Suomalaisen sanaston runsaus.

Anonyymi

Joskus jää miettimään tätä itseimaisua ja tietenkin murteita.
Meillä on todella äidinkielen monimuotoisuus nähtävissä,kun keskustelupalstalla voin seikkailla raumalaisella kalatorilla ja hypätä vaikka kuuntelemaan,kuinka kuopiolainen sen muikkukukon saa lentämään.

Saamenkieli on ollut ikävä kyllä paitsiossa,mutta nyt kiitos TV saamme kuulla aivan aitoa saamea.

20

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jah, sitäkö saamenkieltä me ymmärtäisimme? Sanoissa on ruotsin, ilmeisesti myös norjan viitteitä,..ainoa minkä ymmärrän uutiset on käännetty sinnepäin, oddaset.

      Minusta suomenkieli itsessään on sanastoltaan monitahoista, kaunista ja vivahderikasta,..

      Murteet taas, milloin huvittavina, supatettuina tai pajatettuina, saattavat jäädä tajuamatta, saati murteiden lukemisen hankaluus, jo lopahtaa mielenkiinto

      • Anonyymi

        Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kaiketi aivan eri asioita?
        Lappi ja saamelaiset ovat osa meidän suomalaisten identiteettiä,kuten
        karjalaisuus,savolaisuus ja niin edelleen.

        Lappi kelpaa meille suomalaisille turistikeitaana,niinkö?
        Lappalaisuus onkin varjopuoli ja heidän rikas kielensä,niinkö ajattelet?
        Häpeällistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat kaiketi aivan eri asioita?
        Lappi ja saamelaiset ovat osa meidän suomalaisten identiteettiä,kuten
        karjalaisuus,savolaisuus ja niin edelleen.

        Lappi kelpaa meille suomalaisille turistikeitaana,niinkö?
        Lappalaisuus onkin varjopuoli ja heidän rikas kielensä,niinkö ajattelet?
        Häpeällistä!

        Miksi tuollaisia ajatuksia minulle syötät, minulle joka en tuollaista ole ajatellutkaan, puhuessani ymmärrettävästä puhekielestä!
        Mitä minulla voisi olla ketään lappalaista tai muun heimostakaan vastaan ? Koetahan pysyä asiassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tuollaisia ajatuksia minulle syötät, minulle joka en tuollaista ole ajatellutkaan, puhuessani ymmärrettävästä puhekielestä!
        Mitä minulla voisi olla ketään lappalaista tai muun heimostakaan vastaan ? Koetahan pysyä asiassa!

        Tämä oli taas tätä.katsantonannan torjuntapeikko teki esiintulon.
        Saamelaisuus ja heidän kultuurinsa ovat meille rikkaus.
        Jos vain puhekieli olisi hyväksyttävää tällä telluksella,siis kirjakieli,niin
        harva uskaltaisi edes suutaan avata.
        Esilletulosi oli vailla pohjaa


    • Anonyymi

      Suomen kieli on kaunista. Soisi että sitä puhuttaisiin oikein.
      Minua ottaa korvaan aivan jokapäiväiseksi tullut "Kiitos paljon", joka on vastoin kielioppiamme.
      Pitäisi sanoa joko vain "kiitos" tai "paljon kiitoksia". Kiitoksen jälkeen ei pidä sano "Ole hyvä", vaan kiittää itsekin. Minusta "ole hyvä" on suorastaan ylimielinen heitto kiittäjälle.
      Samoin särähtää korvaan ulkomaan kielistä omaksuttu sinä-passiivi. Se ei käy suomen kieleen ja on aivan turhaa.

      • Anonyymi

        Todella kielellisesti käännettynä olemme takapajulassa.
        Viljelivätkö meidän ikihanat kirjailijamme kieltämme oikein kieliopillisesti?
        Eivät todella!

        Eino Leinolta kaikkosivat sivistyssanat ryyppyjen myötä.
        Onko todella totta,että ollakseen luova taiteilija ilman alkoholia ei voi olla taitelija.
        Kuuluisuus ennenvanhaan haettiin taitelijapiireissä kyllä maamme rajojen ulkopuolelta.
        Väinö Linna saattoi olla poikkeus.


    • Anonyymi

      Suurinpia maailmassa siis kielen kokonaisuus.

      • Anonyymi

        Lisä: Kielessä ei tule esille onko nainen vai mies---siis homoille hyvä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisä: Kielessä ei tule esille onko nainen vai mies---siis homoille hyvä?

        Suomi on tasa-arvon maa. Emme erottele naisia ja miehiä, nainenkin on ihminen.
        Saman asian voi suomen kielessä sanoa monin tavoin. Monet murteet ovat laatineet omia sanojaan, jotka nyt rikastuttavat kieltämme.
        Kielemme kääntyy monille mutkille, Otetaan vaan esimerkiksi olympiaurheilija Uusipaavalniemi, jota ulkomailla nimitettiin yksinkertaisesti vai U14.
        Vaikea lausuttavahan tämä kieli on, siitä ei pääse mihinkään. Sen huomaa monista muualta tulleista, jotka ehkä ovat jo lapsina koulussa tottuneet suomen kieleen, silti ääntämys saattaa olla outo korvaamme. Mutta vaikea se on suomalaisellekin joskus. Sanopas esimerkiksi nopeasti: pakkaa papan kapsekki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi on tasa-arvon maa. Emme erottele naisia ja miehiä, nainenkin on ihminen.
        Saman asian voi suomen kielessä sanoa monin tavoin. Monet murteet ovat laatineet omia sanojaan, jotka nyt rikastuttavat kieltämme.
        Kielemme kääntyy monille mutkille, Otetaan vaan esimerkiksi olympiaurheilija Uusipaavalniemi, jota ulkomailla nimitettiin yksinkertaisesti vai U14.
        Vaikea lausuttavahan tämä kieli on, siitä ei pääse mihinkään. Sen huomaa monista muualta tulleista, jotka ehkä ovat jo lapsina koulussa tottuneet suomen kieleen, silti ääntämys saattaa olla outo korvaamme. Mutta vaikea se on suomalaisellekin joskus. Sanopas esimerkiksi nopeasti: pakkaa papan kapsekki.

        Niinpä hoin tuota näin aamutuimaan itsekseni, eihän se tuoreeltaan tuota vaikeuksia, vaikka huulet siinä joutuukin "väpättämään" vauhdilla ! 🤣


    • Anonyymi

      On ihan älytötä sanoa ”huomenta aamuun”. Se on sama kuin toivottaisi päivää päivään, koska huomen ja aamu on sama asia.
      Telkkarissa jopa ministerit kertovat, mitä ovat saaneet aikaseksi . Pitää sanoa ”saada aikaan”.

      • Anonyymi

        Moni vieras sanonta tai tokaisu jää kieleemme niinkuttelusta alkaen. Ministeri Kiurun puheeseen on tarttunut "siltä osin", joka tulee mukaan jokaisessa puheenvuorossa.
        "Alkaa satamaan" on nyt hyväksytty kieleemme, kun sitä on vuosikymmenet turhaan yritetty karsia pois kieliopin vastaisena. Nyt se siis on hyväksytty, mutta karmaisee se aina.
        Ja se tapahtuu usein!
        No se on niinku uusi päivä nyt, huomenta vaan aamuun, aurinkokin alkaa paistamaan, joten siltä osin on kaikki hyvin.

        Mkr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni vieras sanonta tai tokaisu jää kieleemme niinkuttelusta alkaen. Ministeri Kiurun puheeseen on tarttunut "siltä osin", joka tulee mukaan jokaisessa puheenvuorossa.
        "Alkaa satamaan" on nyt hyväksytty kieleemme, kun sitä on vuosikymmenet turhaan yritetty karsia pois kieliopin vastaisena. Nyt se siis on hyväksytty, mutta karmaisee se aina.
        Ja se tapahtuu usein!
        No se on niinku uusi päivä nyt, huomenta vaan aamuun, aurinkokin alkaa paistamaan, joten siltä osin on kaikki hyvin.

        Mkr.

        Aivan todella Mkr.!
        Oletettavasti olet entinen ope!
        Johdantosi oli todella todella niin aitoa!
        Haluaisin istua aivan etummaisessa pulpetissa!
        Vävyni,egyptiläinen historiantutkija oli aivan pihalla kielemme
        sanoista ja tarkoitusperistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moni vieras sanonta tai tokaisu jää kieleemme niinkuttelusta alkaen. Ministeri Kiurun puheeseen on tarttunut "siltä osin", joka tulee mukaan jokaisessa puheenvuorossa.
        "Alkaa satamaan" on nyt hyväksytty kieleemme, kun sitä on vuosikymmenet turhaan yritetty karsia pois kieliopin vastaisena. Nyt se siis on hyväksytty, mutta karmaisee se aina.
        Ja se tapahtuu usein!
        No se on niinku uusi päivä nyt, huomenta vaan aamuun, aurinkokin alkaa paistamaan, joten siltä osin on kaikki hyvin.

        Mkr.

        Kuva kertoo eniten,.. 🤣))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moni vieras sanonta tai tokaisu jää kieleemme niinkuttelusta alkaen. Ministeri Kiurun puheeseen on tarttunut "siltä osin", joka tulee mukaan jokaisessa puheenvuorossa.
        "Alkaa satamaan" on nyt hyväksytty kieleemme, kun sitä on vuosikymmenet turhaan yritetty karsia pois kieliopin vastaisena. Nyt se siis on hyväksytty, mutta karmaisee se aina.
        Ja se tapahtuu usein!
        No se on niinku uusi päivä nyt, huomenta vaan aamuun, aurinkokin alkaa paistamaan, joten siltä osin on kaikki hyvin.

        Mkr.

        Minä olen se outolintu, jolla tulee tämä "alkaa satamaan", koska tuo rupeaminen on jotenkin iho rupiin kuulostava, mutta kun oikein märehdin, niin tuo "alkaa satamaan" on myös jotenkin outo, jos sen kuvittelee jatkuvan tuosta, koska satamaan ja satamaan on taas kaksi eri asiaa, liittyen säätilaan tai laivan saapumisesta satamaan!

        Toinen sana kirjoissa on tuo "huokaisin", koska ilmeisesti murteeni sanoisi sen "huokasin", mutta kirjoissa se on ilmeisesti joku "lisä sana, koska aina siellä huokaistiin , milloin mistäkin, samoin kuin mennään ja tullaan ikkunan äärelle.


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        Minä olen se outolintu, jolla tulee tämä "alkaa satamaan", koska tuo rupeaminen on jotenkin iho rupiin kuulostava, mutta kun oikein märehdin, niin tuo "alkaa satamaan" on myös jotenkin outo, jos sen kuvittelee jatkuvan tuosta, koska satamaan ja satamaan on taas kaksi eri asiaa, liittyen säätilaan tai laivan saapumisesta satamaan!

        Toinen sana kirjoissa on tuo "huokaisin", koska ilmeisesti murteeni sanoisi sen "huokasin", mutta kirjoissa se on ilmeisesti joku "lisä sana, koska aina siellä huokaistiin , milloin mistäkin, samoin kuin mennään ja tullaan ikkunan äärelle.

        Todella,näin ovat näreet!
        Jos joku ulkomaalainen kuulisi ja ymmärtäisi meidän aivan"normaalia" kielenkäyttö,siis "katuuskottavuutta" he varmaankin pyörtäisivät takaisin eteläsatamasta.
        Kaiketi kertoisivat,ettei sille apinoidenplaneetalle kannata matkustaa.

        Luojankiitos koulutuksemme ja kielitasomme pelastaa meidä siltä häpeältä,
        ja voimme toivottaa turistit heidän aivan omalla oppimallaan kielellä.
        Se on tämän sivistysvaltion hinta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan todella Mkr.!
        Oletettavasti olet entinen ope!
        Johdantosi oli todella todella niin aitoa!
        Haluaisin istua aivan etummaisessa pulpetissa!
        Vävyni,egyptiläinen historiantutkija oli aivan pihalla kielemme
        sanoista ja tarkoitusperistä.

        En ole opettaja, mutta minulla oli erinomainen suomen kielen opettaja koulussa, ja äitini myös piti kielen oikeellisuutta erittäin tärkeänä, joten sieltä muinaisuudesta on jäänyt näitä itsepintaisia ajatuksia, jotka aina kimpoavat, kun kielestä puhutaan.
        Äitini ei esimerkiksi antanut minun sanoa "kiva", koska se hänen käsityksensä mukaan oli huonoa kieltä. Huoh. Siinä oli lapsella aina miettimistä, miten asiat ilmaisisi.

        Mkr.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole opettaja, mutta minulla oli erinomainen suomen kielen opettaja koulussa, ja äitini myös piti kielen oikeellisuutta erittäin tärkeänä, joten sieltä muinaisuudesta on jäänyt näitä itsepintaisia ajatuksia, jotka aina kimpoavat, kun kielestä puhutaan.
        Äitini ei esimerkiksi antanut minun sanoa "kiva", koska se hänen käsityksensä mukaan oli huonoa kieltä. Huoh. Siinä oli lapsella aina miettimistä, miten asiat ilmaisisi.

        Mkr.

        Ole Makriina vaan iloinen äitisi tarkasta kielikorvasta, etuhan selkeä ilmaisu aina on, ja miellyttävää myös lukijoille/kuulijoille. Sitä paitsi, estää se väärinymmärryksiäkin ! 😋
        Onhan meillä jokaisella oma rennompi 'slangimme,' mutta kumma kyllä, tärkeimpiä tenaville tähdennettäessä, tuli kuin itsestään kirjakieli esiin, ruotsin kielellä. Nykyään puhuvatkin jälkipolveni kotikielenään kaikki suomea, avioliittojensa myötä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En ole opettaja, mutta minulla oli erinomainen suomen kielen opettaja koulussa, ja äitini myös piti kielen oikeellisuutta erittäin tärkeänä, joten sieltä muinaisuudesta on jäänyt näitä itsepintaisia ajatuksia, jotka aina kimpoavat, kun kielestä puhutaan.
        Äitini ei esimerkiksi antanut minun sanoa "kiva", koska se hänen käsityksensä mukaan oli huonoa kieltä. Huoh. Siinä oli lapsella aina miettimistä, miten asiat ilmaisisi.

        Mkr.

        Siis todella!
        Kiitos heille "maikoille" kuinka he antoivat minullekin maalaistollolle Kaisaniemen
        kansakoulussa ihmisarvon.
        Ajateelkaa siirtyä täältä kyläkoulusta Kaisaniemen kansakouluun?
        Koulukiusattuna olin,siis täällä kyläkoulussa,arka,piiloutuva pentu.

        Kukaan ei minua kiusannut Kaiseksissa päinvastoin sain kannustusta,
        Hän ihana maikka Osa Kuittinen,sinkku nainen näki minussa ihmisen ja
        lopunhan tiedättekin.
        Ai niin se suomenkielen verbaliikka tais unohtua amalta.
        No ei kaikkea ole menetetty,kiitos teille valveutuneille,aivan todella ama


    • Anonyymi

      Ei muissakaan maissa puhuta sen enempää kirjakieltä ja kieliopillisesti oikein kuin Suomessa. Murteet ja puhekieli on kaikissa kielissä.
      Ei kieliopillinen oikeellisuus ole niin nokonnuukaa käytännön puheessa,
      kunhan tulee ymmärretyksi.
      Kyllähän me kaikki tunnemme kuitenkin kirjakielemme,
      vaikka puhummekin "arkikieltä".
      Montako virhettä löysit kommentistani ?
      Ärsyttivätkö ne sinua ?
      Ei ollut tarkoitus :)))
      nm. Hymy huulessa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe