Aihe

Palstan pakkoruotsin puolustajat eivät tunne koulutuksen realiteetteja - pakkoruotsi syö...

muun kielitaidon ja vaikeuttaa opintoja ylipäätään, monen kohdalla ratkaisevasti.

69

88

    Vastaukset

    • Ette tunne nykyistä peruskoulua tai lukiota.

      On selvää, että pakkoruotsi syö yhden pitkän kielen - pakkoruotsia luetaan yhteensä yli puoli vuotta lukion kautta edetessä. Yli puoli vuotta! Siinä opiskelisi jo jotain muuta, mielekkäämpää.

    • Toinen A-kieli ei tuo kielitaitoa vaan useimpia vain rasittaa. Se jätetään usein kesken. Viimeistään lukion alkaessa.

      A-kieliä jätetään kesken (yleensä koska kieltenopettajakin toivoo näin), mutta nekin, jotka lukevat A-kieltä peruskoulun loppuun jättävät sen arvosanan todistuksesta - koska se laskisi keskiarvoa.

      Isoissa kaupungeissä hyvien lukioiden keskiarvorajat ovat yli yhdeksän. Kilpailu lukiopaikoista hyvissä lukioissa on kovaa.

    • Nykylukio on todella paljon raskaampi kuin se vanha lukio, jota nykyiset aikuiset kävivät. Muu kuvitelma on turhaa nostalgiaa. Esimerkiksi nykynuorten tutkielmat ovat sen tasoisia, että ennen niitä tehtiin vasta yliopistolla seminaarivaiheessa.

      Kuulin äskettäin kympin oppilaan sanovan, että hänen on lukiossa luovuttava toisesta A-kielestä. Kolmeen kieleen ei riitä paukut.

      Opiskelijat joutuvat nyt lukion alusta asti miettimään, mitä kirjoittava, sillä näillä aineilla on keskeinen merkitys pyrittäessä yliopistoon.

      Uusi ainereaali on huomattavasti vaativampi kuin vanha yleisreaali. Siihen panostetaan sekä lisäkurssein että maksullisin koulutuksin.

    • Kieliä ei lueta/kirjoiteta, koska pakkoruotsin kurssit ovat edelleen tulppana lukiossa.

      Lisäksi tavallisen kiitettävän oppilaan mahdollisuus saada ällä harvinaisemmasta A-kielestä on olematon. Koska laudaturien suhteellinen osuus kirjoittajista on aina sama, ne menevät kielikoulujen opiskelijoille ja natiiveille - näitä molempia on kirjoittajissa huomattavan paljon.

    • On tuskastuttavaa käydä kieltenopiskeluun liittyvää keskustelua täällä, missä vastaanvänkääjillä ei ole mitään käytännön tuntumaa sen paremmin peruskouluun kuin lukiokoulutukseen ja opiskelijoiden todellisiin haasteisiin.

      • He eivät myöskään ole kiinnostuneita kuulemaan koulutuksen todellisuudesta, sillä halu julistaa omaa agendaa pakkoruotsin puolesta on kova.


    • Samoin uskomaton kiukuttelu täällä muka pakkoenglannista. Englantihan on meillä valinnainen kieli ja todellakin - jos joku niin haluaisi, englannin voisi jättää lukematta kokonaan.

      Toisin kuin pakkoruotsille, jolle ei ole perusteita, perusteet englannin pakollisuuteen löytyisivät jo sen käytettävyydestä. Muissa Pohjoismaissa ja monissa muissakin maissa on yhteinen aloittava englanti mm. näistä syistä:

      1. Ensimmäinen pitkä kieli kannattaa olla kaikilla sama, jos on tarjolla helppo ja todella ovia avaava kieli (nyt on), koska näin saadaan nuo edut:
      - ei pudokkaita
      - muutot tulevat helpoksi, pitkä kieli pysyy
      - kaikki valinnat keskittyvät toiseen vieraaseen kieleen, jolloin mahdollisuudet eri kielten ryhmiin suurimmat

      2. Toinen pitkä kieli valitaan, jos lapsi on kielellisesti lahjakas (tiedetään jo toisella) ja perheellä on syynsä suosia kieliä varhain.

      3. Yläkoulussa tai lukiossa on sopiva tilanne antaa oppilaan itse valita omaa persoonaansa miellyttävä kieli - tässä voi lukiossa/korkeakoulussa edetä nopeammin ja yhdistää siihen mielekkään vaihdon.

      4. Muu aloittava pitkä kieli vaatii sitoutumista. Jos halutaan tavoitella varhaisinta mahdollista alkua, etsitään asuinpaikaksi sellainen, johon on rakennettu kielikylpy päivähoidosta läpi peruskoulun. Sitten ei muuteta. Näin on esim. kiinan opetuksen kohdalla.

      Meillä on haluttu suojella pakkoruotsia pitämällä englanti valinnaiskielenä ja moittimalla englantia. Huono ratkaisu.

      Ja vaikka englanti pysyy meillä valinnaiskielenä, on syytä siis muistaa, että se
      - heikentää lukujärjestyksiä,
      - vähentää toisen A-kielen valintoja (joita tulisi eniten kaikkien toista A-kieltä haluavien valitessa yhtä aikaa A2-kieltä),
      - tekee muuttamisen hankalammaksi niille, joilla harvinainen A1 (usein joutuu luopumaan ja lukemaan muut englannissa kiinni),
      - tuottaa ongelmia niille oppimisvaikeuksia omaaville, joille on erehdyksessä valittu jokin muu A1-kieli kuin englanti,
      ...

      Valinnaisella englannilla on siis hintansa.

    • Tässä nyt olisi realismia keskusteluun.

      • räkäpää kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        He provosoivat tahallaan.


    • "Palstan pakkoruotsin puolustajat eivät tunne koulutuksen realiteetteja - pakkoruotsi syö...
      muun kielitaidon ja vaikeuttaa opintoja ylipäätään, monen kohdalla ratkaisevasti."

      Lukilaiset valittavat kovaa opiskelutaalkkaa.
      Pakollinen ruotsi syö yhden tarpeellisen kielen mahdollisuden pois.

      Mielestäni ruotsi saisi olla niin valinnainen, että jos ei halua opiskella sitä, sitä ei tarvitsisi edes korvata toisella kielellä.

      Tälläin opiskelja joka ei välitä kielistä, voisi keskittyä enemmän siihen jota hän haluaa opiskella.
      Ja opintotaakka kevenisi.

      • Näinhän se toinen vieras kieli joistaisikin - ellei kyseessä olisi pakkoruotsi, josta ei voi antaa vapautuksia, koska dominoteoria.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se toinen vieras kieli joistaisikin - ellei kyseessä olisi pakkoruotsi, josta ei voi antaa vapautuksia, koska dominoteoria.

        dominaattoriteoria ei ainakaan toimi :-)


      • räkäpää kirjoitti:

        dominaattoriteoria ei ainakaan toimi :-)

        Pakkoruotsi on hukkaruotsi useimmille. Vapaavalintaisena ruotsia lukisi 45 % koululaisista, mutta tuskin 1. vieraana kielenä.
        Ruotsifanaatikot ovat itsekin tietoisia äidinkielensä suppeasta hyödystä, joten he pelkäävät, että jos ne eivät kuitenkaan valitsisi ruotsia... Siksi svekomaanit vastustavat vapaata kielivalintaa ja haukkuvat ja keskittävät roskapropagandan vapaan kielivalinnan kannattajiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pakkoruotsi on hukkaruotsi useimmille. Vapaavalintaisena ruotsia lukisi 45 % koululaisista, mutta tuskin 1. vieraana kielenä.
        Ruotsifanaatikot ovat itsekin tietoisia äidinkielensä suppeasta hyödystä, joten he pelkäävät, että jos ne eivät kuitenkaan valitsisi ruotsia... Siksi svekomaanit vastustavat vapaata kielivalintaa ja haukkuvat ja keskittävät roskapropagandan vapaan kielivalinnan kannattajiin.

        Pakotuksen lopettaminen käynnistäsi myös todennäköisesti ruptsin vapaaehtoisuudenkin hitaan hiipumisen.
        Veikkaan, että vaikka nyt halukkaita olisikin sen 45%, niin 20 vuodessa määrä olisi laskenut alle 30%.

        Tosin tämäkin on moninkertaisesti surujen itsensä määrä.


      • räkäpää kirjoitti:

        Pakotuksen lopettaminen käynnistäsi myös todennäköisesti ruptsin vapaaehtoisuudenkin hitaan hiipumisen.
        Veikkaan, että vaikka nyt halukkaita olisikin sen 45%, niin 20 vuodessa määrä olisi laskenut alle 30%.

        Tosin tämäkin on moninkertaisesti surujen itsensä määrä.

        Arviosi on yläkanttiin. Kun virkaruotsi on purettu, valinnaista ruotsia ottavat ne, joilla on lähisukua Ruotsissa tai joiden vanhemmat ovat kouluttautuneet osin ruotsiksi. Jää alle 20%:n.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Arviosi on yläkanttiin. Kun virkaruotsi on purettu, valinnaista ruotsia ottavat ne, joilla on lähisukua Ruotsissa tai joiden vanhemmat ovat kouluttautuneet osin ruotsiksi. Jää alle 20%:n.

        Kyllä minäkin ihmettelen lukua 45 %. Oisko niin, että lukisivat miniruotsin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Arviosi on yläkanttiin. Kun virkaruotsi on purettu, valinnaista ruotsia ottavat ne, joilla on lähisukua Ruotsissa tai joiden vanhemmat ovat kouluttautuneet osin ruotsiksi. Jää alle 20%:n.

        "Arviosi on yläkanttiin."

        Hyvä :-)


    • Onneksi Suomen lukiolaiset eivät ole aivopestyjä vaan heillä on selkeä näkemys kansalliskielistämme:
      Suomen parhaaksi uudeksi itsenäisyysjulistukseksi on valittu Kuopion Lyseon lukion neljän oppilaan Antti Rossisen, Rasmus Keinäsen, Olli Kaksosen ja Santeri Leinosen tekemä Suomalaiset!-teksti.
      Kansalliskielemme suomi ja ruotsi, vähemmistökieliämme unohtamatta, ovat kauniita ja niitä tulee vaalia. Toisaalta tulevaisuuden maailmassa emme pärjää omaan kuoreemme sulkeutumalla. Meidän pitää arvostaa ja kehittää myös muiden kielten osaamista maassamme ja muualla. Emme voi onnistua tavoitteissamme ja luoda tulevaisuuden Suomea, jos emme ymmärrä muita eikä meitä ymmärretä.
      Muuttuvassa maailmassa ei pärjää ilman ystäviä. Pohjoismaat ovat lähimpiä ja ajatusmaailmaamme vastaavimpia kumppanimaitamme. Olemme luoneet paljon yhdessä, luokaamme siis vastaisuudessakin uutta hyvää tillsammans.

      • Höpsis pohjoismaiden yhteinen kieli on englanti ei pakkoruotsi .


      • Miten tahansa itse suomalaisuudesta ajattelemme, tämä nuorten laatima kirjoitus kuvastaa sitä, millaiseksi meidän koulujemme identiteettikasvatus on muovannut virallisen suomalaisuuden nuorten silmissä, tuttua liturgiantynkää pakkoruotsista unohtamatta.

        Pidän siitä, että kaiken lähtökohtana on lupa määritellä suomalaisuutensa itse ja heti sen jälkeen luvataan jokaiselle oikeus toteuttaa omia, ei jonkun toisen unelmia. Julistushan alkaa sanoilla "Suomalaisuuden määrittelevät suomalaiset itse --- Jokaisella on mahdollisuus toteuttaa unelmiaan ja rakentaa yhdessä tulevaisuutta."

        Lämmitti sekin, että nuoret odottavat meidän suomalaisina näyttävän mallia muulle maailmalle demokratiassa ja onnellisuudessa. Ja mitä koulutukseen tulee: "meidän on kehitettävä koulutustamme ja tutkimustamme vastaamaan myös tulevaisuuden tarpeisiin".

        Tällä jatketaan.

        Ja muistetaan, mikä on nuortemme tulevaisuus. 

        Lapset, jotka nyt aloittavat kieliopintonsa, ovat työelämässä 2040-luvulta 2080-luvulle. Heillä tulee olemaan käytössään monenlaisia tulkkikoneita ja tekoälyllä terästettyä kommunikaatiota. Suomen ja englannin lisäksi ainoastaan todella hyvällä ja itsellelle läheisellä kielitaidolla on merkitystä. Omaksi iloksi voi toki opiskella kieliä ihan niin kuin erilaisten instrumenttien soittamista, mutta velvoitetta sellaiseen ei voi olla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis pohjoismaiden yhteinen kieli on englanti ei pakkoruotsi .

        Ainoat kansalliskieliset lienee Perustuslakivaliokunnassa, kun reaalimaailmassa niitä ei ole :-)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten tahansa itse suomalaisuudesta ajattelemme, tämä nuorten laatima kirjoitus kuvastaa sitä, millaiseksi meidän koulujemme identiteettikasvatus on muovannut virallisen suomalaisuuden nuorten silmissä, tuttua liturgiantynkää pakkoruotsista unohtamatta.

        Pidän siitä, että kaiken lähtökohtana on lupa määritellä suomalaisuutensa itse ja heti sen jälkeen luvataan jokaiselle oikeus toteuttaa omia, ei jonkun toisen unelmia. Julistushan alkaa sanoilla "Suomalaisuuden määrittelevät suomalaiset itse --- Jokaisella on mahdollisuus toteuttaa unelmiaan ja rakentaa yhdessä tulevaisuutta."

        Lämmitti sekin, että nuoret odottavat meidän suomalaisina näyttävän mallia muulle maailmalle demokratiassa ja onnellisuudessa. Ja mitä koulutukseen tulee: "meidän on kehitettävä koulutustamme ja tutkimustamme vastaamaan myös tulevaisuuden tarpeisiin".

        Tällä jatketaan.

        Ja muistetaan, mikä on nuortemme tulevaisuus. 

        Lapset, jotka nyt aloittavat kieliopintonsa, ovat työelämässä 2040-luvulta 2080-luvulle. Heillä tulee olemaan käytössään monenlaisia tulkkikoneita ja tekoälyllä terästettyä kommunikaatiota. Suomen ja englannin lisäksi ainoastaan todella hyvällä ja itsellelle läheisellä kielitaidolla on merkitystä. Omaksi iloksi voi toki opiskella kieliä ihan niin kuin erilaisten instrumenttien soittamista, mutta velvoitetta sellaiseen ei voi olla.

        Englannin voisi korvata käännöskoneella jo nyt eli miksi haluat pakottaa täysin turhaa kieltä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Englannin voisi korvata käännöskoneella jo nyt eli miksi haluat pakottaa täysin turhaa kieltä?

        Englantia ei voi eikä tarvitse pakottaa.


    • Kyllä se on pakkoenglanti joka syö kielitaidon ja vaikeuttaa opiskeluja, monen kohdalla ratkaisevasti (koska kurssimateriaalit ovat englanniksi).

      • Minkä kielen valitsisit lapsellesi englannin sijaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkä kielen valitsisit lapsellesi englannin sijaan?

        Minkä tahansa sivistyskielen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkä tahansa sivistyskielen.

        Niinpä. Sinullahan ei ole lapsia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Sinullahan ei ole lapsia.

        Sinä siis pakotat lapsillesi pyhän pakkoenglantisi halusivat nänä sitä tai ei.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä siis pakotat lapsillesi pyhän pakkoenglantisi halusivat nänä sitä tai ei.

        Englantia ei voi eikä tarvitse pakottaa.


    • Ei ole pakkoruotsia, on vain kaksi kieltä, joita Suomen perustuslain mukaan pitää opettaa ja kehittää tasapuolisesti. Lisäksi on saamelaisillakin perustuslakiin perustuva oikeus omaan kieleen ja sen käyttämiseen.

      Ruotsin takia koulupudokkaiksi joutuneet vaativat kaikkia muitakin välttämään ruotsin opiskelua, kun heidän kielitaitonsa ei riitä minkään toisen kielen oppimiseen äidinkielen lisäksi.

      • 4,78% - kohtuutta.

        Pakkoruotsi on todellinen riesa kaikille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        4,78% - kohtuutta.

        Pakkoruotsi on todellinen riesa kaikille.

        Pakkoruotsi on hukkaputki, johon sulmenkieliset pakotetaan peruskoulusta ammattiopintoihin ja yliopistojen virkapakkoruotsiin asti.


      • Totta, ne, jotka eivät opi mitään kieliä helpolla, saavat tukiopetusta. Emme voi taannuttaa suomea pelkän englannin osaajien maaksi sen perusteella, että yksittäiset koulupudokkaat oppivat heikosti kieliä.


      • Ihan turhaa puhetta
        sekä puhe siitä, että ruotsiin pitäisi suhtautua kuin suomeen, enemmistön kielenä
        että puhe siitä, että vain koulupudokkailla olisi ongelmia pakon kanssa

        Pakkoruotsi on riesa kaikille, kutosen oppilaasta kympin oppilaaseen - riesan laatu vain on erilainen. Kympin oppilasta ruotsi ei karsi, mutta vie voimia ja aikaa tärkeämmältä ja itselle merkityksellisemmältä.


    • >>> Emme voi taannuttaa suomea pelkän englannin osaajien maaksi sen perusteella, että yksittäiset koulupudokkaat oppivat heikosti kieliä.

      Koulupudokkaille tulisi riittää lukeminen, kirjoittaminen sekä auttava laskutaito. Lääkärin, psykologin ja vanhempien yhteistyönä tulisi laatia erillinen lukusuunnitelma. Koulupudokkaita on turha kiusata vaikeilla asioilla, se ei ole kenenkään etu.

      Kaikkien tulisi osata kuitenkin omalla äidinkielellään sekä lukea että kirjoittaa ja laskea yksinkertaisia laskuja.

      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Ajattele, jos Ruotsissa olisi pakkosuomi alakoulusta yliopistoon, pakollisena osana kaikkia tutkintoja kaikilla aloilla ja vielä virkamiesuran ehtona.

        Arvaa, miltä näyttäisi, kun siellä kaltaisesi riekkuja pilkkaisi niitä, jotka eivät virkamiessuomea ota haltuunsa...

        Pakon puolustajat madaltuvat nyt pelkästään irvokkaiksi muitten haukkujiksi. Erityisen suurella riemulla haukutaan erityisoppilaita, maahanmuuttajia ja kielissä vähemmän lahjakkaita. Ajatella, että löytyy vähemmistöjä, joita saa noin ilolla pilkata.


    • Tässä on ketju, jonka alussa on viestejä peruskoulun ja lukion arjesta - hyvää tietoa kaikille, jotka haluaisivat tietää, missä mennään tällä hetkellä.

      Sitten tähän ketjuun lentää yksi pakkoruotsin puolustaja, joka sotkee kuin pieni pulu ja riemuitsee ilkeillessään niille, joille kielet ovat vaikeita.

      Tätäkö on pakkoruotsin kannattajien sivistys?

      • Toivotaan, ettei häirintää enää tule.


    • Täällä on jäänyt vähälle pohdinta amisten ja lukioiden vaatimuksista ja sopivuudesta esim. kielissä ongelmia omaaville.

      1. Amiksen raksalle menijät ovat ok. Olen saatellut sinne monta pätevää miehenalkua, joilla on taitoa ja tahtoa lähteä rakentamaan. Oppimisvaikeus ei kuitenkaan pätevöitä ammattialoille, sinnekin mennään vahvuuksiin nojaten. Kyse ei ole lainkaan amisten arvostuksesta vaan siitä, että ihmisten tulisi saada halutessaan opiskella laajasti ja omia taipumuksiaan kuunnellen.

      2. Erityisoppilaat joutuvat usein tekemään tavallista enemmän työtä reaaliaineiden kanssa, mutta periaatteessa hyvä opettaja, filmit, äänikirjat ja opiskelijoiden keskustelut nostavata näissä aineissa ahkeran erityisoppilaan ihan normisuorituksiin, jopa kiitettäviin suorituksiin. Matemaattiset aineet eivät monella töki lainkaan. Ei ole syytä karsia ihmisiä koulutuksesta ruotsin vuoksi.

      3. Lukio on koulu, jossa voi kypsytellä tulevaisuuttaan opiskellen sellaisia maailmankuvan kannalta keskeisiä aineita kuin luonnontieteet, historia, filosofia, uskonto/et, luova kirjoittaminen ja samalla hioa omaa puhetaitoa, ryhmätyötaitoja, kirjoitustaitoa ja lingua francaa eli englantia. Lukio on hyvä sivistyspohja tämän ajan ihmiselle, vaikka myöhemmin valitsisikin ammatin, johon sitä ei välttämättä tarvita. Lukio ei voi olla kielikoulu.

      4. Ammattikorkeissa virkapakkoruotsin kohtaavat sekä amiksen kautta että lukion kautta tulleet. Amisreitti ei siis pelasta pakkoruotsilta niitä, joita vähänkään kiinnostaa koulutuksen kautta oman osaamisensa kehittäminen. Toki voi myös hioa taitojaan käytännössä ja lyhyillä kursseilla tai työpaikkojen koulutuksessa, mutta onko jokin syy, miksi nimenomaan ruotsin pitäisi olla se kriteeri, jolla ihmiset pudotetaan muodollisesta koulutuksesta?

      5. Jos ja kun oppilas jää vaille päättötodistusta ruotsin kurssien takia, kyse ei ole "kouluvaikeuksista" vaan nimenomaan ruotsin oppimisen vaikeudesta. Tietysti samat ongelmat olisivat latinan ja saksan kanssa - mutta edelleenkin kyse on nimenomaan vähän käytettyyn vieraaseen kieleen liittyvästä ongelmasta. Eikä ole mitenkään oikein, ettei tässä maassa voi päästä lukiosta tai vaikkapa tekniikan ammattikorkeasta läpi samoin suorituksin kuin muissa maissa, vaan lisäksi meillä vaaditaan tuo pakkoruotsi. Pakkoruotsi on se aine, jolla karsitaan ihmisiä opintojen eri tasoilla

    • Eivätkö ruotsinkieliset nyt vain voisi myöntää, että pakkoruotsi ei tuo mitään hyvää.

      Tai jos se tuo jotain hyvää, kertokaa nyt edes mitä!

      • Ei svekomaanit halua mitään hyvää suomenkielisille. Johan silloin Ukko-Freudenthal nousisi ylös haudastaan.


    • Eivätkö ruotsinkieliset nyt vain voisi myöntää, että pakkoruotsi ei tuo mitään hyvää.

      Tai jos se tuo jotain hyvää, kertokaa nyt edes mitä!

    • >>>> Koulupudokkaille tulisi riittää lukeminen, kirjoittaminen sekä auttava laskutaito. Lääkärin, psykologin ja vanhempien yhteistyönä tulisi laatia erillinen lukusuunnitelma. Koulupudokkaita on turha kiusata vaikeilla asioilla, se ei ole kenenkään etu.

      Kyllä. Henkilökohtainen lukujärjestys olisi hyvä, ennen oli myös apukoulu tai erityisluokat. Pakko olisi vain ihan välttämättömille asioille, joilla ihminen pärjää kotioloissa ja muutaman kilometrin säteellä kotoaan.

      >>>> Kaikkien tulisi osata kuitenkin omalla äidinkielellään sekä lukea että kirjoittaa ja laskea yksinkertaisia laskuja.

      Noilla taidoilla pääsee jo pitkälle.

      Fennomaani on oikeassa eli koulua pitää helpottaa. Elämä on muutenkin vaikeaa ja surkeaa.

      • Koska sinulta puuttuu ymmärrys koulutyöstä ja oppilaiden erilaisuudesta, kannattaa hakea tietoa aiheesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koska sinulta puuttuu ymmärrys koulutyöstä ja oppilaiden erilaisuudesta, kannattaa hakea tietoa aiheesta.

        Tässä kertauksena

        1. Amiksen raksalle menijät ovat ok. Olen saatellut sinne monta pätevää miehenalkua, joilla on taitoa ja tahtoa lähteä rakentamaan. Oppimisvaikeus ei kuitenkaan pätevöitä ammattialoille, sinnekin mennään vahvuuksiin nojaten. Kyse ei ole lainkaan amisten arvostuksesta vaan siitä, että ihmisten tulisi saada halutessaan opiskella laajasti ja omia taipumuksiaan kuunnellen.

        2. Erityisoppilaat joutuvat usein tekemään tavallista enemmän työtä reaaliaineiden kanssa, mutta periaatteessa hyvä opettaja, filmit, äänikirjat ja opiskelijoiden keskustelut nostavata näissä aineissa ahkeran erityisoppilaan ihan normisuorituksiin, jopa kiitettäviin suorituksiin. Matemaattiset aineet eivät monella töki lainkaan. Ei ole syytä karsia ihmisiä koulutuksesta ruotsin vuoksi.

        3. Lukio on koulu, jossa voi kypsytellä tulevaisuuttaan opiskellen sellaisia maailmankuvan kannalta keskeisiä aineita kuin luonnontieteet, historia, filosofia, uskonto/et, luova kirjoittaminen ja samalla hioa omaa puhetaitoa, ryhmätyötaitoja, kirjoitustaitoa ja lingua francaa eli englantia. Lukio on hyvä sivistyspohja tämän ajan ihmiselle, vaikka myöhemmin valitsisikin ammatin, johon sitä ei välttämättä tarvita. Lukio ei voi olla kielikoulu.

        4. Ammattikorkeissa virkapakkoruotsin kohtaavat sekä amiksen kautta että lukion kautta tulleet. Amisreitti ei siis pelasta pakkoruotsilta niitä, joita vähänkään kiinnostaa koulutuksen kautta oman osaamisensa kehittäminen. Toki voi myös hioa taitojaan käytännössä ja lyhyillä kursseilla tai työpaikkojen koulutuksessa, mutta onko jokin syy, miksi nimenomaan ruotsin pitäisi olla se kriteeri, jolla ihmiset pudotetaan muodollisesta koulutuksesta?

        5. Jos ja kun oppilas jää vaille päättötodistusta ruotsin kurssien takia, kyse ei ole "kouluvaikeuksista" vaan nimenomaan ruotsin oppimisen vaikeudesta. Tietysti samat ongelmat olisivat latinan ja saksan kanssa - mutta edelleenkin kyse on nimenomaan vähän käytettyyn vieraaseen kieleen liittyvästä ongelmasta. Eikä ole mitenkään oikein, ettei tässä maassa voi päästä lukiosta tai vaikkapa tekniikan ammattikorkeasta läpi samoin suorituksin kuin muissa maissa, vaan lisäksi meillä vaaditaan tuo pakkoruotsi. Pakkoruotsi on se aine, jolla karsitaan ihmisiä opintojen eri tasoilla


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kertauksena

        1. Amiksen raksalle menijät ovat ok. Olen saatellut sinne monta pätevää miehenalkua, joilla on taitoa ja tahtoa lähteä rakentamaan. Oppimisvaikeus ei kuitenkaan pätevöitä ammattialoille, sinnekin mennään vahvuuksiin nojaten. Kyse ei ole lainkaan amisten arvostuksesta vaan siitä, että ihmisten tulisi saada halutessaan opiskella laajasti ja omia taipumuksiaan kuunnellen.

        2. Erityisoppilaat joutuvat usein tekemään tavallista enemmän työtä reaaliaineiden kanssa, mutta periaatteessa hyvä opettaja, filmit, äänikirjat ja opiskelijoiden keskustelut nostavata näissä aineissa ahkeran erityisoppilaan ihan normisuorituksiin, jopa kiitettäviin suorituksiin. Matemaattiset aineet eivät monella töki lainkaan. Ei ole syytä karsia ihmisiä koulutuksesta ruotsin vuoksi.

        3. Lukio on koulu, jossa voi kypsytellä tulevaisuuttaan opiskellen sellaisia maailmankuvan kannalta keskeisiä aineita kuin luonnontieteet, historia, filosofia, uskonto/et, luova kirjoittaminen ja samalla hioa omaa puhetaitoa, ryhmätyötaitoja, kirjoitustaitoa ja lingua francaa eli englantia. Lukio on hyvä sivistyspohja tämän ajan ihmiselle, vaikka myöhemmin valitsisikin ammatin, johon sitä ei välttämättä tarvita. Lukio ei voi olla kielikoulu.

        4. Ammattikorkeissa virkapakkoruotsin kohtaavat sekä amiksen kautta että lukion kautta tulleet. Amisreitti ei siis pelasta pakkoruotsilta niitä, joita vähänkään kiinnostaa koulutuksen kautta oman osaamisensa kehittäminen. Toki voi myös hioa taitojaan käytännössä ja lyhyillä kursseilla tai työpaikkojen koulutuksessa, mutta onko jokin syy, miksi nimenomaan ruotsin pitäisi olla se kriteeri, jolla ihmiset pudotetaan muodollisesta koulutuksesta?

        5. Jos ja kun oppilas jää vaille päättötodistusta ruotsin kurssien takia, kyse ei ole "kouluvaikeuksista" vaan nimenomaan ruotsin oppimisen vaikeudesta. Tietysti samat ongelmat olisivat latinan ja saksan kanssa - mutta edelleenkin kyse on nimenomaan vähän käytettyyn vieraaseen kieleen liittyvästä ongelmasta. Eikä ole mitenkään oikein, ettei tässä maassa voi päästä lukiosta tai vaikkapa tekniikan ammattikorkeasta läpi samoin suorituksin kuin muissa maissa, vaan lisäksi meillä vaaditaan tuo pakkoruotsi. Pakkoruotsi on se aine, jolla karsitaan ihmisiä opintojen eri tasoilla

        Täyttä asiaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä asiaa.

        Pakon puolustajat eivät halua nähdä todellisuutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pakon puolustajat eivät halua nähdä todellisuutta.

        Koska todellisuus ei puolla pakkoa!


    • Tämä!

    • Vanha ketju, mutta tärkeää realismia.

      • Svekomaanien vihanhallintaongelmat sokeuttavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Svekomaanien vihanhallintaongelmat sokeuttavat.

        Heillä on kyllä monenlaisia ongelmia - loogisessa ajattelussa ja etiikassa ennen kaikkea.


    • Pakkoruotsitiimi hyökkää suomalaisten englanninopiskelua vastaan - kukaan ruotsinkielinen vanhempi ei kuitenkaan jättäisi omaa lastaan vaille englantia.

      On tämä sirkus!

      • Sirkuspa hyvinkin.


    • Eivät tunne nykyistä peruskoulua tai lukiota.

      On selvää, että pakkoruotsi syö yhden pitkän kielen - pakkoruotsia luetaan yhteensä yli puoli vuotta lukion kautta edetessä. Yli puoli vuotta! Siinä opiskelisi jo jotain muuta, mielekkäämpää.

      • Pakon kannattajat nyt ovat pihalla ihan kaikesta ja ajattelun taitoja ei ole nimeksikään.


    • Mitä mieltä olet Suomen perustuslaista, laeista, demokratiasta, vaalitavasta ja koulujärjestelmästä?

      • Suomen kielipolitiikassa vallitsee valedemokratia ja valekaksikielisyys - mutta virheet voidaan korjata, pakkoruotsi poistaa ja siirtyä normaaliin demokratiaan. Toivoa on.


      • Kielipolitiikassa meillä on valedemokratia ja valekaksikielisyys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kielipolitiikassa meillä on valedemokratia ja valekaksikielisyys.

        RKP hellii molempia


      • Anonyymi kirjoitti:

        RKP hellii molempia

        Valitettavasti ja säätiövaroin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti ja säätiövaroin

        Pakkoruotsi lienee RKP:ssä tabu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pakkoruotsi lienee RKP:ssä tabu

        Tästä ei siis saa keskustella...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tästä ei siis saa keskustella...

        Ei täällä, ei mediassa, ei julkisesti missään - eikä edes RKP:n sisällä!


    • Mitähän realiteetteja pakkoruotsi vei Koposelta, mikähän olisi se17 aine joka puuttui!

      Ressun lukiossa Helsingissä huimat 16 ainetta kirjoittanut Koponen sanoo, että suurin syy urakkaan oli uteliaisuus. Koponen myöntää, että vanhan ennätyksen rikkominen oli osasyynä luku-urakkaan.Koponen, 17, kirjoitti yhteensä kuusi reaaliainetta, pitkän matematiikan, neljä pitkää kieltä, laajan latinan, kolme lyhyttä kieltä sekä äidinkielen. Kirjoitusten keskiarvo oli magnan ja eximian välillä.

      • Tietysti ruotsin sijaan olisi voinut valita vielä yhden reaaliaineen tai ihan uuden kielen.

        Vaikka joku kirjoittaisi sata ainetta, pakkoruotsi on vienyt turhaan puoli vuotta opiskeluajasta.

        Mikset jo antaisi ihmisten valita?


    • .
      TÄMÄ ON FAKTA:
      Pakkoruotsin alkuperäinen tarkoitus oli ja on kiusa ja suomenkielisten hidastaminen. Jos ruotsinkielisenä aikoo asua Suomessa, suomen hyvä taito on välttämätön vähintään hallinnon virkapaikoilla.
      Suomenkieliset olisivat voineet heti lukea englantia ja muita vieraita kieliä, matematiikkaa ym. ja olisivat saaneet etumatkaa ruotsinkieliseen vähemmistöön nähden.
      Tämä ilmenee myös opetusministeriön asiakirjoista.
      .

    • Jos ero pisapisteissä maahanmuuttajien ja muiden välillä on meillä suurin, niin on myös ero tyttöjen ja poikien pisapisteiden välillä.

      Meillä on siis koulu, joka kasvattaa eroja. Kieliosaaminen on avainasemassa eikä pakkoruotsin rooli ole vähäinen.

      • RKP:n puheenjohtaja Henriksson pyrii RKP:n johtoon uudelle kaudelle ja toivoo , että suomenkieliset alkaisivat äänestää pakkokielipuoluetta.
        Tosiasia on, että monet ruotsinkielisetkään eivät pysty samaistumaan pakkokielipuolueeseen ja äänestävät muita tai jääävät nukkumaan.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiesikö Martina miehensä taustat?

      Turkkilainen miljonääri onkin irakilainen jolla huikea rikostausta? Askarruttaa tiesikö Martina mistä on kyse vai tuliko yllätyksenä. Joka tapauksessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      391
      23917
    2. Korona räjähtämässä käsiin 618 uutta tartuntaa 5 uutta kuolemaa

      Marin ja Kiuru karjaisivat kunnille mm. HUS-alueelle viime hetkellä, eivät ne pysty hoitamaan asioitansa vaan tarvitaan Marinin hallituksen tiukkaa oh
      Maailman menoa
      727
      16098
    3. Greta Thunberg kritisoi Suomen hallitusta

      ”Tämä on epäonnistuminen”. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006515088.html Thunberg on liittänyt mukaan perustamansa Fridays for Future -liikkeen
      Maailman menoa
      393
      14847
    4. Seiska: Sedu Koskinen vaihtaa nimensä eksoottiseksi Zedu Di Lucaksi!

      No nyt! Ja nimen takana vanha ystävä Andy McCoy... https://www.suomi24.fi/viihde/seiska-sedu-koskinen-vaihtaa-nimensa-eksoottiseksi-zedu-di-lucaksi-ni
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      11700
    5. Sedu Koskinen aikoo järjestää isot juhlat

      Näihin julkkiksiin ei näköjään päde mitkään lait tai korona tartu. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007637821.html Kyllä esim. taviksen ylioppilas
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      5914