Valmistelu ja testaaminen VWaudi

Anonyymi

ID.3-sähköautossa taas lepää koko jättimäisen autokonsernin tulevaisuus. VW panostaa pääjohtaja Herbert Diessin johdolla sähköön ja vain sähköön. Nyt ID.3:n vyörytys uhkaa näivettyä teknisten ongelmien vuoksi.

Ay-jyrien mielestä vika on yksiselitteisesti Diessin, jonka väitetään työntävän maailman suurinta valmistajaa liian nopeasti uudelle aikakaudelle. Uutta tekniikkaa tungetaan uusiin malleihin liian paljon liian vähällä valmistelulla ja testaamisella, sanovat työntekijöiden edustajat.

Ote kauppalehdestä

Olisko myös öljynsyönnin takana sama perusajatus ollut? huono kehitystyö?

27

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jäikö toyotaa 25 vuotta jälkeen?

      kehitys

    • Anonyymi

      kaatuuko vw

      • Anonyymi

        Ainoa joka tässä kaatuu on Toyotan omasetä joka konttaa jo nyt.


    • Anonyymi

      vwaudiseatskoda laatua

    • Anonyymi

      lukekaas pojjaat uutisia

      olisko öljynsyöntio samaa kaavaa

      • Anonyymi

        D4-D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        D4-D.

        EA 888.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EA 888.....

        V-Vti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        V-Vti.

        Verstappenin F1 autossa nykyään...


    • Anonyymi

      jos se saa tojolta palkkaa diess

    • Anonyymi

      Miten niin "olisko"? Tottakai on.

      Kestävyys ja toimivuus määritellään hyvin pitkälti jo suunnittelupöydällä ja tuote kehitys / testaus vaiheessa.

      Tämän jälkeen on vielä valmistuksen laatu. Mutta valmistuksen laatukin riippuu hyvin paljon suunnittelusta, ja valmistusprosessin itsensä suunnitelusta, käytössä olevista laadunhallinta prosesseita, jne.

      Toyotan laatu ei ole sattumaa, eikä myöskään alunperin Toyotan itsensä keksimää, vaan se perustuu muutamaan hyvin tehokkaaseen prosessiin. Idea tulee alunperin USA:sta; Edward Deming ja muut huipputiedemiehet toisen maailmansodan aikoihin paranstivat USA:n sotatarviketuotannon laatua tieteeseen ja matematiikkaan perustuvin menetelmin, kuten tilastollinen prosessinhallinta, jne. Nämä uudet menetelmät osoittautuivat hyvin tehokkaiksi laadun parannukseen ja kustannuksien alentamiseen.

      Autojen ja muiden monimutkaisen teknisten laitteiden tuotannossa huono laatu ei ole ainoastaan ikävää asiakkaalle, mutta myös kallista valmistajalle. Esimerkiksi; jos on työntekijöillä hällä väliä asenne, jonkin osan kokoamisen alkuvaiheessa. Laitetaan jokin havaitusti huono osa paikalleen, ja oletetaan ettei se haittaa. Mitä pidemmälle valmistus etenee ennenkuin vika paljastuu, sitä kalliimpi se on korjata, koska pahimmillaan kaikki huonon osan jälkeen tehty työ joudutaan tekemään uudestaan. Vielä kalliimpi tikki tulee jos huonolaatuinen tuote menee asiakkaalle ja niitä korjataan jälkikäteen. Tällöin tulee sekä kalliit korjauskulut, että erittäin huono maine. Eli huono laatu tuottaa ylimääräistä työtä, ylimääräisiä kustannuksia, hukkaa, mikä huonontaa yrityksen kananttavuutta.

      Näistä tuli Demingin opit, joita lännessä väheksyttiin, koska täällä kustannusten vähennys ja lyhyen aikavälin voitto olivat korkeammalle arvostettuja. Mutta täällä ei ymmärretty sitä, että halvempi ei aina ole parempi, se voi olla myös paljon kalliimpi pitkällä aikavälillä.

      Täällä nämä prosessit eivät saaneet juuri huomioita heti alussa. Deming kävi myös Japanissa opettamassa paikallisia laatuasioissa ja Japanissa tästä laatu asiasta innostuttiin kovasti. Niin kovasti, että muutama vuosikymmen myöhemmin Japanissa vietetään Demingin päivää. Löihän Japsit laudalta kaikki länsimaiset nimenomaan laadussa ja tuottavuudessa 80-luvulla.

      Eli näihin oppeihin perustuu myös Toyotan TPS, ja vastaavat järjestelmät ja prosessit, joilla pitkällä aikavälillä parannetaan laatua ja vähennetään hukkaa. Toyotan prosessita on kirjoitettu monta hyvää kirjaakin;

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyotan_tuotantojärjestelmä

      Länsimaiset valmistajat lähti näihin vähän jälkijunassa, vasta kun Japani oli 80-luvulla noussut jo laadussa mahtimaaksi.

      VAG:lla varmasti sovelletaan saman tyylisiä prosesseja nykyisin. Mutta tietysti se vie aikansa, kun toiset ovat tehneet niitä jo toisen maailmansodan jälkeisistä ajoista asti.

      • Anonyymi

        Nuo Toyotan"opit" on todettu jo siellä Japanissa vanhentuneiksi ja uusia yrittävät kehitellä.
        Sutta ja sekundaa tuote ainakin on jo nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo Toyotan"opit" on todettu jo siellä Japanissa vanhentuneiksi ja uusia yrittävät kehitellä.
        Sutta ja sekundaa tuote ainakin on jo nyt.

        Et ole näköjään oikein sisäistänyt edes perusasioita.

        Kyseessähän on jatkuva prosessi, ei se tule koskaan valmiiksi, ainahan on asioita joita voi parantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo Toyotan"opit" on todettu jo siellä Japanissa vanhentuneiksi ja uusia yrittävät kehitellä.
        Sutta ja sekundaa tuote ainakin on jo nyt.

        Ero on siinä, onko jonkin asian kehittämiseksi prosessia vai ei.

        Esim. Saksalaiset ovat aina olleet tekniikassa edelläkävijöitä, mutta monesti se on tullut laadun kustannuskella, hyvä esimerkki Tiger panssarivaunut toisessa maailmansodassa.

        Ne olivat parhaita vaunuja teknisesti, mutta ne hajosivat jatkuvasti taistelukentälle.


    • Anonyymi

      "Eli näihin oppeihin perustuu myös Toyotan TPS, ja vastaavat järjestelmät ja prosessit, joilla pitkällä aikavälillä parannetaan laatua ja vähennetään hukkaa. Toyotan prosessita on kirjoitettu monta hyvää kirjaakin"

      Tojon käytäntö näyttää poikkeavan melko paljon teoriasta. Näitä viisivuotiaana poikkiruostuvia autoja osaa valmistaa vain tojota.

      • Anonyymi

        Tuossa on kaksi vaihtoehtoa.

        1) Autoa on käytetty jossakin poikkeuskäytössä, kuten suolakaivoksessa
        2) Tai sitten on ollut virhe valmistajalla, jolloin valmistaja on virhevasatuussa ja vika on omistajalle korvattu.

        Lisäksi noin uusi auto on vielä puhkiruostumattomuus takuunkin piirissä.

        Kun paljon tehdään, väistämättä näitä on. Mutta kuten tilastot ja tutkimukset kertoo, esimerkiksi Audilla ei ole mitään jakoa Toyotan luotettavuudelle.


      • Anonyymi

        Toisaalta tuo on USA:ssa valmistettu malli.

        Taitaa olla Jenkkilän väellä sama hällä väliä asenne kuin Mersunkin ML ja R sarjojen tehtaalla USA:ssa.

        Siellähän on ollut ihan samanlaisia rimanalituksia laadun suhteen, jonka vuoksi Mersu on erittäin epäluotettavan auton maineessa USA:ssa tänä päivänä, joka on erikoista, koska Euroopassa se on varsin luotetun auton maineessa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Maailman ennätys ainakin laadukkasta ruostumisessa. Tuohon ei taida muut pystyä.


      • Anonyymi

        Missä Toyotan laadunvalvonta oli silloin kun nämä ruostepesät tehtiin?


    • Anonyymi

      kuinka paljon prosenteissa saksan hallitus omistaa volkkaria? tiesi myös hallitus päästöhuijauksesta kertoo uutiset

      • Anonyymi

        Mitä luulet kuinka paljon VW:n omistussuhteet kiinostavat Tojon ruostepesän omistajia? Käsissä on auto joka katkeaa keskeltä kahtia viiden vuoden iässä. Miten on edes mahdollista rakentaa tuollainen pommi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet kuinka paljon VW:n omistussuhteet kiinostavat Tojon ruostepesän omistajia? Käsissä on auto joka katkeaa keskeltä kahtia viiden vuoden iässä. Miten on edes mahdollista rakentaa tuollainen pommi?

        Noita "pommeja" ostettiin toukokuussakin enemmän, kuin VW:n "suutareita"....😂😆🤣


    • Anonyymi

      vituis meni-ford kärsii myös?

    • Anonyymi

      Diess sai lähteä...

      • Anonyymi

        Ei Diess minnekään lähtenyt vaan jatkaa edelleen VW Groupin CEOna. Hänen sivuduuniinsa VW merkin CEOna tuli uusi hemmo. Eli Diessillä oli ennen kaksi duunia VW:ssä, nyt vain yksi ja se kaikkein tärkein eli koko lafkan pomon homma.


    • Anonyymi

      "Tuossa on kaksi vaihtoehtoa.

      1) Autoa on käytetty jossakin poikkeuskäytössä, kuten suolakaivoksessa
      2) Tai sitten on ollut virhe valmistajalla, jolloin valmistaja on virhevasatuussa ja vika on omistajalle korvattu."

      Kyse oli 1,5 miljoonasta Tojosta joten muutkin kuin suolakaivos-tojot ruostuvat.
      Tästä tuli iso kohu just sen takia että Toyota kieltäytyi maksamasta korjauksia. Sen takia asiakkaat joutuivat nostamaan joukkokanteen tojoa vastaan ja oikeus määräsi tojon maksamaan. Tojo oli tehnyt sutta mutta kieltäytyi korjaamaan mokansa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      55
      3640
    2. 41
      3080
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      151
      2914
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      72
      2363
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      58
      1869
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      104
      1676
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      68
      1140
    8. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      82
      1111
    9. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1086
    10. Miten tällaista voi tapahtua

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaksi-kuollut-liikenteessa-virroilla/9241442 Miksi tällainen on tapahtunut?
      Virrat
      43
      994
    Aihe