Kirkon ja kaupungin päätoimittaja, pappi Heinimäki, vaatii pääkirjoituksessaan, 14.5. Nro 10, perheneuvonnan pitämistä ilmaisena. Espoon srk:t valmistelevat maksullisuutta. Espoon kaupunki tuki toimintaa maksamalla 1/3:n kuluista, mutta irtisanoi sopimuksen hankintalakiin ja säästöpaineisiin vedoten. Taas sama vanha huomio - kirkko ei tee hyvää, ellei saa houkuteltua mukaan ulkopuolista rahoittajaa.
Kirkko käynnisti perheneuvonnan sodan jälkeen tukemaan sodan traumatisoimia perheitä. "Kun rahat eivät riittäneet, (tai kirkko pihisti tapansa mukaan muuten vaan) lisäapua kerättiin teollisuuspampuilta. "Kerrankin on pappi oikealla asialla", murahti vuorineuvos Haarla, ja antoi pyydetyt rahat."
Heinimäki on (papiksi) yllättävän rehellinen, ainakin ajoittain.
"On pakko tehdä arvovalintoja. Kirkko on veroja kantava organisaatio, jossa seurakuntalaisten valtava enemmistö kustantaa pienen aktiivijoukon hengellisen harrastustoiminnan." Hienosti sanottu Jaakko!
"Tulojen pienentyessä kirkon on pakko miettiä rahojensa järkevää suuntaamista, eikä vain höyläillä tasaisesti vähän jokapuolelta."
"Kirkon perheneuvonnan oltava ilmaista"
59
150
Vastaukset
- Anonyymi
Kirkko valehtelee kaikesta omaksi edukseen, nyt se on loppu, kaikki on julkista.
- Anonyymi
Ns. liberaalipapit ovat ajoittain rehellisiä, fundamentalistit eivät koskaan.
- Anonyymi
Nyt en ole lukenut joten en kartalla. Tarkoitatko kirkkoon kuuluvia vai kuulumattomia. Suunnitteleeko Espoon srk myös kirkkoon kuuluville makusullisuutta.
- Anonyymi
Ei käy ilmi tuosta pääkirjoituksesta. Käsitykseni mukaan kirkko ei erottele jäseniä ja ei-jäseniä perheneuvonnassa. En tosi ole varma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei käy ilmi tuosta pääkirjoituksesta. Käsitykseni mukaan kirkko ei erottele jäseniä ja ei-jäseniä perheneuvonnassa. En tosi ole varma.
Kirkon Perheasianneuvottelukeskukset ovat kaikille ilmaisia, samoin kuin muukin diakonia ja sielunhoito. Jäsenkirjoja, uskontokuntaa, uskonnottomuutta, sukupuolista suuntautuneisuutta, avioliittoa tai avoliittoa, poliittista puoluetta tms ei kysellä. Voin suositella.
Terv. luterilainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirkon Perheasianneuvottelukeskukset ovat kaikille ilmaisia, samoin kuin muukin diakonia ja sielunhoito. Jäsenkirjoja, uskontokuntaa, uskonnottomuutta, sukupuolista suuntautuneisuutta, avioliittoa tai avoliittoa, poliittista puoluetta tms ei kysellä. Voin suositella.
Terv. luterilainenKaikki saavat yhtä surkeaa palvelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki saavat yhtä surkeaa palvelua.
Avaatko väittämääsi. Olisi tosi mielenkiintoista kuullu, millä tavalla apu on surkea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avaatko väittämääsi. Olisi tosi mielenkiintoista kuullu, millä tavalla apu on surkea.
Perheneuvojana oli pappi jolla ei ollut koulutusta perheneuvojaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perheneuvojana oli pappi jolla ei ollut koulutusta perheneuvojaksi.
Tuo on perusteltu kysymys, että mikä on kirkon perheneuvojien koulutus ja pätevyys siihen hommaan.
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on perusteltu kysymys, että mikä on kirkon perheneuvojien koulutus ja pätevyys siihen hommaan.
Osittain sama kuin kysyisi ihmeparantajien koulutusta.
Jos ihminen tarvitsee tai kokee tarvitsevansa jotakin ns. terapiaa niin menkää nyt herran jestas sinne terveydenhuoltoon joka on meillä ihan sitä priimaluokkaa.
Jos taas haluaa vaan jutella vaikkei olisi uskonnollinenkaan dileema niin tuohon käy pappi tai vaikka hyvä ystävä.
On ihan hyvä, että kirkko yrittää kantaa kortensa kekoon myös perheasiassa ja osa noista ihmisistä on ihan oikeita terapeutteja mutta tuokin pitää tavallaan itse ymmärtää, en minäkään soita putkimiehelle jos meillä sähkö lakkaa tulemasta :dAnonyymi kirjoitti:
Tuo on perusteltu kysymys, että mikä on kirkon perheneuvojien koulutus ja pätevyys siihen hommaan.
Perheneuvojilla on hyvä koulutus ”Tullessaan valituksi perheneuvojaksi perheneuvoja sitoutuu noin kolme vuotta kestävään perheneuvojan erikoistumiskoulutukseen, jonka järjestää kirkkohallituksen kasvatus- ja perheasiain yksikkö.”
”Vuonna 2003 voimaantulleen päätöksen mukaan kirkon perheneuvojan peruskoulutus voi olla teologin, psykologin tai muu perheneuvontatyöhön soveltuva ylempi korkeakoulututkinto.”
Työn ohessa suoritetaan erikoistumisopinnon 60 op laajuisina kolmen vuoden aikana.
Itä-Suomen yliopisto Teologian osasto Läntinen teologia Pro gradu -tutkielma, kesäkuu 2015 Käytännöllinen teologia Hanna Pajarinen
Niin ja kunnat ovat mielellään ostaneet näitä palveluja ”Vuonna 2013 noin 70 %:lla perheasiain neuvottelukeskuksista oli ostopalvelusopimus lähikuntien kanssa.”- Anonyymi
TolkunIhminen kirjoitti:
Osittain sama kuin kysyisi ihmeparantajien koulutusta.
Jos ihminen tarvitsee tai kokee tarvitsevansa jotakin ns. terapiaa niin menkää nyt herran jestas sinne terveydenhuoltoon joka on meillä ihan sitä priimaluokkaa.
Jos taas haluaa vaan jutella vaikkei olisi uskonnollinenkaan dileema niin tuohon käy pappi tai vaikka hyvä ystävä.
On ihan hyvä, että kirkko yrittää kantaa kortensa kekoon myös perheasiassa ja osa noista ihmisistä on ihan oikeita terapeutteja mutta tuokin pitää tavallaan itse ymmärtää, en minäkään soita putkimiehelle jos meillä sähkö lakkaa tulemasta :dKirkko tarjoaa perheneuvojiksi pappeja joilla ei ole siihen koulutusta. Aikaa varaavat ihmiset eivät voi tietää, onko terapeuttina esiintyvänä papilla siihen koulutus vai ei.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Perheneuvojilla on hyvä koulutus ”Tullessaan valituksi perheneuvojaksi perheneuvoja sitoutuu noin kolme vuotta kestävään perheneuvojan erikoistumiskoulutukseen, jonka järjestää kirkkohallituksen kasvatus- ja perheasiain yksikkö.”
”Vuonna 2003 voimaantulleen päätöksen mukaan kirkon perheneuvojan peruskoulutus voi olla teologin, psykologin tai muu perheneuvontatyöhön soveltuva ylempi korkeakoulututkinto.”
Työn ohessa suoritetaan erikoistumisopinnon 60 op laajuisina kolmen vuoden aikana.
Itä-Suomen yliopisto Teologian osasto Läntinen teologia Pro gradu -tutkielma, kesäkuu 2015 Käytännöllinen teologia Hanna Pajarinen
Niin ja kunnat ovat mielellään ostaneet näitä palveluja ”Vuonna 2013 noin 70 %:lla perheasiain neuvottelukeskuksista oli ostopalvelusopimus lähikuntien kanssa.”Käytännössä kaikilla ei ole koulutusta. Paikka on ollut auki ja siihen on laitettu joku pappi vain.
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä kaikilla ei ole koulutusta. Paikka on ollut auki ja siihen on laitettu joku pappi vain.
Kyllä vain heillä on joku koulutus ja kirkko kouluttaa sitä mukaa, kun tarvetta on.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Kyllä vain heillä on joku koulutus ja kirkko kouluttaa sitä mukaa, kun tarvetta on.
Ei kelpaa joku koulutus, pitää olla perheneuvojan koulutus. Ei kirkko kouluta tarpeen mukaan.
Anonyymi kirjoitti:
Ei kelpaa joku koulutus, pitää olla perheneuvojan koulutus. Ei kirkko kouluta tarpeen mukaan.
” Ei kirkko kouluta tarpeen mukaan.”
Kyllä näemmä kouluttaa. Eli Kirkon koulutuskeskus järjestää monenlaista koulutusta ja perheneuvojille on oma koulutusmoduuli. Tarkempaa tietoa siitä löytyy evl.fi ”Erityiskoulutusten kuvaukset”. Perheneuvojan koulutus on 60 op laajuinen ja kaksivuotinen koulutus.
”Perheneuvonnan erityiskoulutus on tarkoitettu perheasiain neuvottelukeskuksissa työskenteleville perheneuvojille, jotka on valittu virkaan tai jotka toimivat pitkissä määräaikaisissa (vähintään 1,5, vuotta) tai osa-aikaisissa työsuhteissa. Perheneuvojan sekä perheneuvonnan johtajan viran vastaanottaminen edellyttää suostumusta suorittaa perheneuvonnan erityiskoulutus.”
”Taas sama vanha huomio - kirkko ei tee hyvää, ellei saa houkuteltua mukaan ulkopuolista rahoittajaa.”
Niin, toisaalta mikään ei ole ilmaista, sillä palkka se on kirkonkin maksettava työntekijöille.
Aluksi tämä työ oli yhden miehen katulähetystyötä.
”Aamulehden ilmoitus 19.11.1944 oli ”Avioerot halvalla” -osastossa, jotta umpikujassa olevat huomaisivat sen. Kolmen viikon sisällä ilmoituksen julkaisusta Joensuu oli käynyt 18 neuvottelua kymmenen avioeroa harkitsevan parin kanssa.”
”Väitöskirjassaan Kulhia kertoo, kuinka Joensuu uutta avioliittotyötä rahoittaakseen kiersi kerjäämässä teollisuusyrityksiltä rahaa. Häntä kehotettiin jättämään Haarlan tehdas väliin, koska tulisi ajetuksi sieltä viidessä minuutissa ulos.”
Mutta siinä kävikin hyvin. Tämä oli konkreettista evankeliumia, kun avioparit saivat apua ja tukea.
”Jo 1940-luvun lopulla Kaupunkilähetys aloitti ennaltaehkäisevän työn järjestämällä kuulutuspareille avioliittoaiheisia kursseja, joilla puhumassa oli pappeja, lääkäreitä ja juristeja. ”
”Vähitellen 1950-luvulla se siirtyi yhdistyksiltä kirkon vastuulle, seurakuntiin eri puolilla Suomea.”
Tampereen seurakunta ”Sota kaipasi yhtä miestä”
Toiminta laajeni ja on olennainen osa nykyään diakonia työtä eli Perheasiain neuvottelukeskus.
”Kirkon perheneuvonnasta on kehittynyt laadukas ja laajasti arvostettu palveluntarjoaja, jonka ammattilaiset auttavat riippumatta avun hakijan iästä, sukupuolesta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai uskonnollisesta vakaumuksesta. Avun saamisen ainoa kriteeri on avun tarve.”
Kolmannen sektorin työ on kuntien paleluja täydentävää. Eli kun kunnat eivät voi palvella kaikkia, kolmas sektori toimii. Siksi kunnat ovat olleet mukana tukemassa toimintaa taloudellisesti.
”Perheneuvonnan palvelut ovat asiakkaalle maksuttomia. Monilla seurakunnilla on sopimus kaupungin kanssa, ja kaupungit osallistuvat perheneuvonnan kuluihin. Ne ovat käytännössä kokonaan henkilöstökuluja.”
”Seurakunnat eivät Espoossa halua vähentää perheneuvonnan resursseja, eikä se viisasta olisikaan. Aivan kirkon tehtävän ytimessä olevien sielunhoidollisten ja diakonisten palvelujen muuttaminen maksulliseksi ei olisi viisasta sekään. Kun hätä on suurin, kirkon ei pidä työntää apuaan yhtään kauemmas.”
K&K Pääkirjoitus: Perheneuvonnan pitää pysyä maksuttomana 13.05.2020
Eli viisaasti Heinimäki kirjoittaa.- Anonyymi
Hillitöntä puppua. Avioerot ovat sen kusta lisääntyneet.
Anonyymi kirjoitti:
Hillitöntä puppua. Avioerot ovat sen kusta lisääntyneet.
Vaikka avioerot lisääntyvät, varmaan moni pari sekä perhe on saantu paljon apua juuri tältä taholta.
Vai pitääkö ihmiset tämän suhteen jättää oman onnensa nojaan?- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Vaikka avioerot lisääntyvät, varmaan moni pari sekä perhe on saantu paljon apua juuri tältä taholta.
Vai pitääkö ihmiset tämän suhteen jättää oman onnensa nojaan?Kirkko on jo jättänyt ihmiset oman onnen nojaan.
- Anonyymi
Etkö tiedä, muista, että kirkolla on verotusoikeus? Jos ei rahat, j- kauta, riitä niin ei muuta kuin veroprossaa nostamaan! Jos ei houkuta, niin oli miten oli kirkon tulee joka tapauksessa sovittaa toimintansa kirkkoverotuottoon, eli mitä se mahdollistaa.
Jos ja yleensä kun, rahat eivät kaikkeen riitä - juuri kenelläkään - täytyy priorisoida. Minun vinkkelistäni kirkon priorisoinnit on ihan peestä. Olisi punakynällä käyttöä ihan muulla kuin missä sitä käyttävät.
Oli miten oli, mutta näin on! - Anonyymi
Oletko kirkon palkkalistoilla? (Toivoakseni kysymys ei ole liian tungetteleva.)
En väitä että olet, mutta saattaisit ollakin. Anonyymi kirjoitti:
Oletko kirkon palkkalistoilla? (Toivoakseni kysymys ei ole liian tungetteleva.)
En väitä että olet, mutta saattaisit ollakin.En ole, enkä koskaan ole ollutkaan.
Anonyymi kirjoitti:
Etkö tiedä, muista, että kirkolla on verotusoikeus? Jos ei rahat, j- kauta, riitä niin ei muuta kuin veroprossaa nostamaan! Jos ei houkuta, niin oli miten oli kirkon tulee joka tapauksessa sovittaa toimintansa kirkkoverotuottoon, eli mitä se mahdollistaa.
Jos ja yleensä kun, rahat eivät kaikkeen riitä - juuri kenelläkään - täytyy priorisoida. Minun vinkkelistäni kirkon priorisoinnit on ihan peestä. Olisi punakynällä käyttöä ihan muulla kuin missä sitä käyttävät.
Oli miten oli, mutta näin on!”…niin oli miten oli kirkon tulee joka tapauksessa sovittaa toimintansa kirkkoverotuottoon, eli mitä se mahdollistaa.”
Ei kirkon veroja voi nostaa ihan miten tahansa, kun kerran voi rahoittaa toimintaansa muutenkin. Kun kolmas sektori (yhdistykset, järjestöt, kirkko jne.) tekee kunnille palveluja, joita kunnat eivät syystä tai toisesta voi järjestää kunnolla, on se työ yhteiskunnallisesti merkittävää. Sen vuoksi näitä tuetaan eri tavoin.
Muistaen sen, että paikalliset seurakunnat ovat taloudellisesti itsenäisiä, eli ei joka paikkakunnalla ole käytettävissä samoja rahamääriä, niin aivan varmaan sopeuttamista siinä suhteessa tehdään koko ajan.
”Minun vinkkelistäni kirkon priorisoinnit on ihan peestä. Olisi punakynällä käyttöä ihan muulla kuin missä sitä käyttävät.”
Niin, miten sinä asettaisit tärkeysjärjestykseen kirkon menot? Olen siinä suhteessa samaa mieltä, että kirkon hallintoon menee aivan suhteettoman paljon varoja, sen lisäksi että se on jäykkä ja kaavamainen.
- Anonyymi
Minulla on kokemusta sekä kirkon perheasiain neuvottelukeskuksesta että kaupunkini mielenterveystoimistosta. Kirkon palvelussa oli todella ammattitaitoista väkeä eikä mitään uskontoa yritettykään tuputtaa. Kaupungin vastaavassa terapeutikseni sain helluntailaisen vain sosiaalisen koulutuksen saaneen terapeutin joka alkoi heti käännyttämään minua omaan uskoonsa. Jouduin siinä terapiassa henkisen pahoinpitelyn kohteeksi vaikka olin hakemassa apua. Järkyttävää! Voin suositella kirkon palvelua vaikka kirkkoa muuten paljon arvostelenkin. Myös sairaalateologit ovat hyvin ammattitaitoisia ja luotettavia.
Olisi kiinnostavaa kuulla, miten tuo käännyttäminen tarkemmin kerrottuna tapahtui. On nimittäin niin törkeää toimintaa, että on melkein vaikea uskoa.
- Anonyymi
Valitettavaa, mutta yksittäistapauksista ei voi tehdä yleistyksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavaa, mutta yksittäistapauksista ei voi tehdä yleistyksiä.
Yksittäinen kiihkouskovainen terapeutti voi saada paljon vahinkoa aikaan herkissä ihmismielissä joita hänen pitäisi osata auttaa oikealla tavalla eikä syöttää omaa uskontoaan.
Helluntailaisuudesta tulee asiakkaita myös Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukiryhmiin, He uskovat että kun ihminen tulee uskoon (heidän uskomallaan tavalla) ihminen parantuu myös mielen ongelmista. Tämä on heillä perusolettamuksena mikä vaikuttaa kaikkeen mitä he tekevät myös terapeutteina. Tuollaisia ihmisiä ei saisi päästää lähellekään psyykkisesti sairaita. Törkeää ettei kaupunki valvo tarkemmin ketä he palkkaavat heille töihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksittäinen kiihkouskovainen terapeutti voi saada paljon vahinkoa aikaan herkissä ihmismielissä joita hänen pitäisi osata auttaa oikealla tavalla eikä syöttää omaa uskontoaan.
Helluntailaisuudesta tulee asiakkaita myös Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukiryhmiin, He uskovat että kun ihminen tulee uskoon (heidän uskomallaan tavalla) ihminen parantuu myös mielen ongelmista. Tämä on heillä perusolettamuksena mikä vaikuttaa kaikkeen mitä he tekevät myös terapeutteina. Tuollaisia ihmisiä ei saisi päästää lähellekään psyykkisesti sairaita. Törkeää ettei kaupunki valvo tarkemmin ketä he palkkaavat heille töihin.Kirkko saisi myös valvoa paremmin, ketä palkkaavat.
Anonyymi kirjoitti:
Yksittäinen kiihkouskovainen terapeutti voi saada paljon vahinkoa aikaan herkissä ihmismielissä joita hänen pitäisi osata auttaa oikealla tavalla eikä syöttää omaa uskontoaan.
Helluntailaisuudesta tulee asiakkaita myös Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukiryhmiin, He uskovat että kun ihminen tulee uskoon (heidän uskomallaan tavalla) ihminen parantuu myös mielen ongelmista. Tämä on heillä perusolettamuksena mikä vaikuttaa kaikkeen mitä he tekevät myös terapeutteina. Tuollaisia ihmisiä ei saisi päästää lähellekään psyykkisesti sairaita. Törkeää ettei kaupunki valvo tarkemmin ketä he palkkaavat heille töihin.Sinulla tuntuu nyt sekoittuneen asiat aika lailla?
”Yksittäinen kiihkouskovainen terapeutti voi saada paljon vahinkoa aikaan herkissä ihmismielissä joita hänen pitäisi osata auttaa oikealla tavalla eikä syöttää omaa uskontoaan.”
Yleensä ”kiihkouskovaiset” – tosin et kerro millaisista uskovista tarkalleen on kyse – eivät opiskele mitään terapioihin liittyvääkään, korkeintaan jossain omilla kursseillaan, mutta kyse ei ole virallisesta koulutuksesta. Varsinaisia terapeutin opintoihin kuuluvia asioita he eivät pidä hyväksyttävinä.
”Helluntailaisuudesta tulee asiakkaita myös Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukiryhmiin…”
Niin, helluntalaisilla on omia heidän seurakuntaan liittyviä juttuja, jotka eivät ole mitään virallisia.
”Törkeää ettei kaupunki valvo tarkemmin ketä he palkkaavat heille töihin.”
Tämä lause jäi epäselväksi. Kunnat eivätkä kaupungit palkkaa yhtään ketään mihinkään uskonnollisiin yhteisöihin!”Kaupungin vastaavassa terapeutikseni sain helluntailaisen vain sosiaalisen koulutuksen saaneen terapeutin joka alkoi heti käännyttämään minua omaan uskoonsa.”
Mielenkiintoista että helluntailainen on käynyt tuollaisia koulutuksia. Tarkoitat ilmeisesti sosionomia? Heillä ei ole terapeutin pätevyyttä. Monet kunnat käyttävät erikoistuneita lähi- ja sairaanhoitajia, joille annetaan jonkinlaisia terapeutin opintoja, mutta he eivät saa toimia varsinaisena terapeutteina.
Mikäli asia on noin ollut, siitä tulee tehdä valitus!- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Sinulla tuntuu nyt sekoittuneen asiat aika lailla?
”Yksittäinen kiihkouskovainen terapeutti voi saada paljon vahinkoa aikaan herkissä ihmismielissä joita hänen pitäisi osata auttaa oikealla tavalla eikä syöttää omaa uskontoaan.”
Yleensä ”kiihkouskovaiset” – tosin et kerro millaisista uskovista tarkalleen on kyse – eivät opiskele mitään terapioihin liittyvääkään, korkeintaan jossain omilla kursseillaan, mutta kyse ei ole virallisesta koulutuksesta. Varsinaisia terapeutin opintoihin kuuluvia asioita he eivät pidä hyväksyttävinä.
”Helluntailaisuudesta tulee asiakkaita myös Uskontojen uhrien tuki ry:n vertaistukiryhmiin…”
Niin, helluntalaisilla on omia heidän seurakuntaan liittyviä juttuja, jotka eivät ole mitään virallisia.
”Törkeää ettei kaupunki valvo tarkemmin ketä he palkkaavat heille töihin.”
Tämä lause jäi epäselväksi. Kunnat eivätkä kaupungit palkkaa yhtään ketään mihinkään uskonnollisiin yhteisöihin!"Tämä lause jäi epäselväksi. Kunnat eivätkä kaupungit palkkaa yhtään ketään mihinkään uskonnollisiin yhteisöihin!"
- kysymys oli edellä kaupungin mielenterveystoimistosta, jossa terapeuttina toimi helluntailainen jonkinsortin sosiaalialan koulutuksen saanut henkilö tittelistä päätellen. Eräs tuttavani psykiatrian erikoissairaanhoitaja joka työskenteli samassa paikassa kertoi minulle että kyseinen henkilö oli mainostanut itseään uskonnollisten ongelmien osaavaksi ratkojaksi ja hänelle ohjattiinkin kaikki ne jotka olivat alkuhaastattelussa puhuneet jotain uskonnosta. Tämä terapeutti oli helluntailainen jonka mies toimi myös aktiivisesti ko seurakunnassa. Itselleni olivat ongelmat pahentuneet käydessäni aikaisemmin helluntaiseurakunnassa ja halusin puhua myös niistä kokemuksistani. Terapeuttini kuitenkin kielsi jyrkästi minua puhumasta siitä aiheesta. Pyysin tämän jälkeen toista terapeuttia, mutta tämä sanoi etten saisi ketään muuta. Hän sanoi: "Joko te käytte minun luonani tai ei sitten ollenkaan täällä." Tämän kokemuksen jälkeen olin aivan epätoivoinen ja otin yhteyttä silloiseen Uskontojen uhrien ry:n puheenjohtajaan joka soitti mielenterveystoimiston ylilääkärille. Tämä oli sanonut "Mitä se teille kuuluu?"
Että silleen meidän kaupungissa hoidetaan mielen sairaita. Anonyymi kirjoitti:
"Tämä lause jäi epäselväksi. Kunnat eivätkä kaupungit palkkaa yhtään ketään mihinkään uskonnollisiin yhteisöihin!"
- kysymys oli edellä kaupungin mielenterveystoimistosta, jossa terapeuttina toimi helluntailainen jonkinsortin sosiaalialan koulutuksen saanut henkilö tittelistä päätellen. Eräs tuttavani psykiatrian erikoissairaanhoitaja joka työskenteli samassa paikassa kertoi minulle että kyseinen henkilö oli mainostanut itseään uskonnollisten ongelmien osaavaksi ratkojaksi ja hänelle ohjattiinkin kaikki ne jotka olivat alkuhaastattelussa puhuneet jotain uskonnosta. Tämä terapeutti oli helluntailainen jonka mies toimi myös aktiivisesti ko seurakunnassa. Itselleni olivat ongelmat pahentuneet käydessäni aikaisemmin helluntaiseurakunnassa ja halusin puhua myös niistä kokemuksistani. Terapeuttini kuitenkin kielsi jyrkästi minua puhumasta siitä aiheesta. Pyysin tämän jälkeen toista terapeuttia, mutta tämä sanoi etten saisi ketään muuta. Hän sanoi: "Joko te käytte minun luonani tai ei sitten ollenkaan täällä." Tämän kokemuksen jälkeen olin aivan epätoivoinen ja otin yhteyttä silloiseen Uskontojen uhrien ry:n puheenjohtajaan joka soitti mielenterveystoimiston ylilääkärille. Tämä oli sanonut "Mitä se teille kuuluu?"
Että silleen meidän kaupungissa hoidetaan mielen sairaita.Tuollaisesta tapauksesta olisin tehnyt valituksen. Asiakkaalla on oikeus vaihtaa sopivampaan terapeuttiin.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Tuollaisesta tapauksesta olisin tehnyt valituksen. Asiakkaalla on oikeus vaihtaa sopivampaan terapeuttiin.
Minä olin niin väsynyt etten jaksanut enää tehdä valituksia, ja ei niitä puheita voi todistaa koska keskustelut käydään suljetuin ovin. Ehkä tämä Uskontojen uhrien puheenjohtajan soitto kuitenkin pani ylilääkärin hieman miettimään asioita.
Yllätys minulle oli seuraavaksi se että kirkon Perheasiain neuvottelukeskuksessa minua kuunneltiin ja sain puhua. Kävin siellä sitten monta kertaa. Se oli hyvä kokemus. Epäröin aluksi sinne menemistä koska ongelmani ei liittynyt suoranaisesti ns. perheasioihin. - Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Tuollaisesta tapauksesta olisin tehnyt valituksen. Asiakkaalla on oikeus vaihtaa sopivampaan terapeuttiin.
Ehkä tämä terapeutti kielsi menemästä toisen terapeutin luo koska hän pelkäsi toimintansa paljastuvan ja omat todelliset motiivit työssään. Monet uskovaiset hakeutuvat tällaisiin töihin saadakseen julistaa sanomaansa eli tehdä lähetystyötä. Mielenterveystoimiston johto on ollut kyllä hyvin tietämätön tai hyvin välinpitämätön asian suhteen. Tuomittavaa toimintaa senkin takia koska se kustannetaan verorahoilla.
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä tämä terapeutti kielsi menemästä toisen terapeutin luo koska hän pelkäsi toimintansa paljastuvan ja omat todelliset motiivit työssään. Monet uskovaiset hakeutuvat tällaisiin töihin saadakseen julistaa sanomaansa eli tehdä lähetystyötä. Mielenterveystoimiston johto on ollut kyllä hyvin tietämätön tai hyvin välinpitämätön asian suhteen. Tuomittavaa toimintaa senkin takia koska se kustannetaan verorahoilla.
”Ehkä tämä terapeutti kielsi menemästä toisen terapeutin luo koska hän pelkäsi toimintansa paljastuvan ja omat todelliset motiivit työssään.”
Ehkäpä ja jo tämä oli väärin tehty. Näin ei saa toimia.
.”Monet uskovaiset hakeutuvat tällaisiin töihin saadakseen julistaa sanomaansa eli tehdä lähetystyötä.”
No, sanotaan että jotkut uskovat kyllä saattavat tehdä näin, suurin osa ei. Vaikka on uskova, voi sitä ammattiaan harjoittaa aivan asiallisella tavalla sotkematta henkilökohtaisia näkemyksiään siihen. Mutta jos se hengellinen oppi on sellainen, missä tätä painotetaan aivan liikaa, saattaa ongelmia syntyä.Anonyymi kirjoitti:
Minä olin niin väsynyt etten jaksanut enää tehdä valituksia, ja ei niitä puheita voi todistaa koska keskustelut käydään suljetuin ovin. Ehkä tämä Uskontojen uhrien puheenjohtajan soitto kuitenkin pani ylilääkärin hieman miettimään asioita.
Yllätys minulle oli seuraavaksi se että kirkon Perheasiain neuvottelukeskuksessa minua kuunneltiin ja sain puhua. Kävin siellä sitten monta kertaa. Se oli hyvä kokemus. Epäröin aluksi sinne menemistä koska ongelmani ei liittynyt suoranaisesti ns. perheasioihin."Kävin siellä sitten monta kertaa. Se oli hyvä kokemus. "
Hienoa oli että vaihdoit paikkaa ja sait juuri sitä apua, jota hait.
Niin ja se, että ylipäätään otit toiseen tahoon yhteyttä. Tosin olisin kyllä toivonut tukea valituksen tekemiseen. Olennaista niissä on, että asia tulee tietoon myös ylemmillä tahoilla.
- Anonyymi
Perheneuvonta ei kuulu kirkon toimenkuvaan, itse uskonnon harjoittamiseen, joten en käsitä, miksi sen pitäisi olla ilmaista. Ei sen nyt kallistakaan tule olla, mutta jos kaikki tarjotaan ilmaiseksi, kirkkoa väärinkäytetään.
- Anonyymi
Kirkon perheneuvonta on harhaanjohtava sana. Se kuuluu kirkon sielunhoitoon oleellisena osana. Perheongelmat ovat pieni sektori sen toimintaa.
Kuten tuossa yllä, peruste on sielunhoidollinen. Toki tämä on juuri sitä ydintehtävää kristinuskossa.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Kuten tuossa yllä, peruste on sielunhoidollinen. Toki tämä on juuri sitä ydintehtävää kristinuskossa.
Me luterilaisessa kirkossa katsomme että ilman diakoniaa ei ole myöskään sitä kristinuskoa mitä Jeesus julisti sanoillaan ja teoillaan.
Anonyymi kirjoitti:
Me luterilaisessa kirkossa katsomme että ilman diakoniaa ei ole myöskään sitä kristinuskoa mitä Jeesus julisti sanoillaan ja teoillaan.
Näin minäkin luterilaisena ajattelen.
- Anonyymi
Olen kerran elämässäni käynyt keskustelemassa seurakunnassa kun oli vaikea aika. Kuulun kirkkoon, joten tuntui luonnolliselta mennä sinne. Miten joku joka ei usko kirkkoon, haluaisi mennä kirkon perheneuvontaan, en minä ainakaan menisi jos en uskoisi Jumalaan. Ja näillä eväillä en ottaisi vastaan toisen uskontokunnan palveluja, en myöskään ateistien. Sehän vain sekoittaisi. Miten voi edes haluta perheneuvontaan kirkon asiantuntijoille jos ei kuulu kirkkoon. En ymmärrä.
"Miten joku joka ei usko kirkkoon, haluaisi mennä kirkon perheneuvontaan, en minä ainakaan menisi jos en uskoisi Jumalaan..."
Siten, ettei siellä käsitellä pelkästään hengellisiä asioita, aina ei lainkaan. Keskitytään siis vain perheen tukemiseen ja auttamiseen.- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
"Miten joku joka ei usko kirkkoon, haluaisi mennä kirkon perheneuvontaan, en minä ainakaan menisi jos en uskoisi Jumalaan..."
Siten, ettei siellä käsitellä pelkästään hengellisiä asioita, aina ei lainkaan. Keskitytään siis vain perheen tukemiseen ja auttamiseen.Ei ihme että perheneuvonta on surkeaa, koska halveksitaan hengellisyyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ihme että perheneuvonta on surkeaa, koska halveksitaan hengellisyyttä.
Ei halveksita hengellisyyttä, mutta ei sitä myöskään tyrkytetä kenellekään. Siksi kaikki voivat tulla uskonnosta tai maailmankuvasta riippumatta huolineen ja murheineen ja iloineenkin juttelemaan.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ihme että perheneuvonta on surkeaa, koska halveksitaan hengellisyyttä.
Tuossa oli hyvä oikaisu. Kun perheneuvontaa tehdään ammattitaidolla, se toimii. Eikä siinä ole millään tasolla mikään käännyttäminen tarpeen. Mutta jos joku haluaa puhua myös hengellisistä asioista, hän voi ja saa tehdä niin.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Tuossa oli hyvä oikaisu. Kun perheneuvontaa tehdään ammattitaidolla, se toimii. Eikä siinä ole millään tasolla mikään käännyttäminen tarpeen. Mutta jos joku haluaa puhua myös hengellisistä asioista, hän voi ja saa tehdä niin.
Kirkon kaiken työn tarkoitus on evankeliumin julistaminen. Ilman sitä perheneuvonta on turhaa jaakaamista, samoin kirkon voi lakkauttaa jos tarkoitus ei ole pelastaa ihmiset kadotukselta.
Anonyymi kirjoitti:
Kirkon kaiken työn tarkoitus on evankeliumin julistaminen. Ilman sitä perheneuvonta on turhaa jaakaamista, samoin kirkon voi lakkauttaa jos tarkoitus ei ole pelastaa ihmiset kadotukselta.
”Kirkon kaiken työn tarkoitus on evankeliumin julistaminen.”
Eikö parasta ”julistamista” ole se, että tehdään, eikä vain puhuta ja puhuta?- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Kirkon kaiken työn tarkoitus on evankeliumin julistaminen.”
Eikö parasta ”julistamista” ole se, että tehdään, eikä vain puhuta ja puhuta?Samaa mieltä, teot puhuu. Kirkko sen sijaa puhuu, mutta ei tee.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ihme että perheneuvonta on surkeaa, koska halveksitaan hengellisyyttä.
Jos perhe tarvitsee apua, ”hengellisyyttä” siihen nyt viimeksi tulee sotkea.
Anonyymi kirjoitti:
Samaa mieltä, teot puhuu. Kirkko sen sijaa puhuu, mutta ei tee.
”Kirkko sen sijaa puhuu, mutta ei tee.”
Näyttää olevan aivan sama niille, joilla on kaunaa kirkkoa kohtaan. Kun tehdään, moititaan siitä, että pitäisi vain puhua eli julistaa, ja jos puhutaan, pitäisi vain tehdä eikä puhua.
Kirkon diakoniatyö on tärkeää suomalaisessa yhteiskunnassa kaikesta huolimatta. Vaikkei siellä Raamatulla päähän paukutella.RepeRuutikallo kirjoitti:
Jos perhe tarvitsee apua, ”hengellisyyttä” siihen nyt viimeksi tulee sotkea.
Se riippuu kovasti perheestä, haluavatko he tuoda mukaan oman hengellisen puolensa. Kun käytännön asioita ratkotaan, tärkeintä on tehdä se rakentavasti ja perhettä kunnioittaen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirkon kaiken työn tarkoitus on evankeliumin julistaminen. Ilman sitä perheneuvonta on turhaa jaakaamista, samoin kirkon voi lakkauttaa jos tarkoitus ei ole pelastaa ihmiset kadotukselta.
"Kadotusta" ei ole todisttu olevaksi, mutta ihmisillä on monenlaisia ongelmia eikä uskonnolla ole niihin vastausta. Kirkon diakonian tehtävä on auttaa ihmisiä, ei uskonnon tyrkyttäminen. Jeesuksen kertomus Laupiaasta samarialaisesta on diakoniatyön esikuva. Laupias samarialainen ei saarnannut uskontoa vaan auttoi.
Anonyymi kirjoitti:
"Kadotusta" ei ole todisttu olevaksi, mutta ihmisillä on monenlaisia ongelmia eikä uskonnolla ole niihin vastausta. Kirkon diakonian tehtävä on auttaa ihmisiä, ei uskonnon tyrkyttäminen. Jeesuksen kertomus Laupiaasta samarialaisesta on diakoniatyön esikuva. Laupias samarialainen ei saarnannut uskontoa vaan auttoi.
>Laupias samarialainen ei saarnannut uskontoa vaan auttoi.
Mikähän se uskonto muuten olisi ollut, jos olisi sittenkin saarnannut? 🤔mummomuori kirjoitti:
Se riippuu kovasti perheestä, haluavatko he tuoda mukaan oman hengellisen puolensa. Kun käytännön asioita ratkotaan, tärkeintä on tehdä se rakentavasti ja perhettä kunnioittaen.
Tarkoitinkin tilannetta jossa perhe ei itse tuo sitä framille. Hengellinen puolihan on vähemmän kuin yhtä tyhjän kanssa, jos asiakas ei siihen usko. Jos taas uskoo, sitten tulee ensiksi kysyä onko asiakkaalla ja auttajalla samanlainen kuva hengellisistä ulottuvuuksista.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Kirkko sen sijaa puhuu, mutta ei tee.”
Näyttää olevan aivan sama niille, joilla on kaunaa kirkkoa kohtaan. Kun tehdään, moititaan siitä, että pitäisi vain puhua eli julistaa, ja jos puhutaan, pitäisi vain tehdä eikä puhua.
Kirkon diakoniatyö on tärkeää suomalaisessa yhteiskunnassa kaikesta huolimatta. Vaikkei siellä Raamatulla päähän paukutella.Kirkko on lopettamassa diakoniatyötä. Raamattua kirkossa ei enää tunneta.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Se riippuu kovasti perheestä, haluavatko he tuoda mukaan oman hengellisen puolensa. Kun käytännön asioita ratkotaan, tärkeintä on tehdä se rakentavasti ja perhettä kunnioittaen.
Kristillisen seurakunnan pitää julistaa Kristusta, ei siihen lupia kysytä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kadotusta" ei ole todisttu olevaksi, mutta ihmisillä on monenlaisia ongelmia eikä uskonnolla ole niihin vastausta. Kirkon diakonian tehtävä on auttaa ihmisiä, ei uskonnon tyrkyttäminen. Jeesuksen kertomus Laupiaasta samarialaisesta on diakoniatyön esikuva. Laupias samarialainen ei saarnannut uskontoa vaan auttoi.
Diakonian tehtävä on käytännön tasolla kertoa evankeliumia. Sen sijaan diakonia pitää avun tarvijoista rekisteriä, vaatii saada urkkia pienimmätkin yksityisasiat ja sitten sanovat, etteivät voi auttaa juuri tuossa asiassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453016- 502472
- 1072441
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382131Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2371679- 1001678
Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4361596Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91544Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141512R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi201319