Mielipiteitä amk pääsykokeesta?

Anonyymi

Itselle englanti ja eettiset taidot oli vaikeimpia...

Jäikö teillä paljon vastaamatta kysymyksiin? Minulla joka osiossa jäi johonkin vastaamatta.

224

18790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä mullakin, todella hankala koe😩

    • Anonyymi

      Sain kaiken tehtyä mutta en osannu kaikkiin vastata. Esim matikassa jätin muutamaan vastaamatta. Sekava tunne jäi, en tiiä menikö hyvin vai ei 😅 ja jäin näin jälkikäteen miettimään, että oliko eettisissä taidoissa usea oikea vastaus vai vaan yksi 🤔 nimittäin itse laitoin vain yhen ja unohdin lukea pisteytykset 😅

      • Anonyymi

        Ei minun mielestä pystynyt laittamaan kun yhden oikean


      • Anonyymi

        Eikös siellä yhdessä eettisessä ollut vain vaihtoehto valittavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös siellä yhdessä eettisessä ollut vain vaihtoehto valittavissa.

        Okei hyvä! 😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minun mielestä pystynyt laittamaan kun yhden oikean

        Mahtava juttu! Nyt tämä sosialistihallitus haluaa kaikki yli kutosen keskiarvon saavuttaneet huippulahjakkaat toivot opiskelemaan. Tulossa on siis melkoinen ammattilaisten joukkio työelämään. Miten lie käy tämän kotimaamme kun näiden ropelipäiden täytyisi saada jotain aikaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös siellä yhdessä eettisessä ollut vain vaihtoehto valittavissa.

        Mitä eettisiä kysymyksiä? Kuka määrittelee eettisesti oikean ja väärän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä eettisiä kysymyksiä? Kuka määrittelee eettisesti oikean ja väärän?

        Kysymyksissä kysyttiin vain, että mikä seuraavista lausesista sisältää jonkin eettisen näkökulman. Kukaan ei määritellyt mitään arvoja toisen puolesta, jos sitä pelästyit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtava juttu! Nyt tämä sosialistihallitus haluaa kaikki yli kutosen keskiarvon saavuttaneet huippulahjakkaat toivot opiskelemaan. Tulossa on siis melkoinen ammattilaisten joukkio työelämään. Miten lie käy tämän kotimaamme kun näiden ropelipäiden täytyisi saada jotain aikaan?

        Munkin lapsoset oli alle 7 keskiarvolla , yksi kävi lukion, yksi lukiota 2 vuotta, yksi amiksen.

        kaikki on tienannu helpoissa hommissa mukávasti, pari on päässyt paikallislehteen kunnan kärkitienaajana.

        yksi ei osannut enkkua lainkaan, meni ruotsalais-norjalaiseen yritykseen, jossa työkieli englanti, nyt muutaman vuoden jälkeen luulisi englantilaiseksi.

        Lukekaa, kaikki opiskelu kannattaa , älkää pitälö välivuotta. mutta vaihto-oppilaana kannatta käydä, vaikka ruotsissa


      • Anonyymi

        Tämmöisenä 50senä kirvesmiehenä tein matikan ja fysiikan huvikseni. helppoja päässälaskuja kaikki. Tiesinkin jo aiemmin miten AMK opetuksen taso on lopahtanut, mutta kyllä edelleen surku jatkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtava juttu! Nyt tämä sosialistihallitus haluaa kaikki yli kutosen keskiarvon saavuttaneet huippulahjakkaat toivot opiskelemaan. Tulossa on siis melkoinen ammattilaisten joukkio työelämään. Miten lie käy tämän kotimaamme kun näiden ropelipäiden täytyisi saada jotain aikaan?

        Upeaa kaikki te, jotka olette hakeneet. Ikävää, että korona muutti sisäänvalintoja. Jos et pääse nyt sisään, niin kannattaa alkaa tekemään itseä kiinnostavan alan opintoja avoimessa amkssa, koska sitä väylää kautta voi päästä myös opiskelemaan ja kuka tahansa voi tehdä avoimen amkn opintoja. Ne ei paljoa maksa ja suoritetut opinnot luetaan hyväksi, kun pääsee sisään. Tsemppiä kaikille!

        Ja sinulle, tämän kommentin kirjoittaneelle. Parempi vaihtoehto kuin hakea opiskelemaan olisi mikä? Jäädä työttömänä lojumaan kotiin? Kuluttaa yhteiskunnan antamia etuja kotikulman kaljakuppilassa? Sinä tässä varsinainen ropelipää olet. Onhan meillä tällä hetkellä presidenttikin, jonka keskiarvo oli 6,5. Itse kannatan enemmän vasempaa siipeä, mutta siitä huolimatta olen ihan tyytyväinen tuohon yli kutosen keskiarvon saavuttaneeseen oikeistolaiseen presidenttiin. Moni teoreettisesti vahva, on juuri teoreettinen - ei sosiaalinen tai uskalla koskaan alkaa innovatiiviseksi, kun on niin siihen teoriaan kiinnittynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämmöisenä 50senä kirvesmiehenä tein matikan ja fysiikan huvikseni. helppoja päässälaskuja kaikki. Tiesinkin jo aiemmin miten AMK opetuksen taso on lopahtanut, mutta kyllä edelleen surku jatkuu.

        Ja mitä tekemistä tällä on opetuksen tason kanssa? Onko 50llä kirvesmiehellä titoa MIKSI niitä laskuja siellä on? Siihen voi olla ihan muitakin syitä kuin laskea.


    • Anonyymi

      Tuntuu että meni kohtuu mukavasti, paitsi matikassa piti pari heittää randomilla.
      Mitkä vastaukset tuli sinne missä oli kolmioissa lukuja, ne yhtälöt sekä viimeinen tehtävä jossa piti tikkaita jatkaa jonkun verran. Tiedättekö noiden vastauksia.

      • Anonyymi

        Tikkaita? Minulla ei edes ollut tuollaista tehtävää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tikkaita? Minulla ei edes ollut tuollaista tehtävää

        Mat luonnontieteelisissä oli nuo, tosin voi olla muutenki eri tehtävät jaossa.


      • Anonyymi

        Kolmiotehtävässä oikea vastaus oli "ei mikään näistä" ja tikkaita piti jatkaa 89cm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmiotehtävässä oikea vastaus oli "ei mikään näistä" ja tikkaita piti jatkaa 89cm

        Ok, tais ainakin se kolmio-tehtävä mennä oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmiotehtävässä oikea vastaus oli "ei mikään näistä" ja tikkaita piti jatkaa 89cm

        Kyllä siihen kolmioon ihan numero löytyi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siihen kolmioon ihan numero löytyi...

        Samaa mieltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä

        Löytyi ihan looginen numero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä

        Samaa mieltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä

        Mietin samaa, että mun mielestä löytyi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä

        Alapuoli plussattiin ja yläpuoli miinustettiin summasta saatiin keskelle luku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alapuoli plussattiin ja yläpuoli miinustettiin summasta saatiin keskelle luku.

        Olin jotenkin ihan lukossa siinä tehtävässä ja en saanut mitään lukua aikaiseksi. Jotenkin vaan jäädyin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin jotenkin ihan lukossa siinä tehtävässä ja en saanut mitään lukua aikaiseksi. Jotenkin vaan jäädyin..

        Vastaus oli siis ei mikään näistä. Viimeseen kolmioon ei löytynyt vastausta vaihtoehdoista kun teki sen samalla kaavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin jotenkin ihan lukossa siinä tehtävässä ja en saanut mitään lukua aikaiseksi. Jotenkin vaan jäädyin..

        Sama juttu, oikein ärsytti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaus oli siis ei mikään näistä. Viimeseen kolmioon ei löytynyt vastausta vaihtoehdoista kun teki sen samalla kaavalla.

        No sitten hyvä vaikka jäädyin niin valitsin kohdan ettei mikään näistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä

        Kolmioon, jos nyt oli sama osio niin löysin loogisen vastauksen.Mutta muuten aika loppui kesken joka osiossa. Varsinkin se englanti! OMG. mun mielestä oli todella vaikea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin jotenkin ihan lukossa siinä tehtävässä ja en saanut mitään lukua aikaiseksi. Jotenkin vaan jäädyin..

        Joo mullakin meni tää pieleen. Ihan lukossa ja koitin miettiä miten päin sitä kolmiota lähtee hahmottamaan, mut ei onnannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mullakin meni tää pieleen. Ihan lukossa ja koitin miettiä miten päin sitä kolmiota lähtee hahmottamaan, mut ei onnannut.

        Mä lähdin laskemaan kolmiosta miinustaen niin että vasemmasta sivusta lähtien miinustit ylhäällä olevan luvun ja siitä vielä oikealla olevan luvun niin sait keskelle tulevan luvun. Vika kolmio oli muistaakseni vasemmasta lähtien 8, 3, 1 eli 8 miinustit 3 ja siitä sitten vielä miinus 1 niin keskelle tuli numero 4.
        Oliko muilla tälläinen päättely?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä lähdin laskemaan kolmiosta miinustaen niin että vasemmasta sivusta lähtien miinustit ylhäällä olevan luvun ja siitä vielä oikealla olevan luvun niin sait keskelle tulevan luvun. Vika kolmio oli muistaakseni vasemmasta lähtien 8, 3, 1 eli 8 miinustit 3 ja siitä sitten vielä miinus 1 niin keskelle tuli numero 4.
        Oliko muilla tälläinen päättely?

        Ei, alapuolet plussattiin ja summasta miinustettiin yläpuoli. Tällä kaavalla saatiin keskellä numero jokaisessa kolmiossa. Viimeiseen se ei toiminut. ”EI MIKÄÄN NÄISTÄ”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, alapuolet plussattiin ja summasta miinustettiin yläpuoli. Tällä kaavalla saatiin keskellä numero jokaisessa kolmiossa. Viimeiseen se ei toiminut. ”EI MIKÄÄN NÄISTÄ”

        No ainakin sillä kaavalla että alkunumerosta miinusti seuraavat, tuli kaikkiin keskelle se numero mikä muissa kolmioissa oli.
        Aika varma oon että vastaus ei ollut "ei mikään näistä" mutta odotellaan vastauksia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä

        Juu,löytyi ihan numero


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmiotehtävässä oikea vastaus oli "ei mikään näistä" ja tikkaita piti jatkaa 89cm

        eikös se kolmio numero ollu 9 joka ei ollu siinä listalla. ja se tikas kolmio tosiaan oli hieman alle metrin eli varmaan just tuo 89cm, itelle tais olla suomenkieli vaikein ja englanti helpoin vaikka ne molemmat oli suunnilleen samoja tehtäviä eri teksteillä, maanantaina vissiin tietää onko jatkossa DI kokeessa mikä oli jo aiemmin se etäkoe


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmiotehtävässä oikea vastaus oli "ei mikään näistä" ja tikkaita piti jatkaa 89cm

        Kolmiotehtävässä vastaus oli 4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmiotehtävässä vastaus oli 4

        Kolmiotehtävässä oikea vastaus tuli kun ylimmäisestä numerosta miinusti alakulmien numeroiden summan. Näin tuli joka kolmiossa oikea luku keskelle.

        Mä oon melkein viiskymppinen nainen ja sain kaikki matikan ja mat.fyssan tehtävät tehtyä niin että jäi vielä aikaakin. Tosin olen kyllä opiskellut matikkaa yliopistossakin, vaikka siitä hitosti aikaa.

        Se englanti olikin sitten aivan kaamea, jos tulee englannista nolla tai miinuspisteitä en ihmettele, ja minä oikeasti luulin osaavani ihan kohtuu hyvin, sen verran ulkomailla viettänyt aikaa.

        Jäi aika kesken sen enkun lisäksi ainakin yhdessä tai kahdessa muussakin osiossa, ihan vaan koska aloitti liian hitaasti helpohkotkin tehtävät.


    • Anonyymi

      Englanti oli vaikea, liian vähän aikaa vastata. Eettinen osio oli minusta taas helpoin, jos nyt ymmärsin eettisen näkökulman oikein. Sen merkitystähän ei selitetty, mikä olisi minusta ollut relevanttia.

    • Anonyymi

      Tuleeko muuten oikeita vastauksia missään vaiheessa mihinkään? Tai tietoa siitä mitä pisteitä on saanut?

      • Anonyymi

        Tiedot pisteistä tulee sinne Opintopolku sivulle (jossain vaiheessa) ja taitaa olla 15.6. viikolla pitäisi tulla kutsua kakkosvaiheseen. Toivottavasti pääsee jatkoon.
        Tietääkseni vastaukset voi mennä katsomaan ammattikorkeakouluun ja ainakin omalla koulullani ne tehtävät sekä vastaukset on nähtävillä vain parin viikon ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedot pisteistä tulee sinne Opintopolku sivulle (jossain vaiheessa) ja taitaa olla 15.6. viikolla pitäisi tulla kutsua kakkosvaiheseen. Toivottavasti pääsee jatkoon.
        Tietääkseni vastaukset voi mennä katsomaan ammattikorkeakouluun ja ainakin omalla koulullani ne tehtävät sekä vastaukset on nähtävillä vain parin viikon ajan.

        Ja vielä pitää mainita että mielenkiintoista on se minkälainen pisteraja on laitettu karsiutuville. Uskon ja toivon että itse pääsen toiseen vaiheeseen, sillä jos en pääse niin tietää taas odottelua seuraavaan hakuun ellei saa töitä mistään. Tsemppiä myös teille kaikille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedot pisteistä tulee sinne Opintopolku sivulle (jossain vaiheessa) ja taitaa olla 15.6. viikolla pitäisi tulla kutsua kakkosvaiheseen. Toivottavasti pääsee jatkoon.
        Tietääkseni vastaukset voi mennä katsomaan ammattikorkeakouluun ja ainakin omalla koulullani ne tehtävät sekä vastaukset on nähtävillä vain parin viikon ajan.

        Ok, kiitos :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä pitää mainita että mielenkiintoista on se minkälainen pisteraja on laitettu karsiutuville. Uskon ja toivon että itse pääsen toiseen vaiheeseen, sillä jos en pääse niin tietää taas odottelua seuraavaan hakuun ellei saa töitä mistään. Tsemppiä myös teille kaikille!

        Tsemppiä ja onnea sinulle myös!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedot pisteistä tulee sinne Opintopolku sivulle (jossain vaiheessa) ja taitaa olla 15.6. viikolla pitäisi tulla kutsua kakkosvaiheseen. Toivottavasti pääsee jatkoon.
        Tietääkseni vastaukset voi mennä katsomaan ammattikorkeakouluun ja ainakin omalla koulullani ne tehtävät sekä vastaukset on nähtävillä vain parin viikon ajan.

        Mistä luit että tiedot pisteistä tulee opintopolkuun? Oon yrittäny kokoajan ettii jostain et mihin ne tulis mut en löydä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä luit että tiedot pisteistä tulee opintopolkuun? Oon yrittäny kokoajan ettii jostain et mihin ne tulis mut en löydä

        En tiedä muuta kuin että aiempina vuosina on tullu sähköpostia sekä sieltä sivuilta on nähny tulokset. Aika näyttää miten käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä pitää mainita että mielenkiintoista on se minkälainen pisteraja on laitettu karsiutuville. Uskon ja toivon että itse pääsen toiseen vaiheeseen, sillä jos en pääse niin tietää taas odottelua seuraavaan hakuun ellei saa töitä mistään. Tsemppiä myös teille kaikille!

        Pitääkö joka osiosta saada minimi pistemäärä vai voiko joku osio mennä täysin kaikki väärin jos vaan saa muista pistemäärän täyteen? Esim jos englannista ei saa yhtään pistettä mutta muista saa niin voiko sekin riittää jatkoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö joka osiosta saada minimi pistemäärä vai voiko joku osio mennä täysin kaikki väärin jos vaan saa muista pistemäärän täyteen? Esim jos englannista ei saa yhtään pistettä mutta muista saa niin voiko sekin riittää jatkoon?

        Musta kaikista pakko saada minimipisteet eli osioissa ehkä omat minimit luokkaa 1-2pistettä ja yhteensä se 4-5 pistettä koko kokeesta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Musta kaikista pakko saada minimipisteet eli osioissa ehkä omat minimit luokkaa 1-2pistettä ja yhteensä se 4-5 pistettä koko kokeesta

        en usko..kyllä se on kokonaispistemäärä mikä ratkaisee..


      • Anonyymi

        en tiedä koska ja minne tämän kokeen oikeat vastaukset tulee, mutta DI kokeen oikeat vastaukset tuli sinne koe sivulle muistaakseni koetta seuraavana päivänä


    • Anonyymi

      Mitä vastauksia laitoitte sinne matikkaosioon & eettiseen?

    • Anonyymi

      Älkää hyvät ihmiset kertoko täällä mitään vastauksia tai millainen koe oli, kusette vaan omille nilkoillenne! Koe on vielä monilla tekemättä/aloittamatta!

      • Anonyymi

        Aivan ja tehtävät eivät varmaankaan ole muutoinkaan samat. Omista tehtävistäni oli kyllä samoja kuin viime vuonna, tais olla mat luonnontieteelliset osiossa lähes kaikki samoja.


    • Anonyymi

      Kiva ku kerrotte vastaukset ku osa eiei oo viä koetta tehny :)

      • Anonyymi

        Kuten jo mainittukin, ne tehtävät ei välttämättä ole kaikilla samoja.


    • Anonyymi

      AMK-pääsykokeet ovat aivan turhia.Samoin Yliopiston.
      Ihmisille pitää antaa tasavertainen mahdollisuus ikään katsomat opintoihin.
      Pääsykokeet vain aiheuttavat,eri puolilla Suomea oppilasvajautta ja tämä taas
      pidentää opiskelijoiden opiskelu-aikoja.Kaikki on kiinni euroista!
      Täyttämällä opiskelupaikat,samalla työllisyys paranee,pääsykokeet vain lisäävät
      työttömyyttä ja mielenterveys tilastot kasvaa.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö


      • Anonyymi

        Reilu mutta kallis ratkaisu olis ottaa kaikki sisään jotka haluaa ja jos ekan vuoden lopussa keskiarvo on alle2.5 tai jos on tullu mistään kursista hylkyjä niin sit koulusta ulos ja 2v jäähy ja sen jälkeen voi yrittää taas uudelleen ekaa vuotta jospa nyt sais sen 2.5 keskiarvon.


    • Anonyymi

      Voi helvetti, kuulemma saa miinus pisteitä jos jättää tyhjäksi eikä valinnut sitä jätän vastaamatta vaihtoehtoa. Ite jätin ne kokonaan tyhjäksi :( En ainakaan huomannut että tästä oli ilmoitettu missään? Että pitää valita se vaihtoehto eikä vain jättää...

      • Anonyymi

        Sama juttu mulla! Tosin onkohan tämä tieto totta? Lukeeko jossain tai onko tarkastettu jostakin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu mulla! Tosin onkohan tämä tieto totta? Lukeeko jossain tai onko tarkastettu jostakin?

        Tehtävänannossa luki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehtävänannossa luki

        Mulla meni kyllä täysin ohi, että olisi lukenut näin.


      • Anonyymi

        ei kun se on siksi että voi perua vastauksen jos muuttaakin mielensä ja jättää vastaamatta. Kyse on sivuston koodista kun mitää ei ole valittu, mutta jos valitsee niin se jää siihen eikä palluraa saa pois.


      • Anonyymi

        Siis mulla ainakin luki jokaisen osion alkuohjeissa pisteytykset, joissa ihan selvästi sanottiin paljonko saa oikeasta vastauksesta pisteitä, kuinka paljon väärästä ja kuinka paljon jos valitsee sen kohdan missä jättää vastaamatta. Että jos neljän osion ohjeetbon jäänyt lukematta, vika on ihan itsessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehtävänannossa luki

        Ei kyllä lukenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyllä lukenut.

        Siis sitä ei lukenut että vastaamatta jättäminen = väärä vastaus. Tai että "valitse joka tapauksessa joku vaihtoehdoista, valitsematta jättäminen = väärä vastaus".

        Tällainen olisi selkeä ohjeistus, mitä siinä ei siis siis ollut. Muu on rivien välistä arvailua. Ellei joku linkkaa virallista kommenttia/vastausta asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mulla ainakin luki jokaisen osion alkuohjeissa pisteytykset, joissa ihan selvästi sanottiin paljonko saa oikeasta vastauksesta pisteitä, kuinka paljon väärästä ja kuinka paljon jos valitsee sen kohdan missä jättää vastaamatta. Että jos neljän osion ohjeetbon jäänyt lukematta, vika on ihan itsessä.

        Mulla luki selkeästi joka tehtävä osion ohjeissa, ja muutenkin tuo itsessään on luetun ymmärtämis tai laiskuutta/tarkkaavaisuutta mittaava kokeen osa. Voisin kuvitella että ensihoitajan kuten insinöörinkin olisi ihan hyvä osata lukea ja vielä ymmärtää mitä on lukenut, muuten kantsii harkita poliisi koulua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyllä lukenut.

        Kokeet on ilmeisesti sitten olleet jonkin verran erilaiset. Itse haen opiskelemaan psykologiaan ja minun piti tehdä kaikki osiot. Jokaisessa tehtävän annossa kerrottiin montako saa oikeasta vastauksesta ja montako väärästä sekä jos ruksaa vaihtoehdon "en vastaa" tai miten se oli, niin tulee 0 pistettä. Jos ei vastaa mitenkään eli ei ruksaa mitään, olisiko se väärä vastaus?

        Minulle helpointa oli matematiikka ja etiikka. Vaikempia olivat englanti ja matemaattisluonnontieteellinen osio, josta varmasti puolet meni pieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyllä lukenut.

        Ei lukenut ei, luki vaan, että väärästä vastauksesta tulee miinusta. Ei sanottu, että vastaamatta jättäminen tulkitaan vääräksi vastaukseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sitä ei lukenut että vastaamatta jättäminen = väärä vastaus. Tai että "valitse joka tapauksessa joku vaihtoehdoista, valitsematta jättäminen = väärä vastaus".

        Tällainen olisi selkeä ohjeistus, mitä siinä ei siis siis ollut. Muu on rivien välistä arvailua. Ellei joku linkkaa virallista kommenttia/vastausta asiaan.

        Just näin!


    • Anonyymi

      Hissaan hain mutta ei sanaakaan siitä aiheesta. Hakiko joku jkl hissaan

    • Anonyymi

      Todella vaikea koe omasta mielestä. Enkun teksti oli aivan hepreaa, eikä aika riittänyt lukemaan niitä tekstejä kunnolla. Jotain vastasin jokaiseen, mutta jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt vastata joihinkin osioihin se "Jätän vastaamatta" ettei pisteet tipu väärien vastauksien takia.
      Eettinen osio meni mielestäni ihan hyvin, joko kaikki meni oikein tai sitten jokainen väärin, vaikea sanoa. Tuntui ainakin helpolta, mutta saa nähdä.
      Matikka oli pääosin helppo, muutamaan tuli arvattua toki vastaus.

      Mitäs muuta? No, ainakin jäi paska maku suuhun, aika ei riittänyt siihen, että olisi voinut kunnolla lukea ja vastata rauhallisesti. Tänä vuonna opiskelupaikkaa ei luultavasti tällä suorituksella tule, mutta ehkä sitten ensi vuonna.

      • Anonyymi

        Enkun eka tehtävä oli todella vaikea. En ymmärtänyt tekstistä yhtään mitään.
        Matikkaa en ehtinyt kokonaan tekemään, vaikkei tehtävät olleet mitään hirveän vaikeita. Ihan maalaisjärjellä pääteltävissä. Mutta olin näköjään liian hidas. Muita osuuksia ehdin jopa tarkastamaan.
        Inhottaa kun näissä pääsykokeissa korostuu aina nopeus, vaikka haettaisiin ihmisiä aloille (esim. terveys), joissa huolellisuus olisi miljoona kertaa tärkeämpää kuin hosuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enkun eka tehtävä oli todella vaikea. En ymmärtänyt tekstistä yhtään mitään.
        Matikkaa en ehtinyt kokonaan tekemään, vaikkei tehtävät olleet mitään hirveän vaikeita. Ihan maalaisjärjellä pääteltävissä. Mutta olin näköjään liian hidas. Muita osuuksia ehdin jopa tarkastamaan.
        Inhottaa kun näissä pääsykokeissa korostuu aina nopeus, vaikka haettaisiin ihmisiä aloille (esim. terveys), joissa huolellisuus olisi miljoona kertaa tärkeämpää kuin hosuminen.

        Samaa mieltä. Aikaa vastaan piti taistella ja englannissa oli kyllä tuohon aikaan nähden aivan liian paljon tehtäviä ja tekstit pitkiä.. Ei kyllä ehtinyt rauhassa edes lukemaan saatika sisäistämään.. Harmittaa kun tällä tavalla opiskelijat valitaan, vaikka motivaatiota kouluun olisi😥


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Aikaa vastaan piti taistella ja englannissa oli kyllä tuohon aikaan nähden aivan liian paljon tehtäviä ja tekstit pitkiä.. Ei kyllä ehtinyt rauhassa edes lukemaan saatika sisäistämään.. Harmittaa kun tällä tavalla opiskelijat valitaan, vaikka motivaatiota kouluun olisi😥

        Oon ihan samoilla linjoilla teidän kanssa. Oon englannissa ihan hyvä mutta tää oli kyllä niin vaikea ettei mitään rajaa. Mulla se oli ainoa osio jossa aika loppui kesken, olisin tarvinnut varmaan lähemmäs tunnin sen tekoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enkun eka tehtävä oli todella vaikea. En ymmärtänyt tekstistä yhtään mitään.
        Matikkaa en ehtinyt kokonaan tekemään, vaikkei tehtävät olleet mitään hirveän vaikeita. Ihan maalaisjärjellä pääteltävissä. Mutta olin näköjään liian hidas. Muita osuuksia ehdin jopa tarkastamaan.
        Inhottaa kun näissä pääsykokeissa korostuu aina nopeus, vaikka haettaisiin ihmisiä aloille (esim. terveys), joissa huolellisuus olisi miljoona kertaa tärkeämpää kuin hosuminen.

        Luulen, että tässä kokeessa korostui nopeus, koska liian pitkä aika olisi antanut paremmin aikaa lunttaamiselle. Nyt kaikki piti tulla omasta päästä. Varmaan vain ani harva ehti tekemään kaikki tehtävät. Nyt on kyse enemmänkin siitä, kuka ehti tekemään tarpeeksi ja oikein. Pidän peukkuja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Aikaa vastaan piti taistella ja englannissa oli kyllä tuohon aikaan nähden aivan liian paljon tehtäviä ja tekstit pitkiä.. Ei kyllä ehtinyt rauhassa edes lukemaan saatika sisäistämään.. Harmittaa kun tällä tavalla opiskelijat valitaan, vaikka motivaatiota kouluun olisi😥

        Englannin minimipistemäärä on 1p. Osio oli haastava varmaan ihan kaikille. Ei opiskelemaan pääsy varmaankaan siihen kaadu, jos muut osiot menee hyvin. Pidän peukkuja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen, että tässä kokeessa korostui nopeus, koska liian pitkä aika olisi antanut paremmin aikaa lunttaamiselle. Nyt kaikki piti tulla omasta päästä. Varmaan vain ani harva ehti tekemään kaikki tehtävät. Nyt on kyse enemmänkin siitä, kuka ehti tekemään tarpeeksi ja oikein. Pidän peukkuja!

        Mä luulen kans näin. Vaikka olisi luvankin kanssa saanut käyttää nettiä niin ei siitä isoa hyötyä olisi ollut, aikaa oli niin vähän. Enemmän ja pidemmälle pääsi kun oikeasti tiesi itse, mitä teki, miten lähteä ratkaisemaan tehtäviä.


    • Anonyymi

      Liian lyhyet vastausajat, jotta olisi ehtinyt sisäistää englannin- tai edes suomenkielistä tekstiä saatika ymmärtää lukemaansa. Päätöksenteossa en ainakaan tajunnut sitä lelu/leikkiminen juttua. Opetuskielen suomi artikkeli oli ihan hepreaa ja englanninkielen tummennetut sanat jotkut täysin tuntemattomia. Matikassa olen onneton, mutta yhtälötehtävässä mikään vastausvaihtoehto ei ollut mielestäni oikea. Olen tyhmä ja en tiedä mitä tarkoittaa eettinen näkemys, joten en uskaltanut vastata mitään. Saa selittää, sillä edes googlettamalla en löytänyt vastausta. Muutenkin koe järjestetty tosi huonosti, mistään en löytänyt mainintaa siitä saako apuvälineitä, kuten laskinta käyttää. Toki erikoisjärjestelyt ollut varmasti haastava toteuttaa. Onko se nyt niin, että jos ei valinnut ettei halua vastata, vaan jätti koko tehtävän tyhjäksi, niin tulee miinuspisteitä? Tästäkään en huomannut missään mainintaa. En viitsinyt tuhlata aikaa laittamalla täppää, jos olisinkin halunnut palata kysymykseen vielä myöhemmin.

      t. Yhteiskunnan toivo

      • Anonyymi

        Ammattikorkeakouluun.fi sivuilla lukee, että järjestelmän funktiolaskin käytössä vain luonnontiede matemaattis osiossa, jolloin toisessa matikan osiossa laskinta ei käytetä


      • Anonyymi

        No nyt on Yhteiskunnan toivolla ainakin nimimerkki paikallaan :D
        Jos ei ymmärrä, että kotona tehdyssä kokeessa ei kukaan ole valvomassa laskimen käyttöä, saati että ei tiedä mitä tarkoittaa "eettinen näkemys", niin kyllähän se pistää miettimään, että kuinka olet korkeakouluun edes päätynyt hakemaan.
        Tähän kun vielä lisätään muut kokeessa kohtaamasi ongelmat, niin eikö itselläsi tullut mieleen, että ehkäpä jokin muu opinahjo olisi sinulle sopivampi?
        Enkä siis sano tätä pahalla, vaan tarkoitan sitä, että pääsykokeen tarkoitus on mitata opiskeluvalmiuksia ja kuvaamasi perusteella niitä valmiuksia ei juurikaan ole. Mikä taas kertoo siitä, että opinnoista selviäminen todennäköisesti olisi liian haasteellista.

        Tuskin ne kysymykset nyt aivan puskistakaan voi tulla, kun aimpiin pääsykoketehtäviinkin on voinut tutustua etukäteen.


      • Anonyymi

        Apua, sulla ei ilmeisesti koe mennyt ihan putkeen...:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt on Yhteiskunnan toivolla ainakin nimimerkki paikallaan :D
        Jos ei ymmärrä, että kotona tehdyssä kokeessa ei kukaan ole valvomassa laskimen käyttöä, saati että ei tiedä mitä tarkoittaa "eettinen näkemys", niin kyllähän se pistää miettimään, että kuinka olet korkeakouluun edes päätynyt hakemaan.
        Tähän kun vielä lisätään muut kokeessa kohtaamasi ongelmat, niin eikö itselläsi tullut mieleen, että ehkäpä jokin muu opinahjo olisi sinulle sopivampi?
        Enkä siis sano tätä pahalla, vaan tarkoitan sitä, että pääsykokeen tarkoitus on mitata opiskeluvalmiuksia ja kuvaamasi perusteella niitä valmiuksia ei juurikaan ole. Mikä taas kertoo siitä, että opinnoista selviäminen todennäköisesti olisi liian haasteellista.

        Tuskin ne kysymykset nyt aivan puskistakaan voi tulla, kun aimpiin pääsykoketehtäviinkin on voinut tutustua etukäteen.

        Yhteiskunnan toivo = tuleva Poliisi ja luultavasti paljon parempi ku tulevat vanhemmat kolleegansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt on Yhteiskunnan toivolla ainakin nimimerkki paikallaan :D
        Jos ei ymmärrä, että kotona tehdyssä kokeessa ei kukaan ole valvomassa laskimen käyttöä, saati että ei tiedä mitä tarkoittaa "eettinen näkemys", niin kyllähän se pistää miettimään, että kuinka olet korkeakouluun edes päätynyt hakemaan.
        Tähän kun vielä lisätään muut kokeessa kohtaamasi ongelmat, niin eikö itselläsi tullut mieleen, että ehkäpä jokin muu opinahjo olisi sinulle sopivampi?
        Enkä siis sano tätä pahalla, vaan tarkoitan sitä, että pääsykokeen tarkoitus on mitata opiskeluvalmiuksia ja kuvaamasi perusteella niitä valmiuksia ei juurikaan ole. Mikä taas kertoo siitä, että opinnoista selviäminen todennäköisesti olisi liian haasteellista.

        Tuskin ne kysymykset nyt aivan puskistakaan voi tulla, kun aimpiin pääsykoketehtäviinkin on voinut tutustua etukäteen.

        Ole aina luullu amk valintakoessa he nauhoittivat meitä, esim tyyli katso meijän läppärin kameran avullla, mitä te luulette voiko he tehdä niin ilman kertomatta.


    • Anonyymi

      Missään ei ollut mainintaa esim. laskimen käytön, kirjojen, googlen yms apuvälineiden käytön kieltämisestä. Näinollen oletan niiden olleen sallittua. Ainoa asia johon vaadittiin sitoutumaan oli se, että hakija sitoutuu tekemään kokeen yksin.
      Varmasti tämä aiheuttaa epäselvyyttä ja keskustelua.

      • Anonyymi

        Miksi saisi käyttää googlea tai kirjoja? Ei se olisi sallittua, jos koe olisi järjestetty koululla. Maalaisjärjen käyttö on sallittua mutta toki nyky suomalaiset ovat niin uusavuttomia, että kaikki pitää erikseen kieltää tai sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi saisi käyttää googlea tai kirjoja? Ei se olisi sallittua, jos koe olisi järjestetty koululla. Maalaisjärjen käyttö on sallittua mutta toki nyky suomalaiset ovat niin uusavuttomia, että kaikki pitää erikseen kieltää tai sanoa.

        Jos on mahdollista huijata, niin tietysti huijataan. Luuletko, että rehellisellä pelillä enää nykyään pärjää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on mahdollista huijata, niin tietysti huijataan. Luuletko, että rehellisellä pelillä enää nykyään pärjää?

        Mitä hyödyttää vilppi ekassa osiossa kun se ei takaa kouluun pääsyä? Vaikka pääsisi eteenpäin on vielä toinen vaihe koulussa paikan päällä (ei mahdollista huijata) ja siihen sitten luultavasti kusahtaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hyödyttää vilppi ekassa osiossa kun se ei takaa kouluun pääsyä? Vaikka pääsisi eteenpäin on vielä toinen vaihe koulussa paikan päällä (ei mahdollista huijata) ja siihen sitten luultavasti kusahtaa

        Niinpä. Jos eka osio menee loistavasti ja toka osio täysin penkin alle, kyllä se herättää epäilyksen vilpistä. Molemmista kokeista pitäisi saada suurinpiirtein samanlainen tulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi saisi käyttää googlea tai kirjoja? Ei se olisi sallittua, jos koe olisi järjestetty koululla. Maalaisjärjen käyttö on sallittua mutta toki nyky suomalaiset ovat niin uusavuttomia, että kaikki pitää erikseen kieltää tai sanoa.

        Googlen käyttöä ei kielletty missään.

        https://www.vauva.fi/keskustelu/3727494/amk-valintakoe-2020?page=8


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi saisi käyttää googlea tai kirjoja? Ei se olisi sallittua, jos koe olisi järjestetty koululla. Maalaisjärjen käyttö on sallittua mutta toki nyky suomalaiset ovat niin uusavuttomia, että kaikki pitää erikseen kieltää tai sanoa.

        Moraalisesti ajateltuna jos on reiluuden ja sen semmosen kannattaja ei varmaan olisi saannut googlata mutta asia on puhtaasti laillinen, tarkemmin vielä sopimus oikeudellinen ja kun ei ole sanottu ennen vahvaa tunnistamista että ei saa googlata niin mitään sen kieltävää sopimusta ei ole syntynyt. eli googlaaminen ja kirjat sun muut konstit olivat ihan ok, kunhan ite teki sen kokeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on mahdollista huijata, niin tietysti huijataan. Luuletko, että rehellisellä pelillä enää nykyään pärjää?

        Ihmiskäsitys tuokin!


    • Anonyymi

      Erittäin hankala koe ja englannin osio todellakin liian pitkä aikaan nähden. Kuka tietää millainen on jatkoon pääsevien toinen vaihe? Itse en kyllä kuulu siihen joukkoon.

      • Anonyymi

        Jossain vastaan tulleessa uutisessa sanottiin, että toinen vaihe sisältäisi samanlaisia kysymyksiä kuin ensimmäinen vaihe. 🤔


    • Anonyymi

      Itse tein ihan tyhmiä virheitä kun kiire painoi päälle,esim se paljonko meni koulumatkaan,vastasin 0.6 h vaikka nyt tajusin että se ois ollu 0,8.En usko muutenkaan että saan paljo pisteitä,eettinen osio ja äidin kieli oli helppoja,muut vaikeita.Surullista että sosiaali-terveys terveysalan opiskelijat valitaan tämmöisellä kokeella jolla ei oo mitään tekemistä käytännön työn kanssa eikä kerro yhtään sovitko alalle vai et.

      • Anonyymi

        Mutta eikö kysymys ollut että kuinka paljon kauemmin aikaa meni matkaan? Eikä kuinka paljon yhteensä meni aikaa, jolloin eikä vastaus ollut 0,6? Korjatkaa jos olen väärässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eikö kysymys ollut että kuinka paljon kauemmin aikaa meni matkaan? Eikä kuinka paljon yhteensä meni aikaa, jolloin eikä vastaus ollut 0,6? Korjatkaa jos olen väärässä

        Niin oli kauanko meni enemmän aikaa,mutta oliko vastaus sitten 0,6 vai 0,8?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin oli kauanko meni enemmän aikaa,mutta oliko vastaus sitten 0,6 vai 0,8?

        0,6


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        0,6

        Mikä se kysymyksen sanamuoto tarkalleen oli? Pitikö vastata tunteina?


    • Anonyymi

      Ja jos aika oli siksi laitettu noin tiukaksi noissa tehtävissä ettei kukaan lunttaa niin eipä tuossa kokeessa paljo ois ollu hyötyä lunttauksesta noissa tehtävissä.

    • Anonyymi

      Mun mielestä aika keskiverto koe, ei mitenkään super vaikee, mutta ei helppokaan. Aikaa oli tosiaan tosi vähän, enkä ehtinyt todellakaan matikkaosiossa ja loogisissa päättelyissä vastaamaan kaikkiin! Veikkaan kyllä, että suurin osa ihmisistä ei todellakaan ole ehtinyt vastata kaikkeen. Muutamia tehtäviä tässä on jo kokeen jälkeen tullut pohdittua ja tajuttua, että on vastannut väärin :( Olisi myös pitänyt osata ottaa rauhallisemmin, tuli vähän panikoitua siinä matikkaosuudessa ja keskittyminen herpaantui. Mutta silti semi luottavaisin mielin. Eettinen osio oli mielestäni todella typerä...Toivoisin siihen jotain parannusta, jotkut vaihtoehdot tosi monitulkintaisia ja jotkut taas naurettavan helppoja.

      • Anonyymi

        Samat fiilikset, ei mahdottoman vaikea mutta kun aika oli melkein kortilla niin olis voinu vähän tarkemmin tehdä. Joissain alueilla oli enemmän aikaa ja jossain meni ihan viime minuutille. Periaatteessa uskon että meni mukavasti mutta pari matikan tehtävää on todennäköisesti väärin mutta en nyt murehdi tai mieti niitä enää sen enempiä. Nyt jännitän ja odotan että pääsenkö jatkoon, toivottavasti. Tsempit muillekin siellä jotka pääsykokeen teitte.


    • Anonyymi

      Ja mulla muuten oli ongelmia kirjautumisessa! Piti käyttää sitä "en pysty tunnistautumaan"- vaihtoehtoa, aiheutti kyllä kunnon kuumotuksen!

      • Anonyymi

        Sama täällä. Yritin pankin kautta useamman kerran. Sitten luovuttaessa ehdin jo miettiä kaikkia eri vaihtoehtoja: pitääkö ottaa johonkin yhteys, luovutanko tässä vaiheessa, ja panikoinko nyt vai otanko rauhallisesti, vaikka koko tulevaisuuteni tuhoutuisi jo tunnistautumiseen. Tähänkö se kaatui?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä. Yritin pankin kautta useamman kerran. Sitten luovuttaessa ehdin jo miettiä kaikkia eri vaihtoehtoja: pitääkö ottaa johonkin yhteys, luovutanko tässä vaiheessa, ja panikoinko nyt vai otanko rauhallisesti, vaikka koko tulevaisuuteni tuhoutuisi jo tunnistautumiseen. Tähänkö se kaatui?

        Mulla oli myös ongelmia tunnistautumisessa. Meinasin jo luovuttaa, mutta yhtäkkiä sivu avautui..menetin siinä kyllä vastausaikaa


    • Anonyymi

      Omasta mielestä englanti ja matikka oli vaikea. Jätin muutama kohdan vastaamatta ja taitaa mennä ensvuodelle uudelleen hauksi

    • Anonyymi

      Vähän kuulostaa siltä, että kaikilla on kussut tää koe... Ois kiva kuulla niiltä, joiden mielestä koe oli sopiva tai jopa helppo, että miten te harjoittelitte?

      Ite yritin harjotella mahollisimman paljon , mut virhe tais tulla siinä ku eniten harjottelin just matikkaa, ku se on itelle se hankalin. En ois kyl ikinä uskonu et enkun osuus olis niin vaikee, ajattelin, et kun on hyvä enkun taito niin eiköhän siinä pärjää. No, ei pärjännyt sit ollenkaan :D

      Päättelytehtävät oli mun mielestä kivoja, kun niissä pääs oikeesti miettimään. Saa nähä, miten ne meni.

      • Anonyymi

        Mulla vähän samat fiilikset. Petrasin matikkaa ja se menikin superhyvin, samoin päättelytehtävät. Ne tein ekaksi ja ajattelinkin jo, että vitsi mähän pääsen sisään! Sit tuli suomen kieli, meni vähän njaa... ja sen jälkeen se enkku, voi saatana. :D Oon vielä noissa aineissa ollut aina koulussa 9-10 oppilas. En ymmärtänyt enkusta mitään ja ajan kanssa panikoin. Kusin luultavasti kaikki mahikseni tohon enkkuun kun vastasin vaan ehkä 3-4 kysymykseen ja niihinkin aivan lonkalta. Uuups


      • Anonyymi

        Moi,

        mun mielestä koe oli haastavuudeltaan suhteellisen helppo viime vuoden syksyn pääsykokeeseen verraten. Tämän kevään kokeessa englannin kielen osuus oli naurettavan vaikea, ajallisesti. Omassa valintakokeessani (joka siis jokaisella on ollut eri koe, huomioikaa tämä), tekstiä oli mielestäni todella paljon aikaan verrattuna... Omituista, että äidinkielen osuus oli selkeästi lyhyempi ja aikaa silti annettu enemmän.

        Matematiikan osuus oli perusmatematiikka: mielestäni ei tarvinnut olla kovin lahjakas saadakseen nämä oikein. Toki, ajankäyttö tässäkin oli varmasti monelle avainasemassa.

        Eettinen osuus oli myös selkeä. Kysymyksiin oli vain yksi oikea vastaus, joka ei ainakaan itselleni tuottanut ongelmia: joko väittämä sisälsi eettisen näkökulman tai ei.

        Äidinkielessä teksti oli jokseenkin hiukan puuduttavaa luettavaa, mutta koska aikaa oltiin annettu 20 minuuttia, kerkesi vastaukset vielä tarkistamaan ja etsimään tekstistä. Ei mielestäni vaikea edes hitaammin tekstiä lukevalle.

        Kokeesta jäi itselleni ainakin hyvät fiilikset! Mitä nyt enkku vähän harmittaa, etten kerennyt kaikkiin vastaamaan, mutta muutoin pidin kokeesta ja sen tyylistä. Tarkoitus on ilmeisesti mitata "oppivalmiuksia" ammattikorkeakouluun ja karsia ns. "jyvät akanoista". Mikäli tämä koe tuotti jollekkin ongelmia, voin sanoa, että opiskelu AMK:ssa on paljon vaikeampaa, ainakin insinöörialoilla, j ohon tämä koe ei ollut mielestäni lainkaan sopiva.


      • Anonyymi

        Kokeeseen en harjoitellut mitenkään. Tosin, mulla on muutama vuosi insinööriopintoja alla. Kokeen sisältö kuitenkin vaihtelee koekohtaisesti, joten en usko, että tällaiseen kokeeseen voisikaan harjoitella mitään muuta kuin perusmatematiikkaa.

        Toivottavasti kaikki, jotka hakivat pääsevät kakkosvaiheeseen ja pääsevät haluamaansa koulutukseen! :) Ja ne jotka eivät pääse, niin harkitkaa myös avoimen AMK:n tarjoamia polkuopintoja! Niistä olen kuullut paljon hyvää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla vähän samat fiilikset. Petrasin matikkaa ja se menikin superhyvin, samoin päättelytehtävät. Ne tein ekaksi ja ajattelinkin jo, että vitsi mähän pääsen sisään! Sit tuli suomen kieli, meni vähän njaa... ja sen jälkeen se enkku, voi saatana. :D Oon vielä noissa aineissa ollut aina koulussa 9-10 oppilas. En ymmärtänyt enkusta mitään ja ajan kanssa panikoin. Kusin luultavasti kaikki mahikseni tohon enkkuun kun vastasin vaan ehkä 3-4 kysymykseen ja niihinkin aivan lonkalta. Uuups

        Kun minimipistemäärä enkusta on 1p (riippuen pyöristetäänkö pistemäärä, niin ehkä jopa 0,5p), niin tehtävän kuuluukin olla haastava, jotta pelkällä hyvällä englannin taidolla ei pääse johonkin ei niin suositun amk:n toisen vaiheen kokeeseen ohi niiden, joilla muut aineet ovat vahvempia. Tämä kun ei ollut yliopiston englannin kielen pääsykoe. Peukkuja!


      • Anonyymi

        Se enkun teksti oli ihan perus tutkimus raportin esittely tekstiä josta oli karsittu kaikki vaikeat alakohtaiset termit pois, eli jos se tuntui hankalle niin kantsii lukasta pari oikeaa tutkimus raporttia jostakin itselle edes vähän tutusta aiheesta niin tuntuu sit ens kerralle ihan helpolle lukea tollasta kun on jo paljo vaikeempaan tottunu, netti on pullollaan mitä erilaisimpia tutkimus papereita, google scholar on hyvä mesta ettiä niitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se enkun teksti oli ihan perus tutkimus raportin esittely tekstiä josta oli karsittu kaikki vaikeat alakohtaiset termit pois, eli jos se tuntui hankalle niin kantsii lukasta pari oikeaa tutkimus raporttia jostakin itselle edes vähän tutusta aiheesta niin tuntuu sit ens kerralle ihan helpolle lukea tollasta kun on jo paljo vaikeempaan tottunu, netti on pullollaan mitä erilaisimpia tutkimus papereita, google scholar on hyvä mesta ettiä niitä

        Mulla on useampi vuosi yliopisto-opintoja takana ja on siinä jokusen englanninkielisen paperinkin ehtinyt lukea. Ja silti tuo oli vaikea. En ole mikään pikalukija, rivit hyppivät hirveästi, skrollaamisen takia oli vaikea saada mistään tolkkua. Mutta hyvä, jos sulle tuntui helpolta. Tule toki kertomaan, paljon sait pisteitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on useampi vuosi yliopisto-opintoja takana ja on siinä jokusen englanninkielisen paperinkin ehtinyt lukea. Ja silti tuo oli vaikea. En ole mikään pikalukija, rivit hyppivät hirveästi, skrollaamisen takia oli vaikea saada mistään tolkkua. Mutta hyvä, jos sulle tuntui helpolta. Tule toki kertomaan, paljon sait pisteitä!

        Yritän muistaa tulla kertomaaan pisteet sit ku ne tulee, mulle toi oli varmaan helppo siksi että olen 1995 vuoden -- 2020 vuoden välissä asunut ja ollut koullusssa/töissä eri englanninkielisissä maissa noin 14vuotta pääsääntösesti ilman suomalaisia kavereita niin sitä enkkua on pakosta joutunu käyttämään paljon. nyt taas kouluun menossa ku tuli sairaus ja sen myötä pakko vaihta alaa.


    • Anonyymi

      Matikka oli sopivan vaikea. Äikkä oli sopivan vaikea, mutta aikaa oli jälkimmäiselle tehtävälle liian vähän. Ja kuka muutenkaan tietää missä järjestyksessä joidenkin lauseiden muka kuuluu olla :D. Se Englanti oli ihan mahoton. Mielestäni olen aina ollut hyvä Englannissa joka työkielenä, mutten tajunnu tästä juuri mitään. Ihan turhaa sanaleikkiä.

      Tää ihmettää tää "jätän vastaamatta." Olisinko saanut enemmän pisteitä jos oisin klikannu kaikkiin ton ja sitten vaan korjauillu mitä osaan? mitäs nyt kun osa tehtävistä jäi kokonaan tekemättä kun en ehtiny sinne asti... phuck

      Harmittaa, mutta kivaa kesää kuitenkin!

    • Anonyymi

      Siis mistä saa nähdä tämän kokeen/ sen vastaukset? Ei tunnu löytyvään googlaamalla.

    • Anonyymi

      Matikasta jäi 7 kysymystä kokonaan lukematta, yhteensä 8 kysymykseen jäi vastaamatta, en nimittäin tiedä ehdinkö klikkaamaan viimeistä vastausta, kun aika loppui ja sivu sulkeutui. ÄSCH. Muut osiot meni ok, enkussa oli liian vähän aikaa, mutta vastasin parhaani mukaan. Jos tuo matikka painaa paljon, en pääse jatkoon.

    • Anonyymi

      Kokeessahan oli vilpin varalta systeemi ettei esim Googlea käytetä.. Vaikea koe oli osittain. Omasta mielestä päättely taidot ja äikkä suht ok. Enkku ja matikka tosi vaikee.

      • Anonyymi

        😂 juu juu. Aivan täysi vitsihän tuo etätentti oli vilpin eston osalta. Ainut hyvä puoli nykysysteemissä on, että jos pääsee toiseen osioon, niin helpompi päästä sisään, kun joukossa on näitä, joita kaverit ja google ovat auttaneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        😂 juu juu. Aivan täysi vitsihän tuo etätentti oli vilpin eston osalta. Ainut hyvä puoli nykysysteemissä on, että jos pääsee toiseen osioon, niin helpompi päästä sisään, kun joukossa on näitä, joita kaverit ja google ovat auttaneet.

        Oletpa fiksu! Tämähän itse asiassa parantaakin meidän rehellisten mahiksia toisessa vaiheessa. Totta.
        Jos siis edes päästään siihen toiseen vaiheeseen. Ainakin itsellä ajan vähyys oli nimenomaan suurin ongelma. Niillä huijareilla, jotka teki hommat kimpassa ja jakoivat työt, ei varmasti ollut tätä ongelmaa. :(


      • Anonyymi

        Mistä systeemistä puhut?


    • Anonyymi

      Täällä on kiva tsemppaava tunnelma! Hyvä me!

    • Anonyymi

      Minua ihmetytti tuo kysymys:

      "Kaksi naista, Asta ja Ulla, katselivat miestä, joka torkkui puun juurella. Ulla kysyi Astalta, mitä sukua mies on Astalle. Asta vastasi: Tuon miehen isä on minun isäni poika."

      Mies on Astan veli
      Mies on Astan setä
      Mies on Astan pikkuserkku
      Mies on Astan serkku
      Mies on Astan veljenpoika ?

      • Anonyymi

        Veljenpoika. Teitkö kokeen aamupäivällä vai iltapäivällä? Iltapäivässä oli sama kysymys eri nimillä...


      • Anonyymi

        Vastasin veljenpoika


      • Anonyymi

        No eiköhän se veli kuitenkin ole, jos molemmilla on sama isä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eiköhän se veli kuitenkin ole, jos molemmilla on sama isä...

        Ööö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ööö.

        Niin. Astalla ja miehellä sama isä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eiköhän se veli kuitenkin ole, jos molemmilla on sama isä...

        Mietipä uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eiköhän se veli kuitenkin ole, jos molemmilla on sama isä...

        Mistä päättelet että molemmilla on sama isä??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Astalla ja miehellä sama isä

        Haluaisin tietää mistä näin päättelet, tutut kenen kanssa juttelin kokeesta kaikki olivat vastanneet veljenpoika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisin tietää mistä näin päättelet, tutut kenen kanssa juttelin kokeesta kaikki olivat vastanneet veljenpoika.

        No se on todellakin veljenpoika, satavarmasti. Kuvittele itse tilanne että katsot veljenpoikaasi, eli katsot poikaa jonka isä (sinun veljesi) on sinun oman isäsi poika. Sillon kun katsot veljenpoikaasi voit tosiaan sanoa "tuon pojan isä on minun isäni poika".
        Jos se olisi veljesi niin sanoisin tyyliin "tuon miehen isä on minun isäni" ja siinä se.


      • Anonyymi

        Pojan (tekstissä mies) isä on Astan isän poika. Eli Astan veli. Niin mies on silloin veljenpoika?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pojan (tekstissä mies) isä on Astan isän poika. Eli Astan veli. Niin mies on silloin veljenpoika?

        Teksti kuuluu "tuon miehen isä on minun isäni poika". Tällöin oikea vastaus voi olla vain veljenpoika.


      • Anonyymi

        Tietysti veljenpoika!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti veljenpoika!

        Mutta avataan tää nyt vielä tarkemmin..
        Asta sanoo "tuon miehen isä on minun isäni poika".
        Lähdetään liikkeelle takaapäin. Astan isällä on siis poika, se selviää lauseen lopusta. Astan isän poika on tottakai Astan veli. Siispä Asta sanoo "tuon miehen isä on MINUN VELJENI".


    • Anonyymi

      Siis lukiko jossain, et jos jättää tehtävän vastaamatta niin pitäisi painaa sitä kohtaan jossa luki ” jätän tehtävän vastaamatta” muuten saisi miinuspisteitä?? En ainakaan itse saanut sellasta tietoa kokeen aikana?

      • Anonyymi

        En itsekään huomannut tälläistä. Ruksit jäi kyllä painamatta ja tyhjiksi jäi useampi kohta... Taisi tentti kaatua siihen...


      • Anonyymi

        Jokaisessa tehtävässä oli ohjeet ja pisteytys.
        Mikäli ei laittanut "jätän tehtävän vastaamatta", tulee tästä tehtävän ohjeen mukainen miinuspiste.
        Tyhmä sääntö mielestäni, mutta kai tuossa katsottiin valmiutta lukea ohjeistus huolella. (Paineensietokyky ja huolellisuus tulee hyvin tuossa esille myös)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisessa tehtävässä oli ohjeet ja pisteytys.
        Mikäli ei laittanut "jätän tehtävän vastaamatta", tulee tästä tehtävän ohjeen mukainen miinuspiste.
        Tyhmä sääntö mielestäni, mutta kai tuossa katsottiin valmiutta lukea ohjeistus huolella. (Paineensietokyky ja huolellisuus tulee hyvin tuossa esille myös)

        Käsittääkseni väärästä vastauksesta tuli miinuspiste. Eli vastaamatta jättämisestä tuskin sakotetaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni väärästä vastauksesta tuli miinuspiste. Eli vastaamatta jättämisestä tuskin sakotetaan

        Miksi tehtävissä oli tuo vaihtoehto mikäli sillä ei olisi ollut merkitystä?
        Ohjeistuksen mukaan mennään ja kyllä ne miinukset taitaa tulla, jos ei ruksinut oikeaa kohtaa tehtävästä.
        Mikäli tähän tulee joustoa, niin se on taas väärin niitä kohtaan jotka toteuttivat kokeen täsmällisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tehtävissä oli tuo vaihtoehto mikäli sillä ei olisi ollut merkitystä?
        Ohjeistuksen mukaan mennään ja kyllä ne miinukset taitaa tulla, jos ei ruksinut oikeaa kohtaa tehtävästä.
        Mikäli tähän tulee joustoa, niin se on taas väärin niitä kohtaan jotka toteuttivat kokeen täsmällisesti.

        Ei saa miinusta todellakaa jos sen jättää ruksimatta. Missään ei lukenut niin. VÄÄRÄSTÄ vastauksesta tulee miinusta. Se "jätän vastaamatta" oli siinä varmaan siksi että jos kerran jo klikkaa jotain vaihtoehtoa, sitä ei enää saa pois, et saa enää tyhjennettyä kokonaan vastaamista. Eli sillon voit vaan vaihtaa vaihtoehdoksi "en vastaa". Tai sitten et klikkaa mitään eli ET VASTAA mikä on sama asia ja EI OLE VÄÄRÄ VASTAUS.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saa miinusta todellakaa jos sen jättää ruksimatta. Missään ei lukenut niin. VÄÄRÄSTÄ vastauksesta tulee miinusta. Se "jätän vastaamatta" oli siinä varmaan siksi että jos kerran jo klikkaa jotain vaihtoehtoa, sitä ei enää saa pois, et saa enää tyhjennettyä kokonaan vastaamista. Eli sillon voit vaan vaihtaa vaihtoehdoksi "en vastaa". Tai sitten et klikkaa mitään eli ET VASTAA mikä on sama asia ja EI OLE VÄÄRÄ VASTAUS.

        Mikäli ei laita ruksia oikeaan kohtaan, tulee siitä väärä vastaus. Väärä vastaus on miinuspiste. Yksinkertaista.
        Aika moni luki ohjeistuksen väärin, valitettavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli ei laita ruksia oikeaan kohtaan, tulee siitä väärä vastaus. Väärä vastaus on miinuspiste. Yksinkertaista.
        Aika moni luki ohjeistuksen väärin, valitettavasti.

        Toi on arvailua, jos ei ole linkittää amk:n selventävää vastausta tähän. NImittäin, siellä ei lukenut että vastaamatta jättäminen = väärä vastaus. Tai että "valitse joka tapauksessa joku vaihtoehdoista, sillä valitsematta jättäminen = väärä vastaus = miinuspisteitä".

        Tuollainen ohje pitää kirjoittaa eksplisiittisesti ja sitä ei oltu tehty. Päinvastoin ohjeessa luki, että vastaamatta jättäminen = 0p. Oli kaksi tapaa jättää vastaamatta, se valikko ja ei valintaa ollenkaan.

        Ideahan oli se, että jos osio jää kesken, tallentuu viimeisin versio. Tällöin ei ole ehtinyt tehdä kaikkiin valintaa. Kyllä jossain olisi lukenut isolla että huom huom, siitä tulee sitten miinusta. Ja näin ei siis ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on arvailua, jos ei ole linkittää amk:n selventävää vastausta tähän. NImittäin, siellä ei lukenut että vastaamatta jättäminen = väärä vastaus. Tai että "valitse joka tapauksessa joku vaihtoehdoista, sillä valitsematta jättäminen = väärä vastaus = miinuspisteitä".

        Tuollainen ohje pitää kirjoittaa eksplisiittisesti ja sitä ei oltu tehty. Päinvastoin ohjeessa luki, että vastaamatta jättäminen = 0p. Oli kaksi tapaa jättää vastaamatta, se valikko ja ei valintaa ollenkaan.

        Ideahan oli se, että jos osio jää kesken, tallentuu viimeisin versio. Tällöin ei ole ehtinyt tehdä kaikkiin valintaa. Kyllä jossain olisi lukenut isolla että huom huom, siitä tulee sitten miinusta. Ja näin ei siis ollut.

        Totta. Onneksi itse laitoin valinnat jokaiseen kohtaan, ei kosketa onneksi itseäni nämä mahdolliset miinukset.
        Harmittaa vain, kun siihen ruksailuun meni aikaa. Ilman tuota vastaamatta jättämis kohtaa olisi koe ollut selkeämpi ja kaikille tasapuolinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli ei laita ruksia oikeaan kohtaan, tulee siitä väärä vastaus. Väärä vastaus on miinuspiste. Yksinkertaista.
        Aika moni luki ohjeistuksen väärin, valitettavasti.

        Mikäli vastaat 5 kun oikea vastaus on 3, saat miinusta. Jos vastaat "en vastaa" tai jätät tyhjäksi niin saat nolla pistettä. Kyllä se nimenomaan luki ohjeissa. Ei tosin niin selvästi etteikö siitä voi täällä stressata, mutta sen verran selvästi etten hetkeäkään usko että "en vastaa" antaisi miinusta, tai tyhjäksi jättö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli vastaat 5 kun oikea vastaus on 3, saat miinusta. Jos vastaat "en vastaa" tai jätät tyhjäksi niin saat nolla pistettä. Kyllä se nimenomaan luki ohjeissa. Ei tosin niin selvästi etteikö siitä voi täällä stressata, mutta sen verran selvästi etten hetkeäkään usko että "en vastaa" antaisi miinusta, tai tyhjäksi jättö.

        "En vastaa" ei anna tietenkään miinusta, se oli ohjeena ja siitä 0 pistettä.. Tyhjäksi jättö saattaa antaa miinusta, koska siellä oli vastausvaihtoehto tälle tyhjälle jättämiselle.
        Laiskuutta ja tyhmyyttä mielestäni, jos ei osaa vastata tehtävään oikein. Laiskuudesta ja tyhmyydestä kuuluukin antaa miinusta :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En vastaa" ei anna tietenkään miinusta, se oli ohjeena ja siitä 0 pistettä.. Tyhjäksi jättö saattaa antaa miinusta, koska siellä oli vastausvaihtoehto tälle tyhjälle jättämiselle.
        Laiskuutta ja tyhmyyttä mielestäni, jos ei osaa vastata tehtävään oikein. Laiskuudesta ja tyhmyydestä kuuluukin antaa miinusta :D

        Jos koe on mitoitettu niin, että sitä ei kaikki hakijat ehdi tehdä loppuun, silloin ei ole kyse laiskuudesta tai tyhmyydestä, jos kaikkiin ei ole valintaa tehty. Sun logiikka ontuu. #päättelykyky


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En vastaa" ei anna tietenkään miinusta, se oli ohjeena ja siitä 0 pistettä.. Tyhjäksi jättö saattaa antaa miinusta, koska siellä oli vastausvaihtoehto tälle tyhjälle jättämiselle.
        Laiskuutta ja tyhmyyttä mielestäni, jos ei osaa vastata tehtävään oikein. Laiskuudesta ja tyhmyydestä kuuluukin antaa miinusta :D

        Mun mielestä se että keksit päästäsi tuon säännön on yhtä lailla naurettavaa :D sä väität täällä kirkkain silmin että TIEDÄT tyhjän vastauksen olevan sama kuin väärä vastaus. Että ohjeissa luki. Lol. Ei lukenut, ei sinne päinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos koe on mitoitettu niin, että sitä ei kaikki hakijat ehdi tehdä loppuun, silloin ei ole kyse laiskuudesta tai tyhmyydestä, jos kaikkiin ei ole valintaa tehty. Sun logiikka ontuu. #päättelykyky

        Pahoittelut huonosta päättelykyvystäni.
        Koe oli mitoitettu niin, että kun on tietoa niin ehtii jokaiseen kysymykseen vastata. Jos on kysymys johon ei tiedä vastausta, niin vastausvaihtoehto löytyi tähän. Tähän vastausvaihtoehtoon(jätän vastaamatta) vastaamatta jättäminen on mielestäni laiskuutta. Tyhmyyttä on mielestäni se, kun jättää mahdollisuuden miinuspisteille.
        Toivottavasti tästä ei kuitenkaan rankaista ja seuraavassa kokeessa on tähän selkeämpi ohjeistus. Kova luotto on omaan suorittamiseen ja ihmettelen suuresti, jos en pääse toiseen vaiheeseen :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä se että keksit päästäsi tuon säännön on yhtä lailla naurettavaa :D sä väität täällä kirkkain silmin että TIEDÄT tyhjän vastauksen olevan sama kuin väärä vastaus. Että ohjeissa luki. Lol. Ei lukenut, ei sinne päinkään.

        En tiedä, vaan luulen niin. Kirkkain silmin väitän, että ohjeissa luki näistä vastausvaihtoehdoista. Jokaisessa oli tuo kohta valittavana. Kokeen selkeyden kannalta olisi suotavaa jatkossa, ettei vastaavanlaista vastausvaihtoehtoa ole olemassa. Jos ei halua vastata miinuspisteiden pelossa, niin voisi jättää vastaamatta ilman rustaamista. Kyseinen toimenpide vie turhaa aikaa ja aiheuttaa hämmennystä.
        Toivottavasti pääset tästä huolimatta toiseen vaiheeseen ja sitä kautta opiskelemaan sinne minne toivot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, vaan luulen niin. Kirkkain silmin väitän, että ohjeissa luki näistä vastausvaihtoehdoista. Jokaisessa oli tuo kohta valittavana. Kokeen selkeyden kannalta olisi suotavaa jatkossa, ettei vastaavanlaista vastausvaihtoehtoa ole olemassa. Jos ei halua vastata miinuspisteiden pelossa, niin voisi jättää vastaamatta ilman rustaamista. Kyseinen toimenpide vie turhaa aikaa ja aiheuttaa hämmennystä.
        Toivottavasti pääset tästä huolimatta toiseen vaiheeseen ja sitä kautta opiskelemaan sinne minne toivot.

        Se vika vaihtoehtohan oli siinä sen takia, että jos valitsi jonkun, ei valintaa saanut enää pois. Eli jos huomasi tehneensä virheen muttei löydä oikeaa vastausta, se vika "jätän vastaamatta" oli ainoa keino päästä takaisin vastaamattomuuden tilaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vika vaihtoehtohan oli siinä sen takia, että jos valitsi jonkun, ei valintaa saanut enää pois. Eli jos huomasi tehneensä virheen muttei löydä oikeaa vastausta, se vika "jätän vastaamatta" oli ainoa keino päästä takaisin vastaamattomuuden tilaan.

        Mä sain kyllä vaihdettua vastauksen ilman tuota kikkailua. Eli jos vastasin A ja tarkastin lopuksi tehtävän, niin pystyin vaihtamaan vastauksen C. Joten tämä valinnan lukitus ei toiminut ainakaan allekirjoittaneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä sain kyllä vaihdettua vastauksen ilman tuota kikkailua. Eli jos vastasin A ja tarkastin lopuksi tehtävän, niin pystyin vaihtamaan vastauksen C. Joten tämä valinnan lukitus ei toiminut ainakaan allekirjoittaneella.

        Voihan sisälukutaito. Tottakai sai vaihdettua, se ei ollut tässä se pointti.

        Jos ei halunnutkaan vaihtaa A->C vaan totesi, ettei tiedäkään vastausta eikä halunnut riskeerata väärän vastauksen miinuspisteitä eli halusi jättää vastaamatta, piti sitä varten olla oma vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sisälukutaito. Tottakai sai vaihdettua, se ei ollut tässä se pointti.

        Jos ei halunnutkaan vaihtaa A->C vaan totesi, ettei tiedäkään vastausta eikä halunnut riskeerata väärän vastauksen miinuspisteitä eli halusi jättää vastaamatta, piti sitä varten olla oma vaihtoehto.

        Juurikin näin. Ja tätä vastausvaihtoehtoa ei kaikki osanneet noudattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Ja tätä vastausvaihtoehtoa ei kaikki osanneet noudattaa.

        Siitä ei saa miinusta jos jättää vastaamatta. Vastaamatta voi jättää joko jättämällä kysymyksen välistä tai klikkaamalla "en vastaa" jos on jo ehtinyt klikata jonkun vastauksen sitä ennen. Vain selvästi väärästä tulee miinusta.

        Terveisin asian varmasti muita täällä paremmin tietävä, mutta ei siitä sen enempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä ei saa miinusta jos jättää vastaamatta. Vastaamatta voi jättää joko jättämällä kysymyksen välistä tai klikkaamalla "en vastaa" jos on jo ehtinyt klikata jonkun vastauksen sitä ennen. Vain selvästi väärästä tulee miinusta.

        Terveisin asian varmasti muita täällä paremmin tietävä, mutta ei siitä sen enempää.

        Kokeita ei tarkasteta käsin. Mikäli ei ole vastannut "jätän vastaamatta" tulee tästä automaattisesti väärä vastaus. Väärä vastaus on miinuspiste(kaikista tehtävistä ei miinuksia tullut)
        Tämä on tarkastettu fakta, joten pulinat pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeita ei tarkasteta käsin. Mikäli ei ole vastannut "jätän vastaamatta" tulee tästä automaattisesti väärä vastaus. Väärä vastaus on miinuspiste(kaikista tehtävistä ei miinuksia tullut)
        Tämä on tarkastettu fakta, joten pulinat pois.

        Kerro nyt ihmeessä, että mistä tämä fakta on tarkastettu? Nimittäin jos pitää paikkansa ,niin törkeää, koska ohjeessa ei eksplisiittisesti sanottu että tyhjä = väärä= miinuspisteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeita ei tarkasteta käsin. Mikäli ei ole vastannut "jätän vastaamatta" tulee tästä automaattisesti väärä vastaus. Väärä vastaus on miinuspiste(kaikista tehtävistä ei miinuksia tullut)
        Tämä on tarkastettu fakta, joten pulinat pois.

        Totta on se osa, että kokeita ei tietenkään tarkasteta käsin, se on selvää. Mutta tuon lopun keksit päästäsi. Tyhjästä kohdasta ei tässä koejärjestelmässä tule miinuspistettä.


    • Anonyymi

      Tentin ohjeistus oli kyllä todella heikko. Olisi ollut kiva saada etukäteen selkeä ohjeistus, ihan eri lukea paniikissa tentin alkaessa ohjeita. Ilmeisesti ei kaikkea niissäkään lukenut... Tainnut tulla epidemian takia kiire tehdä "jonkunlainen" pääsykoe...

      • Anonyymi

        Mikä jäi epäselväksi? Ihmisten tulkinnat ovat täällä epäselviä


    • Anonyymi

      Onko teistä kaiken kaikkiaan oikein, että osa munkin kavereista kokoontui ihan yhdessä tekemään pääsykoetta, 8-10 hengen porukoissa. Ja osa kyseli poikaystäviltä matikan ratkaisuja. Poikaystävät oli pyydetty tarkoituksella paikalle. Jotekin epäreilua, kun toiset yrittää paahtaa yksin ja selvitä jonnekin opiskelemaan. Muutenkin tämä vuosi on ollut haasteellinen näiden kaikkien säätöjen takia.
      Jos näistä, jotka ryhmätyönä tekivät pääsykokeen, pääsee opiskelemaan, niin on minusta tosi repäreilua. Joka tapauksessa epäilen, että heistä jokainen pääsee toiseen vaiheeseen, ja varmasti joku yksinpuurtaja jääpi rannalle.

      • Anonyymi

        Vaikka pääsisi toiseen vaiheeseen niin se tehdään koululla ja luultavasti siellä kosahtaa.
        Jos on niin tyhmä ettei itse edes pääsykokeesta selviä niin mahtaa olla mahdollisen kouluunpääsyn jälkeen vaikeat taipaleet edessä ja opinnot takkuaa. 😊 Vilppi paljastuu kyllä ja sillon voi sanoa heipat opiskelulle vaikka on jo sisällä.


      • Anonyymi

        Ei ole oikein tietenkään. Itse ajattelen, että huijarit jäävät lopulta kiinni. Jos on epäilys huijauksesta, siitä voi ilmoittaa eteenpäin.
        Jossain luki, että jopa rikosoikeudellisia seurauksia voi tulla huijaamisesta. Kyllä viimeistään toisessa vaiheessa nämä jäävät kiinni ja jos on isoja heittoja koetuloksissa, näitä ilmeisesti tutkitaan tarkemmin. En haluaisi olla näiden huijaajien saappaissa, ainakin kovat paineet olisi mennä suorittamaan toista osuutta.
        Jos on epäilys vilpistä, siitä voi ilmoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka pääsisi toiseen vaiheeseen niin se tehdään koululla ja luultavasti siellä kosahtaa.
        Jos on niin tyhmä ettei itse edes pääsykokeesta selviä niin mahtaa olla mahdollisen kouluunpääsyn jälkeen vaikeat taipaleet edessä ja opinnot takkuaa. 😊 Vilppi paljastuu kyllä ja sillon voi sanoa heipat opiskelulle vaikka on jo sisällä.

        Niiiiin....mutta vie toisessa vaiheessa paikan sellaiselta,, joka todellakin haluaisi päästä sisään ja ehkä ei pääse edes toiseen vaiheeseen. Ja mihin näistä ilmoitetaan??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niiiiin....mutta vie toisessa vaiheessa paikan sellaiselta,, joka todellakin haluaisi päästä sisään ja ehkä ei pääse edes toiseen vaiheeseen. Ja mihin näistä ilmoitetaan??

        Just näin! Vievät toisen vaiheen paikan niiltä, jotka puurtaneet ilman apua omilla aivoilla ja osaamisella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niiiiin....mutta vie toisessa vaiheessa paikan sellaiselta,, joka todellakin haluaisi päästä sisään ja ehkä ei pääse edes toiseen vaiheeseen. Ja mihin näistä ilmoitetaan??

        Olihan tuolla heti aamusta nettistriimikin, missä joku yliopiston suorittanut teki pääsykokeen ja striimasi livenä. Naureskeli vaan miten helppoja tehtäviä. Vaikea sanoa miten moni tajusi käyttää hyödyksi koetta tehdessä tai ennen koetta.


      • Anonyymi

        Jos olet havainnut tai tiedät vilppiä, sinun tulee siitä kertoa eteenpäin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan tuolla heti aamusta nettistriimikin, missä joku yliopiston suorittanut teki pääsykokeen ja striimasi livenä. Naureskeli vaan miten helppoja tehtäviä. Vaikea sanoa miten moni tajusi käyttää hyödyksi koetta tehdessä tai ennen koetta.

        Missä oli tällainen striimi? Ihan vain siksi, kun haluaisin nyt ajan kanssa pohdiskella omia vastauksiani, eli haluaisin nähdä tehtävät. En tietenkään tajunnut niitä siinä kiireessä ottaa talteen...


    • Anonyymi

      Eipä toi muuten paha, mutta kun oli pannu jumissa aikaisen heräämisen takia (aamutentti), niin äidinkieli ja englanti meni arpomalla. Onneksi muut osiot kattaa 60/80p tentistä, niin luulisi, että riittää pisteet, kun ei kyseessä kuitenkaan ole mikään lääkis.

    • Anonyymi

      Eli jos on kännykällä samalla googlannut niin se on ok mutta tenttikoneella googlaaminen ei?

      • Anonyymi

        Mitä meinaat? Ei tietenkään ole ok! Mutta eihän se ohjelma toki tiedä jos olet katsonut kännykällä nettiä..

        Mulla oli kova kiire kokeessa. En oikein edes keksi että millaisia asioita olisi voinut googlata siinä välissä.. aika vähän siitä on ollut niille apua jotka googlaa? Enkun sanoja? Ei siitä olisi äikässä ollut apua, tai matikassa, tai päätöksenteossa ainakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä meinaat? Ei tietenkään ole ok! Mutta eihän se ohjelma toki tiedä jos olet katsonut kännykällä nettiä..

        Mulla oli kova kiire kokeessa. En oikein edes keksi että millaisia asioita olisi voinut googlata siinä välissä.. aika vähän siitä on ollut niille apua jotka googlaa? Enkun sanoja? Ei siitä olisi äikässä ollut apua, tai matikassa, tai päätöksenteossa ainakaan.

        Lähinnä vaan että kuka vaan on voinut kännykällä yhtälailla googlata samalla


      • Anonyymi

        Jos on niin tyhmä, että on googlettanut tenttikoneella, niin on niin tyhmä, että joutaakin tulla diskatuksi.


      • Anonyymi

        Missä ylipäätään luki googlaus-kielto?


    • Anonyymi

      Joo kyllä ne jotka ovat ymmärtäneet googlaus kiellon ja halunneet huijata ovat varmasti käyttänyt puhelinta tai muuta. Uskon että monella epätietoisuutta koko kokeen kulusta! Näihin olisi ollut hyvä saada etukäteen selkeä rajaus.

      • Anonyymi

        Mutta MITÄ ne on muka googlannut? Mitä se google auttaa. Epäilen jopa ettei kaveriporukka mielessä pölöttämässä "AA, EIKU BEE, AI MITEN NIIN, EIHÄN OO, NO TOI ON NYT VÄÄRIN!!!" vaan häiritsisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta MITÄ ne on muka googlannut? Mitä se google auttaa. Epäilen jopa ettei kaveriporukka mielessä pölöttämässä "AA, EIKU BEE, AI MITEN NIIN, EIHÄN OO, NO TOI ON NYT VÄÄRIN!!!" vaan häiritsisi.

        Oho typo. Siis epäilen että kaveriporukka vieressä pölöttämässä ei auta, vaan häiritsee.


      • Anonyymi

        Missä ylipäätään luki googlaus-kielto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä ylipäätään luki googlaus-kielto

        Ei missään. Googlea ei kielletty eksplisiittisesti missään ohjeistuksessa.
        Lisäksi verkon etävalvonta ei ole laillista ilman erilaista luvan antoa.


    • Anonyymi

      Ehkä olisi syytä pyytää vaan kaikki paikanpäälle tekemään koe - ei tulisi tälläistä showta. Pääsykoestreämiä ja porukka pääsykoetta, justiinsa juu!! :(

    • Anonyymi

      Mietin, että miten ne kaverit teki tenttiä samaan aikaan, kun jokaisella oli porrastettu aloitusaika? Ja onko se selvillä, että kaikilla oli koko päivän tismalleen sama tentti? Vastausvaihtoehdot on ainakin ollut helppo kääntää toiseen järjestykseen. Ja mitä tulee johonkin livestreamiin niin se nyt, jos joku on tehty paljastamaan lunttaukset.

    • Anonyymi

      On paljon mahdollisuuksia selvittää huijauksia. Esimerkiksi matemaattis-luonnontieteellinen osio voi tyssätä siihen, jos vastaukset on saatu ilman järjestelmä laskimen käyttöä. Tehtävät olivat varmaan sellaisia, että pelkkä päässälasku ei riitä.

    • Anonyymi

      Englanti, huoh.... Itse hain kouluun ammatillisen koulutuksen kautta. Eipä mitään muistikuvia että peruskoulussa tai ammatillisissa opinnoissa olisi näitä sanoja opeteltu. Meni niin penkin alle. Itse valmistunut ensimmäisen kerran ammattiin -97. Nyt uudelleen kouluttautunut -17 lähihoitajaksi.

      • Anonyymi

        Mitä vastasitte siihen lapsi haluaa leikkiä jos lapsi haluaa lelun -kohtaan? Mä laitoin ettei mikään näistä vaihtoehdoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä vastasitte siihen lapsi haluaa leikkiä jos lapsi haluaa lelun -kohtaan? Mä laitoin ettei mikään näistä vaihtoehdoista.

        Tehtävähän meni siis niin, että "Jos lapsi haluaa lelun, lapsi haluaa leikkiä." Tämä on siis totuus tässä tilanteessa, eli joka ikinen kerta kun lapsi haluaa lelun, tämä haluaa leikkiä (vaikka tosielämässä asia ei olekaan näin). Valitsin siksi vaihtoehdon, että "Jos lapsi ei halua leikkiä, lapsi ei halua lelua", sillä tämä on totta edellisen päätelmän mukaan. Lelu tarkoittaa aina leikkiä, mutta leikki ei aina tarkoita lelun haluamista.
        Tiedä sitten yliajattelinko asian vai en, mutta muistelen että lukion filosofiassa näitä asioita puitiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä vastasitte siihen lapsi haluaa leikkiä jos lapsi haluaa lelun -kohtaan? Mä laitoin ettei mikään näistä vaihtoehdoista.

        Laitoin kanssa että ei mikään näistä tai mitä siinä ikinä lukikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehtävähän meni siis niin, että "Jos lapsi haluaa lelun, lapsi haluaa leikkiä." Tämä on siis totuus tässä tilanteessa, eli joka ikinen kerta kun lapsi haluaa lelun, tämä haluaa leikkiä (vaikka tosielämässä asia ei olekaan näin). Valitsin siksi vaihtoehdon, että "Jos lapsi ei halua leikkiä, lapsi ei halua lelua", sillä tämä on totta edellisen päätelmän mukaan. Lelu tarkoittaa aina leikkiä, mutta leikki ei aina tarkoita lelun haluamista.
        Tiedä sitten yliajattelinko asian vai en, mutta muistelen että lukion filosofiassa näitä asioita puitiin.

        Totuus ei kuitenkaan sano, miten lapsi käyttäytyy, kun lapsi ei halua leikkiä. On mahdollista, että jos lapsi ei halua leikkiä se myös haluaa lelun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totuus ei kuitenkaan sano, miten lapsi käyttäytyy, kun lapsi ei halua leikkiä. On mahdollista, että jos lapsi ei halua leikkiä se myös haluaa lelun

        Ei ole mahdollista. Lue tuo oma lauseesi, jossa sanot "on mahdollista, että jos lapsi ei halua leikiä se MYÖS HALUAA LELUN". Kun alussa kerrottu totuus on että jos haluaa lelun niin haluaa kyllä leikkiä.

        Haluaa lelun = haluaa leikkiä. TOTTA
        Ei halua lelua = haluaa leikkiä. EI TOTTA. Koska katso ensimmäistä väitettä. Jos tämä olisi tott niin tapahtuisi seuraavaa:
        Ei halua lelua = haluaa leikkiä = haluaa lelun.


    • Anonyymi

      Missään ei kielletty googlaamista. Sitouduttiin vain tekemään koe yksin.

    • Anonyymi

      Juu, ei pystynyt valita eettisiin kuin yhden. Mulla oli ongelmia lähinnä suomen tekstin osalta, piti lukea "rivien välistä". Enkku myös hankala ekan osan kohdalta.
      Mullakin jäi moneen vastaus laittamatta. 🙂 Vaan ei haittaa. Nyt on kokemusta ja syksyllä uudestaan.

    • Anonyymi

      Ohjeissa luki että ole koneen ääressä ja varaa muistiinpanovälineet (eli suttupaperi). Siinä ei lukenut, että "...ja laskin ja älypuhelin tms nettiyhteydellä varustettu mobiililaite tiedonhakua varten".

      Pääsykoe voidaan järjestää myös siten, että mukana saa olla kaikki hakijan haluama lisämateriaali. Sellaisessakin olen ollut. Ja silloin se ohjeistetaan kyllä selvästi.

      Ja lisäksi, siinä tekniikan alojen lisämatikkaosiossa erikseen sanottiin että "tässä sinulla on käytössäsi laskin". Ja sekin oli siinä järjestelmässä sisällä, ei siis hakijan oma laskin.

      Itsensä huijaamista tuollainen saivartelu, jos kuvittelee että googlen tai muutoin netin käyttö olisi ollut ok, koska ei ole "henkilö". Vilppiä.

      • Anonyymi

        Miten koe olisi esim muka testannut englannin sanaston hallintaa, jos ne boldatut sanat ja vaihtoehdot olisi saanut katsoa sanakirjasta?


    • Anonyymi

      Kokeen alussa piti hyväksyä evästeet ja antaa samalla lupa siihen että koe järjestelmä seuraa selaimen käyttöä. Eli jos olet poistunut kesken kokeen toiseen välilehteen koe tämän pystyy tunnistamaan. Ja tätä kautta voidaan ilmeisesti niitä vilppejä alkaa jäljittämään. Koska mitään syytä poistua näytöstä kesken kokeen ei ymmärtääkseni ole..

      • Anonyymi

        Mielestäni koe oli tehty niin että esim. hakukoneista saatu apu oli minimissä. Tuskin näkevät vaivaa sen tsekkaamiseen kuka on esim. Googlea käyttänyt. Tämä oli vasta kokeen eka vaihe johon osallistui kymmeniä tuhansia. Ja joka tapauksessa toista selainta käyttämällä olisi valvonnan voinut kiertää eli aika alkeellista valvonta olisi.


      • Anonyymi

        Eli se on seurannut sitä selainta evästeillä millä on tehny sen kokeen vaikka firefoxia, mutta jos sulla on ollut toinen selain auki esim crome niin sitä ei ole sitten seurattu kun ei ole pystytty koska se ei ole kirjautuneena siihen vahva tunnistus systeemiin, en sano ettei näin ole mutta kuulostaa epätoivoiselta räpertelyltä kokeen pitäjän toimesta. Jos tosiaan jotain seurailuita on tehty niin niistä varmaankin kuullaan aikanaan hallinto ja rikos oikeuksissa kun aina joku jaksaa puolustaa oikeuksiaan jos niitä on loukattu.


    • Anonyymi

      Vaikea koe oli. 7 vuotta sitten kun tein valintakokeen oli ihan erityyppinen. Eilen tekemäni valinta koe oli todella vaikea. Matikka oli ihan Ok. Päätöksen tekotaidoissa eka osio oli vaikea myös vaikeaa. 2 osio oli helpompi. Äidinkielen osio oli ihan kuraa. Ei mitään rajaa. Lyhyt aika ja erittäin pitkä teksti. Enkku oli siten ihan oma show. Kokonaisuudessa vaikea koe. En ymmärrä miksi nykyään laittavat tota aikaa tohon viereen. Turhaan stressiä lisäävät, kun kuitekin sitä on kaikilla kokeen aikana. Ei muutakuin jatkamaan vain sitä työtä mitä olen tehnyt monta vuotta ( yö työ ja känniläiset asiakkaat)

    • Anonyymi

      Siis itekii tein kokeen ,mut tän ketjun lukemine voittaa leffan kattomisen 😂 älkää ressatko. Enkku oli hepreaa, kelloo jos meni vilkuilee ni pasmatha siitä meni sekasi. Samassa veneessä ollaan kaikki. Eettiset taidot oli helpoin mulle. Äidinkielen lukemises hyvä et sitä ehti ees lukemaa.

    • Anonyymi

      Äidinkieli sujui ihan mukavasti, vaikka aikaa olikin vähän suhteessa siihen, että lukunopeuteni on todella hidas. Aika riitti just eikä melkein. Englannin osiossa aika loppui kesken minulla jo ensimmäisen osion jälkeen. Enkkua kun luen luonnollisesti vielä hitaammin kuin äidinkieltä. 15min aikaa ja pitkä teksti heti alkuun. 10min meni teknisen tekstin lukemiseen ja sitten vasta pääsin tehtävien kimppuun... Tulin päätelmään, että tämä osio ei mitannut kielitaitoani, vaan lukunopeuttani. Jäi harmittamaan todella, todella kovasti, koska tiedän olevani parempi, kuin tämä näyttöni. Matikka meni mukavasti, vaikka siinäkin pariin jäi vastaamatta, koska aika loppui. Myös päätöksenteosta ja eettisestä jäi hyvä fiilis. Saapa nähdä, kuinka tuo enkku vaikuttaa...

    • Anonyymi

      Tohon osaa sanoa mitään, mutta aikoinaan vitutti se, että tasoa laskettiin, kun rajan ylittäneitä ei ollut tarpeeksi paljon. Vittu, siitä seurasi, että luokalla oli apinoitqa, jotka ei osannu kolamnnen ja korkeamman asteen differentiaaliyhtälöitä ja kvantittifysiikkakin oli jotenkin vaikeaa, jumalauta spinnikvantin energian laskeminen on ihan helvetin helppoa. Mitä hämärää yhtälössä E=MC2 on, jos massa hukkuu, niin energiaksi se muuttuu. Niin siihen miksi vitutti..jarruteltiin opinnoissa, että kaikki kerkeää mukaan, voi elämä, jos ei kykene, niin ei sitten. Saatana joutu simuloimaan pöljien vajaita labroja, etä sai ryhmätyöt kasaan, ku jengi ei aina kyenny tai siis useimmiten ei kyenny. Toivottavasti kriteerit on tänä päivänä hieman tiukemmat, kuin vuosituhannen vaihteessa. Mjaa, niin itse menin tietoliikenneinsinöörilinjalle ja valmistuin ohjelmistotekniikkainsinööriksi kusetuksen kautta, ei siis niin, että olisin itse kusettanut vaan, koska se linja stadissa haluttiin, niin meille puhuttiin puuta heinää. Olisin halunnut jatkaa Assembler linjalla RISC prossujen kanssa je tehdä koneläheisiä primitiivejä, jotka olis olleet hiton tehokkaita rajatulla sovellusalueella, mutta mulle tyrkättiin c ja jopa javapaskaa, sekä olio-ohjelmointia UML:ää, joka ei napannu pätkääkään, siitä se vitun nelonen. Olis pitäny uskoa matikan lehtoria ja mennå Nevanlinna instisuuttiin. Vituiks meni, kun meidän koodausta opettanut lehtori sai myytyä ajatuksensa, näin jälkikäteen ajateltuna se kaveri oli melko lahjaton, sätkynukke ja melkein hävettää, että olin sille katkera aika pitkään yhdestä assembler tehtävästä, jossa piti kääntää lyhyitä lauseita ja kesken kokeen, kun olin sen koodinpätkän tehnyt, niin tuumasin, että tää koodi kääntää kaiken muunkin, eikä vaan sitä rajattua määritelmää ja lähdin koodaamaan rajoitusta, jkoka estää virheellisen datan kääntämisen, no ei se valmistunut ajoissa... ja minkä lehtori hyväksyi, yksi toinen kaveri oli saanut käännöksen toimimaan ilman rajoituksia, täydellinen suoritus....vittu tollasten maikkojen kanssa, tollaset ei tänä päivänä työntäis ees mun kottikärryjä. Vittu et mä oon vihanen, tänään, en huomenna. Niin paljon jääny kaiveleen, jos olisin saanu parasta tasoa vastaavaa koulutusta koko tekun ajan, eikä oltas spendattu jarrujen mukaan, varmaan paljon enemmän olisin oppinut sama kaikissa perusaineissa, fysikka, kemia, teoreettinen sähkötekniikka, elektroniikka, niissä olis menty pidemmälle varsinkin matikka olis ollu tärkeä, piirisuunnittelu vs matematiikka fourierin yhtälö, differentiaaliyhtälöt, kaikki piireillä tehtävissä ja päinvastoin. Kaikki tietoliikenne pohjaa matematiikkaan, matemaattinen yhtälö läheteään DA muuntimelle, kun se paiskataan ilmaan ja vastaanotto tapahtuu AD -muuntimella. Sama pätee pidemmissä kupareissa, lyhyissä voidaan mennä digitaaalisella suoraan. VHDL ja hyvät chipit tarjoo pienee printtiin sen softaradion ja kupariin kaikki signaalimuodot ohjeölmallisesti, softaradio, jonka Flexibilis teki, 2009. Tarkkuus GPS ja pikosekuntisynkronointi. yhdellä chipilla ja tässä joku aika sitten kohkattiin elektrobitin vai mikä bittium se nyt on isosta tölkistä, joka toteuttaa softaradion, voi elämä. 50 miljoonaa meni veronmaksajien rahoja Vanhasen firmalle, vaikka paletti oli Tampereella valmiina koko ajan. Jenkit osti sen pois, vaikka sitä oikesti yritettiin tyrkyttää PV:lle montaaa eri kautta, jopa rajapintaharjoitusten yhteydessä, mutta ei. Haltik sentään otti siitä tarkkuus
      gps.n, joka sekin oli vaan pala softaa chipin sisällä. Narulla ei voi työntää, jos aivot ei taivu siihen, että tämmönen on tossa oikeasti ihan suomalaisten tekemänä, niin minkäs teet...myyt sen ulkomaille ja varmaan jokusen vuoden päästä se ostetaan tänne ja hehkutetaan, miten hieno se on... Vähän rönsyili, mutta yks tarina tekun läpi...

      • Anonyymi

        Tähän pitää rehellisyyden nimissä sanoa, että en ollu enää ihan juniori, jolla saattaa olla vielä arvassa mitä oikeasti haluaa vaan 25v kaveri, jolla oli fokus juuri siinä mitä halusin ja toteutin määrätietoisesti sitä, siksi pääsykokeet meni täysillä pinnoilla ja muutenkin olen matemaattisesti aika lahjakas ja fysiikka on ollu intohimo pienestä lähtien, sain skolessa stipendin fyssasasta 9:llä vaikken käyny viimeseen kolmeen kuukauteen lainkaan koulussa, oli vähän muuta. Tekussa suurin saavutus oli saada äikän maikalta halaus valmistujaisissa, ihan spontaanisti tuli, että tämän minä halaan. Oli suomi vaikeaa, mutta yritin ihan tosissani, vaikken osannut. Mikä tarttui selkärankaan on se, että älä käytä kieltosanoja, koita jotenkin muuten saada viesti perille. jos ei muuta, niin ainakin se saa miettimään, kuinka formaloi tekstin.


    • Anonyymi

      Mitä ne lauseiden järjestämis- tehtävät oli? Jäi niin vähän aikaa etten ehtinyt tajuta edes koko ideaa, jätin tekemättä.

      • Anonyymi

        Niistä ei tainnut mennä edes miinuksia niin sama vastata. Äikässä jäi pois joku aika keskellä oleva vaihtoehto. Enkku oli vaikeampi, aika loppui kesken mitta muistan että aloitin sillä when- aikuisella vaikka se tuntuikin alkuun oudolta. Sain siitä loogisimman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niistä ei tainnut mennä edes miinuksia niin sama vastata. Äikässä jäi pois joku aika keskellä oleva vaihtoehto. Enkku oli vaikeampi, aika loppui kesken mitta muistan että aloitin sillä when- aikuisella vaikka se tuntuikin alkuun oudolta. Sain siitä loogisimman.

        Englannissa jäi yksi lause pois, se oli samantyylinen kuin se yksi mikä oli vaihtoehdoissa.


    • Anonyymi

      Englanti oli vaikein mun mielestä kans. Kävin viime syksynäkin kokeissa sairaanhoitajaksi mutta en päässyt sillon, jäi yhdestä pisteestä kiinni, koska englannista tuli hylsy.

      Tänä vuonna uutta oli miinuspisteet, niitä ei viime vuonna ollut. Aikarajat tuntui hyvin tiukoille ja ihan kaikkeen en ehtinyt vastata esim englannissa ja päättelyssä. Eettinen osio ja päättely tuntui nyt helpommalle kun viimeks. Matikka oli ihan ok ja äikkä tuntui menevän ihan hyvin. Eniten englannista jäi semmonen epävarma fiilis. Mut ei auta kun kattoo miten täs käy.

    • Anonyymi

      Voiko he nauhoitta koe aikana. Esim: katsoa meijän läppärin kautta meitä?

      • Anonyymi

        Ei tietenkään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään...

        onko se rikos jos he tekisi näin vai olla me hakijaat antaneet lupa siihen kun koe alkoi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko se rikos jos he tekisi näin vai olla me hakijaat antaneet lupa siihen kun koe alkoi?

        Siihen olisi tarvinnut niin pitkän prosessin luvan että olisimme olleet siitä varmasti tietosia että meitä mikitetään tai nähdään läppäristä. Heidän pitäisi tietää meidän konemallitkin jotta he niihin pääsisivät sisään. Ei ole mitään hätää :)


    • Anonyymi

      Mitäs vastasitte siihen Ilves Tappara kysymykseen?

      • Anonyymi

        20%


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20%

        72 miestä ja 22 naista taisivat olla numerot, millä sait 20%?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        72 miestä ja 22 naista taisivat olla numerot, millä sait 20%?

        Eikös siinä kysytty % osuutta naisista, ei koko väestöstä? jos nyt muistan oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös siinä kysytty % osuutta naisista, ei koko väestöstä? jos nyt muistan oikein.

        Juurikin niin. Eli 20%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös siinä kysytty % osuutta naisista, ei koko väestöstä? jos nyt muistan oikein.

        En muista tarkkaan mielestäni kysymys oli montanko prosenttia oli eroa mies ja naiskannattaja määrällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En muista tarkkaan mielestäni kysymys oli montanko prosenttia oli eroa mies ja naiskannattaja määrällä.

        Jos muistan oikein kysyttiin montako prosenttiyksikköä on eroa mies - ja naiskannattajien välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos muistan oikein kysyttiin montako prosenttiyksikköä on eroa mies - ja naiskannattajien välillä.

        Aamupäivän ja iltapäivän kysymykset ei olleet täysin samat. Iltapäivällä kysyttiin vain naisia ja ero oli 20%


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        72 miestä ja 22 naista taisivat olla numerot, millä sait 20%?

        Siinä kysyttiin montako prosenttiyksikköä on eroa noiden joukkueiden naiskannattajien välillä. Yhteensä 80 naista, joista 48 kannatti äxää ja 32 yytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamupäivän ja iltapäivän kysymykset ei olleet täysin samat. Iltapäivällä kysyttiin vain naisia ja ero oli 20%

        Joo itse tein aamupäivän kokeen, ei ollut tuollainen kysymys.


    • Anonyymi

      Jostain myös luin että he voi operaattoreiden kautta käydä kattoo onko kännykällä googlailtu jotain. Onkohan totta?

      • Anonyymi

        No ei todellakaan


      • Anonyymi

        No ihan kaikkea täysin naurettavaa ei tarvitse uskoa.


    • Anonyymi

      Hei

    • Anonyymi

      Koe oli hirveä. Vastasin kaikkiin mutta todennäköisesti väärin, matikka ja päättelytehtävät olivat henkilökohtaisesti vaikeimpia.

      Tässä eniten ärsyttää se, että opiskelin pääsykokeisiin puoli vuotta historiaa ja tein kokeen, jossa sitä ei sitten ollut ollenkaan. Koko hakuprosessi kaatui siihen, etten muistanut enää jotain matikkaa lukiosta puolentoista vuoden takaa :D kankkulan kaivoon meni kyllä nyt opiskelut, ensvuonna uusiksi.

      • Anonyymi

        Sama täällä. Jyväskylään hain historiaa lukemaan. Kieltämättä on kyllä surkea fiilis kun ei edes saa tehdä sitä koetta johon oli valmistautunut, vaan karsiutui jo tässä vaiheessa pois xd


    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan, miten ratkaistaisiin se linnunpönttö tehtävä? Oli matemaattis-luonnontieteellisessä osiossa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe