Heittäytymisen pelko

Anonyymi

Onko sellaista kuin suhteeseen heittäytymisen pelko oikeasti olemassa? Vai onko se vain kiertoilmaisu sille ettei HALUA heittäytyä, tai juuri kyseessä olevan ihmisen kanssa?

On nyt kaksi suhdetta ollut (toinen vielä käynnissä), joissa seurustelukumppani valittelee, että pelkää heittäytyä suhteeseen, taustalla menetyksenpelkoa tms. Mutta on alkanut mietityttää, että jos se liittyy meikäläiseen. Että halua heittäytymiseen ilmenisi, jos ois tarpeeks vahvat tunteet. Itsellä tämmöstä "heittäytymiskammoa" ei ole ilmennyt muulloin kuin silloin kun en tyypin kanssa oikeesti mitään syvempää halua.

23

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hmm.. En ole kuullut heittäytymisen pelosta, mutta olen kuullut sitoutumiskammosta. En osaa sen tarkemmin sanoa kuin, että onko taustalla sitten huonoja kokemuksia tms traumaa entisissä suhteissa tai ylipäätään elämässä, joka aiheuttaa näitä tuntemuksia? Alkaako nämä tunteet suhteellisen alkuvaiheessa suhdetta? Avoin kommunikointi kumppanin kanssa ja keskustelu voisi olla paikallaan. Ei siis tarvitse vastata tähän ja toivottavasti auttoi vastaus kysymykseesi :) Tsemppiä ja voimia sinulle.

• Heittäytyminen pelko, kuulostaa mun korvaan järkevältä tunteelta. Itse näkisin sen niin, että mitä enemmän menetettävää (Oma sydän) sitä enemmän pelottaa heittäytyä suhteeseen. Moneen muuhun asiaan vaikka sulkapallon pelaamiseen voi hyvin heittäytyä, siinähän ei riskeeraa mitään. Suhteet eri juttu, miksi ihmeessä pitäisikään heittäytyä niihin, voisiko edetä rauhassa?

• Anonyymi

Tietysti rauhassa eteneminen paras tapa. Se on subjektiivista, miten kukin sen aikajänteellisesti määrittää. Jos esim on pari vuotta seurusteltu, ja edelleen mahdoton ajatus edes harkita yhteenmuuttoa tms. Tai että käytännössä eletään pariskuntana, vietetään leijonanosa ajasta yhdessä, ei ole halu tai tarkoitus tapailla muita, ja tehdään sellaisia asioita, joihin toisiinsa sitoutunut pari tekee (vietetään lomat yhdessä jne), mutta ei esim. julkisesti välttämättä todeta toista kumppaniksi (ei varsinaisesti piilotellakaan, mutta jos vaikka kohtaa randomisti jonkun tuttavan kadulla, mut esitellään ystävänä jne, jos esitellään ollenkaan, usein vaan seison vieresssä ja hymyilen kunnes tilanne ohi, kun en tiedä saanko tehdä statustani tiettäväksi) tai ei ole selviö, että perhejuhliin osallistuttaisiin puolin ja toisin - kumppani saattaa todeta, että en nyt viitsi lähteä niitä sun sukulaisia tapaamaan, tilanteessa jossa olen halunnut heidät tutustuttaa. Itse kyllä olen juossut kaikki kissanristiäiset mihin hän on mut halunnut. Ja että kun tulee kinoja, käyttää niitä argumenttina ettei voi ajatella yhteenmuuttoa, koska riidellään, että pelottaa että tulee sitten ero. Show me the pari, joka ei koskaan riitele... kai niitäkin sitten on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietysti rauhassa eteneminen paras tapa. Se on subjektiivista, miten kukin sen aikajänteellisesti määrittää. Jos esim on pari vuotta seurusteltu, ja edelleen mahdoton ajatus edes harkita yhteenmuuttoa tms. Tai että käytännössä eletään pariskuntana, vietetään leijonanosa ajasta yhdessä, ei ole halu tai tarkoitus tapailla muita, ja tehdään sellaisia asioita, joihin toisiinsa sitoutunut pari tekee (vietetään lomat yhdessä jne), mutta ei esim. julkisesti välttämättä todeta toista kumppaniksi (ei varsinaisesti piilotellakaan, mutta jos vaikka kohtaa randomisti jonkun tuttavan kadulla, mut esitellään ystävänä jne, jos esitellään ollenkaan, usein vaan seison vieresssä ja hymyilen kunnes tilanne ohi, kun en tiedä saanko tehdä statustani tiettäväksi) tai ei ole selviö, että perhejuhliin osallistuttaisiin puolin ja toisin - kumppani saattaa todeta, että en nyt viitsi lähteä niitä sun sukulaisia tapaamaan, tilanteessa jossa olen halunnut heidät tutustuttaa. Itse kyllä olen juossut kaikki kissanristiäiset mihin hän on mut halunnut. Ja että kun tulee kinoja, käyttää niitä argumenttina ettei voi ajatella yhteenmuuttoa, koska riidellään, että pelottaa että tulee sitten ero. Show me the pari, joka ei koskaan riitele... kai niitäkin sitten on.

Ap:n ylläoleva kommentti siis. Sekavasti ilmaistu.. meinasin lähinnä sitä, että vaikka tietysti kannattaa ottaa iisisti ja edetä varovaisesti ja ajan kanssa, koska heittäytymisen pelko voi olla perusteltu tunne, niin mietityttää se, että miten se ei sit pelota yhtään, että jarruttelu voi myös päättää suhteen ja sitten käy niin kuin on pelännytkin, ainakin osin oman toiminnan takia. Joskushan se riski on pakko ottaa , jos ei halua elää yksin tai ikuisesti tapailusuhteessa, jossa ei välttämättä tarvitse käsitellä ikäviä asioita tai olla toisen tukena, kun voi aina hilpaista kotiin ja olla kuin ei vastuuta toisesta olis lainaan. Mun on itseni vaikea olla sellaisessa suhteessa pidemmän päälle, eikä nykyinen kumppanikaan ole sellaista aiemmin harrastanut. Edellinen suhde hällä oli toistakymmentä vuotta kestänyt perhekuvio, ymmärrän kyllä, että haluaa vapautta sen jälkeen, ja pelko on että uusi suhde päättyy yhtä ikävissä merkeissä kuin edellinen. Tää hänen epävarmuutensa vaan syö, kun en itsekään todellakaan ole ollut mikään heittäytyjä, mutta hänen kohdallaan olisin valmis yrittämään. Tai laittamaan sen sydämeni alttiiksi - olenhan sen jo tehnyt alkaessani seurustella hänen kanssaan. Ehkä tämä ei sitten vain hänelle ole yhtä tärkeätä kuin mulle, tai hän etsii varmuutta siitä pitkästä "ei sitoumuksia" -vaiheesta. Mulle turvallisuudentunnetta toisi se, että toinen voisi jollakin toiminnallaan ilmaista, että sinut olen valinnut ja karikoistakin selvitään. Tuntuu surulliselta, että toinen ei ole valmis siihen vielä, ja tuntuu vaikealta odottaa sitä päivää kun ehkä on. Eihän sitä välttämättä tule.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ap:n ylläoleva kommentti siis. Sekavasti ilmaistu.. meinasin lähinnä sitä, että vaikka tietysti kannattaa ottaa iisisti ja edetä varovaisesti ja ajan kanssa, koska heittäytymisen pelko voi olla perusteltu tunne, niin mietityttää se, että miten se ei sit pelota yhtään, että jarruttelu voi myös päättää suhteen ja sitten käy niin kuin on pelännytkin, ainakin osin oman toiminnan takia. Joskushan se riski on pakko ottaa , jos ei halua elää yksin tai ikuisesti tapailusuhteessa, jossa ei välttämättä tarvitse käsitellä ikäviä asioita tai olla toisen tukena, kun voi aina hilpaista kotiin ja olla kuin ei vastuuta toisesta olis lainaan. Mun on itseni vaikea olla sellaisessa suhteessa pidemmän päälle, eikä nykyinen kumppanikaan ole sellaista aiemmin harrastanut. Edellinen suhde hällä oli toistakymmentä vuotta kestänyt perhekuvio, ymmärrän kyllä, että haluaa vapautta sen jälkeen, ja pelko on että uusi suhde päättyy yhtä ikävissä merkeissä kuin edellinen. Tää hänen epävarmuutensa vaan syö, kun en itsekään todellakaan ole ollut mikään heittäytyjä, mutta hänen kohdallaan olisin valmis yrittämään. Tai laittamaan sen sydämeni alttiiksi - olenhan sen jo tehnyt alkaessani seurustella hänen kanssaan. Ehkä tämä ei sitten vain hänelle ole yhtä tärkeätä kuin mulle, tai hän etsii varmuutta siitä pitkästä "ei sitoumuksia" -vaiheesta. Mulle turvallisuudentunnetta toisi se, että toinen voisi jollakin toiminnallaan ilmaista, että sinut olen valinnut ja karikoistakin selvitään. Tuntuu surulliselta, että toinen ei ole valmis siihen vielä, ja tuntuu vaikealta odottaa sitä päivää kun ehkä on. Eihän sitä välttämättä tule.

Pystyttekö puhumaan avoimesti? Alkoiko suhteenne pian hänen edellisen suhteen jälkeen? Pitkä katkennut suhde voi vaatia paljon tilaa käsitellä se. Silloin uuteen täysillä kiinnittyminen vie aikaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on terve tarve vastavuoroisuuteen. Epävarmuus syö sinua ja lopulta teidän suhdetta. Tässä olisi kumppanisi peiliin katsomisen paikka, lähtikö suhteeseen liian aikaisin, pitääkö sinua laastariksi vai antaako oikeasti itsensä suhteeseen. Riitely on vain merkki siitä, että suhde hakee oikeita tasapuolisia ja yhdenvertaisia uomiaan, jos ei sitä olisi toinen alistuu liikaa.

• Anonyymi
        TiuhtinWau kirjoitti:

Sinulla on terve tarve vastavuoroisuuteen. Epävarmuus syö sinua ja lopulta teidän suhdetta. Tässä olisi kumppanisi peiliin katsomisen paikka, lähtikö suhteeseen liian aikaisin, pitääkö sinua laastariksi vai antaako oikeasti itsensä suhteeseen. Riitely on vain merkki siitä, että suhde hakee oikeita tasapuolisia ja yhdenvertaisia uomiaan, jos ei sitä olisi toinen alistuu liikaa.

Tiuhti hyvä. Älä viitsi päsmäröidä tässäkin. Sulla kun ei ole kokemusta suhteesta naisen kanssa ni oisko just niitä juttuja mitä kannattaa vaan seurata sivusta?

• Anonyymi kirjoitti:

Tiuhti hyvä. Älä viitsi päsmäröidä tässäkin. Sulla kun ei ole kokemusta suhteesta naisen kanssa ni oisko just niitä juttuja mitä kannattaa vaan seurata sivusta?

Miten suhteet miesten ja naisten välillä eroavat?

• Anonyymi
        TiuhtinWau kirjoitti:

Miten suhteet miesten ja naisten välillä eroavat?

Naisten ajattelu on analysoivampaa, herkempää. Sitä miten käyttäytyy ja itseään ilmaisee on otettava enemmän huomioon. Miehet on usein suoraviivaisempia. Sitten on se ratkaistava joka ihmissuhteessa ollaanko kaapissa vai ei. Toinen voi haluta avoimuutta ja toinen ei. Elikkä aina kohdatessasi uuden ihmisen mietit oletko hänelle kaapissa vai et. Kumppani joutuu mukautumaan tähän yhdessä liikkuessanne. Tai niin toista huomioonottava nainen tekee.

• Anonyymi kirjoitti:

Naisten ajattelu on analysoivampaa, herkempää. Sitä miten käyttäytyy ja itseään ilmaisee on otettava enemmän huomioon. Miehet on usein suoraviivaisempia. Sitten on se ratkaistava joka ihmissuhteessa ollaanko kaapissa vai ei. Toinen voi haluta avoimuutta ja toinen ei. Elikkä aina kohdatessasi uuden ihmisen mietit oletko hänelle kaapissa vai et. Kumppani joutuu mukautumaan tähän yhdessä liikkuessanne. Tai niin toista huomioonottava nainen tekee.

🤔hyvin kuvattu tuo naisten ja miesten suhde eroavaisuus. 👍

Kaapissa olo kuulostaa raskaalta, mutta toisaalta jossain määrin on ymmärrettävää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin, miehen kanssa olevat voi lueskella :)

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin, miehen kanssa olevat voi lueskella :)

Entäs ne jotka haluavat vain naisen, saavatko kommentoida?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pystyttekö puhumaan avoimesti? Alkoiko suhteenne pian hänen edellisen suhteen jälkeen? Pitkä katkennut suhde voi vaatia paljon tilaa käsitellä se. Silloin uuteen täysillä kiinnittyminen vie aikaa.

Pystytään kyllä. Alkoi pian edellisen suhteen päättymisen jälkeen, mutta entisessä suhteessa ei kuulemma ole mitään käsiteltävää enää, erosta on nyt pari, kolme vuotta. Eli sen ei pitäisi häiritä.

• Anonyymi
        TiuhtinWau kirjoitti:

Entäs ne jotka haluavat vain naisen, saavatko kommentoida?

Ei kiitos heille, ihan sama mitä haluaa, jos itse valinnut miehen

• Anonyymi kirjoitti:

Ei kiitos heille, ihan sama mitä haluaa, jos itse valinnut miehen

Jos on lapsena valinnut miehen, eikö mieltä saa enään muuttaa? Mitä lapsi voi tietää mistään?

• Anonyymi
        TiuhtinWau kirjoitti:

Jos on lapsena valinnut miehen, eikö mieltä saa enään muuttaa? Mitä lapsi voi tietää mistään?

Aivan sama, et ole tämän topicin aihe.

• Anonyymi
        TiuhtinWau kirjoitti:

Pakotettuja lapsiavioliittoja Suomessa tuskin on, itse olet elämän miehen kanssa valinnut ja siinä pysynyt, ehkä jopa lapset perinteisin menoin tehnyt.

• Anonyymi

Kuulostaa tilanteelta jossa toinen on kaapissa ainakin osittain ja käsittelee vielä sitä mitä on. Ehkä hankalia ihmissuhteita, sukulaissuhteita tms. Ratkaisematta se tuleeko avoimesti esille lesbona vai ei. Ehkä menettämisen pelkoa siitä, että ei olisi enää hyväksytty työyhteisössä, suvussa jne. No joka tapauksessa asioita jotka on syytä puhua auki parisuhteessa.

• Anonyymi

Sama juttu, itsellä ei myöskään minkäänlaista pelkoa heittäytyä, päinvastoin. Enkä aina oikein ymmärräkään ihmisiä jotka ovat kovin varovaisia tai saattavat pitkään kieltää tunteensa, koska pelkäävät. Jos on ensimmäinen naissuhde, niin sitten jollain tapaa ymmärrettävää. Jos ei ole, niin ajattelisin itsekin että johtuu vain siitä ettei ole riittävästi tunteita, ja siksi empii.

• Anonyymi

Tai on huonoja suhteita takana ja on tullut varovaisemmaksi..

• Anonyymi

"Kun ihminen näyttää sinulle kuka hän on, usko häntä ensimmäisellä kerralla."

Eli jos kumppanisi välttelee sitoutumista/läheisyyttä ja kaupan päälle vielä sanoo suoraan "pelkäävänsä heittäytymistä", siinä on kaikki tieto mitä tarvitset. Jossittelu ja arvailuleikit vain syövät energiaa ja itsetuntoa.

• Anonyymi

Onko sitten omassa kokemuksessa ollut niin, että suhde on alusta lähtien päämäärätietoisesti edennyt täysin selkein tuntein kohti yhteisiä eläkepäiviä? Mulla on tuttavapiirissä sellaisiakin, missä on pidempään ollut sellainen etsikkovaihe, ts. jompikumpi tai molemmatkin arponeet sitoutuako tähän ihmiseen. Ja yhteiselle taipaleelle lopulta päädytty. Onhan se ihan tervettäkin vähän miettiä, kenen kelkkaan lähtee, ja minkälaisin ehdoin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sitten omassa kokemuksessa ollut niin, että suhde on alusta lähtien päämäärätietoisesti edennyt täysin selkein tuntein kohti yhteisiä eläkepäiviä? Mulla on tuttavapiirissä sellaisiakin, missä on pidempään ollut sellainen etsikkovaihe, ts. jompikumpi tai molemmatkin arponeet sitoutuako tähän ihmiseen. Ja yhteiselle taipaleelle lopulta päädytty. Onhan se ihan tervettäkin vähän miettiä, kenen kelkkaan lähtee, ja minkälaisin ehdoin?

Varmaan riippuu siitä suhteesta ja siinä olevista ihmisistä millaisella vauhdilla asiat etenevät?
        Munkin mielestä on ihan hyvä katsoa vähän aikaa, tutustumisessa menee kuitenkin hetki...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3015
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2113
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1550
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1301
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1297
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1206
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1127
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1011
    Aihe