Miksi ihminen vapisee, kun jännittää

Anonyymi

Mistä ihmeestä voi johtua vapina ihan arkisissakin tilanteissa esim jos joku tulee kylään ja yrittää keittää hälle kahvia niin ei siitä juuri mitään tule, kun kädet vispaa mihin sattuu. Tietenkin siis sympaattinen hermostohan käynnistyy silloin kun jännittää, mutta miksi tälläinen vaiva on alkanut yhtä äkkiä. Aina olen ollut lievästi ahdistuvaa tyyppiä ja jännittänyt esim esitelmiä, koska kuka ei, mutta koskaan ei ollut minkään sotin vapinoita kuitenkaan. Jokuhan sympaattisen hermoston aktivoi. Liittyykö kenties jonkinsortin hermoston uupumiseen? Ylirasitustilaan? Mä en ole nykyään tän vaivan kanssa enää pystynyt opiskelemaan enkä käymään töissä, kun siitä ei kertakaikkiaan tule mitään. Pää haluaisi tehdä hirveesti asioita, mutta kroppa ei toimi. Todella ärsyttävä ja kiusallinen vaiva joka toden teolla rajoittaa elämää.

10

1572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Adrenaliinin liian nopea purkautuminen. Betasalpaajalla voi estää fyysiset oireet, mutta ei tuntemuksia, kuten jännittämistä.

    • Anonyymi

      Onko ap mahdollisesti aloittanut jonkin uuden lääkityksen?
      Sellaisetkin voivat aiheuttaa vapina-oireita.

    • Anonyymi

      Minä olen hyväksynyt asian ja pyydän aina mukin jota on helpompi pitää tärisevissä käsissä. Lisäksi pidän mukia molemmilla käsillä. Ruokailu on huomattavasti vaikeampi pala. Joskus auttaa, kun kerron muille käsien vapinasta. Joskus on ruokalassa syödessä jäänyt ruoka kokonaan syömättä.

    • Anonyymi

      Mulla oli nuorena paniikkihäiriö ja silloin oli pahaa käsien tärinää ja vapinaa.
      Muistan edelleen kun tuli joku tilanne, ruokailu tai kahvihetki tms, niin pelotti jo etukäteen kuinka selviän siitä vapinani kanssa.
      Pelotti myös se että muut näkevät ja mitä he mahtavat ajatella.

      Siitä tuli sellainen kierre sitten kun pelotti jo etukäteen, kun tilanne tuli niin koko ajan mietin että nyt tärisee/täriseekö, ja tottakai silloin tärisi oikein kunnolla.
      Huomasin että mitä enemmän sitä vapinaa ja tärinää ajatteli niin takuuvarmasti se myös tuli.

      Vasta sitten kun olin tutustunut itseeni ja saanut itsetuntoani kohoamaan ja varmuutta toimia eri tilanteissa niin vaiva helpotti.

      En oikeastaan nykyään enää ajattele vapisemista kun jossain otan kupin tai jonkun muun astian käteeni.

    • Anonyymi

      Se on osittain innostusta jonka mieli tulkitsee kulttuurisen muistinsa perusteella joksikin epätoivotuksi jännitykseksi tai pahaksi pelkotilaksi. Kun siihen innostuneeseen vapinaan iskee jomman kumman noista leimoista/nimistä, niin keho ja mieli menee heti kokonaan siihen moodiin, ikäänkuin se mitä ajattelee olisi totta. Tämä ei ole helppoa käsittää.

      Mutta jos esim. olet sinkku ja tapaat jonkun ihastumisesi kohteen, tai odotat sen tapaamista, tai olet ostanut uuden pyörän tai auton ja odotat että lähdet ajamaan sillä, niin tulee aivan samoja "oireita" kuin jännittäessä esim. kouluesitelmää, tosin ei ehkä yhtä voimaakkaana. Se johtuu siitä että tuntee että tässä on nyt hieno mahdollisuus, ja mahdollisuus toiveille toteutua ja mahdollisuus tulla joksikin paremmaksi ja uudeksi. Pelkkää pelkoa jännitys ei koskaan ole, vaan ihan tavallista innostusta vain.

      -Ipe

    • Anonyymi

      Itse olen ollut kova jännittämään koulussa esiintymisiä, mutta vapinaa en koskaan kokenut. Se on yksilökohtaista onko oireita vai ei ja siihen ei vaikuta onko parisuhteessa vai ei, tai on tyhmä vai ei, tai onko rikas vai ei. Siihen on vaikea vaikuttaa, mutta esim. esitelmissä paras apukeino on esityksen harjoittelu ennakkoon ja armollisempi suhtautuminen itseä kohtaan. Kahvi pitää jättää pois ehdottomasti ja vaihtaa teehen (joka on hyvää ja esim. keksit maistuvat usein paremmilta teen kanssa) ainakin päivinä jolloin stressitaso olisi korkea.

      Jännittämiseen on olemassa jännittäjäkursseja ainakin korkeakouluissa.

      • Anonyymi

        I se niin tarkkaa jos vähän vapisee

        "pojhgfvbnm"


      • Anonyymi

        Käännän tuon edukseni kehoni on erittäin hyvä energiamittari, kun tärinä ilmenee kohtelu ei ole ollut hyvää.

        "poiuytfdfgb"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käännän tuon edukseni kehoni on erittäin hyvä energiamittari, kun tärinä ilmenee kohtelu ei ole ollut hyvää.

        "poiuytfdfgb"

        Siis en alakaan häpeilemään vaan sanon sille toiselle että kato nyt ku mä ihan tärisin kun puhut noin

        "poiuytgfdfgb"


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1686
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1401
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1096
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      859
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      748
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      93
      727
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe