Mites on... Katsastajat ym.??
Pitääkö sammutin tarkastuttaa kun se on uusi ja siinä on valmistajan leimat, että on tänä vuonna tehty ja tarkastettu??
On olemassa kahta mielipidettä, meillä katsastajat vaatii sammutinhuollon leiman valmistajan leimojen lisäksi.
Uusi sammutin
73
13807
Vastaukset
- Pilot 22
Mielestäni katsastaja tekee virheen jos vaatii liikkeen lisämerkintöjä uuteen tehtaalla samana vuonna valmistettuun/leimattuun sammuttimeen.
- vesiliikennevalvoja
Kyllä vaatii leiman. katsastaja toimii lain edellyttämällä tavalla, hyvä katsastaja!
- Joopajoo
vesiliikennevalvoja kirjoitti:
Kyllä vaatii leiman. katsastaja toimii lain edellyttämällä tavalla, hyvä katsastaja!
Ymmärrän hyvin, että sammuttimet on tarkastettava. Mutta en ymmärrä, miksi se tarkastus maksaa niin vietävästi.
Onneksi kilpailu ja Biltema, Hongkong, Markantalo, Bauhaus jne myuyvät uusia sammuttimia kohta niin halvalla, että kannattaa ostaa mieluummin uusi sammutin kuin tarkastuttaa vanhaa. Vanhan voi jättä varalle ja hakata sitä jollain nuijalla vuosittain. - heh
vesiliikennevalvoja kirjoitti:
Kyllä vaatii leiman. katsastaja toimii lain edellyttämällä tavalla, hyvä katsastaja!
Juuri hankin uuden ankä aio leimauttaa sitä.
Mielestäni ei tarvitse leimata kahdesti vuodessa vaan kerta riittää. - JA HALPA?
Joopajoo kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, että sammuttimet on tarkastettava. Mutta en ymmärrä, miksi se tarkastus maksaa niin vietävästi.
Onneksi kilpailu ja Biltema, Hongkong, Markantalo, Bauhaus jne myuyvät uusia sammuttimia kohta niin halvalla, että kannattaa ostaa mieluummin uusi sammutin kuin tarkastuttaa vanhaa. Vanhan voi jättä varalle ja hakata sitä jollain nuijalla vuosittain.Sinuna kyllä jättäisin ne Bilteman ja muitten halpaliikkeiten sammuttimet hyllylle.Olen itse palomies ja olen testannut niitä kaikki ja sen sanon teille että isoja eroja on sammuttimien tehoissa, tarkoitan halvalle ei saa hyvää ja se veneilykäytössä missä venettä palaa muutamassa minuutissa on ISO riskinotto.Halvoissa mm Bilteman sammuttimessa sammutusteho noin puolet hyvästä sammuttimesta, elikä sammutusaika oli lyhyt ja sammutusaine oli tehoton. Sammutusaineissa isoja eroja, jotkut vaan pölysevät jotkut paankontuu tärinästä ja jotkut ei sammuta ollenkaan. Ja se että sammutin on ostettu vuoden sisällä ilman tarkastusleima kelpaa katsastusmiehelle, ja sammutin on vuosittain tarkastettava, elikä viimevuoden leimattu sammutin katsastusmies on hyväksyttävä, jotkut eivät vaan usko sitä.
- ei tarvi
vesiliikennevalvoja kirjoitti:
Kyllä vaatii leiman. katsastaja toimii lain edellyttämällä tavalla, hyvä katsastaja!
Ainakaan rannassamme käyvä sammutin tarkastaja ei laita tarkastusleimaa, jos sammutin on ko. vuotinen
- eki
JA HALPA? kirjoitti:
Sinuna kyllä jättäisin ne Bilteman ja muitten halpaliikkeiten sammuttimet hyllylle.Olen itse palomies ja olen testannut niitä kaikki ja sen sanon teille että isoja eroja on sammuttimien tehoissa, tarkoitan halvalle ei saa hyvää ja se veneilykäytössä missä venettä palaa muutamassa minuutissa on ISO riskinotto.Halvoissa mm Bilteman sammuttimessa sammutusteho noin puolet hyvästä sammuttimesta, elikä sammutusaika oli lyhyt ja sammutusaine oli tehoton. Sammutusaineissa isoja eroja, jotkut vaan pölysevät jotkut paankontuu tärinästä ja jotkut ei sammuta ollenkaan. Ja se että sammutin on ostettu vuoden sisällä ilman tarkastusleima kelpaa katsastusmiehelle, ja sammutin on vuosittain tarkastettava, elikä viimevuoden leimattu sammutin katsastusmies on hyväksyttävä, jotkut eivät vaan usko sitä.
jos tuollaisia eroja löytyy,miksei palomies joka tämän tietää tee asialle mitään?kalliit ja halvat ovat suunnilleen samoilla suunnilla tehty ja hyväksytty,kuka joulupukki ne sitten hyväksyy alunperin.sitten vielä se tarkastaja täällä suomessa hyväksyy uudestaan saman kelvottoman laitteen?onks kaikki tämä mahdollista?
- halpa?
eki kirjoitti:
jos tuollaisia eroja löytyy,miksei palomies joka tämän tietää tee asialle mitään?kalliit ja halvat ovat suunnilleen samoilla suunnilla tehty ja hyväksytty,kuka joulupukki ne sitten hyväksyy alunperin.sitten vielä se tarkastaja täällä suomessa hyväksyy uudestaan saman kelvottoman laitteen?onks kaikki tämä mahdollista?
Muutama vuosi sitten Bilteman sammuttimet eivät saanneet myyntiluvan suomen markkinoille. Nykyään kun ollaan EU ssa niin jokainen CE merkattu sammutin saa myydä, CE merkki voi kuka tahansa tehdas hyvällä omatunolla laittaa ja sen voin sanoa että niitä viljellään aika löysästi eurooppassa.Elikä osta kotimainen hyvälaatuinen sammutin niin ainakin sammuttimesta ainakaan jää kiinni.Vielä käyttökoulutus ja homma hoituu hyvin.Olen kouluttannut muutama sataa ihmistä sammutuspeitteen ja sammuttimen käytöstä, ja jokainen on oppinnut miten toimitaan.Ilman koulutusta niin se ei onnistuu......elikä harjoittele mielellään joka vuosi.
- Mistäs puhutte
vesiliikennevalvoja kirjoitti:
Kyllä vaatii leiman. katsastaja toimii lain edellyttämällä tavalla, hyvä katsastaja!
Ymmärtäisin että puhutte huviveneiden seurakohtaisesta katsastuksesta. Mínun ymmärtääkseni tällä ei ole mitään lainsäädäntöön sidottua merkitystä puoleen tai toiseen. Merenkulkulaitoksen suorittamat ammattiliikenteen alusten katsatukset ovat hieman eri asia, mutta minulla on aavistus, että vuoden välein suoritettavia palokaluston katsastuksia siellä ei kaikissa tapauksissa edes vaadita.
- Järkeä p-le
halpa? kirjoitti:
Muutama vuosi sitten Bilteman sammuttimet eivät saanneet myyntiluvan suomen markkinoille. Nykyään kun ollaan EU ssa niin jokainen CE merkattu sammutin saa myydä, CE merkki voi kuka tahansa tehdas hyvällä omatunolla laittaa ja sen voin sanoa että niitä viljellään aika löysästi eurooppassa.Elikä osta kotimainen hyvälaatuinen sammutin niin ainakin sammuttimesta ainakaan jää kiinni.Vielä käyttökoulutus ja homma hoituu hyvin.Olen kouluttannut muutama sataa ihmistä sammutuspeitteen ja sammuttimen käytöstä, ja jokainen on oppinnut miten toimitaan.Ilman koulutusta niin se ei onnistuu......elikä harjoittele mielellään joka vuosi.
Kun niissä sammuttimissa on EU-hyväksyntä, niin mitä suomessa vastaan ryppyillään. Jos kuluttajien on pakko hyväksyä ja innolla ostavat kelvottomat eräässä etelämaassa hyväksytyt sähkölaitteet, joita minä en huusholliini kelpuuta niin toisaalta
miksi minun täytyy jatkuvasti kuulla viranomaisen v-lua veneeni palosammuttimesta, joka on taatusti hyvin kohdeltu, ravisteltu, ja paine mittari on. Ja on kooltaan selvästi suurempi kuin laki vaatii.
Sanotaan vaan suoraan, sammutinala tässä monopoliaan ja rahasampoaan vartioi. - heh
Mistäs puhutte kirjoitti:
Ymmärtäisin että puhutte huviveneiden seurakohtaisesta katsastuksesta. Mínun ymmärtääkseni tällä ei ole mitään lainsäädäntöön sidottua merkitystä puoleen tai toiseen. Merenkulkulaitoksen suorittamat ammattiliikenteen alusten katsatukset ovat hieman eri asia, mutta minulla on aavistus, että vuoden välein suoritettavia palokaluston katsastuksia siellä ei kaikissa tapauksissa edes vaadita.
Katsastus nyt on mitä on mutta viranomaiset edellyttävät tietynlaisessa rekisteröidyssä veneessä sammutinta ja se on "tarkistettava" kerran vuodessa.
- Mistäs puhutte
heh kirjoitti:
Katsastus nyt on mitä on mutta viranomaiset edellyttävät tietynlaisessa rekisteröidyssä veneessä sammutinta ja se on "tarkistettava" kerran vuodessa.
Niin, kyllä minä sen tiedän ja omakohtaista kokemusta on, kun poliisi pysäyttelee jatkuvasti vesillä ja tutkii sammuttimen leimoja ja kirjoittelee huomautuksia. Muita asioita ei edes vilkaistakaan. Sakkoa eivät ole kirjoittaneet, jos olisivat, niin heti olisin valittanut, koska tiedän ko. läkipykälään liittyvät epäselvyydet. On se kumma, että tässä asiassa ei nähdä metsää puilta. Sammutin pitää olla leima on tärkeä. Mutta eihän sillä leimalla mitään sammuteta. Varmasti 999 kpl tuhannesta vähän vanhempiakin sammuttimia tuhauttaa sentään jotain. Mutta osaako käyttäjä käyttää. Ja ehtiikö käyttää, jos sammutin ei ole heti käsillä. Minulle eivät poliisit mitään sanoneet, vaikka jouduin kaivamaan sammuttimen esille lukollisesta kaapista. Jos joku vähän vaivautuisi miettimään kuinka suuri riski on menehtyä jonkun pienen HT-veneen tulipalossa ja paljonko se riski pienenee ehdottomasti tuoreen leiman omaavan sammuttimen ansiosta, jos pilssiin päässeet bensahöyryt posahtavat. Kyllä se todellinen hengenvaara on muualla.
- matkaveneiliä
heh kirjoitti:
Katsastus nyt on mitä on mutta viranomaiset edellyttävät tietynlaisessa rekisteröidyssä veneessä sammutinta ja se on "tarkistettava" kerran vuodessa.
-sammutinpakko koskee myös reisteröimätöntötä
(alle 50hv.keskimoottorilla)varustettua,
vähintään puolikatettua retkivenettä. - EI TARVITSE
matkaveneiliä kirjoitti:
-sammutinpakko koskee myös reisteröimätöntötä
(alle 50hv.keskimoottorilla)varustettua,
vähintään puolikatettua retkivenettä.-EI TARVITSE TARKISTUTTAA JOKA VUOSI
-TRUKEISSA YM. VAST. KONEISSAKIN SAMMUTINTA
EI TARK. JOKA VUOSI ,JA VARMASTI OLOSUHTEET ON HUONOMMAT KUIN VENEILYSSÄ. (TRUKIT ULKOKÄYTÖSSÄ KESÄT/TALVET)
-RAHASTUSTA SE ON,MAKSAKAA JOS HA......!!! - Matkaveneilijä moottorilla.
Mistäs puhutte kirjoitti:
Ymmärtäisin että puhutte huviveneiden seurakohtaisesta katsastuksesta. Mínun ymmärtääkseni tällä ei ole mitään lainsäädäntöön sidottua merkitystä puoleen tai toiseen. Merenkulkulaitoksen suorittamat ammattiliikenteen alusten katsatukset ovat hieman eri asia, mutta minulla on aavistus, että vuoden välein suoritettavia palokaluston katsastuksia siellä ei kaikissa tapauksissa edes vaadita.
Kerrompa oman kokemuksen erään seuran katsastus-
käytännöstä.Seura ilmoitti lehdessään katsas-
tusajan ja paikan.Minä saavuin tunnin myöhässä
paikalle, niin katsastus oli jo loppunut.
Katsastusukko oli poistunut, soitin perään so-
piakseni uuden ajan.Katsastusukko kysyi minul-
ta ONKO PAATTISI SAMASSA KUNNOSSA KUIN VIIME
KEVÄÄNÄ? Vastasin että samassa ehkä parem-
massakin. Ukko lupasi lähettää tarran ja to-
distuksen viikolla postissa. Näin tapahtui
ja seuraavalla viikolla erosin seurasta.
SE OLI PUHELIMESSAKATSASTUS
En halua tällä mitenkään yleistää venekatsas-
tuksien heikkoutta,vaan näin kävi minulle.
Ajelen tulevanakin kesänä katsastamattomal-
la paatilla joka on paremmin varusteltu kun
monella katsastetulla.PS.Huviveneiden liputus-
käytäntö on täysin VAPAA (suositukset erikseen)
,eli täysin oma asia mikä pillunkuva tai vast.
salossa liehuu vaikka yötä päivää läpi talven.
Kommentteja.... HYVÄÄ KESÄNODOTTELUA. - tarkastaja
EI TARVITSE kirjoitti:
-EI TARVITSE TARKISTUTTAA JOKA VUOSI
-TRUKEISSA YM. VAST. KONEISSAKIN SAMMUTINTA
EI TARK. JOKA VUOSI ,JA VARMASTI OLOSUHTEET ON HUONOMMAT KUIN VENEILYSSÄ. (TRUKIT ULKOKÄYTÖSSÄ KESÄT/TALVET)
-RAHASTUSTA SE ON,MAKSAKAA JOS HA......!!!No jo oli asiantuntija palstalla. Toivottavasti veneesi palaisi iloisena soihtuna kun täällä kehtaat kirjoitella asioista joista et tiedä mitään.
- Toimii Tarkistamatta
tarkastaja kirjoitti:
No jo oli asiantuntija palstalla. Toivottavasti veneesi palaisi iloisena soihtuna kun täällä kehtaat kirjoitella asioista joista et tiedä mitään.
-Taidat kuulua siihen lipputankoja veneessä
kuljettavaan porukkaan, luulisi olevan hel-
ponpi kuljettaa vaakassa kuin pystyssä ? - Säädös
vesiliikennevalvoja kirjoitti:
Kyllä vaatii leiman. katsastaja toimii lain edellyttämällä tavalla, hyvä katsastaja!
Laki määrää ainoastaan että veneessä tulee olla hyväksytty sammutin. Missään laissa tai säädöksessä ei määrätä että sammutin pitäisi vuosittain tarkastaa (lue huoltoliikkeen leima).
- Palomies
Säädös kirjoitti:
Laki määrää ainoastaan että veneessä tulee olla hyväksytty sammutin. Missään laissa tai säädöksessä ei määrätä että sammutin pitäisi vuosittain tarkastaa (lue huoltoliikkeen leima).
Vapaa-ajan veneet
Veneissä, joissa on liekillä toimiva polttolaite, sisämoottori, yli 25 kW perämoottori, palavia nesteitä, nestekaasua tai akku, on oltava sammutin. Sen on oltava viranomaismääräysten mukaisesti vuosittain tarkastettu (SM:n ”Määräys käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta”, A:64). Teholuokka vähintään 13A 55B C (vanha luokitus ABIIE). Isommissa asuttavissa veneissä suosittelemme 6 kilon sammutinta. Se siitä..... - JRxxx
Palomies kirjoitti:
Vapaa-ajan veneet
Veneissä, joissa on liekillä toimiva polttolaite, sisämoottori, yli 25 kW perämoottori, palavia nesteitä, nestekaasua tai akku, on oltava sammutin. Sen on oltava viranomaismääräysten mukaisesti vuosittain tarkastettu (SM:n ”Määräys käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta”, A:64). Teholuokka vähintään 13A 55B C (vanha luokitus ABIIE). Isommissa asuttavissa veneissä suosittelemme 6 kilon sammutinta. Se siitä........asiasta on jonkin verran taitettu peistä eikä ilmeisesti ns. lopullista viranomaiskantaa vieläkään ole, mutta ainakin osassa maata ovat syyttäjät tulkinneet niin, että tuo Sisäministeriön määräys EI millään lailla koske yksityistä kansalaista. Se on lähinnä sammutinhuoltoliikkeille annettu ohje.
Vesiliikenneasetus puhuu vain "hyväksytystä", ei "tarkastetusta"; loogisesti tämän täytyy tarkoittaa "myytäväksi hyväksyttyä".
Sanoisin itse niin, että sakko ei ole asiallisesti aivan aiheeton, mutta laillisesti se on vähintäänkin kyseenalainen. - JRxxx
Palomies kirjoitti:
Vapaa-ajan veneet
Veneissä, joissa on liekillä toimiva polttolaite, sisämoottori, yli 25 kW perämoottori, palavia nesteitä, nestekaasua tai akku, on oltava sammutin. Sen on oltava viranomaismääräysten mukaisesti vuosittain tarkastettu (SM:n ”Määräys käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta”, A:64). Teholuokka vähintään 13A 55B C (vanha luokitus ABIIE). Isommissa asuttavissa veneissä suosittelemme 6 kilon sammutinta. Se siitä.....Nyt vasta huomasin, että siteerasit suoraan katsastusohjeita. No, viranomaisohjeet (sellaiset, jotka veneilijää velvoittaisivat) eivät nähtävästikään vaadi sammutinta vuosittain katsastamaan, joten tämän ohjekohdan perusteella seuran katsastusmies ei syyllisty virheeseen hyväksyessään veneen ilman tarkastusleimoja...
Luonnollisesti veneilyjärjestöillä olisi täysi oikeus pitää sammuttimen vuositarkastusta katsastusvaatimuksena ja niin lienee tarkoituskin. Se olisi kuitenkin syytä kirjoittaa ohjeeseen selvemmässä sanamuodossa eikä vedota olemattomaan viranomaismääräykseen (olemattomaan sikäli, että veneilijää sitovaa määräystä ei ole). - palomies
JRxxx kirjoitti:
Nyt vasta huomasin, että siteerasit suoraan katsastusohjeita. No, viranomaisohjeet (sellaiset, jotka veneilijää velvoittaisivat) eivät nähtävästikään vaadi sammutinta vuosittain katsastamaan, joten tämän ohjekohdan perusteella seuran katsastusmies ei syyllisty virheeseen hyväksyessään veneen ilman tarkastusleimoja...
Luonnollisesti veneilyjärjestöillä olisi täysi oikeus pitää sammuttimen vuositarkastusta katsastusvaatimuksena ja niin lienee tarkoituskin. Se olisi kuitenkin syytä kirjoittaa ohjeeseen selvemmässä sanamuodossa eikä vedota olemattomaan viranomaismääräykseen (olemattomaan sikäli, että veneilijää sitovaa määräystä ei ole).Käsisammutin tulee tarkastaa seuraavasti:
vähintään vuoden väliajoin kun käsisammutin on alttiina sammuttimen toimintakuntoon vaikuttaville tekijöille, kuten kosteudelle, tärinälle tai lämpötilojen vaihtelulle
vähintään kahden vuoden väliajoin kuivissa tasalämpöisissä sisätiloissa olevat sammuttimet
Epäselvissä tapauksissa asian ratkaisee kunnan pelastusviranomainen.
Ensimmäinen tarkastus tehdään viimeistään kahden vuoden kuluttua sammuttimen täyttö- tai valmistusajankohdasta.
Tämä suora kopio lakiteksitä.. - JRxxx
palomies kirjoitti:
Käsisammutin tulee tarkastaa seuraavasti:
vähintään vuoden väliajoin kun käsisammutin on alttiina sammuttimen toimintakuntoon vaikuttaville tekijöille, kuten kosteudelle, tärinälle tai lämpötilojen vaihtelulle
vähintään kahden vuoden väliajoin kuivissa tasalämpöisissä sisätiloissa olevat sammuttimet
Epäselvissä tapauksissa asian ratkaisee kunnan pelastusviranomainen.
Ensimmäinen tarkastus tehdään viimeistään kahden vuoden kuluttua sammuttimen täyttö- tai valmistusajankohdasta.
Tämä suora kopio lakiteksitä.....se lainkohta, josta sitaattisi on kotoisin, ole hyvä. Se näyttää epäilyttävästi juuri siltä Sisäministeriön ohjeelta, josta juuri todettiin, ettei se velvoita sammuttimen käyttäjiä yhtään mihinkään.
- Anonyymi
Uuden sammuttimen hintaan sisältyy tarkastus. Toisekseen 10€ ei ole mielestäni pahinta tarkastuksesta.
43A 233B C luokan sammutin maksaa <60€ - Anonyymi
JA HALPA? kirjoitti:
Sinuna kyllä jättäisin ne Bilteman ja muitten halpaliikkeiten sammuttimet hyllylle.Olen itse palomies ja olen testannut niitä kaikki ja sen sanon teille että isoja eroja on sammuttimien tehoissa, tarkoitan halvalle ei saa hyvää ja se veneilykäytössä missä venettä palaa muutamassa minuutissa on ISO riskinotto.Halvoissa mm Bilteman sammuttimessa sammutusteho noin puolet hyvästä sammuttimesta, elikä sammutusaika oli lyhyt ja sammutusaine oli tehoton. Sammutusaineissa isoja eroja, jotkut vaan pölysevät jotkut paankontuu tärinästä ja jotkut ei sammuta ollenkaan. Ja se että sammutin on ostettu vuoden sisällä ilman tarkastusleima kelpaa katsastusmiehelle, ja sammutin on vuosittain tarkastettava, elikä viimevuoden leimattu sammutin katsastusmies on hyväksyttävä, jotkut eivät vaan usko sitä.
Joopa joo. Nehän ne luokitukset siinä sammuttimen kyljessä ei merkitse mitään kun " palomies" itse kokeilee.
- Anonyymi
heh kirjoitti:
Juuri hankin uuden ankä aio leimauttaa sitä.
Mielestäni ei tarvitse leimata kahdesti vuodessa vaan kerta riittää.Uudessa sammuttimessa valmistusleima (aika) riittää.
- Anonyymi
vesiliikennevalvoja kirjoitti:
Kyllä vaatii leiman. katsastaja toimii lain edellyttämällä tavalla, hyvä katsastaja!
Eikö tähän voisi saada sellaista tietoa joka on lainsäädännön mukainen.Minusta on outoa jos uudessa sammuttimessa on tehtaan valmistuspäivä ja vuosi että se vielä pitäisi viedä tarkastukseen, eihän siellä tarkastaja pysty tarkistamaan sen rakenteellisia ominaisuuksia
Hän kopauttaa kuminuijalla kylkeen ja toteaa että jauhe on liikkuvaa sitten lappu kylkeen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö tähän voisi saada sellaista tietoa joka on lainsäädännön mukainen.Minusta on outoa jos uudessa sammuttimessa on tehtaan valmistuspäivä ja vuosi että se vielä pitäisi viedä tarkastukseen, eihän siellä tarkastaja pysty tarkistamaan sen rakenteellisia ominaisuuksia
Hän kopauttaa kuminuijalla kylkeen ja toteaa että jauhe on liikkuvaa sitten lappu kylkeenMitä sitä vanhan trollin viestejä kommentoimaan. Ei se uusi sammutin mitään lisätarkastuksia tarvitse.
- Anonyymi
JA HALPA? kirjoitti:
Sinuna kyllä jättäisin ne Bilteman ja muitten halpaliikkeiten sammuttimet hyllylle.Olen itse palomies ja olen testannut niitä kaikki ja sen sanon teille että isoja eroja on sammuttimien tehoissa, tarkoitan halvalle ei saa hyvää ja se veneilykäytössä missä venettä palaa muutamassa minuutissa on ISO riskinotto.Halvoissa mm Bilteman sammuttimessa sammutusteho noin puolet hyvästä sammuttimesta, elikä sammutusaika oli lyhyt ja sammutusaine oli tehoton. Sammutusaineissa isoja eroja, jotkut vaan pölysevät jotkut paankontuu tärinästä ja jotkut ei sammuta ollenkaan. Ja se että sammutin on ostettu vuoden sisällä ilman tarkastusleima kelpaa katsastusmiehelle, ja sammutin on vuosittain tarkastettava, elikä viimevuoden leimattu sammutin katsastusmies on hyväksyttävä, jotkut eivät vaan usko sitä.
Kerroppa palomies miten 2kg pullossa toisessa olisi 4kg jauhetta, tehossa voi olla eroa, mutta ei määrässä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroppa palomies miten 2kg pullossa toisessa olisi 4kg jauhetta, tehossa voi olla eroa, mutta ei määrässä...
Jos niissä saman painoisissa jauhesammuttimissa olisi suuria eroja niin valmistajathan tyypittäisi ne eri luokkiin. Jos siinä lukee 8A68B se on 8A68B joka riittää, ja ellei olisi, olisi vähän väliä takaisinkutsuja ja markkinoilta poistoja.
- ymmärrä
Jos ei oma turvallisuus kiinnosta, niin sitten ei. Sehän on jokaisen oma asia.
Itse olen hankinut palosammuttimen omaksi ja muiden veneessäni liikkuvien turvaksi. Jos se pettää tiukan paikan tullen niin saattaa käydä minulle ja kanssamatkustajilleni (joista ihan aidosti olen aluksen kapteenina vastuussa) huonosti. Joten miksi tällaisesta seikasta turhaan väitellään? Eihän tällaisessa kannata säästää ostamalla halpatuontitavaraa (joiden tehot ja toimivuus ovat heikompia kuten palomies jo totesi) tai jättämällä tarkistukset väliin.
Mieluummin laadukas tuote mukaan ja säännölliset tarkistukset. Ja harjoittelu jotta tietäisi miten tuo aidosti toimii. Silloin kun palo sattuu kohdalle ei ole aikaa lukea käyttöohjeita. Näin ainakin on hieman isompi mahdollisuus selvitä täpäristä tilanteista...- Palomies
Olet oikeassa, tässä taas näkee kuinka ihmiset eivä piittaa omasta turvallisuudesta, eihän minulle ikinä satu periatteella. Jos paattisi syttyy palaa eikä ole kunnon sammutin niin viimeistään 3 minuttin päästä uit, palokunta tulee aikaisintaan puolen tunnin päästä ja poimii ruumisi ylös. Ihmettelen yleensä nämä turvallisuusasiat ei vaan menee perille että leikitään muutaman euron ja miinuttien takia omalla hengellään. Ostakaa kunnon sammutin vähintään 6 Kg ja harjoittele sammuttamista silloin viimeistään huomaa kuinkas hankalassa tilanteissa voit joutua.
- "tulityölupa"
Siis, mikä järki on siinä, että joku tai jotkut vaativat sammutinliikkeen tarkastisleiman uuteen sammuttimeen??
Toinen askarruttava asia on; Mikä on "hyvä sammutin", mikä ei? ("palomies" lienee oikea vastaaja tähän)
Ostin sammuttimen Lidl- liikkeestä, joka lienee ns. "halpatuontiliike"
Sammutin on PROTEX merkkinen, kyljessä on kaikki tarvittavat leimat,
6kg ABC-jauhe 144B Hyv. nro. P1-5/02 EN3
CE-merkintä, tehtaan lopputarkastus 04 K ym.
Google esim. antoi samat sivut tällä "protex" sanalla kuin Gloria, jota kai pidetään hyvänä.
Kuka on oikea henkilö arvioimaan onko tämä nyt se huono sammutin.("palomies") Eiko tehdas osakkaan valmistaa sammutinta niin, että voin olla varma uuden sammuttimen toiminnasta, miten paljon paremmaksi se tulee sen koputtelun seurauksena, jonka huolto tekee?
Työskentelen teollisuuden parissa ja taskussa on tulityölupa- kortti, kun teen tulitöitä jossain, otan mukaan mm. kaksi 6kg:n sammutinta joissa pitää olla merkintä 144B sekä EN3- JoJo
Veneen katsastusohjeissa suositellaan 1- ja 2-luokissa toisen sammuttimen teholuokaksi 34A 183 B. Onko tuo Lidlin sammuttimen teholuokka 144B nyt huonompi kuin suositeltu 34A 183 B? Mitä nuo numerot (144 ja 183) itse asiassa kuvaavat?
- Palomies
JoJo kirjoitti:
Veneen katsastusohjeissa suositellaan 1- ja 2-luokissa toisen sammuttimen teholuokaksi 34A 183 B. Onko tuo Lidlin sammuttimen teholuokka 144B nyt huonompi kuin suositeltu 34A 183 B? Mitä nuo numerot (144 ja 183) itse asiassa kuvaavat?
Paloluokat ovat seuraavat:A:puu,paperi tekstiili y.m B:nestepalot,bensiini,öljy y.m C:kaasupalot D: metallipalot. Teholuokat ovat seuraavat A ryhmän teholuokka tarkoittaa kuika iso puukalikkatapulin se pystyy sammuttaa, B ryhmä kuinka suuri lieriömäisen altaan se pystyy sammuttaa, CjaD ei erillistä testiä.
Yleensä hyvä sammutin on 2 kg normallilla jauheella 13A89BC, 6kg normalilla jauheell 43A233BC, 6kg tehojauhellaa 55A233BC.Elikä Lidlin sammutin 144B on huonompi sammutin kun 183B. Tulityöpaikalla muuten oltava vähintään yksi 43A183BC sammutin ja toinen vastaava läheisyydessä, tai yksi 43A183BC paikalla ja kaksi 27A144BC luokan sammutinta lähesyydessä.Olen itse kouluttanut tulitökorttikursseja.Yleensä halvat sammuttimet soveltuvat ainoastaan puu/kuitupalolle ja vielä huono teholuokka.Eniten kumminkin vaikuttaa kuinka hyvin osaa sammuttaa, ja se tulee ainoastaan harjoitelemalla, sillon itsekin huomaa sammuttimien erot. - JoJo
Palomies kirjoitti:
Paloluokat ovat seuraavat:A:puu,paperi tekstiili y.m B:nestepalot,bensiini,öljy y.m C:kaasupalot D: metallipalot. Teholuokat ovat seuraavat A ryhmän teholuokka tarkoittaa kuika iso puukalikkatapulin se pystyy sammuttaa, B ryhmä kuinka suuri lieriömäisen altaan se pystyy sammuttaa, CjaD ei erillistä testiä.
Yleensä hyvä sammutin on 2 kg normallilla jauheella 13A89BC, 6kg normalilla jauheell 43A233BC, 6kg tehojauhellaa 55A233BC.Elikä Lidlin sammutin 144B on huonompi sammutin kun 183B. Tulityöpaikalla muuten oltava vähintään yksi 43A183BC sammutin ja toinen vastaava läheisyydessä, tai yksi 43A183BC paikalla ja kaksi 27A144BC luokan sammutinta lähesyydessä.Olen itse kouluttanut tulitökorttikursseja.Yleensä halvat sammuttimet soveltuvat ainoastaan puu/kuitupalolle ja vielä huono teholuokka.Eniten kumminkin vaikuttaa kuinka hyvin osaa sammuttaa, ja se tulee ainoastaan harjoitelemalla, sillon itsekin huomaa sammuttimien erot.Kiitos tiedosta. Tämä oli erittäin selkeä selvitys aiheesta.
- ?????+ ??????????
Palomies kirjoitti:
Paloluokat ovat seuraavat:A:puu,paperi tekstiili y.m B:nestepalot,bensiini,öljy y.m C:kaasupalot D: metallipalot. Teholuokat ovat seuraavat A ryhmän teholuokka tarkoittaa kuika iso puukalikkatapulin se pystyy sammuttaa, B ryhmä kuinka suuri lieriömäisen altaan se pystyy sammuttaa, CjaD ei erillistä testiä.
Yleensä hyvä sammutin on 2 kg normallilla jauheella 13A89BC, 6kg normalilla jauheell 43A233BC, 6kg tehojauhellaa 55A233BC.Elikä Lidlin sammutin 144B on huonompi sammutin kun 183B. Tulityöpaikalla muuten oltava vähintään yksi 43A183BC sammutin ja toinen vastaava läheisyydessä, tai yksi 43A183BC paikalla ja kaksi 27A144BC luokan sammutinta lähesyydessä.Olen itse kouluttanut tulitökorttikursseja.Yleensä halvat sammuttimet soveltuvat ainoastaan puu/kuitupalolle ja vielä huono teholuokka.Eniten kumminkin vaikuttaa kuinka hyvin osaa sammuttaa, ja se tulee ainoastaan harjoitelemalla, sillon itsekin huomaa sammuttimien erot.13A 89B C - 2 kg
27A 144B C - ?
43A 183B C - 6 kg
43A 233B C - 6 kg
55A 233B C - 6 kg
- huuhaa
Ihmettelen suuresti sammuttimen tarkastusta.
Tarkastaja suhauttaa pillistä pikku suihkeen ja koputtelee jauheen irralleen. Leima pulloon ja rahastus.
Siis mitä tässä tarkastettiin?- JoJo
Luepa joulukuun Veneilijä-lehden juttu sammuttimen tarkastuksesta http://www.veneilija.fi/0604_sammuttimet.htm Mä en nyt ihan vakuuttunut vielä tuon jutunkaan perusteella...
- Mike
JoJo kirjoitti:
Luepa joulukuun Veneilijä-lehden juttu sammuttimen tarkastuksesta http://www.veneilija.fi/0604_sammuttimet.htm Mä en nyt ihan vakuuttunut vielä tuon jutunkaan perusteella...
http://www.poliisikoulu.fi/poliisi/home.nsf/Pages/CA6A84065CEA7F71C2256BC7002FBD57
- Autoilevakin
Kummallista tosiaankin, kun ostan uuden auton, en sitäkään ensmmäiseksi vie katsastuskonttorille tarkistettavaksi, myös viranomaiset sillä puolella luottavat valmistajaan, että auto (monimutkaisempi laite kuin sammutin) on kunnossa ensimmäiset kaksi vuotta.
Mikähän on saanut sammutintarkastajat ja venekatsastajat uskomaan ettei sammutin toimi uutena ollenkaan jos ei sitä koputella vasaralla vähäb ensin? - eki
merivartiosto eikä sis.as.min.paloosasto sitä vaadi.eli saksassa valmistettu(made in germany)minkä lidl myy on saksassa hyväksytty,enkä usko että siellä sen huonompi tarkastus on kun suomessa,jos on tosi että sisältää huonompaa ainetta kun suomessa valmistettu,älkää hyvät ihmiset sitten sitä loisteliasta gloriaakaan ostako,eihän sekän suomessa tehty.jos sinulla on uusi sammutin,eli tänä vuonna ostettu kukaan pursiseuratarkastaja joka on terve ei pysty vaatimaan siihen teippitarraa.mikäli näin on vaihtakaa katsastajaa,koputus ja kääntely ei uutta sammtutinta paranna.ymmärrän että turvallisuus on tärkeä mutta rahastus on eri juttu.
- Palo-Olli
Protex on saman valmistajan valmistama kuin Gloria. Gloria on kuuluisa ja hyvä saksalainen sammutin. Protexia myy Lidl.
- Ei insinööri
Jos vene on tarkoitus katsastaa on sammuttimesta löydyttävä tarra jossa on merkintä tarkastuksesta tai huollosta.
esim Lidlistä ostettavasta sammuttimesta se puuttuu ellet käytä sitten sammutinta sammutinhuollossa tarkastettavana, maksaa noin 12-20 eur. koosta ja tarkastuspaikasta riippuen.
sammuttimen tarkistus on todellakin vain tarkistamista, kahdeksan kohdetta käydään läpi ja se on siinä, mutta ei tarkistusta ei tarraa, ja ei siis varmuutta siitä onko sammutin ammattimiehen tarkastama ja näin toimintakuntoinen.
Näissä sammutinhuolloissa ammattilainen tarkistaa myös aivan uuden sammuttimen automaattisesti jos myyvät niitä eteenpäin.- MulQvist
Valmistajan tarra, jossa on se päiväys - on merkki sammuttimen tarkistuksesta tehtaalla. Mikä tuossa nyt niin helvetin vaikea on ymmärtää. Totta kai monopolin murtuminen sammutinleikeissä vituttaa niitä ennen hallinneita firmoja, jotka muuten "tarkastelevat" ja leimaavat niitä sammuttimia "Lidlistä" hankitilla vaaoilla ja vehkeillä, eli se siitä "paremmuudesta". Se on vai tämän sarvikuonojen pyrokraattien jäänteitä, tämä helvetin pelleily ja tyrannisointi.
Huuhaa katsastukset kerhoilla lähinnä koomista tonttujen egoilua, ja viellä valtaosa "katsastajista" täys-uunoja, jotka eivät ymmärrä koko asiasta hevon vitun humppaa.
- Not-real
Katsastajan "raamattu" sisältää seuraavan tekstin:
Viranomaisten antamista määräyksistä ja kelpoisuuksista ei voida poiketa, kuten esimerkiksi
sammuttimien vuositarkastus, nestekaasuasennukset, sähköasennukset, kulkuvalot, merkkikuviot
ja septitankkijärjestely. Kuten ei myöskään rekisteröintivelvollisuudesta, tai CE-merkinnästä.
Lisäksi samainen käsikirja kertoo, että katsastajalla on:
hänellä on oikeus hyväksyä vene katsastetuksi joko huomautuksin tai huomautuksitta.
Oma tulkintani katsastustilanteessa on, että samanvuotisen leiman puuttuminen sammuttimesta johtaa huomautukseen / huomioon että
viranomaiset saattavat muistuttaa tilanteesta maksulapulla.
Leiman puuttuminen ei kuitenkaan minun toimissani johda katsastuksen hylkäämiseen, koska se ei aiheuta suoranaista vaaraa henkilöille tai omaisuudelle. Silloin kasastus hyväksytään huomautuksin.
Huvivenekatsastushan on / tai pitäisi olla ohjaavaa ja neuvovaa...
Katsastuslomakkeessa ei edes ole kohtaa "hylätty" vaan katsastus voidaan vain keskeyttää, mikäli suoranainen vaaran aiheuttava tekijä / puute löytyy.
Tästä sammuttimen leima-asiasta kuitenkin on varmasti seurakohtaisia ohjeistuksia joita kyseisen seuran katsastaja joutuu noudattamaan...
Joten varmasti meitä "katsastajia" löytyy joka lähtöön. - Not-real
Viimeisintä tietoa asiasta:
KATSASTUSINFO 2011-2
Käsikirjan kohdat 6.9, 6.10 Sammutusvarustus
Virallisesti uusi käsisammutin hyväksytään vuoden ajan valmistusajankohdasta, joka on stanssattu
sammuttimeen. Katsastuksessa sammuttimessa tulee olla sillä hetkellä voimassa oleva merkintä. Käsisammuttimen
huoltoleima ei siis tarvitse kattaa koko veneilykautta. Sammuttimen huollattaminen ennen
huoltoajankohdan umpeutumista on veneenomistajan vastuulla. Katsastaja merkitsee
huomautussarakkeeseen merkinnän sammuttimen huollattamisesta jos kelpoisuus raukeaa veneilykauden
kuluessa (touko – lokakuun aikana), mutta se ei ole katsastuspuute. - pku
Sammuttimen huolto-ohje löytyy valmistajan sivulta, tietääkseni sen voi tehdä itsekin kun toimii ohjeiden mukaisesti. Muista pistää tarkistettu tarra kylkeen.
- Anonyymi
Tuolla katsastuksella ei ole mitään merkitystä asiassa.
Poliisi ratkaisee sammuttimen hyväksymisen. Jos on keväällä ostanut sammuttimen ja saa siitä sakot, niin sakkoa voi vastustaa ja asian ratkaisee syyttäjä ja sen jälkeen käräjäoikeus.
En usko, että oikeus määrää sakkoja samana vuotena ostetusta sammuttimesta ? - Anonyymi
Jos multa pöllitään perämoottori, niin poliisi ei asiaa tutki.
Olen iloinen tietenkin ,että tutkii sitäkin innokkaammin mun sammuttimen, niitä on veneessä kolme. Mutta jos leima puuttuu ni sakot vain.- Anonyymi
Ei taida tulla sakkoa, jos valmistus pvm. on alle 1 vuoden.
Veneiden sammutin pakko on muutenkin syrjivä, koska autoissa tai asunnoissa ei vaadita sammutinta ?
Tulipalo on kätevämpi sammuttaa sammutin peitteellä tai Vichy pulolla, niin ei tule kallista sotkua vakutuusyhtiölle.
- Anonyymi
Joka vuosi kauhee itku sammutin tarkastuksesta, ja siitä kuinka se maksaa hunajaa. Nyt on menossa Lähitapiolan sammutin tarkastusviikot, ja siellä EI maksa senttiäkään . Päinvastoin antavat vielä hillomunkki kahvit. Tämä palvelu oli sitten ko. vakuutusyhtiön asiakas tai ei. Olen nähnyt että paikalle tuodaan jopa kymmentä pulloa /asiakas ja edelleen sama hinta 0€. (tämä koskee sitten ihan kaikkia sammuttimia mitä talosta löytyy) Olen joskus kysynyt että miten tämä palvelu voi olla ihan ilmainen. Vastaus ainakin minulle oli täysin riittävä, Tulee kuulemma paljon halvemmaksi kuin korvata tulipalo vahinko.
- Anonyymi
Missä lukee että lähitapiolan tarkastus on ilmainen? Ei ainakaan viimevuonna ollut..
- Anonyymi
Ei se hinta ole oleellinen, mutta se että seistään jonossa odottamassa täysin hyödytöntä tarkastusta, vituttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä lukee että lähitapiolan tarkastus on ilmainen? Ei ainakaan viimevuonna ollut..
Ei se Lähitapiolalle ole, mutta asiakkaalle on (kun paperin täyttää ja antaa sille työtätekevälle). Viime viikolla 3 pulveripulloa käytin..
Tarjolla ei ollut munkkikahveet, vaan grillikyrsää ja mehua - maistui nekin..
- Anonyymi
Uutta sammutinta ei tarvitse erikseen katsastaa kun vasta vuoden päästä valmistusajankohdasta. Tämä on fakta eikä mutua
- Anonyymi
Tamrexissa tarkastus maksoi jo 10 euroa. Lujaa mennään kohti sitä tilannetta että kannattaa ostaa uusi sammutin tarkastuksen sijasta. Varsinkin kun uudet sammuttimet halpenevat koko ajan.
- Anonyymi
Voisiko joku kertoa miten moni käsisammutin on tullut vuositarkastuksessa hylätyksi? Minun tuttavapiirissä ei hylkäystä yapahtunut kertaakaan. Eikö tarkastusfrekvenssi pitäisi tulla valmistajalta niinkuin muissa teknisissä laitteissa?
- Anonyymi
Itse jo parina vuotena ostanut uuden kun en ole ehtinyt sinne seuran alueella tehtävään kympin katsastukseen. Siis tarkastus ja kiinansammutin saman hintaisia.
Sivusilmällä näin merellä kun venepoliisi pysäytti veneen ja kysyi paperit ja sammuttuminen. Riitti kun näytti sammuttimen ja todettuaan sammuttimen olemassaolon poliisi keskittyi papereihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse jo parina vuotena ostanut uuden kun en ole ehtinyt sinne seuran alueella tehtävään kympin katsastukseen. Siis tarkastus ja kiinansammutin saman hintaisia.
Sivusilmällä näin merellä kun venepoliisi pysäytti veneen ja kysyi paperit ja sammuttuminen. Riitti kun näytti sammuttimen ja todettuaan sammuttimen olemassaolon poliisi keskittyi papereihin.Sivusilmäsi ei tainnut huomata, että poliisi tarkasti sammuttimen tarkastuspäiväyksen? Sen he tekevät aina ja mikäli se on vanhentunut seuraa myös sakko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sivusilmäsi ei tainnut huomata, että poliisi tarkasti sammuttimen tarkastuspäiväyksen? Sen he tekevät aina ja mikäli se on vanhentunut seuraa myös sakko.
Poliisit keskittyvät aina siihen mistä tulee maksimaalinen sakkotuotto. Turvallisuudella ei oikeasti ole mitään väliä. Pelkkää rahastusta koko bisnes.
- Anonyymi
Vesikulkuneuvon päällikön on huolehdittava, että vesikulkuneuvossa on vesiliikennelain tai sen nojalla säädetyt varusteet. Jos veneessä on jokin liekillä toimiva laite, sisämoottori tai yli 34 hevosvoiman perämoottori on veneessä oltava vähintään 2 kg sammutin esimerkiksi 13 A 89B C-luokan sammutin. Muussa tapauksessa kyseessä on vesiliikennerikkomus (VSL 123§, VLL 108§ 1, VLL 7§/3)
Veneessä käytettävä alkusammutin on tarkastettava vuoden välein sammuttimeen tehtaalla merkitystä valmistusajankohdasta alkaen. Jos poliisi tapaa veneen, josta puuttuu asianmukainen sammutin, seuraa vesiliikennerikkomuksesta liikennevirhemaksu 70 euroa.- Anonyymi
Et sitten muuta sanottavaa keksi kuin saman toistoa aiheen vierestä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sitten muuta sanottavaa keksi kuin saman toistoa aiheen vierestä?
Onhan kahden kilon halpakaupasta hankittu sammutin merenkulun selkäranka.
- Anonyymi
Ei pidä paikkaansa. Myyntipäivä on se mistä lähdetään laskemaan. Osto kuitti pitää sen takia olla mukana. Tämä tieto perustuu omaan kokemukseeni sekä merivartioiden, kuin myös venepoliisin ratsioista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Myyntipäivä on se mistä lähdetään laskemaan. Osto kuitti pitää sen takia olla mukana. Tämä tieto perustuu omaan kokemukseeni sekä merivartioiden, kuin myös venepoliisin ratsioista.
Muuta ei vesillä tarvitse tietää kuin sammuttimen ostopäivä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Myyntipäivä on se mistä lähdetään laskemaan. Osto kuitti pitää sen takia olla mukana. Tämä tieto perustuu omaan kokemukseeni sekä merivartioiden, kuin myös venepoliisin ratsioista.
Paikallinen pulju kun myy uuden sammuttimen niin ottaa sen pakkauksesta ulos sen verran että saa ostopäivämäärällä varustetun tarkastustarran siihen liimattua. Eikä mitään väliä tarkastustoimenpiteillä, valmistusajankohdalla tai varastointiolosuhteilla... vanhaa varastoa kylmässä vuoden eikä mitään väliä, vaan jos on sammutin kesän veneessä ja talven lämpimässä varastossa niin jo pitää tarkastaa. Pelkkää huijausta ja rahastusta huviveneiden sammuttimien vuosittainen tarkastus. Uuden sammuttimen ensimmäinen tarkastus voisi olla vaikka viiden vuoden kuluessa valmistuksesta ja joka toinen vuosi sen jälkeen. Nykyään ei kymmenvuotiaita pikkusammuttimia edes tarkisteta vaan myydään uutta tilalle, rahastusta sekin.
- Anonyymi
Kun sammuttimessa on uunituore tarkastajan tarra niin on äärimmäisen turvallinen olo kun tietää että vene ei syty palamaan.
- Anonyymi
Tuo oli ilmeisesti sarkasmia?
- Anonyymi
Kunhan ei ole niin uunituore että on tulikuuma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunhan ei ole niin uunituore että on tulikuuma.
Jos on kalastaja niin ei tarvitse sammutinta kun kalat ovat uutena niin märkiä että ne eivät syty palamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on kalastaja niin ei tarvitse sammutinta kun kalat ovat uutena niin märkiä että ne eivät syty palamaan.
Se kalastaja on niin viinalla marinoitu ja saaliin puutteen takia räjähdysherkässä tilassa että tuossa on tuplariski niin isolle roihulle ettei 2kg sammuttimesta ole hyötyä.
- Anonyymi
Ignis exstinctor est essentialis. Reliqua vanitas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162138Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842078- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101186Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811143Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha172858- 63834
- 59811