Trilux, Hard Racing, vai joku muu.

Anonyymi

Terve,
Purjeveneen pohjan kunnostus etenee.
Vanhat Millet on putsattu pois ja nyt vuorossa on uuden myrkkymaalin valinta. Tavoitteena helppohoitoinen pohja, ja hyvä suoja meren elämää vastaan. Vene seilaa kesät saaristomerellä.
Nahkean primerin päälle olen suunnitellut maalaavani kovan valkoisen myrkkymaalin. Vaihtoehtoina on Hempel Hard Racing white, ja International Trilux Hard Antifouling.

Löytyykö kokemuksia ko. maaleista?
Kumpaa raati suosittelee, vai suositteleeko kumpaakaan?

13

2927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Trilux ei estänyt ainakaan minulla kasvustoa kovin hyvin. Aiemin oli Hempelin tuotetta ja se toimi paremmin.

      • Anonyymi

        Trilux soveltuu alumiiniveneille, eli jotain aineita siitä "puuttuu".


    • Anonyymi

      Hard racing niin ei tarvitse säännöllisesti maalata, etenkin jos on värillistä. Valkoinen on epäkäytännöllinen.

      • Anonyymi

        Valkoinen on muista väreistä poikkeavaa jo tuoteselosteensa perusteella. Ilmeisesti tehoaineet ovat sen verran värikkäitä, että niitä ei valkoiseen voi laittaa yhtä paljon.


    • Anonyymi

      Kupari on se oleellinen tehoaine, joten valkoisen teho on ollut heikompi jo jostain -90 luvun puolesta välistä saakka kun tina kiellettiin.
      Oliko joku erityinen syy lopettaa Millen käyttö ja siirtyä ns. kovaan maaliin, ehkä maksimaalisen tasainen pinta vesihionnan jälkeen?

      • Anonyymi

        Valkoinen Mille oli pohjassa aiemmin, ja se oli ihan toimiva maali. Edellinen omistaja on pedanttina miehenä oletettavasti maalannut veneeseen uuden kerroksen joka vuosi 10v ajan. Seuraavat viisi muotta minä olen vain hieman "sipaissut" pintaa märällä rätillä, ja vene vesille. Ongelmaa näkin tai liman suhteen ei ole juurikaan ollut.

        Nyt kun pohja on puhdas, ajattelin kovan maalin olevan kuitenkin parempi vaihtoehto.
        Huolloksi kaiketi riittää kevyt vesihionta, jos pohjan tahtoo pitää vimpanpäälle kunnossa.

        Jos joku joskus keksii jonkun myrkyttömän pohjan puhtaanapito systeemin, tai purjeveneelle suunnitellut harjakoneet yleistyy, on kova maali ymmärtääkseni sallittu näissä mööpeleissä.

        Jos kova maali ei jostain syystä toimi, voi sen päälle aina sutia Blakesin tai Millen.


    • Anonyymi

      Vedät pintaan sitten kovaa tai pehmyttä, niin laittaisin alle nahkean primerin päälle muutaman kierroksen kovaa perustaksi, värillä A. Päälle joko kovaa tai puolikovaa värillä B. Pehmyet on per**stä...

      Vuosihuoltona kevyt vesihionta 400 paperilla, kunnes väri A alkaa paistaa silmään. Tällöin pintaan uusi kerros värillä B, kovaa tai puolikovaa. Pehmyet on edelleen per**stä...

      • Anonyymi

        "alle nahkean primerin päälle muutaman kierroksen kovaa perustaksi"

        Kuulostaa surelta määrältä maalia.
        Olin suunnitellut pohjaan kaksi kerrosta kovaa... yhteensä.


    • Anonyymi

      Kovaa pehmeän päälle on erityisen huono idea. Ei pysy ja poistettaessa vain työ lisääntyy. 1- k primeri väliin on vähemmän huono. Irtoaa myöhemmin levyinä, hankaloittaa hiomalla poistoa ja lisää paksuutta. Jos ei kerran ole ongelmaa niin pyyhi edelleen. Toimivia asioita ei pidä korjata
      seppomartti

      • Anonyymi

        Aiempi viesti jäi vähän puutteelliseksi sen suhteen, miksi pohjaremonttiin ryhdyin.
        Pohjassa oli ilmeisesti 2k primerin päällä ensin 1k primeri, ja sen päällä useita kerroksia Milleä, joka tietysti ajan kanssa alkoi halkeilemaan ja irtoamaan pohjasta paloina.
        Alkuperäinen suunnitelma oli "vähän vaan rapsutella" pahimpia paikkoja, ja tehdä paikkamaalauksia. Huomasin kuitenkin, että pohjan pinta-alasta noin 50% oli rapsuttelun ja paikkamaalauksen tarpeessa, joten päätin putsata koko pohjan harson ohueen 2k primeriin asti.

        Nyt pohja on putsattu, hiottu, ja se on viimeistä 2k primer kerrosta myrkkyjä vaille valmis. (kesä saa ehkä sittenkin tulla)

        Myrkky asia on nyt ratkaistu niin, että primerin päälle tulee valkoinen Hard Racing. Toiseen HR kerrokseen saatan sekoittaa muutaman tipan mustaa sävytettä, kun epoksi hommista jäi yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiempi viesti jäi vähän puutteelliseksi sen suhteen, miksi pohjaremonttiin ryhdyin.
        Pohjassa oli ilmeisesti 2k primerin päällä ensin 1k primeri, ja sen päällä useita kerroksia Milleä, joka tietysti ajan kanssa alkoi halkeilemaan ja irtoamaan pohjasta paloina.
        Alkuperäinen suunnitelma oli "vähän vaan rapsutella" pahimpia paikkoja, ja tehdä paikkamaalauksia. Huomasin kuitenkin, että pohjan pinta-alasta noin 50% oli rapsuttelun ja paikkamaalauksen tarpeessa, joten päätin putsata koko pohjan harson ohueen 2k primeriin asti.

        Nyt pohja on putsattu, hiottu, ja se on viimeistä 2k primer kerrosta myrkkyjä vaille valmis. (kesä saa ehkä sittenkin tulla)

        Myrkky asia on nyt ratkaistu niin, että primerin päälle tulee valkoinen Hard Racing. Toiseen HR kerrokseen saatan sekoittaa muutaman tipan mustaa sävytettä, kun epoksi hommista jäi yli.

        Oikein hyvä ratkaisu, vaikken ole vuosikymmeniin pitänyt valkoista hyvänä pohjamaalina.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein hyvä ratkaisu, vaikken ole vuosikymmeniin pitänyt valkoista hyvänä pohjamaalina.
        seppomartti

        Valkoinen HR on oikein hyvä kunnes se ei ole. Ajattelin kerran, että hiomalla paranee ja luultavasti poistin vanhasta maalista viimeisetkin tehoaineet, kun koko pohja oli näkin peitossa kauden lopussa. Kaksi viikkoa meni raaputellessa niitä v*tun vieraseliöitä. Sen jälkeen kuulin useilta, että valkoinen on huonompi kuin muut värit.

        Jos olisin nyt laittamassa uutta, olisi valintani Internationalin Trilux Hard ja pohjalle Gelshield 200. Tuon primerin voi maalata vaikka +5°C lämpötilassa ja Triluxin voi vesihioa todella sileäksi.


    • Anonyymi

      Jotun laivamaali. Ei tartu näkki. Eikä mikään muukaan vieraslaji. Kestää 5 vuotta, pesu riittää syksyisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      107
      3654
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2892
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      112
      2451
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      43
      1925
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      242
      1623
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      41
      1565
    7. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1547
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1360
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1336
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1191
    Aihe