Oliko Karppi luotettava kauppias

Anonyymi

Jotkut vanhat muistelee Karpin olleen ainoa luotettava kauppias Lieksassa. Siis vanha Karppi.

30

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Käsittääkseni sukunimen perusmuoto oli Karpin, ei Karppi. Genetiivi on Karpinin.

      • Anonyymi

        Kielipoliisille tarkennusta nimi oli alkujaan Garpin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kielipoliisille tarkennusta nimi oli alkujaan Garpin.

        Sukunimi oli Karpin, ei koskaan Garpin.


    • Anonyymi

      Muistan lapsuudessani 60-luvun lopulla ja70-luvun alkuvuosina. Isäukko osti aina kalaverkot Karpinin liikkeestä. Ja totta toki, saikin niillä verkoilla tosi hyvät kalansaaliit - Tiedä häntä, oliko taito kalastajalla vai verkkojen priima laadussa. Kalaa tuli läpi kesän juumalta ja juuman reunalta sekä pohjasta. Lahnoja saatiin pilvin pimein.- Lahnoista tuli uskomattoman maukas kalakeitto, etenkin lahnan päistä löytyi
      hienoja makuelämyksiä. Myös savustettuna lahna on erittäin maukas. Mutta ne ruodot oli hiven hankalia ainakin lahnan selkäpuolella, mutta oppi niitäkin käsittelemään.....

      • Anonyymi

        Lahna on helppo syötävä jos se on savustettua ja yli 2kg painoinen. Aloittaa kuten meilläpäin sanotaan "järestään" syömään, siis niin ettei revi miten sattuu, mutta lähtee pyrstöstä päähänpäin varovasti paloittelemaan ja syömään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahna on helppo syötävä jos se on savustettua ja yli 2kg painoinen. Aloittaa kuten meilläpäin sanotaan "järestään" syömään, siis niin ettei revi miten sattuu, mutta lähtee pyrstöstä päähänpäin varovasti paloittelemaan ja syömään.

        Lahna on erittäin ruotoi en kala, varovaisesti syötävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahna on erittäin ruotoi en kala, varovaisesti syötävä.

        Entäs jos äitisi syöttäisi?


    • Anonyymi

      Minä vuosina Karilla on ollut kauppa Lieksassa, en muista vaikka olen yli 60 vuotta.

      • Anonyymi

        Minun isä kävi Karpilla usein.


      • Anonyymi

        Karin kauppa oli Surpeenvaaralla viime vuosituhannella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun isä kävi Karpilla usein.

        Kukaan ei ole käynyt Karpilla koska sellaista kauppiasta ei Lieksassa ole ollut. Karpinilla sen sijaan kävi paljon väkeä.


    • Anonyymi

      Onko täysin luotettavia kauppiaita edes olemassa, koska välistä on pakko vetää, kuka enemmän tai kuka vähemmän.

      • Anonyymi

        Rehellinen kauppa ei koskaan kannata! Työllä elää, mutta valheella rikastuu! Onnistunut kauppa perustuu aina petokseen, eli kun eurolla ostaa ja kahdella myy, niin prosentin voittaa.

        Totta on, kun ostaa Kiinasta kontillisen viiden euron lenkkareita ja myy lenkkariparin 99 eurolla, on voitto jo sievoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rehellinen kauppa ei koskaan kannata! Työllä elää, mutta valheella rikastuu! Onnistunut kauppa perustuu aina petokseen, eli kun eurolla ostaa ja kahdella myy, niin prosentin voittaa.

        Totta on, kun ostaa Kiinasta kontillisen viiden euron lenkkareita ja myy lenkkariparin 99 eurolla, on voitto jo sievoinen.

        Jotkut ostaa Lidli.n homovärityksellä olevia lenkkareita ja myyvät, sitten joku läskipää maksaa niistä satoja euroja. Moisia sateenkaarikeknkiä en ottaisi ilmaiseksikaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rehellinen kauppa ei koskaan kannata! Työllä elää, mutta valheella rikastuu! Onnistunut kauppa perustuu aina petokseen, eli kun eurolla ostaa ja kahdella myy, niin prosentin voittaa.

        Totta on, kun ostaa Kiinasta kontillisen viiden euron lenkkareita ja myy lenkkariparin 99 eurolla, on voitto jo sievoinen.

        Kyllä rehellinen kauppa kannattaa pitemmän päälle.
        Eikä kauppiaan osuus myyntihionnasta ole epärehellissyyttä.


    • Anonyymi

      Kauppias Kari oli melko rikas ja huomiota herättävä persoona Pielisjärvellä. Sorsalan päärakennus, joka on vielä pystyssä on Karin rakennuttama kesähuvilakseen. Rakennusta näkyy kunnostutun vuosien mittaan vähitellen. Kari vaikutti Pielisjärvellä noin sata vuotta sitten ja haali tuolloin itselleen metsäomaisuuksia. Hänellä oli poika, joka hänkin lienee jo kuollut vanhuuteen. Poika opiskeli muistaakseni papiksi Etelä-Suomessa.

      • Olihan siellä Karin opottakin, josta muistaakseni Tanhio kirjoitti joskus.


      • Nyt selvisi tuonkin "kartanon" historiikki.


    • Anonyymi

      Oikein. Karpin ja Karppi ovat eri henkilöitä. Karpin jälkeläinen on salapolliisi Helsingissä. Selvitti äskettäin yhden huumejutun ja Helsinki - Tallinnan tunnelin tapot.

      • Anonyymi

        Tietääkseni ei ole vielä tunnelia vielä tallinnaan. On kyllä suomenlinnaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietääkseni ei ole vielä tunnelia vielä tallinnaan. On kyllä suomenlinnaan.

        Tarkoitat varmaankin Tallinnaan ja Suomenlinnaan.


      • Anonyymi

        Rikosetsivä Sofia Karppi on todella pätevä, mutta hän ei ole ollut kauppiaana Lieksassa.


    • Anonyymi

      Nyt on ajauduttu jo kauas aloituksesta. Ketjussa mainittu Suojärvellä syntynyt kauppias oli aktiivinen kalastuksen harrastaja. Hän oli perustamassa Lieksan Kalamiehet -seuraa lähes 70 vuotta sitten. Hänen liikkeessään myymät tuotteet olivat kalastus- ja askartelutarvikkeita Pielisenkadun varrella sijainneessa kaksikerroksisessa puutalossa, jonka yläkerrassa perhekin asui 60-luvulle saakka. (Pielisenkadun nimi muutettiin myöhemmin Pielisentieksi).

      Kauppias rakennutti valkotiilisen omakotitalon Koski-Jaakon kadun varteen. Perheeseen kuului kauppiaan lisäksi kansakoulun opettajana toiminut vaimo ja kaksi poikaa, joista toinen kuoli vuonna 1975. Toinen pojista on myös aktiivinen kalamies isänsä tavoin. Hän kirjoitti joitakin vuosia sitten jatkokertomuksen Lieksan Lehteen kalastusharrastuksestaan Ruunaan koskilla ja Pielisellä.

      • Anonyymi

        Hyviä muisteluita alkuperäisestä aiheesta! Minä olin niitä askartelutavaroinen ostaja. Tuon valkoisen tiilitalon muistan hieman eri tavalla. Sen rakennutti kauppias Makkonen. Hänellä oli Muoti-Aitta niminen kauppa Pielisen tien varrella olevassa pienessä puutalossa, Sarkalan ja Pehkosen talon välissä. Karpin osti talon myöhemmin. Muistaako joku muu samalla tavalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä muisteluita alkuperäisestä aiheesta! Minä olin niitä askartelutavaroinen ostaja. Tuon valkoisen tiilitalon muistan hieman eri tavalla. Sen rakennutti kauppias Makkonen. Hänellä oli Muoti-Aitta niminen kauppa Pielisen tien varrella olevassa pienessä puutalossa, Sarkalan ja Pehkosen talon välissä. Karpin osti talon myöhemmin. Muistaako joku muu samalla tavalla?

        Olet varmaankin oikeassa. Myöhemmin Muoti-Aitta oli uudessa kaksikerroksisesa talossa Pehkosen talon jälkeen Serpparille päin. Makkoselle kävi huonosti moottorikelkkaonnettomuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmaankin oikeassa. Myöhemmin Muoti-Aitta oli uudessa kaksikerroksisesa talossa Pehkosen talon jälkeen Serpparille päin. Makkoselle kävi huonosti moottorikelkkaonnettomuudessa.

        Oliko kyseessä sama Makkonen joka järjesti Ruunaassa koskenlaskuja, oli itse soutajana ? Hänhän kuoli Kolilla kelkkaonnettomuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko kyseessä sama Makkonen joka järjesti Ruunaassa koskenlaskuja, oli itse soutajana ? Hänhän kuoli Kolilla kelkkaonnettomuudessa.

        Edesmenneen kauppias Makkosen poika harjoitti moottoriveneellä Ruunaan koskilla koskenlaskua ja koskennousua. Taisi olla 80-lukua. Isä Makkonen oli kuollut aikaisemmin onnettomuudessa. Olin kerran pojan kyydissäkin, kun ajettiin Neitikoskea alas ja ylos. En tiedä isä Makkosen harrastaneen koskenlaskua.


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe