Olenko hullu vai terve?

Anonyymi

Jouduin pari vuotta sitten auroraan kun asunnostani tai paremminkin lapsuuden kodistani oli tehty valituksia hajuhaitan takia ja psykiatri ei löytänyt mistään tukiasuntoa minne minut sijoittaa kun olisin saanut muuten häädön. Sain skitsofrenia diagnoosin ja jouduin suljetulle pariksi kuukaudeksi ja sitten kuntoutusyksikköön vaikkei minulla ole koskaan ollut skitsofrenialle ominaisia spesifisiä oireita ts. en ole kuullut ääniä tai nähnyt näkyjä, kehooni ei ole johdettu virtoja tai ufotkaan kiinnittäneet implantteja eikä puheeni tai käytökseni ole sekavaa. Niin vain ryssäläinen psykiatri teki väärän diagnoosin luultavasti fobioideni perusteella.

29

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Apulaisylilääkäri sanoi jo ensihoitoon joutuessani että olen hyväkuntoinen joka kuulemma olen hoitajan mukaan nytkin. Ihmettelen miksi sitten jouduin osastolle?

      • Anonyymi

        Minulla on vain kadunylitys-ja korkeanpaikan määräkohteisia pelkoja ei psykoosia tai mitään skitsofrenialle tyypillisiä spesifisiä oireita kuten vainokuvitelmia, äänten kuulemista, outoja tuntemuksia kehossa virtojen johtamisella laitteista, sekavaa puhetta, outoa käytöstä ym. ja siitä huolimatta jouduin suljetulle ja sitten tänne kuntoutusyksikköön odottamaan tukiasuntopaikkaa vaikka haluaisin muuttaa omaan asuntoon jos vain saisin edunvalvojaan yhteyden ja hänen suostumuksensa.


    • Anonyymi

      Jopa on tarina. Joskus (usein) käyttävät tuota mielenterveyspuolta hankaliksi koettujen yksilöiden hallintaan. Korostan, että hankaliksi koettujen. Et ole sinänsä hankala, joku vain kokee sinut niin.

      • Anonyymi

        Pakkohoito on kontrollia ei hoitoa. Nykyaikainen psykiatria on kontrollin väline, jolla voidaan epätoivottu henkilö sulkea vankilaan ilman oikeudenkäyntiä. Eipä muuta.


    • Anonyymi

      Mikä tämä hajuhaitta oli?

      • Anonyymi

        Huoneessa oli lähinnä tyhjiä jogurttipurkkeja lattialla ja muutamia viemättömiä jätepusseja jotka kieltämättä haisivat mutta asia hoidettiin myöhemmin kuntoon muttei se riittänyt isännöitsijälle näköjään.


    • Anonyymi

      Mahdoton ottaa kantaa pelkän nettikirjoittelun perusteella.

    • Anonyymi

      Sivullisena, kun olen kuullut vain yhden osapuolen kertomuksen, ei voi ottaa paljoa kantaa alkutilanteeseen - eli mikä oli "hajuhaitta", ja kokivatko naapurit jotain häiriötä (ilmeisesti kokivat), ja mitä muuta asiaan mahdollisesti liittyi. Mutta yleisesti ottaen, minusta pakkohoito on väärin. Jos ulkopuoliset kokevat jonkun käytöksen häiritsevänä, ei sen perusteella ole oikeutta laittaa ihmistä psykiatriseen pakkohoitoon. Ja jos ihmisellä itsellään on jotain itse koettua tai muiden arvelemaa psyykkistä ongelmaa, ei senkään perusteella pidä pakottaa ketään hoitoon. Hoidon pitää aina olla vapaaehtoista. Me elämme psykiatrialla läpikyllästetyssä yhteiskunnassa. Sairaus-terveys-näkökulma ei ole ainoa mahdollinen tapa ajatella asioista, eikä ehkä paraskaan.

      Toivottavasti pääset itsenäiseen asumiseen, aloittaja.

    • Anonyymi

      Sanoman toimittajan saa pahoinpidellä.

      • Anonyymi

        Suomessa voi joutua pakkohoitoon täysin riittämättömin psykiatrisin kriteerein ja perustein ja näin ollen suomea voidaan pitää ihmisoikeuksien näkökulmasta hyvin epätasa-arvoisena ja vapaudenriistoa toteuttavana valtiona muutaman epäpätevän ja vääriin diagnooseihin syyllistyneen psykiatrin vuoksi jotka eivät erota määräkohteista pelkoa skitsofreniasta ja leikillä esitettyjä, toisen käden tietoon perustuvia salakuuntelupuheita vakavista spesifisistä skitsofrenian oireista kuten äänten kuuleminen ym. hallusinaatiot.


    • Anonyymi

      Tuolla toisessa ketjussa taisinkin avata jo sitä, mitä raha ja numerot kertoo siitä, onko ihminen "hullu vai terve", numerot kun puhuu omaa rumaa kieltään.

      Mutta sen sijaan, taas positiivisuuden kautta.

      Siinä vaiheessa kun olet muuttamassa jonkinnäköiseen tuetun palvelun asumiseen, on sinulla itselläsi valta valita alueellasi toimivista asumisyksiköistä. Ei siis ole pakko ottaa sitä ensimmäistä, joka on rakennettu mahdollisimman kauas palvelusita, ellei sellaisesta juuri tykkää. JNE.

      • Anonyymi

        Täältä Auroran kuntoutusyksiköstä eräs vanhempi nainen on muuttamassa omaan asuntoon.


      • Anonyymi

        En ottanut vastaan mielenterveyskuntoutujille tarkoitettua soluasuntoa Malminkartanon Luutnantinpolulla siitä syystä että huoneen ovessa ei ollut edes lukkoa ja kommunikointi mieshenkilön kanssa olisi ollut hankalaa kun en ymmärtänyt juuri sanaakaan hänen puheestaan ja keittiö oli hyvin ahdas paikka syödä ja olkkareissa ei ollut tilaa istua sohvalla jonka keskellä eräs naishenkilö röhjötti. Sen veran ymmärsin mitä tämä mies puhui että hän oli pudonnut jo useasti yläkerran huoneeseen johtavilta jyrkiltä portailta jotka pelottivat minuakin.


      • Anonyymi

        En ottanut vastaan mielenterveyskuntoutujille tarkoitettua soluasuntoa Malminkartanossa siitä syystä että huoneen ovessa ei ollut edes lukkoa ja kommunikointi mieshenkilön kanssa olisi ollut hankalaa kun en ymmärtänyt juuri sanaakaan hänen puheestaan ja keittiö oli hyvin ahdas paikka syödä ja olkkareissa ei ollut tilaa istua sohvalla jonka keskellä eräs naishenkilö röhjötti. Sen veran ymmärsin mitä tämä mies puhui että hän oli pudonnut jo useasti yläkerran huoneeseen johtavilta jyrkiltä portailta jotka pelottivat minuakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ottanut vastaan mielenterveyskuntoutujille tarkoitettua soluasuntoa Malminkartanon Luutnantinpolulla siitä syystä että huoneen ovessa ei ollut edes lukkoa ja kommunikointi mieshenkilön kanssa olisi ollut hankalaa kun en ymmärtänyt juuri sanaakaan hänen puheestaan ja keittiö oli hyvin ahdas paikka syödä ja olkkareissa ei ollut tilaa istua sohvalla jonka keskellä eräs naishenkilö röhjötti. Sen veran ymmärsin mitä tämä mies puhui että hän oli pudonnut jo useasti yläkerran huoneeseen johtavilta jyrkiltä portailta jotka pelottivat minuakin.

        Se oli varmaan hyvä päätös, ei kuulosta turvalliselta ja viihtyisältä asunnolta. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ottanut vastaan mielenterveyskuntoutujille tarkoitettua soluasuntoa Malminkartanossa siitä syystä että huoneen ovessa ei ollut edes lukkoa ja kommunikointi mieshenkilön kanssa olisi ollut hankalaa kun en ymmärtänyt juuri sanaakaan hänen puheestaan ja keittiö oli hyvin ahdas paikka syödä ja olkkareissa ei ollut tilaa istua sohvalla jonka keskellä eräs naishenkilö röhjötti. Sen veran ymmärsin mitä tämä mies puhui että hän oli pudonnut jo useasti yläkerran huoneeseen johtavilta jyrkiltä portailta jotka pelottivat minuakin.

        ...ja lukko pitää aina olla omassa huoneessa, sellainen, johon ei edes henkilökunnalla ole avainta. Muuten ei voi tuntea oloaan turvalliseksi. Kodin pitäisi olla paikka, jonne kukaan ei tule kutsumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...ja lukko pitää aina olla omassa huoneessa, sellainen, johon ei edes henkilökunnalla ole avainta. Muuten ei voi tuntea oloaan turvalliseksi. Kodin pitäisi olla paikka, jonne kukaan ei tule kutsumatta.

        Olet oikeassa. Eräs osastonhoitaja nimeltä Satu juuri sanoikin ettei hänkään uskaltaisi muuttaa sellaiseen soluasuntoon jonka huoneen ovessa ei ole lukkoa ettei joku tule keskellä yötä sisälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...ja lukko pitää aina olla omassa huoneessa, sellainen, johon ei edes henkilökunnalla ole avainta. Muuten ei voi tuntea oloaan turvalliseksi. Kodin pitäisi olla paikka, jonne kukaan ei tule kutsumatta.

        Siihen en ota kantaa pitääkö ovi saada lukittua työntekijöiltä, mutta siihen ei kyllä ole mitään perustetta, että naaprit ramppaisivat omassa kämpässä, kuin kotonaan.


    • Anonyymi

      "Siinä vaiheessa kun olet muuttamassa jonkinnäköiseen tuetun palvelun asumiseen, on sinulla itselläsi valta valita alueellasi toimivista asumisyksiköistä. Ei siis ole pakko ottaa sitä ensimmäistä, joka on rakennettu mahdollisimman kauas palvelusita, ellei sellaisesta juuri tykkää. JNE."

      Ei oo pakko ottaa ekaa asuntoa mutta kokemusta on, että ne painostavat eteenpäin. Ja osastolta voidaan kirjata poiskin vaikka ei olisi asuntoa mihin mennä. On vain lääkärin hyvyyttä, jos hän ei niin tee. Esim. mun lääkäri kysyi multa miksi en mene johonkin hätämajoitukseen. Siksi otin paikan ensimmäisestä tuetun asumisen yksiköstä (solukämppä) minkä vaan sai, koska ei ollut voimavaroja alkaa järkkää omaa asuntoa (3 kuukauden lääkitys osastolla oli vienyt toimintakyvyn).

      Osastolla oli esim. yksi mummeli, joka kertoi että hänet oli aiemmalla osastokerralla kirjattu ulos ja hän joutui suoraan kadulle.

      Onneksi on hyväntahtoisiakin lääkäreitä ja mulla vaihtui lääkäri uuteen (se eka ehdotti hätämajoitusta, olis kirjannut mut ulos aiemmin) ja se uus lääkäri ootti niin kauan et sain tuetun asumispaikan ennen kuin olin sen mielestä valmis uloskirjattavaksi.

      • Anonyymi

        Lääkärit on hyvin toimeentulevia ihmisiä eivätkä ole koskaan kokeneet asunnottomuutta. Keskiluokalla on muutenkin yleisesti illuusio, että sosiaaliturvan varassa voi elää ja pärjätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärit on hyvin toimeentulevia ihmisiä eivätkä ole koskaan kokeneet asunnottomuutta. Keskiluokalla on muutenkin yleisesti illuusio, että sosiaaliturvan varassa voi elää ja pärjätä.

        Hei ja tähän nyt taas sellanen PRO tipsi. Heitätte sen lääkärivihan hetkeks romukoppaan, ja pyydätte siltä lääkäriltä jonkun lausunnon, jonka voi antaa asuntotoimistoon, tai sossulle jne. Voi olla, että se ei maailmaa pelasta, mutta ei siitä haittaakaan ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei ja tähän nyt taas sellanen PRO tipsi. Heitätte sen lääkärivihan hetkeks romukoppaan, ja pyydätte siltä lääkäriltä jonkun lausunnon, jonka voi antaa asuntotoimistoon, tai sossulle jne. Voi olla, että se ei maailmaa pelasta, mutta ei siitä haittaakaan ole.

        "Hei ja tähän nyt taas sellanen PRO tipsi. Heitätte sen lääkärivihan hetkeks romukoppaan, ja pyydätte siltä lääkäriltä jonkun lausunnon, jonka voi antaa asuntotoimistoon, tai sossulle jne. "

        Kyllä tuommoista neuvoa voi noudattaa, ilman että silti heittää lääkärivihaansa romukoppaan. Minä en ainakaan heitä, sillä ko. vihalle on syytä. ;)

        Sinä sen sijaan voisit heittää ylimielisyytesi romukoppaan, ja tukea kanssaihmisiäsi ilman ivallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hei ja tähän nyt taas sellanen PRO tipsi. Heitätte sen lääkärivihan hetkeks romukoppaan, ja pyydätte siltä lääkäriltä jonkun lausunnon, jonka voi antaa asuntotoimistoon, tai sossulle jne. "

        Kyllä tuommoista neuvoa voi noudattaa, ilman että silti heittää lääkärivihaansa romukoppaan. Minä en ainakaan heitä, sillä ko. vihalle on syytä. ;)

        Sinä sen sijaan voisit heittää ylimielisyytesi romukoppaan, ja tukea kanssaihmisiäsi ilman ivallisuutta.

        PS. Ja EN vihaa kaikkia lääkäreitä, vain joitakin. Yleisesti tunnen epäluuloa kyseistä ammattikuntaa kohtaan, kokemuksistani johtuen. Tiedän, että on hyviäkin ja asioista perillä olevia lääkäreitä (vähemmistönä tosin).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hei ja tähän nyt taas sellanen PRO tipsi. Heitätte sen lääkärivihan hetkeks romukoppaan, ja pyydätte siltä lääkäriltä jonkun lausunnon, jonka voi antaa asuntotoimistoon, tai sossulle jne. "

        Kyllä tuommoista neuvoa voi noudattaa, ilman että silti heittää lääkärivihaansa romukoppaan. Minä en ainakaan heitä, sillä ko. vihalle on syytä. ;)

        Sinä sen sijaan voisit heittää ylimielisyytesi romukoppaan, ja tukea kanssaihmisiäsi ilman ivallisuutta.

        Ylimielisyyteni toimii todella hyvin itsesäälissä rypemistäni vastaan, jota sitäkin on tullu tehtyä ja ihan syystä. Suosittelen kokeilemaan.


    • Anonyymi

      Skitsofreniadiagnoosi on ihan vitsi. Siihen laitettiin perinteisesti kaikki normaalista poikkeavasti käyttäytyvät. Ja vieläkin on aika laveaa tulkitsemista. Puolilla skitsofreenikoista ei ollutkaan edes määriteltyä skitsofreniaa yhden tutkimuksen mukaan.

      Nykyään psykiatria, jos kerran sinut arkistoihinsa saa, varsinkin jostakin vakavammasta, kuten skitsofreniasta, saa suunnilleen rajattomasti valtaa sinuun. Saa seurata konetta ja kotia ja liikkumista. Sitten pieninkin käytösvikasi voidaan tulkita diagnoosiin tai voidaan luoda "haasteita", jotka voivat lähennellä kidutusta, jotta saadaan tarkemmin selkoa tilastasi. Lääkärissäkin katsotaan monesti ensisijaisesti psyykkisiä oireita ilmaisten tai salaa. Läheisiä pyydetään tarkkailemaan toimintaasi, kun joku kohtaus voi iskeä hetkenä minä tahansa. Mitään virhediagnooseja ei tunneta kuin ehkä äärimmäisissä poikkeustapauksissa. Se on keskimäärin yli vuosikymmenen elämänlyhennys sinulle kaikista sivuvaikutuksista kertyen lukuun ottaen ne, joilla ehkä jotain on ja ne, joilla ei ole, mutta muuten vaan diagnoosi pistettiin.

    • Anonyymi

      "Skitsofreniadiagnoosi on ihan vitsi. Siihen laitettiin perinteisesti kaikki normaalista poikkeavasti käyttäytyvät. Ja vieläkin on aika laveaa tulkitsemista."

      Mulla on itsellä skitsofrenia ja jotenkin vaikeuksia ymmärtää miksi sitä pidetään niin vakavana sairautena. Toisaalta en myöskään oo työkykyinen, joten diagnoosi oli pelastus, että jotenkin edes pärjään tässä maailmassa. Toiveena on kyllä työkykyisyyteen kuntoutuminen.

      Omasta mielestä mun diagnoosi on oikea enkä pidä sitä sairautta/sen diagnoosia minään vitsinä. Mutta oon myös kuullut ihmisiä, jotka on saanut diagnoosin suht heppoisin perustein. Joten ennemminkin on kyse siitä, että joidenkin yksittäisten ihmisten diagnoosi voi olla vitsi. Sen diagnoosinhan voi saada suht lyhyellä oireilulla ja mun mielestä lähes kuka tahansa voi huonossa elämäntilanteessa oireilla psykoottistyyppisesti. Sitten diagnoosia saa kantaa lopun elämää mukanaan.

    • Anonyymi

      Ikävä että väkivaltaiset psykiatria-trollit sensuroivat palstalta omaa psykiatrista väkivaltaansa esille tuovat kirjoitukset.

      Kehoitan kaikkia oikeudenmukaista ja moraalista yhteiskuntaa kannattavia karttamaan psykiatriaa kuin ruttoa tai nykyaikana korona-virusta. Psykiatria on katoavaa sairasta ja väkivaltaista kansanperinnettä. 😗💩

      • Anonyymi

        "Psykiatria on katoavaa sairasta ja väkivaltaista kansanperinnettä. "
        Hahaha :D


    • Anonyymi

      Sanoma toivoo sinun lukevan jatkuvasti valehtelujamme.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1753
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1431
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1242
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1214
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      879
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      845
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      219
      832
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      785
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      664
    Aihe