Hyvät renkaat

Anonyymi

Mitä merkkejä suosittelette renkaiksi? Ei mitään Kiina kuraa.

Lähinnä tunnettuja laatumerkkejä. Olen katsellut Michelin Primacy 4:sta ja vaikuttaa hyvältä kun on AA-luokitukset vierintävastuksen ja sateenosalta.

Onko kokemuksia kyseisistä renkaista tai muista vastaavista?

20

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä vedätys seuraavaksi?

    • Anonyymi

      Ei ole misukat hyvät. Ei niitä ainakaan.

    • Anonyymi

      Misukka on hyvä.

      • Anonyymi

        Ei ole.


    • Anonyymi

      Mikä rengas on kenellekin hyvä, saati sitten täyttää esim. auton valmistajan vaatimukset. Tarvitaanko eri renkaat eteen kuin taakse esim. akustojen takia. Kysymys ei ole ihan yksiselitteinen. Michelinillä on monia vaihtoehtoja eri tarpeisiin. Rengastesteissä vain jokin yksittäinen ominaisuus ratkaisee ja sitähän sitten kansa ostaa, kun ei itse osaa miettiä omia tarpeitaan. Seuraavassa Mihcelinin kategoriasta vähäsen eri valintaperusteita:

      Primacy 4 on sporttisiin ominaisuuksiin painotettu rengas. Varmasti hyvä sileällä asfaltilla nopeassa ajossa, niin suorilla kuin mutkissa. Meillä tuo taitaa olla ylimitoitettu, jos ominaisuuksia rupeaa ulosmittaamaan. Vesipito märällä on varmasti hyvä, mutta poikittaisten urien puute lisää riskiä vesiliirtoon.

      Energy on enemmänkin yleisrengas arkiseen ajoon. Rengas on ylätyksetön ajaa ja kestää kulutusta. Parhaimmillaan kuivalla kelillä.

      Crossclimate on suunniteltu esisijaisesti sateeseen, loska- ja lumikeleihin. Sen poikittaiset urat siirtävät vettä ja loskaa tehokkaasti vesiliidon välttämiseksi. Minusta tämä malli on 95 % oikea Suomen vaihteleviin ajokeleihin ja muina päivinä voi sitten ottaa huomioon vallitsevat olosuhteet.

      Alpin on suunniteltu lumi ja loskakeleihin sekä pikkupakkasiin. Minusta hyvä ja toimiva valinta talvirenkaaksi suurimmassa osassa eteläistä Suomea. Jotkut hurjat käyttävät näitä jopa alpeilla.

      X-ice toimii parhaiten pakkaskeleissä ja jääpitoonkin on panostettu. Toisaalta sohjoa siirtävät urat ovat Alpiniin verrattuna pienemmät, niin huonompi valinta esim. suolasohjoon, mutta erinomainen pohjoissuomen lumikeleille sekä pakkasjäähän.

      X-ice North on taas suunniteltu ensisijaisesti jäälle, mistä sen runsaslukuinen nastamäärä onkin parhaimmilla.

      Tässä vain henkilöautoon tarkoitettuja vaihtoehtoja. Korjatkaa, mikäli unohdin jonkin tai muistin väärin.

      • Anonyymi

        Tuo Crosslimate ei ole hyvä mihinkään olosuhteeseen, huono kompromissi vain.
        Alpin ei ole hyvä Suomeen, koska täällä on joka talvi sellaisia kelejä joissa se on todella huono, eikä viime talvi tule olemaan se normaali talvi.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Crosslimate ei ole hyvä mihinkään olosuhteeseen, huono kompromissi vain.
        Alpin ei ole hyvä Suomeen, koska täällä on joka talvi sellaisia kelejä joissa se on todella huono, eikä viime talvi tule olemaan se normaali talvi.

        Ennen pärjättiin kesärenkailla ympäri vuoden oikeissa talviolosuhteissa todella surkeilla autoillakin. Nykyään autot ovat kehittyneet huimasti ja talvikunnossapitokin on parantunut takavuosilta, eikä tahdota oikein pysyä tiellä, paljaalla asfattilla tai märälläkään, vaikka on 250 piikkiä per rengas.

        Mikähän on mennyt vikaan?


    • Anonyymi

      Michelin on yleisesti laadukkain merkki:
      -paras kulumiskesto, €/km ei tule kalliiksi vaikka itse rengas suht kallis uutena
      -säilyttää parhaiten ominaisuudet ikääntyessä, suunniteltu toimimaan myös vanhana
      -tasaisen laadukkaat ominaisuudet kaikilla osa-alueilla

      Michelin itse painottaa kulumiskestoa ja ominaisuuksien säilymistä myös renkaan kuluessa/ikääntyessä. Useamman Michelin rengassarjan omistaneena voin kyllä vahvistaa että pitää paikkansa.

      Vertailuna esim Continental, uutena yhtä hyvä, ehkä jopa parempi kuin Michelin jollakin osa-alueella. Mutta ikääntyessä pito katoaa paljon nopeammin ja ominaisuudet häviää. Kulumiskestokin suht huono.

    • Anonyymi

      Michelin tai Goodyear/Dunlop (samaa konsernia) olisi oma valinta laaturenkaiksi.

      Michelin jos haluaa painottaa kulumiskestoa ja pidon säilymistä myös renkaan ikääntyessä. Tasaisen hyvä kaikilla alueilla joten ei tule negatiivisia yllätyksiä kuten kiinankumeilla. Hyväpito, ajettavuus, ei liian meluisia, pieni vierintävastus jne. Halpakumit ei koskaan ole hyviä kaikilla osa-alueilla.

      Goodyear jos haluaa painottaa ajettavuutta ja mukavuutta, hiljaisia ja kevyitä renkaita mutta kuluvat valitettavan nopeasti. Vähän ajavalle voi kuitenkin olla ok vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Michelinien kulutuskesto ei ole hyvä. Contit 6 parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Michelinien kulutuskesto ei ole hyvä. Contit 6 parempi.

        Michelin on voittanut käytännössä kaikki kulumismittaukset viimeisen 5v aikana jos puhutaan merkkirenkaista. Conti Eco 6 on Contin ainoa kestävä mutta onkin surkea pidoltaan, Primacy voitti kyseisen renkaan ADAC testissä ja Energy Saver voitto renkaan Moottori testissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Michelin on voittanut käytännössä kaikki kulumismittaukset viimeisen 5v aikana jos puhutaan merkkirenkaista. Conti Eco 6 on Contin ainoa kestävä mutta onkin surkea pidoltaan, Primacy voitti kyseisen renkaan ADAC testissä ja Energy Saver voitto renkaan Moottori testissä.

        Packat on.


      • Anonyymi

        Goodyear oli kyllä mukava ajaa, mutta hiljaisiksi en niitä kehuisi, sillä urissa oli melkoinen jyminä koko ajan. Seuraavat renkaat eli Kumhot olivat selkeästi hiljaisempia , mutta niiden kulutuskestävyys ei ollut parhaiden renkaiden tasolla . Hyvää keskitasoa kuitenkin ja hinnaltaan melkoisen edulliset merkkirenkaisiin verraten.


    • Anonyymi

      Ostin juuri 2013 vuoden Seat Leoniin Michelin Pilot Sportit kokoa 17/225/45 vanhojen 15/195/65 tilalle.
      Ja lyhyen kokemuksen perusteella: melutaso aleni hieman, urat eivät tunnu juuri enempää, mukavuus ei ainakaan normaali alustoilla heikentynyt.
      Sitä vastoin ohjaustuntuma terävöityi, kaarrekäytös parani.
      Myyjän mukaan Primancy 4 on melkein sama rengas, mutta painottuu pienempiin kokoihin.

      Renkaiden ja töiden hinnaksi tuli n.550€ (ostin myös uudet vanteet)

    • Anonyymi

      Kiinan renkaat on hyviä normaalin ihmisen käytössä. Luulo kiinan renkaiden heikkoudesta on vain luulosi. Erot testeissä on vaikeita käsittää kun ajelet tuolla muiden seassa liikenteessä. Testit on ositain harhaanjohtavia ns turhaa tuhannesosa erojen mittailua joilla ei ole MITÄÄN TEKOA ARJEN KANSSA.

      Miksi utelet kun tekee mieli michelineitä? osta ne ja ole tyytväinen. Nokia laista ei kannata ostaa kuin niin ei oikein mihinkään kuin jalkaan kummarit j aniitäkin on muill amerkeillä tukevampia ja parempia,kokemusta on.

      • Anonyymi

        Ero tulee kestossa, melussa, märkäpidossa ja jarrutusmatkoissa, nämä on melko tärkeitä ominaisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ero tulee kestossa, melussa, märkäpidossa ja jarrutusmatkoissa, nämä on melko tärkeitä ominaisuuksia.

        Kyllä tulee kestossa, Nokialla 22tkm, Hankook 23tkm, Landsail 43tkm, hiljaisemmat kuin edellä mainitut, kertaakaan ei pito kadonnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tulee kestossa, Nokialla 22tkm, Hankook 23tkm, Landsail 43tkm, hiljaisemmat kuin edellä mainitut, kertaakaan ei pito kadonnut.

        Juu tarinoita riittää ja harva on totta. Mitattuakin tietoa riittää ja se on uskottavampaa kuin nämä mutuilut ja "ajetut" kilometrit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tarinoita riittää ja harva on totta. Mitattuakin tietoa riittää ja se on uskottavampaa kuin nämä mutuilut ja "ajetut" kilometrit.

        Juu tarinoita riittä melusta, kestosta ja jarrutusmatkoista testaajilla . Pitäisi testata kaikilla automerkeilla ja malleilla. Kulutuspinnan kesto tehdään jollain rullalla, mikä ei vastaa oikeita tieoloja millään tavalla. Melu riippuu autosta ja tienpinnan karkeudesta. Kukaan ei aja äärirajoilla koko ajan. Ja rengas on vanha yhden ympäri pyörähdyksen jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1808
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      180
      1324
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1168
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      35
      1067
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      82
      986
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      935
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      880
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      64
      816
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      779
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      751
    Aihe