Hki- Tallinnan rautatietunneli.

Se saattaa toteutua koska Dubaista on jo saatu 100:n miljoonan sijoitus hankkeelle ja lipunmyyntikin on jo aloitettu hintaan 50 € / suunta.

Höpisin tuossa taannoin Suezin kanavasta joka on n. 300 km pitkä ja keskikohdaltaan n. 220 m korkeammalla kuin päistään. Tämä siis oli laskettu luetettavan maanpinnan kaartuvuuden laskurilla.
Toteamukseni aiheutti palloteoreetikoissa aikamoisen vastalauseiden aallon keskittyen tosin lähinnä henkisiin ominaisuuksiini. Tuntui että he eivät tunnustaisi maanpinnan kaartuvuutta tältä osin vaikka se on kylmää matematiikkaa.

Otsikkotunnelin pituudeksi on kaavailtu 85 km ja se olisi toteutuessaan ylivoimaisesti maailman pisin.

Ryhdyin pohtimaan että rakennetaanko se noudattamaan meriveden kaarevuutta kyseiselle matkalle vai rakennetaanko se täysin vaakasuoraksi?

Jos se rakennetaan vaakasuoraksi niin tunneli kulkisi keskikohdaltaan n. 70 m alempana kuin päistään. Tämä siis maanpinnan kaarevuuden laskureiden mukaan.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suezin kanava on koko matkaltaan yhtä kaukana Maan keskipisteestä, muulla ei ole väliä. Se miten se tehtiin on dokumentoitu aikanaan, Google auttaa.

      Tallinna tunneli ei ole kanava, jotenka halutessaan se voidaan rakentaa vaikka vuoristoradaksi, ainut millä on väliä on se että yksi pää on Stadissa ja toinen Tallinnassa.

      Mene sinne Pattayalle, poikakaverillasi on jo ikävä.

    • Anonyymi

      Ala natzi vastata sinulle esitettyihin kysymyksiin tai lopeta nämä typerät aloitukset.

    • Tiedä häntä tuleeko tunnelia. Ainakin projektien puuhamiehillä on puuhaa.
      Asiaan:
      Entäpä, jos tunneli tehdään ns. kelluvasti vaikkapa 30m syvyyteen?
      Kaartuuko 80km tunneli vai onko vaakaa?

      • Vielä tunnelista:
        Kanaalin rautatietunneli 50km maksoi kaiketi n.10miljardia puntaa.
        Siinä on vain kaksi asemaa.
        Ranskan ja Britannian resurssit ovat yhdessä omaa luokkaansa.
        Sen rakentamisvaiheessa meni hyvin kaikilla.


      • temppuilija kirjoitti:

        Vielä tunnelista:
        Kanaalin rautatietunneli 50km maksoi kaiketi n.10miljardia puntaa.
        Siinä on vain kaksi asemaa.
        Ranskan ja Britannian resurssit ovat yhdessä omaa luokkaansa.
        Sen rakentamisvaiheessa meni hyvin kaikilla.

        Niin, jos tunneli olisi kannattava hanke niin sitä jo louhittaisiin.
        En usko että tuota projektia koskaan aloitetaan. Siitä ei tulisi koskaan kannattavaa.

        Sen rakentamista oli kuitenkin hauskaa ajatella Suezin kanavan rinnalle.
        Tässä palloteoreetikot ovat hieman huulet pyöreänä mikä on todella hauskaa.


      • nazi kirjoitti:

        Niin, jos tunneli olisi kannattava hanke niin sitä jo louhittaisiin.
        En usko että tuota projektia koskaan aloitetaan. Siitä ei tulisi koskaan kannattavaa.

        Sen rakentamista oli kuitenkin hauskaa ajatella Suezin kanavan rinnalle.
        Tässä palloteoreetikot ovat hieman huulet pyöreänä mikä on todella hauskaa.

        Teoriassa, jos on tahtoa, kaikki on mahdollista. Rahoitus on se kysymys. Kenen rahaa ja mikä on korko tai vastike koron sijaan, mihin sitoudumme, jos hyväksymme vaikkapa 20miljardin lainan saadaksemme tunnelin. Tuskin kukaan niin tyhmä on, ettei näe, mitä ajatuksella ollaan myymässä.

        Asiaan:
        On päivänselvää, että kelluva 30m syvyydessä oleva tunneli on piiruntarkkaan vaakasuora.


      • Anonyymi
        temppuilija kirjoitti:

        Teoriassa, jos on tahtoa, kaikki on mahdollista. Rahoitus on se kysymys. Kenen rahaa ja mikä on korko tai vastike koron sijaan, mihin sitoudumme, jos hyväksymme vaikkapa 20miljardin lainan saadaksemme tunnelin. Tuskin kukaan niin tyhmä on, ettei näe, mitä ajatuksella ollaan myymässä.

        Asiaan:
        On päivänselvää, että kelluva 30m syvyydessä oleva tunneli on piiruntarkkaan vaakasuora.

        Tarkoitatko "vaakasuoralla" suoraa joka on 30m kaartuvan merenpinnan alla vai laserilla mitattua suoraa jota ehkä joudutasiin jo louhimaan keskellä Suomenlahtea?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko "vaakasuoralla" suoraa joka on 30m kaartuvan merenpinnan alla vai laserilla mitattua suoraa jota ehkä joudutasiin jo louhimaan keskellä Suomenlahtea?

        Eiköhän valtaosa tunneleista kaiveta niin että se aloitetaan molemmista päistä ja jossain ne sitten kohtaavat aika tarkasti.
        Kyllähän ne kaivajapojat lasereita käyttävät. Uskooko joku todella että louhijat käyttäisivät hyväkseen maanpinnan kaarevuuden laskureita?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko "vaakasuoralla" suoraa joka on 30m kaartuvan merenpinnan alla vai laserilla mitattua suoraa jota ehkä joudutasiin jo louhimaan keskellä Suomenlahtea?

        Kieltämättä n. puolessavälissä on matalikkoja, vedenalaisia ylänköjä, joiden läpi lasrerintarkka suora jouduttaisiin louhimaan.
        Norskeilla on teknologiaa kelluvien tunneleiden tekemiseen.
        Tunneli toimisi myös internetin runkoverkon osana ilman kuitukaapeleita.
        Suoraan laserilla point to point.


      • Anonyymi
        temppuilija kirjoitti:

        Kieltämättä n. puolessavälissä on matalikkoja, vedenalaisia ylänköjä, joiden läpi lasrerintarkka suora jouduttaisiin louhimaan.
        Norskeilla on teknologiaa kelluvien tunneleiden tekemiseen.
        Tunneli toimisi myös internetin runkoverkon osana ilman kuitukaapeleita.
        Suoraan laserilla point to point.

        Miten tunneli voisi toimia runkoverkon osana ilman kuitukaapeleita??? Kyllähän se sähkö ja sähköiset datat tarvitsevat kaapeleita, eivät ne siellä tunnelissa vapaina lillu.


      • Anonyymi
        nazi kirjoitti:

        Eiköhän valtaosa tunneleista kaiveta niin että se aloitetaan molemmista päistä ja jossain ne sitten kohtaavat aika tarkasti.
        Kyllähän ne kaivajapojat lasereita käyttävät. Uskooko joku todella että louhijat käyttäisivät hyväkseen maanpinnan kaarevuuden laskureita?

        JOS se kaivettaisiin kalliotunnelina, sitä ei tietenkään louhittaisi sen enenpää laserilla mitattua suoraa kuin maan (meren) pinnan mukaan, kyllä se louhittaisiin sellaiseen syvyyteen jossa kallioperätutkimusten mukaan olisi sopivin kallio kaivamiseen.
        Esitin kysymykseni tuolle kelluvan tunnelin ehdottajalle, ole sinä Natsi hiljaa!


    • Anonyymi

      Koko Tallinnan tunneli on täysin kuolleena syntynyt ajatus. Jos vaikka tunnelin molemmissa päissä olisi esim. miljoonakaupunki, sitä voisi edes harkita, Suomen liikenne tuossa tunnelissa ei totisesti voi tuoda siitä kannattavaa, Eestin liikeene Suomeen päin ei voi tunnelia tarvita. Ainoa jota voisi edes ajatella olisi Suomen liikenne muuhun eurooppaan, siinäkin tulisi vastaan Suomen ja muun maailman eri raideleveydet.

      • Anonyymi

        Kaiketi ajatus olisi Koillisväylän kautta tulevan tavaraliikenteen ajaminen Suomen ja Baltian läpi Keski-Eurooppaan, sekä toisin päin.
        Lapin rata liittyy projektiin olennaisena. Olisko sitten Kirkkoniemessä kilpaileva satama Murmanskille?
        Lienee poliittistaloudellinen juttu ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaiketi ajatus olisi Koillisväylän kautta tulevan tavaraliikenteen ajaminen Suomen ja Baltian läpi Keski-Eurooppaan, sekä toisin päin.
        Lapin rata liittyy projektiin olennaisena. Olisko sitten Kirkkoniemessä kilpaileva satama Murmanskille?
        Lienee poliittistaloudellinen juttu ...

        Merirahti on edullisempaa kuljettaa kuin rautatierahti. Ei kiinastakaan tuoda junalla tavaraa suomeen vaikka raideyhteys samalla raideleveydellä on olemassa. Yksikään keskieurooppaan rahtia vievä laiva ei purkaisi lastiaan kirkkoniemessä junilla eteläeurooppaan vietäväksi. Jos ne haluais junarahtia niin sitä rahtia ei ois laivattu ollenkaan vaan lähetetty suoraan lähtöpisteestä raiteita pitkin eurooppaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merirahti on edullisempaa kuljettaa kuin rautatierahti. Ei kiinastakaan tuoda junalla tavaraa suomeen vaikka raideyhteys samalla raideleveydellä on olemassa. Yksikään keskieurooppaan rahtia vievä laiva ei purkaisi lastiaan kirkkoniemessä junilla eteläeurooppaan vietäväksi. Jos ne haluais junarahtia niin sitä rahtia ei ois laivattu ollenkaan vaan lähetetty suoraan lähtöpisteestä raiteita pitkin eurooppaan.

        Kyllä se kiinan juna liikennoi joka viikko Vuosaaren satamaan. Myös Kouvola yritti omaa junaansa, suuren rummutuksen jälkeen muutama juna kulkikin, sitten se haave kuihtui ainakin toistaiseksi.

        Tallinnan tunneli ei koskaan tule kannattamaan, kummassakaan päässä ei asu porukkaa tarpeeksi että liikenne kannattaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merirahti on edullisempaa kuljettaa kuin rautatierahti. Ei kiinastakaan tuoda junalla tavaraa suomeen vaikka raideyhteys samalla raideleveydellä on olemassa. Yksikään keskieurooppaan rahtia vievä laiva ei purkaisi lastiaan kirkkoniemessä junilla eteläeurooppaan vietäväksi. Jos ne haluais junarahtia niin sitä rahtia ei ois laivattu ollenkaan vaan lähetetty suoraan lähtöpisteestä raiteita pitkin eurooppaan.

        Rotterdamista Munkkeniin?
        Kirkkoniemestä Munkkeniin?
        Sinulla on pointti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se kiinan juna liikennoi joka viikko Vuosaaren satamaan. Myös Kouvola yritti omaa junaansa, suuren rummutuksen jälkeen muutama juna kulkikin, sitten se haave kuihtui ainakin toistaiseksi.

        Tallinnan tunneli ei koskaan tule kannattamaan, kummassakaan päässä ei asu porukkaa tarpeeksi että liikenne kannattaisi.

        Anteeksi, kirjoitin väärää tietoa, se Nurminen Logisticin juna liikennöi Kiinan ja Vuosaaren sataman väliä vain joka toinen viikko. Kouvolassa on rakenteilla suuren suuri terminaalialue Kiinan ja Venäjän liikenteen tarpeisiin, nähtäväksi jää, alkaako niitä Kiinan junia kulkea tuon kovin kangertelevan alun jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1003
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      917
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      298
      798
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      758
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      658
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      599
    Aihe