Turhia vaaratilanteita!

Anonyymi

Hyvin moni autoilija ohittaa edellä kulkevan ja jää sitten siihen eteen ajamaan samaa vauhtia kuin ohitettava, onko mitään järkeä?
Ohi pitää päästä vaikka olisi kuinka tiukka paikka ja näin vaarannetaan useamman henkilön henki ja terveys.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajelin eilen kakkostietä Helsingin suuntaan. Parikin kertaa kävi niin, että saavutin edellämenijän (vakkari päällä), joten tietysti suoritin ohituksen. Ohituksen jälkeen ohitettu jäi roikkumaan perääni, vaikka ajoin edelleen samalla vakkarin asetuksella. Onko mitään järkeä?

      Olisiko niin, ettet käytä vakkaria? Kannattaisi. Sehän taitaa olla jo vakiovaruste jokaisessa autossa. Toinen vaihtoehto toki on, etteivät sinut ohittaneet käytä vakkaria. Näitäkin on.

      Edellämainittuun on yksi poikkeus. Minut saavutti ja ohitti 80 km/h rajoitusalueella auto, joka katosi hiljakseen maisemaan. Rajoitus nousi sataseen ja kohta oli sama auto edessä ajamassa. Tässä on ilmeisesti opittu vakkarin käyttö turhankin hyvin. Tunnetaan nimellä tasanopeus-tampio.

      • Anonyymi

        Tiellä ei ole pakko ajaa rajoituksen osoittamaa nopeutta. Tiellä saa ajaa myös hitaammin. Nopeammin ei saa. Siksi siellä on ne rajoitukset.

        Ihan turha nimitellä toisia, jos he kuitenkin ajavat sääntöjen mukaan. Toki syyksi riittää, ettet pidä tavasta. Mutta turhaa ja tehotonta se silti on. Liian kauan jatkettuna saattaa johtaa myös tieraivoon, joka on todella vaarallinen tauti. Mutta lopulta sitten päässä suoni pasahtaa, ja ongelmat ovat ohi...


      • Vakkariko vakiovaruste kaikissa autoissa? Arvaan, että löytyy 50 %:ssa autoista, ja niistä 50 % käyttää sitä (riippuu tietysti tilanteesta). Mainitsemasi tasanopeustampio on ihmistyyppi, jolla vakkari on vakiovarusteena selkäytimessä. Arvaan, että 20 % omaa tämän maagisen kyvyn.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiellä ei ole pakko ajaa rajoituksen osoittamaa nopeutta. Tiellä saa ajaa myös hitaammin. Nopeammin ei saa. Siksi siellä on ne rajoitukset.

        Ihan turha nimitellä toisia, jos he kuitenkin ajavat sääntöjen mukaan. Toki syyksi riittää, ettet pidä tavasta. Mutta turhaa ja tehotonta se silti on. Liian kauan jatkettuna saattaa johtaa myös tieraivoon, joka on todella vaarallinen tauti. Mutta lopulta sitten päässä suoni pasahtaa, ja ongelmat ovat ohi...

        Ah, unohdinko mainita? Minä pyrin aina ajamaan rajoitusten mukaan (en rajoitusten määrittämää nopeutta, vaan poliisin sallimaa lievää ylinopeutta). Tämä tarkoittaa, että auto saavutti ja ohitti minut ajaessani noin 10 km/h ylinopeutta, mutta jatkoi samalla nopeudella myös korkeamman nopeusrajoituksen alueella. Kyseinen kuski siis varmaan kuvitteli ajavansa rajoitusten mukaista nopeutta, mutta oikeasti veteli välillä 20 km/h yli ja välillä tasan rajoitusta. En nähnyt, miten tuo toimi kuudenkympin alueilla tai tietöiden kohdalla, toivottavasti hidasti, vaikkakin oman kokemuksen mukaan tietöitä ei tässä maassa juuri kunnioiteta.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Vakkariko vakiovaruste kaikissa autoissa? Arvaan, että löytyy 50 %:ssa autoista, ja niistä 50 % käyttää sitä (riippuu tietysti tilanteesta). Mainitsemasi tasanopeustampio on ihmistyyppi, jolla vakkari on vakiovarusteena selkäytimessä. Arvaan, että 20 % omaa tämän maagisen kyvyn.

        Eipä tule paria 90-luvun mallilla ajavaa kaveria lukuunottamatta mieleen ketään, jolla ei olisi vakkaria. Jopa kymmenkunta vuotta vanhoista Kioista tuntuu lötyvän tuo varuste.

        Tasanopeustampio ei välttämättä aja tasaista nopeutta, vaan pyrkii säilyttämään saman nopeuden rajoituksista ja tilanteista riippumatta. Oman kokemuksen mukaan onneksi 20% on reilusti yliarvioitua. Ehkä 5% paikkeilla olisi lähempänä (huomaaminen on hankalahkoa, kun pitää tarkkailla kuskia eri tilanteissa, enkä miä kovin kauaa jää jonoa rakentelemaan itseäni hitaampien taakse).


      • TheRat kirjoitti:

        Eipä tule paria 90-luvun mallilla ajavaa kaveria lukuunottamatta mieleen ketään, jolla ei olisi vakkaria. Jopa kymmenkunta vuotta vanhoista Kioista tuntuu lötyvän tuo varuste.

        Tasanopeustampio ei välttämättä aja tasaista nopeutta, vaan pyrkii säilyttämään saman nopeuden rajoituksista ja tilanteista riippumatta. Oman kokemuksen mukaan onneksi 20% on reilusti yliarvioitua. Ehkä 5% paikkeilla olisi lähempänä (huomaaminen on hankalahkoa, kun pitää tarkkailla kuskia eri tilanteissa, enkä miä kovin kauaa jää jonoa rakentelemaan itseäni hitaampien taakse).

        Ei ole autossani vakkaria. Pitäisin sitä toki hyödyllisenä apuvälineenä. Se nyt sattui kuulumaan kalliimpaan varustepakettiin, ja siinä minulle olisi myyty samalla tarpeettomia ominaisuuksia, joista en halunnut maksaa. Tien päällä kyllä huomaa, jos toisen nopeus seilaa laajalla alueella. Tämmöisiä kuskeja on runsaasti, sanoisin, että enemmistö. Riippuu tietysti monesta eri tekijästä.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Ei ole autossani vakkaria. Pitäisin sitä toki hyödyllisenä apuvälineenä. Se nyt sattui kuulumaan kalliimpaan varustepakettiin, ja siinä minulle olisi myyty samalla tarpeettomia ominaisuuksia, joista en halunnut maksaa. Tien päällä kyllä huomaa, jos toisen nopeus seilaa laajalla alueella. Tämmöisiä kuskeja on runsaasti, sanoisin, että enemmistö. Riippuu tietysti monesta eri tekijästä.

        Nyt kun asiaa mietin, tietyistä työkoneista tuntuu puuttuvan myös perusmallista (pakut, pickupit, jne). Varmaan siksi, että isolla kuormalla ajellessa ei ehkä ole ihan hyvä laite, tai sitten rahastetaan vaan röyhkeästi niitä, jotka tarvitsevat erikoisautoja.

        Mitä itse olen huomannut, harvat käyttävät vakkaria. Itse pidän sitä päällä ihan kaupungissakin. Paljon helpompi ajaa, eikä tule vahingossa ylinopeussakkoja...


      • Anonyymi

        Olen myös tavannut useinkin näitä 70 tai 90 km/h ajavia jotka ajavt tasaista omaa nopeuttaan nopeusrajoituksista välittämättä. Jäävät ensin jalkoihin ja ohituksen jälkeen kun rajoitus alenee ovat kohta takapuskurissa.


      • Anonyymi

        Vai että oikein suoritit ohituksen?
        Varmaankin suoritat urheilullisen tehokkaan jarrutuksen tullessasi punaisiin valoihin?
        Ja suoritat valoista lähdön urheilullisen tehokkaasti?
        Ja kadunkulmassa oikealle suoritat hienonnäköisen ennakonoton vastaantulijan kaistalle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai että oikein suoritit ohituksen?
        Varmaankin suoritat urheilullisen tehokkaan jarrutuksen tullessasi punaisiin valoihin?
        Ja suoritat valoista lähdön urheilullisen tehokkaasti?
        Ja kadunkulmassa oikealle suoritat hienonnäköisen ennakonoton vastaantulijan kaistalle?

        On kai se parempi suorittaa kuin jättää suorittamatta?

        Punaisiin valoihin tulen normaalilla vauhdilla ja jarrutan tarvittaessa. Mitään valuttelua en pääsääntöisesti tietenkään harrasta, koska nyt satun tykkäämään sujuvasta liikenteestä.

        Valoista lähdöt tietysti tehdään sekä ripeästi että taloudellisesti. Tarkoittaa noin 3/4 kaasulla. Normiauto kiihtyy matkanopeuteen muutamassa sekunnissa.

        Oikealle käännyttäessä ryhmitytään tien oikeaan reunaan. Eivätkö sinulle perusasiatkaan ole tuttuja?


    • Anonyymi

      Tämä johtuu pitkälti siitä, että kun ajaa toisen auton takana, joutuu aivot olemaan jatkuvasti valppaana mitä etummainen auto tekee. Mitä lyhempi etäisyys, sitä valppaampana täytyy olla. Alitajunnan täytyy kokoajan tarkkailla turvaväliä. Se alkaa ahdistamaan ja vaistomaisesti aivot pyrkivät ahdistuksen poistoon ja esittävät edellä ajavan ohittamista, jolloin ei tarvisisi enää aivojen " rasittua " siinä määrin kuin perässä ajaessa. Kun sitten ohi on päästy, alitajunta rentoutuu ja tarkkaavaisuutta ei tarvita enää sitö määrää kuin hetkeä aikaisemmin, samalla tarkkaavaisuus loppuu myös oman nopeuden valvonnassa. Ohi kiihdytettiin, mutta sen jälkeen ei sitten enää suurempi nopeus kiinnostanutkaan.

      • Anonyymi

        Kyllä niitä vatipäitä riittää jotka esim. 100 kmh alueella ajaa sitä 90 nopeutta, ja kun ohitan sellaisen, jos pian tulee 80 tai 60 kmh rajoitus, jossa ajan myös suurinta sallittua, onkin ohitettu ihan takapuskurissa kiinni.

        Kaikenlaisia maa päällään kantaa.


      • Erittäin hyvin kiteytit, miten selkäytimen ohjaama älykäs ja mukautuva vakionopeudensäädin toimii. Näyttäisi olevan vakiovaruste joka 10.:ssä autossa.


    • Anonyymi

      Mitäpä sitten? Onko se sinulta pois?
      Näitä peppuun liimautujia on kyl joka paikassa, ymmärrän kyl tuossa kaupungilla mut liikenteessäkin ;)
      Noh, yleensä ne tulee karistettua perästä tuplaamalla rajoitusnopeus hetkeksi ja ohittamalla vielä muutama lisää.
      Terv. Bmw-typy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe