1.6 mitä uutta teille nyt tulee

Anonyymi

Polkupyöräilijöille tulee siis x paikkoihin pyörätie autotien yli joka on myös korotettu autotiestä korkeammaksi. Autoille on tästä liikennemerkki https://live.staticflickr.com/65535/49525656742_3c48c2214b_h.jpg

Tälläisessä paikassa pyöräilijällä on etuajo-oikeus ylittää autotie.
Tälläisiä ei ole ns ennen siis ollut.

Tämä muutos ei siis sitten muuta mitään muita sääntöjä eikä väistämissääntöjä missään. Tuo on uusi asia, muita uusia asioita ei ole muuttunut tien ylitys tilanteissa.
Vanhat asiatkin olisi hyvä tiedostaa, koska pyöräilijän pitää väistää ja koska ei.

Silloinkin kun on oikeassa, ei kannata ajaa auton eteen joka ei pysähdy, eikö.
Kyllä se pitäisi olla aika helppo hahmottaa että on tien ylitys turvallinen vai ei, vähän kattoo millä vauhdilla se auto tulee ja onko aikomustakaan hiljentää. Valitettavaa vaan on se että joskus ihan kaikkea ei voi nähdä, jää siis pieni vara sille että kukin voi joskus mokata. Ei silloin kahden tarvitse mokata, toinen mokaa ja toinen niin ei tule kolaria.

18

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oppisivat pyöräilijät nyt ensin erottamaan toisistaan jalkakäytävät ja pyörätiet ja taluttamaan pyörän tavissuojatien yli.

      • Anonyymi

        Nyt on uusi laki voimassa ja sen myötä pyöräilijä saa ylittää ajorata käyttämällä suojatietä. Ei siis ole mikään pakko taluttaa. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen ja ne pitää osata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on uusi laki voimassa ja sen myötä pyöräilijä saa ylittää ajorata käyttämällä suojatietä. Ei siis ole mikään pakko taluttaa. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen ja ne pitää osata.

        Muistakaa pyöräilijät, että jalankulkija on Rouva ja Herra suojatiellä! Jalankulkijat saavat kulkea koko suojatien leveydeltä eli ei ole mitään oikean puoleista liikennettä.

        Pyöräilijöiden tulee huomioida jalankulkijat suojatiellä(löytyy laista) eli turha soittaa kelloa, ajaa hihaa hipoen jne. Monet entiset pyörätien jatkeet on jo maalattu suojatieksi ja siinä keskikorokkeella on entisen pyörätien jatke tien tasossa eli nykyisin Me jalankulkijat saamme myös siinä kävellä. Varautukaa siihen, että jonakin kauniina päivänä Te joudutte taluttamaan sitä pyörää suojatiellä.

        Tietysti jalankulkijoiden on hyvä pitää kulkusuuntansa eikä seilata laidasta laitaan.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle tarvittava tila! Niin tekin vaaditte, että autoilijat antavat ohittaessaan teille tilaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistakaa pyöräilijät, että jalankulkija on Rouva ja Herra suojatiellä! Jalankulkijat saavat kulkea koko suojatien leveydeltä eli ei ole mitään oikean puoleista liikennettä.

        Pyöräilijöiden tulee huomioida jalankulkijat suojatiellä(löytyy laista) eli turha soittaa kelloa, ajaa hihaa hipoen jne. Monet entiset pyörätien jatkeet on jo maalattu suojatieksi ja siinä keskikorokkeella on entisen pyörätien jatke tien tasossa eli nykyisin Me jalankulkijat saamme myös siinä kävellä. Varautukaa siihen, että jonakin kauniina päivänä Te joudutte taluttamaan sitä pyörää suojatiellä.

        Tietysti jalankulkijoiden on hyvä pitää kulkusuuntansa eikä seilata laidasta laitaan.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle tarvittava tila! Niin tekin vaaditte, että autoilijat antavat ohittaessaan teille tilaa!

        Miksi pitäisi varautua siihen, että jonakin kauniina päivänä joutuisi taluttamaan pyörää suojatiellä? Mihin moinen väite perustuu ja milloin tällainen muutos muka tapahtuisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi varautua siihen, että jonakin kauniina päivänä joutuisi taluttamaan pyörää suojatiellä? Mihin moinen väite perustuu ja milloin tällainen muutos muka tapahtuisi?

        Tarkoitin sitä, että täällä isossa maailmassa eli pääkaupunkiseudulla on monia suojateitä, jotka ovat määrättyinä vuorokauden aikana täynnä jalankulkija. Jalankulkijoita tulee molemmista suunnista suojatielle ja heitä saattaa olla monia kymmeniä.

        Esimerkiksi Helsingin keskustassa Sokoksen ja Lasipalatsin luona, Kaivokadulla monissa kohtaa jne.

        Silloin pyöräilijällä ei ole välttämättä tilaa ajaa 20-30 km/h tien yli vaan siinä pyöräilijän on kuljettava jalankulkijoiden vauhtia, joka voi olla 3-6 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin sitä, että täällä isossa maailmassa eli pääkaupunkiseudulla on monia suojateitä, jotka ovat määrättyinä vuorokauden aikana täynnä jalankulkija. Jalankulkijoita tulee molemmista suunnista suojatielle ja heitä saattaa olla monia kymmeniä.

        Esimerkiksi Helsingin keskustassa Sokoksen ja Lasipalatsin luona, Kaivokadulla monissa kohtaa jne.

        Silloin pyöräilijällä ei ole välttämättä tilaa ajaa 20-30 km/h tien yli vaan siinä pyöräilijän on kuljettava jalankulkijoiden vauhtia, joka voi olla 3-6 km/h.

        Ajoneuvoja, eli myös polkupyörää koskee velvoite ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella aina ja kaikkialla. Ei ole mikään uusi asia vaan on ollut vanhassakin laissa nimellä tilannenopeus. Mutta myös jalankulkijoilla on velvollisuuksia. Ihan yleinen velvollisuus kaikilla tienkäyttäjillä (ei pelkästään ajoneuvoilla) on esim. se, että liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvoja, eli myös polkupyörää koskee velvoite ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella aina ja kaikkialla. Ei ole mikään uusi asia vaan on ollut vanhassakin laissa nimellä tilannenopeus. Mutta myös jalankulkijoilla on velvollisuuksia. Ihan yleinen velvollisuus kaikilla tienkäyttäjillä (ei pelkästään ajoneuvoilla) on esim. se, että liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.

        Jalankulkiija, joka ei väistä pyöräilijää ei ole lain mukaan estämässä eikä haittaamassa pyöräilijää.

        Jalankulkijat saavat kävellä suojatiellä koko leveydeltä eikä sitä voida katsoa, että se olisi estämistä tai haittaamista. Suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu ylityspaikka! Laissa on, että pyöräilijä saa ylittää tien ajamalla suojatiellä, mutta ei saa haitata jalankulkijoita.

        Pyöräilijän tulee varautua siihen, että jalankulkijaa saattaa muuttaa suuntaansa. Tietysti olisi hyvä, että jalankulkija katsoisi taakse, onko turvallista juuri sillä sekunnilla siirtyä.

        Tuomioita löytyy tilanteissa, joissa jalankulkija on siirtynyt ja pyöräilijä aiheuttanut jalankulkijalle vammoja eli pyöräilijä on tuomittu. No, yleensä on vain niin, että pyöräilijät lähtevät karkuun eli liikennepako!

        Minä kävelen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa enkä väistä sitä reunaa ajavaa pyöräilijää vaikka soittaisi kelloa tai torvea. Pyöräilijä on se joka väistää jalankulkijaa. Pyörä on ajoneuvo.

        Jalkakäytävällä kävellen missä haluan enkä väistä sielläkään pyöräilijää, sillä yli 12 vuotiaat pyöräilijät kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle.

        Se miten edellä olevissa tilanteissa väistän jalankulkijaa ei ole nyt puheena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkiija, joka ei väistä pyöräilijää ei ole lain mukaan estämässä eikä haittaamassa pyöräilijää.

        Jalankulkijat saavat kävellä suojatiellä koko leveydeltä eikä sitä voida katsoa, että se olisi estämistä tai haittaamista. Suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu ylityspaikka! Laissa on, että pyöräilijä saa ylittää tien ajamalla suojatiellä, mutta ei saa haitata jalankulkijoita.

        Pyöräilijän tulee varautua siihen, että jalankulkijaa saattaa muuttaa suuntaansa. Tietysti olisi hyvä, että jalankulkija katsoisi taakse, onko turvallista juuri sillä sekunnilla siirtyä.

        Tuomioita löytyy tilanteissa, joissa jalankulkija on siirtynyt ja pyöräilijä aiheuttanut jalankulkijalle vammoja eli pyöräilijä on tuomittu. No, yleensä on vain niin, että pyöräilijät lähtevät karkuun eli liikennepako!

        Minä kävelen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa enkä väistä sitä reunaa ajavaa pyöräilijää vaikka soittaisi kelloa tai torvea. Pyöräilijä on se joka väistää jalankulkijaa. Pyörä on ajoneuvo.

        Jalkakäytävällä kävellen missä haluan enkä väistä sielläkään pyöräilijää, sillä yli 12 vuotiaat pyöräilijät kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle.

        Se miten edellä olevissa tilanteissa väistän jalankulkijaa ei ole nyt puheena.

        Mutta sellainen jalankulkija joka hoippuu koko väylän leveydeltä ja kulkee missä milloinkin, haittaa liikennettä. Pitää valita se kohta väylää jossa kävellään. Fiksut valitsevat reunan.


    • Anonyymi

      Tämä uusi "väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" liikennemerkki on väistämismerkki:

      https://live.staticflickr.com/65535/49525656742_3c48c2214b_h.jpg

      Se löytyy laista heti väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio) ja pakollinen pysäyttäminen (stop) liikennemerkkien alapuolelta.

      "B7 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa

      Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä voidaan osoittaa vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle, yläpuolelle, ajoradalla olevalle korokkeelle tai ajoradan vasemmalle puolelle."

      Kyseistä liikennemerkkiä ei siis laiteta jokaisen jatkeen kohdalle.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hyvä tietää nuo säännöt, kunhan saan pyöräni pyöräilykuntoon.


      • Anonyymi

        On jo tullut muutama muutos. Nämä otetaan esille tällä videolla (jatkoa edelliselle videolle).

        Uusi tieliikennelaki ja pyöräily - usein kysytyt kysymykset
        https://youtu.be/SttGw1D5pr8

        Hyvä katsoa myös tämä video.


    • Anonyymi

      Mistä löytyy autotien määritelmä?

      • Anonyymi

        autotie
        1.Kansanomainen, vanhahtava nimitys tieliikenteelle varatulle tielle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        autotie
        1.Kansanomainen, vanhahtava nimitys tieliikenteelle varatulle tielle

        Aika kehno määritelmä, kun tieliikenne käsittää muutakin kuin autoja. Mistä otit sen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika kehno määritelmä, kun tieliikenne käsittää muutakin kuin autoja. Mistä otit sen?

        Tee Google-haku sanoilla "autotie perille", niin saat monia puhelinnumeroita, joista voit kysyä tuon merkitystä.


      • Anonyymi
        ich-bin kirjoitti:

        Tee Google-haku sanoilla "autotie perille", niin saat monia puhelinnumeroita, joista voit kysyä tuon merkitystä.

        Jaksan hyvin odottaa siihen, että joku tietäjä kertoo vastauksen täällä. Joku jo yritti, mutta ei onnistunut.


      • Anonyymi

        Ei löydy ei. Tuo taitaa olla jokin vanha "kansankielen" ilmaisu. Ajorata on se oikea termi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      219
      17106
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      169
      12174
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      41
      5960
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      64
      4842
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      13
      4746
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      19
      3937
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3565
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      133
      2987
    9. 239
      1367
    10. Mitä toivot joululahjaksi ja

      mitä antaisit kaivatullesi? 😃
      Ikävä
      85
      1011
    Aihe