Hei!
Eli tein viimevuonna töitä ukko.fi kevytyrittäjän palvelulle. Sain keikkatöitä joita pystyi tehdä ainoastaan freelancerina, ja koska minulla ei ollut yrittäjä kokemusta tai aikomusta jatkaa freelance hommia ajattelin että kevytyrittäjyys sopisi.
Lueskelin Ukko.fi sivuilta kaikki oppaat palvelun käyttämiseen. Lähetin myös useaan otteeseen sähköpostia Ukko.fi asiakaspalveluun ja yritin kysyä neuvoja ja mitä tarvitsee ottaa huomioon kun alkaa käyttää palvelua ja laskutuksessa ylipäätään.
He mainostivat palvelua kokoajan hyvin helppona minulle, tarvitsee vain täyttää omat tiedot ja lähettää verokortti, he hoitavat loput palvelumaksua vastaan.
Palkkani toimeksiantajalla sisälsi alvit tuntipalkkaan, sillä he olettivat (ja minä) että saan ALV huojennuksen kun kyseessä oli vain parin kuukauden keikkatyö. Näin työstä tuli minulle ihan hyvä palkka. Nyt ALV huojennusta tehdessäni minulle valkeni että siihen en ole oikeutettu. Näin ollen minulta lähti 1/4 palkasta.
Pienituoloisena tämä oli minulle aivan järkyttävä taloudellinen tappio. Mietin vain onko muillakin ollut samanlaisia kokemusia? Ymmärsin että kaikki kevytyrittäjäfirmat eivät käyttäydy näin, vaan heidän kautta saa tätä huojennusta. Omaa tyhmyyttähän tämä tosiaan oli, olisi pitänyt osata esittää oikeat kysymykset Ukko.fi:lle, näin aloitteilijana veroviidakossa ei vain aina ole helppoa. Ja siitä sain maksaa. Muutenkin Ukko.fi asiakaspalvelu oli aivan surkeaa, en kyllä suosittele tätä firmaa kenellekkään, ehkä muut firmat osaavat paremmin.
Ukko.fi ja muiden kevytyrittäjäyritysten kokemuksia
15
8107
Vastaukset
- Anonyymi
Kevytyrittäjä ei voi hyödyntää arvonlisäveron alarajahuojenusta, koska kevytyrittäjällä ei ole Y-tunnusta. Tämä olisi pitänyt kyllä selvittää jo ennen sopimista. Ja laskustushinta olisi pitänyt määritellä sen mukaan, että siitä vähennetään ALV ja se on vielä sen jälkeen kannattava.
- Anonyymi
Tämä ei pidä täysin paikkaansa. Op-Kevytyrittäjänä saat oman y-tunnuksen ja näin ollen alv- alarajahuojennuksen sekä muut toiminimeä koskevat verovähennykset. 5% laskutuspalkkion kirjaavat menoksi joka osaltaan vähentää maksettavaa alvia.
Ukolla olet ilmeisesti suoraan työntekijänä, et yrittäjänä -> alv huojennos sataa Ukon laariin!
t. Op-kevytyrittäjänä 2017-2020, nykyisin Oy-yrittäjä.
- Anonyymi
Hyvä näin josko opettaisi jotain
Loppuken lopuksi ett voine muita asiasta syyttää kun itseäsi.
Se että koitetaan ( hyötyä ) ilman asioiden selvittämistä
Kannattaisiko ensikerralla selvittää asiat kolmesti ennekuin lähtee tuusaamaan oletusten pohjalta.
Ja ihmetyttää tuo kevyt-yritys palvelun neuvontakin jos eivät ole asiaa sinulle osanneet kertoa.Vai olisiko niin että ett ole osannut asioita oikein kysyäkkään.
Sieläå on ollut oletus että tiedäy kuinka ALV käyttäytyy lebytyrittäjänä, joka ei ole oikea yrittäjä. - Anonyymi
Ensinnäkään palkkasi ei putoa 1/4:aa vaan noin 1/5:n koska ALV sisältyy palkkaasi eikä sitä lasketa sen päälle. Toiseksi tuloverotuksen progressio pienentää eroa. Kolmanneksi onko se Ukko Oy:n vika, jos työn tilaaja on antanut sinulle väärää tietoa ALV in hyvittämisestä.
- Anonyymi
Ja lisäksi alarajahuojennuksesta (etu) pitää maksaa vero eli tappiosi on jossa on 10-20% välillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lisäksi alarajahuojennuksesta (etu) pitää maksaa vero eli tappiosi on jossa on 10-20% välillä.
Asiakashan sen Alvin aina maksaa ei kukaan muu
Siksi ei kukaan enää osta mitään kun äärioikeisto diktatuuri vienyt kansan ostovoiman - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiakashan sen Alvin aina maksaa ei kukaan muu
Siksi ei kukaan enää osta mitään kun äärioikeisto diktatuuri vienyt kansan ostovoimanMikä diktatuuri??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä diktatuuri??
Diktatuuri jos on epäoikeuden mukaista toimintaa kansan ryhmiä kohtaan esim Venäjällä Putin Suomessa Urpo ja purra
- Anonyymi
Samaan juttuun minäkin kompastuin alvin kanssa. Selvitin asiaa. Homma menee siten, että kevytyrittäjä lähettää Ukolle pyynnön laskuttaa ja Ukko laskuttaa kevytyrittäjän asiakasta. Koska Ukon iikevaihto ylittää alv-alarajahuojennukset, et voi vähentää niitä verotuksessa. Jos tälle on tarvetta, etsi laskutuspalvelu, joka antaa sinulle oman y-tunnuksen. Tällöin sinä olet laskuttaja ja sinulla on mahdollisuus alvin alarajahuojennukseen, jos liikevaihtosi on tarpeeksi pientä.
- Anonyymi
Varokaa, Ukko lupaa ilmaiseksi 2 kk, olin ukon asiakkaana 9 päivää palvelua käyttämättä kun ei toiminut toivotulla tavalla. Irtisanomisen jälkeen lätkäisivät kk laskun.
- Anonyymi
Mitähän olet tehnyt ja mitä sinua on laskutettu?
Tuo Ukon perus kevyt-yrittäjä palveluaskuttaa prosenttiosuuden - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän olet tehnyt ja mitä sinua on laskutettu?
Tuo Ukon perus kevyt-yrittäjä palveluaskuttaa prosenttiosuudenSorge, olen väärällä keskustelufoorumilla koska en ole kevytyrittäjä. Vastaus kysymykseesi löytyy lähettämästäni kommentista. Oletko Ukon palveluksessa lukemassa näitä kommentteja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sorge, olen väärällä keskustelufoorumilla koska en ole kevytyrittäjä. Vastaus kysymykseesi löytyy lähettämästäni kommentista. Oletko Ukon palveluksessa lukemassa näitä kommentteja?
Jos keskustelu on otsikon ”Ukko.fi ja muiden kevytyrittäjäyritysten kokemuksia” alla, niin yleensä puhutaan kevytyrittäjyydestä vaikka läski olisikin.
- Anonyymi
"Varokaa, Ukko lupaa ilmaiseksi 2 kk, olin ukon asiakkaana 9 päivää palvelua käyttämättä kun ei toiminut toivotulla tavalla. Irtisanomisen jälkeen lätkäisivät kk laskun." Korjaan vielä että asia soviitiin Ukon kans, ei laskua elikkä Ukko ok.
- Anonyymi
>> Koska Ukon iikevaihto ylittää alv-alarajahuojennukset, et voi vähentää niitä verotuksessa. Jos tälle on tarvetta, etsi laskutuspalvelu, joka antaa sinulle oman y-tunnuksen. Tällöin sinä olet laskuttaja ja sinulla on mahdollisuus alvin alarajahuojennukseen, jos liikevaihtosi on tarpeeksi pientä.>>
Kyllähän tuo Ukko tarjoaa myös Y-tunnuksellinenkin vaihtoehdon. Liekö sen kautta saatavissa myös ALV-alarajahuojennus?
https://urly.fi/3MBh
Kaikissa vaihtoehdoissa noi Ukko-palvelun veloitukset aika vaan poskettoman korkeat.
Joka myynnistä pitää maksaa: 3,5 % + 1,5 % + 3,0 % = 8 % suuruinen provisio Ukko-palvelufirmalle.
https://tuki.ukko.fi/hc/fi/articles/4415419329041-Miten-palvelu-on-hinnoiteltu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.726318- 1385722
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.4773585Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1192008- 391341
Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3961328- 731163
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun471024Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja110952Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan56940