Tässä on video, joka hyvin selkeästi osoittaa sen, miksi liikenne puuroutuu.
https://youtu.be/iHzzSao6ypE
Syynä ovat kaikki tasaisesta liikennevirrasta poikkeavat nopeudet, eli loppujen lopuksi kädettömät kuskit, eli ihminen.
Ihminen on suurin syy liikenteen puuroutumiselle
33
68
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä tuo kaikki on pyöräilijöiden syytä.
- Anonyymi
Pyöräilijöistä puheen ollen, niin sen enempää pyöräilijän kuin moottoriajoneuvon kuljettajan ei pidä jatkossakaan liiaksi luottaa tiemerkintöihin, vaan jokaisen pitää muodostaa käsitys väistämisvelvollisuudestaan liikennevalojen, -merkkien ja -sääntöjen perusteella.
Tuossa syynä ovat ennakointikyvyttömät, itsekkäät kuskit. Kun edessä on tilaa, sinne mennään. Lujaa. Vältytään (idioottimaisen) videon alun ongelmilta. Jos lopussa oli lisää ongelmia, ne olivat varmaan yhtä turhia.
Ja liikenne puuroutuu oikeasti siksi, että jokin kohta ei vedä. Esimerkiksi liittymästä tulee tielle autoja, mutta tie onkin jo lähellä maksimikapasiteettia kyseisellä nopeudella. Kenties pari kilsaa edessäpäin matelee joku rajoitusten mukaan ja aikaansaa tämän ruuhkan. Nostamalla nopeutta tilanne ratkeaisi, mutta sehän onnistuu vain niillä, joiden edessä on tilaa...
Älä ole törppö. Käytä tie hyväksesi.- Anonyymi
Asennevammaista vetää itsensä toisen perään. Juuri tuollaiset nopeuserot ja kiihdytykset ovat merkki huonosta kuskista.
Ei ole esim. välejä johon liittymistä liittyä, jos kaikki ajavat tappituntumassa. Ei voi mitään, jos et kykene hahmottamaan liikenteen kokonaisuutta, vaan ajattelet vain itsekkäästi ja tuijotat omaa napaa. Anonyymi kirjoitti:
Asennevammaista vetää itsensä toisen perään. Juuri tuollaiset nopeuserot ja kiihdytykset ovat merkki huonosta kuskista.
Ei ole esim. välejä johon liittymistä liittyä, jos kaikki ajavat tappituntumassa. Ei voi mitään, jos et kykene hahmottamaan liikenteen kokonaisuutta, vaan ajattelet vain itsekkäästi ja tuijotat omaa napaa.Mitä sinä sekoilet? Turvavälit eivät taas tähän liity mitenkään.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Mitä sinä sekoilet? Turvavälit eivät taas tähän liity mitenkään.
"Mitä sinä sekoilet? Turvavälit eivät taas tähän liity mitenkään."
Totta turiset, yhtä helppoa on liittyä kahden metrin väliin kuin kahdenkymmnenkin.
Vaatii vain Rotan nerokkuutta. Anonyymi kirjoitti:
"Mitä sinä sekoilet? Turvavälit eivät taas tähän liity mitenkään."
Totta turiset, yhtä helppoa on liittyä kahden metrin väliin kuin kahdenkymmnenkin.
Vaatii vain Rotan nerokkuutta.Ei ole. Mutta vauhdin noustessa turvavälit metreissä tietysti pitenevät.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Mitä sinä sekoilet? Turvavälit eivät taas tähän liity mitenkään.
Ajonevojen välien pysyminen suhteellisen tasaisena on yksi oleellinen asia liikenteen sujuvuuden kannalta. Turvaväli liittyy siis oleellisesti liikenteen sujuvuuteen.
Anonyymi kirjoitti:
Ajonevojen välien pysyminen suhteellisen tasaisena on yksi oleellinen asia liikenteen sujuvuuden kannalta. Turvaväli liittyy siis oleellisesti liikenteen sujuvuuteen.
Liikenteen sujuvuuteen? Kyllä. Minun aiempaan viestiini ei niinkään.
Tosin, jos luet viestini uudestaan, niin sen seurauksena on nimen omaan turvavälien pitäminen mahdollisimman tasaisina. Se on toki vain yksi tapa, jolla se parantaa liikenteen sujuvuutta.- Anonyymi
Törppöjä ovat ne, joilla on hätä kiihdyttää edellä ajavan perään kiinni, jos se vähänkään karkaa. Sitten ollaan jo hetkeä myöhemmin jo jarruttamassa ja haitariliike on valmis. Pahimmassa tapauksessa taaempana sitten lähes pysähdytään. Aloituksessa oleva video todistaa hyvin tämän faktan.
- Anonyymi
Asiallinen video ja noita ilmiöitä näkee jatkuvasti myös Suomessa. Olen ennenkin ollut aina sitä mieltä että hitaat kiihdytykset ja liian pienet turvavälit ovat ruuhkien suurimmat syyt.
Ei siitä risteyksestä tarvi lähteä kuin kiihdytysauto mutta kaasun reipas käyttäminen ei ole kiellettyä. Sen polkimen voi ihan hyvin laittaa pohjaan ja bensa-autolla voi kierrättää 3500-4000 asti.
Samoin turvavälin puute aiheuttaa turhia jarrutuksia ja liikenteen pysähtymisiä.
Eli sinä joka luet tätä ja kiihdytät korkeintaan puolikaasulla tai et pidä pitkää turvaväliä, sinä olet syyllinen liikenteen ruuhkiin. - Anonyymi
Hidas autoilija alkaa haeskella vaihdekeppiä vasta sitten kun valot ovat jo vaihtuneet. Öö, missäs se ykönen nyt onkaan . . . oho kytkin nykäisi ja auto sammui . . . oho
- Anonyymi
Aloitus on todella nerokas ja lyömätön.
Kuka on liikenteessä, kuka on sen suunnitellut, kuka rakentaa laitteet liikenteeseen jne....
Villi veikkaus, ihminen.- Anonyymi
On kuitenkin olemassa fiksuja sekä vähemmän fiksuja. Välillä tuntuu kuitenkin siltä, että löytyy joukko, joille ajo-oikeus on annettu säälistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kuitenkin olemassa fiksuja sekä vähemmän fiksuja. Välillä tuntuu kuitenkin siltä, että löytyy joukko, joille ajo-oikeus on annettu säälistä.
Mutta kun näitä vähemmän osaavia on siellä joukossa ja heillä on se ajo-oikeus, niin kaikkien muiden on sovitettava oma ajo heidät huomioiden. Toisille tämä asia on nimenomaan se, joka tuottaa tuskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun näitä vähemmän osaavia on siellä joukossa ja heillä on se ajo-oikeus, niin kaikkien muiden on sovitettava oma ajo heidät huomioiden. Toisille tämä asia on nimenomaan se, joka tuottaa tuskaa.
Yksi tuollainen on innostunut tuomaan osaamisensa tasoa esiin viime päivinä.
On helppo tehdä animaatio, missä robottiautot ajavat sujuvasti valottoman risteyksen läpi. Tekniikka saadaan ehkä 99 % luotettavaksi. Eli sadan risteyksen jälkeen olet luultavasti vainaa.
- Anonyymi
Sehän riittää että on ihmistä luotettavampi. Ei robottiautot täydellisiä tarvitse olla kun onnettomuuksia sattuu vähemmän kuin ihmisten tekeminä.
- Anonyymi
Videon suurin anti ja pointti oli kuitenkin se, miten liikkeellelähtöjen erilaisuus, nopeuserot, hidastukset ja kiihdytykset vaikuttavat negatiivisesti sujuvuuteen. Sujuvinta on siis sellainen liikenne, jossa kaikki etenevät tismalleen samaa vauhtia.
Tämä toteutuisi mahdollisuuksien mukaan, jos mahdollisimman moni ajaisi mahdollisimman lähellä suurinta sallittua nopeutta eikä poikkeaisi siitä. Hitaita on ja tulee olemaan, heistä ei päästä eroon, mutta myös ylinopeutta ajavat tekevät oman osansa nopeuserojen syntymisen suhteen. Heillä on mahdollisuus vaikuttaa tilanteeseen mutta tuskinpa luopuvat tavastaan, jolla ajavat omaa etuaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Videon suurin anti ja pointti oli kuitenkin se, miten liikkeellelähtöjen erilaisuus, nopeuserot, hidastukset ja kiihdytykset vaikuttavat negatiivisesti sujuvuuteen. Sujuvinta on siis sellainen liikenne, jossa kaikki etenevät tismalleen samaa vauhtia.
Tämä toteutuisi mahdollisuuksien mukaan, jos mahdollisimman moni ajaisi mahdollisimman lähellä suurinta sallittua nopeutta eikä poikkeaisi siitä. Hitaita on ja tulee olemaan, heistä ei päästä eroon, mutta myös ylinopeutta ajavat tekevät oman osansa nopeuserojen syntymisen suhteen. Heillä on mahdollisuus vaikuttaa tilanteeseen mutta tuskinpa luopuvat tavastaan, jolla ajavat omaa etuaan.Niniipä. Helppoa olisi täällä kaupungissa hoitaa niin, että nuo 70-tonniset puutavarakuorma-autot varustettaisiin vaikkapa 10 000 kw-tehoisilla moottoreilla.
Ei olisi hidastelioita.
- Anonyymi
Eiköhän ihminen ole ainoa syyllinen??
Nerokasta!! - Anonyymi
Tieliikennelaki ei ole kaikkea mahdollista huomioon ottava ja asioita millimetrin tarkkuudella määrittelevä, vaan sen tarkoituksena on antaa viitekehys toiminnalle liikenteessä ja myös niin että heikompien osapuolen turvallisuus tulee huomioiduksi. Moni vaan ei omaan ajatteluun valitettavasti kykene tarpeeksi tehokkaasti.
- Anonyymi
... siksi juuri ihminen on syy moneen asiaan/ongelmaan liikenteessä.
- Anonyymi
Asiaa!
- Kooysi -
- Anonyymi
Tuo on niin totta. MythBusters tutki tuota "haamuaalto/haamuristeys" -ilmiötä yhdessä jaksossa ja todistivat asian todeksi.
Jokainen huomaa sen ihan itsekin, jos ajaa vähänkin ruuhkaisempaa tietä. Nopeus putoaa vähän väliä nollaan ilman mitään näkyvää syytä. Animaatio esittää selkeästi, miten se on monen peräkkäisen auton yhteisvaikutusta.
- Anonyymi
Enevpk1 kirjoitti:
Jokainen huomaa sen ihan itsekin, jos ajaa vähänkin ruuhkaisempaa tietä. Nopeus putoaa vähän väliä nollaan ilman mitään näkyvää syytä. Animaatio esittää selkeästi, miten se on monen peräkkäisen auton yhteisvaikutusta.
Armeijassa moottorimarsseissa huomasi hyvin miten helposti ja väkisin nopeus alkaa vaihtelemaan kun jonossa ajetaan. Vaikka marssille lähdössä määrättiin marssinopeudeksi 50 km/h, ei kestänyt montaa kilometriä kun jonon peräpään ajoneuvot joutuivat vuoroin jarruttamaan , vuoroin kiihdyttämään. Nopeus vaihteli 10 - 80km/h välillä ja etäisyydet muutamasta metristä sataan metriin kun iso maastokuorma-auto ei kiihdy kovin nopeasti. Kyseinen haitari-ilmiö piti välillä lopettaa ja pysäyttää koko marssijono ja aloittaa homm ataas alusta. Kun yhdeltä lipsahtaa väli etummaiseen vahingossa normaalia suuremmaksi, sen kiinni ajaminen aiheuttaa takana vielä suurempaa kiihdyttelyä ja jarruttelua. Näin se menee siviiliikenteessäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Armeijassa moottorimarsseissa huomasi hyvin miten helposti ja väkisin nopeus alkaa vaihtelemaan kun jonossa ajetaan. Vaikka marssille lähdössä määrättiin marssinopeudeksi 50 km/h, ei kestänyt montaa kilometriä kun jonon peräpään ajoneuvot joutuivat vuoroin jarruttamaan , vuoroin kiihdyttämään. Nopeus vaihteli 10 - 80km/h välillä ja etäisyydet muutamasta metristä sataan metriin kun iso maastokuorma-auto ei kiihdy kovin nopeasti. Kyseinen haitari-ilmiö piti välillä lopettaa ja pysäyttää koko marssijono ja aloittaa homm ataas alusta. Kun yhdeltä lipsahtaa väli etummaiseen vahingossa normaalia suuremmaksi, sen kiinni ajaminen aiheuttaa takana vielä suurempaa kiihdyttelyä ja jarruttelua. Näin se menee siviiliikenteessäkin.
Siviililiikenteessä on sellainen hieno apuväline kuin vakionopeudensäädin jota toivoisi useamman käyttävän. Tämä edesauttaa pitämään nopeuden tasaisena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siviililiikenteessä on sellainen hieno apuväline kuin vakionopeudensäädin jota toivoisi useamman käyttävän. Tämä edesauttaa pitämään nopeuden tasaisena.
Läheskään jokaisessa autossa ei vielä ole vakionopeudensäädintä ja niissäkin joissa on, joutuu liikennettä ja ympäristöä tarkkaileva kuljettaja kuitenkin puuttumaan nopeuteen aika-ajoin. Esimerkiksi useampikaistaisella tieosuudella muiden autojen kaistanvaihdot aiheuttavat usein pakolliseta jarruttelua muissa, sekä raskaankaluston vauhdin hidastuminen ylämäissä aiheuttaa samaa. Eli vakkari toimii periaatetasolla ihna ok, muttei poista kokonaan haitariliikennettä,eteenkään vilkasliikenteisillä kehäteillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Läheskään jokaisessa autossa ei vielä ole vakionopeudensäädintä ja niissäkin joissa on, joutuu liikennettä ja ympäristöä tarkkaileva kuljettaja kuitenkin puuttumaan nopeuteen aika-ajoin. Esimerkiksi useampikaistaisella tieosuudella muiden autojen kaistanvaihdot aiheuttavat usein pakolliseta jarruttelua muissa, sekä raskaankaluston vauhdin hidastuminen ylämäissä aiheuttaa samaa. Eli vakkari toimii periaatetasolla ihna ok, muttei poista kokonaan haitariliikennettä,eteenkään vilkasliikenteisillä kehäteillä.
Jos tarvitsee moottoritiellä koskea jarruun kovinkaan paljon, niin tämä on vihje siitä, että ollaan liikkeellä liian pienellä välillä edellä ajavaan.
- Anonyymi
Onhan näitä videoita jo monta, jotka todistavat asian.
https://youtu.be/Rryu85BtALM
https://youtu.be/7wm-pZp_mi0
Ei mitään uutta. - Anonyymi
Tarvitaan riittävän tehokas virus, joka kitkee ihmiset maan päältä, ja ongelma poistuu.
- Anonyymi
How to stop phantom traffic (and save fuel) in seven easy steps!
https://youtu.be/FW9VkoibWDw
Vielä yksi aihetta käsittelevä video. Tuossa yksi "autonominen", eli "itse ajava" auto korjasi tilannetta. Tuosta selviää, että mitä useampi auto liikkuu tismalleen samaa nopeutta, niin liikenne ei töki yhtä pahasti.
Oma mittarivirhe tietoon, vakionopeudensäädin käyttöön ja asetus suurimpaan sallittuun nopeuteen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi674312Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D903870- 503406
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul202646Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!242498Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562353- 432187
- 471848
- 361810
- 301616