Kärsin yöllisistä käsien puutumisista, eli herään ja käsi vaan "lötköttää" liikkumattomana vieressä. Nykyisin olen huomannut että tunnon palaaminen käteen kestää kauemmin kuin ennen. Vaiva tuntuu olevan jaksottaista enkä ole huomannut, että esim. niskakivuilla olisi merkitystä. Eli Puutumisjakso saattaa tulla milloin vain ja jatkuu monia öitä peräkkäin. Kärsiikö muut samasta vaivasta ja onko tyypillistä MS-taudille?
Käsien puutuminen yöllä
24
63934
Vastaukset
- kirsi
Mulla puutui vuosia öisin kädet. Välillä oli parempia jaksoja. Työterv.lääkäri lähetti hermoratatutkimukseen. Oli vaikea hermopinne molemmissa käsissä. Aikanaan pääsin leikkaukseen ja elämänlaatu parani. Googleta sanoja "rannekanavaoireyhtymä" ja "canalis carpi". Jos vaikka sopisi sun oireisiin...
- Siili
Minulle lääkäri sanoi, ettei käsien puutumisesta kannata huolestua, jos se on symmetristä. Mikä ei Kirsin tekstistä päätellen näköjään pidä paikkaansa. Jouduin välillä useaan kertaan yössä herättelemään henkiin raatoina lojuvia käsivarsiani. Lääkäri epäili hartiajännitystä tai huonoa tyynyä. Toisessa hartiassa on todettu mediaanihermon pinne, mutta toisen pitäisi olla terve. Tilanne meni ohi itsestään parissa kuukaudessa, MS-tautia en tosin - ainakaan tietääkseni - sairasta.
- Kirsi
Siili kirjoitti:
Minulle lääkäri sanoi, ettei käsien puutumisesta kannata huolestua, jos se on symmetristä. Mikä ei Kirsin tekstistä päätellen näköjään pidä paikkaansa. Jouduin välillä useaan kertaan yössä herättelemään henkiin raatoina lojuvia käsivarsiani. Lääkäri epäili hartiajännitystä tai huonoa tyynyä. Toisessa hartiassa on todettu mediaanihermon pinne, mutta toisen pitäisi olla terve. Tilanne meni ohi itsestään parissa kuukaudessa, MS-tautia en tosin - ainakaan tietääkseni - sairasta.
lääkäri, joka teki sen hermoratatutkimuksen kauhistuneena sanoi että mun käsis ei oo enää "mitään kotona"! Olis pitäny hakeutua hoitoon jo aikaisemmin... Yritinhän minä, mut sain vaan Buranaa ja sanottin että puutuu siksi ku on niskat jumis.
- anya
Myös TOS-oireyhtymään kuuluu öinen käsien puutuminen. Minulla todettiin TOS yli 10 vuotta sitten, enkä ole vaivaan kummoistakaan apua saanut. Ainoastaan kiropraktikko on jonkin verran saanut oireita lievenemään.
- mikko
kiropraktikko on iha tyhjän kans jokainen voi antaa itselleen millasen tohtoriavon tahansa. itse olen doktor itse oppinut niinku nuoki
- qcn8y4
mikko kirjoitti:
kiropraktikko on iha tyhjän kans jokainen voi antaa itselleen millasen tohtoriavon tahansa. itse olen doktor itse oppinut niinku nuoki
Vaikka eri alalla olenkin niin just sun kaltaistes tyyppien takia olen opiskellut seitsemän vuotta omaa alaani turhaan ja olen työtön häviäjä.
Teille kelpaa vain virallisen koulujärjestelmän meriitit ja se ylipalvottu klassikko; työkokemus. FU.
- kiiki 62
Moi !
Minulla on viikon verran ollut molempien käsien puutumista ranteesta sormenpäihin.
Huimauksesta olen kärsinyt jonkin aikaa.
Viime yönä heräsin taas kun oikea käsi puutui. Tuli oksettava olo ja kohisi päässä.Yhdistäisin sen niska ja hartiavaivaan. Kun yrittää mennä vatsalleen tulee niskaan paine ja päässä alkaa sama kohina.Ilmeisesti tulee lääkärille lähtö. Jos vaikka jokin tukos olisi mahdollinen. - Tanja ...
Tuota minulla oli samoja oireita. Samoin miehelläni loppuaikana. Nimenomaan yöllistä puutumista. Aamupäivästä se helpotti ja lihakset notkistuivat. Meillä syyksi selvisi homeasunnossa asuminen. Laitoimme yöksi ikkunat kiinnni ja päivisin tuuletin. Yöllä asuntoon kerkesi kertymään huono happi. Olen tehnyt aiheesta nettisivut, jos asian selvittely kiinnostaa. Toki oireesi voivat johtua jostain muustakin.
www.homeasunto.suntuubi.com- taneliii
Mistä käsien puutuminen voi johtua nuorilla?
Olen vasta 16 vuotta vanha poika, hyvässä kunnossa, elän terveellisesti jne.
Mutta molemmat kädet puutuvat yöllä aika usein. Ensimmäistä kertaa noin 2 viikkoa sitten ja olisiko yhteensä 7 kertaa menny kahdessa viikossa, kerran on niskat ollut herätessä niin jumissa ettei päätä saannut käännettyä. Käsistä häviää tunto kokonaan ja joutuu joksikin aikaa (alle minuutti) nousemaan ylös ja heiluttelemaan käsiä. Tämän jälkeen alkaa pistelemään jonkin aikaa, tunto palaa ja kädet toimivat normaalisti.
yöllä ei puutuminen esiinny kuin kerran ja ei ole mitään muita oireita kuin puutuminen...
Päivälläkään ei tunnu mitään, ei ole huimausta eikä huonovointisuutta, mihinkään ei koske ja niskatkaan ei tunnu olevan jumissa...
Voiko olla vakavaakin vai vaikka esimerkiksi huono tyyny ? - -Kädet-
taneliii kirjoitti:
Mutta molemmat kädet puutuvat yöllä aika usein. Ensimmäistä kertaa noin 2 viikkoa sitten ja olisiko yhteensä 7 kertaa menny kahdessa viikossa, kerran on niskat ollut herätessä niin jumissa ettei päätä saannut käännettyä. Käsistä häviää tunto kokonaan ja joutuu joksikin aikaa (alle minuutti) nousemaan ylös ja heiluttelemaan käsiä. Tämän jälkeen alkaa pistelemään jonkin aikaa, tunto palaa ja kädet toimivat normaalisti.
yöllä ei puutuminen esiinny kuin kerran ja ei ole mitään muita oireita kuin puutuminen...
Päivälläkään ei tunnu mitään, ei ole huimausta eikä huonovointisuutta, mihinkään ei koske ja niskatkaan ei tunnu olevan jumissa...
Voiko olla vakavaakin vai vaikka esimerkiksi huono tyyny ?Käsien puutuminen on varsin yleinen vaiva. Se voi johtua verenkierron estymisestä tai hermojen puristuksesta.
Jos yöllä herää käsi puutuneena ja hetken päästä se tikkuilee ja pian on taas normaali, syynä on ohimenevästi estynyt verenkierto. Käsi on nukkuessa sellaisessa asennossa tai lytyssä vartalon alla, että veri ei pääse virtaamaan normaalisti. Tämä on viaton puutumisen syy, eikä sitä tarvitse hoitaa. Se ei ole merkki mistään varsinaisesta sairaudesta.
Silloin, kun puutuminen johtuu hermon puristuksesta, se tuntuu yleensä vain osassa kättä ja sormia. Usein tuntuu kipuakin puutumisen lisäksi. Vaiva voi kestää tuntikaupalla tai olla jatkuvaa. Yleisin hermopuristuksen paikka on rannekanava. Myös kyynärluun vaossa kulkeva kyynärhermo voi olla puristuksessa. Tai sitten hermon puristus on vielä ylempänä hartiaseudussa.
Kun puutumisoire kiusaa pitkään ja häiritsee jatkuvasti unta, syynä on yleensä siis käden hermojen puristustila. Taitava lääkäri pystyy oireista ja käden tutkimuksen perusteella yleensä päättelemään, mistä on kysymys. Diagnoosi varmistetaan tavallisesti mittaamalla.
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Puutuvat-kädet/192/?c=Kadet - yövanttuut
-Kädet- kirjoitti:
Käsien puutuminen on varsin yleinen vaiva. Se voi johtua verenkierron estymisestä tai hermojen puristuksesta.
Jos yöllä herää käsi puutuneena ja hetken päästä se tikkuilee ja pian on taas normaali, syynä on ohimenevästi estynyt verenkierto. Käsi on nukkuessa sellaisessa asennossa tai lytyssä vartalon alla, että veri ei pääse virtaamaan normaalisti. Tämä on viaton puutumisen syy, eikä sitä tarvitse hoitaa. Se ei ole merkki mistään varsinaisesta sairaudesta.
Silloin, kun puutuminen johtuu hermon puristuksesta, se tuntuu yleensä vain osassa kättä ja sormia. Usein tuntuu kipuakin puutumisen lisäksi. Vaiva voi kestää tuntikaupalla tai olla jatkuvaa. Yleisin hermopuristuksen paikka on rannekanava. Myös kyynärluun vaossa kulkeva kyynärhermo voi olla puristuksessa. Tai sitten hermon puristus on vielä ylempänä hartiaseudussa.
Kun puutumisoire kiusaa pitkään ja häiritsee jatkuvasti unta, syynä on yleensä siis käden hermojen puristustila. Taitava lääkäri pystyy oireista ja käden tutkimuksen perusteella yleensä päättelemään, mistä on kysymys. Diagnoosi varmistetaan tavallisesti mittaamalla.
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Puutuvat-kädet/192/?c=Kadet"Käsi on nukkuessa sellaisessa asennossa tai lytyssä vartalon alla, että veri ei pääse virtaamaan normaalisti."
Kävin joskus lääkärissäkin valittamassa käsien puutumisesta, sillä minulla on taipumusta tunkea kädet nukkuessa vartalon alle. Lääkäri ei osannut neuvoa sen estämiseksi mitään konstia, ihmetteli vain miksi niitä sinne tungen, mutta nyt vasta vuosia myöhemmin oivalsin, että syynä täytyy olla käsien paleleminen. Tätä en ole osannut epäillä, koska kädet eivät varsinaisesti tunnu kylmiltä, mutta sen jälkeen kun olen alkanut pitää käsineitä nukkuessa, niin ongelmakin on kadonnut. - Borreen törmännyt
taneliii kirjoitti:
Voiko olla vakavaakin vai vaikka esimerkiksi huono tyyny ?Puutumisten syynä saattaa olla vaikka borrelioosi jossa raajojen puutuminen on vain yksi moninaisista oireista.....
- Mies parhaassa iässä
-Kädet- kirjoitti:
Käsien puutuminen on varsin yleinen vaiva. Se voi johtua verenkierron estymisestä tai hermojen puristuksesta.
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Puutuvat-kädet/192/?c=Kadet"Jos yöllä herää käsi puutuneena ja hetken päästä se tikkuilee ja pian on taas normaali, syynä on ohimenevästi estynyt verenkierto. Käsi on nukkuessa sellaisessa asennossa tai lytyssä vartalon alla, että veri ei pääse virtaamaan normaalisti. Tämä on viaton puutumisen syy, eikä sitä tarvitse hoitaa. Se ei ole merkki mistään varsinaisesta sairaudesta."
Mutta mikä on muuttunut jos vaiva on kerran vasta ilmestynyt?
Itselläni ei ainakaan elintavoissa tai nukkumisessa mikään. Tyynyt ym. on samoja.
Juuri sillä "maalaisjärjellä" ajateltuna ainoaksi vaihtoehdoksi jää se että on pikkuhiljaa kehittynyt jokin sairaus tai "tila" mikä sitten oireilee.
Olen miettinyt selkääni kun siellä on tiivit välit ja nyt tuntuu kuin se olisi mennyt alemmas ja pahentunu. Tänään olen ihmetellyt käsieni puutumista kun molemmat alkoi puutua uimassa ihan yht äkkiä kyynerpäästä pikkurillin päähän asti ja ihmetyttää mikä se voi olla kun jatkuu aina vaan eikä meinaa loppua. Minulla on paniikkihäiriö ja luin niin liiallinen hengittäminen saisi puutumaan sellaisilla henkilöillä joilla on juuri paniikkihäiriö. Käteni on myös puutunut herkästi yöllä ja esim. jos nukun mahalteni ja herään kun olen niin nukkunut niin en pysty laskemaan käsiäni hetkeen aikaan ja ne ovat niin kauhean kipeät ja puutuneet. Tietääkö kukaan mistä olisi kyse??
- help me
Mulla on kans samaa vaivaa. Ennen mulla puutu nukkuessa jompikumpi jalka ja nyt on ruvennut puutuun käsi. Herään yleensä siihen kun se vaan roikkuu velttona ja hetken liikuttelun jälkeen se palaa normaaliksi ei pistele tai mitään. Muita vaivoja ei oo,mut se ärsyttää kun joutuu herään. Oon vasta 16 vuotias tyttö ja urheilen ja syön terveellisesti. Kun sanoin asiasta äidilleni hän sanoi et 'oot vaan nukkunut sen käden päällä pitkään'. Sen uskon et se voi johtua siittä, mut kummallista että niin tapahtuu kuitenkin aika usein, noin kerran tai kaks viikossa.
- Ibbenhoff
Mulla on useamman vuoden ajan puutunut joko toinen tai molemmat kädet yöllä, silloin tällöin, viimeksi viime yönä. Siihen herää ja viime yönä oli niin pahasti puutunut että tuntui ihan kuin olisi jonkun toisen käsi ollut kun sillä puristin toista kättäni, aika ällöttävää. Pitänee käydä niskahartiahieronnassa, aina jumissa hartiat, tosin päänsärkyä ei ole onneksi ollut...toivottavasti auttaa, ei tuosta puutumisesta kuitenkaan ole vielä haittaa ollut muuten kuin että tuntuu hirveältä herätä siihen kun käsi/kädet tuntuu kuolleilta.
- SalakavalaHaisematon
Valitettavasti vastaus löytyy kvht-altistuksesta, joka on salakavala siksi että ei näy, eikä haise. Mutta joka voidaan todentaa joko keuhkojen BAL-huuhtelulla sairaalassa, tai linkin oiretestillä:
-
“” jatkuu………rakenteissa muhiva homeiden-cocktail.
1. Välittömästi haiseva homeiden-cocktail.
- Tämä ryhmä on vain muutama prosentti kaikista kv-homeiden kohteista.
2. >Haisematon homeiden-cocktail.
>>>Huom! Tämä ryhmä on valtaosa kaikista kv-homeiden kohteista!
- Tällaisen homeiden-cocktailin pystyy haistamaan ainoastaan jo pitemmän aikaa(vuosia) kv-homeiden toksiinille altistunut/herkistynyt henkilö-edellyttäen että hän myös tiedostaa haistamansa, tai koulutettu homekoira.
Tuon salakavalan haisemattomuuden vuoksi kehitin tämän oiretestin, joka sittemmin on osoittautunut varmimmaksi yksittäiseksi kotikonstiksi todeta kosteusvaurio-homeen olemassa olo ja se voidaan tehdä joka kodissa. Elimistömme on tarkempi kuin yksikään sähköinen mittari. Kv-homeen toteaminen varmuudella ja ilmaiseksi:
>>>Huomaa testin *-kohdat koska tästä löytyy syy “outoon” käyttäytymiseen.
Tässä toisenlainen lähestymistapa masennukseen:
Masentaa – ainakin sitten, kun kärsit allaolevista oireista ja kerrot näistä lääkärille, joka tekee pahimman mahdollisen virheen: Syyllistää potilasta lisää kertomalla että “vika on korvien välissä”, vaikka todellisuudessa oireet ovat korvien välissä, mutta varsinainen vika onkin seinien välissä!
Kun kokosin tätä kvht-testiä hermostollisten oireiden osalta, niin itselleni tuli “outoja oireita”:
- Olin selittämässä eräälle ystävälleni erästä asiaa ja yhtäkkiä kesken lauseen “Ding”-en muistanut edes aihetta, mistä olin kertomassa (14). Tällainen jos mikä masentaisi, ellei tietäisi mistä on kysymys.
- Toinen tosi inhottava oire on kun esimerkiksi tulitikku tippuu kädestä lattialle ja “pinna palaa” heti ja aloitat helvetillisen raivoamisen (6) asiasta johon normaalisti et reagoisi mitenkään!
Se, miksi tuon tämän esille, johtuu siitä, että nämä ovat turhankin yleisiä ongelmia ja jatkuvasti saan (onneksi!) kuunnella potilaiden helpotuksen huokauksia, että “Ei minulla olekaan vikaa korvien välissä, vaan vika onkin seinien välissä”!
Jos satut törmäämään näihin oireisiin, niin tiedät jo ennakolta mistä on kyse, jolloin sinun pitää poistua myrkkyaltistuksesta pois välittömästi!
Tämä oiretesti perustuu satojen KosteusVaurioHomeToksiinille(KVHT) altistuneiden eri henkilöiden saamiin oireisiin ja sairastumisiin.
Ohje a.....h sarakkeiden täyttöön:
- Merkkaa a-sarakkeen laatikkoon a sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske a-sarakkeen osumat yhteen alas a-yhteenvedon kohdalle.
- 3-4 viikon päästä merkkaa b-sarakkeen laatikkoon b sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske b-sarakkeen osumat yhteen alas b-yhteenvedon kohdalle. Jne.
a|b|c|d|e|f’|g|h|
_|_|_|_|_|_|_|_|* 1. Unettomuutta.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 2. Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 3. Unelias/sekava olo levosta huolimatta.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 4. Huimausta.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 5. Pahoinvointia ja oksentelua.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 6. Kiukkuinen, raivareita, ärtyisyyttä ja masennusta.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 7. Vapina.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 8. Viiltää päässä-salamana leikkaavaa päänsärkyä.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 9. Tavallista päänsärkyä.
_|_|_|_|_|_|_|_|*10. Keskittymisvaikeuksia.
_|_|_|_|_|_|_|_|*11. Aloitekyvyttömyyttä.
_|_|_|_|_|_|_|_|*12. Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.
_|_|_|_|_|_|_|_|*13. Sinun on vaikea muistaa sanoja, tuntemasi naapurin nimeä et muista.
_|_|_|_|_|_|_|_|*14. Kun alat kertomaan x asiasta ja saman tien unohdat mitä piti sanoa.
_|_|_|_|_|_|_|_|*15. Nielemisvaikeudet.
_|_|_|_|_|_|_|_|*16. >>>Kasvojen ja raajojen tunnottomuus. Jatkuu……… “”
Koko testi on linkissä:
http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-kvht-altistuneen-oiretesti/
Hoito:
http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-kvht-altistuneen-oiretesti/kvht-altistuneen-hoito-kvht-altistuksen-lopettaminen50-ja-mhbprobiootti-bakteerit50/ - Hermostollinen-järj.
1.0.immuunipuolustus(>>>1.1.hermostollinen- ja 1.2.hormonaalinen-järjestelmä):
http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-kadonneiden-elamaa-yllapitavien-probiootti-bakteerienmhb-arvoitus-ja-homeiden-antibiootti/
Kiertoajelu Pobioottien maailmaan:
http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/ puuduttaa käsiä ja jalkoja samaa aikaa eppäilen että hermot tiukalla tai niskat jumisa tai hengitys on heikkoa että lamauttaa eli mulla on kevyet käet
- tyttö
Minulla puutuu välillä öisin kädet ja olen vasta kaksitoista vuotias tyttö.Silloin ne on ihan löysät ja heilutan niitä vähän niin tunto tulee takaisin mutta herään kohta uudelleen ja ne ovat taas puutuneet tapahtuu pari kertaa öisin ä
- totaalipuutuminen
Minulla on MS-diagnoosi ja yhtenä merkittävimmistä oireista on ollut jo vuosia ennen diagnoosia sellainen aina jomman kumman käden yöllinen totaalipuutuminen, että käsi oli täysin hervoton, siis en pystynyt esim. sormia liikuttamaan.
Silloin en tosiaan vielä tiennyt mistä kyse, ja aina öisin kun välillä heräsin siihen käden totaalipuutumiseen, niin pelästyin kauheasti ja hätäännyin enkä voinut käydä takaisin nukkumaan ennen kuin käsi oli "vironnut" ja oli taas normaali. Ja minulla tämä oire oli nimenomaan aktiivisina vaiheina, kun oli muutakin MS-oiretta.
Myöhemmin sitten tuli dg magneettikuvien perusteella. En halua pelotella, mutta kyllä se on MS-taudin oire. - mustikka9
kerrotko miten magneettikuvien perusteella todetaan ms-tauti?onko teillä otettu selkäydinnäyte?pitääkö ottaa useampaan kertaan?
- ihmettelevä
Mustikka9, minulle tehtiin oireiden pahennuttua (en silloin pystynyt kävelemään, mm) aivojen ja selkäytimen magneettikuvaus varjoaineella, ja sen kuvan perusteella neurologi sairaalassa teki diagnoosin. Myös selkäydinnäyte otettiin (toimenpide ei muuten sattunut yhtään, vaikka olin muuta kuullut), ja se myös antoi posiitivisen tuloksen.
Kärsin joka yö, mutta samanlaisia on myös päivälläkin.
Päivällä usein alkaa pikkurillin, nimettömän ja keskisormen puutumisella/tunnottomaksi menemisellä. Sotten onkin jo vuorossa koko käsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?3755163Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.1841795Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3521774- 1151018
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl5984- 27887
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h50730- 65725
Oishan se coolia
Kun sais maistaa sun huulia 😘 Mukavaa päivää Hei, just sulle miehelle, josta haaveilen ❤️54688- 35658