OK-talojen hinnoista jättiselvitys

Anonyymi

26

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Romahtanut?

      "Esimerkiksi Espoossa kauppahinnoissa on 40 prosentin kasvua 10 vuodessa"
      "Kauppa käy yllättävänkin pirteänä myös koronan keskellä."
      "Omakotitalo on yhä monien unelma. Vanhojen asuntojen kaupoista neljäsosa on yhä omakotitaloja, mikä kertoo asumismuodon suosiosta kaupungistumiskehityksestä huolimatta."

      Täällä 9,5km Tomppeliaukion kirkon aukiolta, OK-kartanoni hinta siis raketoi,

      OK-King

      • Anonyymi

        Suomessa on miljoona omakotitaloa. Satojen tuhansien OK-talojen hinnat ovat laskeneet ja lasku vain kiihtyy. Heitä ei paljoa lohduta vaikka sinun talosi hinta nousisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on miljoona omakotitaloa. Satojen tuhansien OK-talojen hinnat ovat laskeneet ja lasku vain kiihtyy. Heitä ei paljoa lohduta vaikka sinun talosi hinta nousisi.

        Siellä nousee, missä halutaan asua.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Siellä nousee, missä halutaan asua.

        >Siellä nousee, missä halutaan asua.

        Hah hah, ainoa mikä nousee, on Kiinteistövero. Alkaa olla jo kerrostaolpöksän vastikkeen luokkaa. Eikä sillä edes lämmitetä taloa, mustaan aukkoon vaan.

        Moni velkamuuli ei tätä edes tajunneet, kun "nolla"-korkojallituksella hintoja hilattiin ja ennen muuta kiinteistöveroja nostettiin.
        Mutta entä nyt, kun hinnat Laskevat, miten käy kiinteistöverojen !!!
        Osaatko vaatia myös siitä, alennusta ??


      • Anonyymi kirjoitti:

        >Siellä nousee, missä halutaan asua.

        Hah hah, ainoa mikä nousee, on Kiinteistövero. Alkaa olla jo kerrostaolpöksän vastikkeen luokkaa. Eikä sillä edes lämmitetä taloa, mustaan aukkoon vaan.

        Moni velkamuuli ei tätä edes tajunneet, kun "nolla"-korkojallituksella hintoja hilattiin ja ennen muuta kiinteistöveroja nostettiin.
        Mutta entä nyt, kun hinnat Laskevat, miten käy kiinteistöverojen !!!
        Osaatko vaatia myös siitä, alennusta ??

        Njoo, kyllähän tässä alkaa vero kohta vastaamaan kymmenesosan kokoisen kerrostaloloossin hoitovastiketta. Jos siinä ei ole pihaa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Njoo, kyllähän tässä alkaa vero kohta vastaamaan kymmenesosan kokoisen kerrostaloloossin hoitovastiketta. Jos siinä ei ole pihaa.

        Kiinteistövero menee kiinteistön arvon mukaan. Sitä maksetaan myös kerrostaloasunnoista. Pienestä asunnosta vähemmän kuin isosta. Taitaa tästä Punavuoren kt-asunnosta mennä neliötä kohden enemmän kuin sinulla, koska arvo ratkaisee. 118 neliötä minulla ja se riittää yksinasuvalle vallan mainiosti. Omaa pihaa en tarvi, Kaivopuisto kelpaa minulle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiinteistövero menee kiinteistön arvon mukaan. Sitä maksetaan myös kerrostaloasunnoista. Pienestä asunnosta vähemmän kuin isosta. Taitaa tästä Punavuoren kt-asunnosta mennä neliötä kohden enemmän kuin sinulla, koska arvo ratkaisee. 118 neliötä minulla ja se riittää yksinasuvalle vallan mainiosti. Omaa pihaa en tarvi, Kaivopuisto kelpaa minulle.

        Kiinteistövero jaetaan kommuunissa osakkeiden suhteessa (osa vastiketta). Mutta arvon lisäksi myös kunta ja tyyppi vaikuttavat.

        En tiedä paljonko sinulla on kiinteistövero, mutta vastikkeet varmaan ovat enemmän kuin tässä, vähän isommassa, talossa.

        Kaivari on pihana vähän jännä, mutta kullekin jotakin...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kiinteistövero jaetaan kommuunissa osakkeiden suhteessa (osa vastiketta). Mutta arvon lisäksi myös kunta ja tyyppi vaikuttavat.

        En tiedä paljonko sinulla on kiinteistövero, mutta vastikkeet varmaan ovat enemmän kuin tässä, vähän isommassa, talossa.

        Kaivari on pihana vähän jännä, mutta kullekin jotakin...

        Aika perinteinen veto. OK-ladossa eletään rankasti velaksi, kun talon annetaan rapistua = korjausvelan kasvaa. Sitten aikanaan ihmetellään, kun ei kelpaa kenellekään, ei ainakana kuvitellulla hinnalla (ostohinta taannoin 30 vuotta silkkaa arvonnousua päälle).

        Ne "vain tonnin vuodessa" asumiskulut muuttuvat ihan eri näköisiksi, jos jyvitetään kaikille vuosille myös KPH remontin, salaojien uusimisen yms. hinnat. Tietysti sillä edellytyksellä, että taloa pidetään kunnossa, mikä on harvinainen poikkeus. Normaali OK-ladon korjausmenetelmä on "anna rapistua 40 -50vuotta ja lanaa sitten puskutraktorilla".

        Rapistumaan päässeen talon ehjäämiseen uppokaakin sitten sellainen 100 k€ tämän päivän hinnoilla. Tulee siinä sitä ylläpitokulua, vaikka summan jakaisi useammalle vuosikymmenelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika perinteinen veto. OK-ladossa eletään rankasti velaksi, kun talon annetaan rapistua = korjausvelan kasvaa. Sitten aikanaan ihmetellään, kun ei kelpaa kenellekään, ei ainakana kuvitellulla hinnalla (ostohinta taannoin 30 vuotta silkkaa arvonnousua päälle).

        Ne "vain tonnin vuodessa" asumiskulut muuttuvat ihan eri näköisiksi, jos jyvitetään kaikille vuosille myös KPH remontin, salaojien uusimisen yms. hinnat. Tietysti sillä edellytyksellä, että taloa pidetään kunnossa, mikä on harvinainen poikkeus. Normaali OK-ladon korjausmenetelmä on "anna rapistua 40 -50vuotta ja lanaa sitten puskutraktorilla".

        Rapistumaan päässeen talon ehjäämiseen uppokaakin sitten sellainen 100 k€ tämän päivän hinnoilla. Tulee siinä sitä ylläpitokulua, vaikka summan jakaisi useammalle vuosikymmenelle.

        Noh, noh. Minä vastailen asiallisesti ja sinä aloit itkemään...

        Omakotitalo on käyttökuluiltaan edullisempi asuintilaan suhteutettuna. Onko se parempi on sitten toinen kysymys. Esimerkiksi kylppäriremppa omakotitaloon (uudet putket, viemärit, pinnat) maksaa ehkä 5 000 euroa. Kerrostalossa se on helposti 500 euroa per neliö. Saat jyvitellä aika jännästi, että saat omakotitalon kalliimmaksi...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Noh, noh. Minä vastailen asiallisesti ja sinä aloit itkemään...

        Omakotitalo on käyttökuluiltaan edullisempi asuintilaan suhteutettuna. Onko se parempi on sitten toinen kysymys. Esimerkiksi kylppäriremppa omakotitaloon (uudet putket, viemärit, pinnat) maksaa ehkä 5 000 euroa. Kerrostalossa se on helposti 500 euroa per neliö. Saat jyvitellä aika jännästi, että saat omakotitalon kalliimmaksi...

        Et sitten omalle työlle laske mitään hintaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten omalle työlle laske mitään hintaa?

        Tuo on hinta teetettynä. Itse tekemällä selviää satasilla.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tuo on hinta teetettynä. Itse tekemällä selviää satasilla.

        Kaikki ok-talon työt teetät? Ei kyllä silloin tule asuminen halvaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ok-talon työt teetät? Ei kyllä silloin tule asuminen halvaksi.

        Ainut hintaesimerkki jonka annoin oli kylppärirempasta.

        Kyllä minä ihan itse esimerkiksi viime talvena tein lumityöt. Tosin niin ne joutui tekemään kerrostalossakin, kun ei se talkkari autoa putsannut...

        ...eiku hetkinen, eihän niitä lumitöitä tarvinnutkaan tehdä. Kolhoosiasukas maksoi tästäkin siitä huolimatta.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ainut hintaesimerkki jonka annoin oli kylppärirempasta.

        Kyllä minä ihan itse esimerkiksi viime talvena tein lumityöt. Tosin niin ne joutui tekemään kerrostalossakin, kun ei se talkkari autoa putsannut...

        ...eiku hetkinen, eihän niitä lumitöitä tarvinnutkaan tehdä. Kolhoosiasukas maksoi tästäkin siitä huolimatta.

        Kun asuu ihmisten ilmoilla ei tarvitse autoa. Auton pitäminen se vasta kalliiksi tulee. Pelkästään vuotuinen arvonalenema on hirmuinen, siihen päälle kaikki muu. Uskaltaako noita homekorsuja edes myydä, ostaja vaatii kovat korvaukset kun totuus paljastuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun asuu ihmisten ilmoilla ei tarvitse autoa. Auton pitäminen se vasta kalliiksi tulee. Pelkästään vuotuinen arvonalenema on hirmuinen, siihen päälle kaikki muu. Uskaltaako noita homekorsuja edes myydä, ostaja vaatii kovat korvaukset kun totuus paljastuu.

        Tästä maasta ei sellaista keskusta löydy, jossa ilman autoa pärjäisi. Pitäähän sitä mökeille, satamiin ja joskus jopa töihin päästä. Taksi on tietysti vaihtoehto...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tästä maasta ei sellaista keskusta löydy, jossa ilman autoa pärjäisi. Pitäähän sitä mökeille, satamiin ja joskus jopa töihin päästä. Taksi on tietysti vaihtoehto...

        Mökille hyttysten syötäväksi, ei helvetissä. Satamaan ja töihin pääsee julkisilla. Et ole laskenut paljonko auton pitäminen maksaa, vuodessa maksaa helvetisti. Sen kun laskee mukaan niin ei ok-ladossa asuminen enää olekaan halpaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mökille hyttysten syötäväksi, ei helvetissä. Satamaan ja töihin pääsee julkisilla. Et ole laskenut paljonko auton pitäminen maksaa, vuodessa maksaa helvetisti. Sen kun laskee mukaan niin ei ok-ladossa asuminen enää olekaan halpaa.

        Hommaa mökki jostain muualta kuin keskeltä ryteikköä. Minulla on kaksi rantamökkiä, eikä kummallakaan ole pahemmin hyttysiä näkynyt (toisella näkyi, mutta ne karisivat kun hankkiuduttiin muutamasta lähikuusesta eroon).

        Stadissa pääsee julkisilla oikeastaan vain keskustaan ja sieltä pois. Ja poispääsykin on jotenkin vaikeaa. Yritäpä mennä vaikka lentokentälle. Kestää yli puoli tuntia julkisilla...

        Auto maksaa aika paljon vuodessa. Tämä on totta. Mutta minulla on ollut auto siitä asti kun 18 täytin, ja täällä maallla omakotitalossa on tullut asuttua vasta reilut 10 vuotta. Noin puolella stadissa asuvista kavereista on auto. Itse asiassa korreloi aika hyvin varakkuuden suhteen. Autoa vaan Suomessa tarvitsee. Jos siihen on varaa, se yleensä hankitaan.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Hommaa mökki jostain muualta kuin keskeltä ryteikköä. Minulla on kaksi rantamökkiä, eikä kummallakaan ole pahemmin hyttysiä näkynyt (toisella näkyi, mutta ne karisivat kun hankkiuduttiin muutamasta lähikuusesta eroon).

        Stadissa pääsee julkisilla oikeastaan vain keskustaan ja sieltä pois. Ja poispääsykin on jotenkin vaikeaa. Yritäpä mennä vaikka lentokentälle. Kestää yli puoli tuntia julkisilla...

        Auto maksaa aika paljon vuodessa. Tämä on totta. Mutta minulla on ollut auto siitä asti kun 18 täytin, ja täällä maallla omakotitalossa on tullut asuttua vasta reilut 10 vuotta. Noin puolella stadissa asuvista kavereista on auto. Itse asiassa korreloi aika hyvin varakkuuden suhteen. Autoa vaan Suomessa tarvitsee. Jos siihen on varaa, se yleensä hankitaan.

        On kuule lapsuudessa vietetty aivan riittävästi mökkielämää, että siitä vielä maksaisin, ei kiitos. Stadissa pääsee kaikkialle julkisilla, lentokentälle pääsee nopeasti junalla. Laske paljonko se auto vuodessa maksaa, se on helvetisti. Kun sen laskee mukaan asumiskustannuksiin ei maalla asuminen olekaan enää halpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on miljoona omakotitaloa. Satojen tuhansien OK-talojen hinnat ovat laskeneet ja lasku vain kiihtyy. Heitä ei paljoa lohduta vaikka sinun talosi hinta nousisi.

        On hieno asia jos ihmisillä on mahdollista saavuttaa omakotitalon tasoinen asuminen inhimillisellä kustannuksella.
        Suurin osa ihmisistä unelmoi omakotitalosta mutta ei ole ollut mahdollisuutta sellaista hankkia eri syistä.
        Omakotitalo on neliöhinnaltaan halvimmillaan jopa 99% halvempi kuin kerrostaloasunnon neliöhinta.
        Esim. 15000eur/m2 / Hki kerrostaloasunto ja vertailukohta 100eur/m2 taajamassa 200m2 ok talo omalla tontilla.
        Ja asumiskustannukset omakotitaloissa yleensä vain murto osia kerrostalojen kustannuksista / m2.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun asuu ihmisten ilmoilla ei tarvitse autoa. Auton pitäminen se vasta kalliiksi tulee. Pelkästään vuotuinen arvonalenema on hirmuinen, siihen päälle kaikki muu. Uskaltaako noita homekorsuja edes myydä, ostaja vaatii kovat korvaukset kun totuus paljastuu.

        Itse asuin vuosia päiväntasaajalla.
        Eipä tarvinnut juurikaan vaatteita eikä ollut lämmityskulujakaan.
        Ruoka kasvoi omalla pihalla joten eipä tarvinnut juuri kaupoissa käydä. Jotain tuotteita joskus kuitenkin.
        Omalla autolla ei ollut käyttöä kun bussilla pääsi kaupunkiin jos oli tarvetta.
        Asumiskulut olivat n. 30euroa kuukaudessa joka tuli käytännössä sahkölaskusta.
        Että jos halpaa asumista kaipaa, on parasta muuttaa maahan jossa ei ole talvea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mökille hyttysten syötäväksi, ei helvetissä. Satamaan ja töihin pääsee julkisilla. Et ole laskenut paljonko auton pitäminen maksaa, vuodessa maksaa helvetisti. Sen kun laskee mukaan niin ei ok-ladossa asuminen enää olekaan halpaa.

        Mulla velattoman talon ja velattoman auton kokonaiskustannukset vuonna 2019 yhteensä noin 6000euroa.
        Matkakorvauksia työmatkojen ajamisesta sain 9000km osalta asiakkaalta a 0,55eur = 4950euroa.
        Tuon jälkeen kokonaiskulut vuodessa n. 1000euroa. Siis omakotitalo ja autokulut yhteensä = n. 85 euroa kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla velattoman talon ja velattoman auton kokonaiskustannukset vuonna 2019 yhteensä noin 6000euroa.
        Matkakorvauksia työmatkojen ajamisesta sain 9000km osalta asiakkaalta a 0,55eur = 4950euroa.
        Tuon jälkeen kokonaiskulut vuodessa n. 1000euroa. Siis omakotitalo ja autokulut yhteensä = n. 85 euroa kuukaudessa.

        Niin varmaan. Oikeat auton kustannukset ovat 400-500 euroa kuussa. Tuohon päälle omakotitalon kulut niin ei ole halpaa maalla asuminen.

        https://www.sijoitustieto.fi/sijoitusartikkelit/nain-paljon-auto-todella-kustantaa


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tästä maasta ei sellaista keskusta löydy, jossa ilman autoa pärjäisi. Pitäähän sitä mökeille, satamiin ja joskus jopa töihin päästä. Taksi on tietysti vaihtoehto...

        Kyllä tässä on jo 19 vuotta ilman autoa pärjännyt. Mökkiä en omista, satamaan voin kävellä tai sateella mennä ratikalla (4 -12 minuuttia satamasta riippuen).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tässä on jo 19 vuotta ilman autoa pärjännyt. Mökkiä en omista, satamaan voin kävellä tai sateella mennä ratikalla (4 -12 minuuttia satamasta riippuen).

        Onneksi olkoon. Minulla on ollut veneitä Krunikasta Espooseen akselilla ja siinä missä Krunikkaan pääsee vielä näppärästi julkisilla (tai silloin kävellen), on sinne Espoon perukoille ihan vähän hankalampaa mennä...

        Puhumattakaan siitä, että paria venettä tulee kuskattua järveltä toiselle. Se olisikin jännää ilman autoa.

        Mutta mikäs siinä, jos harrastukset ja elämä muutenkin onnistuu ilman autoa. Useilla se ei järkevästi onnistu.


    • Anonyymi

      Homeiset talot ei ole terveydelle hyväksi ja ovat pian arvottomia kaatopaikka tavaraa???

    • Anonyymi

      Suomessa on satoja tuhansia ok-taloja joiden hinnat vain laskevat eikä nousua ole näköpiirissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe