Varustehankinnat/ekaa kertaa vaeltamaan

Anonyymi

Hei, haluaisin kysyä muutamia kysymyksiä liittyen rinkkaan ja vaelluskenkiin. Olen lähdössä n. 3 päivän vaellukselle Lappiin elokuussa, olen tyttö vähän vajaa 160 cm.
Eli olen miettinyt sopivaa rinkkaa ja sen kokoa, kumpi olisi tilavuudessaan parempi, isompi vai pienempi, olisiko 55 l tai 65 l hyvä? Jos niin kumpi, perustelisitko? Olen miettinyt https://www.trekkinn.com/Ulkoilu-vuoristo/osprey-ariel-ag-55l/136390391/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=4692004&country=fi&gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjw8df2BRA3EiwAvfZWaCxNHfW4WiHV9wbxbbfXfTEuIRKLxTQaK9bbBoCZM6CAWcz1P5o2hhoChhYQAvD_BwE tätä tai siitä se isompi koko tai sitten https://www.partioaitta.fi/osprey-naiset-renn-50-cinder-grey-1006937/ tämä tai tästä se isompi koko. Kertokaa kumpi koko on parempi ja kumpi noista malleista? Käyn vielä sovittamassa noita jos ne kaupoissa on, mutta kertokaa mielipiteenne, kiitos😊.

36

3546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos et ole hirveän kokenut retkeilijä ja välineesi eivät ole ul-luokkaa, niin ota suosiolla isompi. Silloin saat pakolliset tavarat mahtumaan tinkimättä mukavuudesta/turvallisuudesta, ja vielä ehkä ylimääräistäkin mukaan.

      • Anonyymi

        Ja edellinen kommentti liittyy siis kantovälineeseen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja edellinen kommentti liittyy siis kantovälineeseen...

        Kiitos vastauksesta


    • Anonyymi

      Kiitos vastauksestasi.
      Kenkiä en oo vielä kerenny katselemaan, pitäisi jo aloittaa niin kerkeää sisäänajaa, kummat on paremmat, nahkakengät vai tekniset, jos molemmissa on gore tex kalvo. Suositelkaa myös kohtuuhintaisia kenkiä, myös rinkkoja saa suositella

      • Lapissa tuhansia kilometrejä kulkeneena neuvon: osta hyvät kumisaappaat, et tarvitse kiertää joka lätäkköä ja putkirinkka, on helpompi kantaa, kuin nuo reppunyssäkät joita rinkoiksi virheellisesti kutsutaan. Minulla ei ole ollut ongelmaa jalkojen kertaakaan sen jälkeen kun poltin neljä tähteä erälehden testissä saaneet vaelluskengät; niiden takia piti keskeyttää yksi reissu, koska nilkkani kipeytyivät tuskalle asti.


      • Anonyymi
        Borgepeäskä kirjoitti:

        Lapissa tuhansia kilometrejä kulkeneena neuvon: osta hyvät kumisaappaat, et tarvitse kiertää joka lätäkköä ja putkirinkka, on helpompi kantaa, kuin nuo reppunyssäkät joita rinkoiksi virheellisesti kutsutaan. Minulla ei ole ollut ongelmaa jalkojen kertaakaan sen jälkeen kun poltin neljä tähteä erälehden testissä saaneet vaelluskengät; niiden takia piti keskeyttää yksi reissu, koska nilkkani kipeytyivät tuskalle asti.

        Sievin kevytsaappaat ovat kevyet vedenpitävät vaellusjalkineet. Katso tästä videolta arvostelu. https://youtu.be/pnjGiFUnMdo


      • Anonyymi
        Borgepeäskä kirjoitti:

        Lapissa tuhansia kilometrejä kulkeneena neuvon: osta hyvät kumisaappaat, et tarvitse kiertää joka lätäkköä ja putkirinkka, on helpompi kantaa, kuin nuo reppunyssäkät joita rinkoiksi virheellisesti kutsutaan. Minulla ei ole ollut ongelmaa jalkojen kertaakaan sen jälkeen kun poltin neljä tähteä erälehden testissä saaneet vaelluskengät; niiden takia piti keskeyttää yksi reissu, koska nilkkani kipeytyivät tuskalle asti.

        Kumikenkä on tosiaankin aliarvostettu vaellusjalkine. Itse otan kumikengän, jos vaellusmaasto on monipuolista ts. on suota, metsää, tunturia, jne. Tunturipainotteisilla reissuilla menen vaellusmonoilla. Kantovälineissä olen aiemman kanssa erimieltä; rosnan kanssa on jollakin tapaa sujuvampaa kuin tilaa vievän putkivirityksen kanssa.


    • Anonyymi

      Kenkiä en ole vielä kerennyt katselemaan mutta kohtuuhintaisia saapi ehdotella, samoin rinkkoja

    • Anonyymi

      Mie oon tämmöne n. 165 cm pitkä tyttö, ja lähössä kans n. 3 pv vaellukselle täs kesällä. Ostin jostai tarjouksesta just ton ariel ag 65- rinkan, ja suosittelen kyl siullekki et varmast saat kaikki muut kamat mukaan. Siit rinkasta saa selän pituuden kans helpost säädettyy ja sopii varmast siunkin selälle :)
      Vaelluskenkiä en oo hankkinu ja tuskin vielä hankinkaan, aattelin mennä lenkkareissa ja osittain ehkä iha avojaloin/paljasjalkakengissä.
      Mieki seurailen tät ketjuu jos tulis jotai hyviä suosituksia vaelluskengistä tms ! :)

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suosittelen saappaita, pitkävartisia. Koko numeron verran suurempi eli reilun kokoinen. Saappaan saa helposti jalkaan ja pois. Hyvät villasulat ja alussukat.

      • Toverilta täyttä asiaa. Muuan lääkäri neuvoi kerran minulle; saappaissa kaksi sukkaa, joista toinen nimenomaan villasukka. Tottakai urheilukaupassa tyrkytetään kalleita vaelluskenkiä. Kuljen yleensä omia-/poropolkuja; en edes muista milloin olen viimeksi kahlannut puron poikki ilman kenkiä tai kastellut sukkani. Jokainenhan saa kulkea erämaassa missä kengissä tahansa.
        Aikoinaan kuljin Pohjois-Lapissa pari kuukautta Nokian malli Partio kengissä; ohut sukka ja jalkarätti jalassa; hyvä yhdistelmä; kuivuu nopeasti.


    • Anonyymi

      Kengät: Täällä näköjään majailee lähinnä vanhan liiton jääriä kumisaappaineen. Ei siinä mitään, kumisaappailla on aikojen saatossa lontosteltu Lapissa tuhansia peninkulmia. Minäkin 70-luvulla.

      Kaikesta huolimatta uskallan suositella juuri sen tyylisiä korkeavartisia polkulenkkareita (Salomon) joihin edellä oli linkattu. Keveät, eivät kaipaa mitään sisäänkävelyä (paitsi sen verran että tietää ostaneensa sopivan kokoiset eikä liian pienet), ketterä kulkea. Olen kävellyt saman tyylisillä Salomoneilla (XA Forces Mid GTX) tuhansia kilometrejä sekä Himalajalla että Lapissa.

      Jos kastuu, niin kastuu. Sitten pyyhkäistään sisäpuolen GoreTex -kalvo kuivaksi, vaihdetaan kuivat sukat ja matka jatkuu. Itse olen moisilla ylittänyt puroja kahlaten siitä vain vedestä välittämättä. Vastarannalla pyyhitään sisäpinta kuivaksi, väännetään sukista pois irtovesi, ja menoksi. Parin tunnin päästä sukat ovat kuivat. Tämän voi ihan hyvin tehdä nykyaikana, kumisaappailla ei onnistu ja tulisi rakkoja.

      Molemmat ehdotetut rinkat ovat toimivia, Jos parasta haluat, niin Osprey Ariel Pro 65, joka on 10 litraa suurempi uusin kevytversio ja painaa vain 1400-1700 grammaa. Tosin hintaa on enemmän.

      • Anonyymi

        Jos reissulle osuu soita, niin siinä sitten kovasti puhdistelemaan polkulenkkareita tahi vaellyskenkiä. Saappaat saa puhtaaksi seuraavassa lätäkössä. Vaelluskenkien kuivatuskin on tuskaista puuhaa.
        Toki jos tunturissa taivaltaa niin saapppaat eivät ole ykkösvalinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos reissulle osuu soita, niin siinä sitten kovasti puhdistelemaan polkulenkkareita tahi vaellyskenkiä. Saappaat saa puhtaaksi seuraavassa lätäkössä. Vaelluskenkien kuivatuskin on tuskaista puuhaa.
        Toki jos tunturissa taivaltaa niin saapppaat eivät ole ykkösvalinta.

        Jos lähtee suoretkelle, niin sitten saappaat. Jos lähtee mille tahansa järkevälle tai etenkin viitoitetulle reitille, niin siellä ei juurikaan letossa tarvota.


    • Anonyymi

      Hei, kiitos taas vastauksista, toi rinkka mitä ehdotit olis kyllä mahtava, mutta opiskelijabudjettini ei vain anna myöten, joten on tyydyttävä halvempaan, kokoa mietin että olisko isompi jos sitte mahtuis telttaki sisään, vai mahtuuko, mulla on Haltin luola 2,painaa 2 kg

      • Anonyymi

        Se, mahtuuko teltta sisään riippuu aivan siitä, miten paljon muuta tavaraa sinne on ensisijaisesti tungettu. Aloittelijoilla on tapana ottaa aivan liikaa tavaraa mukaan. Aloittelijoitten makuupussit pakkaavat olemaan halpoja ja isoja/painavia kuitupusseja eikä kallista/kevyttä untuvaa, aloittelija ottaa trangian keittimeksi ja siihen litran Sinolia, vaikka miten olisi retki lyhyt (pieni kaasukeitin ja 225g rasia riittää hyvin 3 päiväksi, jopa viikoksi). Kattiloita on eri kokoisia ja kahvipannu, vaikka yhdellä pärjää ja siitä voi myös syödä. Vaatetta otetaan varmuuden vuoksi runsaasti. Sitten ei teltta enää mahdu mihinkään siedettävän kokoiseen reppuun. Mutta sen voi kyllä kiinnittää ulkopuolelekin.

        Muista pakata kaikki märänarka tavara (vaatteet, makuupussi ainakin) joko tarkoitusta varten tehtyihin kuivapusseihin, tai ainakin muovikassiin tai isoon minigrippiin/riistapussiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, mahtuuko teltta sisään riippuu aivan siitä, miten paljon muuta tavaraa sinne on ensisijaisesti tungettu. Aloittelijoilla on tapana ottaa aivan liikaa tavaraa mukaan. Aloittelijoitten makuupussit pakkaavat olemaan halpoja ja isoja/painavia kuitupusseja eikä kallista/kevyttä untuvaa, aloittelija ottaa trangian keittimeksi ja siihen litran Sinolia, vaikka miten olisi retki lyhyt (pieni kaasukeitin ja 225g rasia riittää hyvin 3 päiväksi, jopa viikoksi). Kattiloita on eri kokoisia ja kahvipannu, vaikka yhdellä pärjää ja siitä voi myös syödä. Vaatetta otetaan varmuuden vuoksi runsaasti. Sitten ei teltta enää mahdu mihinkään siedettävän kokoiseen reppuun. Mutta sen voi kyllä kiinnittää ulkopuolelekin.

        Muista pakata kaikki märänarka tavara (vaatteet, makuupussi ainakin) joko tarkoitusta varten tehtyihin kuivapusseihin, tai ainakin muovikassiin tai isoon minigrippiin/riistapussiin.

        Mitä makuupussia suosittelet, onko kolmen vuodenajan untuva makuupusseja halvempia, mitä mä niitä kattelin ni olis kolme sataa johon ei kyllä rahat riitä vaikka halu olis kova, tällästä sit pohdin olisko ok: https://www.partioaitta.fi/marmot-naiset-wm-s-trestles-elite-eco-30-reg-wheatgrasscrocodile-1006677/?sku=2400000828174


    • Anonyymi

      Ei ole heti pakko ostaa. Partioaitta lainaa varusteita muutaman vrk:n retkelle. Pitää olla club 365 jäsen, joka ei maksa mitään. Myös Suomen Latu järjestö vuokraa edullisesti, ja muutkin retkeilyjärjestöt. Voi kokeilla ensin mikä tuntuu sopivalta. Tämä koskee tietysti rinkkaa, keitintä ja vastaavia varusteita. Kengät on ostettava omaksi. Osta hyvät vaelluskengät, kumppanien aika alkaa vaellushommissa olla historiaa..

      • Anonyymi

        Kyllä tässä vielä kumppani on reissussa mukana.


    • Anonyymi

      Onko kumppanilla kumpparit?

    • Anonyymi

      Tottakai kumppanillakin on kumpparit.

    • Anonyymi

      Leikkikää jooko muualla, ei pahalla mutta haen vinkkejä ja ehdotuksia. Noita rinkkoja kävin sovittamassa ja osprey ariel on liian iso, pienimmilläänkin selkä on liian pitkä, harmi koska olisi ollut todella kivan värinen se sähkönsininen. Ja sit se osprey renn oli hyvä, mutta väri harmaa, no eihän se väri sais olla tärkeenä mut vähän harmittaa silti. Taidan kallistua siine 65 litraisen vaikka en kanna (mielestäni) liikaa tavaraa, mulle on tulossa postissa pieni kevyt retkikeitin ja sit mul on just sellanen kaasu mikä painaa 230 g ja tavaraa on siinä 460 ml. Ja mulla on yks litran sellanen kattila tai kulho mikä onkaan. Makuupussia odottelen että xxl ästä saisivat tilattua lisää helsportin breheimen down 0,(toivon että sitä tulee, muuten en tiedä mitä teen), paino 880g. Se on siis untuvaa mutta ainut "halpa" minkä löysin ja pärjää nollakeleissä. Teltta oli se Haltin luola 2 joka paino n. 2 kg, ehkä pikkasen yli pakkauksen kaa. Makuualusta halti 500 lite pump, paino 490. Osaatteko näillä tiedoilla sanoa kumpi rinkka, haluan kaikki tavarat rinkan sisälle, varmaan se 65? Vai?

      • Anonyymi

        Oliko se Ariel S-kokoa, kyllä sellaisen pitäisi kutistua 160 senttisen selkään?

        Mahtuuhan nuo mainitsemasi tavarat 65 litraiseen, mutta paljon riippuus siitä, miten nuuka maltat olla vaatteitten kanssa. Älä ainkaan ota mukaan collegehousuja ja hupparia!

        Makuupussille kannattaa ostaa 20 litran kuivapussi ja tunkea se siihen, puristaa ilmat pois polvella ja pakata rinkan pohjalle. Jos teltta on hankalan mallinen, siitä voi pakata kankaat ja kaaret erikseen, kaaret vaikka rinkan sivulle kiinnitettynä (ei saa unohtaa leiripaikalle!).

        Pitemmälle reissulle kannattaa muonan kanssa olla tarkka, vain energiapitoista (rasvaista) ruokaa, ei mitään "kevytruokaa" joka onkin reissussa painavaa. Valmiit retkimuonat ovat kalliita eivätkä yhtä keveitä kuin harkiten valitut tavalliset (kuivatut) ruoka-ainekset. Pienelle tyttöselle pitäsi noin 500-600g päivässä riittää, kun mukana on pähkinöitä, couscousia, voita, salamia, rasvaista juustoa, kuivaa leipää, kuivalihaa jne. Perunalastut ovat keveitä mutta energiapitoisia, mutta hankala kuljettaa kun murenevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko se Ariel S-kokoa, kyllä sellaisen pitäisi kutistua 160 senttisen selkään?

        Mahtuuhan nuo mainitsemasi tavarat 65 litraiseen, mutta paljon riippuus siitä, miten nuuka maltat olla vaatteitten kanssa. Älä ainkaan ota mukaan collegehousuja ja hupparia!

        Makuupussille kannattaa ostaa 20 litran kuivapussi ja tunkea se siihen, puristaa ilmat pois polvella ja pakata rinkan pohjalle. Jos teltta on hankalan mallinen, siitä voi pakata kankaat ja kaaret erikseen, kaaret vaikka rinkan sivulle kiinnitettynä (ei saa unohtaa leiripaikalle!).

        Pitemmälle reissulle kannattaa muonan kanssa olla tarkka, vain energiapitoista (rasvaista) ruokaa, ei mitään "kevytruokaa" joka onkin reissussa painavaa. Valmiit retkimuonat ovat kalliita eivätkä yhtä keveitä kuin harkiten valitut tavalliset (kuivatut) ruoka-ainekset. Pienelle tyttöselle pitäsi noin 500-600g päivässä riittää, kun mukana on pähkinöitä, couscousia, voita, salamia, rasvaista juustoa, kuivaa leipää, kuivalihaa jne. Perunalastut ovat keveitä mutta energiapitoisia, mutta hankala kuljettaa kun murenevat.

        Kiitos paljon vinkeistä😊 ruokavinkit ovatkin enemmän kuin tervetulleita. Ja tosiaan, se Arielin rinkka oli s kokoa, myyjä laittoi sen lyhimmälle (partioaitta) ja jäi olkapäihin tyhjää tilaa n. 3-5cm, oon siis 158,jotakin cm,en muista😅. Onks toi couscous vehnää? Mä oon vehnätön🙁mutta muut vinkit erinomaisia👍🏻


    • Anonyymi

      Ja siitä lainaamisesta/vuokraamisesta että suostuuko ne ees antaa kun mulla on koira mukana, karvat ja osa voi olla allergisia pölylle

    • Anonyymi

      Eikö pieni leikki on sallittua tällä palstalla kuten vaelluksellakin, jooko. Ei kumpikaan niin vakavaa saa olla, ei millään pahalla.

      • Anonyymi

        Jo vain sitten


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kiitos ehdotuksesta mutta mä en kumppareilla varmaankaan lähde😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos ehdotuksesta mutta mä en kumppareilla varmaankaan lähde😊

        Sievin kevytsaappaat eivät ole kumisaappaat, kaukana niistä. Kairankulkijat ja eräjormat näitä käyttää.


    • Anonyymi

      Hei,
      Onnea hyvän elämäntavan valinnasta. Varusteiden sopi uus on hyvin yksilöllistä ja sen mitä itse haluaa ja tarvitsee selviää vasta muutaman reissun jälkeen. Aloittelijalle suosittelisin lämpimästi käymistä alan erikoisliikkeessä, kuten Partioaitta tai Scandinavian outdoor. Molemmista löytyy myyjiä, joilla on tiedon lisäksi myös kokemusta. Osaavat huomioida mm. sen, että rinkka pitää sovittaa "pakattuna" Molemmissa liikkeissä on painotyynyjä rinkan täytteeksi. Tyhjänä kaikki tuntuu hyvälle. Kannattaa myös vierailla kyseisten firmojen sivuilla ja lukea vinkkejä varusteiden valintaan.

      Rinkan osalta käy tosiaan sovittamassa ja opiskelemassa kaupassa asiaa, mutta pidä vaihtoehtona vuokraamista. Vaeltaessa ainakin päivä menee rinkan säätöjä hakiessa ja toinen päivä kropan tottuessa.

      Kenkien osalta, ihan omien kipeiden kokemusten osalta osaan sanoa, että jos nyt ostat kengät ja menet elokuussa reissuun, niin pidä ja käytä niitä jokapäivä, että kengät tottuu jalkoihin ja jalat kenkiin. Mieti käyttötarkoitusta... Oletko aloittamassa aktiivista vaellusuraa vai oletko satunnainen seikkailija. Valitse kengät sen mukaan. Valitse sellaiset kengät, että voit käyttää niitä arkikäytössäkin. Kenkien yhteydessä suosittelen huomioimaan myös sukat.

      • Anonyymi

        Lisään vielä tuohon, että tori.fi rinkka valikoima kannattaa kans kattoo.


      • Anonyymi

        Kiitos kommentistasi😊👍🏻 Joo mä kävin partioaitassa sovittelemassa rinkkoja myyjän avustuksella ja käytettiin niitä painoja. Todettiin molemmat että se osprey renn on paljon parempi mun selälle ja oli kevyemmä tuntuinen selässä vaikka sama paino oli (9kg) sovitettaessa.
        Noista sukista vielä, miten kannattaa laittaa? Mimmoset sukat? Merinovillaset? Tartteeko alle jotkut toiset? Miten on hyvä jalalle ja ei kastuis hiestä heti😅?
        Ja haittaako jos on vaellus housut vähän reilut? Mä tilasin revolution racelta sellaset zip Off pökät harmaana ja otin s koon kun xs ei ollut. Ne on vähän reilut, pohkeesta kun vetää kankaan tiukalle niin jää n. 10 cm ylimäärästä, ja lahkeet nyt on aina pitkät mulle, oli housut mitkä tahaa, se ei haittaa.
        Kiitos jos joku jaksaa vielä vastailla ja neuvoa kokematonta vaeltajaa😁


      • Anonyymi

        Mitkä lienevät ylläolevista olleet Sepon kommentteja, mutta hieman kannattaa varoa näitä sokerisetiä täälläkin. Voi olla vilpitöntä, tai sitten ei. Voi pahimmassa tapauksessa vielä ryhtyä esittelemään kumisaappaitaan ja Savotta -rinkkaansa. Sirkeitä ulkoilevaisia neitokaisia olisi itse kunkin ilo tavata...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi😊👍🏻 Joo mä kävin partioaitassa sovittelemassa rinkkoja myyjän avustuksella ja käytettiin niitä painoja. Todettiin molemmat että se osprey renn on paljon parempi mun selälle ja oli kevyemmä tuntuinen selässä vaikka sama paino oli (9kg) sovitettaessa.
        Noista sukista vielä, miten kannattaa laittaa? Mimmoset sukat? Merinovillaset? Tartteeko alle jotkut toiset? Miten on hyvä jalalle ja ei kastuis hiestä heti😅?
        Ja haittaako jos on vaellus housut vähän reilut? Mä tilasin revolution racelta sellaset zip Off pökät harmaana ja otin s koon kun xs ei ollut. Ne on vähän reilut, pohkeesta kun vetää kankaan tiukalle niin jää n. 10 cm ylimäärästä, ja lahkeet nyt on aina pitkät mulle, oli housut mitkä tahaa, se ei haittaa.
        Kiitos jos joku jaksaa vielä vastailla ja neuvoa kokematonta vaeltajaa😁

        Sukat: merinovillasekotteiset ovat hyvät, puhdas merino ei kestä. Siis jotain 30-60% merinovillaa, loput sitkeämpää keinoainetta. Falke, Bridgedale, Lorpen hyviä merkkejä, joskin hintavia. Sukat pitää kokeilla kenkien kanssa että varmasti pysyvät jalassa eivätkä lähde ruttaanntumaan.

        Monet käyttävät, minäkin, ohutta alussukkaa eli lineriä ulkomaaksi. Se idea on olla liukas ja estää rakkojen syntyminen*. Siitä on sekin hyöty, että alussukkia voi olla matkassa useampia ja varsinaisia sukkia vähemmän. Raikas olo tulee pelkän alussukan vaihdolla ja ne on nopea pestä ja kuivata tarvitaessa.

        Kävelen GoreTex -kalvolla varustetuilla polkulenkkareilla tai korkeampivartisilla polkulenkkareilla (MID), eikä sukkien kastuminen ole minkäälainen ongelma. Puoliläpäisevät kalvot kuten GTX toimivat jaloissa hienosti, koska jalat ovat aina lämpimät ja lämpö ajaa vesihöyryä kalvon läpi ulos kengistä. Olen kierrellyt pari kuukautta tropiikissakin pelkät GTX polkulenkkarit jalassa ilman ongelmia. Jos kenkiiin menee purossa tai sateella vettä, voi kalvon pyykäistä kengän sisäpinnasta kuivaksi ja vaihtaa kuivat sukat, siinä kaikki.

        Liian pitkistä housuista ei kannata kärsiä, itse joudun lyhennyttämään kaikki housuni vaikka en mikään kääpiö olekaan. Korjausompelimo laskuttaa 15€ suunnilleen ja housuista tulee juuri passelit, ei tarvitse raahata vaaksan verran likaista ja märkää lahjetta kummassakin jalassa.

        *) rakot eivät aiheudu liian väljistä kengistä, vaan siitä, että jalka ei pääse luistamaan/höskymään kengässä sopivasti. Jos kenkä puristaa se tarraa kiinni ihon pintakerrokseen ja liike repii marraskeden ja orvaskeden irti toisistaan = rakko. Sopivasti liukas sukka ja väljä kenkä luistaa sukan ja kengän välistä. Liian iso kenkä ei tietenkään saa olla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1957
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1743
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1604
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1346
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1236
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1213
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe