Yksi tämän SRK;n jatkuvan opin muutoksen osa on ylistys, joka on muuttunut käänteiseksi lestadiolaisuudessa. Se on todellisuudessa Jeesukseen suuruuden ylistys, joka vaikuttaa ihmisessä Pyhän Hengen voimakkaana voiteluna.
Ennen tätä esiintyi lähes joka seuroissa ja päärooli oli takapenkkien "ylistäjä" mummuilla.
Se oli osoitus, että Pyhä Henki oli lestadiolaisuudessa läsnä, seurakuntalaisten voitelun ansiosta. Kaikki häipyi silloin kun SRK teki sopimuksen saatanan kanssa, sitoakseen seurakuntalaisia saatanan matkamiehiksi.
Jos kastomme koko ihmiskunnan olemusta tästä, se on vain Israelin heimon ja huoneen osalta tarkisteltavissa. Valitettavasti se on hyväksyttävä myös SRK;n Israelin vihaajien, sillä Kolmiyhteinen Jumalan on ollut ennen pakanoiden hyväksyntää ainoastaan Israelilla, ei muilla.
Vanhan Testamentin osassa kerrotaan kuningas Saulista kuinka Herran henki tuli häneen ja hän joutui hurmoksiin (1 Sam 10:10,13). Kukaan ei paheksunut Häntä. Vielä myöhemminkin hän joutui hurmoksiin sillä tavoin, että hän riisui vaatteensa, kaatui maahan ja makasi alastomana (1 Sam 19:23-24). Tämä tapahtuma on verrattavissa Pudasjärven Teltan keskisalkoon kiivenneeseen, Hengen koskettavaan mieheen.
Hurmoskokemus ei millään tavoin koskettanut Saulin omaatuntoa. Silloinhan Henki ei ollut maassa, vaan Taivaassa, mutta tuli tarvittaessa Kuninkaiden ja profeettojen avuksi.
Myös Uuden testamentin puolella kerrotaan kuinka Pietari joutui hurmoksiin ja näki näyn (Apt 10:10). Samaa kerrotaan Paavalista (Apt 22:17). Pitää todeta, että hurmos oli Hengen ositus, ja hurmoshenkisyys ilmienenevä hoitokokouksien syyttelynsanana.
Hurmos on voimakas kokemus. Se tempaa ihmisen mukaansa. Se ei ole ilmiönä vain raamatulliseen uskoon kuuluvaa. Kohtaamme hurmosta kaikissa maailmanuskonnoissa. Aina kielilläpuhumiseen, profetoimiseen, rukouksella parantamiseen ja kaatumiseen liittyy hurmosta. Kaikkia näitä ilmiöitä esiintyy myös eri uskonnoissa, mutta lestadiolaisuudessa, eli valkeudessa ja opin vääristelyssä se on pois, kuten myös Pyhä Henki, joka saa prosessin käyntiin. Ilmiönä se ei ole yksittäinen, vaan liittyy syvään kiitollisuuteen Jeesuksen työhön.
Hurmos on kuin työkalu, väline. Sitä voi käyttää Jumalan henki, ihmisen oma henki (Hes 13:17) tai demooniset henget. Usein se tarttuu toisista kuten Saulin kohdalla. Se voidaan saavuttaa myös määrätyllä menetelmällä.
Oikea hurmoksellisuus on aina oltava alistetussa ja palvelevassa asemassa. Sitä ei tule tavoitella. Jos sellainen kokemus tulee, niin tulkoon. Se ei nosta kokemuksen saanutta Raamatun sanan yläpuolelle. Jokainen hurmoskokemus pitää arvostella Raamatulla. Jos ihminen ei suostu kokemustensa arvosteluun, hänestä tulee hurmahenkinen ja hän eksyy. Kun katsoo Yhdysvaltalaisia vapaita Kirkkoja, ne näennäisesti hakeutuvat hurmokseen, ja miksi? Siksi, että kolehti on suurempi.
Ratkaisevaa on hurmoskokemuksen sisältö, se, minkä asian se tuo esille, ei itse kokemus. Saatan olla epävarma hurmoskokemuksen luonteesta. Silloin eräs testi on: "Kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä" (5 Moos 18:21-22).
Hurmosta ei kannata hakea, eikä siihen kannata suggeroida itseään, silloin se ei ole Hengestä, mutta kun se tulee, niin on annettava Pyhän Hengen puhua, ja muut kuunnelkoot, kunhan se ei liikaa pitkity.
r
Hurmoksen todellisuus.
12
<50
Vastaukset
- Anonyymi
"Hurmos on voimakas kokemus."
Sinulla on jatkuva hurmos päällä, olet oikein saatanan ekstaasissa.- Anonyymi
Lue hieman tarkemmin. Jos minulle tulee ylistystila, se kertoo Hengessä Jeesusken suuruudesta, ei minusta.
r
- Anonyymi
Olen täysin varma ettei Pyhä Henki asu sellaisissa jotka uskovat vl- uskovan menevän taivaaseen kuollessaan. Se on valhe ja valhe on perkeleestä.
Vl- oppi ei ole Jumalasta eikä sellaiseen uskovalla ole Pyhää Henkeä. Se on varmaa. - Anonyymi
"Hurmoskokemus ei millään tavoin koskettanut Saulin omaatuntoa. Silloinhan Henki ei ollut maassa, vaan Taivaassa, mutta tuli tarvittaessa Kuninkaiden ja profeettojen avuksi."
Kyllä Jumalan henki vaikutti Saulin omaantuntoon ja esti hänen pahat aikeet.
Tietoisesti harhaanjohdit tuossa avauksessa muutenkin. Jumala voi lähettää myös pahan hengen.
1. Sam. 18:10
Seuraavana päivänä Jumalan lähettämä paha henki valtasi Saulin, ja hän riehui hurmoksissa kotonaan. Daavid soitti tapansa mukaan harppua, mutta Saul puristeli keihästään.- Anonyymi
Minitsetko missä se esiintyy Raamatussa, että se vaikutti omaantuntoon?
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minitsetko missä se esiintyy Raamatussa, että se vaikutti omaantuntoon?
rLopeta saivartelija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopeta saivartelija.
Hänen pitää vastata, jos kumoaa väitteeni, joka on oikein.
Älä minuun keskity, vaan kirjoittamaani, ja nyt tähän Saulìin.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minitsetko missä se esiintyy Raamatussa, että se vaikutti omaantuntoon?
rLue seuraavat Samuelin kirjan jakeet, jossa Jumalan henki esti Saulin aikeet.
1.Sam. 19:
19 Kun Saul sai tietää Daavidin olevan Raman Najotissa,
20 hän lähetti miehiä vangitsemaan hänet. Mutta kun Saulin miehet näkivät hurmostilassa olevan profeettajoukon ja Samuelin sitä johtamassa, Jumalan henki yllätti heidät ja hekin joutuivat hurmoksiin.
21 Saatuaan tästä tiedon Saul lähetti toiset miehet, mutta hekin joutuivat hurmoksiin. Saul lähetti vielä kolmannet, mutta myös he joutuivat hurmoksiin.
22 Silloin Saul lähti itse Ramaan. Tultuaan Sekun suuren vesisäiliön kohdalle hän kysyi: "Missä Samuel ja Daavid ovat?" Hänelle vastattiin: "Tuolla Raman Najotissa."
23 Kun hän lähti kulkemaan sinnepäin, Jumalan henki yllätti myös hänet, niin että hän vaelsi hurmostilassa koko matkan Raman Najotiin saakka. [1. Sam. 10:10-12]
24 Hänkin riisui vaatteensa ja riehui hurmoksissa Samuelin edessä kunnes kaatui maahan, ja siinä hän makasi alastomana koko sen päivän ja yön. Näin syntyi sananparsi "Onko Saulkin profeetta?" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue seuraavat Samuelin kirjan jakeet, jossa Jumalan henki esti Saulin aikeet.
1.Sam. 19:
19 Kun Saul sai tietää Daavidin olevan Raman Najotissa,
20 hän lähetti miehiä vangitsemaan hänet. Mutta kun Saulin miehet näkivät hurmostilassa olevan profeettajoukon ja Samuelin sitä johtamassa, Jumalan henki yllätti heidät ja hekin joutuivat hurmoksiin.
21 Saatuaan tästä tiedon Saul lähetti toiset miehet, mutta hekin joutuivat hurmoksiin. Saul lähetti vielä kolmannet, mutta myös he joutuivat hurmoksiin.
22 Silloin Saul lähti itse Ramaan. Tultuaan Sekun suuren vesisäiliön kohdalle hän kysyi: "Missä Samuel ja Daavid ovat?" Hänelle vastattiin: "Tuolla Raman Najotissa."
23 Kun hän lähti kulkemaan sinnepäin, Jumalan henki yllätti myös hänet, niin että hän vaelsi hurmostilassa koko matkan Raman Najotiin saakka. [1. Sam. 10:10-12]
24 Hänkin riisui vaatteensa ja riehui hurmoksissa Samuelin edessä kunnes kaatui maahan, ja siinä hän makasi alastomana koko sen päivän ja yön. Näin syntyi sananparsi "Onko Saulkin profeetta?"En näe mitään siihen viittaavaa, että se olisi muuttanut Hänen omaatuntoaan.
Omatuntóhan on elementti, joka on kun tietokone, ja Jumala nimenomaan lukee siitä, miten ihminen minihnkin asiaan suhtauitui eläissään.
Siksi otin asian esille saulin kohdalla.
r
- Anonyymi
Reinkarnaatio ja Pyhä Henki
.."Pyhä Henki johti minun henkeni erilleen kuolevaisesta ruumiistani ja sen syntisestä sielusta ikuisuuden hiljaisuuteen. Siellä seisoin ikuisen henkeni kanssa lukemattomien yksilöllisten henkien keskellä, sellaisia kuin on kaikkein pyhimmässä temppelissä.
Siellä näin, kuulin, tunsin ja maistoin kaiken, mitä olen kirjoittanut ensimmäisestä alkuperäisestä maailmasta eli ikuisuuden prinsiipistä... Tässä tilassa tunsin sisälläni kaksi ihmistä, ulkonaisen ja sisäisen. Sisäinen ihminen elää näkymättömänä ulkonaisen sisällä.
"Kristus meissä on juuri Jumalan oikea Kristus, Isän ikuinen Sana (= Logos), josta Paavali todistaa, että se on salainen mysteerio (maailmalle) mutta ilmestyy pyhilleen. Sen tähden "Kristus meissä" kutsutaan Kristuksen hengeksi, koska ymmärretään, että se on korkea pyhä jumalallinen voima, joka lähtee jumal-ihmisestä Kristuksesta ja valitsee istuimensa sydämeemme, ilmennyksensä keskukseksi.
Siten ikuinen Sana (joko ulkopuolellamme tai sisällämme) on meidän vapahtajamme juuri sillä tavalla, että se pukeutuu meidän ihmisluontoomme, ja jumal-ihminen Kristus, sisällä ja ulkopuolella, on yksi ja sama ja ainoa keinomme tulla jumalallisiksi ja Jumalan yhteyteen.
"Kristuksen salainen mysteerio on hänen syntymisensä meissä, hänen kuolemansa meissä, hänen ylösnousemisensa ja taivaaseen astumisensa meissä. Siten oikea Kristus on ollut pyhissään kaikkina aikoina ja jo ennen näkyväistä esiintymistään lihan ruumiissa. Hän on ollut sama eilen ja tänä päivänä kaikessa ikuisuudesta, hän on syntynyt, kärsinyt, kuollut, noussut ylös ja astunut taivaaseen pyhiensä sydämissä.
"Tuo suuri mysteerio ei ole uskomista kirkastettuun Kristukseen kaukaisessa taivaassa tai ristiinnaulittuun ja haudattuun Kristukseen. Sana on meidän lähellämme, se on sydämissämme, ja tämä Sana on sama, joka "alussa oli Jumalan tykönä".
Kuinka erehtyvät nuo sokeasti uskovat, jotka opettavat, että kaikki pakanat ja muut, jotka eivät usko Kristukseen historiallisena henkilönä, ovat tuomittuja kadotukseen, vaikka he eivät ole koskaan kuulleetkaan sellaisesta henkilöstä!
Kaikilla pyhillä ennen Kristuksen tuloa on ollut Kristus, Isän mysteerio itsessään. Tämän salaisuuden ovat keksineet ei ainoastaan muutamat saksalaiset mystilliset kirjailijat vaan monet Englannin kansastakin (Parker, Dayton ym.) ovat sangen vakavasti ja rohkeasti julistaneet tätä totuutta.
Todellinen kristitty on ainoastaan sellainen, joka on uudesti syntynyt Kristuksen henkeen. Tämä on suuri salaisuus, ajattele sitä tarkoin, sillä siitä riippuu pelastuksesi. Jos henkesi käsittää tämän salaisuuden, niin se pääsee vapaaksi itseydestään. Jollei se sitä käsitä, niin sinä olet vielä vangittu minuuden harhaan.
Koko (tavallinen) oppi sijaissovituksesta, joka saattaa ihmiset uskomaan, että historiallinen Kristus kerta kaikkiaan ja kaikkien tähden on kärsinyt ja kuollut ja ettei tarvitse muuta tehdä kuin uskoa siihen kertomukseen – se on puhdasta Baabelia ja pelkkää muotoa.
Sinä pysyt aina erotettuna Kristuksesta, vaikka hän olisi tehnyt mitä tahansa sinun puolestasi, jollet tahdo kuolla pois itseydestä ja tulla jumalallisen armon lapseksi. Ei kukaan voi itseydessään oman tahtonsa voimalla tulla ikuisuuden tilan perilliseksi, koska aina kun on kahdenlainen tahto, niin siinä on vihollisuus. Jos joku pyrkii elämään Jumalan tahdossa, täytyy hänen saattaa tahtonsa jumalallisen tahdon ja sen Sanan mukaiseksi, joka puhuu hänen sydämessään."..
..Ainoastaan sisäinen elämä on todellista, ja siinä eivät pakanat ja kristityt ole erotettuja. Ja ajatelkaamme vielä: tässä suurimman taikauskon ajalla eli mies, joka oman kokemuksensa ja näkemisensä perusteella tiesi ja todisti, että ihmisellä on kuolematon ylempi osa, joka yhä uudelleen luo itselleen kuolevaisen sielun ja syntyy maan päälle.
Ja tietämättä (ulkonaisesti) mitään ikivanhasta itämaalaisesta opista hän selitti ihmisen kokoonpanon aivan samalla tavalla kuin sekin". (https://teosofia.net/).- Anonyymi
Jaa?
r
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212257- 701146
- 1101016
- 47994
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72989Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p56937KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.12911Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31900Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55888Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(50846