Kangasalle on viime vuosina rakennettu uusia pyöräteitä sellainen määrä, että rahallista hintaa en uskalla edes kuvitella. Viimeksi valmistui uusia pyöräteitä Vatialaan koulun lähistölle, jopa molemmille puolille Vatialantietä. Tästä kaupungin suuresta pyöräilijöiden turvallisuuteen kohdistuvasta panostuksesta huolimatta jokin on pahasti pielessä: läheskään kaikki pyöräilijät eivät käytä uusia, erittäin sileäpintaisia väyliä. Tänäänkin iltapäivällä eräs miespuolinen sankari kirkkaan keltaisessa pyöräilyasussa ajoi vauhdikkaasti ajoradalla mistään säännöistä piittaamatta. Molemmilla puolilla olisi ollut vapaat pyörätiet, mutta ne eivät herralle kelvanneet vaan piti ängetä autojen sekaan ja kaiken hyvän lisäksi rikkoa lähes kaikkia mahdollisia sääntöjä matkallaan. Kangasalan kaupunki haluaa profiloitua jalankulku- ja pyöräilymyönteisenä paikkakuntana. Eikö kaupunki voisi myös velvoittaa pyöräilijät käyttämään näitä yhteisillä varoilla kalliisti rakennettuja väyliä. Näihin on aivan turha sijoittaa enää euroakaan, ellei vanhojakaan haluta käyttää.
Pyöräilijöiltä säännöt hukassa
44
719
Vastaukset
- Anonyymi
Ei Kangasalla ole "pyöräteitä" , kaikki ovat "kevyenliikenteenväyliä" joissa pyöräilijät ja jalankulkijat liikkuvat keskenään sekaisin vieläpä eri suuntiinkin kulkevat ovat samalla väylällä.
Vaarallisempaa väylää ei voida enään tehdä koska nopeuserot ovat niin isoja ja lisäksi eri suuntiin kulkevat eivät näe takaa lähestyvää pyöräilijää joka saattaa tulla todella lujaa.
Turvallisempaa on nopeilla pyörillä ajaa ajoradalla.
Lisäksi pyöräilyä kevyenliikenteenväylällä hankaloittavat pahasti niihin asetuksen mukaan pakolliset graniittiset rotvallit jotka saattavat rikkoa jopa tavallisen pyörän renkaan-vanteen.
Miksi sitten ei rakenneta omia väyliä jalankulkijoille ja pyöräilojöille ,kuten muualla maailmassa on tehty jo vuosikymmeniä, jolloin noista epäkohdistä päästäisiin eroon?
Siksi kun täällä , siis Suomessa , ei vaan osata tuotakaan asiaa tehdä kunnolla.- Anonyymi
Onkohan se aivan luvallista pyöräillä ajoradalla silloin kun kevyenliikenteen oma väylä on käytettävissä? Useasti vielä tien molemmin puolin. Olen aina ihmetellyt, miksi kevyenliikenteen väylät pitää rakentaa kadun molemmille puolille, eihän autoilijoillakaan ole moottoritietä kuin muutamissa vilkkaalla reitillä. Olisiko ratkaisu siinä, että varattaisiin jalankulkijoille esim. vasemman puolen väylä ja pyöräilijöille oikea puoli. Jos tämä ei ole mahdollista, silloin nopeiden pyöräilijöiden pitää hillitä menoaan ja sopeutua hitaampien rytmiin.
- Anonyymi
Olihan taas kerran tyypillinen pyöräilijän vastaus. Ydinsisältö oli siis se, että nopeasti ajava pyöräilijä voi tehdä mitä haluaa ja missä haluaa, muut väistykööt. Tämä on valitettava käytäntö osalla pyöräilijöistä. Valvonnan puuttuessa tämä jatkuu ja pahenee. Miltä tuntuu, jos ralliautoilijatkin alkaisivat harjoitella yleisillä teillä muun liikenteen joukossa suurajoihin? Pyöräilijät ja muut pientareelle jos pelottaa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan se aivan luvallista pyöräillä ajoradalla silloin kun kevyenliikenteen oma väylä on käytettävissä? Useasti vielä tien molemmin puolin. Olen aina ihmetellyt, miksi kevyenliikenteen väylät pitää rakentaa kadun molemmille puolille, eihän autoilijoillakaan ole moottoritietä kuin muutamissa vilkkaalla reitillä. Olisiko ratkaisu siinä, että varattaisiin jalankulkijoille esim. vasemman puolen väylä ja pyöräilijöille oikea puoli. Jos tämä ei ole mahdollista, silloin nopeiden pyöräilijöiden pitää hillitä menoaan ja sopeutua hitaampien rytmiin.
Toimiva ja edullinen ratkaisu olisi ohjata polkupyörät ajoradalle ja kiireiset autoilijat hillitsisivät menoaan sekä sopeutuisivat hitaampien pyöräilijöiden rytmiin. Näin jalankulkijoiden ei tarvitse säikkyä pyöräilijöitä eikä pyöräilijöiden väistellä jalankulkijoita. Win-win.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toimiva ja edullinen ratkaisu olisi ohjata polkupyörät ajoradalle ja kiireiset autoilijat hillitsisivät menoaan sekä sopeutuisivat hitaampien pyöräilijöiden rytmiin. Näin jalankulkijoiden ei tarvitse säikkyä pyöräilijöitä eikä pyöräilijöiden väistellä jalankulkijoita. Win-win.
Tätähän pyöräilijät haluavat. Ensin on rakennettu miljoonien pyörätiet heidän toiveidensa mukaisesti, mutta sekään ei riitä. Seuraavaksi halutaan pääsy autojen ajoradalle. Jos tämä toteutuisi, olisi ilmeisesti seuraava vaihe autoilun rajoittaminen ajoradoilla, jotta pyöräilijät voisivat vapaasti terrorisoida väylillä. Äskeinen kommentti kuvastaa erittäin hyvin pyöräilijöiden asennemaailman kieroutta ja sairautta. Näiden sairaiden ajatusten äänitorvena toimii usein näiden lahopäiden anarkistijärjestö nimeltään pyöräliitto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätähän pyöräilijät haluavat. Ensin on rakennettu miljoonien pyörätiet heidän toiveidensa mukaisesti, mutta sekään ei riitä. Seuraavaksi halutaan pääsy autojen ajoradalle. Jos tämä toteutuisi, olisi ilmeisesti seuraava vaihe autoilun rajoittaminen ajoradoilla, jotta pyöräilijät voisivat vapaasti terrorisoida väylillä. Äskeinen kommentti kuvastaa erittäin hyvin pyöräilijöiden asennemaailman kieroutta ja sairautta. Näiden sairaiden ajatusten äänitorvena toimii usein näiden lahopäiden anarkistijärjestö nimeltään pyöräliitto.
Harmi vaan, että miltein kaikki Kangasalan pyörätiet on yhdistettyjä jalkakäytäviä, joilla saa polkea koirankusettajaslalomia henkensä kaupalla.
No onneksi kuunvaihteesta on saannut jo oikein luvan kanssa polkea ajoradalla jos samaan suuntaan ei kulje pyörätietä ja pätkän matkaa vaikka kulkisikin pyörätie samaan suuntaan. Torvet soi ja sivupeilit hipoen ohitetaan kun näin toimii -tätä sääntöuudistusta ei kaikki autoilijat ole vielä sisäistäneet. Valvontaa ja valistusta tarvittaisiin lisää... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harmi vaan, että miltein kaikki Kangasalan pyörätiet on yhdistettyjä jalkakäytäviä, joilla saa polkea koirankusettajaslalomia henkensä kaupalla.
No onneksi kuunvaihteesta on saannut jo oikein luvan kanssa polkea ajoradalla jos samaan suuntaan ei kulje pyörätietä ja pätkän matkaa vaikka kulkisikin pyörätie samaan suuntaan. Torvet soi ja sivupeilit hipoen ohitetaan kun näin toimii -tätä sääntöuudistusta ei kaikki autoilijat ole vielä sisäistäneet. Valvontaa ja valistusta tarvittaisiin lisää...Olisikohan tieliikennelain kertaus paikallaan? Tyhmyys voi tulla kalliiksi jossakin vaiheessa. Enkä tarkoita sakkoja, vaan saattaa mennä henki tai terveys pahimmassa tapauksessa. Ymmärrän hyvin, jos auto ohittaa sinut sivupeili hipoen, jos tarkoituksella poljet ajoradalla. Mistä johtuu, että fiksustakin ihmisestä tulee usein kusipää kun saa polkupyörän alleen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisikohan tieliikennelain kertaus paikallaan? Tyhmyys voi tulla kalliiksi jossakin vaiheessa. Enkä tarkoita sakkoja, vaan saattaa mennä henki tai terveys pahimmassa tapauksessa. Ymmärrän hyvin, jos auto ohittaa sinut sivupeili hipoen, jos tarkoituksella poljet ajoradalla. Mistä johtuu, että fiksustakin ihmisestä tulee usein kusipää kun saa polkupyörän alleen?
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Traficom_Pyöräilijän_Liikennesääntöopas_FI.pdf
Katsoppa tuosta 1.6.2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain polkupyöräilijöitä koskeva ohje.
Vaikka en juurikaan pyöräile saatika ajoradalla polje niin en millään ymmärrä autoilijoita, jotka eivät hillitse tunteitaan liikenteessä. Itselle ei tulisi mielekään lähteä ohittamaan toista tiellä liikkuja jos siitä aiheutuisi vaaraa ohitettavalle, ympäristölle tai itselle.
Jos sinun mielestäsi polkupyöräily ajoradalla on kusipäistä toimintaa niin se ei silti oikeuta sinua vaarantamaan kanssaihmisen terveyttä tai jopa henkeä.
Nyt jäitä hattuun tai sitten jätät autotouhut fiksummille ihmisille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/Traficom_Pyöräilijän_Liikennesääntöopas_FI.pdf
Katsoppa tuosta 1.6.2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain polkupyöräilijöitä koskeva ohje.
Vaikka en juurikaan pyöräile saatika ajoradalla polje niin en millään ymmärrä autoilijoita, jotka eivät hillitse tunteitaan liikenteessä. Itselle ei tulisi mielekään lähteä ohittamaan toista tiellä liikkuja jos siitä aiheutuisi vaaraa ohitettavalle, ympäristölle tai itselle.
Jos sinun mielestäsi polkupyöräily ajoradalla on kusipäistä toimintaa niin se ei silti oikeuta sinua vaarantamaan kanssaihmisen terveyttä tai jopa henkeä.
Nyt jäitä hattuun tai sitten jätät autotouhut fiksummille ihmisille.Nyt jäitä hattuun. Nämä aikaisemmat kirjoittajat tarkoittivat mielestäni tilanteita, jolloin paikalla on kevyenliikenteen väylä, useasti vielä molemmin puolin. Valitettavasti on paljon pyöräilijöitä, jotka siitä huolimatta käyttävät ajorataa. Käyttämättömyyden perusteluista voisi vaikka romaanin kirjoittaa, on koirankusettajaa, on puolisokeita mummoja, on lapsia, on mukamas huonoa asfalttia ja muuta täyttä soopaa. Uusikaan tieliikennelaki ei tarkoita, että pyöräilijä voi vapaasti valita käyttääkö pyörätietä vai ei. Tulkintasi laista ei ole täysin oikea . Mikä mielestäsi on hyväksyttävä syy käyttää ajorataa silloin, kun hyvä kelvi on vieressä? Valitettavasti tätäkään asiaa ei valvota, kuten ei muutakaan pyöräilyyn liittyvää. Yksi syy pyöräilijöiden lukuisiin liikennerikkomuksiin on juurikin varmuus siitä, että vakavistakaan rikkeistä ei seuraa minkäänlaisia sanktioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt jäitä hattuun. Nämä aikaisemmat kirjoittajat tarkoittivat mielestäni tilanteita, jolloin paikalla on kevyenliikenteen väylä, useasti vielä molemmin puolin. Valitettavasti on paljon pyöräilijöitä, jotka siitä huolimatta käyttävät ajorataa. Käyttämättömyyden perusteluista voisi vaikka romaanin kirjoittaa, on koirankusettajaa, on puolisokeita mummoja, on lapsia, on mukamas huonoa asfalttia ja muuta täyttä soopaa. Uusikaan tieliikennelaki ei tarkoita, että pyöräilijä voi vapaasti valita käyttääkö pyörätietä vai ei. Tulkintasi laista ei ole täysin oikea . Mikä mielestäsi on hyväksyttävä syy käyttää ajorataa silloin, kun hyvä kelvi on vieressä? Valitettavasti tätäkään asiaa ei valvota, kuten ei muutakaan pyöräilyyn liittyvää. Yksi syy pyöräilijöiden lukuisiin liikennerikkomuksiin on juurikin varmuus siitä, että vakavistakaan rikkeistä ei seuraa minkäänlaisia sanktioita.
Uusi laki sallii pyöräilijän polkea kevyenliikenteen väylän sijaan ajoradalla kun se on turvallisempaa. Kukin pyöräilijä päättää itse onko koiran kusettajien ja lastenrattaiden seassa turvallisempaa polkea kuin ajoradalla.
Itse poljen mielummin ajoradalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusi laki sallii pyöräilijän polkea kevyenliikenteen väylän sijaan ajoradalla kun se on turvallisempaa. Kukin pyöräilijä päättää itse onko koiran kusettajien ja lastenrattaiden seassa turvallisempaa polkea kuin ajoradalla.
Itse poljen mielummin ajoradalla.Vaikka uusi laki salliikin tietyt poikkeukset, ei satunnainen koiran ulkoiluttaja tai lastenvaunun työntäjä tarkoita, että pyöräilijä voisi vapaasti käyttää ajorataa. Laki on uusi, eikä siitä ole vielä tulkintoja, mutta lain tarkoitus ei ole tehdä ajoratapyöräilystä sallittua ko. paikoissa, vaikka nyt pyöräilyväki näin haluaakin uskoa. Hyväksyttävä syy on esim. talvikaudella hoitamaton pyörätie. Kaikissa oloissa on sekä pyöräilijälle että muille turvallisempaa se, että pyöräilijä ajaa omalla väylällään. Jos pyöräily aiheuttaa vaaraa, silloin pyöräilijän pitää sovittaa nopeutensa sellaiseksi, että vaaraa ei synny. Silloin kun pyöräilijällä on pyörätie käytettävissä, voidaan myös ohittaa kaikki valittaminen liian läheltä ohittavista autoista. Järjettömät käytännöt pyöräillessä ovat täysin oma, tyhmä valinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka uusi laki salliikin tietyt poikkeukset, ei satunnainen koiran ulkoiluttaja tai lastenvaunun työntäjä tarkoita, että pyöräilijä voisi vapaasti käyttää ajorataa. Laki on uusi, eikä siitä ole vielä tulkintoja, mutta lain tarkoitus ei ole tehdä ajoratapyöräilystä sallittua ko. paikoissa, vaikka nyt pyöräilyväki näin haluaakin uskoa. Hyväksyttävä syy on esim. talvikaudella hoitamaton pyörätie. Kaikissa oloissa on sekä pyöräilijälle että muille turvallisempaa se, että pyöräilijä ajaa omalla väylällään. Jos pyöräily aiheuttaa vaaraa, silloin pyöräilijän pitää sovittaa nopeutensa sellaiseksi, että vaaraa ei synny. Silloin kun pyöräilijällä on pyörätie käytettävissä, voidaan myös ohittaa kaikki valittaminen liian läheltä ohittavista autoista. Järjettömät käytännöt pyöräillessä ovat täysin oma, tyhmä valinta.
Totta on, että pyörätiellä kulkiessa pyöräilijän on turvallisinta kulkea - tämä tosin vain silloin kun pyörätiellä ei ole koiran kusettajia tai pysäköityjä autoja. Kunnes näitä, ainoastaan polkupyörille tarkoitettuja, väyliä saadaan käyttöön niin siihen asti poljen siellä missä se on turvallista ja sujuvaa.
Autolla ajaessa ohitan polkupyöräilijän ainoastaan silloin kun se turvallista eli viereistä kaistaa käyttäen.
Mukavaa kesää ja malttia liikenteeseen sinulle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta on, että pyörätiellä kulkiessa pyöräilijän on turvallisinta kulkea - tämä tosin vain silloin kun pyörätiellä ei ole koiran kusettajia tai pysäköityjä autoja. Kunnes näitä, ainoastaan polkupyörille tarkoitettuja, väyliä saadaan käyttöön niin siihen asti poljen siellä missä se on turvallista ja sujuvaa.
Autolla ajaessa ohitan polkupyöräilijän ainoastaan silloin kun se turvallista eli viereistä kaistaa käyttäen.
Mukavaa kesää ja malttia liikenteeseen sinulle.Olipa taas kerran tyypillinen pyöräilijän kommentti. Minä ajan missä haluan ja miten haluan, minua eivät mitkään säännöt ja lait koske. Mahdatko ollenkaan ymmärtää, että tämän ylimielisen ja itsekkään asenteen vuoksi niin kovin monella on pyöräilijöistä varsin huono käsitys?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olipa taas kerran tyypillinen pyöräilijän kommentti. Minä ajan missä haluan ja miten haluan, minua eivät mitkään säännöt ja lait koske. Mahdatko ollenkaan ymmärtää, että tämän ylimielisen ja itsekkään asenteen vuoksi niin kovin monella on pyöräilijöistä varsin huono käsitys?
Ystävä hyvä, liikenteessä varmistan etten vaaranna muiden, erityisesti heikommassa olevien, liikkujien turvallisuutta tai terveyttä. Mielestäni siinä ei ole mitään väärää jos pyöräillä liikkuessa huolehtii heikomman osapuolen turvallisuudesta pysymällä eri väylällä. Autolla liikkuessa keskityn erityisesti huomioimaan suojattomampia tiellä liikkujia kuten pyöräilijöitä - moottorilla tai ilman.
Olkoon ylimielistä ja itsekästä toimintaa näin jatkan kuitenkin. Pahoittelut tästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ystävä hyvä, liikenteessä varmistan etten vaaranna muiden, erityisesti heikommassa olevien, liikkujien turvallisuutta tai terveyttä. Mielestäni siinä ei ole mitään väärää jos pyöräillä liikkuessa huolehtii heikomman osapuolen turvallisuudesta pysymällä eri väylällä. Autolla liikkuessa keskityn erityisesti huomioimaan suojattomampia tiellä liikkujia kuten pyöräilijöitä - moottorilla tai ilman.
Olkoon ylimielistä ja itsekästä toimintaa näin jatkan kuitenkin. Pahoittelut tästä.Olet aivan oikein oivaltanut, että pyöräilijän pitää varoa heikompia osapuolia liikenteessä. Sitä et ole kuitenkaan tajunnut, että tapasi toteuttaa varovaisuutta ei ole lainmukainen eikä muutoinkaan hyvä eikä turvallinen. Oikea tapa olisi ajaa sellaista nopeutta pyörälläsi, että pystyt ennakoimaan heikompien ja hitaampien yllättävätkin liikkeet. Tätähän edellyttää sekä nykyinen että edellinen tieliikennelaki. Erittäin harvoin pyörätielläkään on niin paljon hitaampaa liikennettä, että se mitenkään haittaisi pyöräilyä.
Jos kuitenkin päätät jatkaa pyöräilyä ajoradalla, toivon että poliisikin tämän huomaisi ja puuttuisi tähän. Heidän kanssaan voit sitten keskustella myös siitä, ovatko perusteesi vältellä pyöräväylää lain mukainen. Toivon myös pyöräilyreitillesi erittäin paljon raskasta rekkaliikennettä, jotka toivottavasti eivät turhan kaukaa kierrä väärässä paikassa pyöräilevää. On jotenkin jännää, että pyöräilijät ovat vuosikymmenet vaatineet lisää ja lisää pyöräreittejä. Nyt kun ne alkavat olla kattavammat ja hyväkuntoisemmat kuin autojen väylät, ei niitä halutakaan käyttää. Syyn tähän haluaisin kuulla joltakin aktiivipyöräilijältä. Syyksi ei kelpaa koirankusettajat, koska ajoradalla pyöräilyä tapahtuu myös metsäväleillä, missä ei muita liiku. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet aivan oikein oivaltanut, että pyöräilijän pitää varoa heikompia osapuolia liikenteessä. Sitä et ole kuitenkaan tajunnut, että tapasi toteuttaa varovaisuutta ei ole lainmukainen eikä muutoinkaan hyvä eikä turvallinen. Oikea tapa olisi ajaa sellaista nopeutta pyörälläsi, että pystyt ennakoimaan heikompien ja hitaampien yllättävätkin liikkeet. Tätähän edellyttää sekä nykyinen että edellinen tieliikennelaki. Erittäin harvoin pyörätielläkään on niin paljon hitaampaa liikennettä, että se mitenkään haittaisi pyöräilyä.
Jos kuitenkin päätät jatkaa pyöräilyä ajoradalla, toivon että poliisikin tämän huomaisi ja puuttuisi tähän. Heidän kanssaan voit sitten keskustella myös siitä, ovatko perusteesi vältellä pyöräväylää lain mukainen. Toivon myös pyöräilyreitillesi erittäin paljon raskasta rekkaliikennettä, jotka toivottavasti eivät turhan kaukaa kierrä väärässä paikassa pyöräilevää. On jotenkin jännää, että pyöräilijät ovat vuosikymmenet vaatineet lisää ja lisää pyöräreittejä. Nyt kun ne alkavat olla kattavammat ja hyväkuntoisemmat kuin autojen väylät, ei niitä halutakaan käyttää. Syyn tähän haluaisin kuulla joltakin aktiivipyöräilijältä. Syyksi ei kelpaa koirankusettajat, koska ajoradalla pyöräilyä tapahtuu myös metsäväleillä, missä ei muita liiku.Pyöräteiden päällysteen kehno kunto, rotvallit, pihoista eteen tunkevat autot, koiran kusettajat, muksut pyörineen ja rullaluistimineen... ja tietysti se että toimintani pilaa Sinun päiväsi.
Terveisin, Aktiivipyöräilijä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräteiden päällysteen kehno kunto, rotvallit, pihoista eteen tunkevat autot, koiran kusettajat, muksut pyörineen ja rullaluistimineen... ja tietysti se että toimintani pilaa Sinun päiväsi.
Terveisin, AktiivipyöräilijäKiitos, hyvä lista. Lisätään vielä yleinen kusipäisyys ja lakien sekä säännösten ylenkatsominen, sitten edustat lähes täydellisesti suomalaista pyöräilijää!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet aivan oikein oivaltanut, että pyöräilijän pitää varoa heikompia osapuolia liikenteessä. Sitä et ole kuitenkaan tajunnut, että tapasi toteuttaa varovaisuutta ei ole lainmukainen eikä muutoinkaan hyvä eikä turvallinen. Oikea tapa olisi ajaa sellaista nopeutta pyörälläsi, että pystyt ennakoimaan heikompien ja hitaampien yllättävätkin liikkeet. Tätähän edellyttää sekä nykyinen että edellinen tieliikennelaki. Erittäin harvoin pyörätielläkään on niin paljon hitaampaa liikennettä, että se mitenkään haittaisi pyöräilyä.
Jos kuitenkin päätät jatkaa pyöräilyä ajoradalla, toivon että poliisikin tämän huomaisi ja puuttuisi tähän. Heidän kanssaan voit sitten keskustella myös siitä, ovatko perusteesi vältellä pyöräväylää lain mukainen. Toivon myös pyöräilyreitillesi erittäin paljon raskasta rekkaliikennettä, jotka toivottavasti eivät turhan kaukaa kierrä väärässä paikassa pyöräilevää. On jotenkin jännää, että pyöräilijät ovat vuosikymmenet vaatineet lisää ja lisää pyöräreittejä. Nyt kun ne alkavat olla kattavammat ja hyväkuntoisemmat kuin autojen väylät, ei niitä halutakaan käyttää. Syyn tähän haluaisin kuulla joltakin aktiivipyöräilijältä. Syyksi ei kelpaa koirankusettajat, koska ajoradalla pyöräilyä tapahtuu myös metsäväleillä, missä ei muita liiku.Hienoa että jaamme saman käsityksen heikompien huomioimisesta. Kuten aiemmin mainitsin se juurikin syy ajoradalla ajamiseen. On suorastaan hölmöä ajaa kolmeakymppiä lastenrattaita tai narun päässä poukkoilevia koiria väistellen - eihän muutkaan autoja hitaammin kulkevat ajoneuvot kuten mopot, traktorit tai työkoneet aja.
Pyöräteiden käyttöasteesta meillä taitaa olla kovinkin toisistamme poikkeavat näkemykset. Usko pois siellä on elämää ja paljon - enhän muutoin ajoradalla polkisi.
Fiksuinta olisi jos pyörätiet olisi ainoastaan polkupyörien käytössä. Silloin niillä olisi turvallista polkea. Nykyiset yhdistetyt pyörä-kävelytiet ovat todella vaarallisia kaikille niillä kulkeville.
Poliiseja on tullut ajoradalla polkiessa vastaan ja ohitse lukemattomia - yksikään heistä ei ole ajoradalla polkemiseen millään tavoin puuttunut. Kerran nopeusratsiaankin ajoin ja konstaapeli hihkaisi kohdallani nopeuden sekä yläpeukkua näytti.
Mukavaa ja turvallista kesää! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hienoa että jaamme saman käsityksen heikompien huomioimisesta. Kuten aiemmin mainitsin se juurikin syy ajoradalla ajamiseen. On suorastaan hölmöä ajaa kolmeakymppiä lastenrattaita tai narun päässä poukkoilevia koiria väistellen - eihän muutkaan autoja hitaammin kulkevat ajoneuvot kuten mopot, traktorit tai työkoneet aja.
Pyöräteiden käyttöasteesta meillä taitaa olla kovinkin toisistamme poikkeavat näkemykset. Usko pois siellä on elämää ja paljon - enhän muutoin ajoradalla polkisi.
Fiksuinta olisi jos pyörätiet olisi ainoastaan polkupyörien käytössä. Silloin niillä olisi turvallista polkea. Nykyiset yhdistetyt pyörä-kävelytiet ovat todella vaarallisia kaikille niillä kulkeville.
Poliiseja on tullut ajoradalla polkiessa vastaan ja ohitse lukemattomia - yksikään heistä ei ole ajoradalla polkemiseen millään tavoin puuttunut. Kerran nopeusratsiaankin ajoin ja konstaapeli hihkaisi kohdallani nopeuden sekä yläpeukkua näytti.
Mukavaa ja turvallista kesää!Voihan asiaa näinkin ajatella. Toisaalta laki edellyttää pyörätien käyttöä pyöräilijältä silloin kun sellainen on olemassa. Laki edellyttää ajoneuvon kuljettajaa, koskee siis myös pyöräilijää, sovittamaan nopeutensa sellaiseksi ettei vaaranna kenenkään muun turvallisuutta, ei siis pyörätielläkään. Nämä lain määräykset kyllä hyvin selvästi tyrmäävät mielipiteesi ajoradalla pyöräilystä, vaikka hyvin syyt perustelitkin. Pyöräilijöiden pitää sovittaa nopeutensa muiden liikkujien mukaan, tai sitten mennä suljetuille alueille pyöräilemään silloin kun pitää nopeusennätyksiä tavoitella. Eihän rallimiehetkään harjoittele pohja-aikoja muun liikenteen joukossa. Uskon hyvin kommenttisi poliisin toiminnasta, poliisilla on kevyen liikenteen valvonta täysin hukassa. Pieni toivon kipinä ilmeni viime viikolla yle Tampereen haastatellessa naispuolista poliisia, nimeä en muista, liikenneasioista. Tämä poliisi kertoi, että pyöräilijöiden ajotavoista tulee erittäin paljon valvontapyyntöjä ja asiaan tullaan panostamaan kesän aikana. Tulemme näkemään, ryhdistäytyykö poliisi oikeasti vai oliko tämä vain sanahelinää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan asiaa näinkin ajatella. Toisaalta laki edellyttää pyörätien käyttöä pyöräilijältä silloin kun sellainen on olemassa. Laki edellyttää ajoneuvon kuljettajaa, koskee siis myös pyöräilijää, sovittamaan nopeutensa sellaiseksi ettei vaaranna kenenkään muun turvallisuutta, ei siis pyörätielläkään. Nämä lain määräykset kyllä hyvin selvästi tyrmäävät mielipiteesi ajoradalla pyöräilystä, vaikka hyvin syyt perustelitkin. Pyöräilijöiden pitää sovittaa nopeutensa muiden liikkujien mukaan, tai sitten mennä suljetuille alueille pyöräilemään silloin kun pitää nopeusennätyksiä tavoitella. Eihän rallimiehetkään harjoittele pohja-aikoja muun liikenteen joukossa. Uskon hyvin kommenttisi poliisin toiminnasta, poliisilla on kevyen liikenteen valvonta täysin hukassa. Pieni toivon kipinä ilmeni viime viikolla yle Tampereen haastatellessa naispuolista poliisia, nimeä en muista, liikenneasioista. Tämä poliisi kertoi, että pyöräilijöiden ajotavoista tulee erittäin paljon valvontapyyntöjä ja asiaan tullaan panostamaan kesän aikana. Tulemme näkemään, ryhdistäytyykö poliisi oikeasti vai oliko tämä vain sanahelinää.
Niin laki velvoittaa pyöräilijää käyttämään pyörätietä silloin kun sellainen kulkusuunnassa on. Laki ei siis velvoita pyöräilijää käyttämään yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää eli tutummin kevyen liikenteen väylää vaikka sellainen kulkusuunnassa olisi.
Kangasalta näitä pyöräteitä ei juuri löydy. Itse olen näitä vain polkupyörille tarkoitettuja väyliä löytänyt pätkät Finnentieltä sekä Vatialan koulun nurkilta ja nämäkin löytyvät vain yhdeltä puolelta tietä eli vain yhteen kulkusuuntaan.
Kuten edellä mainitsitkin tulee polkupyöräilijänkin sovittaa nopeus sellaiseksi ettei vaaranna muiden turvallisuutta. Jalankulkijoita huomattavasti nopeamman vauhdin vuoksi on polkupyörällä liikkuminen huomattavasti sujuvampaa ja turvallisempaa ajoradalla tai pyörätiellä ja -kaistalla kuin kevyen liikenteen väylällä.
Nopeusennätyksiä en pyöräillessäni tavoittele vaan turvallista siirtymistä paikasta toiseen usein kodin, työpaikan, harrastusten ja kaupan välillä.
Poliisi varmasti puuttuu liikkumiseeni jos se lain vastaista on - toistaiseksi ei ole puuttunut.
Mukavaa kesää ja kireitä ketjuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin laki velvoittaa pyöräilijää käyttämään pyörätietä silloin kun sellainen kulkusuunnassa on. Laki ei siis velvoita pyöräilijää käyttämään yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää eli tutummin kevyen liikenteen väylää vaikka sellainen kulkusuunnassa olisi.
Kangasalta näitä pyöräteitä ei juuri löydy. Itse olen näitä vain polkupyörille tarkoitettuja väyliä löytänyt pätkät Finnentieltä sekä Vatialan koulun nurkilta ja nämäkin löytyvät vain yhdeltä puolelta tietä eli vain yhteen kulkusuuntaan.
Kuten edellä mainitsitkin tulee polkupyöräilijänkin sovittaa nopeus sellaiseksi ettei vaaranna muiden turvallisuutta. Jalankulkijoita huomattavasti nopeamman vauhdin vuoksi on polkupyörällä liikkuminen huomattavasti sujuvampaa ja turvallisempaa ajoradalla tai pyörätiellä ja -kaistalla kuin kevyen liikenteen väylällä.
Nopeusennätyksiä en pyöräillessäni tavoittele vaan turvallista siirtymistä paikasta toiseen usein kodin, työpaikan, harrastusten ja kaupan välillä.
Poliisi varmasti puuttuu liikkumiseeni jos se lain vastaista on - toistaiseksi ei ole puuttunut.
Mukavaa kesää ja kireitä ketjuja.Luulisi jokaisen pyöräilijän käyttävän pyörätietä tai kevyen liikenteen väylää silloin kun sellainen on olemassa, ihan oman turvallisuuden ja mukavuuden vuoksi. Vaikka pyöräliitto lobbasikin lakiin käsittämättömän porsaanreiän, kääntyy se vielä pyöräilykansaa vastaan. Minä ainakin pyöräillessäni käytän aina pyörätietä, kun sellainen on. Ajan sen mukaisesti, että kukaan ei joudu vaaraan, ei edes ne koirankusettajat. Tämä pyöräilijöiden siirtyminen ajoradoille edustaa sitä samaa asennemaailmaa, jonka vuoksi muiden käsitys pyöräilijöistä on se mikä on: minä, minä, minä! Uskon vahvasti, että muutaman onnettomuuden jälkeen lainsäätäjäkin miettii uudelleen tämän huonosti harkitun lainkohdan. Toisaalta on tässä hyvääkin. Nyt kun pyöräilijä on entistä selvemmin ajoneuvo, oletetaan pyöräilijän myös noudattavan entistä paremmin ajoneuvoja koskevaa lainsäädäntöä, mm. ajoneuvojen väistämissääntöjä. Ajan myötä poliisikin varmasti ryhdistäytyy ja aloittaa myös pyöräilijöiden oikean valvonnan, koska sitä poliisilta todella paljon odotetaan. Helsingin seudulla tästä pyöräilijöihin kohdistuvasta valvonnasta on erittäin hyviä kokemuksia ja kaikki muut liikenteen osapuolet ovat kilvan kiitelleet poliisia tästä työstä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulisi jokaisen pyöräilijän käyttävän pyörätietä tai kevyen liikenteen väylää silloin kun sellainen on olemassa, ihan oman turvallisuuden ja mukavuuden vuoksi. Vaikka pyöräliitto lobbasikin lakiin käsittämättömän porsaanreiän, kääntyy se vielä pyöräilykansaa vastaan. Minä ainakin pyöräillessäni käytän aina pyörätietä, kun sellainen on. Ajan sen mukaisesti, että kukaan ei joudu vaaraan, ei edes ne koirankusettajat. Tämä pyöräilijöiden siirtyminen ajoradoille edustaa sitä samaa asennemaailmaa, jonka vuoksi muiden käsitys pyöräilijöistä on se mikä on: minä, minä, minä! Uskon vahvasti, että muutaman onnettomuuden jälkeen lainsäätäjäkin miettii uudelleen tämän huonosti harkitun lainkohdan. Toisaalta on tässä hyvääkin. Nyt kun pyöräilijä on entistä selvemmin ajoneuvo, oletetaan pyöräilijän myös noudattavan entistä paremmin ajoneuvoja koskevaa lainsäädäntöä, mm. ajoneuvojen väistämissääntöjä. Ajan myötä poliisikin varmasti ryhdistäytyy ja aloittaa myös pyöräilijöiden oikean valvonnan, koska sitä poliisilta todella paljon odotetaan. Helsingin seudulla tästä pyöräilijöihin kohdistuvasta valvonnasta on erittäin hyviä kokemuksia ja kaikki muut liikenteen osapuolet ovat kilvan kiitelleet poliisia tästä työstä.
Teidän väittelyssä ei ole otettu kantaa siihen kaikkein vaarallisimpaan pyöräilijöiden tapaan, nimittäin kun ajetaan suurena ryhmänä koko kaistan leveydeltä. Tätä tuskin uusikaan laki hyväksyy missään muodossa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teidän väittelyssä ei ole otettu kantaa siihen kaikkein vaarallisimpaan pyöräilijöiden tapaan, nimittäin kun ajetaan suurena ryhmänä koko kaistan leveydeltä. Tätä tuskin uusikaan laki hyväksyy missään muodossa?
Ei ole otettu eikä heidän tarvitsekkaan ottaa kantaa siihen mitään kantaa. Yhtä laitonta kuin kaksi mopoa tai moottoripyörää ajelisi rinnakkain. Tyhmää varmasti kaikkien mielestä. Ohitse pääse sitä viereistä kaistaa käyttäen.
Pyöräilyn suosio on kovassa nosteessa ja tämä on kansanterveyden kannalta erinomainen asia. Vyötäröt kapenee ja lihavuudesta johtuvat sairaudet vähenee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole otettu eikä heidän tarvitsekkaan ottaa kantaa siihen mitään kantaa. Yhtä laitonta kuin kaksi mopoa tai moottoripyörää ajelisi rinnakkain. Tyhmää varmasti kaikkien mielestä. Ohitse pääse sitä viereistä kaistaa käyttäen.
Pyöräilyn suosio on kovassa nosteessa ja tämä on kansanterveyden kannalta erinomainen asia. Vyötäröt kapenee ja lihavuudesta johtuvat sairaudet vähenee.Pyöräilyn suosio on kasvussa, mutta valitettavasti pyöräilijöiden liikennerikkomukset ja röyhkeys kasvavat samanaikaisesti toisessa potenssissa. Jotakin pitäis tehdä ennen kuin onnettomuudet räjähtävät käsiin. Poliisi on aika munaton huomaamaan mitään muuta kuin mopopoikia tai ylinopeuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräilyn suosio on kasvussa, mutta valitettavasti pyöräilijöiden liikennerikkomukset ja röyhkeys kasvavat samanaikaisesti toisessa potenssissa. Jotakin pitäis tehdä ennen kuin onnettomuudet räjähtävät käsiin. Poliisi on aika munaton huomaamaan mitään muuta kuin mopopoikia tai ylinopeuksia.
Tuo röyhkeyden ja liikennerikkomusten eksponentaalinen kasvu selittyy tuoreiden pyöräilijöiden autoilutaustalla. Eli ratin takana opittu piittaamattomuus vain siirtyy pyörän selkään. Annetaan uusille tulokkaille hetki aikaa oppia herrasmiestavoille niin hyvä tulee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo röyhkeyden ja liikennerikkomusten eksponentaalinen kasvu selittyy tuoreiden pyöräilijöiden autoilutaustalla. Eli ratin takana opittu piittaamattomuus vain siirtyy pyörän selkään. Annetaan uusille tulokkaille hetki aikaa oppia herrasmiestavoille niin hyvä tulee.
Toivossa on hyvä elää... Toisaalta muutosta on odotettu jo vuosia, mutta huonompaan suuntaan on mennyt jatkuvasti. Ehkä se siitä, kun ne autoista polkijoiksi siirtyneet autoilijat loppuvat joskus...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivossa on hyvä elää... Toisaalta muutosta on odotettu jo vuosia, mutta huonompaan suuntaan on mennyt jatkuvasti. Ehkä se siitä, kun ne autoista polkijoiksi siirtyneet autoilijat loppuvat joskus...
No mutta hei kokonaistilanteen kannalta parempi näin. Liikennesäännöistä piittamattoman ja röyhkeän kuskin ohjastamana tuhatkiloinen peltilaatikko on huomattavasti kymmenkiloista putkikamelia vaarallisempi laitos sivullisille. Etenkin jos nämä manaamasi polkupyöräilkiöt pysyvät ajoradalla ja jättävät kevyen liikenteen väylät lapsille, vanhuksille ja koiran ulkoiluttajille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta hei kokonaistilanteen kannalta parempi näin. Liikennesäännöistä piittamattoman ja röyhkeän kuskin ohjastamana tuhatkiloinen peltilaatikko on huomattavasti kymmenkiloista putkikamelia vaarallisempi laitos sivullisille. Etenkin jos nämä manaamasi polkupyöräilkiöt pysyvät ajoradalla ja jättävät kevyen liikenteen väylät lapsille, vanhuksille ja koiran ulkoiluttajille.
Kokonaisuuden ja kaikkien turvallisuuden kannalta olisi parempi, että kaikki ajoneuvot kulkisivat omilla väylillään. Kevyen liikenteen väylilläkään ei tule vaaratilanteita, kunhan pyöräilijät ajaisivat muut huomioiden. Voihan sitä ajoradallakin ajaa, mutta sitten ei kannata pillittää jos sattuu auto menemään läheltä. Jos liikennesuunnittelijat haluaisivat pyörät ajoradoille, ei varmasti olisi miljoonien kevytväyliä edes rakennettu. Pyöräilijöiden käytös ihmetyttää tosi paljon, ensin on vuosikymmenet vaadittu lisää kevyen liikenteen väyliä. Nyt kun niitä on jo liikaakin, niitä ei käytetäkään vaan tullaan autojenjoukkoon sekoittamaan liikennettä. Tämä kuvaa erityisen hyvin pyöräilijöiden asennemaailmaa, jonka mukaan he voivat tehdä mitä haluavat eikä mitkään lait koske heitä. Turha on silloinkaan heidän vikistä silloinkaan, kun sattuu onnettomuuksia pyöräilijöiden tyhmyyden ja ylimielisyyden seurauksena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokonaisuuden ja kaikkien turvallisuuden kannalta olisi parempi, että kaikki ajoneuvot kulkisivat omilla väylillään. Kevyen liikenteen väylilläkään ei tule vaaratilanteita, kunhan pyöräilijät ajaisivat muut huomioiden. Voihan sitä ajoradallakin ajaa, mutta sitten ei kannata pillittää jos sattuu auto menemään läheltä. Jos liikennesuunnittelijat haluaisivat pyörät ajoradoille, ei varmasti olisi miljoonien kevytväyliä edes rakennettu. Pyöräilijöiden käytös ihmetyttää tosi paljon, ensin on vuosikymmenet vaadittu lisää kevyen liikenteen väyliä. Nyt kun niitä on jo liikaakin, niitä ei käytetäkään vaan tullaan autojenjoukkoon sekoittamaan liikennettä. Tämä kuvaa erityisen hyvin pyöräilijöiden asennemaailmaa, jonka mukaan he voivat tehdä mitä haluavat eikä mitkään lait koske heitä. Turha on silloinkaan heidän vikistä silloinkaan, kun sattuu onnettomuuksia pyöräilijöiden tyhmyyden ja ylimielisyyden seurauksena.
Tähän voisi vielä lisätä muutaman asian. Vaikka lakia väljästi tulkiten voidaan tietyissä tapauksissa katsoa ajoratapyöräily sallituksi, nykyisistä pyöräilijöiden tavoista löytyy paljon lain vastaista. Ensinnäkin pyöräilijöiden pitäisi ajaa niin lähellä reunaa kuin mahdollista. Tätähän pyöräilijät eivät noudata ja lisäksi ajetaan useita rinnakkain, mikä myöskin on laitonta. Kapeakaistaisilla kaduilla ja teillä pyöräilijöillä on tapana ajaa niin leveästi, että autoilijoiden voi olla mahdoton ohittaa heitä. Tähänkin löytyy pykälät, eli pyöräilijän pitää ajaa mahdollisimman reunassa ja jonossa, mikäli pyöräilijöitä on useampia. Pyöräilijä ajaa tavallisesti 20...30 km/h ja rajoitus voi olla 40...60 km/h. Tällöin pyöräilijä ajaa huomattavasti muuta liikennettä hitaammin, joten heidän pitää tarvittaessa ajaa sivuun ja päästää normaalia nopeutta ajavat ohi. Laista löytyy siis selvät sävelet puuttua pyöräilijöiden tahalliseen sikailuun, jos vaan tahtoa on. Uskon vahvasti, että poliisikin alkaa asiaan puuttumaan, sitä nopeammin ja kovemmalla kädellä, mitä enemmän pyöräilijät sikailevat. Ei voi olla sellainen tilanne, että yhdellä ryhmällä liikenteessäon vain oikeuksia ja erivapauksia, mutta ei mitään sääntöjä eikä velvoitteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan se aivan luvallista pyöräillä ajoradalla silloin kun kevyenliikenteen oma väylä on käytettävissä? Useasti vielä tien molemmin puolin. Olen aina ihmetellyt, miksi kevyenliikenteen väylät pitää rakentaa kadun molemmille puolille, eihän autoilijoillakaan ole moottoritietä kuin muutamissa vilkkaalla reitillä. Olisiko ratkaisu siinä, että varattaisiin jalankulkijoille esim. vasemman puolen väylä ja pyöräilijöille oikea puoli. Jos tämä ei ole mahdollista, silloin nopeiden pyöräilijöiden pitää hillitä menoaan ja sopeutua hitaampien rytmiin.
Ei ole. Laki nimenomaan määrää, että pitää käyttää kevyenliikenteen väylää, jos sellainen on tarjolla ja sakot pitäisi tulla. Mutta eipä poliisi sitä näytä valvovan kuten ei valvo sitäkään että yli 13 vuotiaat taluttaa suojatien yli ja että pidetään kypärää päässä kun ajetaan pyörällä vaikka suomessa on ollut kypärä pakko jo vuodesta 2011 lähtien!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Laki nimenomaan määrää, että pitää käyttää kevyenliikenteen väylää, jos sellainen on tarjolla ja sakot pitäisi tulla. Mutta eipä poliisi sitä näytä valvovan kuten ei valvo sitäkään että yli 13 vuotiaat taluttaa suojatien yli ja että pidetään kypärää päässä kun ajetaan pyörällä vaikka suomessa on ollut kypärä pakko jo vuodesta 2011 lähtien!
Kannattaa tutustua tieliikennelakiin. Sitä on uudistettu viimeksi kuluvan vuoden kesäkuussa.
Suojatien yli saa pyörällä polkea iästä riippumatta, kypärättä pyöräilemisestä ei rangaista ja kevyen liikenteen väylää ei tarvitse käyttää jos sillä ei voi polkea turvallisesti tai sitä pyöräilijän kulkusuuntaan ole tarjolla.
Ei kannata pahoittaa mieltään pyöräilijöiden tai kenenkään muunkaan liikkujan takia. Ei vaikka kuinka rikkoisivat kuvittelemiasi liiikennesääntöjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa tutustua tieliikennelakiin. Sitä on uudistettu viimeksi kuluvan vuoden kesäkuussa.
Suojatien yli saa pyörällä polkea iästä riippumatta, kypärättä pyöräilemisestä ei rangaista ja kevyen liikenteen väylää ei tarvitse käyttää jos sillä ei voi polkea turvallisesti tai sitä pyöräilijän kulkusuuntaan ole tarjolla.
Ei kannata pahoittaa mieltään pyöräilijöiden tai kenenkään muunkaan liikkujan takia. Ei vaikka kuinka rikkoisivat kuvittelemiasi liiikennesääntöjä.Suojatiellä saa pyöräillä, mutta huomio pitäisi kiinnittää siihen, että pyöräilijä ja jalankulkija ovat suojatiellä aivan eri asemassa. Aivan liian moni pyöräilijä ja myös autoilija olettaa, että suojatiellä pyöräilevää pitää väistää. Tällainen harhaluulo voi olla hyvin kohtalokas erityisesti pyöräileville lapsille. Vaikka kypärän käyttämättömyydestä ei rankaista, ei se tarkoita etteikö sitä pitäisi käyttää. Vain idiootti pyöräilee ilman kypärää. Pyöräilijän tulee käyttää kevyen liikenteen väylää pääsääntöisesti sellaisen ollessa käytettävissä muutamaa uuteen lakiin lisättyä poikkeusta lukuun ottamatta.
Sinunkin kannattaisi tutustua tieliikennelakiin vielä kerran, pieniä puutteita on ainakin lain tulkinnassa.
- Anonyymi
Näin pyörätiet pitäisi tehdä:
https://www.youtube.com/watch?v=wZDsRH3g0q0- Anonyymi
Viikonloppuisin voip hyvinkin polkee kännissä,eikä poliisit välitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viikonloppuisin voip hyvinkin polkee kännissä,eikä poliisit välitä.
Valitettavasti poliisi on ummistanut silmänsä pyöräilijöiden kurittomuudelta, olipa viikonloppu tai arki.
- Anonyymi
Tämä aloittajan kuvaama ilmiö ei ole yksin Kangasalan ongelma, vaan sitä esiintyy aivan kaikkialla. Itsekin olen useasti nähnyt 3...5 pyöräilijöiden ryhmiä polkemassa ajoradalla, vaikka jopa molemmin puolin olisi hyvät ja tyhjät pyörätiet. Yleensä nämä urpot ajavat vielä rinnakkain ja sitten itkevät omilla foorumeillaan kun autot ohittavat liian läheltä. Mikä näitä ihmisiä vaivaa, ovatko he oikeasti mielestään kuolemattomia olentoja, joita mitkään lajit eivät koske? Itse en enää yhtään ihmettele, miksi niin monet inhoavat ja halveksivat pyöräilijöitä.
- Anonyymi
Pyöräilen Kangasalla näin kesäisin muutaman kymmenen km / viikko.
Enkä ole havainnut tuollaista ongelmaa. Ainahan on ihmisiä jotka tekevät kaikesta ongelman.
Itse ajan enimmäkseen näitä kevyenliikenteen väyliä pitkin. Myös pikkuteitä on kVA ajella.
Soittokello on hyvä varuste. Monesti pariskunnat tai tätiparit kävelee niin leveästi että on pakko soittaa kelloa. Koirankusettajat on tietysti ihan oma rotunsa. Heitä täytyy aina varoa kun koira vie ihmistä miten sattuu. Päästää jopa hihnan monta metriä pitkälle yli kevyenliikenteenväylän. Tämä on vaaraksi pyöräilijöille. Voisitte koirat vähän katsoa missä ja miten se ihminen kulkee.- Anonyymi
05.38 lähden kohti nokiaa ja kerään samalla tölkit ojasta pois.Vaarallista on polkea kun ukot ajaa miten sattuu mersullaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
05.38 lähden kohti nokiaa ja kerään samalla tölkit ojasta pois.Vaarallista on polkea kun ukot ajaa miten sattuu mersullaan.
Vetelee ne kännissäkin minne sattuu.Klaasin takaa olen nii monta kertaa nähnyt kirstin polkeman b rappuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetelee ne kännissäkin minne sattuu.Klaasin takaa olen nii monta kertaa nähnyt kirstin polkeman b rappuun.
A älä polje pimeällä b mene sinne missä päivä paistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
A älä polje pimeällä b mene sinne missä päivä paistaa.
⁸Erikoinen akka kun polkee pimeässä.kuka hän on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
⁸Erikoinen akka kun polkee pimeässä.kuka hän on?
Sehän on se tutka kirsikka mikä komeilee puutarhan kanssa kun polkee tandemilla puoli alasti metsikössä.
- Anonyymi
Aina kannattaa ajaa pitkät päällä kun näkee hulluja Mersu kuskia. usein ne ottavat rouvan ja menee vasikoimaan kaverille kylään kun tuo ajaa pitkät päällä.oikea raukka sellaiset eiku saunan taakse.
- Anonyymi
Kypärä näillä on kireellä. 3 rinnan sukkahousut jalassa painetaan kävely/pyörätiellä.
Jos et näitä pellejä väistä ,niin vitullaan . Jos ei tajua jonossa mennä "poika" kaverit
niin voi tulla asfalti ihotumaa .
Ohitus takaapäin ,olkapäätä hipoen kantataan ,kävelytien oikeaan reunaan.(esimerkkin näyttö pöljälle kävelijälle)
Siinä kun kävelijä horjahtaa vanhuutaan , on sukkahousumies asfaltissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999