Kirkollisverot nousevat myös vuonna 2021...

Anonyymi

...Löytyykö maksajia?

Vuoden 2021 kirkollisverojen noston avaa Vaasan seurakuntayhtymä, joka esittää kirkollisveron nostamista 1,40 prosentista 1,65 prosenttiin.

"Vaasan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että kirkollisvero Vaasassa korotetaan 1,65 prosenttiin. Valtuusto päättää asiasta kokouksessaan 16. kesäkuuta.

Nykyinen kirkollisveroprosentti Vaasassa on 1,40 prosenttia. Kirkollisveroa nostettiin 0,15 prosenttiyksiköllä vuoden 2017 alusta alkaen."

https://www.vaasaevl.fi/ajankohtaista/-/news/72758290

8

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi kehveli kun saisi jonkun ihmisen liimaamaan ilmoitustauluille ja puhelinpylväisiin julisteita, joissa kerrottaisiin vaikka seuraavaa:
      "Tiesitkö, että 3000 euroa kuukaudessa tienaava maksaa kirkollisveroa 500 euroa vuodessa. Ensi vuonna summa nousee 600 euroon."
      Ja:
      "Eroamalla kirkosta saat tuon rahasumman omaan käyttöösi, esim. veronpalautuksena" (vuoden lopulla).

      En tiedä, saisiko tuo ihmisiä ajattelemaan, mutta ei tuollaista tempausta ole ainakaan käsittääkseni vielä kokeiltu. Jos se edes vähän auttaisi ihmisiä eroamaan kirkosta, niin seuraava seurakunta ei varmaan enää kovin helpolla uskaltaisi verojaan nostaa.

    • Anonyymi

      Ihan mieletön korotus. Ihmiset on vaan keskimäärin niin tyhmiä, että hyvin monen mielestä 0,25 %-YKSIKÖN nosto on pieni.

      • Anonyymi

        Lisäksi edellinen korotus (0,15%) oli vasta vuonna 2017. Melkoista rahastusta Olemattoman palvomisesta. Kirkkoa eikä seurakuntia ei koska kuluttajanlainsuoja ja täten ne eivät ole myöskään velvoitettuja informoimaan asiakkaitaan henkilökohtaisesti palvellunsa hinnanmuutoksista, eivätkä koskaan myös näin tee. Jos seurakunnat joutuisivat infoamaan asiakkaitaan henkilökohtaisesti kirjeellä palvelun hinnankorotuksista olisi aina seuraus valtava kirkosta eroamisen aalto. Tässä on yksi iso epäkohta (kuluttajansuoja) joka pitäisi saada korjattua. Vielä isompi epäkohta tietenkin on ettei kirkolla pitäisi olla alkuunsakaan verotusoikeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi edellinen korotus (0,15%) oli vasta vuonna 2017. Melkoista rahastusta Olemattoman palvomisesta. Kirkkoa eikä seurakuntia ei koska kuluttajanlainsuoja ja täten ne eivät ole myöskään velvoitettuja informoimaan asiakkaitaan henkilökohtaisesti palvellunsa hinnanmuutoksista, eivätkä koskaan myös näin tee. Jos seurakunnat joutuisivat infoamaan asiakkaitaan henkilökohtaisesti kirjeellä palvelun hinnankorotuksista olisi aina seuraus valtava kirkosta eroamisen aalto. Tässä on yksi iso epäkohta (kuluttajansuoja) joka pitäisi saada korjattua. Vielä isompi epäkohta tietenkin on ettei kirkolla pitäisi olla alkuunsakaan verotusoikeutta.

        Totta Mooses!


      • Lähes 18% korotus ei olisi hyvä vaalimainos.


    • No huh. Neljä vuotta riitti aiempi korotus. Mikähän taloutta noin pahasti on rapauttanut?

      • Anonyymi

        Aloituksen linkissä luki: "Yhteisöveron korvaaminen valtionrahoituksella vähensi vuodesta 2016 alkaen seurakuntayhtymän vuotuisia tuloja noin 770 000 eurolla.".

        Tuo taitaa olla totta, jos nimenomaan tuon jälkeen noita veronkorotuksia on tullut jo aivan huimasti, mutta sitä en ymmärrä, miten yhteisöverosta maksettavan osuuden ja valtionrahoituksen välillä olisi noin suuri ero. Ne ovat kuitenkin samaa tasoa. Ero täytyy tulla jakoperusteista. Onko Vaasa saanut yhteisövero-osuutta samassa suhteessa kuin Vaasassa on maksettu yhteisöveroa vai mikä tuon taustalla lienee (ja nyt se ei siis enää hyötyisi paikallisesta teollisuudesta).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksen linkissä luki: "Yhteisöveron korvaaminen valtionrahoituksella vähensi vuodesta 2016 alkaen seurakuntayhtymän vuotuisia tuloja noin 770 000 eurolla.".

        Tuo taitaa olla totta, jos nimenomaan tuon jälkeen noita veronkorotuksia on tullut jo aivan huimasti, mutta sitä en ymmärrä, miten yhteisöverosta maksettavan osuuden ja valtionrahoituksen välillä olisi noin suuri ero. Ne ovat kuitenkin samaa tasoa. Ero täytyy tulla jakoperusteista. Onko Vaasa saanut yhteisövero-osuutta samassa suhteessa kuin Vaasassa on maksettu yhteisöveroa vai mikä tuon taustalla lienee (ja nyt se ei siis enää hyötyisi paikallisesta teollisuudesta).

        Ihan mahdollista. Vero.fi-sivulla jossain on tilastoja joista näkee kunnittain yhteisöveron kertymän.

        Kyseessä on kuitenkin nollasummapeli. Jossain muualla seurakunnan on siis täytynyt saada ylimääräistä rahaa vastaavan muutoksen vuoksi, ja paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe