Tämän vuoden marjankerääjät Thaimaasta eivät tule suomeen, voi olla ettei kaupoissa ole syksyllä marjoja myytävänä, myös maanviljelijöiden kausityöntekijä määrä jää riittämättömäksi.
Parina viimevuonna olen ostanut marjat kaupasta, sitä ennen keräsin itse jos jopa myyntiin asti.
Marjojen ja vihannesten huoltovarmuus
44
58
Vastaukset
- Anonyymi
Onhan meillä terveitä nuoria turvapaikanhakijoita, joille on puuhattu työlupia. Marjametsässä varmasti pärjäävät. Samoin suomalaiset työttömät nuoret.
Voiko marjoja poimia ja katsella kännykkää samalla aikaa? Ellei voi turhaa niitä nuoria, sen enempää kotimaisia kuin ulkomailta tulleita on lähettää mihinkään metsään. Törmäävät vielä puihin.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Voiko marjoja poimia ja katsella kännykkää samalla aikaa? Ellei voi turhaa niitä nuoria, sen enempää kotimaisia kuin ulkomailta tulleita on lähettää mihinkään metsään. Törmäävät vielä puihin.
Kyllä jää marjat metsään ja muutkin marjat suomalaisiin nähden keräämättä.
Marjatilathan tässä on hätää kärsimässä,metsään jää mitä jää, me mummot vielä niitä kerätään, ja kai papatkinv, ei nuoria kiinnosta. - Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Sinuna en ivaisi nuorten kännykän käyttöä.
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Suomen nuorukaiset pärjäävät metsissä, koska suurin osa käy armeijan. Varusmiehet tulevat avuksi monissa kriiseissä ja ovat Suomen puolustuksen selkäranka.
Anonyymi kirjoitti:
Sinuna en ivaisi nuorten kännykän käyttöä.
???
Minä käytän kännykkää lähinnä vain valokuvaamiseen.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
???
Minä käytän kännykkää lähinnä vain valokuvaamiseen.Minä kuvaan oikealla kameralla.
Paloma.se01 kirjoitti:
Jospa ne nuoret lukevat Ferrantea sillä kännykällään?
Joskus kuullut sellaisestakin entisajan nuoresta, jota piti isänsä parabellumin kanssa yrittää pyydystää puolukkaan, koska nuori tykkäsi, ettei voi lukea ja poimia marjoja samaan aikaan. Silloin ei vielä kännyköitä ollut.Anonyymi kirjoitti:
Marjatilathan tässä on hätää kärsimässä,metsään jää mitä jää, me mummot vielä niitä kerätään, ja kai papatkinv, ei nuoria kiinnosta.Turhaa hätäillä metsään jäävistä marjoista jo nyt, kun ei vielä tiedä tuleeko niitä edes vai kuivuvatko ennen kypsymistään.
Anonyymi kirjoitti:
Suomen nuorukaiset pärjäävät metsissä, koska suurin osa käy armeijan. Varusmiehet tulevat avuksi monissa kriiseissä ja ovat Suomen puolustuksen selkäranka.
Ne nuoret suomalaiset jotka tunnen ja tiedän ovat aivan samanlaisia kännykkäzombieja kuin täkäläisetkin. Armeijan käyneet sisarusten pojat eivät mene metsään suurin surminkaan. Maalla synnyinkodissa on suuret mustaviinimarjapuskat täynnä satoa, mutta villiintyneitä; mehut ostetaan kaupasta. Työkiireitäkään ei ole ollut pitkiin aikoihin. Me käymme kesällä keräämässä puskista, jos olemme paikalla oikeaan aikaan toin vanhan mehumaijankin tänne.
Elämä muuttuu ja nyt ovat toisenlaiset asiat tärkeitä ja nuorempi sukupolvi, lapsemme ja lapsenlapsemme osaavat niin paljon enemmän kaikkea nuoresta pitäen kuin mistä me osasimme edes haaveilla. Marjojenpoiminta ei ole yksi niistä. Metsään mennään, treenaamaan ja juoksemaan kuntopolulle musiikki tulee lujaa korvakuulokkeista.
Turhaa puhua suomalaisista nuorukaisista ja murrosikäisistä ikään kuin he eivät olisi pääasiassa samanlaisia kuin muutkin, muualla maailmassa.
(Mansikkatilalla Suomessa viime kesänä omistaja valitti kun kotimaasta ei saa millään apua mansikanpoimintaan. Mansikat mätänee ja homehtuu pellolla, nuoret loikoilevat sohvalla ja pelaavat tietokonepelejä, chattailevät ja tubettavat….tai mitä milloinkin)
Ja sitten vielä tämä: turhaa skismaa vetää minun lapsenlapseni tähän. Keskivertonuoria, tai oikeastaan vielä lapsia. Toisella on usein puhelin kädessä, toinen tykkää pelata jalkapalloa ja ajella pyörällä ulkona kavereiden kanssa.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ne nuoret suomalaiset jotka tunnen ja tiedän ovat aivan samanlaisia kännykkäzombieja kuin täkäläisetkin. Armeijan käyneet sisarusten pojat eivät mene metsään suurin surminkaan. Maalla synnyinkodissa on suuret mustaviinimarjapuskat täynnä satoa, mutta villiintyneitä; mehut ostetaan kaupasta. Työkiireitäkään ei ole ollut pitkiin aikoihin. Me käymme kesällä keräämässä puskista, jos olemme paikalla oikeaan aikaan toin vanhan mehumaijankin tänne.
Elämä muuttuu ja nyt ovat toisenlaiset asiat tärkeitä ja nuorempi sukupolvi, lapsemme ja lapsenlapsemme osaavat niin paljon enemmän kaikkea nuoresta pitäen kuin mistä me osasimme edes haaveilla. Marjojenpoiminta ei ole yksi niistä. Metsään mennään, treenaamaan ja juoksemaan kuntopolulle musiikki tulee lujaa korvakuulokkeista.
Turhaa puhua suomalaisista nuorukaisista ja murrosikäisistä ikään kuin he eivät olisi pääasiassa samanlaisia kuin muutkin, muualla maailmassa.
(Mansikkatilalla Suomessa viime kesänä omistaja valitti kun kotimaasta ei saa millään apua mansikanpoimintaan. Mansikat mätänee ja homehtuu pellolla, nuoret loikoilevat sohvalla ja pelaavat tietokonepelejä, chattailevät ja tubettavat….tai mitä milloinkin)
Ja sitten vielä tämä: turhaa skismaa vetää minun lapsenlapseni tähän. Keskivertonuoria, tai oikeastaan vielä lapsia. Toisella on usein puhelin kädessä, toinen tykkää pelata jalkapalloa ja ajella pyörällä ulkona kavereiden kanssa.Mää luulen, mutta en ole varma, että Suomessa on muitakin nuoria, kuin sinun sisarustesi lapset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Marjatilathan tässä on hätää kärsimässä,metsään jää mitä jää, me mummot vielä niitä kerätään, ja kai papatkinv, ei nuoria kiinnosta.Lisään vielä, että tänä kesänä - vuonna tulee hirmuisesti mustikkaa, kukkaa aivan rupenaan varvuissa., toivottavasti ei tule kylmiä hallaöitä, eikä muutenkaan pitkiä kylmiä ettei hyönteiset katoa kukista..
Pirre - Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Turhaa hätäillä metsään jäävistä marjoista jo nyt, kun ei vielä tiedä tuleeko niitä edes vai kuivuvatko ennen kypsymistään.
Mistä lähinnä tällähetkellä on hätä, niin viljeltyjen marjojen kerääjistä, - maat kastellaan kastelujärjestelmillä ja niinollen kuivakaan kesä ei niitä hetkauta.
Asun melkoisessa mansikkapitäjäsä ja pelloilla on ollut aina kymmeniä/satoja, joko venäläisiä tai ukrainalaisia poimijoita, ehkä yksi suomalainen.
Pirre - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mää luulen, mutta en ole varma, että Suomessa on muitakin nuoria, kuin sinun sisarustesi lapset.
Niska köykyssä pelaavat kännyköittensä kanssa, ihan turha muuta puhuakaan, suunnilleen kaikki Suomen nuoret.
Anonyymi kirjoitti:
Lisään vielä, että tänä kesänä - vuonna tulee hirmuisesti mustikkaa, kukkaa aivan rupenaan varvuissa., toivottavasti ei tule kylmiä hallaöitä, eikä muutenkaan pitkiä kylmiä ettei hyönteiset katoa kukista..
PirreEdellyttää sitä, että sataa tarpeeksi.
Joskus kuiva kesä on kuivattanut lupaavasti alkaneen mustikkasadon.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä lähinnä tällähetkellä on hätä, niin viljeltyjen marjojen kerääjistä, - maat kastellaan kastelujärjestelmillä ja niinollen kuivakaan kesä ei niitä hetkauta.
Asun melkoisessa mansikkapitäjäsä ja pelloilla on ollut aina kymmeniä/satoja, joko venäläisiä tai ukrainalaisia poimijoita, ehkä yksi suomalainen.
PirreOn siinä ollut sulla sit laskemista....
- Anonyymi
Tuo oli kyllä ala-arvoisin kommentti, jonka lähetit.
- Anonyymi
Joko kerkesit.. kyylä..
- Anonyymi
Suomessa nuoret ja lapset ei ole kännykän orjia siinä mitassa kuin olet kertonut esim lapsenlapsistasi. Melkein kaikki lukiolaiset ja amislaiset on kesällä ja muillakin lomilla töissä. Esim kaupan kassalla ei kännyyn ehdi vilkuilla. Lapset käy paljon urheilemassa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa nuoret ja lapset ei ole kännykän orjia siinä mitassa kuin olet kertonut esim lapsenlapsistasi. Melkein kaikki lukiolaiset ja amislaiset on kesällä ja muillakin lomilla töissä. Esim kaupan kassalla ei kännyyn ehdi vilkuilla. Lapset käy paljon urheilemassa .
No ovat kyllä, ainakin ylä aste ikäiset.
Pirre
Kuten jo vuosia sitten.
Marja-tiloille voi mennä poimimaan omat Mansikkansa.
Ja maksaa ne siinä sivussa.
Minä ostin 3 rasiaa(SF) tori-tyttöseltä.
Samalta neitoselta, jolta jo vuosia olen Mansikkani ostanut.
Tai, noh, ei hän enää ihan neitonen ole.
Nätti kuitenkin.
Suunsa matkii hyvin Mansikkaa.
H.- Anonyymi
Onko vyötäröä ....vai onko vyötärön metsästäjä ... pieni huumorin pilke silmäkulmassa ...sanoo
mimmimum-..mi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko vyötäröä ....vai onko vyötärön metsästäjä ... pieni huumorin pilke silmäkulmassa ...sanoo
mimmimum-..miOn ajat ja tavat muuttuneet, kun piti syksyisin kerätä puolukoita, ja viedä kansakoulun keittiöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mimmimum-..miKaikilla on vyötärö, joillakin se vain on läskien alla piilossa.
Anonyymi kirjoitti:
mimmimum-..mi"Anonyymi"
Ihan kauniisti havaittava vyötärö on.
Harmi että olen näin vanha.
Muuten kokeilisin halkaisijaa käsi-varrellani.
Tietysti kysyen lupaa ensin.
Anteeksi, voisitteko riisua paitanne, olisi niin hauskaa saada ihan tarkka mitta... :)
H.
- Anonyymi
Itseä harmittaa kun ostin "halpoja" Espanjalaisia mansikoita...joita olen itselleni vannonut etten osta ...enkä syö ...Yksi nainen kaupassa kehui kuinka hyvän makuisia ovat ...no ...maistelin sitten niitä ...ja samalla huomasi hometta joissakin mansikoissa alapuolella... Roskiin meni kaikki loput...
mimmimum-..miYksi kysymys sinulle mimmi:
jos rasiassa on yksi mansikka homeessa meneekö loput roskiin? Eikö mansikkamaalla ole homeisia marjoja , etenkin lehtien alla? Olet varmasti käynyt itsepoimintatiloilla ja havainnut että kaikki marjat eivät ole poimintakelpoisia?
Minä otan pois homeiset mansikat ja mahdollisesti ne jotka ovat olleet kosketuksessa homeiseen marjaan ja olen kiitollinen siitä että niissä ei ole hometta estävää käsittelyä.- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Yksi kysymys sinulle mimmi:
jos rasiassa on yksi mansikka homeessa meneekö loput roskiin? Eikö mansikkamaalla ole homeisia marjoja , etenkin lehtien alla? Olet varmasti käynyt itsepoimintatiloilla ja havainnut että kaikki marjat eivät ole poimintakelpoisia?
Minä otan pois homeiset mansikat ja mahdollisesti ne jotka ovat olleet kosketuksessa homeiseen marjaan ja olen kiitollinen siitä että niissä ei ole hometta estävää käsittelyä.Kyllä niissä oli useammassa ja se homeen haju mikä tuli kun toisen kerran rasian avasin...
ei kyllä houkuttanut niitä enää syömään ....ne olivat aivan yksittäin siinä isossa rasiassa ...siis vierekkäin..
mimmimum-..mi - Anonyymi
Yhtä hyvin homehtuu suomalaisetkin mansikat kaupassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä niissä oli useammassa ja se homeen haju mikä tuli kun toisen kerran rasian avasin...
ei kyllä houkuttanut niitä enää syömään ....ne olivat aivan yksittäin siinä isossa rasiassa ...siis vierekkäin..
mimmimum-..miMinä palautan kauppaan syömäkelvottomat tuotteet.
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä hyvin homehtuu suomalaisetkin mansikat kaupassa.
Suomalainen mansikka on kaupassa nopeasti. Esim, Espanjalaisen mansikan kestää tänne pellolta tulla ainakin kolme päivää.
- Anonyymi
Miksi niitä marjoja pitäisi kerätä?
Etkö ole lukenut palstaa. Nyt syödään vain näitä ulkomailta tuotettuja tuotteita ja mitä hienompi nimi niin sitä parempi. :))) - Anonyymi
Maahanmuuttajista venäläiset on ahkeria kerämään marjoja, sieniä vallan mahdottomia.
Pariin vuoteen en ole keränny, onneksi on tuttuja joilta saa ostettua, kunnossa oleva ihminen kerää äkkiä talven marjat, huonona marja vuotena vie aikaa enempi.
Tosi on ettei rahallisesti voita jos joutuu satoja kilometriä ajelee marjapaikoille, eikä sittenkään löydä, itse poimituista ei ainakaan tuu pahamieli.
Pertikki- Anonyymi
Thaikkujen esto nostaa metsämarjojen hintaa syksyllä, jollei jotain ihmettä tapahdu poiminnassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Thaikkujen esto nostaa metsämarjojen hintaa syksyllä, jollei jotain ihmettä tapahdu poiminnassa.
Sinne metsään voi mennä itse jokamiehenoikeudella marjoja poimimaan.
- Anonyymi
Kauppojen pakastealtaat on täynnä marjoja puoleen hintaan siitä mitä toreilla
tai kaupoissakin niistä maksaa ja laittaa sitten pakkaseen.
En pakasta, kaupat saavat pakastaa puolestani ja ostan sieltä jos sattuu
maistumaan.
Suomalainen syö aika vähän marjoja, miksi niin suuri "haloo" niistä ?
Thaimaalainen, joka kerää puolukoita metsästä tienaa noin 50 senttiä litralta ?
Se on hänen asiansa, mutta se on riistopalkka.
Firma, jolle hän kerää myy niitä mm. Japaniin 30 euroa kilo.- Anonyymi
Syö vähän ? Kun vertaan tuttuihin multa kuluu noin 20 litraa vuodessa mustikkaa ja puolukkaa niin heiltä kuluu enemmän.
Eräät ei välitä syödä just ollenkaa, taitaa olla peruna ja lenkkimakkara.
Ei kauppojen pakastealtaasta löydy jos ei kerätä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syö vähän ? Kun vertaan tuttuihin multa kuluu noin 20 litraa vuodessa mustikkaa ja puolukkaa niin heiltä kuluu enemmän.
Eräät ei välitä syödä just ollenkaa, taitaa olla peruna ja lenkkimakkara.
Ei kauppojen pakastealtaasta löydy jos ei kerätä.Hyvin on riittänyt kauppojen pakastealtaista minun tarpeisiini.
Ulkomailtakin tulee marjoja pakastealtaaseen, ei haittaa minua yhtään minkämaalaista puolukkaa ostan 2-3 kertaa vuodessa kaalikääryleille tai mustamakkaralle seuraksi.
Suurin osa suomalaisista ei syö marjoja juuri ollenkaan.
Et ole ilmeisesti kuullut että ihmiset syövät hedelmiä ja vihanneksiakin
ei vain perunaa ja makkaraa ja jos joku niistä tykkää ja niillä pärjää se on ok.
Mitä se kellekään kuuluu ?
- Anonyymi
Metsään menen varmasti syksyllä marjojen perään, jos niitä kerran on. Tai ainakin menen etsimään. Voi tosin käydä kuin viime kesänä näillä main: ei marjan marjaa.
Toivon että tulee sekä mustikoita että puolukoita, molempia kerään itse. Lakkoja ostan tutulta kaverilta joka käy niitä pohjoisesta keräämässä - tai siis kerää jos löytää.
Mrs.W - Anonyymi
Metsä on viihtyisä paikka kerätä antimia, pakastimeen oli jäänyt kanttarelleja oli niin vanhoja että heitin roskiin, nyt on sienet loppu myös marjat
- Anonyymi
Marjayritykset joutuvat nyt kai maksamaan suomalaisille kunnon liksaa,
jos sittenkään ketään saavat poimimaan, kun 3000 thaipoimijaa ei pääse tulemaan. Muuten saavat omistajat poimia marjansa itse tai jäädä ilman.
Kuinka kauan Suomessa yritystoiminta voi perustua orjapalkkaan ?- Anonyymi
Urakkapalkalla tekevät, kaikki eivät vain pysy vauhdissa.
- Anonyymi
Vanhat ei jaksa, nuoret ei viitsi kun ruoka lentää suuhun kylkeä kääntämällä omassa sängyssä. Joku sentään saattaa hyvällä säällä istahtaa ulos portaille - kännykkää tihrustamaan. Eikun älypuhelinta, tietysti.
Hyvin syötettyjä ovat, empiirisen yksityisen tutkimukseni mukaan reilusti yli puolet näistä "joutojolkkareista" ovat vähintään 30% ylipainoisia... Mihin lie maailma menossa? Tietysti on myös reippaita riuskoja ahkeria nuoria - mutta heille on muitakin töitä tarjolla riittämiin. Saamattomat eivät edes metsään jaksa kävellä. Metsä kun alkaa tuostä pihan reunalta, siinä katselin, niin runsaasti on mustikanraakileita.
Luvassa kuulemma lämmintä kesäkuuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453006- 502462
- 1072441
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382121- 1001678
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2361673Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4341572Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91524Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141512R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi201309