Kakkostyypin diabetes hoikalla?

Anonyymi

Onko mahdollista, että normaalipainoinen liikuntaa harrastava keski-ikäinen ihminen voisi saada kakkostyypin diabeteksen? Olen jo pitkään epäillyt, että minulla olisi esidiabetes. Elintavat muuten hyvät, mutta ongelmana on liika sokerin ja hiilareiden syöminen (psyykkiset syyt, en jaksa selittää, olen pitkään yrittänyt muuttaa asiaa mutten ole onnistunut). Olen ajatellut mennä mittauttamaan ns. pitkän verensokerin, siitähän selviäisi onko huolta. Vastaus kuitenkin pelottaa minua jo etukäteen. Kysyn vaan, onko muita joilla olisi (esi)diabetes ilman ylipainoa?

Ruokavaliota olen muuttanut jo pitkään pois sokereista ja valkoisesta leivästä. Ei ole kokonaan onnistunut. Liikuntaa olen harrastanut onneksi aina, ja varmaan siitä tai jostain geeneistä tms. johtuu, etten ole ylipainoinen. Olen kuitenkin koko ikäni lappanut päivittäin valtavia määriä diabetekselle altistavaa ainesta... Nykyään syön sellaista terveellisten ruokien lisäksi, ei sijasta.

3

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lisäys: en polta enkä juo juurikaan alkoholia. Ongelmana vain tämä yletön sokerin ja hiilareiden lappaminen. Mitähän se pitemmän päälle saa aikaan... En enää voi syödä juurikaan varsinaista valkoista sokeria, tulee niin ällö olo (ja se olohan on kai yksi esidiabeteksen merkki?), ja olen siirtynyt stevialla ym, makeutettuihin. Kuitenkin kaikki hiilarit, kokojyväleivätkin saavat nykyään samaa oloa aikaan. Pitänee mennä sinne testeihin, mutta kyselen tässä vähän etukäteen kokemuksia... - ap.

• Anonyymi

Kyllä yhden sellaisen tunnen. Hoikka mies. Sitä en tiedä, kuinka paljon perinnöllisyys vaikutti sairastumiseen.

Turhaan pelkäät mennä testeihin. Kakkostyypin sairauteen voidaan vaikuttaa käsittääkseni oikealla ruokavaliolla. Ja asiathan on vielä hyvin, jos sattuis olemaan vielä esiaste. Voihan olla, ettei ole sitäkään. Luulo ei ole tiedon väärtti.

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta, totta, että luulo ei ole tiedon väärtti. Pitää mennä tarkistamaan asia. Meillä ei ole perinnöllistä diabetesta onneksi... - ap.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4547
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      106
      3781
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      143
      3485
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1980
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      70
      1925
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1229
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      125
      1064
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      134
      976
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      847
    Aihe