Minua pyydettiin mieheni kanssa sylikummeiksi joitakin viikkoja sitten, ja yrityksistä huolimatta en ole löytänyt tyhjentäviä vastauksia kysymyksiini kummiudesta...
Jos siis pariskunta on kummeina, niin ovatko he molemmat ns. sylikummeja vai ainoastaan se, joka pitelee lasta kasteen ajan? Ja mitä nämä ykkös- ja kakkos- jne. kummit ovat olevinaan? Käsittääkseni olisimme mieheni kanssa samanarvoisia kummeja, eli siis ykköskummeja molemmat? Onko se mahdollista? Emme ole naimisissa. Onko sylikummi sama kuin ykköskummi? Onko joku kuullut tyttö- ja poikakummeista? Mitä ne ovat? Miksi kummit numeroidaan? Tärkeysjärjestykseen? Onko tavallista kertoa itsestään, että olen sen ja sen kolmas kummi? Onko kaikilla kummeilla samat velvollisuudet, vai pitävätkö esim. kolmoskummit vähemmän yhteyttä lapseen? Olenko ihan pihalla? Muu on selvää kyllä, paitsi tämä kummihierarkia. Kiitokset etukäteen vastauksista!
Siis miten tää nyt menee?
25
3153
Vastaukset
- veitikka
Olen ollut useissa ristiäisissä, tunnen useita kummeja. Siltikään "ykköskummeista, kakkoskummeista, jne." en ole kuullut puhuttavan kuin vasta tällä palstalla. Mielestäni se on vaan siis joku tämän palstan "kuje" tai olen elänyt vain niin onnellisten tähtien alla, että tuttava- ja sukulaispiirissäni kaikki kummit ovat saman arvoisia. En edes tiedä, kuka laittaisi kummiksi ihmistä, jonka ei toivoisi olevan erityisen tärkeä lapselle koko tämän elin iän ajan. Vanhemmat voivat pyytää jotakuta kummeista olemaan sylikummina, eli pitämään lasta kastetoimituksen ajan, mutta halutessaan esim. isä voi pitää lasta. Sylikummina toimiminen on yhdenlainen luottamuksen osoitus, mutta ei mielestäni laita kummeja "top ten järjestykseen". Tyttökummilla tarkoitetaan käsittääkseni naispuoleista/nuorta naista (rippikoulun käynyt) ja poikakummeilla vastaavasti miespuoleista.
Onnea kummiuden tehtävään! Muista, että yhteiset hetket lapsen kanssa ovat tärkeintä, että lapsi tuntisi, siis todella tuntisi (ei vain kasvoista) sinut myös vanhemmalla iällä, eli olisit hänelle tärkeä aikuinen. Muista häntä esim. kortilla ja tikkarilla kauniin kesäpäivän kunniaksi tai lähetä joulukalenteri marraskuun lopulla, soita hänelle "kuulumisia" (heti, kun lapsi osaa sanoa sanoja). Kyllä se siitä! Kummius on ihanaa! :)- marina
minullakin nousi karvat pystyyn, kun tulin ekan kerran palstalle ja luin ykkös ja kakkos kummeista. meidän lapsilla kaikki kummit ovat saman arvoisia ja toivomme heidän tulevan lapsillemme yhtä rakkaiksi ja läheisiksi kuin he ovat meille vanhemmillekin.
sylikummeja on yleensä vain yksi; se kummeista, joka pitää lasta sylissään kasteen aikana. mutta sainpa tällä samaisella palstalla juuri kylmänryöpyn niskaani, kun joku ilmoitti, että hänellä on ainakin useampia sylikummeja, kun häntä, reppanaa, on pompoteltu kasteen aikana sylistä syliin (kummallista käytöstä minun mielestäni). jos ei halua sylikummin nimikkeellä korottaa yhtä kummeista, niin on varsin yleistä, että vanhemmat tai isovanhemmat (tai lapsen isot sisarukset jopa) pitävät vauvaa kasteen aikana, näin ei tule kummien välille minkäänlaista jakoa.
poika- ja tyttökummi käsite on käsittääkseni tullut ortodoksi kirkosta. siellä lapselle (alunperin, nyt käytäntö on kai muuttunut) otetaan vain yksi kummi, joka on samaa sukupuolta kuin vauvakin, eli tyttö- tai poikakummi.
mutta, kysy vauvan vanhemmilta tarkemmin. vain he oikeastaan sen tietävät, mitä toivovat kummilta ja mitä kummius heidän mielestään on.
osoitteesta
www.kirkko.fi
löytyy kaikkien suomen kirkkokuntien kotisivut ja näiltä sivuilta tietoa kummiudesta. mm. ev.lut. kirkon sivuilla on aakkosellinen hakemisto, josta löytyy tietoa niin kummiudesta kuin ristiäisistäkin.
- Saija
Ei ole mitään ykkös- ja kakksos- ja kuutos- ja kymppikummeja! =)
Kaikki saman arvoisia....sylikummi on se, joka pitää lasta sylissä kasteen ajan. Mutta kirkolle tämäkin kummi on ihan samanarvoinen.
Meidän tytöllä on siskoni sylikummina ja kutsumme myös hänen avokkiaan sylkummiksi, vaikkei hän sylissä tyttöä pitänytkään. Tai oikeastaan vain sen yhden kerran puhuttiin sylikummeista...muuten ovat kummeja siinä, missä muutkin. =) - Mirri
Vaikuttaa nyt siltä, että kummiuteen ei tästä näkökulmasta ole olemassa mitään sääntöjä, vaan se on sitä, mitä vauvan vanhemmat haluavat sen olevan. Jotkut numeroivat kummit, toiset taas eivät, joillakin on yksi sylikummi ja toisilla monta, jollakin ei ollenkaan, yhdellä vauvalla voi sylikummien lisäksi olla sekä poika- että tyttökummi ja toisilla vaan se, joka on omaa sukupuolta... Kiitokset vastauksista, jotka hieman selvensivät asiaa. Täytyy tosiaan kysellä vauvan vanhemmilta, että kuinka he ovat asian ajatelleet =)
- niinu
Olin aika nuori, kun serkkuni pyysi kolmannen lapsensa kolmanneksi kummiksi, kun muillakin lapsilla oli kolme kummia ja joku piti saada... Muistan, että silloin tuli vähän pahamieli, kun pääsin "vasta" kolmanneksi kummiksi kolmannelle lapselle... Vaan sitten kävikin niin, että menetin sydämeni sille silloiselle nyytille, nykyiselle pikkuneidille. Ja niinkin kävi, että ns. "ykkös ja kakkos" kummit ovat hävinneet lapsen elämästä ja minusta on tullut se ainoa oikea kummi. Eli; kummi on lapselle tärkeä, oli sitten siinä rivissä kuinka mones tahansa. (Siitä se nimityskin taitaa tulla: ensimmäinen, toinen, kolmas jne. pappikin sanoi silloin, että se kolmas kummi siellä rivin päässä voisi... ;) )
- sylikummi
Itse olen sekä tyttökummi (kahdelle) että sylikummi. Sylikummina olen koska niin pyydettiin myös minun avomieheni oli sylikummi. Toisena kummeina oli toinen pariskunta. Myös näistä kummeista nainen piti vauvaa sylissään kastetoimituksen aikana. Olimme sopineet keskenämme ja papin kanssa etukäteen näin koska vauva oli niin iso ja painava. Tyttökummi ja poikakummi on silloin kun ei ole pariskuntaa kummiksi tai ei haluta (esim. perinteiset tavat) pyytää kuin toista kummiksi. Silloin tällä naisella josta tulee tyttökummi on "parina" joku mies josta tulee poikakummi. Eli he nimenomaan eivät ole oikea pari. Ovat esim. sisarukset. Tai molemmat ovat äidin ja isän ystäviä tms.
- =))
höpötät?
- marina
=)) kirjoitti:
höpötät?
kummejahan siis missään tapauksessa ei ole pakko olla parillista määrää ja jos kummit eivät ole luonnollisesti pariskuntia, ei kirkko ainakaan tee heistä tyttö-poika pareja.
meillä tytöllä on kummeina kaksi pariskuntaa ja minun kaksi ystävätärtäni, ovatko he siis tyttökummi-pari :-)
pojallamme on myös kummeina kaksi parsikuntaa ja lisäksi minun veljeni ja hyvä (poika-)ystäväni, ovat nuo pojat sitten pari? :-)
ei, ei, kummit ovat kummeja... ei ykkösiä tai kuutosia, ei poikia eikä tyttöjä, edes sylikummia ei meillä puhutella sylikummina, vaan liisa-kummina kuten muitakin. joskin sylikummeiksi meillä luonnollisesti tulivat kummeista vanhemmille lähimmät ja näin he ovat lapsienkin elämässä lähimmät, mutta se taas on ihan kummin persoonasta kiinni, kuinka läheiset välit kummilapseen muodostuu. - =))
marina kirjoitti:
kummejahan siis missään tapauksessa ei ole pakko olla parillista määrää ja jos kummit eivät ole luonnollisesti pariskuntia, ei kirkko ainakaan tee heistä tyttö-poika pareja.
meillä tytöllä on kummeina kaksi pariskuntaa ja minun kaksi ystävätärtäni, ovatko he siis tyttökummi-pari :-)
pojallamme on myös kummeina kaksi parsikuntaa ja lisäksi minun veljeni ja hyvä (poika-)ystäväni, ovat nuo pojat sitten pari? :-)
ei, ei, kummit ovat kummeja... ei ykkösiä tai kuutosia, ei poikia eikä tyttöjä, edes sylikummia ei meillä puhutella sylikummina, vaan liisa-kummina kuten muitakin. joskin sylikummeiksi meillä luonnollisesti tulivat kummeista vanhemmille lähimmät ja näin he ovat lapsienkin elämässä lähimmät, mutta se taas on ihan kummin persoonasta kiinni, kuinka läheiset välit kummilapseen muodostuu.ei tietenkään tarvitse parettain kummien olla....
- marina
=)) kirjoitti:
ei tietenkään tarvitse parettain kummien olla....
edellinen otsikkoni sinulle olikin "jeps" = aivan ja loppu oli sille edelliselle. olin siis kanssasi täysin samaa mieltä, että mitä ihmettä se edellinen höpöttää. :-)
- kummitäti ja kummityttö
Kummien tehtävänä on yhdessä seurakunnan kanssa tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kummijärjestelmä on hyvin vanha. Se on todennäköisesti syntynyt jo toisella vuosisadalla jKr. Kummin tuli kastetilaisuudessa vastata kastajan kysymyksiin lapsen puolesta ja toimia kasteen todistajana. Sittemmin kummin tehtäviin lukeutui myös lapsen pitäminen sylissä kastetilaisuudessa. Uskonpuhdistuksessa hylättiin oppi kummin hengellisestä sukulaisuudesta, mutta muuten kummijärjestelmä säilyi.
Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja evankelisluterilaisen kirkon jäseniä. Näiden lisäksi kummeina voi olla luterilaisen kirkon kasteen hyväksyvään kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvia henkilöitä - äiti vaan
niin siis lapsella voi olla vaikka kaksi sylikummia,eikä silti välttämättä heistä toisen tarvitse pitää lasta sylissä ollenkaan kasteen ajan.itselläni on pariskunta sylikummeina ja yksi pariskunta kummeina.tyttärelläni on taas minun siskoni ja avopuolison veli sylikummeina ja sitten avopuolison toinen veli ja minun serkku kummeina.eli sinä ja miehesi olette molemmat sylikummeja,vaikka vaan sinä pitäisit lasta kasteen ajan ja voi tietysti olla mahdollista että lapsella on kaksi sylikummia.ei kummiudessa ole ykkös,kakkos tai kolmos kummeja.on vaan sylikummit ja sitten ihan kummit.
- marina
jos vain yksi henkilöä pitää lasta kasteen aikana sylissään, niin miten siitä vierellä seisovasta voi tulla sylikummi?
sylikummi ei eroa muista kummeista mitenkään muuten, kuin sillä, että hänellä on tehtävänä kasteen aikana pitää vauvaa sylissään. iha samalla tavoin, jos joku kummeista lukee kaikki tekstit, häntä voitaisiin kutsua luku-kummiksi, näin ei tehdä, mutta idea on sama. jos vain yksi kummi tekee jotakin, ei sitä nimikettä anneta silloin muille. - veitikka
marina kirjoitti:
jos vain yksi henkilöä pitää lasta kasteen aikana sylissään, niin miten siitä vierellä seisovasta voi tulla sylikummi?
sylikummi ei eroa muista kummeista mitenkään muuten, kuin sillä, että hänellä on tehtävänä kasteen aikana pitää vauvaa sylissään. iha samalla tavoin, jos joku kummeista lukee kaikki tekstit, häntä voitaisiin kutsua luku-kummiksi, näin ei tehdä, mutta idea on sama. jos vain yksi kummi tekee jotakin, ei sitä nimikettä anneta silloin muille.samaa mieltä. :)
- kummeina
marina kirjoitti:
sylikummi ei eroa muista kummeista mitenkään muuten, kuin sillä, että hänellä on tehtävänä kasteen aikana pitää vauvaa sylissään. iha samalla tavoin, jos joku kummeista lukee kaikki tekstit, häntä voitaisiin kutsua luku-kummiksi, näin ei tehdä, mutta idea on sama. jos vain yksi kummi tekee jotakin, ei sitä nimikettä anneta silloin muille.on pariskunta käsitetään heidät yleensä yhdessä sylikummeiksi, vaikka vain toinen pitää lasta sylissä.
- marina
kummeina kirjoitti:
on pariskunta käsitetään heidät yleensä yhdessä sylikummeiksi, vaikka vain toinen pitää lasta sylissä.
täällä päin niin ei YLEENSÄ tehdä.
- veitikka
marina kirjoitti:
täällä päin niin ei YLEENSÄ tehdä.
täälläpäinkään, en ole eläissään edes kuullut moisesta väitteestä, mutta kertahan tuo on ensimmäinenki!
- päin
veitikka kirjoitti:
täälläpäinkään, en ole eläissään edes kuullut moisesta väitteestä, mutta kertahan tuo on ensimmäinenki!
on kyllä yleistä käsittää pariskunta sylikummeiksi yhdessä. Voi olla tietysti eri tapoja eri puolilla suomea ja varmaan suvuittainkin:) Eiköhän jokainen (tai vanhemmat) päätä miten kumminsa käsittää. Mitään kirkollista merkitystähän asialla ei ole.
- ---
Sylikummin "virka" on voimassa vain kastetilaisuuden ajan. Sen jälkeen kaikilla kummeilla on tasavertaiset velvollisuudet ja oikeudet kummilastaan kohtaan. Käsittääkseni kirkonkirjoihin ei (ainakaan ev.lut. seurakunnissa) edes merkitä, kuka piti lasta sylissä kastamisen ajan.
- papin ystävä
ei merkitäkään.
- Caro
Joo, hyvä syy??
Ainoa veljeni kieltäytyi adoptiolapsemme kummiudesta,koska ei ole sukua ja mekään emme sitä lapsellemme ole..???- adoptioäiti
meilläkin on adoptiolapsia. Heillä on kummeina sukulaisiamme. Oikeastaan heillä on enemmän kummeja kuin biolapsella, kun ajattelimme jotenkin että he ehkä tarvitsevat tukea enemmän. Mutta hei, älä välitä tuosta, ettei veljesi suostunut lapsesi kummiksi, hän ei varmaankaan ole tajunnut, että adoptoitu lasi on rakas vanhemmilleen ja onneksi myös yleensä kummeilleen. Toivottavasti lapsellasi on ny ihanat kummit.
- ihmettelijä
merkitystä sillä biologisella vanhemmuudella on??? (Siis tietenkin sillä on erinäisiä merkityksiä, mutta..)En ymmärrä, ainoat oikeat vanhemmat ovat ne jotka ovat lapsen elämässä mukana ja rakastavat lasta. Eikö näin?
- Sylikummi
Sori siis että höpötin. Yritän vähän selventää. Siis tarkoitin että minut ja puolisoni "nimettiin" sylikummeiksi vaikka toinenkin kummi piti sylissään lasta kastetoimituksen ajan. Tyttö- ja poikakummi tarina oli tarkoitettu eräälle joka epäili että kyseessä on nuori nainen tai mies. Tarkoitin että iällä ei ole väliä kun sanotaan tyttö- tai poikakummiksi. Ei ole pakko olla "tasapareja". Meidän suvussa on tapana että on sylikummit ja sitten on lisäksi 1 tai 2 kummia. Mutta tapojahan on monenmoisia. Ja kummeina voi olla myös pelkkiä naisia. Höpötin taas. Koettakaa kestää... :)
- Kummi itsekin
Meilläpäin mm. pappi puhuu sylikummeista ja kummista. Vain minä pidin lasta kastetoimituksen ajan sylissä, silti pappi kätteli ja onnitteli sekä minua ja miestäni sylikummeina.
Emme ole silti millään asteikolla ylempänä kuin toinenkaan kummipariskunta, eikä se niin saa ollakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2732495Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."762419- 1201598
SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis91589Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis501506Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj641387- 1331359
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711250Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821049Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli731029