Ruotsinkielisten joukossa on paljon niitä, jotka tietävät, mitä vääryyksiä

kielipolitiikassa on tehty ruotsin aseman pönkittämiseksi - mutta hekin joutuvat vaikenemaan.

10

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuosikymmenen alkupuolella vielä saattoi kuulla kriittisiä ääniä ruotsinkielisten joukosta. Esimerkiksi professori Fred Karlsson kirjoitti HBL:ssä avoimesti siitä, että "kielirauhassa" 1944 sovittiin finländare-sanaston jättämisestä pois käytöstä suomenkielisiä loukkaavana - no ei jätetty.

Hän muistutti, etteivät ruotsinkieliset pitäneet tätä sopimusta vaan lähtivät hakemaan pakkoruotsia kaikille:

"--- den obligatoriska svenskundervisningen i finska grundskolor, som SFP genom en skicklig politisk manöver fick introducerad 1968 – 24 år efter Språkfredskommitténs betänkande"

(--- pakollinen ruotsinopetus suomalaisissa kouluissa, jonka RKP taitavalla poliittisella liikkeellä sai läpi 1968 - 24 vuotta kielirauhakomitean mietinnön jälkeen)

• Tästä syntyi aikanaan keskustelu Suomi24-palstalla, eli täällä:

Pakkoruotsin Kriitikko: Finländare-puhe muovaa suomenrutosalaisten omaa maailmankuvaa ja siirtää suomenkieliset pois suomalaisuuden keskiöstä. Luodaan illuusio, jonka vuoksi esimerkiksi suomi-ruotsi-kaksikieliset tuntevat olevansa aidoimpia "suomalaisia" eli finländereitä, pelkät finnarit ja täysin ruotsinkieliset ovat samalla tavalla vieraita kaksikielisen valtiomme ihannekansalaisuudelle.

Pakkoruotsin Puolustaja: Höpöhöpö. Minä olen kielellisesti teitä suomalaisempi, koska osaan teitä enemmän suomalaisia kansalliskieliä.

Eli pakon puolustaja omalla asenteellaan heti todisti, että vääristymä on olemassa ja hän on ylpeä siitä.

• Anonyymi

Oleellinen asenneongelma pakon puolustajilla: Minä olen kielellisesti teitä suomalaisempi, koska osaan teitä enemmän suomalaisia kansalliskieliä.

• Anonyymi

Näin jotkut kuvittelevat - vaikkeivät edes näe selvästi maan kielitilannetta (ruotsille 4,78%) ja uskovat ettei suomen kieli ole suomalaisuudessa tärkeä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin jotkut kuvittelevat - vaikkeivät edes näe selvästi maan kielitilannetta (ruotsille 4,78%) ja uskovat ettei suomen kieli ole suomalaisuudessa tärkeä.

Tuo 4,78% mahtaa olla heille aivan käsittämätön luku - ja fennojen syytä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo 4,78% mahtaa olla heille aivan käsittämätön luku - ja fennojen syytä

Onhan se pieni

• Anonyymi

Esimerkiksi Stenbäck puhui muutosvaiheesta, jolloin on luovuttava siitä, että kaiken tulisi toimia ruotsiksi...

• Anonyymi

Tämä herätti täällä raivoa.

• Anonyymi

Tietävät ja yrittävät kaunistella

• Anonyymi

Miten merkillinen vaikenemisen kulttuuri tähän on saatu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      88
      8129
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      89
      6218
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      55
      6178
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4711
    5. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3225
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      3224
    7. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2769
    8. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      41
      2705
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      43
      2651
    10. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      56
      2492
    Aihe