RUOKI NTA-AJAT

tallityttönen

hei=) kysyisin sellaista että kuinka säännöllisiä hevosten ruoka-aikojen täytyy olla? esim käykä tälläinen aamulla puol 7, sit päivällä puol 3 ja sit illalla josku 20-21 aikoihin? kertokaa hyvät immeiset koska minä en tiedä=DDD

39

9654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Senja

      Meillä annetaan ruuat kyllä 5 annoksena ettei vatsa veny ja ruuansulatus toimii paremmin =) Luonnossahan hepo syö koko ajan vähän.

      • tallitytteli

        niin mutta olen koulussa ja sitten menisi koko päivä siihen että tarvii kytätä että nyt sille tarvii antaa ruokaa...se ón vähän makuasiakin..mut ainakin 3 annokseen täytyy laittaa....


      • Henni
        tallitytteli kirjoitti:

        niin mutta olen koulussa ja sitten menisi koko päivä siihen että tarvii kytätä että nyt sille tarvii antaa ruokaa...se ón vähän makuasiakin..mut ainakin 3 annokseen täytyy laittaa....

        Kyllä sille hevoselle pitkä päivä tulee ja vaarallista jättää koko päiväksi ihan valvomatta. Entä jos se saa ähkykohtauksen? Tai karkaa/satuttaa itsensä? Kyllä sille varmasti voi joku siivun heinää heittää tarhaan. Vai tallissako se päivän seisoo? Entä jos on 25 astetta pakkasta? Entä kuka sitä juottaa talvella pakkasilla kun vesi jäätyy? Hevonenhan juo usein vasta ruuan jälkeen paljon myöhemmin. Aamulla se tuskin on halukas juomaan heti, ruoka vaan mielessä ja jano tulee tuntien päästä kun masu on heinää täynnä.

        Kai tiedät ettei hevosella saa ratsastaa heti ruuan jälkeen. Eli jos annat iltapäivällä ison kasan heinää niin ratsastukset menee sitten myöhemmäksi.

        Kolme ruokintaa on ihan minimi, mutta itse antaisin kyllä 4-5 annoksena.


      • järjen käyttö sallittua

        Hevoselle riittä kyllä kahdesti tai kolmesti väkirehu päivässä ja heinää saatavilla koko ajan. kuka töissä käyvä ihminen pystyy ruokkimaan hevostaan viidesti päivässä!!! melkoista liioittelua.


      • jouuu
        tallitytteli kirjoitti:

        niin mutta olen koulussa ja sitten menisi koko päivä siihen että tarvii kytätä että nyt sille tarvii antaa ruokaa...se ón vähän makuasiakin..mut ainakin 3 annokseen täytyy laittaa....

        tässä...
        aamulla kaurat ja ulos joskus klo 7
        päivällä laitumella ja heinää saatavilla .. joku heittää lisää jos loppuu
        koulusta tullessa ratsastus tms liikunta
        illalla kaurat n. klo 18-21 ja heinät sekä aiv
        liikuntaa kohtuullisesti eikä polleni oo laihoja eikä lihavia... onnea ,,ei ne nälkään tuolla ajalla kuole... itekki oon koulussa päivät kaheksasta neljään mut muut ruokkii päivällä ja saa tosiaa kaurat kahesti päivässä


      • tietämätön

        Monelta te annatte ne ruuat?


      • tietämätön
        tietämätön kirjoitti:

        Monelta te annatte ne ruuat?

        Kiitti mutta paljonko antaisin? eli paljjonko antaisin kauraa jne?


    • Flikka

      Kolme ruokintakertaa päivässä on minimi. Voisitko ajatella, että hevosesi saisi aamulla tallin (vaikka 6.30) kaurat ja heinät sitten tarhaan samoihin aikoihin. Päivällä (vaikka 13.30) kevyen annoksen heiniä. Ja sitten ratsastuksen tai muun liikunnan jälkeen (esim.klo 17) iltakaurat ja heinät. Ja vielä klo 21.00 yöheinät eli vähän isomman annoksen heiniä. Eli isot heinäannokset aamulla ja yötä vasten ja pienemmät päivällä ja illalla.

      Joku kauhisteli, että voiko hevosen jättää yksin ilman valvontaa päiväksi tarhaan. Mielestäni voi tietenkin aitojen pitää olla kunnossa ja kesäaikaan hevosella vettä tarjolla. Talvella hevonen syö lunta tarhasta, jos jano yllättää. Tietenkin tarhassa voi sattua vahinkoja tai hevonen voi sairastua, mutta eihän sitä missään koko aikaa vahdita.

      • tallitytteli

        tuo kuullostaa kyllä ihan hyvältä..niinpä,ainahan vahinkoja sattuu,mutta elämä on sellaista=)


      • tietämätön

        Kiitos! MUTTA PALJONKO antaisin hevoselle kauraa ja mitä muita kauran ja heinän lisäksi täytyy antaa ja paljonko?


    • oiajs

      minun hevosella ei ole tiettyä ruokinta aikaa annan ruuan silloin kun minulle sopii tossa 3-8 maissa koska siloin hevonen ei tiedä milloi ruoka tulee ja ei hösellä olen ainakin itse huomannut....anna yhden ruuan päivässä ja heiniä...

      • eäinsuojelija

        Melkoista tietämättömyyttä! Yksi ruokintakerta päivässä ei riitä. Hevosella on pieni vatsalaukku ja se tarvitsee ruokaa vähän ja usein. Lisäksi suht säännölliset ruokinta-ajat tuovat rutiinia ja turvallisuutta hevosen elämään. Kerropa missäasut niin eläionsuojeluvalvoja voisi vierailla luonasi.


      • minä vaan

        Yksi ruokinta kera ei kerta kaikkiaan riitä!!! Sen pitäisi olla Minimi 3 kertaa!! Ja ite antaisin 4-5 kertaa ruuan hevoselle!! KÄYTTÄKÄÄ JÄRKEÄ JOS ETTE TAJUA!!!


      • ............
        eäinsuojelija kirjoitti:

        Melkoista tietämättömyyttä! Yksi ruokintakerta päivässä ei riitä. Hevosella on pieni vatsalaukku ja se tarvitsee ruokaa vähän ja usein. Lisäksi suht säännölliset ruokinta-ajat tuovat rutiinia ja turvallisuutta hevosen elämään. Kerropa missäasut niin eläionsuojeluvalvoja voisi vierailla luonasi.

        yksi ruokintakerta riittää varsin hyvin, jos hevonen saa päivässä pienen määrän ruokaa. pientä määrää on ihan turha jakaa useampaan erään, kun taas heinät monta kertaa päivässä tietenkin. ota selvää, ennen kuin haukut täällä muita!


      • ninni
        minä vaan kirjoitti:

        Yksi ruokinta kera ei kerta kaikkiaan riitä!!! Sen pitäisi olla Minimi 3 kertaa!! Ja ite antaisin 4-5 kertaa ruuan hevoselle!! KÄYTTÄKÄÄ JÄRKEÄ JOS ETTE TAJUA!!!

        Mulla ollu heppa jo 9 vuoden ajan, ruokittu 3kertaa päivässä ja ei aina niin säännölloisesti; aamulla rehut ja heinää tarhaan 6-9 aikaan, päivällä heinää 15-17 aikaan, illalla polle sisälle ja rehut ja heinää karsinaan 19-21 aikaan, riippuen vuodenajasta, säästä, jne ja hyvin on pärjännyt, ei oo kertaakaan ollu ähkyä,tms ja muutenki ollu terve ja sopivan kokonen. Vettä tosin on aina tarjolla.

        Mutta hei, hyvät ihmiset, toki ymmärrän että jotkut hevoset ovat esim herkkiä ähkyyn, mutta kenellä on aikaa ruokkia hevostaan 5 kertaa päivässä???Ei mulla ainakaan. Ja se että on koko ajan vahtimassa että karkaako tai loukkaako heppa tarhassa niin on kyllä täysin typerää hätävarjelun hätävarjelua!


      • mrrrr
        eäinsuojelija kirjoitti:

        Melkoista tietämättömyyttä! Yksi ruokintakerta päivässä ei riitä. Hevosella on pieni vatsalaukku ja se tarvitsee ruokaa vähän ja usein. Lisäksi suht säännölliset ruokinta-ajat tuovat rutiinia ja turvallisuutta hevosen elämään. Kerropa missäasut niin eläionsuojeluvalvoja voisi vierailla luonasi.

        vahinko ei tule kello kaulassa...
        tapansa kullaki, jos hevonen on terve ja kunnossa...
        inhimillisyyttä mukaan...
        järki käteen...
        ja hevosen omistaminen ei ole sitä mitä luetaan hevoshullusta ja villivarsoista...
        et kaikille yhteisesti...
        ONNEA kaikille hevosen pitäjille...
        kyllä se siitä... vaikkei ne ajat nii tarkkoja oo =)


    • *9hepon omistaja*

      no meilä hepoilla on koko aika saatavilla heinää!!!

    • Hepojarakastava<3

      Yksi ruokintakerta päivässä ei riitä! Jos aikaa ei ole paljon, pyydä apua(=

    • kolmenhevosentalli=D

      meillä on ollut ainakin talvella kokoajan heinää semmosessa heinä häkkyrässä...

      aamulla 7-10 aikaan pihalle, ja kun saa heinää kokoajan tarhassa niin aamulla kannetaan lämmitä vettä iso saavillinen ja päivällä joku käy laittaa/käy tsekkaamassa, ja sitten itse pääsen koulusta klo. 16.45 tallille ja karsinan putsau sitten liikutus ja 20.00-21.00 sisälle PALJON heinää ja juoma-automaatti kun on niin vaan putsataan.

      ja ihan hyvin on menny, tosin rehua ei oikeesti anneta ku semmonen 0.5-3 desiä sisältää kivennäiset ynm. jottei lihoja hyvin on menny!

      sinä yhden kerran ruokkija, sääliksi käy hevosiasi!

    • HEEELOOOOUUUU!!!

      hei noista rehuista!!!!!!!!!!! on ihan eri asia jos annat 1 desin rehua vai 2,5 litraa jaatko sen 1 desin 5 annokseen vai sen 2,5 litran!!!!! maalais järjen käyttö on sallittua ja jos heinää on kokoajan en näe mitään vikaa .
      te 10 v. villivarsan lukijat voisitte kasvaa siellä pellossa vielä muutaman vuoden:))))

    • RUOKINNASTA JOTAIN .

      kyllähän tuo aika vähäiseltä kuulostaa..mutta onko hevosesi tottunut tuohon?Minimi rehustus on kolme kertaa päivässä,sillä hevosta pitää ruokkia vain vähän ja usein sillä sillä ei ole kovin suuri mahalaukkuOlen kyllä kuullut monen ihmisen tehneen noin ja hevoset ovat olleet hyvässä kunnossa.Itsellänikin on juuri tuo pulma kun jonkun pitäisi sillä aikaa heinää käydä antamassa kun koulussa olen.Voisit muuttaa sitä ainakin sen verran että veisit aamuheinät tarhaan jos siellä ei kuitenkaan paljon muuta ruokaa ole,ja antaisit puoli 7 aikaan vain väkirehut.Miltä tuo kuulostaisi?Moni hevonen kopauttaa yleensä sen jään rikki pakkasella turvalla tai kaviolla!:DNiin olen tuttavien hevosten nähnyt tekevän,mutta älä kuitenkaan luota siihen että juuri sinun pollesio niin tekisi.Vie valmiiksi kuumaa vettä tarhaan;)

    • Mietittävää :))

      Moikka, tallityttönen!

      Olen omistanut jo monilta vuosilta hevosia, ja tallillani on aina sama ruokintarytmi:

      Klo. 07.00: aamuheinät

      Klo.12.00: aamupäiväheinät

      Klo. 16.00: iltapäiväheinät

      Klo. 20.00: iltaheinät

      Tuo rytmitys on melko yleinen esim. yksityistalleilla, ja sitä minäkin suosittelen :)) Neljä tuntia heinien jakoväli, silloin hevoset pysyvät hyvässä, terveessä kunnossa ruuan suhteen. Heinät jaetaan muutaman kilon erissä, jonka takia ruokintakertoja on niin paljon. Kannattaa kysyä vielä muilta hevosammattilaisilta heidän näkemyksensä, joka varmasti auttaa sinua. Suosittelen myös kirjoittamaan Villivarsa-lehteen (jos tilaat sitä) sille palstalle, jossa ammattilaiset vastaavat. Kyllä ruokinta-aikojen tulee olla hyvinkin säännöllisiä. Ei tuo 20-21 kellonaika minusta käy, sillä eroa löytyy jo tunti, mikä on monissa mittakaavoissa liikaa. Eikä tosiaankaan 3 kertaa päivässä ruokinta ole hyvä, verrattuna luonnonmukaisempaan neljään kertaan.

    • kasvattaja

      no tapoja on todellakin monia. aamulla viedään klo 7 aikaan laitumeen jossa tarjolla heinää ja vettä jatkuvasti. illalla pimeän tullen talliin jossa saavat heinät yöksi ja rehut ja kaurat ja tietysti vettä. vallan hienot ja vahvat varsat syntyi viime kesänä tällä tyylillä.

      laitumessa pitävät välillä taukoa syömisestä kunnes taas syövät :)
      varsat on vahvoja ja hyvinvoivia, sitä mieltä eläinlääkäri on ollut.

    • muru

      Meillä ruokitaan noin 6-7 kertaa

    • ammattilainen

      mitä useampiin ja pienempiin eriin hevosen ruokailut jaetaan sitä parempi ! ja jos aikaa ei ole hevosta ruokkia niin parempi vaihtoehto on antaa sille koko ajan heinää saataville kuin vain yksi annos päivässä! hevosen ruoan sulatus elismitössä on niin kuin kello ja se tuottaa maha nesteitä tietyin ajoin (hieman ennen hevosen rutiininista ruoka-aikaa) mutta jos säännöllisiä aikoja ei ole niin elimistö ei voi tuottaa maha nesteitä jolloin ruoansulatus häiriintyy eikä hevonen voi käyttää saamiaan rehuja kunnolla hyväkseen koska ei saa sulatettua niitä tarpeeksi hyvin ja silloin tulee ongelmia.

      joten olkaa tarkkoja hevostenne ruokinnasta niin ne pysyvät terveinä ja palvelevat teitä pitkään ! :)

      • Upeat hevoset

        Neljässä erässä heinät ja kolmessa erässä väkirehut. Klo: 9.00, 14.00, 20.00 ja 00.00. Hevoset erinomaisessa kunnossa vuosia.


      • Etkötiedä1234

        Hevosen mahalaukku tuottaa KOKO AJAN niitä happoja, eikä ennen ruokailua. Mokomakin ammattilainen olet...


    • shetun omistaja

      jos heppa saa väkirehuja niin en osaa neuvoo, mut meidän ponit syö vaan heinää. savat eväänsä aamulla n.8, päivällä 3 aikaa ja illalla 8 aikaan. jos heppa saa vaan heinää niin minusta 2-3 ruokinta kertaa on ok, sillä eihän kukaan yöllä heppaansa ruoki ja silloin väli on ainaskin 10 tuntii.

    • pollenimun:D

      Siihen aikaan miten polle on tottunut saamaan. (: Pienia annoksia monesti, kuhan et anna kauheita määriä kerralla. :)

    • Miul on shettiksillä käytössä pienisilmäset verkot ja saavat heinää tarhaan 3krt/pv. Jos on menoja päivällä laitan 2 verkkoo kerralla niin riittää syömistä iltaan asti.
      Naapurit kyllä ilmottaa jos joku hätä poneilla.

    • VeeraKaisa<3

      Meijän tallilla hevoset syö aina 3 kertaa päivässä eikä oo mittää ollu viel!!!!!!!!!!!

    • tahtoo kuulla

      Annatteko te millon ruokaa, paljonko ruokaa ja mitä ruokAA??

      • Kasiro

        Johan tuohon monikin vastasi: 3 - 4 kertaa päivässä heinää ja noin pari kertaa päivässä kauraa. Kellonajat sovittaa kukin omaan rytmiinsä kunhan ajat jakaantuu mahdollisimmann tasaisesti pitkin päivää ja on joka päivä suunnilleen samat. Määrät riippuu hevosen koosta, käyttöasteesta ja jossain määrin rodusta siksi niihin ei voi sanoa mitään täsmällistä. Eli karkeasti sanoen shire syö taatusti enemmän kuin settis.


      • Tahtoo kuulla
        Kasiro kirjoitti:

        Johan tuohon monikin vastasi: 3 - 4 kertaa päivässä heinää ja noin pari kertaa päivässä kauraa. Kellonajat sovittaa kukin omaan rytmiinsä kunhan ajat jakaantuu mahdollisimmann tasaisesti pitkin päivää ja on joka päivä suunnilleen samat. Määrät riippuu hevosen koosta, käyttöasteesta ja jossain määrin rodusta siksi niihin ei voi sanoa mitään täsmällistä. Eli karkeasti sanoen shire syö taatusti enemmän kuin settis.

        Kyl mä ton tiiän mut onks se niiku ikea-kassillinen heinää 3-4 kertaa ja paljonko kauraa ?????


    • tälläistä meillä

      Mä annan mun hevoselle aina aamuisin yks lirta kauraa. vaan ja sitte vien ennen ulospääsyä aika ison kasan tarhaan millanen nyt näyttää hyvältä silmään. tää tapahtuu joskus vähä yli 7 kun herään seitsemältä syön aina ensin:) Tuun koulusta sillon joskus 3 niin meen lähes heti antaa päivä heinää sen verran mitä nyt tarvii. joskus 5-6 aikoihin hepat tulee sisälle ilmasta riippuen mutta lähiaikoina on ruokittu aina ulkona. Sillon se saa kuitupellettejä ja pellavaa. ja sit siihen vielä litra kauraa jos hevoset on sisällä lisätään myös jonkin verran heinää ja mahdollisesti jos päiväheinät on loppunut eli joka ruualla heinää rippuu siitä onko ne syöty illalla vielä annetaa yöksi hiukan heinää ettei tarvitse siinä 5-6 aikaan antaa ihan hirmuista määrää. Nyt kun on kesä meillä ei oo laitumia eikä kunnolla sellasta alaa missä olisi kokonaan ruohikkoa annetaan kunnolla heinää. munhevonen on siis 11v puoliverinen ja suurimmaksi osaksi estekäytössä ja aina ratsastetaank kunnolla läpi ellei esim. vapaapäivän jälkeen otetaan hiukan kevyemmin ettei heti rankasti ja vapaa päivää ennen ei myöskään mennä rankasti :)

    • Minimimimimininpipi

      No meillä aamulla n kl:6-8 ulos ja heinää sen mikä näyttää hyvältä. Sitten kl: 11-12 heinää sitten kun tulen koulusta n.kl:15-16 ku riippu kuin hidas bussi mut nii ku tuun kotii nii annan heinää ja sit kl:20-21 ilta heinät ja prixiä n.3dl

      Ja siis mun poni on raviponi tällä systeemillä pärjänny 4vuotta.
      Ja vettä kuumaa silloin aamul ja jos on jäätynny nii ku tuun koulust laitan kuumaa vettä kans. mutt jos on jäätynny silloin ku oon ollu koulus nii kyl se on syönny lunta nyt talvel et ei se siihen kuole. Ja siis kl:11-12 nii äiti käy antaa heinää

    • Pippu

      Mun mielestä 6-7 ketaa heinää ln todella paljon

      • mihhassas

        Millä perusteella se olisi paljon? Hevoselle on paljon luonnonmukaisempaa syödä monta kertaa päivässä pieniä annoksia. Esim meidän hevoset saa heinää näin: klo8, klo12, klo15-16, klo19-20 ja heinättimistä tulee töllä klo00, ja klo4 yöllä


    • Anonyymi

      Talleilla missä minä käyn annettaan niin että aamulla ruoat karsinaan ja hepat tarhaan ja heinät sinne, päivällä heinät tarhaan, illalla karsinaan heinät, hepat sisään ja kun heiniä on hetki syöty niin annettaan ruoat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe