Venekorttityöryhmä on saanut työnsä tehtyä. Onko tietoa, mistä sen voisi löytää luettavaksi tai mitä se tarkkaan ottaen pitää sisällään.
Venekortista
47
6145
Vastaukset
- Kuljettaja2
Älytöntä todistelua venekortin tarpeellisuudesta isompiin ja nopeisiin veneisiin. Samassa mietinnössä todetaan samalla eniten onnettomuuksia tapahtuvan pienillä avoveneillä eikä nähdä kuitenkaan tarpeelliseksi ulottaa korttia niihin.
- asiassa
Pienen purtilon omistaja riskeeraa vain oman henkensä ja niiden useimmiten vapaaehtoisesti veneeseen tulleiden hengen. Mutta tämä nopean veneen kuljettaja on riski kaikilla vesilleliikkujille ja erityisesti tälle pikku purtilon käyttäjälle.
Jos minä hukun kännissä omaa tyhmyyttäni, niin en esitä yhteiskunalle vaatimuksia. Omaiset jotain saavat yhteiskunnan varoista, totta on. Mutta jos joku nopean veneen omistaja ajaa ylitseni, niin toivon, että jälkeenjäävillä on kättä pidempää käytettävissä tätä eloonjäänyttä vastaan.
Hyväksykää tosiasiat. Suomen kaltaisessa maassa ei voi käytännössä kieltää ihmisiä menemästä uimaan tai ongella. Toisaalta ammatikseen vesillä liikkuvilta vaaditaan pätevyyksiä ja koulutusta. Johonkin on rajaviiva vedettävä. Ilmailua ei saa ryhtyä harrastamaan omaksi huvikseen ilman koulutusta, vaikka pienkoneilmailussa vaarassa on vain oma niska. Minkäänlaista moottoroitua maakulkuneuvoa ei saa kuljettaa muuta kuin suljetulla alueella ilman tutkintoja. Sama pitää olla logiikka vesilläkin. - Pjpe
asiassa kirjoitti:
Pienen purtilon omistaja riskeeraa vain oman henkensä ja niiden useimmiten vapaaehtoisesti veneeseen tulleiden hengen. Mutta tämä nopean veneen kuljettaja on riski kaikilla vesilleliikkujille ja erityisesti tälle pikku purtilon käyttäjälle.
Jos minä hukun kännissä omaa tyhmyyttäni, niin en esitä yhteiskunalle vaatimuksia. Omaiset jotain saavat yhteiskunnan varoista, totta on. Mutta jos joku nopean veneen omistaja ajaa ylitseni, niin toivon, että jälkeenjäävillä on kättä pidempää käytettävissä tätä eloonjäänyttä vastaan.
Hyväksykää tosiasiat. Suomen kaltaisessa maassa ei voi käytännössä kieltää ihmisiä menemästä uimaan tai ongella. Toisaalta ammatikseen vesillä liikkuvilta vaaditaan pätevyyksiä ja koulutusta. Johonkin on rajaviiva vedettävä. Ilmailua ei saa ryhtyä harrastamaan omaksi huvikseen ilman koulutusta, vaikka pienkoneilmailussa vaarassa on vain oma niska. Minkäänlaista moottoroitua maakulkuneuvoa ei saa kuljettaa muuta kuin suljetulla alueella ilman tutkintoja. Sama pitää olla logiikka vesilläkin.kyllä tekstistä päätellen tilata aika lääkärille,tai lopettaa juominen!
- EAW
asiassa kirjoitti:
Pienen purtilon omistaja riskeeraa vain oman henkensä ja niiden useimmiten vapaaehtoisesti veneeseen tulleiden hengen. Mutta tämä nopean veneen kuljettaja on riski kaikilla vesilleliikkujille ja erityisesti tälle pikku purtilon käyttäjälle.
Jos minä hukun kännissä omaa tyhmyyttäni, niin en esitä yhteiskunalle vaatimuksia. Omaiset jotain saavat yhteiskunnan varoista, totta on. Mutta jos joku nopean veneen omistaja ajaa ylitseni, niin toivon, että jälkeenjäävillä on kättä pidempää käytettävissä tätä eloonjäänyttä vastaan.
Hyväksykää tosiasiat. Suomen kaltaisessa maassa ei voi käytännössä kieltää ihmisiä menemästä uimaan tai ongella. Toisaalta ammatikseen vesillä liikkuvilta vaaditaan pätevyyksiä ja koulutusta. Johonkin on rajaviiva vedettävä. Ilmailua ei saa ryhtyä harrastamaan omaksi huvikseen ilman koulutusta, vaikka pienkoneilmailussa vaarassa on vain oma niska. Minkäänlaista moottoroitua maakulkuneuvoa ei saa kuljettaa muuta kuin suljetulla alueella ilman tutkintoja. Sama pitää olla logiikka vesilläkin.kone aina putoaa Buuaahaha...otappa lääkkees!
- eroa
asiassa kirjoitti:
Pienen purtilon omistaja riskeeraa vain oman henkensä ja niiden useimmiten vapaaehtoisesti veneeseen tulleiden hengen. Mutta tämä nopean veneen kuljettaja on riski kaikilla vesilleliikkujille ja erityisesti tälle pikku purtilon käyttäjälle.
Jos minä hukun kännissä omaa tyhmyyttäni, niin en esitä yhteiskunalle vaatimuksia. Omaiset jotain saavat yhteiskunnan varoista, totta on. Mutta jos joku nopean veneen omistaja ajaa ylitseni, niin toivon, että jälkeenjäävillä on kättä pidempää käytettävissä tätä eloonjäänyttä vastaan.
Hyväksykää tosiasiat. Suomen kaltaisessa maassa ei voi käytännössä kieltää ihmisiä menemästä uimaan tai ongella. Toisaalta ammatikseen vesillä liikkuvilta vaaditaan pätevyyksiä ja koulutusta. Johonkin on rajaviiva vedettävä. Ilmailua ei saa ryhtyä harrastamaan omaksi huvikseen ilman koulutusta, vaikka pienkoneilmailussa vaarassa on vain oma niska. Minkäänlaista moottoroitua maakulkuneuvoa ei saa kuljettaa muuta kuin suljetulla alueella ilman tutkintoja. Sama pitää olla logiikka vesilläkin.Veneajokortin ideana on vesilläliikkumisen turvallisuuden parantaminen.
Voisitko tutkia tilastoista kuinka monta törmäysonnettomuutta iso, painava ja nopea vene on aiheuttanut viimeisimpien 10 vuoden aikana. Luku lähentelee todennäköisesti nollaa.
Tutki sen jälkeen montako törmäysonnettomuutta pienet rekisteröimättömät veneet, joihin ei tulla edellyttämään ajokorttia, ovat aiheuttaneet. Tulet hämmästymään.
Ison, painavan ja nopean veneen kuljettaja on pääsääntöisesti pitkän linjan veneilijä, joka on kasvanut pienestä asti veneilyyn. Taitoa ja kokemusta ja mielenkiintoa eri tutkintojen suorittamiseen on riittänyt aikaisemminkin.
- h-purjehtija
Täältäpä löytyy uutinen ja linkki koko raporttiin:
http://www.veneily.fi/fi/index.php
Ja tässä lainaus uutisesta:
"Lisäksi työryhmä esittää, että käyttöön otetaan neliportainen järjestelmä, jossa kuljettajan pätevyystaso määritellään veneen koon, nopeuden ja konetehon perusteella. Valtaosalle veneilijöistä ”venekortti” (kansallinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja) olisi vapaaehtoinen. Vaatimuksena kortin saamiselle olisi vain välttämättömien merenkulullisten turvallisuussäännösten osaaminen. Tutkinto olisi osa nykyistä kansainvälisen huviveneen kuljettajan tutkintoa.
Työryhmä esittää pakollista venekorttia kuljettajille, joiden veneillä saavutetaan yli 30 solmun nopeus. Venekortin puuttumisesta ei kuitenkaan aiheutuisi rangaistusta. Pakollinen merenkulullinen pätevyys vaadittaisiin myös yli 200 kW:n moottorilla varustetun veneen kuljettajalta sekä kuten nykyäänkin yli 24 metrin pituisen veneen kuljettajalta."
Siis ehdotukessa on kyse venekortista, joka olisi suurimmalle osalle veneilijöistä vapaaehtoinen. Huvittavinta ehdotuksessa on, että vaikka kortti olisikin nopeiden ja tehokkaiden veneiden kuljettajille pakollinen, ei sen puuttumisesta rangaistaisi. Olisiko asialla siis käytännössä mitään merkitystä?
Nyt ehdotukset herättävät kyllä enemmän kysymyksiä kuin antavat vastauksia. Jotenkin esitys tuntuu olevan torso, kun selkeitä linjapäätöksiä ei ole uskallettu tehdä. Odotan mielenkiinnolla ehdotusten vastaanottoa veneilypiireissä.- heh
Kuvittelisin, että jos vesipoliisi pysäyttää yli 30 solmua ajaneen kortittoman veneilijän, vene hinataan lähimpään satamaan ja sen saa sieltä hakea joku kortin omistava mutta sakkoa, eli rangaistusvaatimusta, ei kirjoiteta.
- Pyry
Luin tuon selvityksen nopeasti läpi ja ainakin minulle jäi sellainen vaikutelma, että asiaan ei ole oikeasti perehdytty ja etukäteen sovitut johtopäätökset on runtattu paperiin väkisin.
"Teoria" osasta käy ilmi ettei veneiden määrän lisääntyminen ole vaikuttanut hukkuneiden määrään, vaan itseasiassa hukkuiden määrä on vähentynyt. Tämä puoltanee sitä, ettei isommat ja nopeammat veneet lisää hukkumisriskiä.
Samoin todetaan että tyypillinen hukkuja liikkuu viranomaisvalvonnan ulkopuolella olevilla sisävesialueilla, pienellä veneellä, pelastusliiveittä ja yli promillen humalassa.
Turvallisuutta parantavat toimet ehdotetaan kuitenkin kohdennettavaksi suurimmilta osin vain isoihin tai nopeisiin veneisiin, jolla liikutaan pääasiassa valvotuilla merialuilla ja joiden kuljettaminen yli promillen humalassa lienee varsin harvinnaista.
Se toki on selvää, että isoissa veneissä liivit on harvemmin päällä, mutta toisaalta harvemmin näistä veteen pudotaan, kun vessakin on pääsääntöisesti sisätiloissa.
Jo muutenkin surkean selvityksen kruunaa se, ettei raportin kirjoittajat jaksaneet selvittää Ruotsin veneajokorttikäytäntöä, vaan toteavat ettei vastausta yrityksistä huolimatta saatu. Tiedothan olisi saanut yhdellä puhelinsoitolla esim. paikallisista veneilijöiden etujärjestöistä.
- Niksu11
Sinänsä kiintoisa ehdotus ja ihan hyvä että isojen veneiden pätevyyttä lasketaan, ei oikein sovi että pitäälähteä 16kk merille että saa ajella omalla paatilla.
Sinänsä hauskaa että ehdotuksessa on unohdettu purjeveneet.
On käsittämätöntä ettei 20m lakanavetoiselta edellytetä mitään korttia, mutta kuitenkin siinä mainitaan että kuinka tärkeää on yli 200kw koneella varustetun uppoamarunkoisen mootoriveneen kuljettajalla olla kortti.
Kun siinä on niin isot massat!!!
Purkkarit painavat vähintään 1,5-2 kertaa enemmän kuin samankokoiset moottoriveneet ja ja niillä saa esim satamissa moninkertaiset vahingot satamissa manoovereissa kuin koneveneillä.- Kalevi
Omistan 8 m liukuvarunkoisen veneen joka kulkee 33 kt ja moottoriteho on 221 kw eli siis pitää olla kansainvälinen huviveneen kuljettajatodistus.
Sen saamiseksi on käytävä Suomen navigaatioseuran rannikkolaivurikurssi.
Kyseisen rannikkolaivurikurssin käyneenä voin sanoa että vaatimustaso on vähintäänkin vaativa, lasketaan sini funktioita erillaisilla matemaattisilla kaavoilla, vuorovesiä, taivaankappaleiden liikkeistä aiheutuvia voimia jne.
Eli hyvin hyvin teoreettista asiaa, itse en ole tarvinnut kyseisiä tietoja sitten kurssin.
Mielestäni saaristolaivuri kurssi pitäisi riittää sillä sieltä saatu tietotaito on vielä käytännönläheistä.
Tervetuloa opiskeleen - Niksu11
Kalevi kirjoitti:
Omistan 8 m liukuvarunkoisen veneen joka kulkee 33 kt ja moottoriteho on 221 kw eli siis pitää olla kansainvälinen huviveneen kuljettajatodistus.
Sen saamiseksi on käytävä Suomen navigaatioseuran rannikkolaivurikurssi.
Kyseisen rannikkolaivurikurssin käyneenä voin sanoa että vaatimustaso on vähintäänkin vaativa, lasketaan sini funktioita erillaisilla matemaattisilla kaavoilla, vuorovesiä, taivaankappaleiden liikkeistä aiheutuvia voimia jne.
Eli hyvin hyvin teoreettista asiaa, itse en ole tarvinnut kyseisiä tietoja sitten kurssin.
Mielestäni saaristolaivuri kurssi pitäisi riittää sillä sieltä saatu tietotaito on vielä käytännönläheistä.
Tervetuloa opiskeleenKyllä ne tiedot tässä kotinurkilla vähän käyttämättä jää.. Itsellä on kotimaanliikenteenlaivurin-kirja ja se on ihan vaan duunia varten.
- Jusa
Kalevi kirjoitti:
Omistan 8 m liukuvarunkoisen veneen joka kulkee 33 kt ja moottoriteho on 221 kw eli siis pitää olla kansainvälinen huviveneen kuljettajatodistus.
Sen saamiseksi on käytävä Suomen navigaatioseuran rannikkolaivurikurssi.
Kyseisen rannikkolaivurikurssin käyneenä voin sanoa että vaatimustaso on vähintäänkin vaativa, lasketaan sini funktioita erillaisilla matemaattisilla kaavoilla, vuorovesiä, taivaankappaleiden liikkeistä aiheutuvia voimia jne.
Eli hyvin hyvin teoreettista asiaa, itse en ole tarvinnut kyseisiä tietoja sitten kurssin.
Mielestäni saaristolaivuri kurssi pitäisi riittää sillä sieltä saatu tietotaito on vielä käytännönläheistä.
Tervetuloa opiskeleenEi sen saamiseksi tarvitse käydä navigaatioseuran kurssia vaan sen voi itse opiskella ja tentitä merenkulun tarkastajalle.
- Partiolainen
Kalevi kirjoitti:
Omistan 8 m liukuvarunkoisen veneen joka kulkee 33 kt ja moottoriteho on 221 kw eli siis pitää olla kansainvälinen huviveneen kuljettajatodistus.
Sen saamiseksi on käytävä Suomen navigaatioseuran rannikkolaivurikurssi.
Kyseisen rannikkolaivurikurssin käyneenä voin sanoa että vaatimustaso on vähintäänkin vaativa, lasketaan sini funktioita erillaisilla matemaattisilla kaavoilla, vuorovesiä, taivaankappaleiden liikkeistä aiheutuvia voimia jne.
Eli hyvin hyvin teoreettista asiaa, itse en ole tarvinnut kyseisiä tietoja sitten kurssin.
Mielestäni saaristolaivuri kurssi pitäisi riittää sillä sieltä saatu tietotaito on vielä käytännönläheistä.
Tervetuloa opiskeleenNo joo... Vaatimustasosta voidaan olla niin montaa mieltä. Itse suoritin nuo molemmat kurssit 13-vuotiaana yhdessä viikonlopussa. Vaatii hieman innostusta, niin kyllä noista läpi pääsee. Nyt nuo kysymykset näyttävät jo naurettavan helpoilta, kun on käyttänyt niitä taitoja ensin muiden veneillä ja sitten omalla jo pidemmän aikaa.
- aki
Jusa kirjoitti:
Ei sen saamiseksi tarvitse käydä navigaatioseuran kurssia vaan sen voi itse opiskella ja tentitä merenkulun tarkastajalle.
Ohessa vaihtoehdot Rannikkolaivurikurssille ei mitään ihan helppoja vaihtoehtoja ja mitään itseopiskelua ei ole kuten näette.
Kohdassa b) mainittuja muita todistuksia ovat esimerkiksi:
• sotilasveneen kuljettajankirja
• venepäällikkötutkinto (SVEL)
• päällikkötutkinto (SPL)
• meripartiolaisten venepäällikön tutkinto
• Puolustusvoimien tai Rajavartiolaitoksen merenkulkualan upseeritutkinto
• veneenkuljettajan koulutus (Merisotakoulu)
• Keski-Uudenmaan aikuiskoulutuskeskuksen kurssitodistus
• kuljettajan pätevyyskirja tai muu ylempi, ammattimaiseen merenkulkuun tarkoitettu,
kansipäällystön pätevyyskirja
• Suomen meripelastusseuran pätevyydet toimia pelastusalusten päällikkönä
Kansainvälinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja myönnetään 18 vuotta täyttäneelle
henkilölle. - vene
Partiolainen kirjoitti:
No joo... Vaatimustasosta voidaan olla niin montaa mieltä. Itse suoritin nuo molemmat kurssit 13-vuotiaana yhdessä viikonlopussa. Vaatii hieman innostusta, niin kyllä noista läpi pääsee. Nyt nuo kysymykset näyttävät jo naurettavan helpoilta, kun on käyttänyt niitä taitoja ensin muiden veneillä ja sitten omalla jo pidemmän aikaa.
Kun suoritit kurssit viikonloppuna, nykyään esim rannikkolaivurikurssi tyypillisesti kestää noin 5 kk jos opiskellaan parina iltana viikossa.
Lasket siis "sini kossiini funktioita" ja vuorovesilaskuja veneillessäsi Suomessa, aika kova kaveri olet - Partiolainen
vene kirjoitti:
Kun suoritit kurssit viikonloppuna, nykyään esim rannikkolaivurikurssi tyypillisesti kestää noin 5 kk jos opiskellaan parina iltana viikossa.
Lasket siis "sini kossiini funktioita" ja vuorovesilaskuja veneillessäsi Suomessa, aika kova kaveri oletNo eipä niitä nyt niin kovasti muutenkaan kurssilla ole. Kirjassa muistaakseni siniä ja cosinia tarvitaan vain virta- ja sortolaskuissa, jotka eivät ole kyllä kovinkaan vaikeita. Ei niitä nyt niin kovasti Itämerellä toki tarvitse, mutta kolmen viivan piirtäminen ja niistä sini, cosini tai pythagoraan lauseella laskeminen eivät todellakaan ole mitään TKK:n asiaa, vaan ihan peruskoulutasoista matematiikkaa. Kurssi oli silloin ns. intensiivikurssi, joka alkoi perjantaina illalla, la opiskeltiin aamusta iltaan ja sunnuntaina aamusta iltapäivään. Siksi kyllä ihmettelen, että miten kurssiin saa kulumaan 5 kk. Opetus ilmeisesti menee hitaimman oppijan mukaan. 13-vuotias kuitenkin suorittaa kurssin riittävällä kiinnostuksella viikonlopussa. Olenkin aina ihmetellyt, miten ylpeinä ihmiset roikottavat viiriään mastossa niin Ahvenanmaalla kuin Virossakin, jossa sen tilalla pitäisi olla aivan muu lippu...
- ex-partiolainen/teak
Partiolainen kirjoitti:
No eipä niitä nyt niin kovasti muutenkaan kurssilla ole. Kirjassa muistaakseni siniä ja cosinia tarvitaan vain virta- ja sortolaskuissa, jotka eivät ole kyllä kovinkaan vaikeita. Ei niitä nyt niin kovasti Itämerellä toki tarvitse, mutta kolmen viivan piirtäminen ja niistä sini, cosini tai pythagoraan lauseella laskeminen eivät todellakaan ole mitään TKK:n asiaa, vaan ihan peruskoulutasoista matematiikkaa. Kurssi oli silloin ns. intensiivikurssi, joka alkoi perjantaina illalla, la opiskeltiin aamusta iltaan ja sunnuntaina aamusta iltapäivään. Siksi kyllä ihmettelen, että miten kurssiin saa kulumaan 5 kk. Opetus ilmeisesti menee hitaimman oppijan mukaan. 13-vuotias kuitenkin suorittaa kurssin riittävällä kiinnostuksella viikonlopussa. Olenkin aina ihmetellyt, miten ylpeinä ihmiset roikottavat viiriään mastossa niin Ahvenanmaalla kuin Virossakin, jossa sen tilalla pitäisi olla aivan muu lippu...
Noitten laivuritutkintojen pikasuorittamisesta en tiedä. Itse olen suorittanut saaristo- ja rannikkolaivuritutkinnot sekä suomen partiolaisten veneenohjaaja- ja kipparikurssit.
Selvyyden vuoksi kerrottakoon, että jälkimmäisiä kursseja ei suoritella kaksittain ja viikonlopun aikana. Kumpaankin kuuluu tiiviit teoriaopinnot ja käytännön harjoitukset.
Veneenohjaajakurssilaiset suorittavat käytännönosiaan saaristossa ja rannikolla. Esimerkiksi satakuntalaisten meripartiolaisten käytännönosat eivät ole mitään heppoisia purjehduslenkkejä. Tai eivät olleet silloin kun minä kurssin aikanaan kävin. Ohjelmaan kuuluu yönavigointia, merkinnänpitoa, mies yli laidan -tilanteiden harjoittelua yms. Tämä kaikki Porin ja Rauman välisillä avoimilla merialueilla.
Kipparikurssin ohjelma vastaa teoriaosuudeltaan karkeasti ottaen rannikkolaivurikurssia. Käytännön osaan kuuluu avomeripurjehdusta, vaativampaa yönavigointia (mm. valaisemattomalla väylällä kryssimistä), johtamistaitoa yms. Omalle osalleni sattui muunmuassa toiminnan ohjaaminen mies yli laidan tilanteessa - purjeilla manöveeraten ja yli 40 jalkaisella veneellä. Tällaiset hankkeet siis nuorilla tai nuorilla aikuisilla, kurssin ikäraja oli ainakin aikanaan 18 vuotta.
Nykyään partiolaisilla on vielä avomeriohjaajakurssinsa, jonka sisältöä en tunne. Ehkä jonain päivänä saan tilaisuuden palata partiotoimintaan ja käydä tuonkin kurssin.
Toivon siis, että nimimerkki Partiolaisen näkemyksiin järjestöjen antamasta veneilykoulutuksesta suhtauduttaisiin pienellä varauksella. Navigaatioliiton (eikumikäseolikaan) tutkintoja ehkä pystyykin suorittamaan nopeasti ilman kummoisia käytännönkokeiluita. En kuitenkaan usko, että se hiljainen työ, jota laivurikurssien opettajat tekevät varsinaisten navigaatiotehtävien ohessa, tulee pikakurssilla toteutettua. Siinä laskutoimituksia ja lainkohtia selvitellessään opettajat tulevat väistämättä tehneeksi hiljaista mutta tärkeää asennekasvatusta. Jokainenhan meistä tietää, ettei vesillä pelkin laskutoimituksin pärjää, eikä niiden osaaminen vielä takaa kelvollisia asenteita. - Olavi
Partiolainen kirjoitti:
No eipä niitä nyt niin kovasti muutenkaan kurssilla ole. Kirjassa muistaakseni siniä ja cosinia tarvitaan vain virta- ja sortolaskuissa, jotka eivät ole kyllä kovinkaan vaikeita. Ei niitä nyt niin kovasti Itämerellä toki tarvitse, mutta kolmen viivan piirtäminen ja niistä sini, cosini tai pythagoraan lauseella laskeminen eivät todellakaan ole mitään TKK:n asiaa, vaan ihan peruskoulutasoista matematiikkaa. Kurssi oli silloin ns. intensiivikurssi, joka alkoi perjantaina illalla, la opiskeltiin aamusta iltaan ja sunnuntaina aamusta iltapäivään. Siksi kyllä ihmettelen, että miten kurssiin saa kulumaan 5 kk. Opetus ilmeisesti menee hitaimman oppijan mukaan. 13-vuotias kuitenkin suorittaa kurssin riittävällä kiinnostuksella viikonlopussa. Olenkin aina ihmetellyt, miten ylpeinä ihmiset roikottavat viiriään mastossa niin Ahvenanmaalla kuin Virossakin, jossa sen tilalla pitäisi olla aivan muu lippu...
"sini, cosini tai pythagoraan lauseella laskemisia"
eikä varmaan monen muunkaan. - Mara
Partiolainen kirjoitti:
No eipä niitä nyt niin kovasti muutenkaan kurssilla ole. Kirjassa muistaakseni siniä ja cosinia tarvitaan vain virta- ja sortolaskuissa, jotka eivät ole kyllä kovinkaan vaikeita. Ei niitä nyt niin kovasti Itämerellä toki tarvitse, mutta kolmen viivan piirtäminen ja niistä sini, cosini tai pythagoraan lauseella laskeminen eivät todellakaan ole mitään TKK:n asiaa, vaan ihan peruskoulutasoista matematiikkaa. Kurssi oli silloin ns. intensiivikurssi, joka alkoi perjantaina illalla, la opiskeltiin aamusta iltaan ja sunnuntaina aamusta iltapäivään. Siksi kyllä ihmettelen, että miten kurssiin saa kulumaan 5 kk. Opetus ilmeisesti menee hitaimman oppijan mukaan. 13-vuotias kuitenkin suorittaa kurssin riittävällä kiinnostuksella viikonlopussa. Olenkin aina ihmetellyt, miten ylpeinä ihmiset roikottavat viiriään mastossa niin Ahvenanmaalla kuin Virossakin, jossa sen tilalla pitäisi olla aivan muu lippu...
Saaristo ja Rannikkolaivuritutkinnot viikonloppuna, joopa joo
- Kala Kalle
Mara kirjoitti:
Saaristo ja Rannikkolaivuritutkinnot viikonloppuna, joopa joo
intiasta
- Kipparlahti
Kala Kalle kirjoitti:
intiasta
Suoritin vuosi sitten rannikkolaivuritutkinnon oppitunteja oli 45 loppukoe, viitisen kuukautta sitä hinkattiin, kerran pari viikossa iltaisin.
Että se siitä sinun viikonloppukurssista - Partiolainen
Kipparlahti kirjoitti:
Suoritin vuosi sitten rannikkolaivuritutkinnon oppitunteja oli 45 loppukoe, viitisen kuukautta sitä hinkattiin, kerran pari viikossa iltaisin.
Että se siitä sinun viikonloppukurssistaNo vaatimuksiinhan ei tarvita kurssia. Pelkkä tutkinto riittää. Se ei varmasti vie edes viikonloppua. Käsittääkseni käytössakin on vain muutama tunti. Pyytäisin kuitenkin tutkimaan nämä linkit
Viikonloppukurssi la-su klo 11-17 (saaristo)
http://www.kolumbus.fi/helsingin.navigaatioseura/laivurikurssit.html
Tuohon sitten viikonlopusta vielä perjantai ja hieman lisää tekemistä lauantaille, niin viikonlopussa ehtii mainiosti.
Partiolaisten veneenohjaajakurssilla on näköjään nykyään yksi ilta koko viikonloppu ja tentti sekä käytännön osa yksi viikonloppu. Käytännönosaa ei tarvita tuohon todistukseen, mutta kurssin teoriaosuus vastaa rannikkonavigaatiotutkintoa.
http://www.papa.partio.fi/index.php?ryhma=1&sivu=220#vok
Saahan noita kursseja hinkata viisikin kuukautta, jos siltä tuntuu ja jos siitä tulee älykkäämpi olo, mutta tutkinnon laajuus ei kuitenkaan ole noita suurempi. Viikonlopussa nuo asiat tosin opettelee kirjastakin aika helposti, jos omaksumiskyky on kunnossa. - Katsastusmies-1
Kipparlahti kirjoitti:
Suoritin vuosi sitten rannikkolaivuritutkinnon oppitunteja oli 45 loppukoe, viitisen kuukautta sitä hinkattiin, kerran pari viikossa iltaisin.
Että se siitä sinun viikonloppukurssistaOlen aikoinaan vuosikausia pitänyt noita kursseja ja järjestänyt kuulusteluja. Joissakin tapauksissa olen päästänyt tenttimään sellaisia henkilöitä, yleensä reippaita lukiolaisia, jotka eivät ole ehtineet kurssille osallistumaan muiden iltakiireiden vuoksi. He ovat omin päin lukeneet oppimateriaalin ja tulleet suoraan kuulusteluun. Yleensä näitten lukiolaisten pisteet ovat olleet huippuluokka vielä kaiken lisäksi kun ovat tottuneet koekisiin koulutyössä. Itsekin aikoinaan suoritin kaikki kolme kurssia lukiolaisena ja olin kurssin priimus joka kerta, jopa Saaristo- ja Rannikkolaivuritentissä maksimipistein. Diplomit roikkuvat seinällä vieläkin arvosanalla "Erinomainen". Avomerihommassa sitten lipsahti mutama piste vuorovesitaulukon vuoksi :)
Siis ei tuo "Partiolaisen" suoritus sinänsä mitään uutta ole.
Olipa minulla yhtenä vuotena kaksi kaveria jotka juuri seuraamme liittyneenä aloittivat Avomerilaivurin kurssin. Syksyn mittaan selvisi että he eivät voi tenttiä avomerilaivurin tutkintoa kun heillä ei ole saaristo- ja rannikkolaivurin tutkintoa suoritettuna. Navigaatioliiton kanssa sovimme että kaverit suorittavat marraskuun tentti-iltana molemmat kurssit järjestyksessä peräkkäin että voivat sitten keväällä suorittaa sen hinkumansa avomerilaivurin tutkinnon. Ehtivät muutaman illan lukea ennen tenttiä ja molemmat selvisivät hyvin tiedoin molemmista tenteistä.
Nämä laivurikurssit ovat teoriaa käsitteleviä "lukuhommia" ja rutinoituneelle lukiolaiselle esimerkiksi "läpihuutojuttu" muutaman illan lukemisen jälkeen.
Onkin sitten aivan eri asia se KÄYTÄNNÖN KOKEMUS. Aivan kuten auto-ajokortin kanssa. Autokoulussa jopa opetetaan käytännön asioita kun ajetaan autoa, mutta jokainen tietää että vasta-alkaja ratissa on vaaraksi itselleen ja muille.
Kevättä rintoihin :) - Partiolainen
Olavi kirjoitti:
"sini, cosini tai pythagoraan lauseella laskemisia"
eikä varmaan monen muunkaan. - Jusa
aki kirjoitti:
Ohessa vaihtoehdot Rannikkolaivurikurssille ei mitään ihan helppoja vaihtoehtoja ja mitään itseopiskelua ei ole kuten näette.
Kohdassa b) mainittuja muita todistuksia ovat esimerkiksi:
• sotilasveneen kuljettajankirja
• venepäällikkötutkinto (SVEL)
• päällikkötutkinto (SPL)
• meripartiolaisten venepäällikön tutkinto
• Puolustusvoimien tai Rajavartiolaitoksen merenkulkualan upseeritutkinto
• veneenkuljettajan koulutus (Merisotakoulu)
• Keski-Uudenmaan aikuiskoulutuskeskuksen kurssitodistus
• kuljettajan pätevyyskirja tai muu ylempi, ammattimaiseen merenkulkuun tarkoitettu,
kansipäällystön pätevyyskirja
• Suomen meripelastusseuran pätevyydet toimia pelastusalusten päällikkönä
Kansainvälinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja myönnetään 18 vuotta täyttäneelle
henkilölle.Keräsimme 15 hengen porukan ja tentimme suoraan merenkulun tarkastajalle.
Pääsin jopa navigaatioseuran jäseneksi kyseisellä todistuksella,joskaan en enää ole ko.seurassa jäsenenä. - olli
Jusa kirjoitti:
Keräsimme 15 hengen porukan ja tentimme suoraan merenkulun tarkastajalle.
Pääsin jopa navigaatioseuran jäseneksi kyseisellä todistuksella,joskaan en enää ole ko.seurassa jäsenenä.Eipä näy löytyvän, ylläoleve teksti on suoraan Merenkulkulaitoksen paperista, lue itse netistä jos et usko
- Kake
Partiolainen kirjoitti:
Ei taida kuulua opinto-ohjelmaan ei ainakaan 70
luvulla kun minä kyseistä opinahjoa läpi kahlasin, katsos Partiolainen kaikki kun ei ole sitä sinun sukupolveasi ja kouluja käytiin ennen sinun syntymääsikin. Eikö ole maailma ihmeellinen. - Esa
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Olen aikoinaan vuosikausia pitänyt noita kursseja ja järjestänyt kuulusteluja. Joissakin tapauksissa olen päästänyt tenttimään sellaisia henkilöitä, yleensä reippaita lukiolaisia, jotka eivät ole ehtineet kurssille osallistumaan muiden iltakiireiden vuoksi. He ovat omin päin lukeneet oppimateriaalin ja tulleet suoraan kuulusteluun. Yleensä näitten lukiolaisten pisteet ovat olleet huippuluokka vielä kaiken lisäksi kun ovat tottuneet koekisiin koulutyössä. Itsekin aikoinaan suoritin kaikki kolme kurssia lukiolaisena ja olin kurssin priimus joka kerta, jopa Saaristo- ja Rannikkolaivuritentissä maksimipistein. Diplomit roikkuvat seinällä vieläkin arvosanalla "Erinomainen". Avomerihommassa sitten lipsahti mutama piste vuorovesitaulukon vuoksi :)
Siis ei tuo "Partiolaisen" suoritus sinänsä mitään uutta ole.
Olipa minulla yhtenä vuotena kaksi kaveria jotka juuri seuraamme liittyneenä aloittivat Avomerilaivurin kurssin. Syksyn mittaan selvisi että he eivät voi tenttiä avomerilaivurin tutkintoa kun heillä ei ole saaristo- ja rannikkolaivurin tutkintoa suoritettuna. Navigaatioliiton kanssa sovimme että kaverit suorittavat marraskuun tentti-iltana molemmat kurssit järjestyksessä peräkkäin että voivat sitten keväällä suorittaa sen hinkumansa avomerilaivurin tutkinnon. Ehtivät muutaman illan lukea ennen tenttiä ja molemmat selvisivät hyvin tiedoin molemmista tenteistä.
Nämä laivurikurssit ovat teoriaa käsitteleviä "lukuhommia" ja rutinoituneelle lukiolaiselle esimerkiksi "läpihuutojuttu" muutaman illan lukemisen jälkeen.
Onkin sitten aivan eri asia se KÄYTÄNNÖN KOKEMUS. Aivan kuten auto-ajokortin kanssa. Autokoulussa jopa opetetaan käytännön asioita kun ajetaan autoa, mutta jokainen tietää että vasta-alkaja ratissa on vaaraksi itselleen ja muille.
Kevättä rintoihin :)Pari asiaa, kaikki ei ole lukiolaisia, itseasiassa varmaan vähemmistö veneilijöistä, enemmistö lienee vanhempaa porukkaa.
Soitin Suomen Navigaatioseuraan, että voiko ottaa loppukokeen itseopiskeluun perustuen vastaus oli että ei voi vaan kurssi on istuttava muun porukan mukana, kai on ajat muuttuneet.
Samoin kurssit on käytävä järjestyksessä eli saaristo, rannikko jne. - Eko
Partiolainen kirjoitti:
No vaatimuksiinhan ei tarvita kurssia. Pelkkä tutkinto riittää. Se ei varmasti vie edes viikonloppua. Käsittääkseni käytössakin on vain muutama tunti. Pyytäisin kuitenkin tutkimaan nämä linkit
Viikonloppukurssi la-su klo 11-17 (saaristo)
http://www.kolumbus.fi/helsingin.navigaatioseura/laivurikurssit.html
Tuohon sitten viikonlopusta vielä perjantai ja hieman lisää tekemistä lauantaille, niin viikonlopussa ehtii mainiosti.
Partiolaisten veneenohjaajakurssilla on näköjään nykyään yksi ilta koko viikonloppu ja tentti sekä käytännön osa yksi viikonloppu. Käytännönosaa ei tarvita tuohon todistukseen, mutta kurssin teoriaosuus vastaa rannikkonavigaatiotutkintoa.
http://www.papa.partio.fi/index.php?ryhma=1&sivu=220#vok
Saahan noita kursseja hinkata viisikin kuukautta, jos siltä tuntuu ja jos siitä tulee älykkäämpi olo, mutta tutkinnon laajuus ei kuitenkaan ole noita suurempi. Viikonlopussa nuo asiat tosin opettelee kirjastakin aika helposti, jos omaksumiskyky on kunnossa.Kiitos linkeistä mutta en vain löytänyt sieltä yhden viikonlopun kestävää saaristo ja rannikkolaivurikurssia eli 90 tuntia viikonlopussa ei siinä taida kellossa riittää numerot.
- 50 ft
Partiolainen kirjoitti:
No vaatimuksiinhan ei tarvita kurssia. Pelkkä tutkinto riittää. Se ei varmasti vie edes viikonloppua. Käsittääkseni käytössakin on vain muutama tunti. Pyytäisin kuitenkin tutkimaan nämä linkit
Viikonloppukurssi la-su klo 11-17 (saaristo)
http://www.kolumbus.fi/helsingin.navigaatioseura/laivurikurssit.html
Tuohon sitten viikonlopusta vielä perjantai ja hieman lisää tekemistä lauantaille, niin viikonlopussa ehtii mainiosti.
Partiolaisten veneenohjaajakurssilla on näköjään nykyään yksi ilta koko viikonloppu ja tentti sekä käytännön osa yksi viikonloppu. Käytännönosaa ei tarvita tuohon todistukseen, mutta kurssin teoriaosuus vastaa rannikkonavigaatiotutkintoa.
http://www.papa.partio.fi/index.php?ryhma=1&sivu=220#vok
Saahan noita kursseja hinkata viisikin kuukautta, jos siltä tuntuu ja jos siitä tulee älykkäämpi olo, mutta tutkinnon laajuus ei kuitenkaan ole noita suurempi. Viikonlopussa nuo asiat tosin opettelee kirjastakin aika helposti, jos omaksumiskyky on kunnossa.Nyt joukolla partiolaisten venekursseille varmaan ne siellä opettaa kuinka ajetaan 50 jalkaista Fairlanea.
Kiitti vinkistä.
Tiedoksi muuten että pelkkää tutkintoa et voi nykyään enää ottaa pitää istua kurssi ensin. - Henrika
50 ft kirjoitti:
Nyt joukolla partiolaisten venekursseille varmaan ne siellä opettaa kuinka ajetaan 50 jalkaista Fairlanea.
Kiitti vinkistä.
Tiedoksi muuten että pelkkää tutkintoa et voi nykyään enää ottaa pitää istua kurssi ensin.Kyllä niitä isojakin löytyy. Kenellä palstan lukijoista on näin suuri vene ajettavana?
http://users.utu.fi/mitaja/khp/henrika.shtml - Teekkaripurjehtija
Esa kirjoitti:
Pari asiaa, kaikki ei ole lukiolaisia, itseasiassa varmaan vähemmistö veneilijöistä, enemmistö lienee vanhempaa porukkaa.
Soitin Suomen Navigaatioseuraan, että voiko ottaa loppukokeen itseopiskeluun perustuen vastaus oli että ei voi vaan kurssi on istuttava muun porukan mukana, kai on ajat muuttuneet.
Samoin kurssit on käytävä järjestyksessä eli saaristo, rannikko jne.Kurssit voi kyllä suorittaa molemmat kerralla ja jos matikka on hallussa, niin silloin kurssi ei edes kestä kovinkaan kauan. Pikaisella laskemisella tuosta tulee rannikkolaivurikurssille tunteja 6 * 2,5 h ja saaristolaivurikurssille 7 * 2,5 h, eli tuosta pikaisesti laskee, että yhteensä tunteja menisi 32,5 tuntia. Nimimerkki partiolainen lienee siis oikeassa noiden tuntiensa suhteen. Moni muukin on suorittanut tutkinnot nopeasti, kuten nimimerkki Katsastusmies-1 kertoi.
http://www.tky.hut.fi/~trip/flash/kurssit/index.html - JRxxx
Esa kirjoitti:
Pari asiaa, kaikki ei ole lukiolaisia, itseasiassa varmaan vähemmistö veneilijöistä, enemmistö lienee vanhempaa porukkaa.
Soitin Suomen Navigaatioseuraan, että voiko ottaa loppukokeen itseopiskeluun perustuen vastaus oli että ei voi vaan kurssi on istuttava muun porukan mukana, kai on ajat muuttuneet.
Samoin kurssit on käytävä järjestyksessä eli saaristo, rannikko jne.Suomen Navigaatioseuran nettisivujen mukaan itseopiskelu ON mahdollista edelleenkin.
- Jusa
olli kirjoitti:
Eipä näy löytyvän, ylläoleve teksti on suoraan Merenkulkulaitoksen paperista, lue itse netistä jos et usko
On omakohtainen kokemus hommasta.
Eipä sitä mainosteta,eikä sekään ilmaista ole - teak
50 ft kirjoitti:
Nyt joukolla partiolaisten venekursseille varmaan ne siellä opettaa kuinka ajetaan 50 jalkaista Fairlanea.
Kiitti vinkistä.
Tiedoksi muuten että pelkkää tutkintoa et voi nykyään enää ottaa pitää istua kurssi ensin.No juu. Maltilla toki pärjäilee monen moisten alusten kanssa. Tuolla aikaisemmin kirjoitellessani koitin painottaa, että meripartiolaisten kursseilla opetellaan tulemaan niiden paattien kanssa juttuun myös rumissa oloissa. Suvileppeällä säällä isokin paatti pysyy käsissä varsin kohtuullisella kokemuksella. Vaan entäs sitten kun tuulee, sanotaan vaikka kohtuulliset 12 m/s, ja perheen pienin tai porukan humalaisin kelluu aallokossa puolen mailin päässä? Siinä kohtaa saattaa 25-jalkainenkin käydä aika ilkeäksi käsitellä, etenkin jos sattuu vielä aallokkoakin olemaan...
Niin että oikeastaan tekisi mieleni sanoa, että venekortin oli jo korkea aika tullakin, ja vaatimustasonkin soisi edes vuosien mittaan nousevan. Vaikka tietenkin on muistettava kohtuus. Ei ole kohtuullista, että jokaisen pikkuisen kalapaatin ja jollan kuskaamiseen tarvittaisiin propuska ja paperi. Eikä etenkään pidä antaa niiden EU-turvallisuusbisnesintoilijoiden antaa pompottaa suomalaisia, joista pääosa on osannut olla hukuttautumatta vaikka järvi on joka paikassa ja merikin monessa. - Aki
Jusa kirjoitti:
On omakohtainen kokemus hommasta.
Eipä sitä mainosteta,eikä sekään ilmaista oleMeneppä nyt heti esitteleen ideasi MKL:lle ovat varmaan ihan vaan vahingossa jättäneet tän sun hienon idean pois papereistaan.
- Vexi
JRxxx kirjoitti:
Suomen Navigaatioseuran nettisivujen mukaan itseopiskelu ON mahdollista edelleenkin.
Että Navigaatioseuran mukaan rannikkolaivurinkurssi sisältää 40 oppituntia ja teekkarit pitää saman kurssin 7:mässä tunnissa, outoa.
- Eero1
Vexi kirjoitti:
Että Navigaatioseuran mukaan rannikkolaivurinkurssi sisältää 40 oppituntia ja teekkarit pitää saman kurssin 7:mässä tunnissa, outoa.
Kurssi oli jokatapauksessa mielestäni aivan liian teoreettinen, asioita ei kokeen suoritettuaan tarvi koskaan käytännön veneilyssä.
Näin minun mielestä - Juuso
Vexi kirjoitti:
Että Navigaatioseuran mukaan rannikkolaivurinkurssi sisältää 40 oppituntia ja teekkarit pitää saman kurssin 7:mässä tunnissa, outoa.
Teekkarit opiskelevat jatkuvasti aika paljon hankalampia asioita. On varsin luonnollista, että teekkareille suunnattu kurssi käsittää paljon vähemmän oppitunteja kuin navigaatioseuran kurssi, jonka osallistujien oppimiskyky ja pohjatiedot saattavat olla erittäinkin huonot. Joku täällä jo sanoikin, ettei kansakoulussa ole edes trigonometriaa opetettu!
- Katsastusmies-1
Esa kirjoitti:
Pari asiaa, kaikki ei ole lukiolaisia, itseasiassa varmaan vähemmistö veneilijöistä, enemmistö lienee vanhempaa porukkaa.
Soitin Suomen Navigaatioseuraan, että voiko ottaa loppukokeen itseopiskeluun perustuen vastaus oli että ei voi vaan kurssi on istuttava muun porukan mukana, kai on ajat muuttuneet.
Samoin kurssit on käytävä järjestyksessä eli saaristo, rannikko jne.Omassa roolissaan ei Navigaatioliitolta voi edellyttää "parempaa" vastausta.
Seurat, kansalais- ja työväenopistot yleensä järjestävät näitä kursseja. Kurssitoiminnasta on tarkoitus saada kustannusten kattamisen lisäksi jonkin verran tulostakin. Siksi ei Navigaatioliitto voi ottaa yleistä kantaa asiaan, ja luvata vapautusta kurssilta.
Veneseurassa voi asiaan jo suhtautua järjellä. Näin ainakin itse koin asian aikoinaan. Eli mikäli joku seuramme jäsen tai jopa ei jäsen, kiireidensä vuoksi ei ehtinyt istua talven iltoja kurssilla "vapautin" hänet ja annoin oikeuden pelkkään tenttiin. Yleensä ihmisillä jotka näin menettelivät oli valmiudet itseopiskeluun jo työn ja aiempien opintojensa vuoksi, ja näin yleensä menestys tentissä oli huippuluokkaa verrattuna moneen koko kurssin läpijunnanneeseen. Olipa joukossa vuosien saatossa useita tapauksia joille Rannikkolaivurikurssin merkintälaskut olivat ylipääsemätön ongelma, jopa niin että useamman kurssin uusimisen ja useamman tentin jälkeenkään eivät selvinneet.
Mielestäni mikäli joku osoittaa palavaa kiinnostusta näin hyvään asiaan, mutta haluaisi hoitaa homan kätevämmin kuin "säännöt määräävät", on järkevää joustaa ja käyttää tervettä järkeä.
Niille vanhemmille "ei lukiolaisille" joille esimerkiksi merkintälasku voi olla "kiven takana" suosittelen ehdottomasti kurssin läpikäymistä.
Siihen että kurssit on käytävä järjestyksessä on looginen selitys.
Saaritolaivurikurssilla käydään läpi meriteiden säännöt ja muu "laki ja asetusviidakko". Kurssin jälkeen laivuri osaa väistämissäännöt, kulkuvalot, merimerkit ja muut merikortin merkit, sekä osaa suunnistaa/navigoida kartan ja kompassin avulla "näköetäisyydellä".
Rannikkolaivuri osaa edellisen lisäksi navigoida "ei näköetäisyyksillä" huomioiden muuttuvat olosuhteet kuten tuulen ja virran sorto. Siis kurssit ovat "jatkokertomus" eikä Rannikkolaivurikurssilla enää käsitellä Saaristolaivurikurssin asioita.
Merkintälaskun tarpeellisuudesta ollaan montaa mieltä, yleensä kun suomalainen veneilijä liikkuu vain Itämeren altaan alueella ja näinollen laskentatapa-eroista johtuva virhe pysyy merkityksettömänä jopa välillä Hanko - Kielerbucht. - jaarittelua
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Omassa roolissaan ei Navigaatioliitolta voi edellyttää "parempaa" vastausta.
Seurat, kansalais- ja työväenopistot yleensä järjestävät näitä kursseja. Kurssitoiminnasta on tarkoitus saada kustannusten kattamisen lisäksi jonkin verran tulostakin. Siksi ei Navigaatioliitto voi ottaa yleistä kantaa asiaan, ja luvata vapautusta kurssilta.
Veneseurassa voi asiaan jo suhtautua järjellä. Näin ainakin itse koin asian aikoinaan. Eli mikäli joku seuramme jäsen tai jopa ei jäsen, kiireidensä vuoksi ei ehtinyt istua talven iltoja kurssilla "vapautin" hänet ja annoin oikeuden pelkkään tenttiin. Yleensä ihmisillä jotka näin menettelivät oli valmiudet itseopiskeluun jo työn ja aiempien opintojensa vuoksi, ja näin yleensä menestys tentissä oli huippuluokkaa verrattuna moneen koko kurssin läpijunnanneeseen. Olipa joukossa vuosien saatossa useita tapauksia joille Rannikkolaivurikurssin merkintälaskut olivat ylipääsemätön ongelma, jopa niin että useamman kurssin uusimisen ja useamman tentin jälkeenkään eivät selvinneet.
Mielestäni mikäli joku osoittaa palavaa kiinnostusta näin hyvään asiaan, mutta haluaisi hoitaa homan kätevämmin kuin "säännöt määräävät", on järkevää joustaa ja käyttää tervettä järkeä.
Niille vanhemmille "ei lukiolaisille" joille esimerkiksi merkintälasku voi olla "kiven takana" suosittelen ehdottomasti kurssin läpikäymistä.
Siihen että kurssit on käytävä järjestyksessä on looginen selitys.
Saaritolaivurikurssilla käydään läpi meriteiden säännöt ja muu "laki ja asetusviidakko". Kurssin jälkeen laivuri osaa väistämissäännöt, kulkuvalot, merimerkit ja muut merikortin merkit, sekä osaa suunnistaa/navigoida kartan ja kompassin avulla "näköetäisyydellä".
Rannikkolaivuri osaa edellisen lisäksi navigoida "ei näköetäisyyksillä" huomioiden muuttuvat olosuhteet kuten tuulen ja virran sorto. Siis kurssit ovat "jatkokertomus" eikä Rannikkolaivurikurssilla enää käsitellä Saaristolaivurikurssin asioita.
Merkintälaskun tarpeellisuudesta ollaan montaa mieltä, yleensä kun suomalainen veneilijä liikkuu vain Itämeren altaan alueella ja näinollen laskentatapa-eroista johtuva virhe pysyy merkityksettömänä jopa välillä Hanko - Kielerbucht.koko korttihomma. Jokainen vannoo veneilyn turvallisuuden nimeen mutta käytäntö on usein muuta. Suurin osa veneilyharrastajista suorittaa "kylmäharjoittelua" yli 11 kk vuodessa ja on vesillä 3-4 viikkoa, siitäkin pääosan keskittymällä vierasvenesatamien tarjontaan. Saariston asukkaat, Myrskyluodon Maijat ja Matit, tuntevat omat ja naapurin vesialueet ja säät kuin omat sormensa. Kortti vain puuttuu, työväenopisto on kaukana ja pursiseurakaan ei oikein osu kohdalle. Onhan se hyvä, että teoriassa homma on hanskassa mutta kumpaanko "hädän" hetkellä turvautuisit ja luottaisit.
Muuten olen edelleen sitä mieltä, että kortti tulee jossain muodossa vääjäämättömästi. Rahastuksen tekninen ongelma ratkaistaan ja taas byrokratia kasvaa . Aina on myös oma ompeluseura, joka tarvitsee uuden hiekkalaatikon. - Atso k
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Omassa roolissaan ei Navigaatioliitolta voi edellyttää "parempaa" vastausta.
Seurat, kansalais- ja työväenopistot yleensä järjestävät näitä kursseja. Kurssitoiminnasta on tarkoitus saada kustannusten kattamisen lisäksi jonkin verran tulostakin. Siksi ei Navigaatioliitto voi ottaa yleistä kantaa asiaan, ja luvata vapautusta kurssilta.
Veneseurassa voi asiaan jo suhtautua järjellä. Näin ainakin itse koin asian aikoinaan. Eli mikäli joku seuramme jäsen tai jopa ei jäsen, kiireidensä vuoksi ei ehtinyt istua talven iltoja kurssilla "vapautin" hänet ja annoin oikeuden pelkkään tenttiin. Yleensä ihmisillä jotka näin menettelivät oli valmiudet itseopiskeluun jo työn ja aiempien opintojensa vuoksi, ja näin yleensä menestys tentissä oli huippuluokkaa verrattuna moneen koko kurssin läpijunnanneeseen. Olipa joukossa vuosien saatossa useita tapauksia joille Rannikkolaivurikurssin merkintälaskut olivat ylipääsemätön ongelma, jopa niin että useamman kurssin uusimisen ja useamman tentin jälkeenkään eivät selvinneet.
Mielestäni mikäli joku osoittaa palavaa kiinnostusta näin hyvään asiaan, mutta haluaisi hoitaa homan kätevämmin kuin "säännöt määräävät", on järkevää joustaa ja käyttää tervettä järkeä.
Niille vanhemmille "ei lukiolaisille" joille esimerkiksi merkintälasku voi olla "kiven takana" suosittelen ehdottomasti kurssin läpikäymistä.
Siihen että kurssit on käytävä järjestyksessä on looginen selitys.
Saaritolaivurikurssilla käydään läpi meriteiden säännöt ja muu "laki ja asetusviidakko". Kurssin jälkeen laivuri osaa väistämissäännöt, kulkuvalot, merimerkit ja muut merikortin merkit, sekä osaa suunnistaa/navigoida kartan ja kompassin avulla "näköetäisyydellä".
Rannikkolaivuri osaa edellisen lisäksi navigoida "ei näköetäisyyksillä" huomioiden muuttuvat olosuhteet kuten tuulen ja virran sorto. Siis kurssit ovat "jatkokertomus" eikä Rannikkolaivurikurssilla enää käsitellä Saaristolaivurikurssin asioita.
Merkintälaskun tarpeellisuudesta ollaan montaa mieltä, yleensä kun suomalainen veneilijä liikkuu vain Itämeren altaan alueella ja näinollen laskentatapa-eroista johtuva virhe pysyy merkityksettömänä jopa välillä Hanko - Kielerbucht.Kanssasi merkintälaskut ja vuorovesiharjoitukset olivat turhia ja ihan tarpeeksi haastaviakin ainakin kansakoulupohjalta, minun aikana kun ei paljon yhtälöitä koulussa laskettu.
No kyllä ne juuri ja juuri tenttipäiväksi oppi mutta onohti heti kun opiston ovi takana sulkeutui, eikä ole sen koomin tarvinnut. - Jusa
Aki kirjoitti:
Meneppä nyt heti esitteleen ideasi MKL:lle ovat varmaan ihan vaan vahingossa jättäneet tän sun hienon idean pois papereistaan.
Kasva sinä aikuiseksi ensin kun et ymmärrä kirjoitettua tekstiä.
Kiitos ja kumarrus. - aos
50 ft kirjoitti:
Nyt joukolla partiolaisten venekursseille varmaan ne siellä opettaa kuinka ajetaan 50 jalkaista Fairlanea.
Kiitti vinkistä.
Tiedoksi muuten että pelkkää tutkintoa et voi nykyään enää ottaa pitää istua kurssi ensin.Ei saaristo- eikä rannikkolaivuritutkinnon suorittaminen edellytä kursseilla käymistä vaan tutkintoon voi marssia suoraan. Seuraava tutkintopäivä on muuten 22.4. Materiaalin voi hankkia navigaatioliitosta. Lisätietoja täältä http://www.suomennavigaatioliitto.com/
Meillä täällä etelä-Suomessa työväenopisto järjestää kursseja, jossa käydään tammikuun puolivälistä alkaen kerran viikossa, á 1,5 tuntia. Noin 12 kertaa (huom. hiihtoloma ja pääsiäinen) siis istutaan eli 18 tuntia. Voin sanoa, että vauhti on hidas. Puolivälissä kurssia kaikki asiat on käyty läpi ja loppuaika kerrataan. Viikonloppu siis riittää hyvin tuntien puolesta.
Mitä tulee veneen ajamiseen pituudesta riippumatta, niin navigointikurssit suoritetaan tyypillisesti silloin kun vesi on kovimmillaan eli umpi jäässä. Fairlaneista ei siis puhuta kurssimateriaalissa mitään. Kyllä kokemus on hankittava omalla veneellä tai jos isällä sattuu olemaan tuollainen Fairlane. Sitä paitsi, kyseinen Fairlane noudattaa fysiikan lakeja yhtä lailla kuin pienemmätkin veneet. - Tarkennusta
aki kirjoitti:
Ohessa vaihtoehdot Rannikkolaivurikurssille ei mitään ihan helppoja vaihtoehtoja ja mitään itseopiskelua ei ole kuten näette.
Kohdassa b) mainittuja muita todistuksia ovat esimerkiksi:
• sotilasveneen kuljettajankirja
• venepäällikkötutkinto (SVEL)
• päällikkötutkinto (SPL)
• meripartiolaisten venepäällikön tutkinto
• Puolustusvoimien tai Rajavartiolaitoksen merenkulkualan upseeritutkinto
• veneenkuljettajan koulutus (Merisotakoulu)
• Keski-Uudenmaan aikuiskoulutuskeskuksen kurssitodistus
• kuljettajan pätevyyskirja tai muu ylempi, ammattimaiseen merenkulkuun tarkoitettu,
kansipäällystön pätevyyskirja
• Suomen meripelastusseuran pätevyydet toimia pelastusalusten päällikkönä
Kansainvälinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja myönnetään 18 vuotta täyttäneelle
henkilölle.Hieman tarkennusta, vaihtoehto löytyy sille KURSSILLE. TUTKINTOON menemistä varten EI tarvitse käydä kurssia vaan asiat voi opiskella itse/kavereiden kanssa ja mennä suoraan tutkintoon. Tuo itseopiskelumahdollisuus on ollut sekä saaristo- että rannikkolaivuriTUTKINTOON jo useamman vuoden.
Eli oleellista ei ole mistä/miten osaaminen on hankittu vaan se että läpäisee tuon tutkinnon. Itse suoritin joku vuosi sitten molemmat TUTKINNOT itseopiskeluna ja juuri joulun alla eräs tuttavapariskunta tentti tuon saaristolaivuriTUTKINNON itseopiskelun päätteeksi.
Eli hieman tarkkuutta milloin puhutaan TUTKINNOSTA joka on muutaman tunnin tilaisuus jossa osaaminen tentataan ja milloin KURSSISTA jolla istutaan melkoinen tuntimäärä opiskelemassa. - tosi vanha
Kake kirjoitti:
Ei taida kuulua opinto-ohjelmaan ei ainakaan 70
luvulla kun minä kyseistä opinahjoa läpi kahlasin, katsos Partiolainen kaikki kun ei ole sitä sinun sukupolveasi ja kouluja käytiin ennen sinun syntymääsikin. Eikö ole maailma ihmeellinen.Kyllä trikonometria on kuulunut jo kansakoulun matematiikkaan ainakin sotavuosina jolloin kouluja kävin.
- heh
tosi vanha kirjoitti:
Kyllä trikonometria on kuulunut jo kansakoulun matematiikkaan ainakin sotavuosina jolloin kouluja kävin.
Ei kuulunut kansakouluun mutta oppikouluun kylläkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745