Paastosokeri 7,1

Anonyymi

Paastosokeri on aamuisin 6.8-7.1. En syö aamupalaa, olen aamusta virkeä ja energinen, ja tätä kestää koko päivän. Lounaalla syön normaalisti ja saatan vetää ison annoksen vaikka lasagnea tai makaronilaatikkoa, eikä väsymystä iske. Töiden jälkeen voi olla samantapainen, tai normaali kotiruoka. Nukahdan hyvin ja nukun hyvin. En siis kärsi diabeettisista oireista, työterveyslääkäri leimasi diabeetikoksi ja määräsi sokerirasitustesteihin jotka läpäisin. Verikokeissa kaikki muut arvot loistavia. Ylipainoa hiukan on, joka tietenkin riski. Nyt toinen lääkäri messuaa diabeteksestä, eikä kuuntele mitä puhun hänelle, haluaa määrätä lääkkeitä väkisinkin. Ei kai paastosokeri päätä pelkästään tällaisia? Mittailen puolison mittarilla toisinaan noita sokereita.

Mikä siinä paastosokerissa lääkäreitä viehättää? Jos suurimmaksi osaksi vuorokaudesta sokeriarvot on ok, niin kuin päivällä 5,2 ja 2h syönnin jälkeen 6,3, 4h jälkeen taas tuo 5,2. Ihmettelen asiaa.

11

1799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo on ns. aamunkoittoilmiö. Maksa valmistaa yöllä sokeria hieman liikaa.
      Onkos tuo pitkäsokeri B-HbA1c normaali?

      • Anonyymi

        Se testattiin ja oli normaali, 41.

        Mitä aamunkoittoilmiö siis tarkoittaa? Kun tosiaan on niin että aamulla lähdetään räjähtäen liikkeelle. Aamutoimet 15min. ja täysi iskukyky, olen aamulla vielä parhaimmillani, vaikka tehokkuutta on kyllä iltapäivälläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se testattiin ja oli normaali, 41.

        Mitä aamunkoittoilmiö siis tarkoittaa? Kun tosiaan on niin että aamulla lähdetään räjähtäen liikkeelle. Aamutoimet 15min. ja täysi iskukyky, olen aamulla vielä parhaimmillani, vaikka tehokkuutta on kyllä iltapäivälläkin.

        Aamunkoittoilmiö tarkoittaa sitä että aineenvaihdunta varautuu päivään ja alkaa nostaa verensokeria heräämistä ja aamua kohden. Siksi paastosokeri voi olla tavallista korkeampi.

        Pelkkä paastosokeriarvo ei ole yksin diabeteksen diagnoosiin johtava jos HbA1c arvo on selvästi normaalialueella, ja sokerisasituksessakin on saatu normaalitulos.

        Aamuarvoa saa alennettua sillä ettei enää illalla myöhään syö runsaasti hiilihydraatteja (varsinkaan ns. hitaita) sisältäviä ruokia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamunkoittoilmiö tarkoittaa sitä että aineenvaihdunta varautuu päivään ja alkaa nostaa verensokeria heräämistä ja aamua kohden. Siksi paastosokeri voi olla tavallista korkeampi.

        Pelkkä paastosokeriarvo ei ole yksin diabeteksen diagnoosiin johtava jos HbA1c arvo on selvästi normaalialueella, ja sokerisasituksessakin on saatu normaalitulos.

        Aamuarvoa saa alennettua sillä ettei enää illalla myöhään syö runsaasti hiilihydraatteja (varsinkaan ns. hitaita) sisältäviä ruokia.

        Kuinka paljon tuo aamusokeri saisi olla, jos ajatellaan että pitkä sokeri ja rasitustestit on ok?

        Aiempi työterveyslääkäri pitkän sokerin ja rasituskokeen jälkeen kelpuutti 7.0 arvon. Tämä nykyinen haluaisi kirjoittaa diagnoosin, vaikka omakannasta näkee nuo tulokset. En ymmärrä motiiveja, tai arvelen ymmärtäväni, mutta sitä ei saa ääneen sanoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aamunkoittoilmiö tarkoittaa sitä että aineenvaihdunta varautuu päivään ja alkaa nostaa verensokeria heräämistä ja aamua kohden. Siksi paastosokeri voi olla tavallista korkeampi.

        Pelkkä paastosokeriarvo ei ole yksin diabeteksen diagnoosiin johtava jos HbA1c arvo on selvästi normaalialueella, ja sokerisasituksessakin on saatu normaalitulos.

        Aamuarvoa saa alennettua sillä ettei enää illalla myöhään syö runsaasti hiilihydraatteja (varsinkaan ns. hitaita) sisältäviä ruokia.

        Eikä myöskään proteiinia koska se "sokeristuu" vielä hitaammin kuin hiilihydraatti. Lääkärit nyt ovat innokkaita määräämään lääkkeitä ja paastosokeri 7 mmol/l on liikaa. Minä kyllä keskittyisin laihduttamiseen koska verensokeriarvosi saattavat kyllä huonontua ajan mittaan.

        Paljonko sitä ylipainoa on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka paljon tuo aamusokeri saisi olla, jos ajatellaan että pitkä sokeri ja rasitustestit on ok?

        Aiempi työterveyslääkäri pitkän sokerin ja rasituskokeen jälkeen kelpuutti 7.0 arvon. Tämä nykyinen haluaisi kirjoittaa diagnoosin, vaikka omakannasta näkee nuo tulokset. En ymmärrä motiiveja, tai arvelen ymmärtäväni, mutta sitä ei saa ääneen sanoa.

        Pitäisi olla alle 6 mmol/l.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Eikä myöskään proteiinia koska se "sokeristuu" vielä hitaammin kuin hiilihydraatti. Lääkärit nyt ovat innokkaita määräämään lääkkeitä ja paastosokeri 7 mmol/l on liikaa. Minä kyllä keskittyisin laihduttamiseen koska verensokeriarvosi saattavat kyllä huonontua ajan mittaan.

        Paljonko sitä ylipainoa on?

        Rasitustestit läpäisemällä ja pitkän sokerin ollessa ok, ei yksi 7.0 hajontaotto vielä mitään merkitse.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Pitäisi olla alle 6 mmol/l.

        Pitäisi ja pitäisi. Raja oli ennen 8.0. Lääketeollisuuuden lobbaamana lääketeollisuus ja lääkärit yhdessä päätti uusista rajoista. Turhia diagnooseja tehdään ja lääkkeet menee kaupaksi. Sitten Heikkilät, Toloset ja käypä-hoito-kundi kinastelevat kärjistäen juupas-eipäs-leikkiä. Nämä henkilöt antavat kaikki väärän kuvan realismista ja ihmisen elimistöjen ykdilöllisyydestä. Aamulla saa olla energiaa, tärkeintähän on kuluttaa se pois. Allekirjoittaneella on 7.0 aamulla, ennen lounasta se on 5.2 ja lounaasta 2h jälkeen 6.2. Näitä ei lääkärit toleroi, vaan tuijottavat taulukkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi ja pitäisi. Raja oli ennen 8.0. Lääketeollisuuuden lobbaamana lääketeollisuus ja lääkärit yhdessä päätti uusista rajoista. Turhia diagnooseja tehdään ja lääkkeet menee kaupaksi. Sitten Heikkilät, Toloset ja käypä-hoito-kundi kinastelevat kärjistäen juupas-eipäs-leikkiä. Nämä henkilöt antavat kaikki väärän kuvan realismista ja ihmisen elimistöjen ykdilöllisyydestä. Aamulla saa olla energiaa, tärkeintähän on kuluttaa se pois. Allekirjoittaneella on 7.0 aamulla, ennen lounasta se on 5.2 ja lounaasta 2h jälkeen 6.2. Näitä ei lääkärit toleroi, vaan tuijottavat taulukkoja.

        Tässä jokunen vuosi sitten olin jo eläkeiän saavuttaneen diabeteslääkärin hoidossa ja tiiviissä seurannassa (lääketestiryhmässä). Tuolloin tämä "vanhan polven" lääkäri tuumasi ettei aterian jälkeiset hieman korkeat arvot olleet ratkaisevia, koska pitkä sokeri oli ohjearvoissa. Ainakin hän piti tuota HbA1c arvoa ratkaisevana diabeteksen kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se testattiin ja oli normaali, 41.

        Mitä aamunkoittoilmiö siis tarkoittaa? Kun tosiaan on niin että aamulla lähdetään räjähtäen liikkeelle. Aamutoimet 15min. ja täysi iskukyky, olen aamulla vielä parhaimmillani, vaikka tehokkuutta on kyllä iltapäivälläkin.

        "Mitä aamunkoittoilmiö siis tarkoittaa? "

        "Aamunkoittoilmiön taustalla on täysin normaali elimistön hormonitoiminta. Elimistö erittää yön aikana kasvuhormonia ja kortisolia, jotka molemmat ovat insuliinin vastavaikuttajahormoneja. Kun elimistössä ei ole tarpeeksi insuliinia, kiihtyy maksan sokerintuotanto ja verensokeri nousee."
        https://blogi.sokeriseuranta.fi/2016/01/3-verensokeri-ilmiota-jotka-diabeetikon-pitaa-tuntea/


    • Anonyymi

      Aika alkaa katsomaan mitä syö.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe