Vain maanviljelijä saa tuhota ympäristön

Anonyymi

Tuli luettua paikallislehden yleisönosastosta kirjoitus ”luusereista”. Herra ei tarkoittane tällä sitä, joka tuhosi maanviljelyksellä ja karjanhoidolla Mokinlammen, vaikka siinä on lähtöjokikin. Mutta muutama metri sontaa riitti.
Samoin Tohmajärvi, siis jörvi, on maanvilelijöiden halujen ja metsä ns hoidon varjolla tuhottu. Perusteellisesti.
Paskalla on ollut kallis hinta. Mutta veronamaksajat sen maksavat. Mokinlammen tuhoojallekin pilvin pimein euroja joka vuosi.

7

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ihanko hiä yksin tuhos Mokinlammen? Se on totta miten koko luonto ja vesistöt olisivat aivan toisessa tilassa, jos ihminen ei olisi alkanut ojittamaan maitaan. Tällä ojittamisella on ratkaiseva vaikutus luonnon muttumseen kuin myös vesistöihimme. Eläisimme aivan toisenlaisessa elinympäristössä ja näkisimme luonnon aivan erilaisessa tilassa.

No, kolikon toinen puoli on ketä syytellä tästä kehityksestä? Luonnon muuttumisesta. Harva ihminen / maanviljeijä kuin heidän tuotteitaan käytävä haluaisi hukata ideointejaan eläessään - omalla sektorillaan. Joku ryhtyy maanviljelijäksi - ei kaikki - ja leipä ontaas kaikilla hyvää syötäväksi ja mahdolisimman halvalla tuotettuna.

Jos oikein tarkkoja ollaan / halutaan, niin koko ihmmislaji on syyllinen elinympäristönsä muuttumiseen. Ihminen on ihmeellinen otus sen ymmärryskyvyn rajallisuuksineen. Tänä päivänä jokin uusi idea tuntuu mahdottoman hyvältä, mutta piiiiiiiitkässä juoksussa se toimiikin ihmistä itseään vastaan.
      Niin,, tuohon liittyen soisin paremmin puhuttavan ihmisestä kollektiivisella tasoalla - ei henkilöiden.
      Eli kuka haluaisi elää ajassa, jossa ihminen ei vahingoita luontoa. Vesistöjään kuin myskään tuota saasteita. On hallittu tilanne. Tuo on teoriassa mahdollista - mutta mahdottomuus tässä hyvinvointi / elintasossa.

m.l

• Anonyymi

Vaikka ihminen omistaisi ainoastaan polkupyrän, hän on jo osallinen elinympäristönsä tuhoamiseen. Polkupyörän valmistus/ki vaatii jo kaivostoiminnan kaikkine terästuotantoineen puhumattakaan itse osia valmistavista tehtaista.

Maanviljely on sektori, jonka saastepäästöjä vesistöön / elinympäristöön voisimme rajata ainoastaan ruuan hintaa nostamalla. Taas tämä todelisuuden ottamalla huomioon kuka haluaa olla osallisena luonnon eheyttämisessä.

Niin, ihmisen pahimpia mielen kuin fyysisen kehon "sairastuttaja" on; "Leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo........................" Tämä elinympäristö ohjaa ihmistä kielteseen suuntaa - joka alueella.

m.l

• Anonyymi

Mulla on 2 polkupyörää. Kaipa tuhosin 2 elinympäristöä, vai?

• Anonyymi

Mutta onneksi ne on ansaittuja €uroja

• Anonyymi

Mokinlammin tuhosi yksi ainoa tila. Ja jatkaa tuhoa.

• Anonyymi

Karseaa. Hnhet eivät aiheuttaneet syksyllä tuhoa. Nyt pitää hakea korvausta tapahtumatta jääneistä vahingoista.

• Anonyymi

Eikö ollu mokinlammen öyhöttäjästä itestään tilan pitäjäksi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      271
      2804
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      20
      2225
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      340
      1963
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      105
      1659
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      103
      1632
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      209
      1337
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1287
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1233
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      55
      1149
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      75
      1093
    Aihe