Lapselle ohjelmointia, vinkkejä?

Anonyymi

Moikka

Kolmasluokkalainen on kiinnostunut ohjelmoinnista ja tietokoneista ja haluisin kannustaa tuossa eteenpäin. Olisiko hyviä vinkkejä mitä tänä päivänä kannattaisi lapselle tarjoilla opetteluun?

Itse aikoinaan opetellut ensin logolla ja basicilla, myöhemmin töitäkin tehty C:llä ja C :lla mutta nuo varsinkin ovat lapselle varmaan liikaa. Tai ainakaan omat hermot ja aika ei riitä opettamiseen. Scartsh on kokeiltu, ei oikein saanut innostusta aikaan enkä itse osannut neuvoa sen kanssa kun vaatisi aika paljon perehtymistä aikuiseltakin.

Onko esim suomeksi olemassa jotain simppeliä koodauskirjaa lapselle?

30

333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ohjelmointia luku- ja kirjoitustaidottomille ei ole, täällä S24 sivuilla, asia ilmaistaan ubuntun käyttäjien keskuudessa sanoin "onneksi ubuntussa ei tarvitse sudotella", mutta ne jotka jo tuntevat kaikki aakkoset, aivan ehdottomasti paras valinta olisi python.

      Google kertoo tarkemmin, mitä on tarjolla, "python the child" hakusanoilla.

    • Anonyymi

      Ehtiipä sitä myöhemminkin.. Vaikka aikuisena.

      Sitä paitsi tuon ikäiselle on koulussa opetettu vasta peruslaskutavat - * / positiivisilla kokonaisluvuilla. Kertomataulua kovasti ulosopetellaan.

      Ohjelmointia on helpompi opetella sitten vähän myöhemmin, isommilla aivoilla, ja paremmalla pohjakoulutuksella varustettuna.

      • Anonyymi

        Mutta juuri tuossa vaiheessa python tulee suureksi avuksi, kun numerot ja operandit tunteen tietokone kertoo helposti vastauksen
        7*5
        12-3


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta juuri tuossa vaiheessa python tulee suureksi avuksi, kun numerot ja operandit tunteen tietokone kertoo helposti vastauksen
        7*5
        12-3

        Ohjelmoinin oppii aivan kuin itsestään
        a=3*3
        a
        niin python vastaa 9, siinä on jo huomaamatta tehty matemaattinen lauseke, joka on alustanut a muuttujan ja sijoittanut siihen kertolaskun tuloksen, kysely a -muutujan tilasta antaa vastauksen. Ei siinä alussa tarvitse setkea komentoja varsinaisesti mukaan, ja vanhemat voi itse luoda tarpeen mukaan aliaksia jotka hämärtävät rajat kokonaan.

        >>> isä=82
        >>> äiti=65
        >>> äiti isä
        147


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjelmoinin oppii aivan kuin itsestään
        a=3*3
        a
        niin python vastaa 9, siinä on jo huomaamatta tehty matemaattinen lauseke, joka on alustanut a muuttujan ja sijoittanut siihen kertolaskun tuloksen, kysely a -muutujan tilasta antaa vastauksen. Ei siinä alussa tarvitse setkea komentoja varsinaisesti mukaan, ja vanhemat voi itse luoda tarpeen mukaan aliaksia jotka hämärtävät rajat kokonaan.

        >>> isä=82
        >>> äiti=65
        >>> äiti isä
        147

        Onko tässä koodissa joku syntax error vai onko mulla vain vanha Python?

        >>> isä=32
        >>> äiti=25
        >>> äiti isä
        pikkuveli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tässä koodissa joku syntax error vai onko mulla vain vanha Python?

        >>> isä=32
        >>> äiti=25
        >>> äiti isä
        pikkuveli

        pakkohan siinä on olla jotain vikka
        >>> äiti isä-kondomi
        pikkuveli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tässä koodissa joku syntax error vai onko mulla vain vanha Python?

        >>> isä=32
        >>> äiti=25
        >>> äiti isä
        pikkuveli

        Isosisko/isoveli??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isosisko/isoveli??

        Operandien sisäistämisestä siinä pn kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Operandien sisäistämisestä siinä pn kysymys.

        Kannattaakin muistaa operaattorin ja operandin ero, etteivät mene sekaisin.


    • Anonyymi

      Kiitos vinkistä, tuo python voisi tosiaan olla ihan hyvä. Pitää tutkia asiaa.

      • Anonyymi

        pythoniin on mukavia ympäristöjä lapsenkin omaksua, esim Thonny on tällainen.
        Silti kyse on oikeasta ohjelmoinnista, eikä mistään leikistä kuten scratch:n tapauksessa.


    • Anonyymi

      Paljonko tulee vastauksesksi

      Sämppi x Sämppi = ?

    • Anonyymi

      Ohjelmoinnin opettelu vaatii kehittynyttä abstraktia ajattelua mihin tuonikäiset eivät kykene.

      Liian varhainen ohjelmoinnin opettelu voi jumiuttaa vääriin ohjelmointitapoihin joista on vaikea päästä myöhemmin eroon.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        "Ohjelmointi on helppoa!"

        Pysyisin itse kaukana kirjasta, joka huutaa kannessaan tuollaista valheellista totuutta. Ohjelmointi on aivan h*vetin vaikeaa!


      • Anonyymi

        Siihen loppui kouluongelmat. Jatkossa vaan hakkeroi koulunsa todistukset itselleen mieleiseksi niin saa huippulähdön elämänsä työuralle :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ohjelmointi on helppoa!"

        Pysyisin itse kaukana kirjasta, joka huutaa kannessaan tuollaista valheellista totuutta. Ohjelmointi on aivan h*vetin vaikeaa!

        Matikkakin on helvetin vaikeaa, mutta ei aiheuta minkäänlaista nillitystä jos jossain lasten matikkakirjassa lukee "matikka on helppoa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ohjelmointi on helppoa!"

        Pysyisin itse kaukana kirjasta, joka huutaa kannessaan tuollaista valheellista totuutta. Ohjelmointi on aivan h*vetin vaikeaa!

        Näin on . "Ohjelmointi on helppoa!" sitten kun sen osaa.


    • Anonyymi

      Itse nauroin myöskin ääneen tuota "ohjelmointi on helppoa" -hommaa samalla kun kävelimme kohti kassaa. Oli siinä selittämistä lapselle miksi isi nauraa sille lauseelle ja samalla kannustaa poikaa kokeilemaan.

      Noh, hyvin on vielä maistunut. Tuskin tuosta pysyviä aivovaurioita tulee :-D

    • Anonyymi

      Python voisi sopia hyvin tuonikäiselle. Esimerkiksi yksinkertaiseen piirtämiseen soveltuva Turtle-kirjasto voisi olla tutustumisen arvoinen.

    • Anonyymi

      Tuossa koululaisen ohjelmointikirjassa on siis alkupää Scratchiä ja sitten puolen välin jälkeen alkaa Python. Ensimmäinen Scratch-harjoitus olikin jo tehty koulussa opettajan johdolla, eli saattanut olla sama kirja opellakin käytössä.

    • Anonyymi

      Kirjan ohjeet muuten noudattavat sitten lokaalisti asennettavan scratch-version termirmistöä. Nettiversiossa on joitain asioita nimetty eri tavoilla ja jotkut nappuloiden väritkin on erilaisia kuin kirjan ohjeissa.

    • Anonyymi

      Python on ehdoton ykkönen.

    • Anonyymi

      Assembleristä lähdettävä liikenteeseen, jotta ymmärtää mitä kulissien takana oikeasti tapahtuu.

    • Anonyymi

      Ubuntun sovelluksissa on peleinä ohjelmoinnin alkeita, siitä se on paras aloittaa, eikä heti pakottaa jotain ohjelmointikieltä. Sama kuin pakottaisit lapsesi istumaan potalla, sitäkin jotku sairaat suvakit harrastaa :-(

      • Anonyymi

        Eikö Ubuntun käyttäjä osaa kirjoittaa mitään ilman haukkumista.


    • Anonyymi

      Lapselle ehkä joku juttu mitä on hauska tehdä, eikä liian vaikea, vaikka joku pieni peli, aivan yksinkertainenkin.

      Itseäni kyllä jaksaa huvittaa directx-juttujen kanssa tekeminen, hauskoja ominaisuuksia on kaikenlaisia kuvien vääntelyjä saa tehtyä hyviä efektejä aikaan.

      Teen hauskaa peliä, harrasteenakin, tuollainen aika hauskan näköinen, tärkeät asiat eli tekstuurit ja sellaiset pitää olla riittävän selkeitä ja kirkkaita, jotta maailma ei näytä tummalta ja monotoniselta, oikeita valokuvia on hyvä käyttää kuvissa.

      Kun ei ole mitään stressiä eikä aikataulua, harrasteena.

    • Anonyymi

      Hmm niin lapselle voisi olla huvittava peli tehdä vaikka joku todennäköisyyttä manipuloiva peli, kuin peliautomaatit, itse tein blackjack-pelin rungon, en vielä grafiikko, mutta että 3 vastustajaa laitoin jakajana pelaamaan, kaikki eri vaikeustasoilla olevia, ja aina oli 0-100% mahdollisuus voittaa jakaja.

      Täysin absoluuttisesti, että toinen voittaa, mutta aina erilaiset kortit, 5-card-charlie ja kaikki pelin luonne huomioitu.

    • Anonyymi

      Ne jotka väittää että kolmasluokkalainen on liian nuori oikeaan ohjelmointiin ovat kyllä ihan väärässä - tosin riippuu toki lapsesta.

      Minä aloitin ohjelmoinnin aikanaan 10-vuotiaana ja ihan hyvin sujui. (Aloitin GW-BASIC:lla jota tosin ei nykyään enää kannata opetella.)

      Sopisikohan vaikka joku selaimessa toimiva kieli ettei tarkitse kääntäjien kanssa tapella. esim. täällä voi kokeilla Pythonia: https://skulpt.org/

      • Anonyymi

        Ei toimi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5187
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4066
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2179
    4. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1907
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1795
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1444
    7. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1250
    8. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1046
    9. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      981
    10. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      980
    Aihe