Painon nousu

Anonyymi

Hei! Olen raskaana viikolla 9. Tiedän, että on typerää stressata painoa nyt mutta asia vaivaa ja mietityttää. Aiemmissa (x2) raskauksissa painoni nousi järkyttävät 30-40 kiloa, lähtöpaino molemmissa n. 50kg, olin myös nuori, alle 20v saadessani lapseni. Kilot lähtivät melko nopeasti molempien synnytysten jälkeen ja luulen ikäni vaikuttaneen asiaan. Olin nuorempana aina hoikka enkä lihonut millään. Nyt kuopuksen syntymästä on 8 vuotta. Kävin ensimmäisessä neuvolassa pari päivää sitten ja painoin 69kg. Minulla ei ole ollut puntaria kotona joten järkytyin painosta ja olen miettinyt sitä aivan liikaa, en tiedä paljon painoin ennen raskautta ja pelkään, että tuo jäätävä painon nousu alkaa/alkoi taas. Tiesin kyllä, etten ole enää alipainoinen, näkeehän sen peilistäkin, enkä tietenkään haluaisikaan olla. Tällä hetkellä tilanne on siis aivan normaali mutta pelkään tulevaa kun painoa on nyt jo parikymmentä kiloa enemmän kun aiemmissa raskauksissa. Ainiin, olen 168 pitkä. Tällä hetkellä on vielä turhaa miettiä muutosta ruokavalioon tai liikuntaan koska kärsin hirveästä pahoinvoinnista ja on pakko syödä 1-2 tunnin välein ja just sitä mitä sattuu haluttamaan, onneksi yleensä kuitenkin jotain hedelmää yms. Käyn vointini mukaan n. 4x viikossa lenkillä. Olen myös lopettanut tupakoinnin heti plussattua, myös aiemmissa raskauksissa. Silloin poltin ehkä muutaman päivässä, nyt meni koko aski. Sekin vaikuttanee asiaan. Mutta kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä liikuntaan, ruokavalioon yms. Onko mitään keinoa "hallita painoa" raskausaikana vai tuleeko ne kilot jos on tullakseen? Oma ja vauvan terveys on tärkeintä, tottakai.

2

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paljon Onnea! Sinähän olet aivan alkupainoltasi normaalipainoinen, joten älä järkyty tuosta vaakalukemasta. Ollaan samoilla viikoilla raskaana ja minä olen sinua 8 cm lyhyempi ja painoin neuvolan eka punnituksessa 61 kg.
      Tuo tupakan lopetus oli todella oikea päätös ja minusta sinä liikut jo nyt todella ihailtavan paljon, etenkin kun vertaa sitä omaan liikkumiseeni.
      Nyt on vähän kiire, mutta olisi kiva jatkaa kirjoittelua täällä joku kerta lisää kanssasi, kun tosiaan minäkin olen samoilla raskausviikoilla.

• Anonyymi

Itselläni nousi ekassa raskaudessa n. 7 kiloa. Tässä raskaudessa viime punnituksessa olin laihtunut lähtöpainosta 7 kiloa sen jälkeen ei ole punnittu kun jouduin vuodelepoon todennäköisesti saan tietää painoni vasta synnytyksen jälkeen. Tärkeintä että vauva kasvaisi .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      128
      5256
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      187
      4961
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      85
      3444
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      107
      2986
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      24
      2322
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      241
      1757
    7. Toivottavasti odotat minua

Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      82
      1325
    8. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      99
      1309
    9. Huomenta naiselle

Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      74
      1020
    10. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      110
      971
    Aihe