Miten Mäntässä ratkaistaan nuorten (aikuisten) sosiaalisia ongelmia?

Anonyymi

Onko Mänttä-Vilppulassa nuoria, jotka ovat syrjäytyneet? Päihteitä, huumeita ja häiriökäyttäytymistä? Käyn välillä töiden puolesta Mäntässä ja olen kuullut juttuja aika vaikeista tilanteista. Miten Mäntässä näitä ongelmia oikein ratkaistaan vai jätetäänkö nuoret oman onnensa nojaan?

37

999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niitä on joka kylä täynnä vapaan kasvatuksen hedelmiä joille tulee masennus ja mielenterveyden ongelmia kun pitäs tehdä jotain tässä yhteiskunnassa leipänsä eteen ja noudattaa sääntöjä.

      • Anonyymi

        Osuvasti sanottu. Tietysti oikeat mielenterveysongelmat aiheuttavat nuorille jumiutumiseen kotipaikkakunnalle. Päihteet ja huumeet myös. Mun mielestä on suorastaan uskomatonta, jos nuoria jää jumiin Mänttä-Vilppula -akselille. Mitä ne tekevät päivät pitkät, jos eivät ole töissä tai koulussa? Aiheuttavat häiriöitä taloyhtiöissä? Sen verran pitäisi olla jotain nuorisososiaalityötä tai jotain etsivää sosiaalityötä, että niille luotaisiin polku pois ympäristöstä, joka ei tarjoa kuin vetelehtimistä ja ryyppäämistä päivät pitkät eri asunnoissa. Onhan siellä työnantajia, mutta taitaa avoimet paikat mennä suhteilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuvasti sanottu. Tietysti oikeat mielenterveysongelmat aiheuttavat nuorille jumiutumiseen kotipaikkakunnalle. Päihteet ja huumeet myös. Mun mielestä on suorastaan uskomatonta, jos nuoria jää jumiin Mänttä-Vilppula -akselille. Mitä ne tekevät päivät pitkät, jos eivät ole töissä tai koulussa? Aiheuttavat häiriöitä taloyhtiöissä? Sen verran pitäisi olla jotain nuorisososiaalityötä tai jotain etsivää sosiaalityötä, että niille luotaisiin polku pois ympäristöstä, joka ei tarjoa kuin vetelehtimistä ja ryyppäämistä päivät pitkät eri asunnoissa. Onhan siellä työnantajia, mutta taitaa avoimet paikat mennä suhteilla.

        "jäädä jumiin mänttä-vilppula akselille?"

        Eli täältä siis pitäisi väkisin päästä pois jonnekin muualle?
        Varmaan ne mielenterveysongelmat vain mystisesti katoaa jonnekin, kun itse muuttaa asuonpaikkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jäädä jumiin mänttä-vilppula akselille?"

        Eli täältä siis pitäisi väkisin päästä pois jonnekin muualle?
        Varmaan ne mielenterveysongelmat vain mystisesti katoaa jonnekin, kun itse muuttaa asuonpaikkaa?

        Sen lisäksi ei tilanne taida parantua jäi jumiin tai ei. Koska koko suomi on täynnä Mänttä-Vilppuloita nimet vain vaihtelee. No ehkä hieman takaisin suomessa on ehkä 1-3 isompaa kylää. Mutta niissäkin meno aika Mänttä-Vilppula lopulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuvasti sanottu. Tietysti oikeat mielenterveysongelmat aiheuttavat nuorille jumiutumiseen kotipaikkakunnalle. Päihteet ja huumeet myös. Mun mielestä on suorastaan uskomatonta, jos nuoria jää jumiin Mänttä-Vilppula -akselille. Mitä ne tekevät päivät pitkät, jos eivät ole töissä tai koulussa? Aiheuttavat häiriöitä taloyhtiöissä? Sen verran pitäisi olla jotain nuorisososiaalityötä tai jotain etsivää sosiaalityötä, että niille luotaisiin polku pois ympäristöstä, joka ei tarjoa kuin vetelehtimistä ja ryyppäämistä päivät pitkät eri asunnoissa. Onhan siellä työnantajia, mutta taitaa avoimet paikat mennä suhteilla.

        Nykynuorista ei ole työelämään vaikka töitä oliskin...sinne kun pitää herätä ennen puolipäivää ja puhelinta ei saa räplätä koko aikaa.Ja kamalinta on kun joku määräilee mitä pitää tehdä kun ei yhtään huvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuvasti sanottu. Tietysti oikeat mielenterveysongelmat aiheuttavat nuorille jumiutumiseen kotipaikkakunnalle. Päihteet ja huumeet myös. Mun mielestä on suorastaan uskomatonta, jos nuoria jää jumiin Mänttä-Vilppula -akselille. Mitä ne tekevät päivät pitkät, jos eivät ole töissä tai koulussa? Aiheuttavat häiriöitä taloyhtiöissä? Sen verran pitäisi olla jotain nuorisososiaalityötä tai jotain etsivää sosiaalityötä, että niille luotaisiin polku pois ympäristöstä, joka ei tarjoa kuin vetelehtimistä ja ryyppäämistä päivät pitkät eri asunnoissa. Onhan siellä työnantajia, mutta taitaa avoimet paikat mennä suhteilla.

        Vuosikymmeniä on ollut sama ongelma eli pieni kylä pienine mahdollisuuksineen...voi opiskella moneen ammattiin Mäntässä ja muualle voi aina lähteä opiskelemaan ja hankkimaan työkokemusta kuten ennenkin on tehty.Yhtäkkiä muka Mänttilä-Vilppilän ja yhteiskunnan vika ettei saa elämässään mitään aikaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuvasti sanottu. Tietysti oikeat mielenterveysongelmat aiheuttavat nuorille jumiutumiseen kotipaikkakunnalle. Päihteet ja huumeet myös. Mun mielestä on suorastaan uskomatonta, jos nuoria jää jumiin Mänttä-Vilppula -akselille. Mitä ne tekevät päivät pitkät, jos eivät ole töissä tai koulussa? Aiheuttavat häiriöitä taloyhtiöissä? Sen verran pitäisi olla jotain nuorisososiaalityötä tai jotain etsivää sosiaalityötä, että niille luotaisiin polku pois ympäristöstä, joka ei tarjoa kuin vetelehtimistä ja ryyppäämistä päivät pitkät eri asunnoissa. Onhan siellä työnantajia, mutta taitaa avoimet paikat mennä suhteilla.

        Eikö mänttä-vilppulassa ole toimivaa sosiaalihuoltoa tai lastensuojelua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö mänttä-vilppulassa ole toimivaa sosiaalihuoltoa tai lastensuojelua?

        Ei nekään ihmeisiin pysty ja näin uusavuttomuuden aikoina autettavien määrä lisääntyy koko ajan kun ei pitäisi monenkaan lisääntyä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö mänttä-vilppulassa ole toimivaa sosiaalihuoltoa tai lastensuojelua?

        Pitäs olla toimivat vanhemmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäs olla toimivat vanhemmat.

        Pitäisi tietenkin olla toimivat vanhemmat, nutta jos niitä ei ole, tarvitaan sosiaalipalveluja. Vanhemmat ovat myös hyvin voimattomia huumeita käyttävän teinin kanssa.

        Sosiaalitoimi ei ole tehnyt sinakaan koulujen kanssa tarvittavaa yhteistyötä. Toimiiko ankkuritiimi? . Jos huumeongelma on vakava, tarvitaan myös toimivaa sossua ja paljon myös ennaltaehkäisevää työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi tietenkin olla toimivat vanhemmat, nutta jos niitä ei ole, tarvitaan sosiaalipalveluja. Vanhemmat ovat myös hyvin voimattomia huumeita käyttävän teinin kanssa.

        Sosiaalitoimi ei ole tehnyt sinakaan koulujen kanssa tarvittavaa yhteistyötä. Toimiiko ankkuritiimi? . Jos huumeongelma on vakava, tarvitaan myös toimivaa sossua ja paljon myös ennaltaehkäisevää työtä.

        Toimii ainoastaan toimenpide koukku aivoihin ja pieni kääntö kuten ennen aikoina tehtiin...ei tosin tepsiny sekään kaikilla:(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykynuorista ei ole työelämään vaikka töitä oliskin...sinne kun pitää herätä ennen puolipäivää ja puhelinta ei saa räplätä koko aikaa.Ja kamalinta on kun joku määräilee mitä pitää tehdä kun ei yhtään huvita.

        Älä höpötä. Nykynuoret ovat keskimäärin jopa ahkerampia kuin isänsä aikanaan. Turha väsyneitten pätijöiden on nuoria syyttää. Itse olen lähempänä 50v äijä ja arvostan nykyistä nuorisoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö mänttä-vilppulassa ole toimivaa sosiaalihuoltoa tai lastensuojelua?

        On. Ongelma on vaan se, että keskittyvät tarmokkaammin ihan normaaleihin perheisiin, joista joku vittupää on keksinyt vasikoida...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On. Ongelma on vaan se, että keskittyvät tarmokkaammin ihan normaaleihin perheisiin, joista joku vittupää on keksinyt vasikoida...

        Normaaleista perheistä ei tartte tehdä minkäänlaisia ilmoituksia...se kun monella on omasta mielestä normaalia elämää mutta kun ruvetaan yhteiskunnan normien kautta vertaamaan niin kaikkea muuta kun normaalia!Päästään sairaat vanhemmat vetävät lapset mukaan sairaaseen maailmaansa ja pilaavat heidänkin elämänsä:(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaaleista perheistä ei tartte tehdä minkäänlaisia ilmoituksia...se kun monella on omasta mielestä normaalia elämää mutta kun ruvetaan yhteiskunnan normien kautta vertaamaan niin kaikkea muuta kun normaalia!Päästään sairaat vanhemmat vetävät lapset mukaan sairaaseen maailmaansa ja pilaavat heidänkin elämänsä:(

        Miksiköhän sitten kotikäynnin jälkeen totesivat, että mitään syytä, millekään toimenpiteille ei ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksiköhän sitten kotikäynnin jälkeen totesivat, että mitään syytä, millekään toimenpiteille ei ole?

        Oletko kuitenkin sos.toimiston ja lastensuojelun asiakas tai jossain vaiheessa ollut asiakas?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuvasti sanottu. Tietysti oikeat mielenterveysongelmat aiheuttavat nuorille jumiutumiseen kotipaikkakunnalle. Päihteet ja huumeet myös. Mun mielestä on suorastaan uskomatonta, jos nuoria jää jumiin Mänttä-Vilppula -akselille. Mitä ne tekevät päivät pitkät, jos eivät ole töissä tai koulussa? Aiheuttavat häiriöitä taloyhtiöissä? Sen verran pitäisi olla jotain nuorisososiaalityötä tai jotain etsivää sosiaalityötä, että niille luotaisiin polku pois ympäristöstä, joka ei tarjoa kuin vetelehtimistä ja ryyppäämistä päivät pitkät eri asunnoissa. Onhan siellä työnantajia, mutta taitaa avoimet paikat mennä suhteilla.

        Se on juuri näin!! Olet oikeassa.Mäntässä asuneena tiedän että työpaikat menee suhteilla.Se on vittumaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on juuri näin!! Olet oikeassa.Mäntässä asuneena tiedän että työpaikat menee suhteilla.Se on vittumaista.

        Minä olen saanut useamman työpaikan alueelta ilman suhteita.Ihan omilla ansioilla.


    • Anonyymi

      Terveisiä täältä kaukaa kaukaa kaukaa, Että sieltä teiltä päin tulleet ei oikein menestyny meidän työpaikassa. Ei vaan sopeutunu työaikoihin ja yleensäkin työntekoon. Takasin piti lähettää. Lappilaisten, pohjalaisten ja virolaisten kanssa ei mitään ongelmia koskaan.

      • Anonyymi

        Mitenhän ne oli edes Mänttilä-Pulan ulkopuolelle lähteneet?


    • Anonyymi

      Meillä alkaa olla se tilanne täällä, että aivopako on vienyt viisaat nuoret opiskelemaan muualle eivätkä palaa, mutta heikko aines jää tänne ja lisääntyy.
      Sosiaalinenperiytyvyys on iso ongelma ja sehän kertautuu perheissä, niin nyt niitetään ongelma perheiden kasvatuksen tuloksia useamman vuosikymmenen ajalta.

    • Anonyymi

      Ei mitenkään. Annetaan olla!!

      • Anonyymi

        Ei anneta niin kauan kun häiritsevät normaaleja ihmisiä ja haaskaavat MEIDÄN TYÖLLÄ hankittuja verovaroja joita voisi käyttää yhteiseen hyvään MEIDÄN VERONMAKSAJIEN iloksi.Ei kannata puolustella omia häiriköintejään täällä ja omien kultamussujen häiriköinnin jatkumoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei anneta niin kauan kun häiritsevät normaaleja ihmisiä ja haaskaavat MEIDÄN TYÖLLÄ hankittuja verovaroja joita voisi käyttää yhteiseen hyvään MEIDÄN VERONMAKSAJIEN iloksi.Ei kannata puolustella omia häiriköintejään täällä ja omien kultamussujen häiriköinnin jatkumoa.

        Älä selitä sinun verorahoistasi yhtään mitään. Varmaan olet kuluttanut sen yhteiskunnan palveluina ja loput on EU:lle mennyttä. Nuoret ei ole dinulta vieneet mitään joten turha vaahdota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä selitä sinun verorahoistasi yhtään mitään. Varmaan olet kuluttanut sen yhteiskunnan palveluina ja loput on EU:lle mennyttä. Nuoret ei ole dinulta vieneet mitään joten turha vaahdota.

        Olen toki kuluttanut veromaksujani mutta kyllä niitä 30 vuodessa on kerinnyt maksaakin ja vielä maksan 20 vuotta eteenkin päin...se nyt vielä puuttuisi etten saisi kuluttaa niitä mihinkään vaan kaikki menis rupusakille!On sulla jutut...


    • Anonyymi

      On täällä myös niitä reippaita nuoria, jotka kykenevät työntekoon aamuvarhaisesta. Eikä ole kännykkä kädessä. Enemmän kännyriippuvaisia näyttäisi olevan keski-iän kynnyksen ylittäneissä. Teillä on kuulkaapa asennevamma

      • Anonyymi

        Onneksi olkoon jos sinusta on kunnon ihminen kasvatettu!Vanhemmille onnittelut.Puhelimien käytöstä olen samaa mieltä... nykyään kun räplätään naamakirjaa koko ajan pyöräillessä,koiraa vietäessä tai vaunuja työnnellessä.Tai missä sitten ikinä seistään tai istutaan...tai syödään...tai juodaan...tai...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi olkoon jos sinusta on kunnon ihminen kasvatettu!Vanhemmille onnittelut.Puhelimien käytöstä olen samaa mieltä... nykyään kun räplätään naamakirjaa koko ajan pyöräillessä,koiraa vietäessä tai vaunuja työnnellessä.Tai missä sitten ikinä seistään tai istutaan...tai syödään...tai juodaan...tai...

        Itse asiassa olen jo toivoton tapaus. Syntynyt 1980-luvulla, joten enää ole nuorikaan.
        Ärsyttää vaan, kun sukupolvesta toiseen nuoria mollataan ja morkataan, vaikka itse ollaan oltu yhtä "huonoja" nuoria.
        Ihan reippaita on nykyään nuoret ja kohteliaitakin.


        -Se sama vastaaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa olen jo toivoton tapaus. Syntynyt 1980-luvulla, joten enää ole nuorikaan.
        Ärsyttää vaan, kun sukupolvesta toiseen nuoria mollataan ja morkataan, vaikka itse ollaan oltu yhtä "huonoja" nuoria.
        Ihan reippaita on nykyään nuoret ja kohteliaitakin.


        -Se sama vastaaja

        Voi voi kun osu ja uppos...en todellakaan ole nuorena ollut yötä myöten kylillä häiriköimässä,sotkemassa ja hajottamassa paikkoja...ja hakenut hullun papereita armeijasta kun en ole kestänyt ei-sanaa eikä saanu äitiä mukaan pyyhkiin nenää ja pyllyä.Aina on mollattu roskasakkia ja häiriköitä ja niin tehdään niin kauan kun niitä on!Mitäs olette valinneet roskasakin elämän...muuten helppoo mutta joutuu itkeen kun arvostellaan.Voi voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa olen jo toivoton tapaus. Syntynyt 1980-luvulla, joten enää ole nuorikaan.
        Ärsyttää vaan, kun sukupolvesta toiseen nuoria mollataan ja morkataan, vaikka itse ollaan oltu yhtä "huonoja" nuoria.
        Ihan reippaita on nykyään nuoret ja kohteliaitakin.


        -Se sama vastaaja

        Paikallislehdessä oli taas niin mairittelevaa palautetta nuorisosta.Kamalinta on kun näiden hunsvonttien vanhemmat ei osaa edes hävetä itseään kun tuollaisia häiriköitä ovat maailmaan tehneet...eivätkä välitä puuttua kersojensa tekemisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikallislehdessä oli taas niin mairittelevaa palautetta nuorisosta.Kamalinta on kun näiden hunsvonttien vanhemmat ei osaa edes hävetä itseään kun tuollaisia häiriköitä ovat maailmaan tehneet...eivätkä välitä puuttua kersojensa tekemisiin.

        Kyllä täällä asuu enää nuorisoa hyvin vähän ja joka ikisellä ikäpolvella on omat ongelmansa.
        Ei taida täällä palstalla syyttely ketään auttaa, keitäppä vaikka kahvit ja tee lenkki kauniissa
        talvimaisemissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä täällä asuu enää nuorisoa hyvin vähän ja joka ikisellä ikäpolvella on omat ongelmansa.
        Ei taida täällä palstalla syyttely ketään auttaa, keitäppä vaikka kahvit ja tee lenkki kauniissa
        talvimaisemissa.

        Olipa taas niin perus
        mänttiläläisen mäntti kommentti...kuka mistään nuorison määrästä on puhunut vaan laadusta.Ja nimenomaan vanhemmalla sukupolvella ongelmia jolloin kannattaisi jättää perilliset tekemättä.Ja onhan sitä kaikilla jotain ongelmia elämässä,mutteivat häiriköi ja sotke paikkoja kunnioittaen muita ihmisiä.Kahvia olen keittänyt pannutolkulla ja lenkkeilly ihailemassa talvimaisemaa aamusta iltaan,joten ongelma on voinu jo poistua maanantain lehden jälkeen.Oot sää niin viisas.


    • Anonyymi

      Ainakin ovat sotkeneet taas toria ja Rusinniemen rantaa kiitettävästi.Ai niin mutta sehän olikin normaalia ja kaikki nuoret sitä tekee.Kaiken kruunaa kuitenkin prätkähiirien alkava rallaus kylillä kevään saapuessa.Kädet ristiin,että luonto taas karsisi tyhmiä...

      • Anonyymi

        Toivottavasti viikatemies heiluu just sun kohdalla, kun tuollaisia toivot... Ota lääkkees ja pistä korvatulpat, jos tietäsin missä asut, niin kyllä kumi palas sun ikkunan alla. Mene hoitoon!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti viikatemies heiluu just sun kohdalla, kun tuollaisia toivot... Ota lääkkees ja pistä korvatulpat, jos tietäsin missä asut, niin kyllä kumi palas sun ikkunan alla. Mene hoitoon!

        Kylläpäs otti jonnella hermoon:)PrumPrum vaan taivaalliseen pörinäkerhoon.


    • Anonyymi

      Täälä on aikuisetkin syrjäytyneitä ja sosiaalisesti rajoittuneita.Tottakai se siirtyy sukupolvelta toiselle.Uutta ainesta ei tänne muuta enään tyhjän perään.

    • Anonyymi

      up

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2200
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1721
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      156
      1579
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1362
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1217
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1089
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe