Vanhat saarnaajat, ajatuksia heistä 2

Anonyymi

Kirjoitettu Ruotsin Lapissa helmikuussa 2016
Ruotsin Lapin työntekijät ovat jättäneet monia kallisarvoisia neuvoja ja opetuksia saarnoissa, kirjeissä, kirjoituksissa ja kanssapuheissa kristittyjen kanssa. Nämä neuvot ja opetukset perustuvat Raamattuun ja ovat Martti Lutherin opin ja Lars Levi Laestadiuksen saarnojen mukaisia. Nämä kalliit aarteet ovat edelleen tallella elävien kristittyjen totisissa sydämissä, sekä Lapinmaalla, että koko kristillisyyden laveudessa.
Rakkaat vanhimmat William Eriksson, Gunnar Jönsson, Hugo Gustafsson, Evald Larsson, David Björk ynnä muut edesmenneet saarnaajat ovat yhdessä hengessä, samassa mielessä ja samalla opinkäsityksellä tehneet kristillisyyden vastuullista ja yhteistä työtä niin kuin palvelija, joka sanoi: ”Tulkaa, sillä kaikki on valmistettu”(Luuk.14:17). Myös silloin, kun elävä kristillisyys kohtasi vastoinkäymisiä ja vastustusta, he tekivät tätä työtä, joka kantaa edelleen siunattua hedelmää. Monet totiset kristityt muistavat ja muistuttavat toisiaan siitä, mitä nämä rakastetut, vanhat opettajat ovat opettaneet, ”joiden uskoa he seuraavat”(Hepr.13:7) lapsellisella kuuliaisuudella ja yksinkertaisuudessa.
Lainaamme tähän osan Gunnar Jönssonin haastattelua, joka on tehty tammikuussa 1982 Hirvijärvellä. Tässä otteessa esitetään yhteinen ymmärrys, joka vallitsi tuolloin ja vallitsee edelleen esikoisten seurakunnassa (Hebr.13:23) ajankohtaisista kysymyksistä. Myöhemmin myös toiset saarnaajat lausuivat saman käsityksen, kun alettiin käydä keskustelua homoseksuaalisesta yhteiselämästä. Kerran kun asiasta keskusteltiin Jällivaarassa, Hugo Gustafsson sanoi: ” Jos tämä asia hyväksytään Ruotsin kirkossa, minä otan hattuni ja lähden,” jonka Evald Larsson ja David Björk vahvistivat.
Wiljam Erikson kirjoitti aikanaan: ”Vieläkin tarvitsevat saarnaajat toinen toisiaan samoin kuin kristityt, sillä ei ole yksikään päässyt niin viisaaksi kristillisyydessä, että yksin tulisi toimeen. Mutta niin kauan kuin yhteisiä neuvoja käytetään, on kristillisyydellä menestys.”
Tämän vahvistavat yhteisesti kaikki nykyiset Ruotsin lähetysmiehet.

Ote Gunnar Jönssonin haastattelusta:
Toimittaja:
Ruotsin kirkon tulevaisuus ei näytä kovin valoisalta niiden lestadiolaisten mielestä, joiden kanssa olen puhunut. Lestadiolaisethan ovat, kaikista ristiriitaisuuksista huolimatta, pysyneet Ruotsin kirkon uskollisina jäseninä, vaikka he eivät ole hyväksyneet kaikkea, mitä kirkossa on tapahtunut.
GJ
Kun asia selvisi ja valkeni Martti Lutherille, hän näki Rooman kirkon kaikki eksytykset ja väärät opin tulkinnat. Hän ei kuitenkaan koskaan ajatellut, että hänen pitäisi katkaista suhteensa kirkkoon. Hänen tarkoituksensa oli, että kirkkoa puhdistettaisiin, että sinne tunkeutuisi taas uusi elämä ja uusi valkeus, raamatullinen valkeus ja Kristuksen oppi. Silloin hän kohtasi vastustusta. Asia meni niin pitkälle, että paavi julisti hänet kirkonkiroukseen. Silloin Luther sanoo, niin kuin olen lukenut jostain: ”Nyt me lähdemme, mutta otamme sanan ja sakramentit mukaamme.”
Sen tähden ei ole olenkaan ollut kysymys, eikä ole vielä ajankohtaista, että eroaisimme ja irtaantuisimme kirkosta. Mutta me tahdomme pitää kätemme vapaina, jotta voimme näyttää kaiken, mitä pidämme vääränä – väärän opin ja poikkeamisen Jumalan sanasta. Mutta jos sellainen päivä tulee, että kohtaamme saman kohtalon kuin Luther, niin silloin me lähdemme, muta me otamme Jumalan sanan ja sakramentit mukaamme.

18

840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      AAMEN!

    • Anonyymi

      Persäter oli David Björkin fani. David oli ankara ja lakihenkinen mies. Suomessa kävi monet kerrat, että kuunnellut olen ja tiedän. Pakkorippioppi syntien anteeksiaamiseksi oli hyvin kammottava oppi. Liikkeen nuoret eivät tiedä mitään siitä millainen liike oli. 4 vuoden välein kävi lapista miehet, mutta eivät he opettaneet, että heihin pitäisi luottaa.

      Esikoisille koko ajan syötetään ajatusta, että 1800 luvun lopun henkilöt Iisak Niku ja IIsak Kuoksu edelleen elävät, ja johtavat esikoislestadiolaista liikettä. Eivät johda.

      • Anonyymi

        "Pakkorippioppi syntien anteeksiaamiseksi oli hyvin kammottava oppi. "

        Esikoislestadiolaisuudessa ei ole opetettu pakkorippiä, vaan sanottu, että rippi on lahja. Sinulle synninrakastaja ja siitä tiukasti kiinni pitävä se tuntuntuu pakolta.

        "4 vuoden välein kävi lapista miehet, mutta eivät he opettaneet, että heihin pitäisi luottaa."

        Miksi sitten väitätätte, että he ovat korottaneet itsensä? Käyntivälit ovat vaihdelleet 1-9 vuoteen.

        "Esikoisille koko ajan syötetään ajatusta, että 1800 luvun lopun henkilöt Iisak Niku ja IIsak Kuoksu edelleen elävät, ja johtavat esikoislestadiolaista liikettä. Eivät johda."

        Mistä tällaista olet kuullut? Minä en ole kuullut koskaan. Niku ja Kuoksu kävivät Suomessa 1903- 1929 yhdessä kahdeksan kertaa ja Kuoksu vielä Nikun kuoleman jälkeen kerran v.1932. Heidän työnsä kuitenkin vielä elää. He laittoivat Suomessa alulle raamattullisen lähetystoimen ja kokosivat laumaa Herralle Jeesukselle, eikä oman selkänsä taakse, kuten eriseuraisilla on tapana.

        " Liikkeen nuoret eivät tiedä mitään siitä millainen liike oli. "

        Milloin, millainen? Älä aliarvioi nuoria. Meillä on valistuneet nuoret. Vaikka vanhat kääkät lähtivät valheopettajien perään, niin nuoret jäivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pakkorippioppi syntien anteeksiaamiseksi oli hyvin kammottava oppi. "

        Esikoislestadiolaisuudessa ei ole opetettu pakkorippiä, vaan sanottu, että rippi on lahja. Sinulle synninrakastaja ja siitä tiukasti kiinni pitävä se tuntuntuu pakolta.

        "4 vuoden välein kävi lapista miehet, mutta eivät he opettaneet, että heihin pitäisi luottaa."

        Miksi sitten väitätätte, että he ovat korottaneet itsensä? Käyntivälit ovat vaihdelleet 1-9 vuoteen.

        "Esikoisille koko ajan syötetään ajatusta, että 1800 luvun lopun henkilöt Iisak Niku ja IIsak Kuoksu edelleen elävät, ja johtavat esikoislestadiolaista liikettä. Eivät johda."

        Mistä tällaista olet kuullut? Minä en ole kuullut koskaan. Niku ja Kuoksu kävivät Suomessa 1903- 1929 yhdessä kahdeksan kertaa ja Kuoksu vielä Nikun kuoleman jälkeen kerran v.1932. Heidän työnsä kuitenkin vielä elää. He laittoivat Suomessa alulle raamattullisen lähetystoimen ja kokosivat laumaa Herralle Jeesukselle, eikä oman selkänsä taakse, kuten eriseuraisilla on tapana.

        " Liikkeen nuoret eivät tiedä mitään siitä millainen liike oli. "

        Milloin, millainen? Älä aliarvioi nuoria. Meillä on valistuneet nuoret. Vaikka vanhat kääkät lähtivät valheopettajien perään, niin nuoret jäivät.

        " He laittoivat Suomessa alulle raamattullisen lähetystoimen ja kokosivat laumaa Herralle Jeesukselle, eikä oman selkänsä taakse, kuten eriseuraisilla on tapana. ". Tämä lause kun olisikin nykyään käytössä, mutta kun ei ole. Jokainen kokoaa laumaa oman selkänsä taakse, vain meidän seurakunnassa tai vain tässä kristillisyydessä voi tulla autuaaksi. Eikö tämä ole juuri sitä oman selän taakse kokoamista. Ajattelen että oikea seurakunta löytyy kaikkialla missä Jumalan Sana ja sakramentit puhtaasti jaetaan ja opetetaan. Se on kuitenkin Jumalan suuri armo ja ihmisen puolelta usko että tulee autuaaksi. Ja tällä uskolla tarkoitan että se uskoo kokonaisen Jumalan Sanan eikä vain osia siitä. Tähänkin joku tietenkin rupeaa viisastelemaan jotakin, mutta ei se haittaa. Tämä nyt olikin vähän vajavaisesti ja lyhyesti sanottu mutta totuus kuitenkin.


    • Anonyymi

      Ettekö t ejo voisi anta a noiden lapinherrojen olla omassaan ja päivittää itsenne tälle vuosiluvulle, kun mitää virkaa ei moisilla ole kenenkään uskonelämälle eikä Raamattu moisia ylipaimenia tunne missään muodossa !?

      Jokainen uskovien seurakunt ahoita aitse omien vanhimpien avula asiansa, mitä siihen muita tarvitaan!

      Miksi ette jo pääse noista isienne harhoista erilleen, miksi rakastatte heitä niin paljon että Raamatun oppi jää sivuun ja kaikenmoiset ihmeopit saa olla vallalla j a niitä pidetään hengissä yhä vain edelleen.

      • Anonyymi

        Tässä on aiheena muistelot. Jos sinua ei kiinnosta, niin älä lue. Et tunne raamattu siellä puhutaan paljon vanhimmista. Ei ole mitään harhoja ja ihmeoppeja, vaan raamatun mukainen Kristuksen oppi. Paavali kirjoittaa:

        17. Vanhimmat, jotka hyvin hallitsevat, pitää kaksinkertaisessa kunniassa pidettämän, erinomattain ne, jotka sanassa ja opissa työtä tekevät.
        18. Sillä Raamattu sanoo: ei sinun pidä riihtä tappavan härjän suuta sitoman kiinni, ja työmies on palkkansa ansainnut.
        19. Älä salli vanhinta vastaan yhtään kannetta, vaan kahden eli kolmen todistuksen kautta.
        20. Nuhtele niitä, jotka syntiä tekevät, kaikkein kuullen, että muutkin pelkäisivät.

        Apostolien teoissa on kirjoitettu:

        6. Niin apostolit ja vanhimmat tulivat kokoon, tätä puhetta tutkimaan.
        7. Mutta kuin suuri kamppaus ollut oli, nousi Pietari ja sanoi heille: miehet, rakkaat veljet! te tiedätte, että Jumala kauvan ennen tätä aikaa valitsi meidän seassamme, että pakanat piti minun suuni kautta evankeliumin sanan kuuleman ja uskoman.

        22. Silloin kelpasi apostoleille ja vanhimmille, koko seurakunnan kanssa, joukostansa valita miehiä ja lähettää Antiokiaan, Paavalin ja Barnabaan kanssa: nimittäin Juudaan, joka kutsuttiin Barsabas, ja Silaan, ylimmäiset miehet veljesten seassa.
        23. Ja kirjoittivat heidän kättensä kautta tällä tavalla: me apostolit ja vanhimmat veljet toivotamme veljille, jotka pakanoista Antiokiassa ja Syriassa ja Kilikiassa ovat, terveyttä!
        24. Että me olemme kuulleet, kuinka muutamat meiltä lähteneet ovat teitä opillansa eksyttäneet ja teidän sielujanne vaivanneet, sanoen: teidän pitää itsenne antaman ympärileikata ja lain pitämän; joille emme ole käskeneet.

        23. Ja kuin he olivat valinneet vanhimmat jokaiselle seurakunnalle, ja rukoilleet ja paastonneet, antoivat he heidät Herran haltuun, jonka päälle he uskoivat.

        17. Mutta hän lähetti Miletosta sanan Ephesoon ja kutsutti seurakunnan vanhimmat.
        18. Kuin he tulivat hänen tykönsä, sanoi hän heille: te tiedätte, kuinka minä olen ollut kaiken ajan teidän tykönänne ensimmäisestä päivästä, jona minä Asiaan tulin,
        19. Palvellen Herraa kaikella sydämen nöyryydellä, ja monilla kyyneleillä, ja kiusauksilla, jotka minulle Juudalaisten väijymisistä tapahtuivat:
        20. Etten minä ole mitään tarpeellista teiltä salannut, jota en minä ole teille ilmoittanut, ja olen teille opettanut julkisesti ja huone huoneelta,
        21. Todistain sekä Juudalaisille että Grekiläisille sitä kääntymystä, joka Jumalan tykö on, ja sitä uskoa, joka meidän Herran Jesuksen Kristuksen päälle on.

        17. Vaan kuin me tulimme Jerusalemiin, niin veljet mielellänsä meidät ottivat vastaan.
        18. Toisena päivänä meni Paavali meidän kanssamme Jakobin tykö, ja kaikki vanhimmat olivat läsnä.
        19. Kuin hän heitä oli tervehtinyt, jutteli hän järjestänsä, mitä Jumala oli hänen virkansa kutta pakanain seassa tehnyt.
        20. Mutta kuin he nämät kuulivat, kunnioittivat he Herraa ja sanoivat hänelle: sinä näet, rakas veli, kuinka monta tuhatta Juudalaista ovat uskoneet, ja ne kaikki lain puolesta kiivaat ovat.

        Jerusalemista, missä seurakunta on perustettu, johdettiin seurakuntaa niin pitkälle, kuin se oli levinnyt. Samoin on tällä etsikkoaikana. Paikka, jossa seurakunta on eläväksi syntynyt, on myös se paikka, mistä pidetään huolta niistä seurakunnista, mitkä ovat syntyneet eri valtakuntiin. Joka maassa ja joka paikkakunnalla on tietysti omat opettajansa, mutta oppi pysyy samana, kun on yksi paikka, jossa voidaan tutkia työaseita.

        Monissa seurakunnissa, missä ei ole tällaista johtoa, on joka paikkakunnalla erilainen oppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on aiheena muistelot. Jos sinua ei kiinnosta, niin älä lue. Et tunne raamattu siellä puhutaan paljon vanhimmista. Ei ole mitään harhoja ja ihmeoppeja, vaan raamatun mukainen Kristuksen oppi. Paavali kirjoittaa:

        17. Vanhimmat, jotka hyvin hallitsevat, pitää kaksinkertaisessa kunniassa pidettämän, erinomattain ne, jotka sanassa ja opissa työtä tekevät.
        18. Sillä Raamattu sanoo: ei sinun pidä riihtä tappavan härjän suuta sitoman kiinni, ja työmies on palkkansa ansainnut.
        19. Älä salli vanhinta vastaan yhtään kannetta, vaan kahden eli kolmen todistuksen kautta.
        20. Nuhtele niitä, jotka syntiä tekevät, kaikkein kuullen, että muutkin pelkäisivät.

        Apostolien teoissa on kirjoitettu:

        6. Niin apostolit ja vanhimmat tulivat kokoon, tätä puhetta tutkimaan.
        7. Mutta kuin suuri kamppaus ollut oli, nousi Pietari ja sanoi heille: miehet, rakkaat veljet! te tiedätte, että Jumala kauvan ennen tätä aikaa valitsi meidän seassamme, että pakanat piti minun suuni kautta evankeliumin sanan kuuleman ja uskoman.

        22. Silloin kelpasi apostoleille ja vanhimmille, koko seurakunnan kanssa, joukostansa valita miehiä ja lähettää Antiokiaan, Paavalin ja Barnabaan kanssa: nimittäin Juudaan, joka kutsuttiin Barsabas, ja Silaan, ylimmäiset miehet veljesten seassa.
        23. Ja kirjoittivat heidän kättensä kautta tällä tavalla: me apostolit ja vanhimmat veljet toivotamme veljille, jotka pakanoista Antiokiassa ja Syriassa ja Kilikiassa ovat, terveyttä!
        24. Että me olemme kuulleet, kuinka muutamat meiltä lähteneet ovat teitä opillansa eksyttäneet ja teidän sielujanne vaivanneet, sanoen: teidän pitää itsenne antaman ympärileikata ja lain pitämän; joille emme ole käskeneet.

        23. Ja kuin he olivat valinneet vanhimmat jokaiselle seurakunnalle, ja rukoilleet ja paastonneet, antoivat he heidät Herran haltuun, jonka päälle he uskoivat.

        17. Mutta hän lähetti Miletosta sanan Ephesoon ja kutsutti seurakunnan vanhimmat.
        18. Kuin he tulivat hänen tykönsä, sanoi hän heille: te tiedätte, kuinka minä olen ollut kaiken ajan teidän tykönänne ensimmäisestä päivästä, jona minä Asiaan tulin,
        19. Palvellen Herraa kaikella sydämen nöyryydellä, ja monilla kyyneleillä, ja kiusauksilla, jotka minulle Juudalaisten väijymisistä tapahtuivat:
        20. Etten minä ole mitään tarpeellista teiltä salannut, jota en minä ole teille ilmoittanut, ja olen teille opettanut julkisesti ja huone huoneelta,
        21. Todistain sekä Juudalaisille että Grekiläisille sitä kääntymystä, joka Jumalan tykö on, ja sitä uskoa, joka meidän Herran Jesuksen Kristuksen päälle on.

        17. Vaan kuin me tulimme Jerusalemiin, niin veljet mielellänsä meidät ottivat vastaan.
        18. Toisena päivänä meni Paavali meidän kanssamme Jakobin tykö, ja kaikki vanhimmat olivat läsnä.
        19. Kuin hän heitä oli tervehtinyt, jutteli hän järjestänsä, mitä Jumala oli hänen virkansa kutta pakanain seassa tehnyt.
        20. Mutta kuin he nämät kuulivat, kunnioittivat he Herraa ja sanoivat hänelle: sinä näet, rakas veli, kuinka monta tuhatta Juudalaista ovat uskoneet, ja ne kaikki lain puolesta kiivaat ovat.

        Jerusalemista, missä seurakunta on perustettu, johdettiin seurakuntaa niin pitkälle, kuin se oli levinnyt. Samoin on tällä etsikkoaikana. Paikka, jossa seurakunta on eläväksi syntynyt, on myös se paikka, mistä pidetään huolta niistä seurakunnista, mitkä ovat syntyneet eri valtakuntiin. Joka maassa ja joka paikkakunnalla on tietysti omat opettajansa, mutta oppi pysyy samana, kun on yksi paikka, jossa voidaan tutkia työaseita.

        Monissa seurakunnissa, missä ei ole tällaista johtoa, on joka paikkakunnalla erilainen oppi.

        Galatalaiskirje :
        1:18 Sitte kolmen vuoden perästä tulin minä Jerusalemiin Pietaria oppimaan ja olin hänen kanssansa viisitoistakymmentä päivää.
        1:19 Mutta en minä muita apostoleita yhtään nähnyt paitsi Jakobia, Herran veljeä.
        1:20 Mutta sen, mitä minä teille kirjoitan, katso, Jumala tietää, etten minä valehtele.
        1:21 Sitte tulin minä Syrian ja Kilikian maakuntiin.
        1:22 Ja minä olin tuntematoin kasvoista niille Juudean seurakunnille, jotka olivat Kristuksessa.
        1:23 Mutta he olivat ainoastaan kuulleet, että se, joka meitä muinen vainosi, hän saarnaa nyt uskoa, jota hän muinen hävitti,
        1:24 Ja kiittivät minun tähteni Jumalaa.
        2:1 Sitte neljäntoistakymmenen vuoden perästä menin minä taas Barnabaan kanssa ylös Jerusalemiin ja otin Tituksen kanssani.
        2:2 Ja minä menin ylös ilmoituksen jälkeen ja asetin heidän eteensä sen evankeliumin, jota minä pakanain seassa julistan: mutta erinomaisesti niiden eteen, jotka jonakin pidetään, etten minä hukkaan juoksisi elikkä olisi jo juossut.
        2:3 Mutta ei Titustakaan, joka minun kanssani oli, vaadittu itsiänsä ympärileikkauttamaan, vaikka hän Grekiläinen oli.
        2:4 Sillä kuin muutamat väärät veljet tunkeutuivat sisälle, ja jo olivat tulleet sisälle koettelemaan meidän vapauttamme, joka meillä Kristuksessa Jesuksessa on, että he meitä orjuuteen vaatisivat;
        2:5 Emmepä me tosin niille hetkeksikään myöntyneet kuuliaisuuteen, että evankeliumin totuus teidän tykönänne pysyväinen olis.
        2:6 Mutta niihin, jotka jonakin pidetään, minkäkaltaiset he muinen olivat, ei minun mitään tule: ei Jumala katso ihmisen muotoa; sillä ne, jotka jonakin pidetään, ei minulle mitään opettaneet. Jne...


    • Anonyymi

      Miksi sinä rakastat noita asiattomia kirjoituksiasi ja omia käsityksiäsi niin, ettet voi kunnoittaa toisten vakaumusta ja lain suojaamaa uskonrauhaa.

      Menppä mäntti vihdoin itseesi, äläkä kuluta aikaasi tällaiseen turhaan jaaritteluun ja panetteluun netissä.

      • Anonyymi

        Kyllä se olet sinä, joka täällä panettelee ja kertoo omiaan, koska et ole koskaan käsittänyt kristillisyyttä oikein. Ensin olit omassa vanhurskaudessa, vaikka siihen ei ole opetettu, ja sitten menit toiselle laidalle. Kultainen keskitie on paras.

        Sinun kaltaisia on monia. Eräskin minulle läheinen henkilö oli kiinni toisten viossa. Häneltä meni ereskin ehtoolliskirkko aivan pieleen kun katsoi jonkun vaatteita ja ihmetteli, että tollaisena tulee kirkkoon. Hän kuitenkin erehtyi henkilössä, se ei ollutkaan se, joksi sitä luuli.

        Myöhemmin hän sanoi, ettei katsele enää toisten vikoja, mutta kuitenkin haukkui vanhimmat ja piti heidän saarnoja huutamisena. Kuitenkin kuunteli radio deistä kaiken maailman huutajia kuten Koivistoa. Hankki hänen kirjojaan jne. Kerran kuuntelin autossa Koivistoa. Lapset kysyivät, että oko toi helppoheikki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se olet sinä, joka täällä panettelee ja kertoo omiaan, koska et ole koskaan käsittänyt kristillisyyttä oikein. Ensin olit omassa vanhurskaudessa, vaikka siihen ei ole opetettu, ja sitten menit toiselle laidalle. Kultainen keskitie on paras.

        Sinun kaltaisia on monia. Eräskin minulle läheinen henkilö oli kiinni toisten viossa. Häneltä meni ereskin ehtoolliskirkko aivan pieleen kun katsoi jonkun vaatteita ja ihmetteli, että tollaisena tulee kirkkoon. Hän kuitenkin erehtyi henkilössä, se ei ollutkaan se, joksi sitä luuli.

        Myöhemmin hän sanoi, ettei katsele enää toisten vikoja, mutta kuitenkin haukkui vanhimmat ja piti heidän saarnoja huutamisena. Kuitenkin kuunteli radio deistä kaiken maailman huutajia kuten Koivistoa. Hankki hänen kirjojaan jne. Kerran kuuntelin autossa Koivistoa. Lapset kysyivät, että oko toi helppoheikki?

        Meneekö nämä herrat nukkumaan hyvällä omallatunnolla?


      • Anonyymi

        Ymmärrän kyllä että omanvanhurskauden rautavitjoissa kamppaileva kadentii ja vihaa sitä totuutta, Jeesusta Kristusta, joka ainoana tekee syntisestä vapaan vanhurskaan ja pyhän, - ihan armosta ilman omia ansioita ja tuota surkeata ihmisoppien paljoutta ja ihmispalvontaa.

        Tuollaista ei ole kuitenkaan pakko sietää että nimimerkkiä ei kunnioiteta kirjoitellaan tuntematytomien ihmisten nimiä nettiin, ja väitetään totuudenpuhujaa valehtelijaksi.

        Kun vuosikymmeniä tällaisissa ihmisoppien pauloissa elää kyllä sen liikkeen tuntee.
        Syy miksi kirjoitan, on se, että vaikka yksikin liikkeessä vankina elävä vapautuisi Kristuksen evankeliumin uskomisen kautta tuon liikkeen pauloista, niin en olisi turhaan työtä tehnyt. Ja ennen kaikkea on suuri ilo kun vanki vapautuu, sen tietää vasta sitten kun on vapaaksi päässyt.

        Panettelemisistanne vastaatte Herralle, se on varma asia. Totuus kunj ei pala tulessakaan.
        Kaikki löytyy lisäksi nauhoitettuna, ei ole pienintäkään epäilystä siitä kuinka esikoislestadiolaisuudessa kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä että omanvanhurskauden rautavitjoissa kamppaileva kadentii ja vihaa sitä totuutta, Jeesusta Kristusta, joka ainoana tekee syntisestä vapaan vanhurskaan ja pyhän, - ihan armosta ilman omia ansioita ja tuota surkeata ihmisoppien paljoutta ja ihmispalvontaa.

        Tuollaista ei ole kuitenkaan pakko sietää että nimimerkkiä ei kunnioiteta kirjoitellaan tuntematytomien ihmisten nimiä nettiin, ja väitetään totuudenpuhujaa valehtelijaksi.

        Kun vuosikymmeniä tällaisissa ihmisoppien pauloissa elää kyllä sen liikkeen tuntee.
        Syy miksi kirjoitan, on se, että vaikka yksikin liikkeessä vankina elävä vapautuisi Kristuksen evankeliumin uskomisen kautta tuon liikkeen pauloista, niin en olisi turhaan työtä tehnyt. Ja ennen kaikkea on suuri ilo kun vanki vapautuu, sen tietää vasta sitten kun on vapaaksi päässyt.

        Panettelemisistanne vastaatte Herralle, se on varma asia. Totuus kunj ei pala tulessakaan.
        Kaikki löytyy lisäksi nauhoitettuna, ei ole pienintäkään epäilystä siitä kuinka esikoislestadiolaisuudessa kävi.

        Kaikki me olemme joka sanasta tilillä, minä ja sinäkin. Asiattomista kirjoituksista taitaa se kuninkuus tulla kyllä sinulle. Ne jakamasi helvetin tuomiot, joissa lupasit nauttia ja katsoa vieressä. Naisien nimittely mulkkujen tyhjennyspaikaksi kertoo sielunelämästäsi varsin paljon. Tuon pyhyytesi ja vanhurskautesi pystyt kyllä hyvin piilottamaan, sitä ei kyllä huomaa ollenkaan. En usko noita kadehtijoita olevan, sääli ja häpeä puolestasi ovat varmaan voitolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se olet sinä, joka täällä panettelee ja kertoo omiaan, koska et ole koskaan käsittänyt kristillisyyttä oikein. Ensin olit omassa vanhurskaudessa, vaikka siihen ei ole opetettu, ja sitten menit toiselle laidalle. Kultainen keskitie on paras.

        Sinun kaltaisia on monia. Eräskin minulle läheinen henkilö oli kiinni toisten viossa. Häneltä meni ereskin ehtoolliskirkko aivan pieleen kun katsoi jonkun vaatteita ja ihmetteli, että tollaisena tulee kirkkoon. Hän kuitenkin erehtyi henkilössä, se ei ollutkaan se, joksi sitä luuli.

        Myöhemmin hän sanoi, ettei katsele enää toisten vikoja, mutta kuitenkin haukkui vanhimmat ja piti heidän saarnoja huutamisena. Kuitenkin kuunteli radio deistä kaiken maailman huutajia kuten Koivistoa. Hankki hänen kirjojaan jne. Kerran kuuntelin autossa Koivistoa. Lapset kysyivät, että oko toi helppoheikki?

        Etkö tosiaan itse huomaa nyt sitä, että sinä olet kiinni toisten vioissa?

        "Kerran kuuntelin autossa Koivistoa. Lapset kysyivät, että oko toi helppoheikki?" Mitä tuolla halusit todistella?

        Oletkos kuunteluttanut heillä Oddin saarnaa autossa? Mitähän siitä kommentoisi jälkikasvusi?


    • Anonyymi

      Tuolla oli eräs säälittävä yksityiskohta jonkun viestissä, että Raamattu puhuu vanhimmista.

      Kannattaa tutustua Raamatusta heihin, joita Raamattu kutsuu vanhimmiksi.

      Raamatrussa ei ole sanaakaan esikoislestadiolaisuudesta, tämä vinkkinä.

      Raamattu ei myöskään korota ketään vanhimpia muiden yläpuolelle, eivätkä nämä Raamatun vanhimmat leiki Jumalaa, joka on esikoislestadiolaisuudessa hyvin monien säälittävä ominaisuus.

      Raamatussa on vain YKSI Herra, ja häntä kirkastavat kaikki Raamatun vanhimmat.

      Kukaan kristitty ei ikinä usko vanhimpiin, eikä minkään nimisiin laisuuksiin, vaan he uskovat Jeesukseen Kristukseen, johon kaikki Raamatun vanhimmatkin uskovat yhdessä koko maailmanlaajuisen Kristukseen uskovien joukon kanssa. .

    • Anonyymi

      Voi rakkaat kristinuskoa tuntemattomat hekulit, ei taivaan valtakunta ole pienelle esikoislestadioplaisten joukolle valmistettu. Nimitykset joita liikkeeseen kuuluneista käytätte, ovat häpeällisiä. Kaikki ihmiset ovat Jumalan edessä aivan samanarvoisia.

      Kuvottaa tuo ihmispalvonta ja ihmisten korottaminen toisten ihmisten yläpuolelle, ihan oikeasti. Se on myös kaikkivaltiaan Jumalan pilkkaamista, kun heikosta syntisestä ihmisestä tehdää Jumalan kuva ja sitä aletaan palvomaan.

      Ei Lestadiuskaan itsestään tai nimeään kantavasta herätyksestä mitään patsasta ja nehustania ole tehnyt, hän todisti Jeesuksesta syntisten Vapahtajana. Hävetkää! Tehkää parannus.

      • Anonyymi

        Jeesus sanoo:

        13. Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
        14. Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
        15. Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet.
        16. Heidän hedelmistänsä te tunnette heidät: hakeeko joku viinamarjoja orjantappuroista, taikka fikunia ohdakkeista?
        17. Niin jokainen hyvä puu kasvaa hyvät hedelmät; mutta mädännyt puu kasvaa häijyt hedelmät.
        18. Hyvä puu ei taida häijyjä hedelmiä kasvaa, eikä mädännyt puu hyviä hedelmiä kasvaa.
        19. Jokainen puu, joka ei kasva hyvää hedelmää, hakataan pois, ja tuleen heitetään.
        20. Sentähden tuntekaat heitä hedelmistänsä.
        21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?
        23. Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus sanoo:

        13. Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
        14. Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
        15. Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet.
        16. Heidän hedelmistänsä te tunnette heidät: hakeeko joku viinamarjoja orjantappuroista, taikka fikunia ohdakkeista?
        17. Niin jokainen hyvä puu kasvaa hyvät hedelmät; mutta mädännyt puu kasvaa häijyt hedelmät.
        18. Hyvä puu ei taida häijyjä hedelmiä kasvaa, eikä mädännyt puu hyviä hedelmiä kasvaa.
        19. Jokainen puu, joka ei kasva hyvää hedelmää, hakataan pois, ja tuleen heitetään.
        20. Sentähden tuntekaat heitä hedelmistänsä.
        21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: Herra, Herra! pidä tuleman taivaan valtakuntaan; mutta joka tekee minun isäni tahdon, joka on taivaissa.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: Herra, Herra! emmekö me sinun nimes kautta ennustaneet, ja sinun nimelläs ajaneet ulos perkeleitä, ja ole sinun nimes kautta monta väkevää työtä tehneet?
        23. Ja silloin minä tunnustan, en minä teitä ikänä tuntenut: menkäät pois minun tyköäni, te väärintekiät.

        Thdistykseesi ja den johtajiin uskova fariseus tee parannus ja usko evankeliumi.

        Jeesukdelta saat kaiken lahjaksi kun luovut oman vanhusrkautesi rakentamisesta ja sustut tunnustamaan olevasi tyhjä, kokosyntinen ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Thdistykseesi ja den johtajiin uskova fariseus tee parannus ja usko evankeliumi.

        Jeesukdelta saat kaiken lahjaksi kun luovut oman vanhusrkautesi rakentamisesta ja sustut tunnustamaan olevasi tyhjä, kokosyntinen ihminen.

        Mutta nämä sanathan on sanonut Jeesus, synnitön!?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe