Painon nousu

Anonyymi

Hei! Olen raskaana viikolla 9. Tiedän, että on typerää stressata painoa nyt mutta asia vaivaa ja mietityttää. Aiemmissa (x2) raskauksissa painoni nousi järkyttävät 30-40 kiloa, lähtöpaino molemmissa n. 50kg, olin myös nuori, alle 20v saadessani lapseni. Kilot lähtivät melko nopeasti molempien synnytysten jälkeen ja luulen ikäni vaikuttaneen asiaan. Olin nuorempana aina hoikka enkä lihonut millään. Nyt kuopuksen syntymästä on 8 vuotta. Kävin ensimmäisessä neuvolassa pari päivää sitten ja painoin 69kg. Minulla ei ole ollut puntaria kotona joten järkytyin painosta ja olen miettinyt sitä aivan liikaa, en tiedä paljon painoin ennen raskautta ja pelkään, että tuo jäätävä painon nousu alkaa/alkoi taas. Tiesin kyllä, etten ole enää alipainoinen, näkeehän sen peilistäkin, enkä tietenkään haluaisikaan olla. Tällä hetkellä tilanne on siis aivan normaali mutta pelkään tulevaa kun painoa on nyt jo parikymmentä kiloa enemmän kun aiemmissa raskauksissa. Ainiin, olen 168 pitkä. Tällä hetkellä on vielä turhaa miettiä muutosta ruokavalioon tai liikuntaan koska kärsin hirveästä pahoinvoinnista ja on pakko syödä 1-2 tunnin välein ja just sitä mitä sattuu haluttamaan, onneksi yleensä kuitenkin jotain hedelmää yms. Käyn vointini mukaan n. 4x viikossa lenkillä. Olen myös lopettanut tupakoinnin heti plussattua, myös aiemmissa raskauksissa. Silloin poltin ehkä muutaman päivässä, nyt meni koko aski. Sekin vaikuttanee asiaan. Mutta kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä liikuntaan, ruokavalioon yms. Onko mitään keinoa "hallita painoa" raskausaikana vai tuleeko ne kilot jos on tullakseen? Oma ja vauvan terveys on tärkeintä, tottakai.

2

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paljon Onnea! Sinähän olet aivan alkupainoltasi normaalipainoinen, joten älä järkyty tuosta vaakalukemasta. Ollaan samoilla viikoilla raskaana ja minä olen sinua 8 cm lyhyempi ja painoin neuvolan eka punnituksessa 61 kg.
      Tuo tupakan lopetus oli todella oikea päätös ja minusta sinä liikut jo nyt todella ihailtavan paljon, etenkin kun vertaa sitä omaan liikkumiseeni.
      Nyt on vähän kiire, mutta olisi kiva jatkaa kirjoittelua täällä joku kerta lisää kanssasi, kun tosiaan minäkin olen samoilla raskausviikoilla.

• Anonyymi

Itselläni nousi ekassa raskaudessa n. 7 kiloa. Tässä raskaudessa viime punnituksessa olin laihtunut lähtöpainosta 7 kiloa sen jälkeen ei ole punnittu kun jouduin vuodelepoon todennäköisesti saan tietää painoni vasta synnytyksen jälkeen. Tärkeintä että vauva kasvaisi .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      116
      4496
    2. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      63
      2595
    3. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      80
      1665
    4. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      7
      1127
    5. Jos vielä joku päivä nähtäis...

Miten suhtautuisit minuun, mies?
      Ikävä
      66
      864
    6. Nyt se on varmaa kuntajakoselvitys

Ensi viikolla tuöee kuntaministeri ulos ja kertoo asiasta.
      Ähtäri
      21
      853
    7. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      41
      825
    8. Olet mies aika ailahteleva luonteeltasi

Olen nähnyt kuinka olet iloinen, sosiaalinen ja osallistuva. Autat ja kannustat muita. Ja sitten olen nähnyt kuinka istu
      Ikävä
      118
      823
    9. Olisin valmis tutustumaan uudelleen

En menneisyyden kautta vaan haluaisin tutustua ihmiseen, jollaiseksi olet kasvanut.
      Ikävä
      50
      789
    10. Yhteen hiileen velanottoveljet V P K

Tytäryhtiöissä palaa julkista rahaa ja vastuuttomuuden takia -ei pakollisten -kuntalain edellyttämien asioiden takia! N
      Pyhäjärvi
      67
      787
    Aihe