiki-tiedoissa! Ilmianto oli härski, mutta niin oli härskejä myös monet piinkovat stallarit!
- Anonyymi
Wallin takuulla tiesi. Taitaa olla samaa prukkaa. Varsinkin, kun olisi silti antanut palkinnon
- Anonyymi
Minua suuresti ihmetyttää se, kuinka vaisuja palstan rusaslukuinen stallarikansa on tämän asian äärellä!
Eikö Rossi toiminut kuten uskollinen kaaderi ja aatteelleen uskollinen puolueen kannattaja. Ei ilmianto ole häpeä vaan ylpeyden aihe!
Neuvostoliitossa ihailtiin yleisesti pientä Pavlik-poikaa, joka ilmiantoi oman isänsä, jonka puheet olivat vastavallankumouksellisia!- Anonyymi
Myöhempi tutkimus on kyseenalaistanut koko tarinan todenperäisyyden, ja varmuudella tiedetään, ettei Pavlik ollut pioneeri.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pavlik_Morozov - Anonyymi
"Minua suuresti ihmetyttää se, kuinka vaisuja palstan rusaslukuinen stallarikansa on tämän asian äärellä!"
Mitä tuohon sitten pitäisi sanoa? Kommunisti ilmiantoi toisen kommunistin kommunisteille siitä, ettei se toinen ollut tarpeeksi kommunisti. Jonka takia sen toisen kommunistin ura meni pilalle, kun taas toisen ei.
Tuohan on aivan tavallista kommunismissa ja siksi se onkin niin erinomainen porvarin pelote, että maailmassa pitäisi aina olla muutama todella suuri kommunistinen valtio, joka pelottelisi porvaria gulagilla, joille kyllä yleensä joutui kommunisteja.
Vain pelkäävä porvari osaa käyttäytyä ja olla järkevä. Siksi on hyvä, jos maailmassa on aina ainakin pari Stalinia, joilla on riittävästi divisioonia porvarien rajojen takana. Pysyvät porvaritkin edes jotenkin ihmisinä. - Anonyymi
Rossi toimi aivan oikein, samoin toimi myös Wallin kun antoi palkinnon ansioituneelle Rossille.
- Anonyymi
Et nyt erota toisistaan kahta asiaa?
Yksi on se, että mitä Pavlik mahdollisesti teki tai jätti tekemättä tai oliko mahdollisesti edes olemassa!
Toinen asia sen sijaan on fakta! Pikku Pavlikista puhuttiin kotona ja kouluissa ja hänen tekonsa esiteltiin pikku pioneerin mallikäyttäytmisenä!
Olisiko Matti Rossi ollut myös nuoruudessaan pikkupioneeri ja ominut siitä mallia!?- Anonyymi
Hehehe noinko sitä Valituissa paloissa kerrotaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hehehe noinko sitä Valituissa paloissa kerrotaan?
Osaatko keskustella siitä mitä on sanottu? Et ilmeisesti....
Pelkkä puskasta ammuskelu on pelkurin puuhaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osaatko keskustella siitä mitä on sanottu? Et ilmeisesti....
Pelkkä puskasta ammuskelu on pelkurin puuhaa!Sinähän se pelkurina hyvin tiedät.
- Anonyymi
Kissille Rossin teko aiheutti suuria ongelmia. Suomen Kuvalehdelle vuonna 1997 antamassaan haastattelussa Dénes Kiss arvioi, että Matti Rossin ilmianto asetti hänet vakavaan vaaraan. “Unkarilaiselle kirjailijalle neuvostofasismista puhuminen vuonna 1975 saattoi olla suorastaan hänen olemassaoloaan koskeva kysymys.”
Kiss joutui seitsemän kuukautta kestäneisiin tiukkoihin kuulusteluihin, joita hän kuvaili Suomen Kuvalehdessä 50/1997: “Kirjani eivät voineet ilmestyä, olin julkaisukiellossa, ja joskaan en sitä juuri näyttänyt, pelkäsin lakkaamatta hirvittävästi, mihin suuntaan kohtaloni ratkeaa.”
Osa näistä ns. hyödyllisistä idiooteista on ottanut lusikan kauniiseen käteen ja myöntänyt kommunismin olleen inhimillisesti, ekologisesti ja taloudellisesti hirvittävä rikos ihmiskuntaa vastaan. Mutta mitä tekee Rossi - ja muutama muu jäärä? He elävät edelleen vaalien hirviötä nimeltä kommunismi ihanteenaan.
Rossin tilitys aiheesta löytyy taas Kulttuurivihkojen numerosta 4-5/2005.- Anonyymi
Unkarilainen rapsodia
Vuonna 1975 teit virheen, Siniparta. Lähetit Unkarin kirjailijaliitolle kirjeen, jossa moitit Suomessa vierailleen kirjailija Denés Kissinpuheita, tämä kun oli rinnastanut sosialismin ja fasismin nimittäen edellistä punaiseksi ja jälkimmäistä mustaksi fasismiksi. Tämän seurauksena Kiss joutui eroamaan Unkarin kirjailijaliitosta ja puoleksi vuodeksi ruumiillisiin töihin. Miten kommentoit?
”Olet disinformaation uhri”, Rossi sanoo lauhkeasti. ”Ensinnäkään Kiss ei joutunut eroamaan Unkarin kirjailijaliitosta, toiseksi häntä ei pantu puoleksi vuodeksi ruumiillisiin töihin. Ja kolmanneksi kaikki muutkin median pallottelemat toinen toistaan hurjemmat huhut hänen rangaistuksistaan olivat valheita, jotka keksittiin Budpestissa ja pantiin levitykseen Suomessa. Tässä levityksessä auttoi joukko suomalaisia kirjailijoita, jotka eivät ole välittäneet ilmoittautua.”
”Minun kirjeestäni voi jokainen ajatella mitä haluaa, mutta jokaisella on oikeus tietää totuus. Koko totuus. Faktat. Huhut Kissin rangaistuksista ammuttiin alas jo kesällä 1975. Suomen Kirjailijaliitto julisti minut valehtelijaksi. Olin valehtelija aina vuoteen 2000, jolloin Kiss, kirjailija Robert Alftanin pyynnöstä, lähetti Alftanille tapahtumista oman selvityksensä julkaistavaksi Suomen Kuvalehdessä. Alftan toimitti selvityksen kopion minulle. Selvitystä ei julkaistu, koska se olisi virallisesti pudottanut pohjan valheilta. Se osoittaa valheeksi Suomen Kirjailijaliiton silloisen johtokunnan väitteen, ettei Kiss ollut puhunut niin kuin minä olin häntä siteerannut.”
”Selvityksessään Kiss vahvistaa puhuneensa juuri niin. Hän vahvistaa myös sen, mikä oli tiedetty jo vuodesta 1975, että minkäänlaisia sanktioita ei ollut seurannut vaan koko juttu oli painettu villaisella. Mitään periaatteellista keskustelua ei Unkarissa käyty. Suomessa käyty keskustelu oli kuin minun ja koiralauman vuoropuhelua.”
https://kulttuurivihkot.fi/lehti/jutut/artikkelit/955-ritari-siniparran-vieraana - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unkarilainen rapsodia
Vuonna 1975 teit virheen, Siniparta. Lähetit Unkarin kirjailijaliitolle kirjeen, jossa moitit Suomessa vierailleen kirjailija Denés Kissinpuheita, tämä kun oli rinnastanut sosialismin ja fasismin nimittäen edellistä punaiseksi ja jälkimmäistä mustaksi fasismiksi. Tämän seurauksena Kiss joutui eroamaan Unkarin kirjailijaliitosta ja puoleksi vuodeksi ruumiillisiin töihin. Miten kommentoit?
”Olet disinformaation uhri”, Rossi sanoo lauhkeasti. ”Ensinnäkään Kiss ei joutunut eroamaan Unkarin kirjailijaliitosta, toiseksi häntä ei pantu puoleksi vuodeksi ruumiillisiin töihin. Ja kolmanneksi kaikki muutkin median pallottelemat toinen toistaan hurjemmat huhut hänen rangaistuksistaan olivat valheita, jotka keksittiin Budpestissa ja pantiin levitykseen Suomessa. Tässä levityksessä auttoi joukko suomalaisia kirjailijoita, jotka eivät ole välittäneet ilmoittautua.”
”Minun kirjeestäni voi jokainen ajatella mitä haluaa, mutta jokaisella on oikeus tietää totuus. Koko totuus. Faktat. Huhut Kissin rangaistuksista ammuttiin alas jo kesällä 1975. Suomen Kirjailijaliitto julisti minut valehtelijaksi. Olin valehtelija aina vuoteen 2000, jolloin Kiss, kirjailija Robert Alftanin pyynnöstä, lähetti Alftanille tapahtumista oman selvityksensä julkaistavaksi Suomen Kuvalehdessä. Alftan toimitti selvityksen kopion minulle. Selvitystä ei julkaistu, koska se olisi virallisesti pudottanut pohjan valheilta. Se osoittaa valheeksi Suomen Kirjailijaliiton silloisen johtokunnan väitteen, ettei Kiss ollut puhunut niin kuin minä olin häntä siteerannut.”
”Selvityksessään Kiss vahvistaa puhuneensa juuri niin. Hän vahvistaa myös sen, mikä oli tiedetty jo vuodesta 1975, että minkäänlaisia sanktioita ei ollut seurannut vaan koko juttu oli painettu villaisella. Mitään periaatteellista keskustelua ei Unkarissa käyty. Suomessa käyty keskustelu oli kuin minun ja koiralauman vuoropuhelua.”
https://kulttuurivihkot.fi/lehti/jutut/artikkelit/955-ritari-siniparran-vieraanaOli ongelmia tai ei oikeasti niin EIKÖ ROSSIN TARKOITUS kuitenkin ollu luoda ongelmia kolleegalleen?
Miksi muutoin hän olisi kirjeen edes lähettänyt? Käsittääkseni vielä useampaan paikkaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unkarilainen rapsodia
https://kulttuurivihkot.fi/lehti/jutut/artikkelit/955-ritari-siniparran-vieraana"Tämän seurauksena Kiss joutui eroamaan Unkarin kirjailijaliitosta ja puoleksi vuodeksi ruumiillisiin töihin"
Onko nyt niin, että porvarin mielestä rehellinen ruumiillinen työ on häpeä ja rangaistus, joka sopii vain ukrainalaisille ja muille konteissa tai teltoissa asuville?
Kuinkas se nyt se porvarin ahkeruus, johon palkkaerot häntä kuulema kannustavat. Konttityöläisille maksetaan aika huonosti, ehkä se ei kannusta heitä.
Mitä kummallista muuten on Rossin kirjeessä. Hänhän vain kertoi totuuden. Eikö totuutta saisi kertoa, saako porvari siitä aina ihottumaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tämän seurauksena Kiss joutui eroamaan Unkarin kirjailijaliitosta ja puoleksi vuodeksi ruumiillisiin töihin"
Onko nyt niin, että porvarin mielestä rehellinen ruumiillinen työ on häpeä ja rangaistus, joka sopii vain ukrainalaisille ja muille konteissa tai teltoissa asuville?
Kuinkas se nyt se porvarin ahkeruus, johon palkkaerot häntä kuulema kannustavat. Konttityöläisille maksetaan aika huonosti, ehkä se ei kannusta heitä.
Mitä kummallista muuten on Rossin kirjeessä. Hänhän vain kertoi totuuden. Eikö totuutta saisi kertoa, saako porvari siitä aina ihottumaa?” Onko nyt niin, että porvarin mielestä rehellinen ruumiillinen työ on häpeä ja rangaistus, joka sopii vain ukrainalaisille ja muille konteissa tai teltoissa asuville?”
Ei suinkaan ja onhan se hienoa, että Rossi yrittää ohjata kolleegansa ruumiilliseen työhön! Parempi vaihtoehto kuin niskalaukaus, joka on usein vaihtoehtona kansandemokratioissa!
”Kuinkas se nyt se porvarin ahkeruus, johon palkkaerot häntä kuulema kannustavat. Konttityöläisille maksetaan aika huonosti, ehkä se ei kannusta heitä.”
Liittyy nyt mihin?
”Mitä kummallista muuten on Rossin kirjeessä. Hänhän vain kertoi totuuden. Eikö totuutta saisi kertoa, saako porvari siitä aina ihottumaa?”
Ei todellakaan! Ilmianto on arvokas ja rakas asia kommunistille ja kuvaa oivalla tavalla hänen moraaliaan! Kaikki on kaupan! Vaikka jo edesmanneen isoäidin jalka, jos siitä itse hyötyy!
Ilmiannot kunniaan! Häpeä hiiteen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” Onko nyt niin, että porvarin mielestä rehellinen ruumiillinen työ on häpeä ja rangaistus, joka sopii vain ukrainalaisille ja muille konteissa tai teltoissa asuville?”
Ei suinkaan ja onhan se hienoa, että Rossi yrittää ohjata kolleegansa ruumiilliseen työhön! Parempi vaihtoehto kuin niskalaukaus, joka on usein vaihtoehtona kansandemokratioissa!
”Kuinkas se nyt se porvarin ahkeruus, johon palkkaerot häntä kuulema kannustavat. Konttityöläisille maksetaan aika huonosti, ehkä se ei kannusta heitä.”
Liittyy nyt mihin?
”Mitä kummallista muuten on Rossin kirjeessä. Hänhän vain kertoi totuuden. Eikö totuutta saisi kertoa, saako porvari siitä aina ihottumaa?”
Ei todellakaan! Ilmianto on arvokas ja rakas asia kommunistille ja kuvaa oivalla tavalla hänen moraaliaan! Kaikki on kaupan! Vaikka jo edesmanneen isoäidin jalka, jos siitä itse hyötyy!
Ilmiannot kunniaan! Häpeä hiiteen!"Parempi vaihtoehto kuin niskalaukaus, joka on usein vaihtoehtona kansandemokratioissa!"
Lahtarit ampuivat 1918 reillusti edestä päin.
"Liittyy nyt mihin?"
Sinä tuolla toisaalla kerroit, että orjavaltio Neuvostoliitossa kuulema laiskoteltiin, kun siellä oli kaikilla sama palkka. Mikä siellä ei ollut eikä siellä varsinkaan laiskoteltu kun se tosiaan oli jossain määrin orjavaltio.
”Ei todellakaan! Ilmianto on arvokas ja rakas asia kommunistille ja kuvaa oivalla tavalla hänen moraaliaan!"
Patamusta porvari ei tietenkään mene ilmiantamaan kaveriaan, joka varastaa kaupasta tai hyväkskäyttää omaa lastaan. Porvarin mielestä ilmianamnen on rumaa ja hänen kielellään sitä kutsutaankin vasikoinniksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Parempi vaihtoehto kuin niskalaukaus, joka on usein vaihtoehtona kansandemokratioissa!"
Lahtarit ampuivat 1918 reillusti edestä päin.
"Liittyy nyt mihin?"
Sinä tuolla toisaalla kerroit, että orjavaltio Neuvostoliitossa kuulema laiskoteltiin, kun siellä oli kaikilla sama palkka. Mikä siellä ei ollut eikä siellä varsinkaan laiskoteltu kun se tosiaan oli jossain määrin orjavaltio.
”Ei todellakaan! Ilmianto on arvokas ja rakas asia kommunistille ja kuvaa oivalla tavalla hänen moraaliaan!"
Patamusta porvari ei tietenkään mene ilmiantamaan kaveriaan, joka varastaa kaupasta tai hyväkskäyttää omaa lastaan. Porvarin mielestä ilmianamnen on rumaa ja hänen kielellään sitä kutsutaankin vasikoinniksi.” "Parempi vaihtoehto kuin niskalaukaus, joka on usein vaihtoehtona kansandemokratioissa!"
Lahtarit ampuivat 1918 reillusti edestä päin.”
Mutta varsin niukasti kuten Suomessa on tapana.
"Liittyy nyt mihin?"
Sinä tuolla toisaalla kerroit, että orjavaltio Neuvostoliitossa kuulema laiskoteltiin, kun siellä oli kaikilla sama palkka. ”
Samasta työstä oli tuloksesta riippumatta.
Patamusta porvari ei tietenkään mene ilmiantamaan kaveriaan, joka varastaa kaupasta tai hyväkskäyttää omaa lastaan. Porvarin mielestä ilmianamnen on rumaa ja hänen kielellään sitä kutsutaankin vasikoinniksi.”
Yleisesti ottaen näin, mutta varastamista tai hyväksikäyttäminen rangaistaan varmasti eikä ne ole lännessä hyväksyttäjä asioita. Joten siinä suhteessa älä luota siihen, ettei tapojasi huomata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
” "Parempi vaihtoehto kuin niskalaukaus, joka on usein vaihtoehtona kansandemokratioissa!"
Lahtarit ampuivat 1918 reillusti edestä päin.”
Mutta varsin niukasti kuten Suomessa on tapana.
"Liittyy nyt mihin?"
Sinä tuolla toisaalla kerroit, että orjavaltio Neuvostoliitossa kuulema laiskoteltiin, kun siellä oli kaikilla sama palkka. ”
Samasta työstä oli tuloksesta riippumatta.
Patamusta porvari ei tietenkään mene ilmiantamaan kaveriaan, joka varastaa kaupasta tai hyväkskäyttää omaa lastaan. Porvarin mielestä ilmianamnen on rumaa ja hänen kielellään sitä kutsutaankin vasikoinniksi.”
Yleisesti ottaen näin, mutta varastamista tai hyväksikäyttäminen rangaistaan varmasti eikä ne ole lännessä hyväksyttäjä asioita. Joten siinä suhteessa älä luota siihen, ettei tapojasi huomata."Mutta varsin niukasti kuten Suomessa on tapana."
Vai vähän. Lähes puoli promillea kansasta muutamassa kuukaudessa. Nälkävuodet tuskin pystyivät samaan kuin lahtarit, jotka toki olivat ottaneet myös niistä nälkävuosista oppia toimiinsa.
"Samasta työstä oli tuloksesta riippumatta"
Niin lännessä oli ja on edelleen. Suurin osa kun on kuukausi- tai tuntipalkkaisia.
Neuvostoliitossa taas norminsa alittajan palkkaa leikattiin.
Lännessä työvoiman laiskuus pakotti koneistamaan, nyt porvarit yrittävät kiertää ratasta toiseen suuntaan ja korvata koneita halvoilla virolaisilla. Jopa pumpattavat barbarat yritettiin korvata virolaisilla naisilla, mutta ei suomalaisellekaan mikä tahansa laatu kelpaa.
"varastamista tai hyväksikäyttäminen rangaistaan varmasti eikä ne ole lännessä hyväksyttäjä asioita."
Mutta idässä niitä saa SS-kypärä päässä kyllä tehdä ja siitä vain kiitetään.
"Joten siinä suhteessa älä luota siihen, ettei tapojasi huomata."
Minulla ei ole tuollaisia tapoja, koska en ole patamusta porvari. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta varsin niukasti kuten Suomessa on tapana."
Vai vähän. Lähes puoli promillea kansasta muutamassa kuukaudessa. Nälkävuodet tuskin pystyivät samaan kuin lahtarit, jotka toki olivat ottaneet myös niistä nälkävuosista oppia toimiinsa.
"Samasta työstä oli tuloksesta riippumatta"
Niin lännessä oli ja on edelleen. Suurin osa kun on kuukausi- tai tuntipalkkaisia.
Neuvostoliitossa taas norminsa alittajan palkkaa leikattiin.
Lännessä työvoiman laiskuus pakotti koneistamaan, nyt porvarit yrittävät kiertää ratasta toiseen suuntaan ja korvata koneita halvoilla virolaisilla. Jopa pumpattavat barbarat yritettiin korvata virolaisilla naisilla, mutta ei suomalaisellekaan mikä tahansa laatu kelpaa.
"varastamista tai hyväksikäyttäminen rangaistaan varmasti eikä ne ole lännessä hyväksyttäjä asioita."
Mutta idässä niitä saa SS-kypärä päässä kyllä tehdä ja siitä vain kiitetään.
"Joten siinä suhteessa älä luota siihen, ettei tapojasi huomata."
Minulla ei ole tuollaisia tapoja, koska en ole patamusta porvari."Lähes puoli promillea kansasta muutamassa kuukaudessa."
Noin siinä tuppaa käymään kun lähdetään aseelliseen kapinaan laillista hallitusta vastaan, kuten Venäjän bolsevikkien tukemat ja aseistamat Suomen punaiset tekivät.
Päämäärä oli bolsevistinen Suomi osana Neuvosto-Venäjää.
Oli se vaan hyvä, ettei, vai kuinkapa arvioit?
"Suomalaiset toverit alkoivat tässä vaiheessa todella harmittaa Leniniä. Pelkkää puhetta Helsingissä ilman tekoja. Lenin piti vuoden 1918 alussa muutaman päivän loman Terijoella ja merkitsi työtehtäviinsä artikkelin aiheesta "Pikkuporvariston loismaisuus ja suomalaisten sosialidemokraattien petos".
Viikkoa myöhemmin Tukholman sosialistinen pormestari Carl Lindhagen kävi tervehtimässä Leniniä Smolnassa ja sai kuulla, että "suomalaiset sosialidemokraatit ovat pettureita . . . he eivät halua tehdä vallankumousta vaikka se on heidän velvollisuutensa"."
Lähde: Lasse Lehtinen, Risto Volanen: 1918 - Kuinka vallankumous levisi Suomeen. 2018. s. 158.
"Aseiden toimituksesta sovittiin suomalaisten kanssa, ja 20. tammikuuta Lenin antoi virallisen käskyn: "Suomen proletariaattia varten aseita: noin 10 000 kivääriä panoksineen, noin 10 kolmen tuuman tykkiä ammuksineen." Jatkossa seurasi vielä 25 000 kivääriä. Jos Smilga opastaisi yhtä tehokkaasti toimintaan kuin Trotski Pietarissa, sen pitäisi riittää suurimpiin kaupunkeihin ja se taas koko maahan. Suomalaiset toverit ja Smilga lähtivät Helsinkiin ja mukana meni myös rohkaisuja."
Lähde: Sama, s. 164.
"Mutta idässä niitä saa SS-kypärä päässä kyllä tehdä ja siitä vain kiitetään."
Niinhän se punatähden ja hakaristin liittouma tuli aloittaneeksi koko toisena maailmansotana myöhemmin tunnetun sodan Euroopassa.
"Punatähden liitto hakaristin kanssa – Brestin salailtu voitonparaati 22.9.1939"
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/veikkohuuska/216658-punatahden-liitto-hakaristin-kanssa-brestin-salailtu-voitonparaati-22-9-1939/
https://www.youtube.com/watch?v=9IFmBQS8FDc
Oikein sulassa sovussa näyttävät yhteistä sotilaallista voittoa juhlistavan nämä kaksi diktatuuria, joiden johtajat ihailivat toistensa häikäilemättömyyttä ja kovuutta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po2157684- 583033
- 1952429
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101883Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.1821795Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke241532- 751301
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä281202Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,381183Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty501039