ensimmäisen vaiheen pääsykoe 2020

Anonyymi

Mitä olitte mieltä ensimmäisestä vaiheesta kauppatieteellisen 2020 pääsykokeista? Itse ajattelin heti, että nyt tuli paniikki :/ Ihan hirveästi ei meinaan ehtinyt kysymyksiä miettimään ja tilastojen tulkintakin vei jo oman aikansa saati sitten laskut. Laskut itsessään ei ihan hirveän vaikeita ollut, mutta aika ei yksinkertaisesti riittänyt... 12 min per osio oli kyllä tiukka. Mitähän tällä haetaan? Karsitaan jyvät akanoista heti alkuun :) Taitaa jäädä toinen vaihe haaveeksi :(

145

6490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No odotin ainakin, että olisi ollut se luvattu 90 minuuttia niiden tehtävien tekemiseen, mut siinä kokeessa olikin jotain 75 minuuttia varattu tehtäviin. Tai sinnepäin. Mun koe myös alkoi 5 min myöhässä, jollon mulla oli vaan 85 min koeaikaa. Aika loppu useammassa matikan tehtävässä kesken, niin totta kai harmittaa ihan hirveästi. Ja olihan ne matikat just aikaan nähden aika hankalia. En yhtään tykännyt siitä, että tehtävät oli jaettu noihin osioihin, eikä voinut siten nähdä kaikkia ja tehdä helpompia ensin pois alta. Nojoo, omat pelit on varmaan pelattu tässä vaiheessa. Mutta toivottavasti teillä meni paremmin!

      • Anonyymi

        Sama täällä, kirjauduin ajoissa minulle osoitettuun aikaan ja koe alkoi tasan 12, mutta heti alussa aikaa oli vain 84min jäljellä. Itse kokeessa olikin vain 75min / 12min per osio. En ehtinyt edes lukea kaikkia tehtävänantoja kokonaan, saatikka laskea matikan tehtäviä. Eipä tarvi odotella pääsyä seuraavaan vaiheeseen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä, kirjauduin ajoissa minulle osoitettuun aikaan ja koe alkoi tasan 12, mutta heti alussa aikaa oli vain 84min jäljellä. Itse kokeessa olikin vain 75min / 12min per osio. En ehtinyt edes lukea kaikkia tehtävänantoja kokonaan, saatikka laskea matikan tehtäviä. Eipä tarvi odotella pääsyä seuraavaan vaiheeseen...

        mullakin oli 84 min minuuttia koe aikaa. menikö siis varsinaisesta osioiden koeajasta nyt jotain pois vai oliko osioille jätetty tosiaan se 12 min aikaa ja sitten loput tauoille? oletin, että kun sanotaan koeajan olen 90min, niin tosiaan olisi se aika sitten koe tehdä. itse jätin osan matikan tehtävistä sikseen, ettei mene aikaa miettiä niitä, koska en ole maailman nopein lukemaan. Halusin saada hissan ja taloustiedon kysymykset pois alta. Liian vähän aikaa oli, mutta niinhän se kaikissa pääsykokeissa on tänä vuonna ollut. todella vaikea sanoa onko asiaa toiseen vaiheeseen, en usko, kun otetaan toiseen vaiheeseen niin vähän ihmisiä. mutta nythän ministeriöiltä pitäisi tulla 5.6 vastauksia korkeakoulujen lisäpaikkoihin, eli saa nähdä otetaanko sisään enemmän kuin mitä tähän mennessä päätetty. Lisäpaikat olisi tervetulleita pääsykoepuolelle, eikä todistusvalintaan. ottaa pattiin kun ei osaa yhtään arvioida omia mahdollisuuksia kun ei voi verrata tilannetta aiempiin vuosiin.. hmm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mullakin oli 84 min minuuttia koe aikaa. menikö siis varsinaisesta osioiden koeajasta nyt jotain pois vai oliko osioille jätetty tosiaan se 12 min aikaa ja sitten loput tauoille? oletin, että kun sanotaan koeajan olen 90min, niin tosiaan olisi se aika sitten koe tehdä. itse jätin osan matikan tehtävistä sikseen, ettei mene aikaa miettiä niitä, koska en ole maailman nopein lukemaan. Halusin saada hissan ja taloustiedon kysymykset pois alta. Liian vähän aikaa oli, mutta niinhän se kaikissa pääsykokeissa on tänä vuonna ollut. todella vaikea sanoa onko asiaa toiseen vaiheeseen, en usko, kun otetaan toiseen vaiheeseen niin vähän ihmisiä. mutta nythän ministeriöiltä pitäisi tulla 5.6 vastauksia korkeakoulujen lisäpaikkoihin, eli saa nähdä otetaanko sisään enemmän kuin mitä tähän mennessä päätetty. Lisäpaikat olisi tervetulleita pääsykoepuolelle, eikä todistusvalintaan. ottaa pattiin kun ei osaa yhtään arvioida omia mahdollisuuksia kun ei voi verrata tilannetta aiempiin vuosiin.. hmm.

        Jeps. Mun mielestä tuolla kauppatieteen yhteisvalinnan sivuilla oli ainakin että kauppatieteisiin ylipäätään tulee lisää paikkoja, Hanken on jo ilmottanut lisäävänsä paikkoja ja muilla valmistelussa.


    • Anonyymi

      Tuleeko tulokset tästä ekasta vaiheesta 8. päivä opintopolkuun? Ei kyllä ehtinyt vastata kaikkiin kysymyksiin eli aika huonosti saattaa käydä :(

    • Anonyymi

      Ymmärrän, että he pelkäävät hakijat saavat apua kirjasta tai kaverista. Mutta onko tämä kohtuullista sellaiselle hakijoille, jotka ovat panostaneet paljon, he osaavat hyvin mutta ei millään ehti. Ja seuraava kerta on taas vuoden päästä. Tämä koe ei mittaa hakijoiden osaamista vaan nopeudesta. Todellinen koeaika on vain 70 min eikä 90min. 12min/5 tehtävää, Kohtuuton koeaika. Jäin paljon tyhjäksi.

      • Anonyymi

        Tää koe ei todellakaan mitannut osaamista ensisijaisesti. En yksinkertaisesti ehtinyt lukea kaikkea vaikka luen kyllä hyvää vauhtia. Onko se vilpin pelko ollut näin kova kokeen tekijöillä että ollaan luovuttu siitä perusoikeudesta kokelailla, että jokaisen kysymyksen saa lukea loppuun asti ja vielä miettiä hetken kuten aiempina vuosina? En nyt mene ihan takuuseen, että tän vuoden pääsykokeet on tehty yhdenvertaisiksi muuta kautta hakevien kanssa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää koe ei todellakaan mitannut osaamista ensisijaisesti. En yksinkertaisesti ehtinyt lukea kaikkea vaikka luen kyllä hyvää vauhtia. Onko se vilpin pelko ollut näin kova kokeen tekijöillä että ollaan luovuttu siitä perusoikeudesta kokelailla, että jokaisen kysymyksen saa lukea loppuun asti ja vielä miettiä hetken kuten aiempina vuosina? En nyt mene ihan takuuseen, että tän vuoden pääsykokeet on tehty yhdenvertaisiksi muuta kautta hakevien kanssa..

        Muissa pääsykokeissa esim. teknillisen alan on ollut aikaa lukea kysymykset ja sen jälkeen avata osiot ja vastata kysymyksiin osio kerrallaan. Menikö tässä kokeessa kaikki ihan oikein? ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muissa pääsykokeissa esim. teknillisen alan on ollut aikaa lukea kysymykset ja sen jälkeen avata osiot ja vastata kysymyksiin osio kerrallaan. Menikö tässä kokeessa kaikki ihan oikein? ??

        Ei mennyt. Ihan mielenkiinnosta täytyy soitella hakijapalveluun ja kysäistä, että mikä oli kokeen tarkoitus. Se, että saa vastata ja yrittää vaikka täysiä pisteitä vai se että koe menee päin p:tä kun ei ehdi normaalilla lukuvauhdilla lukea kaikkea saatika vastata kysymyksiin.. erikoisia kokeita tänä vuonna. Luulin, että pääsykokeissa mitataan nimenomaan osaamista, kun pyydetään lukemaan niihin ennalta. Hauskoja kysymyksiäkin löytyi kokeesta, en itse ainakaan omassa pääsykoe materiaalissa löytänyt halaistua sanaa näistä tietyistä aiheista..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää koe ei todellakaan mitannut osaamista ensisijaisesti. En yksinkertaisesti ehtinyt lukea kaikkea vaikka luen kyllä hyvää vauhtia. Onko se vilpin pelko ollut näin kova kokeen tekijöillä että ollaan luovuttu siitä perusoikeudesta kokelailla, että jokaisen kysymyksen saa lukea loppuun asti ja vielä miettiä hetken kuten aiempina vuosina? En nyt mene ihan takuuseen, että tän vuoden pääsykokeet on tehty yhdenvertaisiksi muuta kautta hakevien kanssa..

        Ihan liian vähän aikaa, varsinkin kun oli hirvittävän paljon tekstiä luettavana. :(

        Olisi voinut kokeen jälkeen tulla tieto paljonko pisteitä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mennyt. Ihan mielenkiinnosta täytyy soitella hakijapalveluun ja kysäistä, että mikä oli kokeen tarkoitus. Se, että saa vastata ja yrittää vaikka täysiä pisteitä vai se että koe menee päin p:tä kun ei ehdi normaalilla lukuvauhdilla lukea kaikkea saatika vastata kysymyksiin.. erikoisia kokeita tänä vuonna. Luulin, että pääsykokeissa mitataan nimenomaan osaamista, kun pyydetään lukemaan niihin ennalta. Hauskoja kysymyksiäkin löytyi kokeesta, en itse ainakaan omassa pääsykoe materiaalissa löytänyt halaistua sanaa näistä tietyistä aiheista..

        Onpa helpottavaa kuulla, että moni muukin on samoilla linjoilla tuosta valintakokeesta. Itse en ole edes mikään nopea lukija niin voin kertoa, että sula mahdottomuus oli suoriutua hyvin.. Ja tosiaan oli vähän sellainen olo, että mitä hyötyä oli koko kevään kestäneestä luku-urakasta, kun ei siitä tietämyksestä tuntunut olevan kokeessa paljon iloa.

        Eli kovin luottavaisin mielin ei täälläkään odoteta kutsua kakkosvaiheeseen :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa helpottavaa kuulla, että moni muukin on samoilla linjoilla tuosta valintakokeesta. Itse en ole edes mikään nopea lukija niin voin kertoa, että sula mahdottomuus oli suoriutua hyvin.. Ja tosiaan oli vähän sellainen olo, että mitä hyötyä oli koko kevään kestäneestä luku-urakasta, kun ei siitä tietämyksestä tuntunut olevan kokeessa paljon iloa.

        Eli kovin luottavaisin mielin ei täälläkään odoteta kutsua kakkosvaiheeseen :D

        Totta, liian kiireinen koe, lisäksi mun äidinkieleni ei ole suomi, on vielä hakalampi.
        Ymmärsin monta kohtaa vahingossa vääräksi tarkoitukseksi paniikin takia, ja valitsin väärään vastauksen, vaikka osaan.
        Miksi koe on muuttunut näin tiukaksi? He pelkäävät liikaa huijaamista vai käyttää tällä tavalla vähentää hakijoiden määrä? Ei ole hyvä idea, eikä miettinyt hakijoiden perusoikeuksia.
        Voin melkein sanoa (ainakin mun tilanne), että melkein jokaisesta tehtävästä on vain kerran mahdollista lukea, en ehtinyt toista kertaa. Jos ei ole ymmärtänyt 2min sisällä tehtäväantoa, sit vaan 0 p.


    • Anonyymi

      Paljonko saitte arviolta pisteitä ensimmäisestä vaiheesta? Itse laskin n. 16,5 -1.

      • Anonyymi

        Mä vastasin 21 kysymykseen ja varmaan pari väärää tai sit ei. Tai sit kaikki väärin. Lähdetään siitä liikkeelle. Loppu on plussaa :) jos toiseen vaiheeseen pääsee jollain 28 alimmaispisteella, olisi kiva tietää kuka on ollut niin nopea lukemaan vai onko tuurilla saanut pisteet. Ei ole kyllä mitään tietoa miten tässä pitäisi pisteitä arvioida. Ei auta kun odotella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä vastasin 21 kysymykseen ja varmaan pari väärää tai sit ei. Tai sit kaikki väärin. Lähdetään siitä liikkeelle. Loppu on plussaa :) jos toiseen vaiheeseen pääsee jollain 28 alimmaispisteella, olisi kiva tietää kuka on ollut niin nopea lukemaan vai onko tuurilla saanut pisteet. Ei ole kyllä mitään tietoa miten tässä pitäisi pisteitä arvioida. Ei auta kun odotella

        Paljonko niistä sai pisteitä per kysymys? En edes sitä ehtinyt katsoa😳


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko niistä sai pisteitä per kysymys? En edes sitä ehtinyt katsoa😳

        No jos oikein muistan ni mun mielestä oikeasta sai 1p ja väärästä -0,51p. En kyllä oo varma menikö noin. Tuli hieman kiire lukea niitä tekstejä..


      • Anonyymi

        24,98p omasta mielestäni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        24,98p omasta mielestäni

        Samaa mieltä muiden kanssa tuosta aikarajasta, aivan liian tiukka. Nyt kun jälkikäteen tein ensimmäiset 10 tehtävää vähän rauhallisemmalla tahdilla niin että ehti tehtävät lukea ja vastausta laskea/miettiä, vaihtaisin kolmen tehtävän vastausta. 4.5 pisteen menetys 2 ensimmäisestä osiosta ihan turhaa tiukan aikarajan vuoksi. Tuo puuttuva minuuttikin olisi vähentänyt kiirettä jonkin verran. Varmasti jatkoon pääsevät osaavat alueen hyvin, mutta ei tässä nyt oikein tasapuolista kisaa tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä muiden kanssa tuosta aikarajasta, aivan liian tiukka. Nyt kun jälkikäteen tein ensimmäiset 10 tehtävää vähän rauhallisemmalla tahdilla niin että ehti tehtävät lukea ja vastausta laskea/miettiä, vaihtaisin kolmen tehtävän vastausta. 4.5 pisteen menetys 2 ensimmäisestä osiosta ihan turhaa tiukan aikarajan vuoksi. Tuo puuttuva minuuttikin olisi vähentänyt kiirettä jonkin verran. Varmasti jatkoon pääsevät osaavat alueen hyvin, mutta ei tässä nyt oikein tasapuolista kisaa tullut.

        Mistä sait näin jälkikäteen nuo tehtävät vai muistitko ulkoa? Tekis mieli itelläki kahtua vähä mikkä meni oikein.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Täytyy sanoa, että nopea aikaraja puolestaan saattoi pelastaa meikäläisen. Lukeminen jäi työkiireiden vuoksi keväällä hyvin vähille, mutta vahvuutenani onkin ehkä enemmän ns. asioiden nopea hoksaaminen ja lukuvauhtikin on kova. Meni tuolla muutama kohta silti osin arvalla kahden vaihtoehdon välillä.

      Onneksi nyt kesäkuussa aikaa, niin kerkiää lukea toista vaihetta varten. Jos nyt siis sinne pääsee...

      • Anonyymi

        Sama homma täällä. Valmistautuminen vähän huonolla tolalla, mutta oon todella nopea tulkitsemaan aineistoja ja lukemaan tekstejä, joten tää koe varmasti oli mulle suotuisampi kuin tavallinen koe olisi ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama homma täällä. Valmistautuminen vähän huonolla tolalla, mutta oon todella nopea tulkitsemaan aineistoja ja lukemaan tekstejä, joten tää koe varmasti oli mulle suotuisampi kuin tavallinen koe olisi ollut.

        Mulla aikarajoitus helpotti ainoastaan sitä etten edes lähtenyt kokeilemaan sellaisia tehtäviä missä olisi mennyt pitkään miettiessä. Oli kyllä aika lukuralli koe aineistoineen.. maanantaihin vielä pitkä aika. Siltä ainakin tuntuu. Saas nähdä ilmoitetaanko lisäpaikat millon


    • Anonyymi

      Kyllä jännittää... moneltakohan voi odottaa viestiä tai pisteiden julkaisua?

    • Anonyymi

      Onko kellekkään tullut postia? Vähän ottaa päähän että vaan jatkoon päässeet saavat ilmoituksen että ovat jatkossa, muut voivat ihmetellä että onkohan sähköpostilaatikossa joku vika tms vai eikö pisteet vaan riittäneet

      • Anonyymi

        Ei oo vielä mitään tullut :(


    • Anonyymi

      Itelekkään ei oo tullu. Ois kyllä kiva, jos ilmottettais kaikille, että pääsekö vai ei. Ilmotetaankohan valinnat johonkin kellonaikaan?

      • Anonyymi

        Ei ainakaa oo ilmoitettu mitään aikaa. Oishan tuo ihan kiva tietää niin ei tarvis päivitellä saapuneita ja roskapostia parin minuutin välein :D


    • Anonyymi

      Viime vuonna tulokset vissiin tuli joskus klo 12-13 jälkeen, joten toivotaan tulevan nytkin samoihin aikoihin.

      • Anonyymi

        Voi olla kans, et tänä vuonna kestää, jos ne viel pohtii montako lisäpaikkaa ne laittaa näihin valintoihin. Ainoo mistä oon vasta kuullu on Hankenin lisäpaikat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla kans, et tänä vuonna kestää, jos ne viel pohtii montako lisäpaikkaa ne laittaa näihin valintoihin. Ainoo mistä oon vasta kuullu on Hankenin lisäpaikat.

        Toivotaan että myös muillekin ilmoitettaisiin samalla vaikkei pääsisikään. Onhan se vähän erikoista että kun tänä vuonna ollut sähköiset kokeet niin miksi ei voitaisi kaikille ilmoittaa. Luulisi sen olevan helpompaa. Outoa että pitää odotella koko päivä ja sit jos ei tule mitään tietoa niin jää vähän tyhjä olo kyllä. On kuitenkin jonkinlainen käsitys omista pisteistä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivotaan että myös muillekin ilmoitettaisiin samalla vaikkei pääsisikään. Onhan se vähän erikoista että kun tänä vuonna ollut sähköiset kokeet niin miksi ei voitaisi kaikille ilmoittaa. Luulisi sen olevan helpompaa. Outoa että pitää odotella koko päivä ja sit jos ei tule mitään tietoa niin jää vähän tyhjä olo kyllä. On kuitenkin jonkinlainen käsitys omista pisteistä..

        Paljonko sait pisteitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko sait pisteitä

        No villi veikkaus on siinä 18-19 p mutta en siis odota pääseväni sillä jatkoon. Haluisin vaan tietää tänään paljon sain pisteitä, jotta voisi hieman verrata tasoa tänä vuonna. Tai en tiedä voiko tasosta niinkään puhua, kun nopeuskilpailuhan toi koe oli..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No villi veikkaus on siinä 18-19 p mutta en siis odota pääseväni sillä jatkoon. Haluisin vaan tietää tänään paljon sain pisteitä, jotta voisi hieman verrata tasoa tänä vuonna. Tai en tiedä voiko tasosta niinkään puhua, kun nopeuskilpailuhan toi koe oli..

        Ylilaudalla ihmiset huutelee, että ne tulokset tuli kuulemma jo hyväksytyille. Mut se on ylilauta niin tiedä häntä😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylilaudalla ihmiset huutelee, että ne tulokset tuli kuulemma jo hyväksytyille. Mut se on ylilauta niin tiedä häntä😅

        No joo. Se on sellainen paikka se ylilauta.. en ehkä itse kävis lukemassa niitä juttuja kovin tosissaan. Voihan se olla että tulokset on tulleet :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo. Se on sellainen paikka se ylilauta.. en ehkä itse kävis lukemassa niitä juttuja kovin tosissaan. Voihan se olla että tulokset on tulleet :)

        Mut jos tääl on joku päässyt niin ois ihanaa, jos vahvistais onko tulokset tulleet :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut jos tääl on joku päässyt niin ois ihanaa, jos vahvistais onko tulokset tulleet :)

        Mulla ei ainakaan ole tullut vielä minkäänlaista viestiä. Usko omiin mahiksiin aika alhaalla, mutta olisi silti ihan kiva tietää suoraan myös se että ei olisi päässyt toiseen vaiheeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ei ainakaan ole tullut vielä minkäänlaista viestiä. Usko omiin mahiksiin aika alhaalla, mutta olisi silti ihan kiva tietää suoraan myös se että ei olisi päässyt toiseen vaiheeseen.

        Nii, sepä olis jos olis päässy toiseen vaiheeseen, mutta ei oo saanu viestiä. xD


    • Anonyymi

      Kaksi kohtaa jäi tyhjäksi ja ainakin kolme väärin, mitä kysymyksiä uudelleen katselin jälkikäteen. Eli maksimipojot itsellä olisi 23,47. Tuosta sitten jokainen "lisä" väärä vastaus lisää pudottaa 1,51 pojoa, jos en kaikkia vastauksiani muistanutkaan, eli yhtä hyvin mahdollisessa 4 väärällä vastauksella oltaisiin jo 22 pisteen kieppeillä.

      Tampereelle hakenut ja melko kaksijakoinen olo on, mitä odottaa.

      • Anonyymi

        Mistä tiedät mitkä ovat oikeat vastaukset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät mitkä ovat oikeat vastaukset

        Jos on ollut valmennuskurssi niin siellä on ainakin kerrottu oikeat vastaukset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on ollut valmennuskurssi niin siellä on ainakin kerrottu oikeat vastaukset

        Kukaan ei oo ainakaa ekonomivalmennuksen foorumille uskaltanu omalla nimellä kommentoida tätä sähköpostin odottamista. :D


    • Anonyymi

      Onko täällä nyt sitten ketään joka sähköpostia olisi saanut?

      • Anonyymi

        Kukaan ei päässy pääsykoevalinta peruttiin kokonaan tältä vuodelta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei päässy pääsykoevalinta peruttiin kokonaan tältä vuodelta

        Mikä juttu tää nyt on :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä juttu tää nyt on :D

        Joku vaan höpöttää omia


    • Anonyymi

      On tää kyllä aika kidutusta pitää epätiedottomana. Tai sitten kukaan meistä ei päässyt

    • Anonyymi

      14.00 mennyt, mikäköhän on seuraava oletettu ajankohta?

    • Anonyymi

      Ei oo tullut mullekkaan viestiä, mut en selviäis ilman tätä vertaistuki ryhmää tässä jännityksessä😂

      • Anonyymi

        😂 Istuin ite monta tuntii vaa lattialla ja venasin ja päivitin tätä, ylilaudan sivuu ja sähköpostii😂 Ihan hauska joo ku muutki jänskää yhes


      • Anonyymi

        Joku laitto jo toiseen keskusteluun että oli päässy ja nyt iski epätoivo☺️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku laitto jo toiseen keskusteluun että oli päässy ja nyt iski epätoivo☺️

        Joo katoin saman.. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo katoin saman.. :)

        Minne??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo katoin saman.. :)

        mä en kyllä ihan ymmärrä miksi tänään ei julkaistaisi kaikkia tuloksia ja jengi sais omat pisteet tietoon. Ei olis ensimmäinen kerta kun jotain menee pieleen pisteiden laskuissa tms kokeisiin liittyvässä. Kokeessa oli vähän semmoista materiaalia että siitä voi olla pariakin eri mieltä. En itse ole kyllä varmasti pääsemässä jatkoon kun niin vähän otetaan, mutta haluisin kyllä omat pisteet tietää tänään ja alarajat ja oikeat vastaukset. Eihän tässä jätetä mitään mahdollisuutta keskustella asiasta kokeen tekijöiden kanssa jos onkin eri mieltä jostain..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mä en kyllä ihan ymmärrä miksi tänään ei julkaistaisi kaikkia tuloksia ja jengi sais omat pisteet tietoon. Ei olis ensimmäinen kerta kun jotain menee pieleen pisteiden laskuissa tms kokeisiin liittyvässä. Kokeessa oli vähän semmoista materiaalia että siitä voi olla pariakin eri mieltä. En itse ole kyllä varmasti pääsemässä jatkoon kun niin vähän otetaan, mutta haluisin kyllä omat pisteet tietää tänään ja alarajat ja oikeat vastaukset. Eihän tässä jätetä mitään mahdollisuutta keskustella asiasta kokeen tekijöiden kanssa jos onkin eri mieltä jostain..

        Niinpä samaa mieltä ja ylipäätään mun mielestä toi koe oli vaan niin epäreilu, itellä ois ainakin mennyt paljon paremmin jos aikaa ois ollut enemmän kun hyvä jos ehti edes kysymystä tai vastauksia lukeen saati sitten miettimään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä samaa mieltä ja ylipäätään mun mielestä toi koe oli vaan niin epäreilu, itellä ois ainakin mennyt paljon paremmin jos aikaa ois ollut enemmän kun hyvä jos ehti edes kysymystä tai vastauksia lukeen saati sitten miettimään...

        varsinkin osio johon sisältyi pitkä tekstipätkä suomen talouden ennustetusta kehityksestä. lukemiseen meni todella kauan, joten ei puhettakaan että kysymyksiin olisi tekstipätkän pohjalta ehtinyt paneutua kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        varsinkin osio johon sisältyi pitkä tekstipätkä suomen talouden ennustetusta kehityksestä. lukemiseen meni todella kauan, joten ei puhettakaan että kysymyksiin olisi tekstipätkän pohjalta ehtinyt paneutua kunnolla.

        Varsinki ku todettii, että jokasesta osiosta puuttu minuutti ja sit vaa sanottii, et sori, se oli kaikille sama moka nii kaikkii kohdeltii tasapuolisesti😣 Ärsyttävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinki ku todettii, että jokasesta osiosta puuttu minuutti ja sit vaa sanottii, et sori, se oli kaikille sama moka nii kaikkii kohdeltii tasapuolisesti😣 Ärsyttävää.

        tässä tuloksia odotellessa mua alkaa jo ihan oikeesti naurattaa nää tän vuoden kokeet (itkuthan siis tuli jo viime viikolla). Jos miettii, että pyrkijät on lukenut kuukausia ja monet pyrkii uudestaan. Ja se koe oli tollanen :D mä kuulen ekaa kertaa nyt että osioista olis puuttunu minuutti jokaisesti?! no mutta, sehän olisi auttanut mukavasti se minuutti. Mulla oli nyt 3. kerta kun pyrin. Aina jäänyt niin pienestä kiinni. Tänä vuonna ei mitään mahdollisuuksia kyllä jatkoon vaikka osasin jo ulkoa kaikki ne hissat ja muut typerät lukio aiheet. Veikkaan, että siellä jatkoon menijöillä on aika huiput pisteet. Mä en yksinkertaisesti osaa kuvitella sitä henkilöä, joka ehtisi lukemaan hyvin kaikki tehtävät, laskea matikat ja vetästä 27-30 pistettä kokeesta.. kohti b-suunnitelmaa. pisteeni kyllä tänään haluan kiitoksia vaan kokeiden järjestäjille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tässä tuloksia odotellessa mua alkaa jo ihan oikeesti naurattaa nää tän vuoden kokeet (itkuthan siis tuli jo viime viikolla). Jos miettii, että pyrkijät on lukenut kuukausia ja monet pyrkii uudestaan. Ja se koe oli tollanen :D mä kuulen ekaa kertaa nyt että osioista olis puuttunu minuutti jokaisesti?! no mutta, sehän olisi auttanut mukavasti se minuutti. Mulla oli nyt 3. kerta kun pyrin. Aina jäänyt niin pienestä kiinni. Tänä vuonna ei mitään mahdollisuuksia kyllä jatkoon vaikka osasin jo ulkoa kaikki ne hissat ja muut typerät lukio aiheet. Veikkaan, että siellä jatkoon menijöillä on aika huiput pisteet. Mä en yksinkertaisesti osaa kuvitella sitä henkilöä, joka ehtisi lukemaan hyvin kaikki tehtävät, laskea matikat ja vetästä 27-30 pistettä kokeesta.. kohti b-suunnitelmaa. pisteeni kyllä tänään haluan kiitoksia vaan kokeiden järjestäjille

        Tässä. Ensin sanotaan, että on järjestetty onnistuneesti ja päivitetty loppuun se aikamoka

        http://www.kauppatieteet.fi/kauppatieteellisen-alan-valintakoe-2-6-2020-jarjestettiin-onnistuneesti-etayhteyksilla/


    • Anonyymi

      voisiko joku jakaa oikeat vastaukset ensimmäiseen vaiheeseen, sillä en ollut valmennuskurssilla? :)

      • Anonyymi

        Oikeat vastaukset vasta 16.7


    • Anonyymi

      Mistä löytyy tietoa, että tänään tulisi ilmoitukset kakkosvaiheeseen päässeille?

      • Anonyymi

        Se poistettiin , pv 8.6


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        On tullut sähköpostilla tieto tästä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tullut sähköpostilla tieto tästä

        Onko täällä ketään joka pääsisi jatkoon ?


    • Anonyymi

      Miten voi olla oikein, että hakijoita pidetään epätietoisuudessa miten hakuprosessi aikataulullisesti etenee? Ei tämä ole oikeusvaltio. Kokeet olivat epäreilut, sama linja senkun jatkuu. Ymmärrättekö kuinka typerinä meitä hakijoita pidetään? Monet valmistsutuneet täysillä mobya kuukautta. Ja koe oli, niin mikä se oli? Vitsi.

      • Anonyymi

        Jep, lukemisesta ja asioiden pänttäämisestä ei ollut oikeen hyötyä täs ekassa osiossa poislukien pari hissan kysymystä

        Esim. olin lukenut paljon taloustietoa täs kevään aikana esim. miten kiinnitysluottopankki toimii yms. kun taas varmasti moni ei olisi osannut sanoa että kiinnitysluottopankki ei ota vastaan talletuksia ilman googlen apua

        Piikit google trendsissä kertoo, että 1. vaiheen toteutus meni päin v:tä


      • Anonyymi

        Oikeudet lähti jo siinä vaiheessa kun koronan takia kasvatettiin todistuskiintiötä valintakoekiintiön kustannuksella. Valintakoekiintiö jo ennen sitä pieni. Toinen epäkohta on ettei olisi ollut enää pakko pitää kaksiosaista pääsykoetta koronan takia. Kokeitten korjaajat pääsivät näin helpommalla? Nyt tuli tällainen mikä mittaa lähinnä nopeutta, ei tietoja. Todella paljon muuta ongelmaa esim tiedottamisesta. Laskimesta kerrottiin edellisenä päivänä ja samoihin aikoihin ettei tarvitakaan kameraa ja mikrofonia. Uskomatonta ollut siis tähänkin asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeudet lähti jo siinä vaiheessa kun koronan takia kasvatettiin todistuskiintiötä valintakoekiintiön kustannuksella. Valintakoekiintiö jo ennen sitä pieni. Toinen epäkohta on ettei olisi ollut enää pakko pitää kaksiosaista pääsykoetta koronan takia. Kokeitten korjaajat pääsivät näin helpommalla? Nyt tuli tällainen mikä mittaa lähinnä nopeutta, ei tietoja. Todella paljon muuta ongelmaa esim tiedottamisesta. Laskimesta kerrottiin edellisenä päivänä ja samoihin aikoihin ettei tarvitakaan kameraa ja mikrofonia. Uskomatonta ollut siis tähänkin asti.

        Täysin sama mieltä!


    • Anonyymi

      Jep, jatkokokeen pitäisi olla noin viikon päästä, Nyt ei tiedä edes aikataulua siitä, koska selviää mahdollinen pääseminen tähän kakkosvaiheeseen :D

      Soitin Itä-Suomen yliopistolle ja sieltä eivät osanneet mitään sanoa aikatauluista.

      • Anonyymi

        ei muuta kun valituksia menemään oikeille tahoille. Mä ainakin aion laittaa koeajasta ja siitä, että kun ei ole todettu lukihäiriötä tai muuta mikä voisi vaikeuttaa lukemista niin on silti mahdotonta suoriutua tuosta kokeesta kunnialla läpi. Kyllä kokelaalle täytyy antaa mahdollisuus vastata jokaiseen kysymykseen niin, että sen on saanut lukea myös. Kun puhutaan pääsykokeista, silloin etsitään niitä, ketkä osaavat parhaiten asiat. Tänä vuonna jatkoon pääsevät ne, ketkä olivat nopeimpia. Niin se vaan on. Ja valitusta en aio tehdä siksi, että olisin tyytymätön siihen, etten (mitä todennäköisimmin) pääse toiseen vaiheeseen, vaan teen sen siksi, että kokeiden järjestäjät oikeasti ymmärtäisivät mitä he ovat menneet tekemään ja saisivat siitä virallisen tahon kautta palautteen. En yksinkertaisesti aio hiljaa hyväksyä sitä, että tämän vuoden pääsykokeet kauppikseen järjestettiin näin. Se, että pahoitellaan ja sanotaan että kun minuutti jäi kaikilta pois, niin hakijat olivat yhdenvertaisia. Paskan marjat. Mun tulevaa koetulosta olisi se 1min x 6 muuttanut aika sievoisesti, olisin ehtinyt lukemaan tietyt kysymykset loppuun. Yliopistoilla oli mahdollisuus saada aikaan jotain muuta tänä vuonna, mutta näillä mentiin. Lisäksi, tää epätietoisuus on järkyttävää.


    • Anonyymi

      Juuri kuten edellä kirjoitettu, tämän ykkösvaiheen saattavat läpäistä jotkut ”kaverikimpat”.. ja tosiaan vääryys alkoi jo koekiintiön supistamisvaiheessa. Kyllähän tässä nyt koronan kustannuksella kokeiltiin vähän ”uutta menetelmää”, kärsijöinä moni kunnollinen työnsä hyvin tehnyt hakija. En usko että haen enää tämän jälkeen. Usko mennyt koko touhuun, pelleilyähän tämä on. Pääsykoe olisi voitu järjestää jo aivan normaalisti. Koulut saatiin järjestelyin 2 viikoksi auki. On se kumma etteivät valintakokeet onnistuneet,

      • Anonyymi

        mulla meni usko jo silloin kun Grahn-Laasonen päätti alkaa uudistamaan tätä yliopistoihin pääsemistä. Yo-todistus ei mittaa sitä, onko sulla halua oppia niitä asioita mitä menet yliopistoon menet lukemaan. Miten helvetissä se, että olisin historiasta, äidinkielestä, matikasta kirjoittanut L:n, kertoisi olenko hyvää opiskelijamateriaalia kauppakorkeakouluun. Joku voi olla paska vaikka historiassa, mutta hemmetin hyvä rahoituksessa. Sen sanon, että Suomi tulee olemaan pohjamudissa tän koulutus asiansa kanssa. Ja sit Li Andersson on tehnyt sanasta välivuosi sellainen asian, että jengi saa oikein hävetä silmät päästään jos "joutuu pitämään välivuoden". On hieno ajatus, että suomeen halutaan sellaisia aikuisia, jotka on 6-vuotiaasta asti ainoastaan opiskellut hikihatussa ja kun valmistuu 24 vuotiaana maisteriksi yliopistosta ni mitään elämänkokemusta ei ole :) onnea meille.


    • Anonyymi

      Onko joku jo saanut sähköpostia jatkoon pääsystä?

      • Anonyymi

        Juuri tuli tieto. 👍


      • Anonyymi

        Tuli tieto!


    • Anonyymi

      Nyt on postissa

    • Anonyymi

      Tulikohan vaan niille jotka pääsivät...

      • Anonyymi

        Mulle tuli tieto ettei valittu.


    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä kokeen ekan vaiheen, jossa kaikenlainen vilppi oli mahdollista , tuloksilla rajataan sitä että mihin kouluun hakija voi hakea toisessa vaiheessa? Tuo toinen vaihehan vasta mittaa luotettavasti hakijan taidot. Nyt voi käydä esim. niin, että joku rehellisesti kokeen tehnyt ei pääse pyrkimään esim. Aaltoon tokassa vaiheessa. Silti hän voi saada itse kokeesta paremmat pisteet kun Aaltoon pyrkimään edennyt lunttaaja. Tämä on nyt vain väärin!

      • Anonyymi

        Mä oon niin samaa mieltä!!! Harmittaa ihan vietävästä tää koko pääsykoe. Ei ollut millään lailla oikeudenmukainen niitä kohtaan jotka tosissaan ja rehellisesti yritti päästä sisään tai edes tokaan vaiheeseen😢😢😢😢


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon niin samaa mieltä!!! Harmittaa ihan vietävästä tää koko pääsykoe. Ei ollut millään lailla oikeudenmukainen niitä kohtaan jotka tosissaan ja rehellisesti yritti päästä sisään tai edes tokaan vaiheeseen😢😢😢😢

        Ois hirveen kiva nyt sitten tietää mitkä kysymykset meni väärin missä kohtaa. Pääsis tarkistaa. Eikös tässä pitäisi olla oikeus ennen toista vaihetta siihen


    • Anonyymi

      Miten pisteitä voi saada muuta kuin ,00 tai, 50 loppuisesti. Esim. 1,98 pistettä jos oikeasta tulee 1 ja väärästä -50?

      • Anonyymi

        Koska oikeasta tulee 1p ja väärästä -0,51p


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska oikeasta tulee 1p ja väärästä -0,51p

        Ok. Onko ennenkin ollut noin vai vain tänä vuonna?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Onko ennenkin ollut noin vai vain tänä vuonna?

        Tänä vuonna vaan. Piti saada piste eroja. Viime vuonna oli -0,5 väärästä


    • Anonyymi

      Pitäisikö kauppiksen valintakokeen huonosti toteuttamisesta luoda yhteinen adressi tai vastaava?

      • Anonyymi

        Pitäisi kyllä, uskon että on monia tyytymättömiä ihmisiä tällä hetkellä😳


      • Anonyymi

        Täällä on jo itkut väännetty koko asiasta. Kokeen jälkeen kyllä jo tuntui, ettei makuja taida olla :(

        Luin oikeasti paljon ja sitten kokeena olikin nopeustehtävä. Helposti joku kaveriporukka voinut tehdä. Nyt kun uudestaan katsoin tehtäviä, niin varmasti olisi se 20 pistettä tullut nykyisen n. 17 sijasta, kun olisi saanut muutamiin laskuihin aika.

        Onnea silti valituille, mutta avoimen katkerana ja kateellisena täällä ollaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on jo itkut väännetty koko asiasta. Kokeen jälkeen kyllä jo tuntui, ettei makuja taida olla :(

        Luin oikeasti paljon ja sitten kokeena olikin nopeustehtävä. Helposti joku kaveriporukka voinut tehdä. Nyt kun uudestaan katsoin tehtäviä, niin varmasti olisi se 20 pistettä tullut nykyisen n. 17 sijasta, kun olisi saanut muutamiin laskuihin aika.

        Onnea silti valituille, mutta avoimen katkerana ja kateellisena täällä ollaan

        17 pisteellähän pääsi jo monessa kauppiksessa toiselle kierrokselle.


      • Anonyymi

        Ehdottomasti!


      • Anonyymi

        Ehdottomasti pitäisi! Tässä kävi nyt nimenomaan niin, että vilppiä harjoittaen pääsee hakemaan mihin vain paikkakunnalle toisessa vaiheessa.

        Koko tämän vuoden pääsykokeen pitäisi oikeustajun mukaan olla jo laiton. Hakukriteerit muutettiin kesken hakuprosessin ja kokeesta tehtiin epätasa-arvoinen suhteessa todistusvalinnalla päässeisiin. Kokeen tekoaika epäinhimillisen lyhyt ja vilpin mahdollistava ja sisälsi jo itsessään virheen eli liian lyhyen vastausajan ohjeisiinsa nähden. Ei ksi kauppakorkeakouluun valituksi tulemisen valintakriteeri voi olla ”kuinka älykkäästi osaat kimpassa huijata” tai hosuva nopeustesti. Eikö opiskelemaan tulisi valita huollellisesti valmistautuneet, joille suodaan etukäteen valintaprosessissa ilmoitettu normaali huolellinen vastausaika.

        Lisäksi koe olisi ollut koronatilanteen laantuminen huomioiden ollut täysin mahdollista suorittaa jo normaalina pääsykokeena. Kyse oli kokeesta, jossaa käytettiin häikäilemättömästi hyväksi kokonaisen vuosikurssin hakijoita koekaniineina ”koronan varjolla”. Tämä oli anteeksiantamatonta toimintaa yliopistoilta ja korkeakouluilta. Kuinka te kehtasitte?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä on jo itkut väännetty koko asiasta. Kokeen jälkeen kyllä jo tuntui, ettei makuja taida olla :(

        Luin oikeasti paljon ja sitten kokeena olikin nopeustehtävä. Helposti joku kaveriporukka voinut tehdä. Nyt kun uudestaan katsoin tehtäviä, niin varmasti olisi se 20 pistettä tullut nykyisen n. 17 sijasta, kun olisi saanut muutamiin laskuihin aika.

        Onnea silti valituille, mutta avoimen katkerana ja kateellisena täällä ollaan

        Hö! Oliko sisään pääsyn raja siis 20, ja missä Yliopistossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hö! Oliko sisään pääsyn raja siis 20, ja missä Yliopistossa?

        Tampereelle hain ja Turku kakkosena. Ei riittänyt n. 17,5 poja


    • Anonyymi

      Uskomatonta amatöörimäisyyttä kokeen järjestäjiltä se että edes tehtäviin annettu aika minuuteissa ei pitänyt paikkaansa. Siis kokeessa, jossa mitataan mm. matematiikan taitoja! Tehtävientekoajan lyheneminen minuutilla per osio ei todellakaan kohdellut kaikkia hakijoita tasapuolisesti, sehän suosi niitä jotka ovat nopeita. Moni saattoi myös mennä paniikkiin moisesta virheestä!

      • Anonyymi

        Tämä koe oli juosten kustu jo valmiiksi ja halventaa opiskelijoiden arvon. Tällaisen ei tulisi saada mennä läpi oikeusvaltiossa ja tämä horjuttaa uskoa korkeakoulumaailmaan ja opetusministeriin tosi vahvasti. Häpeä Li Andersson!


      • Anonyymi

        Koko ensimmäinen vaihe tulisi mitätöifä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko ensimmäinen vaihe tulisi mitätöifä!

        Eikö olekin pelottavaa, kuinka hosuen koe oli laadittu ja järjestelty. Ketkä ovat he, jotka nämä kokeet vuosittain laativat? Olisi ”ihan vain mielenkiinnosta” kiva tietää. Mikä on heidän virhevastuunsa? Kuka kohtelee Suomi nimisen hyvinvointivaltion nuorisoa tällä tavalla ja onko heillä itsellään kenties jälkikasvua tai minkäänlaista käsitystä siitä, miten epäoikeudenmukainen ja tässä tapauksessa jopa mielivaltaisuus nuoriin saattaa vaikuttaa? Miettikäpä edes hetki tykönänne sitä, mikä määrä kunnolla tehtyä kuukausien valmistautumistyötä tässä tuhottiin tahallisesti sadoilta nuorilta! Kun päätitte leikkimielellä luodakin pääsykokeen sijaan ”Spedenäisen” nopeustestin ”paina vihreää keltaista taikka punaista” aikaa on.. eikun ei olekaan tarpeeksi. Sorry, me vähän mokattiin, mut ei kai kukaan suutu. Ens vuonna sit paremmalla ”onnella” .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä koe oli juosten kustu jo valmiiksi ja halventaa opiskelijoiden arvon. Tällaisen ei tulisi saada mennä läpi oikeusvaltiossa ja tämä horjuttaa uskoa korkeakoulumaailmaan ja opetusministeriin tosi vahvasti. Häpeä Li Andersson!

        Ministereille voi laittaa sähköpostia suoraan, joten suosittelen kirjoittamaan hänelle. Myös oikeuskanslerille tehdä tutkintopyyntö on mielestäni mahdollinen.

        Tässä pääsykokeessa on oikeusturva kyllä kyseenalainen, sillä yliopistoon hakijoilla olisi pitänyt olla etukäteen mahdollisuus katsoa realistisia mahdollisuuksiaan, ja punnita vaihtoehtoja, joka nyt tässä muutetussa haussa ei toteutunut.

        Myös jos noin olisi ollut ihan pakko pitää pääsykokeita, niin olisi hakijoilla pitänyt ensin toteuttaa harjoitus, jotta heillä olisi ollut mahdollisuus tietää miten se homma menee ja etenee, niin silloin kaikki olisi olleet edes vähän tasapuolisempia toisiinsa nähden.

        Yliopistoilla on näissä oma määräysvalta, mutta tähän tulisi tehdä muutos, josta voisi tehdä Li Anderssonille esityksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ministereille voi laittaa sähköpostia suoraan, joten suosittelen kirjoittamaan hänelle. Myös oikeuskanslerille tehdä tutkintopyyntö on mielestäni mahdollinen.

        Tässä pääsykokeessa on oikeusturva kyllä kyseenalainen, sillä yliopistoon hakijoilla olisi pitänyt olla etukäteen mahdollisuus katsoa realistisia mahdollisuuksiaan, ja punnita vaihtoehtoja, joka nyt tässä muutetussa haussa ei toteutunut.

        Myös jos noin olisi ollut ihan pakko pitää pääsykokeita, niin olisi hakijoilla pitänyt ensin toteuttaa harjoitus, jotta heillä olisi ollut mahdollisuus tietää miten se homma menee ja etenee, niin silloin kaikki olisi olleet edes vähän tasapuolisempia toisiinsa nähden.

        Yliopistoilla on näissä oma määräysvalta, mutta tähän tulisi tehdä muutos, josta voisi tehdä Li Anderssonille esityksen.

        Mä toivon, että moni tekisi kantelun sinne oikeuskanslerille tai ministeriöön! Pääsykoe pitäisi uusia kokonaan ja antaa uusi mahdollisuus. Kaikkien hakijoiden pitäisi päästä toiseen vaiheeseen, joka järjestettäisiin yliopistojen tiloissa, jolloin vilpin mahdollisuus olisi pois suljettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö olekin pelottavaa, kuinka hosuen koe oli laadittu ja järjestelty. Ketkä ovat he, jotka nämä kokeet vuosittain laativat? Olisi ”ihan vain mielenkiinnosta” kiva tietää. Mikä on heidän virhevastuunsa? Kuka kohtelee Suomi nimisen hyvinvointivaltion nuorisoa tällä tavalla ja onko heillä itsellään kenties jälkikasvua tai minkäänlaista käsitystä siitä, miten epäoikeudenmukainen ja tässä tapauksessa jopa mielivaltaisuus nuoriin saattaa vaikuttaa? Miettikäpä edes hetki tykönänne sitä, mikä määrä kunnolla tehtyä kuukausien valmistautumistyötä tässä tuhottiin tahallisesti sadoilta nuorilta! Kun päätitte leikkimielellä luodakin pääsykokeen sijaan ”Spedenäisen” nopeustestin ”paina vihreää keltaista taikka punaista” aikaa on.. eikun ei olekaan tarpeeksi. Sorry, me vähän mokattiin, mut ei kai kukaan suutu. Ens vuonna sit paremmalla ”onnella” .

        Ne jotka ovat laatineet näitä ensimmäisen vaiheen pääsykokeita, niin tietenkin se on heille helppoa, kun ovat alalta, joten heille tuo käytettävissä ollut aika luonnollisesti olisi ollut riittävä.

        Nyt kuitenkin oltiin vasta pyrkimässä alalle, ja mikäli olisi päässyt opiskelemaan, niin ne tehtävät olisi tulleet tutuiksi. Ja jos nyt käytettävissä oleva aika olisi ollut riittävä, olisi moni alalle soveltuva selvinnyt toiseen vaiheeseen.

        Aina jotkut pääsevät, mutta voidaan kysyä ovatko he välttämättä sen fiksumpia, toiset ovat ja toiset ei, mutta toisaalta monet jatkoon päässeet olisivat jääneet toisessa vaiheessa kakkoseksi. Sillä toisen vaiheen kokeessa moni rannalle jäänyt olisi voinut näyttää taitonsa ja loistaa niissä.

        Tästä jäi kyllä paha maku, ja niin ei saisi olla. Haluttaessa olisi voitu järjestää pääsykokeet vasta vaikka heinäkuun puolessa välissä, niin olisi voitu järjestää perinteinen pääsykoe.
        Poikkeustilanteessa jo tämän vuoden abit, joutuivat ennen näkemättömään paineeseen, kun kirjoituksia muutettiin, ja sekään ei riittänyt, ja sen jälkeen tilanne suosi epäreilusti ennennäkemättömällä tavalla todistusvalintaa, eikä siinä kaikki , vaan kaikki halukkaat eivät päässeet edes näyttämään osaamistaan toiseen vaiheeseen, ja ensimmäisen vaiheen pääsykoe on koettu epäreiluksi.

        Onhan kuitenkin kyse isosta merkittävästä asiasta ja näiden nuorten tulevaisuudesta.

        T: Kummitäti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä toivon, että moni tekisi kantelun sinne oikeuskanslerille tai ministeriöön! Pääsykoe pitäisi uusia kokonaan ja antaa uusi mahdollisuus. Kaikkien hakijoiden pitäisi päästä toiseen vaiheeseen, joka järjestettäisiin yliopistojen tiloissa, jolloin vilpin mahdollisuus olisi pois suljettu.

        Kannatan, näin pitää tehdä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne jotka ovat laatineet näitä ensimmäisen vaiheen pääsykokeita, niin tietenkin se on heille helppoa, kun ovat alalta, joten heille tuo käytettävissä ollut aika luonnollisesti olisi ollut riittävä.

        Nyt kuitenkin oltiin vasta pyrkimässä alalle, ja mikäli olisi päässyt opiskelemaan, niin ne tehtävät olisi tulleet tutuiksi. Ja jos nyt käytettävissä oleva aika olisi ollut riittävä, olisi moni alalle soveltuva selvinnyt toiseen vaiheeseen.

        Aina jotkut pääsevät, mutta voidaan kysyä ovatko he välttämättä sen fiksumpia, toiset ovat ja toiset ei, mutta toisaalta monet jatkoon päässeet olisivat jääneet toisessa vaiheessa kakkoseksi. Sillä toisen vaiheen kokeessa moni rannalle jäänyt olisi voinut näyttää taitonsa ja loistaa niissä.

        Tästä jäi kyllä paha maku, ja niin ei saisi olla. Haluttaessa olisi voitu järjestää pääsykokeet vasta vaikka heinäkuun puolessa välissä, niin olisi voitu järjestää perinteinen pääsykoe.
        Poikkeustilanteessa jo tämän vuoden abit, joutuivat ennen näkemättömään paineeseen, kun kirjoituksia muutettiin, ja sekään ei riittänyt, ja sen jälkeen tilanne suosi epäreilusti ennennäkemättömällä tavalla todistusvalintaa, eikä siinä kaikki , vaan kaikki halukkaat eivät päässeet edes näyttämään osaamistaan toiseen vaiheeseen, ja ensimmäisen vaiheen pääsykoe on koettu epäreiluksi.

        Onhan kuitenkin kyse isosta merkittävästä asiasta ja näiden nuorten tulevaisuudesta.

        T: Kummitäti

        Juuri näin kävi! Kokeet olisi voitu aivan mainiosti järjestää jo vaikka 16.6. Kuten näemme, koronarajoitukset puretaan kokonaan aivan pian. Tämä oli tahallinen kokeilu, korona antoi tekosyyn testaukseen voitaisiinko näin toimia jatkossakin.

        Lääkiksen valmennuskurssi näytti videolla kuinka helppoa vilppi oli lääkiksen pääsykokeessa.. vähintään yhtä helppoa se on taatusti ollut tässäkin kokeessa. Ja googletuksen hakusanapiikit näyttivät sen tietysti myös.


    • Anonyymi

      Kyseistä opinahjoa kannattaisi jooa boikotoida ensi vuonna.. suunnataan ulkomaille ja jätetään nämä sedät ja tädit keskenään leikkimään näitä arvausleikkejä. Ei ole kuulkaa enää vaivan arvoista!

    • Anonyymi

      Mulla jäi Vaasa puol pistettä ja mietin vaa että ei oo varmaa mahollisuutta oikee valittaakkaan mihkään ku valmennuskurssilla todettiin ainakin yhden tehtävän olleen kyseenalainen ja juuri tämän tehtävän pisteet nostaisi mun pisteet niin että olisin päässyt

      • Anonyymi

        Aina kannattaa valittaa! Koe oli epäreilu kaikille ja kaikkien hakijoiden pitäis saada yrittää uudelleen toisessa vaiheessa👍


      • Anonyymi

        Mistä näkee paljonko pisteitä sai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kannattaa valittaa! Koe oli epäreilu kaikille ja kaikkien hakijoiden pitäis saada yrittää uudelleen toisessa vaiheessa👍

        Oikeuden nimissä, kun monia rajoitteita ollaan purkamassa, ja peruskoulutkin avattiin jo 2vk. ennen koulujen loppua, niin olisi oikeus ja kohtuus, näissä oloissa järjestää kaikille yliopistoon pyrkiville entisenlainen pääsykoe, varsinkin kun pääsykoe on saanut laajalti rankkaa palautetta.

        Yliopistoon pyrkiminen on hyvin, hyvin tärkeä etappi ja sillä on merkittävä merkitys nuorelle ja koko hänen tulevalle työuralleen, joten sen pitäisi mennä kaiken muun edelle, kun ajatellaan koronarajoitusten purkamista.

        Kun tämä ensimmäinen pääsykoe on saanut niin paljon huonoa palautetta ja se ei mennyt järjestäjän osalta putkeen, niin koe tulisi uusia, tai kaikkien halukkaiden pitäisi päästä toiseen vaiheeseen. Ensin alkuperäisestä poiketen suositaan todistus valintaa, ja sen lisäksi järjestetään kaksijakoinen pääsykoe, joka lähtökohtaisesti on oikeusturvan kannalta arvelluttava , eikä voida varmasti tietää lopulta edes henkilöllisyyttä, joka on kokeen suorittanut, onko se mahdollisesti jo opiskelemassa oleva Isoveli, poika-tai tyttöystävä, kenties kaveri ????? epäilykset jää ilmaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kannattaa valittaa! Koe oli epäreilu kaikille ja kaikkien hakijoiden pitäis saada yrittää uudelleen toisessa vaiheessa👍

        Tästä kokeesta nimenoman pitäisi meidän kaikkien valittaa. Sillä tästä jäi erittäin epäoikeudenmukainen maku tänä vuonna. En olisi kuuna päivänä voinut kuvitella että Suomessa tehdään korkeakoulujen ja ministeteiden taholta näin! Petitte lahjakkaan hakijajoukon, ison osan heistä! Kakkosvaiheeseen menee väärää porukkaa ja paljon. Saatte mitä ansaitsette, osalle tulee vain ikävä kyllä käymään niin, etteivät selvitä 2 osaa. Mielenkiintoista seurata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kannattaa valittaa! Koe oli epäreilu kaikille ja kaikkien hakijoiden pitäis saada yrittää uudelleen toisessa vaiheessa👍

        Ensimmäinen osio tulisi mitätöidä ja kaikki normaaliin pääsykokeeseen. Korona ei ole enää syy olla kokoontumatta, eikä se ollut syy lapsillekaan olla menemättä kouluihin. Minkä ihmeen takia olisi ollut vaikea organisoida normaalit pääsykokeet kun maa on tyhjiä koulurakennuksia täynnä?


      • Anonyymi

        Mikä tehtävä?


    • Anonyymi

      Eduskunnan oikeusasiamiehelle pitää tehdä valitukset ja omalla nimellä. Nimettömiä valituksia ei käsitellä eli nyt meidän kaikkien tyytymättömien kannattaa se valitus tehdä pikaisesti!

    • Anonyymi

      Onko kukaan vielä tehnyt valitusta epäreilusta kokeesta?

    • Anonyymi

      Miksi valitatte, että koe oli epäreilu? Mitä epäreilua siinä on? Kaikilla oli ihan sama aika kokeen tekemiseen ja samat kysymykset. Jos et osaa ja ehdi lukea, ymmärtää lukemaasi ja vastata viiteen kysymykseen 12 minuutissa, niin ehkä oletkin liian hidas ko. kouluun. Helpot 20 pistettä ja ihan sama luku- ja vastausaika mulla oli kun kaikilla muillakin.

      • Anonyymi

        Tuolla asenteella ei kannata elämässä pyrkiä kovin pitkälle. Tulet sen kyllä huomaamaan kun kouluun menet. Siellä kauppiksessa tulet oppimaan ihmisistä myös.


    • Anonyymi

      Koe ei toteutunut tasa-arvoa noudattaen. Jos pääsykoemateriaaliksi on hakuprosessin alkaessa ilmoitettu lukion oppimäärän kirjat ja todistusvalinnan osuutta käpälöitiin vielä kesken hakuprosessin.. niin olisi nyt totta ihmeessä voinut olettaa, kuten voimakkaasti luvattiin.. että myös 1 valintakoesisältö tehtävänantoineen pysyy tasavertaisuuden nimissä lukion oppikirjojen sisällössä. Nythän kävi niin, ettei 8 kirjan sanasta sanaan osaamisesta ollut hyötyä.

      Ilmoittaako kauppakorkeakoulu ensi vuonna pääsykoemateriaaliksi uusille hakijoille: ”kaikki maan ja taivaan väliltä, voit lukea kyllä huolella nämä ja nämä kirjat, osallistua valmennuskursseillekin.. mutta ei siitä välttämättä mitään hyötyä ole.. koe voidaan järjestää minkälaisena vain, yksi-, kaksi- tai vaikka kolmiosaisena, sisäänpääsevien lukumäärä voi olla ihan mikä vain kymmenistä satoihin, koeaika voi vaihdella 1,5-4 tunnin välillä ja voihan olla, että kesken haluprosessin päätetään, että on kätevämpää valita hakijat pelkällä todistuksella. Pääsykokeet ja tilajärjestelyt kun ovat lopulta aika työläitä!

      • Anonyymi

        No ei siinä ollut mitään epätasa-arvoista ja se pohjautui lukion oppimäärään sekä aiemmin määriteltyyn valintakoemateriaaliin. Jotta et voinut suoraan tarkistaa vastauksia kirjan sivulta, niin tehtävät olivat soveltavia ja niissä oli lisäksi myös aineistoja. Koita nyt ymmärtää, että pakko koulujen on soveltaa valintaprosessia tällaisessa poikkeuksellisessa tilanteessa. Jos sun päättely-, luku- ja ajattelukyky ovat jollain tapaa puutteelliset, niin ei se nyt oo korkeukoulujen ja yhteishaun vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei siinä ollut mitään epätasa-arvoista ja se pohjautui lukion oppimäärään sekä aiemmin määriteltyyn valintakoemateriaaliin. Jotta et voinut suoraan tarkistaa vastauksia kirjan sivulta, niin tehtävät olivat soveltavia ja niissä oli lisäksi myös aineistoja. Koita nyt ymmärtää, että pakko koulujen on soveltaa valintaprosessia tällaisessa poikkeuksellisessa tilanteessa. Jos sun päättely-, luku- ja ajattelukyky ovat jollain tapaa puutteelliset, niin ei se nyt oo korkeukoulujen ja yhteishaun vika.

        Koe oli täysin epätasa-arvoinen suhteessa suoraan lukion todistuksella päässeisiin verratuna. On moukkamaista muuttaa valintakriteereitä kesken hakuprosessin ja kokeessa tulee olla riittävä, normaali vastausaika. Tämä tuo tasa-arvoa. Vai olisiko todistuksella päässeetkin pitänyt valita vaikka ensimmäisen lukiovuoden arvosanojen perusteella ”kesken suorituksen”?

        Totuus on, että ensi syksynä tulee aloittamaan kokeissa huijanneiden sukupolvi. Katsotaan mitä he saavat sitten yhteiskunnassamme tulevaisuudessa aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koe oli täysin epätasa-arvoinen suhteessa suoraan lukion todistuksella päässeisiin verratuna. On moukkamaista muuttaa valintakriteereitä kesken hakuprosessin ja kokeessa tulee olla riittävä, normaali vastausaika. Tämä tuo tasa-arvoa. Vai olisiko todistuksella päässeetkin pitänyt valita vaikka ensimmäisen lukiovuoden arvosanojen perusteella ”kesken suorituksen”?

        Totuus on, että ensi syksynä tulee aloittamaan kokeissa huijanneiden sukupolvi. Katsotaan mitä he saavat sitten yhteiskunnassamme tulevaisuudessa aikaan.

        Ykkösvaihe olisi pitänyt mitätöidä ja pitää kakkosvaiheen koe normaalina pääsykokeena kaikille kauppakorkeaan hakeneille, koska se olisi ollut tautitilanteen takia jo täysin mahdollista!

        Tämä ei ollut demokratiaa oikeusvaltiossa!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kauppatieteen yhteisvalinta:

        Sami Saarenketo
        dekaani, LUT-yliopisto
        [email protected]
        puh. 358 50 308 6181


    • Anonyymi

      Farssi

    • Anonyymi

      Kun sillä pärjää että lutkuttaa sitä naapurin ovikelloa, niin tämmöinen koe tällä kertaa.

    • Anonyymi

      Niille kaikille tässä ketjussa, jotka sanoo että mitä ihmiset valittaa tuosta kokeesta niin haluaisin sanoa, että siitä valitetaan täysin aiheesta. Pyrin jo kevään 1.yhteishaussa aallon economics linjalle sat-kokeella. Se oli ainut mahdollisuus minulla pyrkiä sille linjalle. Tämä mahdollisuus poistettiin täysin minulta. Sat-kokeita ei järjestetty tänä vuonna, mutta linjalle sai pyrkiä kuitenkin ne ketkä olivat sen suorittaneet viime vuoden sisällä. Aika rajattu hakijajoukko. Uusia vaihtoehtoja ei tarjottu enkä saanut enää lisätä itseäni todistus valintaan. Sitten jäi ainoaksi mahdollisuudeksi pyrkiä pääsykokeilla kauppiksen tavalliselle linjalle. Ja koe oli tuollainen. Koe ei pohjautunut pääsykoe materiaaliin täysin. Niin ei saisi käydä. Koeaika pitäisi olla se luvattu. 12 min ja 5 tehtävää aineistoineen on liian lyhyt aika. Voisi kokeen tekijät itse kokeilla onko ihmisellä mahdollisuus oikeasti lukea kaikki kysymykset. Ei ole ellet ole huippu nopea lukemaan. Yliopisto opiskelu ei ole lukunopeutta mittaava. Vaan sitä miten ymmärrät asiat ja sisäistät ne. Järkyttävää toimintaa tänä vuonna pääsykokeen järjestäjiltä. Itse aion katsoa millainen toisen vaiheen koe tulee olemaan. Jos se on tippaakaan helpompi kuin 1.vaihe, aion saman tein tehdä kantelun asiasta. Mua ei edes kiinnosta onko sillä valituksella mitään merkitystä, mutta haluan että nämä ihmiset sen saavat tietoonsa. Vuosi meni hukkaan, mutta ei auta kun yrittää uudelleen ja yrittää vuoden ajan vaikuttaa siihen, että ensi vuonna ymmärretään se, että pääsykokeiden kautta hakevat ovat niitä jotka tosissaan haluavat sinne kouluun. Ei kukaan lue 6 kk huvin vuoksi. Älytöntä touhua tänä vuonna ja todella epäoikeudenmukaista

      • Anonyymi

        Aivan samoin aion tehdä ja valitus lähtee ilmanmuuta. Tämä vuosi oli todella epäoikeudenmukainen ja tasa-arvoinen hakijoiden kohtelu ei missän nimessä toteutunut. 2 -vaiheen kokeen on syytä olla yhtä vaikea tai vaikeampi suhtessa käytettävään koeaikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan samoin aion tehdä ja valitus lähtee ilmanmuuta. Tämä vuosi oli todella epäoikeudenmukainen ja tasa-arvoinen hakijoiden kohtelu ei missän nimessä toteutunut. 2 -vaiheen kokeen on syytä olla yhtä vaikea tai vaikeampi suhtessa käytettävään koeaikaan.

        Itse en oikein ymmärrä sitä, että miten hakijan kokonainen hakuväylä voidaan poistaa vedoten koronaan. 1.yhteishaku loppui jo tammikuussa eikä hakulomaketta voinut muuttaa maaliskuussa. Yliopisto olisi voinut kyllä keksiä jotain siihen tilalle. Jos vielä oikein muistan, niin nyt 2.vaiheen kokeessa saa pärjätä huonomminkin kuin 1.vaiheen ja silti tulla valituksi. Tottakai silloin kaikkien pitäisi pärjätä huonommin. Mutta silti. Nämä kokeet hoidettiin niin päin sanonko mitä tänä vuonna. Aikaa oli miettiä ja ihmettelen että lopputulos oli tämä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en oikein ymmärrä sitä, että miten hakijan kokonainen hakuväylä voidaan poistaa vedoten koronaan. 1.yhteishaku loppui jo tammikuussa eikä hakulomaketta voinut muuttaa maaliskuussa. Yliopisto olisi voinut kyllä keksiä jotain siihen tilalle. Jos vielä oikein muistan, niin nyt 2.vaiheen kokeessa saa pärjätä huonomminkin kuin 1.vaiheen ja silti tulla valituksi. Tottakai silloin kaikkien pitäisi pärjätä huonommin. Mutta silti. Nämä kokeet hoidettiin niin päin sanonko mitä tänä vuonna. Aikaa oli miettiä ja ihmettelen että lopputulos oli tämä..

        Kyllä tästä nyt valituksia vaan jokatuuttiin, sitähän ne tällä tilaavatkin. Korruption ja järjestäytyneen rikollisuuden iskeminen valintakokeisiin ei ole lähtökohtaisesti mukava-asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tästä nyt valituksia vaan jokatuuttiin, sitähän ne tällä tilaavatkin. Korruption ja järjestäytyneen rikollisuuden iskeminen valintakokeisiin ei ole lähtökohtaisesti mukava-asia.

        Kyllä, tämännon täytynyt olla jo järjestäytynyttä rikollisuutta, että oikeus- ja sivistysvaltiossa tehdään mielivaltaisia päätöksiä kesken hakuprosessin. Ei ole demokratia enää, tämä on pelottavaa!


    • Anonyymi

      Suomi ei ole oikeusvaltio kun antoi tämän vääryyden tapahtua valintakoekiintiössä hakeneille. Tämä murentaa luottamusta oikeusturvaan ja kansalaisten tasaveroiseen kohteluun.

      Jo kuuluu näitä avautumisia, kuinka ”teimme kokeen kolmistaan” ja jatkoon.. että kyllähän se on ilmiselvää että epärehellisyyttä on ollut, aivan yhtä paljon kuin lääkiksen pääsykokeissa.

      Korkeakoulumaailman olisi pitänyt myöntää, että tämä koemalli oli totaalisen epäonnistunut jo kaiken aiemmin tehdyn eli pääsykoekiintiön rajaamisen lisäksi. Ja tämä virhe olisi pitänyt korjata nopeasti. Aikaa, tilaa ja koronavapaata olisi ollut, jos olisi ollut halua. Mutta tässä ajettiin nyt vääriä tarkoitusperiä ja se on hyvin epäoikeudenmukaista tälle vuosikurssille.

    • Anonyymi

      Ja se, että aloituspaikkoja vielä lisätään näille epärehellisille.. ei ainakaan kohennamielialaa, päinvastoin. Kauhea painajainen!

      • Anonyymi

        Voi että jos ei päässyt...mä opiskelin ekonomian itteeni varten. Onnistuu se yksityistyylilläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi että jos ei päässyt...mä opiskelin ekonomian itteeni varten. Onnistuu se yksityistyylilläkin.

        Hei. Ensimmäisen kokeen 3 osion 3 tehtävä oli väärin laitettu vastauksiin väärin.

        Eli siinä kuuluisi olla tilasto laskee neljällä prosentilla, joka on eri asia kuin prosenttia

        eli vastausvaihoehto kolme oikein. Ei selittelyjä.

        2puolestaan selkeästi väärin koska tilastoa ei voi vääristää asia joka ei tilastoon kuulu.

        Näillä eväillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei. Ensimmäisen kokeen 3 osion 3 tehtävä oli väärin laitettu vastauksiin väärin.

        Eli siinä kuuluisi olla tilasto laskee neljällä prosentilla, joka on eri asia kuin prosenttia

        eli vastausvaihoehto kolme oikein. Ei selittelyjä.

        2puolestaan selkeästi väärin koska tilastoa ei voi vääristää asia joka ei tilastoon kuulu.

        Näillä eväillä.

        Täydennystä kommenttiini.Kaikki vaihtoehdot selvästi väärin. Tehtävä kuuluisi hylätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täydennystä kommenttiini.Kaikki vaihtoehdot selvästi väärin. Tehtävä kuuluisi hylätä.

        Lisäystä:Hei. Valintakokeessa oli 2.6. kolmannen osion kolmas tehtävä, jonka kaikki vastausvaihtoehdot ovat selkeästi väärin.

        Etenkin lihavoitu vaihtoehto hyppää vääränä ensimmäisenä esiin.
        Maan tilastoa ei vääristä asiat, joita ei tilaston luontaiseen laskemistapaan kuulu. Etenkään väestön määrä ei vaikuta maan bruttokansantuotteen laskemiseen eikä näin millään tavalla vääristä kehitysmaan bruttokansantuotetta.
        Kaikki vastausvaihtoehdot selkeästi väärin. Ei selittelyjä.


        Nämä ihan perusjuttuja kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäystä:Hei. Valintakokeessa oli 2.6. kolmannen osion kolmas tehtävä, jonka kaikki vastausvaihtoehdot ovat selkeästi väärin.

        Etenkin lihavoitu vaihtoehto hyppää vääränä ensimmäisenä esiin.
        Maan tilastoa ei vääristä asiat, joita ei tilaston luontaiseen laskemistapaan kuulu. Etenkään väestön määrä ei vaikuta maan bruttokansantuotteen laskemiseen eikä näin millään tavalla vääristä kehitysmaan bruttokansantuotetta.
        Kaikki vastausvaihtoehdot selkeästi väärin. Ei selittelyjä.


        Nämä ihan perusjuttuja kyllä.

        🤔😮😲


    • Anonyymi

      Tehkää valitus eduskunnan oikeusasiamiehelle, jos koette tulleeksi kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti valintakoeprosessissa. Kannattaa tehdä valitus pian, koska oikeusasiamiehellä on vielä kesken kanteluiden käsittelyprosessi yliopistojen kanssa ja yliopistojen vastausten käsittely on oikeusasiamiehellä vielä kesken.

      Omasta puolestani voin todeta, että ilmeisesti kovinkin esitykselliseksi suunniteltu valintakoemenettely kauppatieteiden alalla ei mennyt kyllä ihan kuten on ilmeisesti etukäteen mietitty. Verkossa tehty valvomaton koe lukitsi opiskelupaikan, joka on sekin jo yleisen oikeustajun vastaista. Nyt on hakijoille aiheutettu paljon mielipahaa ja moni lahjakas on jäänyt jopa vaille opiskelupaikkaa tämän sekoilun vuoksi.

      • Anonyymi

        Tuota hämmästelen minäkin: valvomaton 1.koe blokkasi 2.vaiheeseen päässeiltä mahdollisesti sellaisia paikkoja pois mihin he olisivat valvotulla 2.kokeen suorituksella päässeet.


      • Anonyymi

        Auttaako se jotain enää 🧐


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota hämmästelen minäkin: valvomaton 1.koe blokkasi 2.vaiheeseen päässeiltä mahdollisesti sellaisia paikkoja pois mihin he olisivat valvotulla 2.kokeen suorituksella päässeet.

        Normaaleissa nettilomakkeissa ei vastaus vaihdu, jos klikkaa lomakkeen reunoilla olevaa tyhjää tilaa. Käytin läppärissä välillä hiirtä, jonka aktivointi tapahtuu klikkaamalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auttaako se jotain enää 🧐

        Suoraan oikaisut henkilöille ja siitä sit käsikädessä oikeuteen vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoraan oikaisut henkilöille ja siitä sit käsikädessä oikeuteen vain.

        Luulis ettei ne esimerkiksi lähde oikeuteen asti kerran varsinkin noin selvästi väärin tuo yksi tehtävä.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen koe tuo toisen vaiheen koe. Olisin tiennyt kaiken muun paitsi 1 tehtävän. Että kiitoksia vaan pääsykokeiden järjestäjille. Piti evätä oikeudenmukainen valintatapa. Ensimmäinen vaihe oli sanonko mistä, toinen vaihe (jos sinne olisi päässyt) niin naurettavan helppo. Täytyypä aloittaa valituksen kirjoittaminen huomenna ensimmäisenä lomapäivänä :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      88
      1991
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1709
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1646
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1636
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe