onko muita äitejä jotka eivät ole antaneet kyseistä rokotusta 1.5v neuvolakäynnillä?olen kuullut rokotuksen haittavaikutuksista -taantumista,autismia ym ym.meillä kahen viikon päästä neuvola ja meinasin jättää rokotuksen antamatta.mielipiteitä kaipailen =)p.s tieteellistä näyttöähän ei yhteydestä autismiin ole todettu mutta asian tiimoilta on käyty paljon keskustelua..
mpr-rokotus?
27
2653
Vastaukset
- Perehtynyt
Hanki käsiisi Yves Delatten tutkimuksiin perustuva kirja Rokotukset. Saa ainakin joistakin luontaistuotekaupoiista ja Era Novasta. Siinä on tarkat tiedot asiasta tieteellisine viitteineen.
- kiiski
6-vuotiaana. Ei ihan poieneen lapseen tarvitse sitä tiomersaalia niin paljoa tuikata...
- Minä
Mitä vittua.
Vieläkö on niin tyhmiä äitejä jotka eivät okotuta muksujaa.
Tuo autismi juttukin oli esillä yhdessä ainoassa brittiläisessä tutkimuksessa, jonka sitten oikeastaan kaikki mahdolliset muut tutkimukset ampuivat alas ankkana. Britti lehdistö kuitenkin ehti repiä otsikot aiheesta juttu jäi elämään urbaanina legendana.
Jos haluat oikeasti tieto niin lue MONTA tutkimusta ja päättele niitten jälkeen miten suhtautua asiaan. Yhden tutkimuksen lukeminen puoleen tai toiseen ei auta mitenkään.
Ja lopuksi pieni vertailu MPR-rokotusta on annett lähes kaikille lapsille koko läntisessä maailmassa 70 luvulta lähtien... Autismi ei kuitenkaan ole yhtään lisääntynyt!!
Näissä asioissa voi oikeasti käyttää järkeään eikä usko kaiken maailman viherpipertäjiä. - Aikku
Minä kirjoitti:
Mitä vittua.
Tuo autismi juttukin oli esillä yhdessä ainoassa brittiläisessä tutkimuksessa, jonka sitten oikeastaan kaikki mahdolliset muut tutkimukset ampuivat alas ankkana. Britti lehdistö kuitenkin ehti repiä otsikot aiheesta juttu jäi elämään urbaanina legendana.
Jos haluat oikeasti tieto niin lue MONTA tutkimusta ja päättele niitten jälkeen miten suhtautua asiaan. Yhden tutkimuksen lukeminen puoleen tai toiseen ei auta mitenkään.
Ja lopuksi pieni vertailu MPR-rokotusta on annett lähes kaikille lapsille koko läntisessä maailmassa 70 luvulta lähtien... Autismi ei kuitenkaan ole yhtään lisääntynyt!!
Näissä asioissa voi oikeasti käyttää järkeään eikä usko kaiken maailman viherpipertäjiä.väitit tuossa ettei autismi olisi muka lisääntynyt.. VÄÄRIN!! siksihän tätä rokotetta alettiin alunperin tutkimaankin, koska kun tätä rokotetta alettiin antamaan, autismi tapaukset yleistyivät räjähdysmäisesti!!! muistaakseni jossain tilastossa oli peräti että autismi tapaukset ovat kasvaneet satakertaisiksi!! linkkiä tähän ei ole kun en muista mistä sen luin.. mutta jos tähän tietoon törmään vielä niin linkin käyn lisäämässä!!
- mie vaan
Minä kirjoitti:
Mitä vittua.
Näissä asioissa voi oikeasti käyttää järkeään eikä usko kaiken maailman viherpipertäjiä.kyllä meidän lapsi kaikki muut rokotukset on saanut,ja tulee vastasuudessakin saamaan,tämän kohdalla vaan pitää miettiä..ja sekin on mun mielestä jokaisen ihan oma asia jos ei rokotuta ollenkaan!!!
- Minä
Aikku kirjoitti:
väitit tuossa ettei autismi olisi muka lisääntynyt.. VÄÄRIN!! siksihän tätä rokotetta alettiin alunperin tutkimaankin, koska kun tätä rokotetta alettiin antamaan, autismi tapaukset yleistyivät räjähdysmäisesti!!! muistaakseni jossain tilastossa oli peräti että autismi tapaukset ovat kasvaneet satakertaisiksi!! linkkiä tähän ei ole kun en muista mistä sen luin.. mutta jos tähän tietoon törmään vielä niin linkin käyn lisäämässä!!
Laitampa tämän uudelleen...
Iso-Britanniassa on jälleen kohuttu MPR-rokotteen ja autismin mahdolliseen yhteyteen viittaavasta noin kuusi vuotta sitten tehdystä tutkimuksesta. Kohua on uutisoitu Suomessa mm. niin, että ALKUPERÄISISTÄ TUTKIJOISTA SUURIN OSA ON SANOUTUNUT IRTI MPR-ROKOTTEEN JA AUTISMIN VÄLISESTÄ YHTEYDESTÄ. Iso-Britanniassa on kiistelty myös siitä, jättikö MPR:n ja autismin yhteydestä eniten puhunut Wakefield asianmukaisesti ÍLMOITTAMATTA RAHOITUSTA, joka olisi katsottava ETURISTIRIIDAN aiheuttajaksi.
On hiukan harhaanjohtavaa väittää, että alkuperäinen tulos MPR:n ja autismin mahdollisesta yhteydestä olisi vedetty takaisin. ALKUPERÄINEN artikkeli nimittäin EI EDES VÄITTÄNYT, että YHTEYS ON OLEMASSA, vaan viittasi siihen, että yhteys saattaa olla olemassa. Alkuperäisen tutkimusartikkelin KIRJOITTAJISTA SUURI OSA on SANOUTUNUT IRTI VIRHEELLISEKSI KATSOMASTAAN alkuperäisartikkelin TULKINNASTA, vieläpä muiden tekemistä, ei itse artikkelista.
Sillä välin tutkimustuloksia suuntaan ja toiseen on muissa tutkimuksissa noussut esille - siis sekä yhteyteen viittaavia, että siihen viittaavia, että yhteyttä ei ole. Keskustelu epäilemättä jatkuu. Tuore julkisuus ja kiista näyttävät liittyvän enemmänkin MPR-rokotteeseen liittyvän miljoonien puntia julkisrahoitusta saaneen oikeudenkäynnin julkisrahoituksen loppumiseen kuin tiedemaailman MPR-tutkimuksiin. - Anna, 5,5kk vauvan äiti
mie vaan kirjoitti:
kyllä meidän lapsi kaikki muut rokotukset on saanut,ja tulee vastasuudessakin saamaan,tämän kohdalla vaan pitää miettiä..ja sekin on mun mielestä jokaisen ihan oma asia jos ei rokotuta ollenkaan!!!
Ajattelin vaan et ei se tavallaan oo kuitenkaan vaan ihan jokaisen oma asia. Siis jos ajattelee mitä siitä seuraa, jos ei rokoteta. Silloinhan taudit tulee takaisin, jotka jo rokottein saatu Suomesta hävitettyä. Ja silloinhan kärsii muutkin kuin vain se oma lapsi. Siis jos ajattelee asiaa vähän laajelmalti eikä vain just omakohtaisesti. Eli kyllä sillä olis vaikutusta, jos suuri osa tai jo merkittäväkin osa suomalaisista äideistä yhtäkkiä päättäis lopettaa lastensa rokotukset.
- marina
sitä britti tutkimusta, jossa puhuttiin autismin ja mpr-rokotuksen yhteydestä on kritisoitu ainakin sillä, että koska mpr-rokotus annetaan juuri puolitoista vuotiaana ja autismi alkaa ilmetä samoihin aikoihin, niin ei voida luotettavasti todistaa, että niillä olisi jonkin yhteys. autismia tavataan n. 1,5 vuoden iässä ja sen jälkeen suhteessa saman verran rokotetuilla ja rokottamattomilla lapsilla.
eli sen puolesta, kannattaa tutustua moniin eri lähteisiin, ennen kuin tekee päätöksen. rokotus ohjelmalla on todettu olevan paljon hyviä ja tärkeitäkin vaikutuksia, joten kehotan harkitsemaan tarkkaan ja lukemaan paljon eri lähteitä rokotuksen ja rokottamatta jättämisen välillä. - Minä
Iso-Britanniassa on jälleen kohuttu MPR-rokotteen ja autismin mahdolliseen yhteyteen viittaavasta noin kuusi vuotta sitten tehdystä tutkimuksesta. Kohua on uutisoitu Suomessa mm. niin, että ALKUPERÄISISTÄ TUTKIJOISTA SUURIN OSA ON SANOUTUNUT IRTI MPR-ROKOTTEEN JA AUTISMIN VÄLISESTÄ YHTEYDESTÄ. Iso-Britanniassa on kiistelty myös siitä, jättikö MPR:n ja autismin yhteydestä eniten puhunut Wakefield asianmukaisesti ÍLMOITTAMATTA RAHOITUSTA, joka olisi katsottava ETURISTIRIIDAN aiheuttajaksi.
On hiukan harhaanjohtavaa väittää, että alkuperäinen tulos MPR:n ja autismin mahdollisesta yhteydestä olisi vedetty takaisin. ALKUPERÄINEN artikkeli nimittäin EI EDES VÄITTÄNYT, että YHTEYS ON OLEMASSA, vaan viittasi siihen, että yhteys saattaa olla olemassa. Alkuperäisen tutkimusartikkelin KIRJOITTAJISTA SUURI OSA on SANOUTUNUT IRTI VIRHEELLISEKSI KATSOMASTAAN alkuperäisartikkelin TULKINNASTA, vieläpä muiden tekemistä, ei itse artikkelista.
Sillä välin tutkimustuloksia suuntaan ja toiseen on muissa tutkimuksissa noussut esille - siis sekä yhteyteen viittaavia, että siihen viittaavia, että yhteyttä ei ole. Keskustelu epäilemättä jatkuu. Tuore julkisuus ja kiista näyttävät liittyvän enemmänkin MPR-rokotteeseen liittyvän miljoonien puntia julkisrahoitusta saaneen oikeudenkäynnin julkisrahoituksen loppumiseen kuin tiedemaailman MPR-tutkimuksiin. - Toinen minä
Nuo luulot autismista koskettaa ainoastaan MPR- yhdistelmä rokotetta. Siis rokotetta missä kaikki kolme lääkettä saa yhdellä pistolla.
Sen sijaan epäilijöidenkin mielestä on turvallista ottaa nuo kolme rokotetta kolmena eri pistoksena vaikka aineet ovat täsmälleen samat...
Aika jännä idea...- sairaan lapsen äiti
eli ei varmaankaan suomessa saa vaikka olisin useammin valmis käyttämään.
- Aikku
kuulin että tämä kyseinen rokotus olisi nyt muuttunut niin että elohopean määrää olisi vähennetty. Kuitenkin itse hakisin lääkäriltä reseptin jolla saa apteekista elohopeattomat rokotteet.. hintaa en tiedä mutta kannattaa kysyä!! Meillä tämä on jo liian myöhästä.. lapsi 2.5v ja Autismi jo on....
- anya
Meillä ovat kaikki lapset saaneet MPR-rokotuksen rokotusohjelman mukaisesti. Vanhin on nyt 17, nuorin 2 v 9 kk. Yhdelläkään ei ole merkkiäkään autismista. Itse olen lapsena sairastanut kaikki MPR-taudit, ja tuhkarokko oli niistä kauhein. Sairastin sen 7-vuotiaana ja elin hämärän rajamailla pari viikkoa. En halua lasteni joutuvan sitä kokemaan. Tuhkarokko elää ja voi hyvin edelleen muualla maailmassa, lähinnä kehitysmaissa.
- rokotetaan
Vihurirokko voi aihettaa raskauden aikana sikiövaurioita. Sikotauti voi aiheuttaa pojalle lapsettomuutta. Tuhkarokon jälkitaudit voi tappaa (aivokalvontulehdus, keuhkokuume...). Kyllä meillä ainakin lapset rokotetaan!!!!
- meimei
Ei esikoisella ainakaan ole tullut mitään ongelmia, tai kenelläkään tutulla.
- lasta
meillä rokotettu niin että saaneet sen 8vuotiaana koulussa joka ikinen. Neuvolassa on joskus asiaa kummasteltu, mutta vanhemmathan sen asian päättävät. Ole rohkeasti asiasi kannalla ja jätä rokotus koulu-ikään.
- jenni
Kyllä minä olen antanut rokottaa. Käsittääkseni autismi on jo ollakseen, eikä rokete sitä tuo.
- tietoa
MPR-rokotuksen tarkoituksena on hävittää tuhkarokko,sikotauti ja vihurirokko Suomesta.
Mikäli lapsi jää rokottamatta, on olemassa vaara, että hän sairastuu näihin tauteihin vasta aikuisena.Tällöin vakavien sivuvaikutusten mahdollisuus lisääntyy huomattavasti.
Rokotus annetaan 14-18 kk ikäisille lapsille. He saavat varmistusrokotteen täytettyään kuusi vuotta.
Oletko ajatellut, että jos itselläsi on tyttölapsi ja et rokota häntä, niin hänellä on riski saada se raskaana ollessaan.Samoin kivestulehdus on kolmas tunnettu sikotaudin komplikaatio. Kivestulehdus on joka kuudennen lapsettoman avioliiton syy! - Tuatto
Rokotusten kattavuus Suomessa on erittäin hyvä (muistaakseni jotain 97%), joten ne kolme lasta sadasta, joilla rokotussuojaa ei ole tuskin sairastuvat - koska mitkään lastentaudit eivät pääse epidemioiksi asti.
Yksittäistapaukset on eri asia. Pidä kuitenkin mielessä että ne lastentaudit, joita vastaan rokotetaan ovat aina hyvin vakavia - muutenhan sitä hirmuista eforttia rokotusten kehittämiseen ja niiden kattavaksi saamiseen ei olisi tehty. - Senttu
Niin, jos et rokota lapsesi hän on suojassa kyseisiltä taudeilta vain sen takia, että suurimman osan meidän muista lapsista on rokotettu.
Mutta mietippä, mihin se johtaa, jos suurempi osa äideistä jättävät lapsiaan rokottamatta! Pian täällä jyllää taudit, joita jo olimme saaneet kuriin.
Mielestäni lapsen rokottamatta jättäminen voitaisiin verrata lapsen heitellejättöön... Leikit lapsesi terveydellä! - matkustaja
Entäpä, jos lapsesi matkustavat isona ulkomaille? Kaikissa maissa ei ole yhtä kattavaa rokotusjärjestelmää kuin Suomessa.
Onko kiva sitten isona saada tuhkarokko??? - ...
Mpr-rokotteen antaminen ja autismi liitetään yhteen mahdollisesti vain sattuman takia, sillä autismi puhkeaa/alkaa ilmetä yleensä kahden vuoden iässä, jolloin on kyseisen rokotuksen aika. Ei ole näyttöä sille, että itse rokotus aiheuttaa autismin. Autismi voi puhjeta ilman rokotustakin. Olin jo luullut että ihmiset ovat tästä mahdollisesta väärinkäsityksestä tietoisia. Eikö kyseinen huhu esim. vauva-lehdessä todettu ankaksi? Aion kyllä rokottaa lapseni, pahempia on taudit mitä tulisi ilman rokotetta. Olisivat kuolemaksi!
- anya
Eivätkö ihmiset tosiaan lue lehtiä ja seuraa dokkareita telkasta? Vasta n. viikko kaksi sitten tuli Prisma-sarjassa ohjelma autismista, ja siinä aika hyvin kumottiin väite MPR:n ja autismin yhteydestä. Painotettiin nimenomaan sitä, että autismi alkaa ilmetä yleensä juuri samaan aikaan kuin MPR-rokotus annetaan tai vähän sen jälkeen. Ja näin tapahtuu riippumatta siitä, onko rokotusta saanut vai ei.
- myöhästyneet rokotukset
lapselleni annettiin mpr ykkönen 1,5 vuoden ikäisenä ja teki kauheat oireet. kuumetta ja jalat meni alta..........nyt olisi kakkosen vuoro? oon miettiny onko pakko antaa koska lapsi kärsii, muuten ei ole sitä vastaan. onkohan kakkonen niin paha? on nimittäin ihan hirvee aine.
- yksilöllistä
anna ihmeessä! se on kuitenkin niin yksilöllistä. Voihan olla että hän ei saa mitään oireita siitä. Meille ei ainakaan tullut mitään, edes kuumetta sen viikon päästä.
- kandihenkilö
New England Journal of Medicine (eli about arvostetuin lääketieteellinen aikakauslehti maailmassa tai ainakin yksi niistä) tänä vuonna:
Vesirokkorokote otettiin käyttöön Yhdysvalloissa lasten yleiseen rokotusohjelmaan 1995. Sairastuvuus vesirokkoon pieneni vuoteen 2000 mennessä noin 70-80%. Muita selittäviä tekijöitä kuin rokotteet ei havaittu. Vesirokkokuolemien ikävakioitu vähenemä oli suurin ryhmässä 1-4 vuotta - heiden keskuudessaan kuolleisuus väheni 94%.
Arch Pediatr Adolesc Med (niin ikään kansainvälinen arvostettu julkaisu) tänä vuonna: Yhdysvaltalaiset tutkijat selvittivät autismin ilmaantuvuutta Minnesotassa vuosina 1976-1997 (eli todella pitkä aikaväli). Lopputulos: autismin viimeaikaista lisääntymistä eivät selitä rokotukset vaan taudin muuttuneet diagnostiset kriteerit, tietoisuus sairaudesta ja palvelujen parantuminen. Diagnoosimäärien nousu ei kolleroinut rokotuskattavuuden nousuun, vaan esiintyi esim. nousuhuippu 80-90 lukujen taitteessa jolloin autismin diagnostiset kriteerit muuttuivat huomattavasti ja samanaikaisesti tulivat Yhdysvalloissa voimaan uudet erityisopetusta koskevat lait. - lapseton
Autismin oireet ovat hyvin samankaltaiset kuin elohopea myrkytyksen!!
Miten selitättet sen että amerikassa elävissä Amishit.. jotka elävät pelkistettyä elämää eivät rokota lapsiaan. Amihs yhteisössä "pitäisi" olla n 100 autistista lasta jos se olisi yhtä levinnyt kuin normaalin väestön parissa jossa lapset rokotetaan???
Yhteisöstä löytyy 4 lasta. Yksi heistä on adoptoitu Kiinasta ja on saanut rokotukset Kiinasta lähtiessään ja amerikkaan tullessaan.
Tässä reportterin, joka vieraili yhteisössä kertomaa tietoa:
Kiina, Intia ja Indonesia ovat maita, joissa on aloitettu pienessä ajassa laajat massarokotukset. Jotkut rokotteet sisältävät myös tiomersaalia eli orgaanista elohopeaa, joka on voimakas hermomyrkky. Adoptoitu 3-vuotias Julia sai Kiinassa 15 kuukauden ikäisenä, yhtenä päivänä, kaikki rokotteet, joissa oli mukana myös tiomersaalia. Julian äiti näyttää kuvia lapsesta ennen rokotusten antamista, joissa naurava lapsi katsoo suoraan kameraan. Autismin oireista ei siis ollut merkkiäkään ennen rokotuksia.
Lainaan tässä Marjo Sukevaa
Viranomaisten taholta usein kuultu väite on, että joukkorokotukset ovat hävittäneet lasten tarttuvat taudit. Tälle väitteelle ei ole kuitenkaan olemassa tieteellistä näyttöä. Lääketieteen omista lähteistä löytyy todisteita, että esim. hinkuyskä on lieventynyt ja ilmaantuvuus vähentynyt sellaisissakin maissa, jossa sitä vastaan ei rokoteta ja samalla rokotetuissa maissa rokotuksen saaneet lapset sairastuvat hinkuyskään. Tuhkarokostakin on sairaalatietojen perusteella kehittynyt epätyypillinen tuhkarokkomuoto, joka tarttuu vain rokotettuihin lapsiin ja kuolleisuus on huomattava. Paremman hygienian ja ravinnon tason sekä väljemmän asumisen ansiosta monet tappavat taudit, kuten paiserutto, on hävinnyt ilman yhtäkään rokotusohjelmaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442470Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131071Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743