Liikenneympyrässä eteen ajo

Anonyymi

Nyt alkaa joka päivästä olla tuo.Ei kun eteen ajetaan.Joko vanhus tai narkki.Ajetaan miten sattuu.Tänään joku vaari katso oikeudekseen vaan ajaa,kolari oli senttien päässä.Muuttuko tuo väustämisvelvollisuus niin että liikenneympyrässäkin jarrutat päästät muut liittymään..rekka linjaauto hyvimpä onnistuisi.Miten väistät perävaunullista pitkää rekkaa,antaako se tilaa tulla?! tuskin!Liikenteessä röyhketdellä ole mitään rajaa.Ammattikuskit sentään suurinosa osaa ajaa hyvin.Aikataulut heilläkin se pitää ymmärtää.Annetaan me joilla ei kiire mihkään, tilaa työtään tiellä tekeville.

25

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Viime viikolla yksi torvi meinasi tulla päälle kun ajoin polkupyörällä liikenneympyrän yhteydessä olevalle pyörätien jatkeelle (jonka edessä on kolmio). Usean kerran vuodessa meinaa joku ajaa päälle kyseisessä paikassa.

      • Anonyymi

        Jokaisella on velvollisuus katsoa ympärilleen ja tarvittaessa myös luopua omista oikeuksistaan jos tilanne niin vaatii. Aivan joka ikiselle autoilijalle tuollaiset liikenneympyrät, joissa joutuu väistämään myös kevyttä liikennettä, ovat ärsyttäviä. Ensiksi pitää katsoa ettei kukaan tohelo "hyppää" tai pyöräile yllättäen eteen (suurimmalla osalla pyöräilijöistä tilannenopeus on jatkuvasti liian kova). Kun kevyen liikenteen toheloista on selvitty niin heti perään pitää varoa liikenneympyrässä jo olevia autoilevia toheloita. Tässä tapauksessa toheloilla tarkoitan niitä jotka eivät osaa käyttää vilkkua tai ajavat niin kovaa, että auto juuri ja juuri enää pysyy tiellä.

        Tilannetta vaikeuttaa huomattavasti jos liikenneympyrä on kaksikaistainen, kuten Jyväskylän Vaajakoskella. Tosin siinä ympyrässä ei ole suojateitä tai pyörätien jatkeita. Kyseinen ympyrä on kuitenkin todella surkeasti suunniteltu ja sen näkee eritoten ruuhka-aikaan jos joutuu ajamaan Vaajakosken keskustasta päin kohti Kuopiota. Tässä kiertoliittymässä on tapahtunut lukuisia törmäyksiä ja vielä enemmän läheltä piti-tilanteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella on velvollisuus katsoa ympärilleen ja tarvittaessa myös luopua omista oikeuksistaan jos tilanne niin vaatii. Aivan joka ikiselle autoilijalle tuollaiset liikenneympyrät, joissa joutuu väistämään myös kevyttä liikennettä, ovat ärsyttäviä. Ensiksi pitää katsoa ettei kukaan tohelo "hyppää" tai pyöräile yllättäen eteen (suurimmalla osalla pyöräilijöistä tilannenopeus on jatkuvasti liian kova). Kun kevyen liikenteen toheloista on selvitty niin heti perään pitää varoa liikenneympyrässä jo olevia autoilevia toheloita. Tässä tapauksessa toheloilla tarkoitan niitä jotka eivät osaa käyttää vilkkua tai ajavat niin kovaa, että auto juuri ja juuri enää pysyy tiellä.

        Tilannetta vaikeuttaa huomattavasti jos liikenneympyrä on kaksikaistainen, kuten Jyväskylän Vaajakoskella. Tosin siinä ympyrässä ei ole suojateitä tai pyörätien jatkeita. Kyseinen ympyrä on kuitenkin todella surkeasti suunniteltu ja sen näkee eritoten ruuhka-aikaan jos joutuu ajamaan Vaajakosken keskustasta päin kohti Kuopiota. Tässä kiertoliittymässä on tapahtunut lukuisia törmäyksiä ja vielä enemmän läheltä piti-tilanteita.

        Olivat tilanteet miten ärsyttäviä tahansa, niin on silti toimittava sääntöjen mukaisesti. Kukaan ei hyppää yhtään minnekään tuossa kohtaa. Selvät sävelet tilanteessa että kuka väistää ketäkin. Toimi niiden mukaisesti ja aja tilanteen vaatimalla sopivalla nopeudella että pystyt noudattamaan velvollisuuksiasi.

        https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/kuvat/Liikenteessa/Ennakointi/liikenneympyra_med.jpg


      • Anonyymi

        Väitän että suurin syy ongelmiin ja "läheltä piti" tilanteisiin, on autoilijoiden liian luja nopeus tilanteessa. Jos pyörätien jatkeen edessä on väistämiseen velvoittava liikennemerkki, niin ei ole mitään epäselvää väistämisvelvollisuuden suhteen.

        Monet kitisevät siitä, että moottoritielle liittyjät eivät noudata kolmiota ja tunkevat sinne miten sattuu. Liikenneympyrää ennen on ihan samalainen kolmio ja velvoittaa ihan samalla tavalla väistämään.


      • Anonyymi

        Eihän auto edes saa mennä ympyrään, jos se ei ole vapaa ja sieltä poistuessa pitää olla tie myös esteetön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän auto edes saa mennä ympyrään, jos se ei ole vapaa ja sieltä poistuessa pitää olla tie myös esteetön.

        Minkä mukaan liikenneympyrään ei saa mennä, jos se ei ole vapaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä mukaan liikenneympyrään ei saa mennä, jos se ei ole vapaa?

        Sen mukaan, että jos liikenneympyrä on TÄYNNÄ autoja, eikä näin ollen ole siis nk. vapaa, ja sinä työnnät autosi keulan ympyrään, tapahtuu väistämättä törmäys. Oliko se noin vaikea ymmärtää vai teitkö tietoisesti itsestäsi tyhmän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen mukaan, että jos liikenneympyrä on TÄYNNÄ autoja, eikä näin ollen ole siis nk. vapaa, ja sinä työnnät autosi keulan ympyrään, tapahtuu väistämättä törmäys. Oliko se noin vaikea ymmärtää vai teitkö tietoisesti itsestäsi tyhmän?

        Teki se


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen mukaan, että jos liikenneympyrä on TÄYNNÄ autoja, eikä näin ollen ole siis nk. vapaa, ja sinä työnnät autosi keulan ympyrään, tapahtuu väistämättä törmäys. Oliko se noin vaikea ymmärtää vai teitkö tietoisesti itsestäsi tyhmän?

        Liikenneympyrä ei ole vapaa, jos siellä on yksi auto, mutta silti sinne voi mennä.
        Vai oletko edelleen sitä mieltä, ettei sinne saa mennä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneympyrä ei ole vapaa, jos siellä on yksi auto, mutta silti sinne voi mennä.
        Vai oletko edelleen sitä mieltä, ettei sinne saa mennä?

        En ole sitä mieltä, vaan sitä, että jos ympyrässä on tilaa vaikka yhdellekin autolle, ympyrä on silloin VAPAA ja sinne voi autolla hyvin mennä muiden joukkoon. Sinun logiikallasi Suomen maantietkään ei ole vapaita, koska niillä ajaa ko muita autoja!? Suomen maantiet ovat siis kaikki varattuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole sitä mieltä, vaan sitä, että jos ympyrässä on tilaa vaikka yhdellekin autolle, ympyrä on silloin VAPAA ja sinne voi autolla hyvin mennä muiden joukkoon. Sinun logiikallasi Suomen maantietkään ei ole vapaita, koska niillä ajaa ko muita autoja!? Suomen maantiet ovat siis kaikki varattuja.

        Eihän tässä asiassa ole tolkkua väitellä siitä, milloin liikenneympyrä on vapaa ja milloin ei. Ratkaisevaa on se, onko kolmion takaa tulevalla joku, jota tulee pippeli väistää. Siihen vaikuttaa moni asia, kuten ympyrässä ajavien etäisyys, nopeus ja suunta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olivat tilanteet miten ärsyttäviä tahansa, niin on silti toimittava sääntöjen mukaisesti. Kukaan ei hyppää yhtään minnekään tuossa kohtaa. Selvät sävelet tilanteessa että kuka väistää ketäkin. Toimi niiden mukaisesti ja aja tilanteen vaatimalla sopivalla nopeudella että pystyt noudattamaan velvollisuuksiasi.

        https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/kuvat/Liikenteessa/Ennakointi/liikenneympyra_med.jpg

        Omilla säännöillään liikkuvia on aivan yhtä paljon niin moottoriajoenuvoilla liikkuvissa kuin kävelijöissä ja pyöräilijöissäkin. On kuitenkin totta, että niitä oikeita ja virallisia sääntöjä kuuluisia KAIKKIEN noudattaa.

        Kuten jo heti viestini alussa kerroin niin "jokaisella on velvollisuus katsoa ympärilleen ja tarvittaessa myös luopua omista oikeuksistaan jos tilanne niin vaatii". Tämä koskee, valitettavasti, pääsääntöisesti kevyttä liikennettä ihan käytännön syistä.

        Mainitsin myös, että "suurimmalla osalla pyöräilijöistä tilannenopeus on jatkuvasti liian kova" ja tuo on ihan oikea fakta. Valitettavasti myös hyvin monella autoilijalla nopeudet ovat nykypäivänä aivan liian suuria tilanteisiin nähden.

        Loppuun haluan kuitenkin lisätä, että pyöräilijät ja kävelijät rikkovat liikennesääntöjä autoilijoita enemmän. Ne rikkomukset eivät kutienkaan välttämättä ole mitenkään "vakavia". Esimerkiksi autoilijatt ajavat harvoin punaisia päin, ainakaan tahallisesti. Pyöräilijät ja kävelijät taas menevät punaisia päin huomattavati enemmän. Tämä on ihan tilastollinen fakta jonka jokainen voi itse todeta seuraamalla liikennettä jonkin kaupungin keskustassa.


    • Anonyymi

      Autoilijat ovat pilanneet maineensa käyttäytymisellään ja jatkuvilla sääntöjen pilkkaamisellaan.

      • Anonyymi

        Mutta pyöräilijät ovat pilanneet maineensa tietämättömyydellään ja tyhmyydellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta pyöräilijät ovat pilanneet maineensa tietämättömyydellään ja tyhmyydellään.

        Ja nettikirjoittelijat ihan vain yhdellä lyhyellä viestillä.

        Väität kaikkien pyöräilijöiden olevan tietämättömiä ja tyhmiä. Millä perustella?

        Minulla on auto ja polkupyörä. Ajan pyörällä useammin kuin autolla, mutta jälkimmäisellä aina pitemmästi. Olenko autoilija vai pyöräilijä?

        Liikennevälineestä riippumatta noudatan liikennesääntöjä. Ja tunnen ne selvästi keskimääräistä kulkijaa paremmin. Osaan esimerkiksi jarruttaa pyörällä ja tarvittaessa pysäyttää sen suojatien edessä... ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nettikirjoittelijat ihan vain yhdellä lyhyellä viestillä.

        Väität kaikkien pyöräilijöiden olevan tietämättömiä ja tyhmiä. Millä perustella?

        Minulla on auto ja polkupyörä. Ajan pyörällä useammin kuin autolla, mutta jälkimmäisellä aina pitemmästi. Olenko autoilija vai pyöräilijä?

        Liikennevälineestä riippumatta noudatan liikennesääntöjä. Ja tunnen ne selvästi keskimääräistä kulkijaa paremmin. Osaan esimerkiksi jarruttaa pyörällä ja tarvittaessa pysäyttää sen suojatien edessä... ;-)

        Yksi pieni pointti. Tarkoitit suojatien sijaan varmaankin pyörätien jatketta, eikös vain?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi pieni pointti. Tarkoitit suojatien sijaan varmaankin pyörätien jatketta, eikös vain?

        Ei, suojatien eteen on pysähdyttävä, antamaan tietä jalankulkijoille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, suojatien eteen on pysähdyttävä, antamaan tietä jalankulkijoille

        Ahaaa..., olitkin ajoradalla ajava pyöräilijä. Asia selvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, suojatien eteen on pysähdyttävä, antamaan tietä jalankulkijoille

        Minkä mukaan suojatien eteen on pysähdyttävä antamaan tietä jalankulkijoille?
        Väität tuntevasi liikennesäännöt "selvästi keskimääräistä kulkijaa paremmin", mutta et näköjään hallitse edes suojatien sääntöjä.

        Jospa opettelisit ne liikennesäännöt ja tule vasta sitten kehuskelemaan osaamistasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, suojatien eteen on pysähdyttävä, antamaan tietä jalankulkijoille

        Kukaan eikä mikään pakota pysähtymään suojatien eteen antaakseen tietä jalankulkijoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä mukaan suojatien eteen on pysähdyttävä antamaan tietä jalankulkijoille?
        Väität tuntevasi liikennesäännöt "selvästi keskimääräistä kulkijaa paremmin", mutta et näköjään hallitse edes suojatien sääntöjä.

        Jospa opettelisit ne liikennesäännöt ja tule vasta sitten kehuskelemaan osaamistasi.

        Mites olis tieliikennelaki, taitaa olla ihan yksinkertaisimmista jutuista ymmärtää jalankulkija joka on astumassa suojatielle, menee sinua ennen, no oliko kova paikka kun noin ärsyynnyit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites olis tieliikennelaki, taitaa olla ihan yksinkertaisimmista jutuista ymmärtää jalankulkija joka on astumassa suojatielle, menee sinua ennen, no oliko kova paikka kun noin ärsyynnyit?

        Laissa lukee näin: "Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."

        Tuo "esteetön kulku" ei suoraan tarkoita pysähtymistä, vaan voi hiljentää niin, että jalankulkijat pääsevät turvallisesti ja estymättä yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites olis tieliikennelaki, taitaa olla ihan yksinkertaisimmista jutuista ymmärtää jalankulkija joka on astumassa suojatielle, menee sinua ennen, no oliko kova paikka kun noin ärsyynnyit?

        Laitatko lainauksen tieliikennelain kohdasta, jossa määrätään noin?

        Ai et laita :)))))

        Opettele nyt vaan ne liikennesäännöt, ennen kun tulet tekemään itsestäsi pellen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laitatko lainauksen tieliikennelain kohdasta, jossa määrätään noin?

        Ai et laita :)))))

        Opettele nyt vaan ne liikennesäännöt, ennen kun tulet tekemään itsestäsi pellen.

        Lainlaatija on mieltynyt käsitteeseen "esteetön kulku", ja sitä on myös käytetty uuden lain pykälässä 28, kun ajoneuvoa käsketään väistämään jalankulkijaa suojatiellä. Samassa pykälässä myös määrätään, milloin tulee lisäksi pysähtyä.

        Kun "antaa vauhtia" jalankulkijalle, joka ylittää katua suojateiden välissä, ei kaiketi "estä" hänen kadun ylitystään.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Lainlaatija on mieltynyt käsitteeseen "esteetön kulku", ja sitä on myös käytetty uuden lain pykälässä 28, kun ajoneuvoa käsketään väistämään jalankulkijaa suojatiellä. Samassa pykälässä myös määrätään, milloin tulee lisäksi pysähtyä.

        Kun "antaa vauhtia" jalankulkijalle, joka ylittää katua suojateiden välissä, ei kaiketi "estä" hänen kadun ylitystään.

        Vaikka toinen sattuu tekemään väärin, niin se ei oikeuta itseä rikkomaan lakia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7773
    2. 112
      6036
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5187
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4546
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3230
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      63
      3014
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2948
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2454
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2066
    Aihe