Urheilija keskiöön?

Anonyymi

Suomen urheilu keskittyy poliittiseen valtapeliin. Judossa keskitytään siihen kuka liitossa suosii ketä ja kuka saa mieleisen päävalmentajan. Tyypillistä kähmintää "amatööriurheilussa", joka on maailmalla ammattilaisuutta valtion poliittisesti johdetuissa monopoleissa, kansallisissa lajiliitoissa. Köyhissä maissa kuten Suomessa monen lajin urheilija ei saa palkkaa, mutta ainoa mahdollinen urapolku on silti palkaton urheileminen liiton käskyjen alaisena, judossa Suomen judoliitto määräilee urheilijoita, joille se ei maksa palkkaa.

Nyt myös olympialajien urheilu alkaa ainakin Norjassa siirtyä 2020-luvulle ja tervehtyä kohti avoimesti kilpailtua toimintaa. Norjan hiihtoliitto saattaa aloittaa perusteettoman valta-asemansa purkamisen ja tarjoaa urheilijalle mahdollisuuden vapauteen sekä omaehtoisen ammattilaisuran tekemiseen:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hurja-spekulaatio-norjassa-tahtihiihtajan-jattimainen-sopimus-voi-romahduttaa-koko-maajoukkuejarjestelman-yksi-dramaattisimmista-tapahtumista-maastohiihdossa/7838482?fbclid=IwAR3MvYA_-MRJmyQ2IOLt_s7-qDsk7FUAZFH_myYoXij3-a5X6WVswjNy8Kw#gs.847ocy

Mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu. Valta-asemassaan roikkuvia urheilupoliitikkoja varmasti riittää Norjassakin ja sielläkin varmasti monelle systeemi on itsetarkoitus, jota ei saa vapauttaa kilpailulle.

31

854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipähän liitto ole enää pitkään aikaan pakottanut ketään mihinkään. Sen kun menet ja menestyt ihan omillasi. Valinnatkin tehdään näytöillä, ei joukkueisiin kuulumisella.

      • Anonyymi

        Omaa valmentajaa ei kuitenkaan saa ottaa isompiin kisoihin mukaan vaan pitää olla liiton ukko?


      • Anonyymi

        Tää nyt ei pidä ihan paikkaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omaa valmentajaa ei kuitenkaan saa ottaa isompiin kisoihin mukaan vaan pitää olla liiton ukko?

        Kyllä saa, mutta ei liiton kustannuksella.
        Urheilija on täysin keskiössä, koska saa ihan ite valita mihin osallistuu ja miten, se kuin ilmoittautuu liiton sivujen kautta tapahtumiin. Kunhan rahaa löytyy.
        Tasollakaan ei niin väliä. Ainakaan aikuisissa.


      • Anonyymi

        Liitto päättää yhä arvokisoihin lähtijät omilla näyttökriteereillään. Miksi? Liiton pitäisi olla urheilijoiden palveluorganisaatio joka tarjoaa puitteet. Tässä tapauksessa karsinnan jolla täytetään maapaikat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä saa, mutta ei liiton kustannuksella.
        Urheilija on täysin keskiössä, koska saa ihan ite valita mihin osallistuu ja miten, se kuin ilmoittautuu liiton sivujen kautta tapahtumiin. Kunhan rahaa löytyy.
        Tasollakaan ei niin väliä. Ainakaan aikuisissa.

        Miksi Suomessa EM-kisoissa osalla oli liiton valmentaja ei oma?


    • Anonyymi

      Jos ilman minkäänlaista kiihkeyttä, ilkeilyä, kotiinpäinvetoa tämän palstan lukijat, kirjoittajat listaisivat ne urheilijat, jotka olisivat mahdollisia edustajia ikäryhmiensä arvokisoihin, niin miltäköhän lista näyttäisi?
      Aikuiset:
      100 Martti Puumalainen
      -100 ?
      -90 ?
      -81 ?
      -73 ?
      -66 ?
      -60 ?
      78 -
      -78 -
      -70 Emilia Kanerva
      -63 ?
      -57 ?
      -52 ?
      -48 ?
      Tyhjät kohdat voi täyttää, ja seuraavan ikäryhmän listaa vois joku aloittaa! Pliis, ilman kettuilua!!!

      • Anonyymi

        Mitä tarkoittaa "mahdollisia edustajia"?

        Mikset kysy vaikka "Ketkä olisivat kiinnostuneita?", "Kuka näkee uransa kannalta hyväksi osallistua?", "Kenellä on parhaat menestymismahdollisuudet?"

        Miksi judon kulttuurissa kilpailuihin osallistumisesta päättäminen kuuluu enemmän kaikille muille kuin judokalle itselleen. Ymmärtäisin vielä jos kyseessä olisi joukkuelaji, mutta vaikka judo on yhteisöllistä ja sitä harjoitellaan ryhmässä niin se on matolla yksilölaji.


      • Anonyymi

        Aikuiset:
        100 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -100 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -90 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -81 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -73 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -66 En ole vielä sillä tasolla, että osallistuminen kiinnostaisi, tsemppiä sille joka menee
        -60 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        78 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -78 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -70 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -63 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -57 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -52 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -48 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikuiset:
        100 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -100 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -90 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -81 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -73 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -66 En ole vielä sillä tasolla, että osallistuminen kiinnostaisi, tsemppiä sille joka menee
        -60 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        78 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -78 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -70 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -63 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -57 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -52 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee
        -48 Ei ole oma sarjani asia ei kuulu minulle, tsemppiä sille joka menee

        Tämä 👍


      • Anonyymi

        Sama mutta pidän vain Martin tuossa listassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama mutta pidän vain Martin tuossa listassa.

        Martti listoilla. Muuten taitaa olla samantekevää kuka osallistuu. Vaikka Raili ja Jorma Ilmajoelta.


    • Anonyymi

      Jos Suomen autourheilu olisi samanlaista keskitettyä liittovetoista toimintaa kuin judo, niin kukaan suomalainen ei olisi päässyt ulkomaille ralliauton rattiin ja vetänyt perässään kaikkia maailmanmestareita. Naurattaa edes ajatella Suomen autourheilun kansallinen keskusliitto määräilemässä Keke Rosbergia tai Kimi Räikköstä :D

      • Anonyymi

        Ammattiurheilua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ammattiurheilua

        Vuonna 2020 kaikki huippu-urheilu on ammattiurheilua. Palkkaus vaihtelee. Mitä vahvempi liitto, sitä paremmin palkatut urheilupoliitikot ja huonommin palkatut urheilijat.


      • Anonyymi

        Hei kamoon. Kyseiseen urheilulajiin osallistuvat joutuvat pulittamaan kymmeniä tuhansia euroja rahaa harrastuksestaan ihan omasta eli vanhempiensa kukkarosta ennen kuin saavuttavat sen tason, että lajin liitossa kukaan edes tietää urheilijan nimeä. Ota nyt pahvi edes vähän selvää ennenkuin oksennat pahoinvointisi tänne. Kimi Räikkönen ei ole koskaan urallaan edustanut omaa liittoaan missään kv-tapahtumassa. Eikä liitto ole koskaan valinnut Kimiä minkään f1 tallin kuskiksi. Kimin vuosipalkka on ollut parhaimmillaan 10-20 kertaa kansallisen liiton vuosibudjetin verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei kamoon. Kyseiseen urheilulajiin osallistuvat joutuvat pulittamaan kymmeniä tuhansia euroja rahaa harrastuksestaan ihan omasta eli vanhempiensa kukkarosta ennen kuin saavuttavat sen tason, että lajin liitossa kukaan edes tietää urheilijan nimeä. Ota nyt pahvi edes vähän selvää ennenkuin oksennat pahoinvointisi tänne. Kimi Räikkönen ei ole koskaan urallaan edustanut omaa liittoaan missään kv-tapahtumassa. Eikä liitto ole koskaan valinnut Kimiä minkään f1 tallin kuskiksi. Kimin vuosipalkka on ollut parhaimmillaan 10-20 kertaa kansallisen liiton vuosibudjetin verran.

        "Kimi Räikkönen ei ole koskaan urallaan edustanut omaa liittoaan missään kv-tapahtumassa. Eikä liitto ole koskaan valinnut Kimiä minkään f1 tallin kuskiksi."

        Itse sanoit asian vaikka et ymmärrä edes omia juttujasi. Kimi Räikkönen on saanut tehdä urheilu-uran vapaana liiton holhouksesta. Ei ole tarvinnut antaa näyttöjä. Ei ole" edustanut" mutta maamme laulua on soitettu ja suomalaiset ovat hurranneet. Miksi judossa pitää " edustaa" liittoa? Miksi yhdessä yksilölajissa urheilijan pitää saada liiton valmennusvaliokunnalta lupa kilpailemiseen huipulla ja toisessa ei? Miksei kukaan judossa kyseenalaista mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei kamoon. Kyseiseen urheilulajiin osallistuvat joutuvat pulittamaan kymmeniä tuhansia euroja rahaa harrastuksestaan ihan omasta eli vanhempiensa kukkarosta ennen kuin saavuttavat sen tason, että lajin liitossa kukaan edes tietää urheilijan nimeä. Ota nyt pahvi edes vähän selvää ennenkuin oksennat pahoinvointisi tänne. Kimi Räikkönen ei ole koskaan urallaan edustanut omaa liittoaan missään kv-tapahtumassa. Eikä liitto ole koskaan valinnut Kimiä minkään f1 tallin kuskiksi. Kimin vuosipalkka on ollut parhaimmillaan 10-20 kertaa kansallisen liiton vuosibudjetin verran.

        Jos urheilijalla on omat tukijoukot miksi pitäisi olla missään tekemisissä liiton kanssa? Paitsi judossa. Liitto määrää kuin pomo vaikka ei maksa palkkaa. Mitä muuta ammattia harjoittaisit firmassa joka määräilee töistä vaikkei maksa niistä?

        Harva pystyy vaihtamaan edustamaan toista maata kuten Suomen tämän hetken kiistatta paras judoka tukijoukkoineen teki kun liitto laittoi kapuloita rattaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos urheilijalla on omat tukijoukot miksi pitäisi olla missään tekemisissä liiton kanssa? Paitsi judossa. Liitto määrää kuin pomo vaikka ei maksa palkkaa. Mitä muuta ammattia harjoittaisit firmassa joka määräilee töistä vaikkei maksa niistä?

        Harva pystyy vaihtamaan edustamaan toista maata kuten Suomen tämän hetken kiistatta paras judoka tukijoukkoineen teki kun liitto laittoi kapuloita rattaisiin.

        kaikissa olympia lajeissa pitää olla tekemisissä liiton kanssa. Yksi olympia -lajin vaatimus on että sillä on kansainvälinen liitto jonka jäseninä on kansalliset liitot. Ei todellakaan mikään judon erikoisuus. Formula sirkus on firmojen keskenään perustama ja myöskin liitto. Perustamalla oman liitonvoi tehdä säännötkinihan sellaiseksi kuin haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kaikissa olympia lajeissa pitää olla tekemisissä liiton kanssa. Yksi olympia -lajin vaatimus on että sillä on kansainvälinen liitto jonka jäseninä on kansalliset liitot. Ei todellakaan mikään judon erikoisuus. Formula sirkus on firmojen keskenään perustama ja myöskin liitto. Perustamalla oman liitonvoi tehdä säännötkinihan sellaiseksi kuin haluaa.

        Jees. Mitään ei voi muuttaa. Keskuskomitea johtaa, sosialismi on paras systeemi ja Lada on paras auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jees. Mitään ei voi muuttaa. Keskuskomitea johtaa, sosialismi on paras systeemi ja Lada on paras auto.

        Eli et ymmärtänyt....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli et ymmärtänyt....

        Ymmärsin. Ymmärsitkö sinä että vaikka on olemassa lajiliitto joka on olympiakomitean jäsen, liitto voi toimia monella eri tavalla ja organisaatiolla. Se ottaa hyvinkin erilaisia rooleja lajissa. Se voi olla palveluorganisaatio tai johto-organisaatio. Se voi tarjota vain välttämättömät puitteet tai tunkea lonkeronsa joka asiaan. Sillä voi olla päävalmentaja ja maajoukkueet tai laji voi toimia hyvin myös ilman maajoukkueita. Valmennus voi olla palvelua, joka on vapaaehtoista kilpailee laadullaan urheilijoiden suosiosta tai maajoukkuetoimintaa, johon on pakko osallistua, jos haluaa kilpailla kansainvälisesti. Liitto voi jakaa valtiontuet suoraan seuroille tai kilpailijoille, jotka päättävät itse mihin ne käyttävät tai se voi palkata niillä itselleen organisaation, joka johtaa judokoita. Liitto voi olla itseisarvo tai liitto voi olla asia, jonka rooli kyseenalaistetaan sen mukaan miten se palvelee judokaa. Suomen judoliiton tapa toimia on vain yksi ratkaisu monista. Ottaen huomioon kuinka tyytymättömiä monet ovat, voidaan kysyä onko liiton nykyinen itselleen hankkima vahva rooli paras?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsin. Ymmärsitkö sinä että vaikka on olemassa lajiliitto joka on olympiakomitean jäsen, liitto voi toimia monella eri tavalla ja organisaatiolla. Se ottaa hyvinkin erilaisia rooleja lajissa. Se voi olla palveluorganisaatio tai johto-organisaatio. Se voi tarjota vain välttämättömät puitteet tai tunkea lonkeronsa joka asiaan. Sillä voi olla päävalmentaja ja maajoukkueet tai laji voi toimia hyvin myös ilman maajoukkueita. Valmennus voi olla palvelua, joka on vapaaehtoista kilpailee laadullaan urheilijoiden suosiosta tai maajoukkuetoimintaa, johon on pakko osallistua, jos haluaa kilpailla kansainvälisesti. Liitto voi jakaa valtiontuet suoraan seuroille tai kilpailijoille, jotka päättävät itse mihin ne käyttävät tai se voi palkata niillä itselleen organisaation, joka johtaa judokoita. Liitto voi olla itseisarvo tai liitto voi olla asia, jonka rooli kyseenalaistetaan sen mukaan miten se palvelee judokaa. Suomen judoliiton tapa toimia on vain yksi ratkaisu monista. Ottaen huomioon kuinka tyytymättömiä monet ovat, voidaan kysyä onko liiton nykyinen itselleen hankkima vahva rooli paras?

        Mitä te inisette. Suomen judoliiton hallitus on valittu jäsenten toimesta. Toimintaa johtaa pitkäaikainen toiminnanjohtaja, joka osaa työnsä. Judokan itsensä on tukijoukkojensa kanssa tehtävänä hankkia rahoitus. Hallituksessa on ihmisiä, jotka eivät aja omiaan vaan pyrkivät yhteiseen hyvään. Keskusteluilmapiiri on avoin. Ketään ei suosita muiden kustannuksella.
        Valmennuspäällikkö on kv-tason entinen kilpailija, joka osaa organisoida valmennusta. Judoliitossa on palkattuna valmentajia, joiden tavoite on olympiamitali. Maajoukkueen valmentajilla ei riitä aikaa tai mielenkiintoa kaikille. On hyväksyttävä, että resurssit laitetaan sinne, mistä on odotettavissa tulosta. Kaikista ei ole huippujudokoiksi. Judoliiton ammattitaitoinen valmennustiimi osaa kyllä asiansa.

        Perustakaa oma liitto jos ei kelpaa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsin. Ymmärsitkö sinä että vaikka on olemassa lajiliitto joka on olympiakomitean jäsen, liitto voi toimia monella eri tavalla ja organisaatiolla. Se ottaa hyvinkin erilaisia rooleja lajissa. Se voi olla palveluorganisaatio tai johto-organisaatio. Se voi tarjota vain välttämättömät puitteet tai tunkea lonkeronsa joka asiaan. Sillä voi olla päävalmentaja ja maajoukkueet tai laji voi toimia hyvin myös ilman maajoukkueita. Valmennus voi olla palvelua, joka on vapaaehtoista kilpailee laadullaan urheilijoiden suosiosta tai maajoukkuetoimintaa, johon on pakko osallistua, jos haluaa kilpailla kansainvälisesti. Liitto voi jakaa valtiontuet suoraan seuroille tai kilpailijoille, jotka päättävät itse mihin ne käyttävät tai se voi palkata niillä itselleen organisaation, joka johtaa judokoita. Liitto voi olla itseisarvo tai liitto voi olla asia, jonka rooli kyseenalaistetaan sen mukaan miten se palvelee judokaa. Suomen judoliiton tapa toimia on vain yksi ratkaisu monista. Ottaen huomioon kuinka tyytymättömiä monet ovat, voidaan kysyä onko liiton nykyinen itselleen hankkima vahva rooli paras?

        Kuinkahan monet oikeesti....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinkahan monet oikeesti....

        En tunne ketään kuka olisi tyytyväinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä te inisette. Suomen judoliiton hallitus on valittu jäsenten toimesta. Toimintaa johtaa pitkäaikainen toiminnanjohtaja, joka osaa työnsä. Judokan itsensä on tukijoukkojensa kanssa tehtävänä hankkia rahoitus. Hallituksessa on ihmisiä, jotka eivät aja omiaan vaan pyrkivät yhteiseen hyvään. Keskusteluilmapiiri on avoin. Ketään ei suosita muiden kustannuksella.
        Valmennuspäällikkö on kv-tason entinen kilpailija, joka osaa organisoida valmennusta. Judoliitossa on palkattuna valmentajia, joiden tavoite on olympiamitali. Maajoukkueen valmentajilla ei riitä aikaa tai mielenkiintoa kaikille. On hyväksyttävä, että resurssit laitetaan sinne, mistä on odotettavissa tulosta. Kaikista ei ole huippujudokoiksi. Judoliiton ammattitaitoinen valmennustiimi osaa kyllä asiansa.

        Perustakaa oma liitto jos ei kelpaa....

        "Toimintaa johtaa pitkäaikainen toiminnanjohtaja, joka osaa työnsä." Täa oli se mistä tajusin sarkasmin🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toimintaa johtaa pitkäaikainen toiminnanjohtaja, joka osaa työnsä." Täa oli se mistä tajusin sarkasmin🤣

        Totta, hetken jo luulin, että kirjoittaja olisi ollut tosissaan. Hienoa sarkasmia!


    • Anonyymi

      "Köyhissä maissa kuten Suomessa...". Ihan vaan tiedoksi, että Suomi on yksi maaiman rikkaimmista ja taloudellisesti parhaiten pärjäävistä maista. Kannattasko sun joskus lukea muutakin kuin jerrygottonia?

      • Anonyymi

        Kannattaisiko lukea muutakin kuin Suomi24:ää.
        Suomi ei ole 20 rikkaimman joukossa, eli väitteesi yksi rikkaimmista on suoliuutinen.
        Lisäksi kirjoittaja luultavasti tarkoitti tuolla köyhyydellä urheilijoiden palkkapussia. Urheilulla Suomessa ei pysty kovin monessa lajissa itseään elättämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisiko lukea muutakin kuin Suomi24:ää.
        Suomi ei ole 20 rikkaimman joukossa, eli väitteesi yksi rikkaimmista on suoliuutinen.
        Lisäksi kirjoittaja luultavasti tarkoitti tuolla köyhyydellä urheilijoiden palkkapussia. Urheilulla Suomessa ei pysty kovin monessa lajissa itseään elättämään.

        Ihan totta. Suomi onkin maailman 200 valtion vaurauslistalla vasta sijalla 30 tai 32. Nuo hemmetin "arabiemiraatit" menee öljyrahoineen ohi. Norja taitaa olla aivan kärjessä vauraudessa. Varmaan just siitä syystä Norja judolla menee tosi hyvin. Kummallista on, että Suomen judolla ja urheilulla meni paremmin silloin, kun Suomi oli taloudellisesti köyhempi. Mitähän johtopäätöksiä tästä pitäis tehdä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta. Suomi onkin maailman 200 valtion vaurauslistalla vasta sijalla 30 tai 32. Nuo hemmetin "arabiemiraatit" menee öljyrahoineen ohi. Norja taitaa olla aivan kärjessä vauraudessa. Varmaan just siitä syystä Norja judolla menee tosi hyvin. Kummallista on, että Suomen judolla ja urheilulla meni paremmin silloin, kun Suomi oli taloudellisesti köyhempi. Mitähän johtopäätöksiä tästä pitäis tehdä?

        Silloin kun Suomi pärjäsi judossa, se oli harrastelaji muuallakin. Nyt se on rahoitettu ammattilaji maissa joissa pärjätään.
        Samoin on käynyt esim. paraatilaji keihäässä. Monet maat alkoi panostamaan siihen ja Suomi ei enää pärjää harrastepohjalta ja vähäisellä harrastajamäärällä. Norjakaan ei vauraudestaan huolimatta pärjää judossa, koska ei panosta siihen taloudellisesti.
        Johtopäätös on raha, jonka varmaan tiesitkin.
        Lisäksi suomalaiset nykyjudokat ei douppaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe