Onko Jumala tiukkapipo

Anonyymi

Sellaisen käsityksen saa kun lueskelee tällä palstalla kirjoittelevien kirjoituksia. Jumalalle ei sovi mikään kuu kuin yksi tietty tapa uskoa häneen ja jos et usko juuri niin kuin esimerkki kirjoittaja tällä palstalla sanoo, olet uskosta osaton.

Ihmisen on vaikea hyväksytä sitä, että hän voisi olla väärässä, varsinkin silloin kun puhutaan uskomuksista ja uskosta. Jokainen kirjoittaja on aina oikeassa, pitsi silloin kun hän on väärässä, jonka jälkeen hän korjaa uskomustaan ja on sen jälkeen jälleen täysin oikeassa. Tälläinen oikeaoppisuus eli ortodoksiajattelu on ihmiseen sisään kirjoitettu ominaisuus. Valitettavasti tällainen ajattelutapa on Jumalan mielen vastainen. Vain Jumala on oikeassa ja ihminen on vajavainen olento tulkitsemaan Jumalan mielen mukaista tapaa uskoa. Siksi, jo lähtökohtaisesti kaikki täällä kirjoittavat ovat väärässä uskossa.

Jumala on tiennyt tämän ja siksi hän ei ole tehnyt itseensä uskomisesta vaikeaa. Riittää kun rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistään, niiin kuin itseään. Jumalalla ei ole muita sääntöjä; ei alkoholittomuutta, ei avioliittosääntöjä, ei ns. saastaisten eläinten syömiskieltoja, ei pakkoa uskoa kolminaisuuteen tai siihen, että Jeesus olisi Jumala. Ei Jumala välitä siitä, miten monta kertaa ihminen lankeaa syntiin kun hän vain yrittää olla Jumalalle uskollinen. Raamattu on täynnä esimerkkejä tästä. Ei tarvitse noudattaa tiettyjä kristittyjen normeja, jotka alunperinkin kumpusivat vain heidän kulttuuristaan, aliarvostaa naisia, karsastaa homoja ja prostituoituja ja narkomaaneja, joita Jumala on käskenyt rakastaa kuin omia sisariasi tai veljiäsi.

Jeesus antoi esimerkin, jonka mukaan meidän on tehtävä hyviä töitä päästäksemme taivaaseen. Monelta tuntuu unohtuneen tämä fakta. Sen sijaan heillä on omia sääntöjään, joita muidenkin on pakko noudattaa, jos mieli pelastua. Jumala naureskelee tuollaisille säännöille. Hänellä on vain ne kaksi sääntöä: rakasta lähimmäistäsi ja Jumalaasi.

Miten Jumalaa sitten rakastetaan? Tekemällä hänen tahtonsa. Mikä Jumalan tahto on? No se on hyvin yksinkertaisesti: tee lähimmäiselle se, minkä toivoisit itsellesi tehtävän janrakasta Jumalaa yli kaiken. Tämä on sellainen noidankehä, jossa jokaisen kristityksi itseään väittävän tulisi elää. Mitään muuta tahtoa ei ole. Se merkitsee, kuten Jeesus opetti, sitä, että et katso toista henkilöön, käyt katsomassa sairaita, orpoja, leskiä ja ihmisiä vankiloissa. Ei riitä, että olet hyvän vain hyville. Sinun on huomioitava myös sinulle täysin tuntemattomat. Myöskin kodittomat, homot, alkoholistit, narkkarit ja prostituoidut. Juuri tällaisia ihmisiä Jeesus sääli ja rakasti erityisesti. Ilman tekoja et voi kerta kaikkiaan pelastua, ellei jokin sairaus estä sinua niitä tekemästä.

Miksi sinä kuvittelet pelastuvasi kun et tee näitä rakkauden tekoja? Miksi sinä kuvittelet olevasi hän, jolla on ainoa oikea totuus kun maailmassa on tuhansia kirkkokuntia, jotka uskovat eri tavalla mutta väittävät myös omaavansa ainoan oikean totuuden? Miksi sinä olet tiukkapipo vaikkei Jumala koskaan niin tarkoittanut. Miksi sinä haluat saarnata vain toisarvoista nippelitietoa ja omia sääntöjäsi vaikka Jumalalle olisi tärkeämpää, että me kaikki olisimme hänessä yhtä ja rakastaisimme toinen toisiamme ja Jumalaa yli kaiken?

146

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMEN!

    • Kohta seuraa palstahelluntailaisten itkupotkuraivari. Mikään ei ole pahempi synti kuin heidän pudottamisensa omatekoiselta jalustaltaan.

    • Anonyymi

      On vain yksi oikea tapa uskoa. Uskovainen ihminen voi kyllä erehtyä.
      Se että velvoitat muita tekee sinut velvolliseksi tekemään kaiken tuon. Millä mittaat toisille sillä sinulle mitataan. Itse teen vain sen minkä Jumala minun osakseni antaa. En tuomitse muita. Usko saa aikaan tarvittavat hyvät teot. Jos hyvät teot eivät ole Jumalan vaikuttamia, ei niillä ole mitään arvoa.

      • >Jos hyvät teot eivät ole Jumalan vaikuttamia, ei niillä ole mitään arvoa.

        Onpa kammottava näkemys. Yäk. 🤮

        "Uskovaiset ovat kauheita ihmisiä, paitsi Sakari Orava."
        – Tuhatkunta vapaitten suuntien kristittyä tunteva TT-ystäväni


      • Anonyymi

        Jumala on antanut sinun osaksesi kaiken tuon, mitä aloituksessa mainitaan, kuten myös minulle, joka aloitukseni mukaisesti yritän toimia. Valitse sinä elämääsi kuitenkin se helpompi tie, jos siltä tuntuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on antanut sinun osaksesi kaiken tuon, mitä aloituksessa mainitaan, kuten myös minulle, joka aloitukseni mukaisesti yritän toimia. Valitse sinä elämääsi kuitenkin se helpompi tie, jos siltä tuntuu.

        Jeesus ei juossut päivästä toiseen ihmisiä auttamassa. Ei meitä ole kutsuttu auttamaan ihmisiä maallisissa vaivoissa vaikka toki meidän on ihmisiä autettava aina kun tilaisuus eteen tulee jos Jumala sen meidän sydämelle laskee. Mistä tiedät koituuko auttamisesi ihmiselle hyödyksi vai haitaksi? Ainoastaan siitä, että Jumala sen vaikuttaa. Ihmisissä on paljon muuttujia. Ylpeys saa ihmisen suuttumaan sinulle antamastasi avusta.
        Toinen kuolema on pahempi kuin ensimmäinen. Jos käyttää aikansa ensimmäiseen mitä jää jäljelle evankeliumista? Onko meidät kutsuttu saattohoitajiksi kadotukseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei juossut päivästä toiseen ihmisiä auttamassa. Ei meitä ole kutsuttu auttamaan ihmisiä maallisissa vaivoissa vaikka toki meidän on ihmisiä autettava aina kun tilaisuus eteen tulee jos Jumala sen meidän sydämelle laskee. Mistä tiedät koituuko auttamisesi ihmiselle hyödyksi vai haitaksi? Ainoastaan siitä, että Jumala sen vaikuttaa. Ihmisissä on paljon muuttujia. Ylpeys saa ihmisen suuttumaan sinulle antamastasi avusta.
        Toinen kuolema on pahempi kuin ensimmäinen. Jos käyttää aikansa ensimmäiseen mitä jää jäljelle evankeliumista? Onko meidät kutsuttu saattohoitajiksi kadotukseen?

        Toinen kuolema on pahempi kuin ensimmäinen.

        Syntymä on ns.kivuliaampi,kuin kuolema.
        Ei sielu kuole,kuin viimeisessä..Valitse VALO !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei juossut päivästä toiseen ihmisiä auttamassa. Ei meitä ole kutsuttu auttamaan ihmisiä maallisissa vaivoissa vaikka toki meidän on ihmisiä autettava aina kun tilaisuus eteen tulee jos Jumala sen meidän sydämelle laskee. Mistä tiedät koituuko auttamisesi ihmiselle hyödyksi vai haitaksi? Ainoastaan siitä, että Jumala sen vaikuttaa. Ihmisissä on paljon muuttujia. Ylpeys saa ihmisen suuttumaan sinulle antamastasi avusta.
        Toinen kuolema on pahempi kuin ensimmäinen. Jos käyttää aikansa ensimmäiseen mitä jää jäljelle evankeliumista? Onko meidät kutsuttu saattohoitajiksi kadotukseen?

        Valitettavasti asia ei mene noin kuin väität. Sinulla ei ole oikeutta päättää siitä, ketä autat ja ketä jätät auttamatta. Väität sen sitten olevan Jumalan sydämelle laskemista tai et. Nimittäin sinäkin, kuten niin moni muukin uskova, kuvittelee Jumalan jollakin tietyllä kerralla ohjaavan auttamaan ja jollakin tietyllä kerralla ei. Sinä et näitä kertoja toisistaan osaa erottaa. Monet kuvittelevat Pyhän hengen ohjaavan heidän tekojaan mutta tosiasiassa kyseessä on harvoin Pyhä henki ja useimmiten heidän oma vaativa luonteensa ja lihansa ääni. Siinä mennään tunteella, ei Jumalan ohjauksessa.

        Tämä on sellainen fakta, minkä huomaa vain sellainen harras uskova, jolta otetaan tunteet pois. Kun tunteet ovat kadoksissa ja tilalla on syvä masennus, Jumala ei puhu sinulle yhtään mitään eikä Pyhä henkikään mihinkään opasta. Tästä on hyvin helppoa huomata mikä on totuus. Todellinen Jumalan ääni ei tule omista kuvitelmista.

        Kun siis ensi kerralla valitset niitä, ketä vaivaudut auttamaan ja ketä et, muista että Jeesus ei antanut lupaa olla auttamatta ketään. Valitsemalla väärin, jätät tien reunalle ihmisen pulaan kun joku laupias samarialainen auttaa häntä puolestasi. Jeesus on hyvin selväsanainen opetuksessaan: pelastus annetaan vain niille, jotka tekevät hyviä tekoja.

        Minulle ei sinun auttamisesi kuulu. Se on sinun ja Jumalasi välinen asia. Mutta oikaisen väärän kuvitelmasi tässä asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti asia ei mene noin kuin väität. Sinulla ei ole oikeutta päättää siitä, ketä autat ja ketä jätät auttamatta. Väität sen sitten olevan Jumalan sydämelle laskemista tai et. Nimittäin sinäkin, kuten niin moni muukin uskova, kuvittelee Jumalan jollakin tietyllä kerralla ohjaavan auttamaan ja jollakin tietyllä kerralla ei. Sinä et näitä kertoja toisistaan osaa erottaa. Monet kuvittelevat Pyhän hengen ohjaavan heidän tekojaan mutta tosiasiassa kyseessä on harvoin Pyhä henki ja useimmiten heidän oma vaativa luonteensa ja lihansa ääni. Siinä mennään tunteella, ei Jumalan ohjauksessa.

        Tämä on sellainen fakta, minkä huomaa vain sellainen harras uskova, jolta otetaan tunteet pois. Kun tunteet ovat kadoksissa ja tilalla on syvä masennus, Jumala ei puhu sinulle yhtään mitään eikä Pyhä henkikään mihinkään opasta. Tästä on hyvin helppoa huomata mikä on totuus. Todellinen Jumalan ääni ei tule omista kuvitelmista.

        Kun siis ensi kerralla valitset niitä, ketä vaivaudut auttamaan ja ketä et, muista että Jeesus ei antanut lupaa olla auttamatta ketään. Valitsemalla väärin, jätät tien reunalle ihmisen pulaan kun joku laupias samarialainen auttaa häntä puolestasi. Jeesus on hyvin selväsanainen opetuksessaan: pelastus annetaan vain niille, jotka tekevät hyviä tekoja.

        Minulle ei sinun auttamisesi kuulu. Se on sinun ja Jumalasi välinen asia. Mutta oikaisen väärän kuvitelmasi tässä asiassa.

        Onnea laupiaan samarialaisen leikkeihisi. Se oli muuten tarina. Sellaista tyyppiä ei ole olemassa. Armo pelastaa ei teot. Teot jotka tehdään armon saaneina ovat armon hedelmää eivätkä tuota pelastusta vaan vahvistavat sen. Ei tämä ole rakettitiedettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea laupiaan samarialaisen leikkeihisi. Se oli muuten tarina. Sellaista tyyppiä ei ole olemassa. Armo pelastaa ei teot. Teot jotka tehdään armon saaneina ovat armon hedelmää eivätkä tuota pelastusta vaan vahvistavat sen. Ei tämä ole rakettitiedettä.

        Jeesus on toista mieltä.

        Matteus 10:40-42
        40. ”Joka ottaa vastaan teidät, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa vastaan minut, ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt. 41. Joka ottaa profeetan vastaan profeetan nimen tähden, saa profeetan palkan, ja joka ottaa vanhurskaan vastaan vanhurskaan nimen tähden, saa vanhurskaan palkan. 42. Ja joka antaa yhdellekin näistä vähäisistä maljallisen kylmää vettä juotavaksi opetuslapsen nimen tähden – totisesti minä sanon teille: hän ei jää palkkaansa vaille.”

        Matteus 25:41-45
        41. Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen ikuiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen. 42. Sillä minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. 43. Minä olin muukalainen, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alaston, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairaana ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’ 44. Silloin hekin vastaavat hänelle: ’Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai muukalaisena tai alastomana tai sairaana tai vankilassa emmekä palvelleet sinua?’ 45. Silloin hän vastaa heille: ’Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.’


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea laupiaan samarialaisen leikkeihisi. Se oli muuten tarina. Sellaista tyyppiä ei ole olemassa. Armo pelastaa ei teot. Teot jotka tehdään armon saaneina ovat armon hedelmää eivätkä tuota pelastusta vaan vahvistavat sen. Ei tämä ole rakettitiedettä.

        Jeesus ei näissä käskyissään puhu mitään siitä, missä mielentilassa hänen käskynsä pitäisi täyttää. Ei myöskään siitä onko armoa mukana vai ei. Hän yksinkertaisesti sanoo, että jos me pidämme hänen käskynsä, pääsemme uuteen valtakuntaan. Jos emme tee hyviä tekoja, hänen Isänsä ei tunne meitä. Tässäpä kaikki Jeesuksen käskyt Raamatusta:

        Kadu, seuraa minua, iloitse kun sinua vainotaan minun tähteni. Rukoile vainoajiesi puolesta.

        "Niin loistakoon teidänkin valonne ihmisten edessä, että he näkisivät hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa."

        Opeta Jumalan lakia äläkä poista siitä piirtoakaan.

        Älä vihaa veljeäsi. Älä kutsun ketään hulluksi.Tee sovinto sen kanssa, jota loukkasit. Älä tee huorin edes mielessäsi.

        Kadu syntiäsi ja hankkiudu eroon kiusauksesta tai joudut kadotukseen.

        Älä hylkää vaimoasi muun kuin haureuden tähden. Älä vanno, olkoon kylläsi kyllä ja eisi ei. 

        Älä kosta vaan käännä toinenkin poskesi. Anna sille, joka vaatii sinulta jotain, enemmän kuin hän vaatii. Rakasta vihollistasi.

        Olkaa täydellisiä, niin kuin Isännekin on täydellinen.

        Antakaa salassa. Älkää rukoilko toisten nähden vaan kammiossanne, salassa.

        "Kun rukoilette, älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka luulevat tulevansa kuulluiksi monisanaisuutensa tähden."

        Älkää kootko aarteita maanpäälle, vaan taivaaseen. Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa niin kaikki muu teille annetaan. Älkäö tuomitko, ettei tietä tuomittaisi. Malka veljen silmässä. Älkää saarnako pilkkaajille, jotkameivät kuuntele teitä (älkää antako helmiä koirille).

        Olkaa rukouksessanne kestäviä. Anokaa, etsikää, kolkuttakaa. Tehkää toisille niin kuin haluaisitte tehtävän teille. Valitkaa kapea tie, joka johta elämään.

        Varokaa vääriä profeettoja. Hedelmästään puu tunnetaan.

        Rukoilkaa, että Jumala lähettäisi työmiehiä korjaamaaan satoa. Olkaa viisaita kuin käärmeet. Peljätkää Jumalaa, älkää ihmistä. Ottakaa minun ikeeni kannettavaksenne.

        Älä puhu Pyhää henkeä vastaan.

        Kunnioita isääsi ja äitiäsi, pidä heistä huolta köyhyydessään. Varo perinnäissääntöjä.

        Kiellä itsesi, ota ristisi ja seuraa minua. Joka itsensä ylentää, se alennetaan ja joka itsensä alentaa, se ylennetään. (Publikaanin ja fariseuksen rukous, nöyrän ja katuvan publikanin).

        ”Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä pienistä. Sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa katselevat aina minun taivaallisen Isäni kasvoja."

        ”Jos veljesi tekee syntiä, mene ja nuhtele häntä kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut veljesi takaisin." 

        "Sitten hän sanoi heille: ”Olkaa valppaat ja karttakaa kaikenlaista ahneutta, sillä ihmisen elämä ei riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä olisi ylen määrin.” 

        Antakaa uudestaan ja uudestaan anteeksi niille, jotka tekevät toistuvasti vääryyttä teitä kohtaan.

        Pysykää (avio)liitossa paitsi jos Jumala sallii eron aviorikoksen tähden.

        "Joka teidän joukossanne tahtoo tulla suureksi, se olkoon teidän palvelijanne."

        Jumalan valtakunta annetaan kansalle, joka tuottaa sen hedelmiä.

        "Kun sinä järjestät pidot, kutsu köyhiä, raajarikkoja, rampoja ja sokeita. Silloin sinä olet autuas, koska he eivät pysty palkitsemaan sinua. Sinä saat palkkasi vanhurskaiden ylösnousemuksessa.” 

        Antaka keisarille se, mikä keisarille kuuluu (verot yms maksut, mitkä valtiolle kuuluu) ja Jumalalle se, mikä Jumalalle kuuluu.

        Rakastaa Jumalaa kaikesta sydämestäsi, sielustasi ja ymmärryksestäsi. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Rukoilkaa Isämeidän rukouksen mukaisesti. Älä kutsu ketään Isäksi, esim isä Abrahami.

        Älkää uskoko väärien Kristusten esiintymisiin, Jeesus saapuu niin, että kaikki saavat nähdä hänet.

        "Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on." Yrittäkää ymmärtää vertauksia.

        Teidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä.

        "Joka on vähimmässä luotettava, se on luotettava paljossakin, ja joka on vähimmässä epärehellinen, se on epärehellinen myös paljossa."

        Jos rakastatte minua, pitäkää minun käskyni.

        "Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Henki tosin on altis, mutta liha on heikko.” 

        Ruoki lampaitani.

        "Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun saakka.” 

        Ottakaa vastaan Pyhä henki.

        "Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne."


      • Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Jos hyvät teot eivät ole Jumalan vaikuttamia, ei niillä ole mitään arvoa.

        Onpa kammottava näkemys. Yäk. 🤮

        "Uskovaiset ovat kauheita ihmisiä, paitsi Sakari Orava."
        – Tuhatkunta vapaitten suuntien kristittyä tunteva TT-ystäväni

        On sanottu, ettei hyvillä töillä ole mitään arvoa. Se pitää paikkansa siinä mielessä, jos joku luulee omilla hyvillä töillään saavuttaisi ikuisen elämän. Raamattu sanoo, että se on kuin saastainen vaate. Jos Jeesuksen sovintoveri ei ole saanut ihmistä puhdistaa, niin sellainen on todella ilman toivoa. Jos yrittää pelastua omilla hyvilläkin teoilla, niin se on turha yritys.

        Miksi yritetään kepulikonsteilla päästä taivaaseen, koska kuitenkin tie on jo avattu suurimmallekin syntiselle, Paavalille. 1 Tim. 1:15. Me muutkin syntimme tunnustaneet ja Jeesukseen uskovat saamme kulkea saman armontien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei juossut päivästä toiseen ihmisiä auttamassa. Ei meitä ole kutsuttu auttamaan ihmisiä maallisissa vaivoissa vaikka toki meidän on ihmisiä autettava aina kun tilaisuus eteen tulee jos Jumala sen meidän sydämelle laskee. Mistä tiedät koituuko auttamisesi ihmiselle hyödyksi vai haitaksi? Ainoastaan siitä, että Jumala sen vaikuttaa. Ihmisissä on paljon muuttujia. Ylpeys saa ihmisen suuttumaan sinulle antamastasi avusta.
        Toinen kuolema on pahempi kuin ensimmäinen. Jos käyttää aikansa ensimmäiseen mitä jää jäljelle evankeliumista? Onko meidät kutsuttu saattohoitajiksi kadotukseen?

        Apostolien teot kertovat miten kristittyjen tulee ja vaeltaa Jeesuksen seurassa. Jeesus antoi ohjeen: "Älkää lähtekö Jerusalemista kunnes saatte voiman." Voima tuli muutaman päivän jälkeen, kun heidät täytettiin Pyhällä Hengellä. Valitettavasti harvat ovat täyttyneet tuolla voimalla, jota Jeesus välttämättömäksi. Siihen liittyy armolahjat, joista harvoin edes puhutaan. Suomessakin on paikkoja ja julistajia, jotka toimivat Raamatun mukaan. Jopa luterilaisessa kirkossa on henkilöitä, jotka rukoilevat armolahjoja käyttäen ja ihmeitä tapahtuu ja sairaita paranee.
        Tänä viimeisinä päivinä Herra tulee toimimaan vielä voimakkaasti niiden kautta, joita Hän voi käyttää. Eilen TV7:ssa ev.lut. kertoi juuri tulleensa Etiopiasta, jossa on suuri luterilainen kirkko. Siellä Jumala toimii. Jatkuvasti ihmisiä tulee uskoo ja heillä on toimiva, elävä Jeesus. Valitettavasti "kristityissä" Länsimaissa kansa kaikkoaa kirkoista. Pappien tulee saada Jumalan yliluonnollinen voima. Sana sanookin, että ei vain sanalla, vaan voimalla. Tuo voima tulee vain nöyrtyville julistajille. Sitten alkaa tapahtumaan ja kansa tulee ihmettelemään, että mistä on kyse kuten Apt. 2 luku kertoo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On sanottu, ettei hyvillä töillä ole mitään arvoa. Se pitää paikkansa siinä mielessä, jos joku luulee omilla hyvillä töillään saavuttaisi ikuisen elämän. Raamattu sanoo, että se on kuin saastainen vaate. Jos Jeesuksen sovintoveri ei ole saanut ihmistä puhdistaa, niin sellainen on todella ilman toivoa. Jos yrittää pelastua omilla hyvilläkin teoilla, niin se on turha yritys.

        Miksi yritetään kepulikonsteilla päästä taivaaseen, koska kuitenkin tie on jo avattu suurimmallekin syntiselle, Paavalille. 1 Tim. 1:15. Me muutkin syntimme tunnustaneet ja Jeesukseen uskovat saamme kulkea saman armontien.

        >On sanottu, ettei hyvillä töillä ole mitään arvoa. Se pitää paikkansa siinä mielessä, jos joku luulee omilla hyvillä töillään saavuttaisi ikuisen elämän.

        Mutta tässä ihmisten muodostamassa yhteisössä elelemisen kannalta taas kaikenlaiset muiden hyviksi kokemat tekomme ovat äärimmäisen tärkeitä, ja vain tämä elämähän on jokaisella täysin varma kunnes jotain muuta todistetaan.

        Jos toimit tavalla jonka lähimmäisesi kokevat pahaksi mutta itse uskot sen avulla pelastuvasi (esimerkiksi saarnaat homoille heidän seksuaalisuutensa pahuutta), et taatusti rakenna sopua ja hyvää tahtoa ihmisten välille, eikä se varmaan ole tarkoituksesikaan.


    • Anonyymi

      Tulipa aloituksessa "hyväntiedonpuulta" hedelmä syötäväksi ja käärmeen lupaus, siihen mukaan.

      Onko Jumala sanonut.

      Ja me sitten porukassa istumme valtajakkaralla ja olemme jumalia.

      Siinä sitten jaamme elämää toisillemme. Julistelemme anteeksiantoa kaikelle.
      Jumalamme on kultainen vasikka- aivan Egyptin-jumalien tapainen, jonka perään hingumme. Siellä oli tosi jumaluus, - itkekäämme sen perään.

      Siinain Jumala- se on katala, vaatii kumartamista ja sitä, että Hänen tahtonsa ja lakinsa on se rakkauslaki.
      Eihän se niin voi mennä, vaan valtaistuin on demokraattinen.
      Kukin saamme palvella omaa näkemysjumalaamme, ja kukin papittaa alttarillaan, jokainen omaan korvasyyhyyn.

      Ei Jumala voi olla YKSI- MINÄ OLEN = Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala.
      Vaan jumalat on kunkin kansan jumala, jossa mantraamme ja olemme ”senmutkaisen” pyhiä. Hyväntiedon puu- vanhurskaskin kumartaa sen hedelmää.

      Näinhän se lankeemus menee hyvän ja pahantiedonpuun hedelmän äärellä, vanhurskaskin voi siitä langeta.

      Eksytään, kun ei tunneta kirjoituksia.

      • Anonyymi

        Japanissa on miljoonia jumalia. Niitä kun alkaa palvomaan, siinä hommaa riittää. Kristityillä ei ole muita jumalia kuin Kolmiyhteinen Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Vain Jeesus sovitti maailman synnin. Mikään muu jumala ei ole sitä tehnyt. Epäjumalat ovat monesti puuta, kiveä tai muusta materiaalista. Hindujen jumala on ihmisten tekemä, joka ei voi mitään tehdä. On tietysti henkivaltoja, joita ennen suomalaisetkin palvoivat. Oli esim. maa-, metsä- ja kalmaväkeä, On noituutta, joogaa, enkelinpalvojia, horoskooppeja, television noitavaimoja.
        Nyt mennään lujaa pakanuuteen. Tänä aamuna lehdessä on kuva ja teksti miehestä, joka haluaa johdattaa kansaa metsään. Silloin "Esille nousevia teemoja ovat muun muassa metsähaltijat ja jättiläisten luontoon jättämät jäljet". Aivan kuin oltaisiin menossa tuhat vuotta takaisin.

        Tämä on eksyttävä aika. Eksyttäjät ovat Sanan mukaan ne, jotka väärentävät Raamatun tekstin. Pietari kirjoitti, että "Aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta (seurakunnasta). Mutta jos se alkaa meistä (julistajista), mikä onkaan niiden loppu, jotka eivät tottele Jumalan evankeliumia? 1 Piet, 4:17. Pappien tulee julistaa Raamatun totuutta, eikä mielistä tätä maailmaa. Jumala itse seisoo aina Sanansa takana. Joka todella etsii Häntä, sellainen löytää avun elämäänsä.


      • Anonyymi

        Kaikki maailman kirjoitukset eivät voi millään sisältää kaikkia maailman opetuksia yhdessä ja samassa kirjoituksessa.

        Mutta niin vain sinäkin lähdit tuputtamaan omia oppejasi.


      • Anonyymi

        Ei Jumala voi olla YKSI- MINÄ OLEN = Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala.

        Jumala on YKSI. HE IS !
        Hyvin vaikea kirjoittaa,kun asia on niin pitkä.

        Kaikista tärkein on: OLE VALON PUOLELLA !


    • Anonyymi

      Ps.7:12 Biblia (1776) Jumala on oikea tuomari; ja Jumala joka joka päivä uhkaa.

    • Anonyymi

      Kysymys kuului onko Jumala tiukkapipo? Itse en tuota sanaa käyttäisi.
      Sen sijaan Jumala on tarvittaessa ankara, kun ihmisen ylpeys on murskattava.

      • Ylpeys on terveen itsetunnon ja ihailun tunne, jota ihmisillä on itseään kohtaan. Sitä voi verrata rakkauteen sekä Raamatun opetukseen, jonka mukaan ihmisen on rakastettava muita niin kun itseään. Onko Jumalalla jokin tietty syy murskata ihmisen ylpeys?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Ylpeys on terveen itsetunnon ja ihailun tunne, jota ihmisillä on itseään kohtaan. Sitä voi verrata rakkauteen sekä Raamatun opetukseen, jonka mukaan ihmisen on rakastettava muita niin kun itseään. Onko Jumalalla jokin tietty syy murskata ihmisen ylpeys?

        Jaakobin kirje 4.6
        Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".
        Hyvä, kun kysyit. Ylpeys on ihan perustavanlaatuinen este yhteydelle Jumalaan. Kaikkina aikoina ylpeys on johtanut ihmiset pahoille teille eikä tämä aika ole poikkeus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jaakobin kirje 4.6
        Mutta hän antaa sitä suuremman armon. Sentähden sanotaan: "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon".
        Hyvä, kun kysyit. Ylpeys on ihan perustavanlaatuinen este yhteydelle Jumalaan. Kaikkina aikoina ylpeys on johtanut ihmiset pahoille teille eikä tämä aika ole poikkeus.

        Raamattu tarkoittaa omahyväisiä ihmisiä, mikä on hieman eri asia, kuin terve itsetunto. Mutta yleisesti sanoen jos ihminen ei rakasta itseään (mikä sekin on ylpeyttä), hän ei myöskään voi rakastaa lähimmäistään tai Jumalaa.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Raamattu tarkoittaa omahyväisiä ihmisiä, mikä on hieman eri asia, kuin terve itsetunto. Mutta yleisesti sanoen jos ihminen ei rakasta itseään (mikä sekin on ylpeyttä), hän ei myöskään voi rakastaa lähimmäistään tai Jumalaa.

        Ihminen ei itsessään ilman Jumalaa voi rakastaa. Jumala on rakkaus. Raamatussa varoitetaan ihmisiä lukemattomia kertoja ylpeydestä. Sinä sanot rakastavasi itseäsi ja että se on ylpeyttä. Sanot siis Jumalaa, joka on rakkaus ylpeydeksi. Sanon suoraan, että vihaksi pistää. Laita netti raamattuun hakusanaksi ylpeys niin huomaat mitä ylpeys on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen ei itsessään ilman Jumalaa voi rakastaa. Jumala on rakkaus. Raamatussa varoitetaan ihmisiä lukemattomia kertoja ylpeydestä. Sinä sanot rakastavasi itseäsi ja että se on ylpeyttä. Sanot siis Jumalaa, joka on rakkaus ylpeydeksi. Sanon suoraan, että vihaksi pistää. Laita netti raamattuun hakusanaksi ylpeys niin huomaat mitä ylpeys on.

        Tässähän ei puhuta siitä, mitä kukin meistä tietää, joten voinemme jättää emotionaaliset purkaukset sikseen ja keskittyä olennaiseen. Onko ajatteleva ihminen sinusta ylpeä ihminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen ei itsessään ilman Jumalaa voi rakastaa. Jumala on rakkaus. Raamatussa varoitetaan ihmisiä lukemattomia kertoja ylpeydestä. Sinä sanot rakastavasi itseäsi ja että se on ylpeyttä. Sanot siis Jumalaa, joka on rakkaus ylpeydeksi. Sanon suoraan, että vihaksi pistää. Laita netti raamattuun hakusanaksi ylpeys niin huomaat mitä ylpeys on.

        Ihminen voi rakastaa ilman Jumalaa, sillä ihminen on luotu Jumalan kuvaksi.


      • Anonyymi

        Jumala ei ole tiukkapipoinen, ihmiset ovat, keksiessään omia oppejaan Jumalastaan. Suomalaisesta kristinuskosta heijastuu asketismi ja itsensä ruoskiminen. Kaiken on oltava rajoittavaa, jäyhää ja kankeaa. Periluterilaista polvet verillä portaikossa konttaamista kirkkokunnasta riippumatta ja sen ylistämistä, että kaikki on tehtävä Jumalan kunniaksi parhaalla mahdollisella tavalla ja suurella vaivalla mukisematta. Kaiken on kuvastettava mustanpuhuvaa suomalaista mielenmaailmaa.

        Jumala ei ole kuitenkaan tuollainen. Ihminen on!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen voi rakastaa ilman Jumalaa, sillä ihminen on luotu Jumalan kuvaksi.

        Jumalan kuva EI ole Jumala.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Raamattu tarkoittaa omahyväisiä ihmisiä, mikä on hieman eri asia, kuin terve itsetunto. Mutta yleisesti sanoen jos ihminen ei rakasta itseään (mikä sekin on ylpeyttä), hän ei myöskään voi rakastaa lähimmäistään tai Jumalaa.

        "Siinä on rakkaus — ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi", sanoo raamattu.

        En muista oman itsen rakastamisesta yhtään jaetta raamatusta.
        Itsensä hyväksyminen ym. saadaan kaikki Jumalan ja Kristuksen kautta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Siinä on rakkaus — ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi", sanoo raamattu.

        En muista oman itsen rakastamisesta yhtään jaetta raamatusta.
        Itsensä hyväksyminen ym. saadaan kaikki Jumalan ja Kristuksen kautta.

        >>> En muista oman itsen rakastamisesta yhtään jaetta raamatusta...

        Matt. 19:19


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> En muista oman itsen rakastamisesta yhtään jaetta raamatusta...

        Matt. 19:19

        Mutta Matt- 19:19 huolimatta asia on siltikin niin, että rakkaus ja kaikki tulee Jumalalta ltseltään, eikä ihmisestä itsestään.mEläväksi sieluksikin tulimme vasta, kun Jumala puhalsi henkeään meihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Matt- 19:19 huolimatta asia on siltikin niin, että rakkaus ja kaikki tulee Jumalalta ltseltään, eikä ihmisestä itsestään.mEläväksi sieluksikin tulimme vasta, kun Jumala puhalsi henkeään meihin.

        Juuri tässä keskustelussa kysymys ei ole siitä, mistä rakkaus alunperin tulee, vaan että ihmisen tulee osata rakastaa ensin itseään, jotta hän voisi rakastaa muita. Ihmisen tulee olla terveellä tavalla ylpeä itsestään. Epäterve tapa on omahyväisyys, josta kirjoitin tuolla ylempänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Matt- 19:19 huolimatta asia on siltikin niin, että rakkaus ja kaikki tulee Jumalalta ltseltään, eikä ihmisestä itsestään.mEläväksi sieluksikin tulimme vasta, kun Jumala puhalsi henkeään meihin.

        Elävän hengen puhaltamisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa pystyykö ihminen rakastamaan vai ei.

        Todista Raamatulla, miten rakkaus tulee ainoastaan Jumalalta. Et pysty.

        Miten rakkaus tulee Jumalalta niihin, jotka kiroavat Jumalaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elävän hengen puhaltamisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa pystyykö ihminen rakastamaan vai ei.

        Todista Raamatulla, miten rakkaus tulee ainoastaan Jumalalta. Et pysty.

        Miten rakkaus tulee Jumalalta niihin, jotka kiroavat Jumalaa?

        >> ...Todista Raamatulla, miten rakkaus tulee ainoastaan Jumalalta. Et pysty... <<

        "...rakkaus on Jumalasta..."

        "Hengen hedelmä on rakkaus."

        "Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu."

        "...kehoitan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta ja Hengen rakkauden kautta auttamaan minua..."

        "Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen."


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Juuri tässä keskustelussa kysymys ei ole siitä, mistä rakkaus alunperin tulee, vaan että ihmisen tulee osata rakastaa ensin itseään, jotta hän voisi rakastaa muita. Ihmisen tulee olla terveellä tavalla ylpeä itsestään. Epäterve tapa on omahyväisyys, josta kirjoitin tuolla ylempänä.

        >> kysymys ei ole siitä, mistä rakkaus alunperin tulee, vaan että ihmisen tulee osata rakastaa ensin itseään <<

        Mutta kun se kyky rakastaa tulee nimenomaan Jumalalta.

        Eikä raamattu sano, että "ensin", vaan "niinkuin", mikä tarkoittaa rakastamista samalla tavalla kuin haluaa itseäänkin rakastettavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen voi rakastaa ilman Jumalaa, sillä ihminen on luotu Jumalan kuvaksi.

        Ihminen voi rakastaa ilman Jumalaa, sillä ihminen on luotu Jumalan kuvaksi.

        Voi toki,mutta eikö ole ihmeellistä että sinäkin olet olemassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> ...Todista Raamatulla, miten rakkaus tulee ainoastaan Jumalalta. Et pysty... <<

        "...rakkaus on Jumalasta..."

        "Hengen hedelmä on rakkaus."

        "Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu."

        "...kehoitan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta ja Hengen rakkauden kautta auttamaan minua..."

        "Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen."

        Lainaat kohtia, joissa rakkaus tulee Jumalalta mutta et lainaa ainuttakaan sellaista kohtaa, joka kertoisi ei-uskovista ja siitä, että he rakastavat jo luonnostaaan vaikkeivat palvele Jumalaa. Et siis todista tuolla yhtään mitään sen puolesta, että Rakkaus tulisi VAIN Jumalalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen voi rakastaa ilman Jumalaa, sillä ihminen on luotu Jumalan kuvaksi.

        Voi toki,mutta eikö ole ihmeellistä että sinäkin olet olemassa?

        Olen joo. Äitini pillusta putkahdin lääkärin auttamana. Jumalaa ei siellä näkynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainaat kohtia, joissa rakkaus tulee Jumalalta mutta et lainaa ainuttakaan sellaista kohtaa, joka kertoisi ei-uskovista ja siitä, että he rakastavat jo luonnostaaan vaikkeivat palvele Jumalaa. Et siis todista tuolla yhtään mitään sen puolesta, että Rakkaus tulisi VAIN Jumalalta.

        AGABE-rakkaus tulee vain Jumalalta. Fileo-rakkaus= ystävä,- äidin, lapsenrakkaus.


    • Anonyymi

      Aloittaja toisin sanoen rakastaa yli kaiken kaikkia muita paitsi uskovaisia hän vihaa ja pilkkaa. Että semmonen uskovainen on tämä aloittaja.

      • Anonyymi

        Niin Jeesus kyllä rakasti syntisiä ihmisiä mutta hän sentään rakasti myös omia opetuslapsiaan.


      • Anonyymi

        Mikä on oikeastaan uskovainen?

        Jos uskovaisuus on vain sitä, että on uskottava juuri täsmälleen niin kuin sinä haluat, niin olen ilman muuta kaikkea muuta kuin uskovainen. Olen siis uskosta osaton...nimittäin helluntaiuskosta, nimittäin sinun uskostasi. Mutta jos usko on puhtaasti uskoa Jumalaan, siinä ei tarvita kirkkokuntien opetuksia eikä ihmisten puutteellisia kuvitelmia siitä, mikä tai kuka Jumala on. Jos kristinusko on vain sitä, mitä kirkko esittää sen olevan, olen mielelläni siitä uskosta osaton.

        Mutta minä todella rakastan parhaan kykyni mukaan kaikkia lähimmäisiäni, jopa uskovaisia. Myös sinua :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on oikeastaan uskovainen?

        Jos uskovaisuus on vain sitä, että on uskottava juuri täsmälleen niin kuin sinä haluat, niin olen ilman muuta kaikkea muuta kuin uskovainen. Olen siis uskosta osaton...nimittäin helluntaiuskosta, nimittäin sinun uskostasi. Mutta jos usko on puhtaasti uskoa Jumalaan, siinä ei tarvita kirkkokuntien opetuksia eikä ihmisten puutteellisia kuvitelmia siitä, mikä tai kuka Jumala on. Jos kristinusko on vain sitä, mitä kirkko esittää sen olevan, olen mielelläni siitä uskosta osaton.

        Mutta minä todella rakastan parhaan kykyni mukaan kaikkia lähimmäisiäni, jopa uskovaisia. Myös sinua :)

        Höpö, höpö. Sinä olet tullut tänne vain vittuilemaan uskovaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on oikeastaan uskovainen?

        Jos uskovaisuus on vain sitä, että on uskottava juuri täsmälleen niin kuin sinä haluat, niin olen ilman muuta kaikkea muuta kuin uskovainen. Olen siis uskosta osaton...nimittäin helluntaiuskosta, nimittäin sinun uskostasi. Mutta jos usko on puhtaasti uskoa Jumalaan, siinä ei tarvita kirkkokuntien opetuksia eikä ihmisten puutteellisia kuvitelmia siitä, mikä tai kuka Jumala on. Jos kristinusko on vain sitä, mitä kirkko esittää sen olevan, olen mielelläni siitä uskosta osaton.

        Mutta minä todella rakastan parhaan kykyni mukaan kaikkia lähimmäisiäni, jopa uskovaisia. Myös sinua :)

        Uskovaisia on monenlaisia. esim. muslimit ym. puhuvat itsestään myös uskovina, samoin muiden uskontojen edustajat.

        Kristityn uskovan tulisikin aina muistaa sanoa, mihin uskoo. Ja kristitty uskoo niin kuin raamattu opettaa. Kristinusko perustuu siihen, mitä Jeesus on, mitä hän teki ristillä ja kristittynä oleminen perustuu siihen, onko ihminen uskonut raamatun evankeliumin ja uudestisyntynyt, saanut syntinsä anteeksi.

        Sen lisäksi jotkut lisäävät tai poistavat raamatusta jotain oman mielensä mukaan. Niin kristityt kuin ei-kristitykin. Siksi pitää pysyä raamatun ilmoituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö, höpö. Sinä olet tullut tänne vain vittuilemaan uskovaisille.

        Karmean näköistä kieltä lähtee suusta. Mistähän se on peräisin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö, höpö. Sinä olet tullut tänne vain vittuilemaan uskovaisille.

        Olen itse uskovainen. Jos koet asiani vittuiluna, sinulla ei ole omat uskon asiasi kohdallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaisia on monenlaisia. esim. muslimit ym. puhuvat itsestään myös uskovina, samoin muiden uskontojen edustajat.

        Kristityn uskovan tulisikin aina muistaa sanoa, mihin uskoo. Ja kristitty uskoo niin kuin raamattu opettaa. Kristinusko perustuu siihen, mitä Jeesus on, mitä hän teki ristillä ja kristittynä oleminen perustuu siihen, onko ihminen uskonut raamatun evankeliumin ja uudestisyntynyt, saanut syntinsä anteeksi.

        Sen lisäksi jotkut lisäävät tai poistavat raamatusta jotain oman mielensä mukaan. Niin kristityt kuin ei-kristitykin. Siksi pitää pysyä raamatun ilmoituksessa.

        Nyt on hyvin tärkeää miettiä sitä, mitä Raamattu todella opettaa ja mikä on kirkkokuntien omaa keksintöä siitä, mitä se Raamattu muka opettaa.


      • Anonyymi

        Joka vihaa veljeään (toista ihmistä ja erityisesti kanssauskovaa), jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole koskaan edes nähnyt. Näin sanoo raamattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on hyvin tärkeää miettiä sitä, mitä Raamattu todella opettaa ja mikä on kirkkokuntien omaa keksintöä siitä, mitä se Raamattu muka opettaa.

        >> mikä on kirkkokuntien omaa keksintöä siitä, mitä se Raamattu muka opettaa. <<

        Sinulla on selvästi jotain kirkkokuntia vastaan. Ja täällä on jo kumottu väitteet, jotka muka olisivat vain kirkkokunnan oppeja, vaikka ne ovat selvää raamatun opetusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> mikä on kirkkokuntien omaa keksintöä siitä, mitä se Raamattu muka opettaa. <<

        Sinulla on selvästi jotain kirkkokuntia vastaan. Ja täällä on jo kumottu väitteet, jotka muka olisivat vain kirkkokunnan oppeja, vaikka ne ovat selvää raamatun opetusta.

        Se se ongelma onkin: TÄÄLLÄ on kumottu. Tämä yhteisö on kyvytön päättämään siitä, mikä on Raamatusta ja mikä ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on oikeastaan uskovainen?

        Jos uskovaisuus on vain sitä, että on uskottava juuri täsmälleen niin kuin sinä haluat, niin olen ilman muuta kaikkea muuta kuin uskovainen. Olen siis uskosta osaton...nimittäin helluntaiuskosta, nimittäin sinun uskostasi. Mutta jos usko on puhtaasti uskoa Jumalaan, siinä ei tarvita kirkkokuntien opetuksia eikä ihmisten puutteellisia kuvitelmia siitä, mikä tai kuka Jumala on. Jos kristinusko on vain sitä, mitä kirkko esittää sen olevan, olen mielelläni siitä uskosta osaton.

        Mutta minä todella rakastan parhaan kykyni mukaan kaikkia lähimmäisiäni, jopa uskovaisia. Myös sinua :)

        Kerran ei ole yhtään "karsinaa". Silloin tunnemme ja meidät tunnetaan siellä vain Kristuksen pelastamia pyhiä. Minkä vähemmän täällä "meikäläisiä", sitä parempi täälläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se se ongelma onkin: TÄÄLLÄ on kumottu. Tämä yhteisö on kyvytön päättämään siitä, mikä on Raamatusta ja mikä ei.

        Mitä enemmän vainoja, sitä matalammat aidat uskovilla. Angolassa oli vaino, jolloin uskovat laitettiin kaikki samaan kasaan. Ensimmäisenä ja toisena päivänä oli vielä eri kirkkokuntien uskovia. Hyvin nopeasti kukaan ei korostanut sitä, mitä hän edusti. Vaikeudet kypsyttivät nopeasti yhteen Henkeen Jumalan lauman.
        Joudummeko vielä kokemaan todella vaikeuksia, että meistä karisisi lihallisuus?


    • Anonyymi

      3Moos.26:21 Ja jos te sittenkin käytte minua vastaan ettekä tahdo kuulla minua, niin minä lyön teitä vielä seitsenkertaisesti, teidän syntienne mukaan. 5Moos.32:39 Katsokaa nyt, että minä, minä olen, eikä yhtäkään jumalaa ole minun rinnallani. Minä kuoletan ja minä teen eläväksi, minä lyön ja minä parannan; eikä ole sitä, joka pelastaisi minun käsistäni.

    • Anonyymi

      2Moos.3:14 Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: Minä olen se, joka minä olen. Ja hän sanoi vielä: Sano israelilaisille näin: Minä olen lähetti minut teidän luoksenne. Minä olen, hebreaksi ehjee; muistuttaa Herran nimeä Jahve.

    • Anonyymi

      >> Miksi sinä kuvittelet pelastuvasi kun et tee näitä rakkauden tekoja? >>

      Pelastus on Jumalan rakkauden teosta Jeesuksessa Kristuksessa, ei ihmisen rakkaudesta, ihmisten "rakkauden" teoista.

      16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
      17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
      ( Joh 3)

      Kaikki hyvät teot kumpuavat Jumalan rakkaudesta, ei ihmisestä.

      8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
      9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
      10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
      ( Ef 2)

      Jeesushan sanookin:

      5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
      ( Joh 15)

      Ei ole kuin yksi tie, yksi nimi, jossa ihmisen pitää pelastuman - Jeesus Kristus - syntisten pelastaja.

      12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
      ( Apt 4)

      Usko Toivonen

      • Anonyymi

        Höpsis. Kun laki on kirjoitettu pakanoidenkin sydämeen, ei siihen tarvita Jumalaa, että tekee hyviä tekoja. Jotkut ihmiset tekevät niitä luonnostaan vaikkeivat olisi edes uskovaisia. Ei hyviä tekoja ole varattu vain uskisten käyttöön.

        Mutta Jeesus vaati hyvien tekojen tekemistä mikäli mielimme taivasten valtakuntaan. Se, millä mielellä me niitä tekoja teemme, ei ole relevanttia pelastuksen kannalta. Pelastus kun annetaan niille, jotka uskovat Jeesukseen ja tekevät hänen tahtonsa, vaikka tekisivät sen nuristenkin. Jumala ymmärtää myös meitä nurisijoita.

        Se on fakta se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis. Kun laki on kirjoitettu pakanoidenkin sydämeen, ei siihen tarvita Jumalaa, että tekee hyviä tekoja. Jotkut ihmiset tekevät niitä luonnostaan vaikkeivat olisi edes uskovaisia. Ei hyviä tekoja ole varattu vain uskisten käyttöön.

        Mutta Jeesus vaati hyvien tekojen tekemistä mikäli mielimme taivasten valtakuntaan. Se, millä mielellä me niitä tekoja teemme, ei ole relevanttia pelastuksen kannalta. Pelastus kun annetaan niille, jotka uskovat Jeesukseen ja tekevät hänen tahtonsa, vaikka tekisivät sen nuristenkin. Jumala ymmärtää myös meitä nurisijoita.

        Se on fakta se.

        Jeesus kohtasi rikkaan nuorukaisen, joka omastaan mielestään noudatti aloituksessa mainittuja käskyjä.

        17. Ja hänen sieltä tielle mennessään juoksi muuan hänen luoksensa, polvistui hänen eteensä ja kysyi häneltä: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
        18. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.
        19. Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
        20. Mutta hän sanoi hänelle: "Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti".
        21. Niin Jeesus katsoi häneen ja rakasti häntä ja sanoi hänelle: "Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua".
        ...
        22. Mutta hän synkistyi siitä puheesta ja meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
        23. Silloin Jeesus katsoi ympärilleen ja sanoi opetuslapsillensa: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!"
        24. Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: "Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan valtakuntaan!
        25. Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
        26. Niin he hämmästyivät yhä enemmän ja sanoivat toisillensa: "Kuka sitten voi pelastua?"
        27. Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista".
        ( Mark 10)

        Kuten näemme, ihmistä ei pelasta omat teot. Pelastuminen on ihmiselle mahdotonta, ei ole olemassa niin hyvää ihmistä, joka voisi pelastua omalla hyvyydellään.

        Sen vuoksi Jeesus sanoo ": "Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista".

        Kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet, eivätkä voi omilla teoillansa pelastusta ansaita.

        23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
        ( Room 3)

        Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala.
        Ihmiselle pelastuminen on mahdotonta ( omavanhurskaus ), Jumalalle pelastaminen on mahdollista.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis. Kun laki on kirjoitettu pakanoidenkin sydämeen, ei siihen tarvita Jumalaa, että tekee hyviä tekoja. Jotkut ihmiset tekevät niitä luonnostaan vaikkeivat olisi edes uskovaisia. Ei hyviä tekoja ole varattu vain uskisten käyttöön.

        Mutta Jeesus vaati hyvien tekojen tekemistä mikäli mielimme taivasten valtakuntaan. Se, millä mielellä me niitä tekoja teemme, ei ole relevanttia pelastuksen kannalta. Pelastus kun annetaan niille, jotka uskovat Jeesukseen ja tekevät hänen tahtonsa, vaikka tekisivät sen nuristenkin. Jumala ymmärtää myös meitä nurisijoita.

        Se on fakta se.

        >> Kun laki on kirjoitettu pakanoidenkin sydämeen, ei siihen tarvita Jumalaa, että tekee hyviä tekoja. Jotkut ihmiset tekevät niitä luonnostaan vaikkeivat olisi edes uskovaisia. Ei hyviä tekoja ole varattu vain uskisten käyttöön. <<

        Lakia ei ole kirjoitettu pakanoiden sydämiin. Laki kirjoitetaan uskovien sydämiin.

        Hyviä tekoja on kahdenlaisia: ihmisestä itsestään tulevia eli omavanhurskaita tekoja, ja toisenlaisia eli Jumalan vaikuttamia ja mielen mukaisia hyviä tekoja.

        Taivaaseen ei mennä kummallakaan, vaan sinne pääsee uskolla Jeesukseen.

        Hyvään uskovaellukseen sitten kuuluvat ne kuuliaisuudet teot, joita Jumala on uskovalle varannut eli ne Jumalan edeltä valmistamat teot, niin kuin raamattu sanoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Kun laki on kirjoitettu pakanoidenkin sydämeen, ei siihen tarvita Jumalaa, että tekee hyviä tekoja. Jotkut ihmiset tekevät niitä luonnostaan vaikkeivat olisi edes uskovaisia. Ei hyviä tekoja ole varattu vain uskisten käyttöön. <<

        Lakia ei ole kirjoitettu pakanoiden sydämiin. Laki kirjoitetaan uskovien sydämiin.

        Hyviä tekoja on kahdenlaisia: ihmisestä itsestään tulevia eli omavanhurskaita tekoja, ja toisenlaisia eli Jumalan vaikuttamia ja mielen mukaisia hyviä tekoja.

        Taivaaseen ei mennä kummallakaan, vaan sinne pääsee uskolla Jeesukseen.

        Hyvään uskovaellukseen sitten kuuluvat ne kuuliaisuudet teot, joita Jumala on uskovalle varannut eli ne Jumalan edeltä valmistamat teot, niin kuin raamattu sanoo.

        "Lakia ei ole kirjoitettu pakanoiden sydämiin. Laki kirjoitetaan uskovien sydämiin."

        Jaa ei vai?!!

        Roomalaiskirje 2:14-15
        "14. Kun pakanatkin, joilla ei ole lakia, tekevät luonnostaan, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. 15. Näin he osoittavat, että lain vaatimukset on kirjoitettu heidän sydämeensä, kun heidän omatuntonsakin todistaa ja heidän ajatuksensa yhdessä syyttävät tai myös puolustavat heitä "

        "Taivaaseen ei mennä kummallakaan, vaan sinne pääsee uskolla Jeesukseen."

        Niinkö?

        Jeesus oli asiasta toista mieltä:

        "Matteus 25:41-43

        41. Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen ikuiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen. 42. Sillä minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. 43. Minä olin muukalainen, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alaston, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairaana ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’ "

        Opettelisit Raamattusi ennen kuin rupeat keuhkoamaan.

        Laitapa yksikin raamatunkohta, jossa Jeesus sanoo, että tekojen lähtökohdalla on merkitystä, eli siis sillä, millä mielellä niitä tehdään. Jeesus ei siihen puuttunut. Hän piti sitä hyvin merkityksellisenä, että vain hyviä tekoja tekemällä pelastutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lakia ei ole kirjoitettu pakanoiden sydämiin. Laki kirjoitetaan uskovien sydämiin."

        Jaa ei vai?!!

        Roomalaiskirje 2:14-15
        "14. Kun pakanatkin, joilla ei ole lakia, tekevät luonnostaan, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. 15. Näin he osoittavat, että lain vaatimukset on kirjoitettu heidän sydämeensä, kun heidän omatuntonsakin todistaa ja heidän ajatuksensa yhdessä syyttävät tai myös puolustavat heitä "

        "Taivaaseen ei mennä kummallakaan, vaan sinne pääsee uskolla Jeesukseen."

        Niinkö?

        Jeesus oli asiasta toista mieltä:

        "Matteus 25:41-43

        41. Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen ikuiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen. 42. Sillä minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. 43. Minä olin muukalainen, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alaston, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairaana ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’ "

        Opettelisit Raamattusi ennen kuin rupeat keuhkoamaan.

        Laitapa yksikin raamatunkohta, jossa Jeesus sanoo, että tekojen lähtökohdalla on merkitystä, eli siis sillä, millä mielellä niitä tehdään. Jeesus ei siihen puuttunut. Hän piti sitä hyvin merkityksellisenä, että vain hyviä tekoja tekemällä pelastutaan.

        No esim ristinryöväri.

        Ei hän pelastunut hyvien tekojen vuoksi, hänhän oli pahantekijä.

        39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."
        40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
        41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
        ( Luuk 23)

        Pahantekijä pelastui yksin armosta uskoessaan Herraan Jeesukseen.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lakia ei ole kirjoitettu pakanoiden sydämiin. Laki kirjoitetaan uskovien sydämiin."

        Jaa ei vai?!!

        Roomalaiskirje 2:14-15
        "14. Kun pakanatkin, joilla ei ole lakia, tekevät luonnostaan, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. 15. Näin he osoittavat, että lain vaatimukset on kirjoitettu heidän sydämeensä, kun heidän omatuntonsakin todistaa ja heidän ajatuksensa yhdessä syyttävät tai myös puolustavat heitä "

        "Taivaaseen ei mennä kummallakaan, vaan sinne pääsee uskolla Jeesukseen."

        Niinkö?

        Jeesus oli asiasta toista mieltä:

        "Matteus 25:41-43

        41. Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen ikuiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen. 42. Sillä minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. 43. Minä olin muukalainen, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alaston, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairaana ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’ "

        Opettelisit Raamattusi ennen kuin rupeat keuhkoamaan.

        Laitapa yksikin raamatunkohta, jossa Jeesus sanoo, että tekojen lähtökohdalla on merkitystä, eli siis sillä, millä mielellä niitä tehdään. Jeesus ei siihen puuttunut. Hän piti sitä hyvin merkityksellisenä, että vain hyviä tekoja tekemällä pelastutaan.

        Sinä täällä keuhkoat. Ja ilmeisesti väännät hyviä tekojakin taivaskelpoisuuden saavuttamiseksi.

        Omatunto ei ole sama kuin se, että laki uudestisyntymässä kirjoitetaan sydämiin.

        Jokainen ihminen tietää luotuna olentona omassatunnossaan, että Jumala on ja mikä on oikein ja mikä väärin. Omatunto voi myös valehdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lakia ei ole kirjoitettu pakanoiden sydämiin. Laki kirjoitetaan uskovien sydämiin."

        Jaa ei vai?!!

        Roomalaiskirje 2:14-15
        "14. Kun pakanatkin, joilla ei ole lakia, tekevät luonnostaan, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. 15. Näin he osoittavat, että lain vaatimukset on kirjoitettu heidän sydämeensä, kun heidän omatuntonsakin todistaa ja heidän ajatuksensa yhdessä syyttävät tai myös puolustavat heitä "

        "Taivaaseen ei mennä kummallakaan, vaan sinne pääsee uskolla Jeesukseen."

        Niinkö?

        Jeesus oli asiasta toista mieltä:

        "Matteus 25:41-43

        41. Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen ikuiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen. 42. Sillä minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. 43. Minä olin muukalainen, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alaston, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairaana ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.’ "

        Opettelisit Raamattusi ennen kuin rupeat keuhkoamaan.

        Laitapa yksikin raamatunkohta, jossa Jeesus sanoo, että tekojen lähtökohdalla on merkitystä, eli siis sillä, millä mielellä niitä tehdään. Jeesus ei siihen puuttunut. Hän piti sitä hyvin merkityksellisenä, että vain hyviä tekoja tekemällä pelastutaan.

        >> Laitapa yksikin raamatunkohta, jossa Jeesus sanoo, että tekojen lähtökohdalla on merkitystä, eli siis sillä, millä mielellä niitä tehdään. <<

        Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.

        Jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija, mutta ei hillitse kieltään, vaan pettää sydämensä, niin hänen jumalanpalveluksensa on turha.

        Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana.

        Siksi toisekseen sydän ja mieli ovat yleensä toistensa synonyymejä raamatussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus kohtasi rikkaan nuorukaisen, joka omastaan mielestään noudatti aloituksessa mainittuja käskyjä.

        17. Ja hänen sieltä tielle mennessään juoksi muuan hänen luoksensa, polvistui hänen eteensä ja kysyi häneltä: "Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
        18. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.
        19. Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi'."
        20. Mutta hän sanoi hänelle: "Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti".
        21. Niin Jeesus katsoi häneen ja rakasti häntä ja sanoi hänelle: "Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua".
        ...
        22. Mutta hän synkistyi siitä puheesta ja meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
        23. Silloin Jeesus katsoi ympärilleen ja sanoi opetuslapsillensa: "Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!"
        24. Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: "Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan valtakuntaan!
        25. Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
        26. Niin he hämmästyivät yhä enemmän ja sanoivat toisillensa: "Kuka sitten voi pelastua?"
        27. Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista".
        ( Mark 10)

        Kuten näemme, ihmistä ei pelasta omat teot. Pelastuminen on ihmiselle mahdotonta, ei ole olemassa niin hyvää ihmistä, joka voisi pelastua omalla hyvyydellään.

        Sen vuoksi Jeesus sanoo ": "Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista".

        Kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet, eivätkä voi omilla teoillansa pelastusta ansaita.

        23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
        24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
        25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
        26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
        ( Room 3)

        Ei kukaan ole hyvä, paitsi Jumala.
        Ihmiselle pelastuminen on mahdotonta ( omavanhurskaus ), Jumalalle pelastaminen on mahdollista.

        Usko Toivonen

        Tässä ei olekaan kyse omilla teoiolampelastumisesta vaan siitä, että jos et tee Jeesuksen käskyjen mukaan, että pelastu. Niihin käskyihin kuuluu lähimmäisen (myös tuntemattomien) rakastaminen ja heidän konkreettinen auttamisensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No esim ristinryöväri.

        Ei hän pelastunut hyvien tekojen vuoksi, hänhän oli pahantekijä.

        39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."
        40 Mutta toinen vastasi ja nuhteli häntä sanoen: "Etkö sinä edes pelkää Jumalaa, sinä, joka olet saman rangaistuksen alainen?
        41 Me tosin kärsimme oikeuden mukaan, sillä me saamme, mitä meidän tekomme ansaitsevat; mutta tämä ei ole mitään pahaa tehnyt."
        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa."
        ( Luuk 23)

        Pahantekijä pelastui yksin armosta uskoessaan Herraan Jeesukseen.

        Usko Toivonen

        Kuten aloituksessa kirjoitin, niiden ei tarvitse hyviä tekoja tehdä, jotka eivät siihen pysty, kuten esim jonkun sairauden takia. Ristiin naulattu voitaneen laskea saman kastiin, vai mitä? Kun ei pysty, niin ei pysty. Kyllä Jeesuskin sen ymmärsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä täällä keuhkoat. Ja ilmeisesti väännät hyviä tekojakin taivaskelpoisuuden saavuttamiseksi.

        Omatunto ei ole sama kuin se, että laki uudestisyntymässä kirjoitetaan sydämiin.

        Jokainen ihminen tietää luotuna olentona omassatunnossaan, että Jumala on ja mikä on oikein ja mikä väärin. Omatunto voi myös valehdella.

        Room 2:15 sanoo, että laki on kirjoitettu pakanoidenkin sydämiin. Älä vääristele Raamattua! Missäs se sinne kirjoitetaan, jos ei äidin kohdussa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Laitapa yksikin raamatunkohta, jossa Jeesus sanoo, että tekojen lähtökohdalla on merkitystä, eli siis sillä, millä mielellä niitä tehdään. <<

        Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.

        Jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija, mutta ei hillitse kieltään, vaan pettää sydämensä, niin hänen jumalanpalveluksensa on turha.

        Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana.

        Siksi toisekseen sydän ja mieli ovat yleensä toistensa synonyymejä raamatussa.

        Eli et pystynyt. Yksikään raamatunpaikkasi ei todista sitä, että tekojen tekijällä täytyisi olla jokin tietty mielenlaatu tekoja tehdessään. Keksit vain moiset ideat omasta päästäsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli et pystynyt. Yksikään raamatunpaikkasi ei todista sitä, että tekojen tekijällä täytyisi olla jokin tietty mielenlaatu tekoja tehdessään. Keksit vain moiset ideat omasta päästäsi!

        Jaakob 2 Usko ja teot. Tuo luku kertoo, että mistä on kyse. Jos ihminen sanoo, että hän uskoo, mutta hänen elämänsä kertoo aivan jotakin muuta.
        Kukaan ei pelastu omilla teoillaan. Kun tulee uskoon. uudestisyntyy, silloin Herran henki vaikuttaa aidossa uskovassa hyviä tekoja. N e eivät ole hänen aikaansaamia, vaan Hengen vaikuttamia. Ryöväri ristillä ei ehtinyt tehdä noita hyviä tekoja. Häntä ei edes kastettu siinä tilanteessa. Hän kuitenkin meni Jeesuksen kanssa paratiisiin samana päivänä. Usko siinä tilanteessa riitti.

        Muslimi voi pelätä ennen kuolemaa, että onkohan hänen tekonsa riittävät paratiisiin. Hehän ajattelevat, että tuolla puolella laitetaan ihmisen teot puntariin. Siinä nähdään onko tehty hyviä tekoja enemmän kuin pahoja tekoja. Se ratkaisee heidän mielestään itse kunkin ikuisuusosan. Tämä ei ole kristillistä uskoa. Meillä ei ole myöskään samaa Jumalaa vaikka sitä jopa jotkut teologit luulevat. Nythän jotkut suunnittelevat maailmankirkkoa, johon pakanauskotkit liittyisivät.


    • Anonyymi

      Room.9:13-15 niinkuin kirjoitettu on: Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin. Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se! Sillä Moosekselle hän sanoo: Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan. 2Moos.33:19

    • Muuten hyvä kirjoitus blogi ,mutta se synti...... mitä se on ja miksi synnistä Jumala varoittaa raamatussa ihmisiä ,että Hänen luokseen ei pääse ne ,jotka elävät synnissä rypien.
      Ut n tärkein osio on ,että Jeesus antoi verensä valua ja sitä verta on vain yksi annos ja kuka sen ottaa niin Hänen tulee elää sen mukaan.
      Eli Pyhyydessä.

      • Anonyymi

        Minä en kirjoittanut blogia enkä tule kirjoittamaan blogia, kun suomi24:llä kirjoittelen. Pyhyys ei liity aloitukseeni. Sitäpaitsi, kaikki Jumalan omat ovat pyhiä.

        Synti voidaan sanalla mainita mutta kaikkien kirjoitusten ei tarvitse sisältää kaikkia maailman oppeja. Synnin olemassa olo ei tee tyhjäksi aloitukseni sisältöä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en kirjoittanut blogia enkä tule kirjoittamaan blogia, kun suomi24:llä kirjoittelen. Pyhyys ei liity aloitukseeni. Sitäpaitsi, kaikki Jumalan omat ovat pyhiä.

        Synti voidaan sanalla mainita mutta kaikkien kirjoitusten ei tarvitse sisältää kaikkia maailman oppeja. Synnin olemassa olo ei tee tyhjäksi aloitukseni sisältöä.

        Jumalan omat ovat Pyhiä ja sitten on niitä ,jotka luulee olevansa Jumalan omia ja Pyhiä ja siitä on Jeesuksen ilmoitus raamatussa ja hyvin hyvin mielenkiintoinen.

        Synti: Jos tekee Jumalan hyviä tekoja niin tekeekö saatanan tekoja....


      • Anonyymi
        MrHyvis kirjoitti:

        Jumalan omat ovat Pyhiä ja sitten on niitä ,jotka luulee olevansa Jumalan omia ja Pyhiä ja siitä on Jeesuksen ilmoitus raamatussa ja hyvin hyvin mielenkiintoinen.

        Synti: Jos tekee Jumalan hyviä tekoja niin tekeekö saatanan tekoja....

        "Synti: Jos tekee Jumalan hyviä tekoja niin tekeekö saatanan tekoja...."

        Joidenkin täällä kirjoittelevien mukaan asia riippuu vaikuttimista. Jeesus ei puutu tähän asiaan mitenkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Synti: Jos tekee Jumalan hyviä tekoja niin tekeekö saatanan tekoja...."

        Joidenkin täällä kirjoittelevien mukaan asia riippuu vaikuttimista. Jeesus ei puutu tähän asiaan mitenkään.

        Niin paitsi useita satoja varoituksia asiasta...


      • Anonyymi

        Tulee uskoa ja uudestisyntyä. Joh. 3.


    • Anonyymi

      Hyvin sanottu!

    • Anonyymi

      Room.14:23 Biblia (1776) Mutta joka siitä epäilee ja kuitenkin syö, se on kadotettu; sillä ei hän syönyt uskossa, mutta kaikki, mikä ei uskossa ole, se on synti.

      • Anonyymi

        Järjetöntä! Voit siis uskoa ihan mitä tahansa kunhan et epäile itseäsi. Voit myös uskoa ihan mitä tahansa mutta jos epäilet uskoasi, joudut kadotukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järjetöntä! Voit siis uskoa ihan mitä tahansa kunhan et epäile itseäsi. Voit myös uskoa ihan mitä tahansa mutta jos epäilet uskoasi, joudut kadotukseen.

        Jos uskova tulkitsee vilpittömästi päin honkia raamattua jossain sivukysymyksissä kuten ruoan suhteen, ei Jumala ole epäreilu ja tuomitse sellaisesta. Hän opettaa ja kasvattaa ihmistä pikkuhiljaa totuutta ymmärtämään.

        Se, joka ei usko evankeliumia ja Jumalan Poikaan ja siihen, että Jumala on, ei ole otollinen Jumalalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos uskova tulkitsee vilpittömästi päin honkia raamattua jossain sivukysymyksissä kuten ruoan suhteen, ei Jumala ole epäreilu ja tuomitse sellaisesta. Hän opettaa ja kasvattaa ihmistä pikkuhiljaa totuutta ymmärtämään.

        Se, joka ei usko evankeliumia ja Jumalan Poikaan ja siihen, että Jumala on, ei ole otollinen Jumalalle.

        Todista Raamatulla, että pitää uskoa Jeesuksen Jumaluuteen ollakseen otollinen Jumalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todista Raamatulla, että pitää uskoa Jeesuksen Jumaluuteen ollakseen otollinen Jumalle.

        Raamattu on alusta loppuun kirja Kristuksesta, niin vanha kuin uusikin testamentti.

        Joh. 1:3:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        KR 92 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.

        Heb.1:8-9 jakeiden katsotaan olevan varma todistus siitä, että Jeesus on Jumala:
        1:8 mutta Pojasta: ”Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka. 1:9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi.”

        Tuomas sanoi: Joh. 20:28 Minun Herrani ja minun Jumalani.

        Raamattu ja kristinusko opettavat yhdestä Jumalasta, joka on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Joka ei usko tähän, ei ole kristitty.

        "...Joka tässä kohden palvelee Kristusta, se on Jumalalle otollinen ..."

        "...sitä varten, että minä olisin Kristuksen Jeesuksen palvelija pakanain keskuudessa, papillisesti toimittaakseni Jumalan evankeliumin palvelusta, niin että pakanakansoista tulisi otollinen..."

        "...jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on alusta loppuun kirja Kristuksesta, niin vanha kuin uusikin testamentti.

        Joh. 1:3:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        KR 92 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.

        Heb.1:8-9 jakeiden katsotaan olevan varma todistus siitä, että Jeesus on Jumala:
        1:8 mutta Pojasta: ”Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka. 1:9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi.”

        Tuomas sanoi: Joh. 20:28 Minun Herrani ja minun Jumalani.

        Raamattu ja kristinusko opettavat yhdestä Jumalasta, joka on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Joka ei usko tähän, ei ole kristitty.

        "...Joka tässä kohden palvelee Kristusta, se on Jumalalle otollinen ..."

        "...sitä varten, että minä olisin Kristuksen Jeesuksen palvelija pakanain keskuudessa, papillisesti toimittaakseni Jumalan evankeliumin palvelusta, niin että pakanakansoista tulisi otollinen..."

        "...jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen."

        Jep, melko tylsä ja epäuskottava fiktiivinen kirja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on alusta loppuun kirja Kristuksesta, niin vanha kuin uusikin testamentti.

        Joh. 1:3:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        KR 92 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.

        Heb.1:8-9 jakeiden katsotaan olevan varma todistus siitä, että Jeesus on Jumala:
        1:8 mutta Pojasta: ”Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka. 1:9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi.”

        Tuomas sanoi: Joh. 20:28 Minun Herrani ja minun Jumalani.

        Raamattu ja kristinusko opettavat yhdestä Jumalasta, joka on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Joka ei usko tähän, ei ole kristitty.

        "...Joka tässä kohden palvelee Kristusta, se on Jumalalle otollinen ..."

        "...sitä varten, että minä olisin Kristuksen Jeesuksen palvelija pakanain keskuudessa, papillisesti toimittaakseni Jumalan evankeliumin palvelusta, niin että pakanakansoista tulisi otollinen..."

        "...jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen."

        Ymmärrät varmaan, ettei raamatunpaikkasi todista yhtään mitään Jeesuksen jumaluudesta sellaiselle, joka ei jaa uskomustasi siitä, että Jeesus olisi Jumala. Miksi? Koska sinunlaillasi uskovat ovat antaneet noille raamatunpaikoillesi ne merkitykset, joita näet niissä olevan. Muille ne eivät näy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos uskova tulkitsee vilpittömästi päin honkia raamattua jossain sivukysymyksissä kuten ruoan suhteen, ei Jumala ole epäreilu ja tuomitse sellaisesta. Hän opettaa ja kasvattaa ihmistä pikkuhiljaa totuutta ymmärtämään.

        Se, joka ei usko evankeliumia ja Jumalan Poikaan ja siihen, että Jumala on, ei ole otollinen Jumalalle.

        Joillakin on oppeja, jolloin ne orjuuttavat kristityitä kuten kerrotaan jo Apt.15 luvussa. Sen aikuinen kiista selvitettiin jakeessa 15-35.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on alusta loppuun kirja Kristuksesta, niin vanha kuin uusikin testamentti.

        Joh. 1:3:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        KR 92 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.

        Heb.1:8-9 jakeiden katsotaan olevan varma todistus siitä, että Jeesus on Jumala:
        1:8 mutta Pojasta: ”Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka. 1:9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi.”

        Tuomas sanoi: Joh. 20:28 Minun Herrani ja minun Jumalani.

        Raamattu ja kristinusko opettavat yhdestä Jumalasta, joka on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Joka ei usko tähän, ei ole kristitty.

        "...Joka tässä kohden palvelee Kristusta, se on Jumalalle otollinen ..."

        "...sitä varten, että minä olisin Kristuksen Jeesuksen palvelija pakanain keskuudessa, papillisesti toimittaakseni Jumalan evankeliumin palvelusta, niin että pakanakansoista tulisi otollinen..."

        "...jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen."

        Jyväskylässä oli nainen, joka oli ensimmäinen suomalainen nainen, joka oli teologian tohtori, nimeltään Eila Paunu. Isä li myös pappi. Luin poikani oppikirjaa, Kirkkohistoria ja Kirkkotiedon Oppikirja, jonka oli kirjoittanut tämä Eila Paunu. Tuota kirjaa käytettiin Suomessa oppikirjana.
        Kirjan loppupuolella on teksti, jonka otsikko on:
        KRISTINUSKON ULKOPUOLELLE JÄÄVIÄ LIIKKEITÄ.
        32. Jehovan todistajat ja mormonit.

        Tekstissä sanotaan mm. "Jehovan todistajat eivät hyväksy kolminaisuusoppia eivätkä he tunnusta Pyhää Henkeä. . . Vain liikkeeseen kuuluvat henkilöt voivat pelastua."

        Joutuu kysymään, että miten käy niille, jotka ovat kuolleet ennen kuin koko Jehovan todistajia ei ollut olemassakaan. Vartiotorni perustettiin v. 1884.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrät varmaan, ettei raamatunpaikkasi todista yhtään mitään Jeesuksen jumaluudesta sellaiselle, joka ei jaa uskomustasi siitä, että Jeesus olisi Jumala. Miksi? Koska sinunlaillasi uskovat ovat antaneet noille raamatunpaikoillesi ne merkitykset, joita näet niissä olevan. Muille ne eivät näy.

        Vartiotorni-oppi on äärettömän sitova oppi, jonka mukaan me kristityt katsotaan eksyneen. Tuo ahdas oppi on selvä lahko, joka ei hyväksy mitään muita, vaikka heidän ennustukset eivät ole pitäneet paikkaansa. Siitä huolimatta eksytys jatkuu, valitettavasti.


    • Anonyymi

      2Moos.4:21-23 Ja Herra sanoi Moosekselle: Kun tulet takaisin Egyptiin, niin katso, että teet faraon edessä kaikki ne ihmeet, jotka minä olen pannut sinun käteesi. Mutta minä paadutan hänen sydämensä, niin että hän ei päästä kansaa. Sano silloin faraolle: Näin sanoo Herra: Israel on minun esikoipoikani; sentähden minä sanon sinulle: Päästä minun poikani palvelemaan minua. Mutta jos kieltäydyt päästämästä häntä, niin katso, minä tapan sinun esikoipoikasi. Hoos.11:1 Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani. Matt.2:15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: Egyptistä minä kutsuin poikani.

    • Uskossa oleminen on sitä ,että usko on muuttunut todeksi.
      Se ei enää ole luulo vaan koko olemus siitä ,minkä tietää olevan totta.
      Kun usko tulee Pyhän Hengen kautta se osoittautuu konkreettiseksi.
      Silloin ihminen alkaa toimimaan uskosta käsin sisältä ulospäin eikä niin kuin alussa oleva heikko ,että tarkkailee uskoa ulkoapäin sisälle.

      • Anonyymi

        Tuo on sitä uskisten propakandaa.


    • Anonyymi

      >> ei pakkoa uskoa kolminaisuuteen tai siihen, että Jeesus olisi Jumala. <<

      Joka uskoo Jeesukseen, niin kuin raamattu sanoo, on pelastavassa uskossa.
      Jeesus on Luoja, Jumala, myöskin. Hänen kauttaan on kaikki luotu.
      Jos ei vielä pysty kaikkea uskomaan, kannattaa jatkaa etsimistä ja raamatun lukemista, sillä etsivä saa ja kolkuttavalle avataan, ja usko syntyy Jumalan sanan lukemisesta ja kuulemisesta.

      >> Jeesus antoi esimerkin, jonka mukaan meidän on tehtävä hyviä töitä päästäksemme taivaaseen. ... <<

      Raamattu kertoo myös, että Jumala on edeltäkäsin valmistanut kullekin uskovalle ne teot, joissa hän haluaisi uskovan vaeltavan ja että Pyhä Henki vaikuttaa tahtomista ja tekemistä, hyvää hedelmää, sekä antaa voimaa hyviin tekoihin. Hänen ikeensä on kevyt. kantaa.

      Omissa hyvissä teoissa ei uskovana tarvitse vaeltaa, omasta itsestään yritystä pusertaen tai miettien, mitä kulloinkin kuuluisi tehdä, elää hyvien tekojen noidankehässä.

      Emme siis pelastu hyviä tekoja tekemällä, emme ei-uskovina, emmekä uskovina, vaan hyvät teot ovat seurausta uskosta. Jos Jeesus on esikuvamme, tahdomme olla kuten hän ja tehdä samanlaisia tekoja kuin hän.

      • Anonyymi

        "Emme siis pelastu hyviä tekoja tekemällä, emme ei-uskovina, emmekä uskovina, vaan hyvät teot ovat seurausta uskosta. "

        No ei kyllä Jeesuksen mukaan! Jeesus ei määrittele sitä millä mielellä hyviä tekoja on tehtävä. Jos olet eri mieltä, todista asia Raamatulla.

        "Jeesus on Luoja, Jumala, myöskin. Hänen kauttaan on kaikki luotu. "

        No tuo on kirkkokuntien opetusta. Raamattu ei niin sano. Tai jos opettaa, niin esitäpä raamatunpaikka, jossa niin sanotaan.

        "Raamattu kertoo myös, että Jumala on edeltäkäsin valmistanut kullekin uskovalle ne teot, joissa hän haluaisi uskovan vaeltavan "

        Näytäpä se raamatunpaikka, jossa näin sanotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Emme siis pelastu hyviä tekoja tekemällä, emme ei-uskovina, emmekä uskovina, vaan hyvät teot ovat seurausta uskosta. "

        No ei kyllä Jeesuksen mukaan! Jeesus ei määrittele sitä millä mielellä hyviä tekoja on tehtävä. Jos olet eri mieltä, todista asia Raamatulla.

        "Jeesus on Luoja, Jumala, myöskin. Hänen kauttaan on kaikki luotu. "

        No tuo on kirkkokuntien opetusta. Raamattu ei niin sano. Tai jos opettaa, niin esitäpä raamatunpaikka, jossa niin sanotaan.

        "Raamattu kertoo myös, että Jumala on edeltäkäsin valmistanut kullekin uskovalle ne teot, joissa hän haluaisi uskovan vaeltavan "

        Näytäpä se raamatunpaikka, jossa näin sanotaan.

        Se kysymäsi Raamatun ilmoittama kohta on Efesolaiskirjeessä:

        8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
        9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
        ( Ef 2)

        Eli tämä hyvin tuttu kohta Raamatusta.

        Tässä viitataan uusiin luomuksiin Kristuksessa.

        17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
        ( 2 Kor 5)

        Tuo Efesolaiskirjeen kohta sopii hyvin yhteen Jeesuksen sanan kanssa:

        34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
        37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
        39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
        ( Matt 25)

        Se tulee ilmi vanhurskaiden kysymyksestä, "milloin me", he eivät kerskanneet omilla teoillaan, vaan olivat teoista ikään kuin tietämättömiä.

        Raamatun ilmoitushan onkin:

        17. Mutta joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra.
        18. Sillä ei se ole koetuksen kestävä, joka itse itseään suosittelee, vaan se, jota Herra suosittelee.
        ( 2Kor 10)

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Emme siis pelastu hyviä tekoja tekemällä, emme ei-uskovina, emmekä uskovina, vaan hyvät teot ovat seurausta uskosta. "

        No ei kyllä Jeesuksen mukaan! Jeesus ei määrittele sitä millä mielellä hyviä tekoja on tehtävä. Jos olet eri mieltä, todista asia Raamatulla.

        "Jeesus on Luoja, Jumala, myöskin. Hänen kauttaan on kaikki luotu. "

        No tuo on kirkkokuntien opetusta. Raamattu ei niin sano. Tai jos opettaa, niin esitäpä raamatunpaikka, jossa niin sanotaan.

        "Raamattu kertoo myös, että Jumala on edeltäkäsin valmistanut kullekin uskovalle ne teot, joissa hän haluaisi uskovan vaeltavan "

        Näytäpä se raamatunpaikka, jossa näin sanotaan.

        Jeesus käski tehdä, kuten laupias samarialainen teki.

        "...Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?" Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin"."

        Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa niitä hyviä töitä varten, jotka Jumala on ennalta valmistanut, vaeltaaksemme niissä.” Ef. 2:10.

        Opetuslapsetkin kehottivat hyviin tekoihin.

        …puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka ahkeroi hyviä tekoja.” Tiit. 19:7-8.

        Ole itse kaikessa hyvien tekojen esimerkkinä…” Tiit. 2:7.

        heidän tulee olla …kuuliaisia, valmiita tekemään kaikkea hyvää.” Tiit. 3:1.

        Hänen morsiamensa on laittautunut valmiiksi, ja hänen annettiin pukeutua puhtaaseen, hohtavaan pellavavaatteeseen.” Se vaate on pyhien vanhurskaat teot.” Ilm. 19: 7-8.

        Veljeni, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo, että hänellä on usko, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kai usko voi pelastaa häntä?… Tahdotko tietää, sinä turhanpäiväinen ihminen, että usko ilman tekoja on hyödytön? Eikö isämme Abraham tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? Te siis näette, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä yksin uskosta. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät pois toista tietä? Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin ilman tekoja kuollut.” Jaak. 2:14-26.

        jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Emme siis pelastu hyviä tekoja tekemällä, emme ei-uskovina, emmekä uskovina, vaan hyvät teot ovat seurausta uskosta. "

        No ei kyllä Jeesuksen mukaan! Jeesus ei määrittele sitä millä mielellä hyviä tekoja on tehtävä. Jos olet eri mieltä, todista asia Raamatulla.

        "Jeesus on Luoja, Jumala, myöskin. Hänen kauttaan on kaikki luotu. "

        No tuo on kirkkokuntien opetusta. Raamattu ei niin sano. Tai jos opettaa, niin esitäpä raamatunpaikka, jossa niin sanotaan.

        "Raamattu kertoo myös, että Jumala on edeltäkäsin valmistanut kullekin uskovalle ne teot, joissa hän haluaisi uskovan vaeltavan "

        Näytäpä se raamatunpaikka, jossa näin sanotaan.

        >> "Jeesus on Luoja, Jumala, myöskin. Hänen kauttaan on kaikki luotu. " No tuo on kirkkokuntien opetusta. Raamattu ei niin sano. Tai jos opettaa, niin esitäpä raamatunpaikka, jossa niin sanotaan. <<

        Sinä et ole joko lukenut tai ymmärtänyt raamattua lainkaan. Kaikki löytyy raamtusta, jota vastaan sinä intät.

        "Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten. Hän on ollut olemassa ennen kaikkea muuta, ja hän pitää kaiken koossa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus käski tehdä, kuten laupias samarialainen teki.

        "...Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?" Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin"."

        Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa niitä hyviä töitä varten, jotka Jumala on ennalta valmistanut, vaeltaaksemme niissä.” Ef. 2:10.

        Opetuslapsetkin kehottivat hyviin tekoihin.

        …puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka ahkeroi hyviä tekoja.” Tiit. 19:7-8.

        Ole itse kaikessa hyvien tekojen esimerkkinä…” Tiit. 2:7.

        heidän tulee olla …kuuliaisia, valmiita tekemään kaikkea hyvää.” Tiit. 3:1.

        Hänen morsiamensa on laittautunut valmiiksi, ja hänen annettiin pukeutua puhtaaseen, hohtavaan pellavavaatteeseen.” Se vaate on pyhien vanhurskaat teot.” Ilm. 19: 7-8.

        Veljeni, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo, että hänellä on usko, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kai usko voi pelastaa häntä?… Tahdotko tietää, sinä turhanpäiväinen ihminen, että usko ilman tekoja on hyödytön? Eikö isämme Abraham tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? Te siis näette, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä yksin uskosta. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät pois toista tietä? Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin ilman tekoja kuollut.” Jaak. 2:14-26.

        jne.

        Niin, Jeesus sanoi tämän opetuslapsilleen.

        4. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
        5. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
        ( Joh 15)

        Kysymyshän on Hengen hedelmästä, josta Paavali kirjoittaa:

        22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        ( Gal 5)

        Tämähän tulee hyvin alkuseurakunnan kuvauksesta:

        41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
        43 Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.
        44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
        45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
        46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
        47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.
        ( Apt 2)

        Usko Herraan Jeesukseen, Pyhä Henki, Hengen hedelmä.

        Ei ole siis kysymys ihmisten hyyvyydestä kumpuavista teoista, vaan Jumalan vaikuttamista hyvistä teoista ihmisten kautta.

        17. Mutta joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra.
        18. Sillä ei se ole koetuksen kestävä, joka itse itseään suosittelee, vaan se, jota Herra suosittelee.
        ( 2Kor 10)

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kysymäsi Raamatun ilmoittama kohta on Efesolaiskirjeessä:

        8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
        9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
        ( Ef 2)

        Eli tämä hyvin tuttu kohta Raamatusta.

        Tässä viitataan uusiin luomuksiin Kristuksessa.

        17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
        ( 2 Kor 5)

        Tuo Efesolaiskirjeen kohta sopii hyvin yhteen Jeesuksen sanan kanssa:

        34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
        35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
        37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
        39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
        ( Matt 25)

        Se tulee ilmi vanhurskaiden kysymyksestä, "milloin me", he eivät kerskanneet omilla teoillaan, vaan olivat teoista ikään kuin tietämättömiä.

        Raamatun ilmoitushan onkin:

        17. Mutta joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra.
        18. Sillä ei se ole koetuksen kestävä, joka itse itseään suosittelee, vaan se, jota Herra suosittelee.
        ( 2Kor 10)

        Usko Toivonen

        Tuo kohta ei poista sitä faktaa, että jos et noudata Jeesuksen käskyjä, et pelastu. Niihin käskyihin kuuluu lähimmäisen rakastaminen, joka tulee esille hyvinä tekoina heitä kohtaan. Jeesus antaa hyvin konkreettisia esimerkkejä näistä teoista, joita hänen mukaansa on tehtävä, jotta voi pelastua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> "Jeesus on Luoja, Jumala, myöskin. Hänen kauttaan on kaikki luotu. " No tuo on kirkkokuntien opetusta. Raamattu ei niin sano. Tai jos opettaa, niin esitäpä raamatunpaikka, jossa niin sanotaan. <<

        Sinä et ole joko lukenut tai ymmärtänyt raamattua lainkaan. Kaikki löytyy raamtusta, jota vastaan sinä intät.

        "Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten. Hän on ollut olemassa ennen kaikkea muuta, ja hän pitää kaiken koossa."

        Pyhä henki on ollut mukana innoittamassa kirjoitusten tekemistä mutta niiden tekijöinä ovat olleet tavalliset ihmiset, niin kuin sinä ja minä. Tekstiin on tullut tällöin oman lihan sisältöä ja kulttuuriin liittyviä asioita, joilla ei ole mitään tekemistä Jumalan tahdon kanssa. Kun tekstin ovat yleensä kirjanneet ylös ihmiset, jotka ovat esiintyneet toisen nimellä korostaakseen teoksensa valtaa ja merkitystä, on tekstissäkin asioita, joita he itse ovat sinne halunneet laittaa. Mitä mieltä olet siitä, että joku valheellisesti on kirjoittanut esim Pietarin nimellä kirjoja, jotka nyt ovat Raamatussamme? Voiko niihin luottaa muutenkaan kun kirjoittaja valehtelee jo nimestään?

        Oletko koskaan leikkinyt rikkinäinen puhelin-leikkiä. Siinä ihmisketjun ensimmäinen kertoo seuraavalle ketjussa olijalle kahden kesken viestin, jonka seuraava rivissä olija taas kertoo eteenpäin, niin etteivät muut sitä kuule. Kun lopulta ketjun viimeinen sitten kertoo, mikä viesti oli, oli se muuttunut ihan toiseksi kuin mitä se alunperin oli. Näin on myös suuri osa Raamatun teksteistä syntynyt. 

        Ensin parin sukupolven ajan tarinaa kerrotaan isältä pojalle, sitten kun isä ei enää ole varmistamassa tarinan oikeellisuutta, muuttuu tarinan juoni. Kun puhutaan Uuden testamentin kirjoista, puhutaan vielä kirjoitustaidottomista ja monasti kouluttamattomista tarinankertojista. Evankeliumien tarina leviää ensin kotikylissä, sitten naapurikylissä. Kertoja muistaa jonkin yksityiskohdan väärin. Kertojia on ketjussa kymmenkunta ja virheitä vähintään yhtä monta. Sitten tarina lähtee aivan omille raiteilleen kun arameankieli käännetään kreikaksi. Siinä muuttuu jo sanojen merkityksiäkin. 

        Kun sitten tarinaa ruvetaannkertomaan uudessa maassa ja ympäristössä, jossa uskomukset ja kulttuuri ovat erilaisia, saa tarinat taaskin aivan uudenlasia muotoja eikä kukaan ole edelleenkään kirjoittanut tarinaa ylös. Lopulta kun joku sen ylös kirjoittaa, on hän aivan toisen kulttuurin, elintapojen, kielen, historia yms ympäröimänä kuin tarinan ensimmäinen todistaja eli silminmäkijä. Hän kirjoittaa tarinan ylös omalta näkökannaltaan ja painottaa kertomuksessa niitä asioita, jotka HÄN näkee tarpeelliseksi. Näin on ollut Vanhassa testamentissa. Uudessa testamentissa ketju vielä jatkuu.

        Kun tullaan toisen vuosisadan puolelle yhdessä kirjoitukseen ryhtyvässä kristityiksi itseään pitävässä porukassa syntyy naisvihaa, joka vahvistuu ja joutuu mukaan Raamatun kirjoituksin ja vielä Paavalin nimellä. Tekstin painotuksia ja sävyä muokataan, jotta oma oppi tulisi tekstiin mukaan. Pikkuhiljaa tekstiin tulee myös antiikin tarustoista periytynyttä ihmispalvontaa ja ihmisten jumaliksi julistamista. Jeesuksesta leivotaan Jumala, kuten Romuluksesta tai Reemuksesta tai muista Kreikan jumaltarujen henkilöistä, jotka mystisesti kuolemansa jälkeen muuttuivat ihmisistä jumaliksi. 

        Raamattu ei ole suinkaan ainoa lähde, jossa kerrotaan ihmisten puolesta kuolleen vapauttajan ja tulevan hallitsijan, jolla oli opetuslapsia, kertomusta. Historia tuntee useita "Jeesuksia" ja useita kertomuksia. Onko meidän Raamatussamme se oikea kertomus Juuri siitä oikeasta Jeesuksesta?

        Sitten päästäänkin katolisten kirkkoisien aikaan. He muokkasivat tekstejä. Tekivät lisäyksiä ja poistoja tekstiin. Tämä on helppo todistaa vertaamalla myöhäisempiä tunnettuja tekstejä aikaisempiin tekstiversioihin. Muutoksia on mm Nikean kokouksessa päättämisen aikoihin tehdyt kaksiyhteyttä tukevat muutokset. Myöhemmin keksittiin vielä kolmiyhteys.

        Myös Vanhan testamentin puolelta löytyy selkeitä tekstimuutoksia. Mm Joosuan kirjassa jotkut tekstit on vanhemmissa kirjoissa Joosuan tekstiä mutta uudemmissa ne onkin muutettu kirjurin toimesta Jumalan puhumaksi tekstiksi. Lisäksi joukkoon on todistettavasti lisätty tekstiä. Meidän kirkkoraamatussamme on nämä väärennetyt tekstit.

        Eli kyllä, Pyhä henki on pitänyt huolta, että Pyhissä kirjoituksissa on tärkeät Jumalan ilmoitukset oikein mutta sitä me emme tiedä ovatko juuri ne tärkeimmät Jumalan ilmoitukset siellä oikein. Kyllä, Jumalan Henki on pitänut huolta kirjotuksista mutta ihmiset ovat ne, jotka ovat valinneet Raamattuu sellaisia kirjoituksia, jotka tukevat heidän omaa käsitystään siitä, mikä on oikein. Kyllä, on tekstejä, joissa ne ovat oikein mutta joistakin Uuden testamentin kirjoista löytyy lähes satatuhatta erilaista versiota (vrt rikkinäinen puhelin). Missä niistä sittenne ovat täysin oikein? Erotatko sinä sen? Jos et, pitäisikö sinunkin luottaa parhaitten asiantuntijoiden ja Raamatuntutkijoiden tutkimuksiin vai kirkkosi vuosisatoja vanhaan teologiaan, jossa on kirkkosi omat painotukset? 

        Mitäpä jos nyt ihan aluksi tutustuisit Raamatun historiaan ja sitten rupeaisit lukemaan kaikista vanhimpia alkutekstejä käyttäen interlineaareja ja Jumalan sinulle antamaa valinnanvapautta ja järkeä? Ehkäpä sinullekin sitten avautuisi eri kirjoitusten painoarvot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, Jeesus sanoi tämän opetuslapsilleen.

        4. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
        5. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
        ( Joh 15)

        Kysymyshän on Hengen hedelmästä, josta Paavali kirjoittaa:

        22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        ( Gal 5)

        Tämähän tulee hyvin alkuseurakunnan kuvauksesta:

        41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
        43 Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.
        44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,
        45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
        46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
        47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.
        ( Apt 2)

        Usko Herraan Jeesukseen, Pyhä Henki, Hengen hedelmä.

        Ei ole siis kysymys ihmisten hyyvyydestä kumpuavista teoista, vaan Jumalan vaikuttamista hyvistä teoista ihmisten kautta.

        17. Mutta joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra.
        18. Sillä ei se ole koetuksen kestävä, joka itse itseään suosittelee, vaan se, jota Herra suosittelee.
        ( 2Kor 10)

        Usko Toivonen

        Pahastipa on Paavalin oppi tekojen tekemättömyydestä väärin iskostunut mieleesi. Näytä minulle usko ilman tekoja. Ei ole mahdollista, sillä Jeesus oikein käskee niitä tekemään, mikäli mielit pelastua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahastipa on Paavalin oppi tekojen tekemättömyydestä väärin iskostunut mieleesi. Näytä minulle usko ilman tekoja. Ei ole mahdollista, sillä Jeesus oikein käskee niitä tekemään, mikäli mielit pelastua.

        >> Näytä minulle usko ilman tekoja. >>

        Miksipäs niin teksisin?

        Jumala vaikuttaa uskovassa hyvät teot, jotka kirkastavat ei uskovaa itseään, vaan Jumalaa.

        8. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
        9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        10. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
        ( Ef 2)

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Näytä minulle usko ilman tekoja. >>

        Miksipäs niin teksisin?

        Jumala vaikuttaa uskovassa hyvät teot, jotka kirkastavat ei uskovaa itseään, vaan Jumalaa.

        8. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
        9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        10. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
        ( Ef 2)

        Usko Toivonen

        Olemme siis samaa mieltä tästä mutta miksi olet Jeesuksen tekojen uskontoa vastaan? Tekoja, joita ilman ei pelastu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme siis samaa mieltä tästä mutta miksi olet Jeesuksen tekojen uskontoa vastaan? Tekoja, joita ilman ei pelastu?

        No, tuo "tekojen uskonto", kuulostaa evankeliumin ulkopuoliselta opilta.

        Kuten tuossa edellä Efesoilaiskirjeessä todetaan ...

        8. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
        9. ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        ( Ef 2)

        Josko laittaisit suoran tekstilainauksen Raamatun ilmoituksesta, mistä mainitsemasi "tekojen uskonto" löytyy.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> "Jeesus on Luoja, Jumala, myöskin. Hänen kauttaan on kaikki luotu. " No tuo on kirkkokuntien opetusta. Raamattu ei niin sano. Tai jos opettaa, niin esitäpä raamatunpaikka, jossa niin sanotaan. <<

        Sinä et ole joko lukenut tai ymmärtänyt raamattua lainkaan. Kaikki löytyy raamtusta, jota vastaan sinä intät.

        "Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten. Hän on ollut olemassa ennen kaikkea muuta, ja hän pitää kaiken koossa."

        Välityksellään joo. Eri juttu!


    • Anonyymi

      Erittäin hyvä aloitus. Vastustajat kaivautuvat poteroihinsa ja hyökkäävät.

      • Anonyymi

        Onko joku hyökännyt?

        Jumalan sanan totuus voi kyllä tuntua hyökkäykseltä, jos on eri mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko joku hyökännyt?

        Jumalan sanan totuus voi kyllä tuntua hyökkäykseltä, jos on eri mieltä.

        No nyt kyllä näyttää siltä, että on hyökännyt. Omia oppeja tuputetaan joka suunnalta aivan niin kuin aloittaja kertoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt kyllä näyttää siltä, että on hyökännyt. Omia oppeja tuputetaan joka suunnalta aivan niin kuin aloittaja kertoi.

        Onhan tämä helluntailaisten palsta.


    • Anonyymi

      Siinä mielessä Jumalan voi katsoa jokseenkin "tiukkapipoiseksi", koska hän ei muuta rutinoistamme tai taipumattomuudestamme omia päätöksiään.

      Mutta hänen suuri armonsa ja pitkämielisyytensä on osoitus siitä, että hän rakastaa rutisevaa ja taipumatonta ihmistä, koittaen saada hänet oikeamieliseksi, jotta hän pelastuisi.

      • Anonyymi

        Monet katsovat Vanhan testamentin kertomuksia yhtenä kokonaisuutena ja selittävät niitä ihmisten kannalta keksien niihin omia opetuksiaan. Mutta koska tutkin Jumalaa, haluan katsoa asiaa myös Jumalan kannalta. Vanhan testamentin Jumala on inhimillisempi, kuin mitä uskovat todennäköisesti ajattelevat. Hän on kaiken yläpuolella ja kaikkivoiva mutta saman aikaan voimaton ihmisen omapäisyyttä vastaan. Jumala dynaamisesti muuttaa toimintatapojaan vastaamaan ihmisten toimintatapoja. Hän haluaa pitää hyvät välit ihmisiin ja ajattelee heidän parastaan mutta joutuu useaan otteeseen katumaan hyväuskoisuuttaan. Jumala ikään kuin kaipaa sparraaja kumppania, joka saa hänet toimimaan parhaan lopputuloksen löytämisessä ihmisten kanssa. Tämän Jumalan kanssa voi neuvotella lopputuloksesta ja hänet voi puhua ympäri pyörtämään päätöksensä. Onko Jumala liian sinisilmäinen vai eikö hän ymmärrä omien luomustansa luonnetta?

        Jumala tekee kokeiluja löytääkseen parhaan tavan olla interaktiivisessa suhteessaan heihin. Kun hän ei siinä onnistu, hän useaan otteeseen katuu luoneensa ihmiset. Hän kieltää Jumalan poikien sekaantumisen maan vaimoihin. Hän rajoittaa ihmisen elinikää. Ja kun hän ei saa aikaan haluamaansa formaattia, aloittaa hän alusta tuhoamalla ihmiset tulvallaan. Hän ikään kuin luo ihmiskunnan uudestaan vedenpaisumuksen kautta.

        Hän ei käytä mitään ihanne ihmisiä työkaluinaan ohjatessaan ihmiskuntaa. Hän käyttää kaksinnaijia, kuten Abramia ja pettäjiä kuten Esauta ja Jakobia, toistensa vihamiehiä. Ja tarinat jatkuvat kaksinnaimisella ja sukurutsalla. Jumala koettelee Aabrahamia pakottamalla tämän tappamaan lapsensa, joka selviää kuitenkin Jumalan mielenmuutoksen takia kuolemalta.

        Joosef on hemmoteltu ylimielinen kakara, joka kiusaa veljiään ja veljet antavat takaisin oikein olan takaa. Myöhemmin kun Joosef on jo vanhempi, hän päättää maksaa kalavelat oikein kunnolla takaisin. Hän koettelee veljiää, ilkeilee ja murtaa isänsä mielen pidättämällä nuorimman veljensä Egyptissä. Hän toteuttaa kamalia juonia veljiensä päiden menoksi. Lopulta kun perhe jälleen kohtaa, he vetävät kunnon kännit ja siitä toivuttuaan Joosef käyttää hyväksi valta-asemaansa ja tarjoaa isälleen ja veljilleen muita kansalaisia paremman aseman ja omaisuutta. Siis oikea mallikansalainen Jumalan silmissä. Daavid tappaa kaverinsa, aviomiehen ja makaa tämän vaimon. Koko Vanha testamentti on täynnä Jumalan lakia rikkovia rikollisia, joista Jumala sanoo pitävänsä erityisesti.

        Sitten tulee israelilaisten erämaavaellus, joka jo lähes alkumetreillä menee pieleen kun israelilaiset palaavat egyptiläisten epäjumalanpalvelustapojensa pariin ja tekevät kultaisen vasikan, jota he rupeavat palvomaan. Jumala uhkaa tuhota kansansa mutta Mooses saa neuvoteltua hänet muuttamaan mielensä. Tätä seuraa Jumalan kymmenet ja taas kymmenet epäonnistumiset israelin kansan kanssa, jotka venyttävät hänen kärsivällisyyttään. Jumala suuttuu, ja kiukuttelee kun ei saa omiaan ruotuun. Hän uhkailee israelilaisia ja sanoo tuhoanvansa heidät. Hän katuu useaan otteeseen luoneensa ihmiset. Tämän kaiken keskellä, välimiehenä on Mooses, joka ylikuormittuu työssään. Mooseksen mielenterveys järkkyy ja hän saa romahduksen. Kovan työuupumuksen seurauksena hänen työtehtäviään muutetaan kevyemmiksi ja hän jaksaa taas jatkaa.

        Jumala on aiemmin luvannut oman maitoa ja hunajaa tihkuvan maan israelilaisille mutta ei annakaan sitä luvatuille. Mooses saa jälleen tehdä kovan työn suostutellakseen Jumalaa tappamasta tai hylkäämästä israelilaisia. Jumala heltyy mutta suurin osa kansasta saa kuolla vanhuuteen ennen kuin israelilaisten jälkeläiset pääsevät luvattuun maahan. Mutta mikä on Mooseksen palkkio tästä kaikesta kovasta työstä? Palkkiota ei anneta. Mooses saa kuolla vanhuuteen näkemättä luvattua maata Joosuan ottaessa hänen työnsä.

        Koko vaellus tuohon maahan on Jumalalle yhtä koettelemusta koettelemuksen perään koko sen ajan Jumala yrittää etsiä uusia keinoja käsitellä ihmistä ja tehdä siitä sellaisen kuin hän haluaisi, onnistumatta siinä. Hän antaa lain, jota kansa ei kunnioita. Kansa pitää muita jumalia Jumalan rinnalla ja tekee pääosin niin kuin itseään huvittaa. Ei siis ihme, että Jumala joutuu useaan otteeseen toteamaan, että hän katuu ihmisen luomista.

        Jumala muuttaa siis useaan otteeseen mieltän kun ihminen ruikuttaa. Ruikuttajia ovat mm Mooses ja Jeesuksen äiti. Ja Lootin kaupungin puolestakin ruikutettiin. Jumala myös asetti lakeja ja muutti mieltään ja kumoksi lakeja. Ja tilalle tuli uusia lakeja.

        Miten siis Jumala ei muka muuta mieltään ihmisten rutinoista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet katsovat Vanhan testamentin kertomuksia yhtenä kokonaisuutena ja selittävät niitä ihmisten kannalta keksien niihin omia opetuksiaan. Mutta koska tutkin Jumalaa, haluan katsoa asiaa myös Jumalan kannalta. Vanhan testamentin Jumala on inhimillisempi, kuin mitä uskovat todennäköisesti ajattelevat. Hän on kaiken yläpuolella ja kaikkivoiva mutta saman aikaan voimaton ihmisen omapäisyyttä vastaan. Jumala dynaamisesti muuttaa toimintatapojaan vastaamaan ihmisten toimintatapoja. Hän haluaa pitää hyvät välit ihmisiin ja ajattelee heidän parastaan mutta joutuu useaan otteeseen katumaan hyväuskoisuuttaan. Jumala ikään kuin kaipaa sparraaja kumppania, joka saa hänet toimimaan parhaan lopputuloksen löytämisessä ihmisten kanssa. Tämän Jumalan kanssa voi neuvotella lopputuloksesta ja hänet voi puhua ympäri pyörtämään päätöksensä. Onko Jumala liian sinisilmäinen vai eikö hän ymmärrä omien luomustansa luonnetta?

        Jumala tekee kokeiluja löytääkseen parhaan tavan olla interaktiivisessa suhteessaan heihin. Kun hän ei siinä onnistu, hän useaan otteeseen katuu luoneensa ihmiset. Hän kieltää Jumalan poikien sekaantumisen maan vaimoihin. Hän rajoittaa ihmisen elinikää. Ja kun hän ei saa aikaan haluamaansa formaattia, aloittaa hän alusta tuhoamalla ihmiset tulvallaan. Hän ikään kuin luo ihmiskunnan uudestaan vedenpaisumuksen kautta.

        Hän ei käytä mitään ihanne ihmisiä työkaluinaan ohjatessaan ihmiskuntaa. Hän käyttää kaksinnaijia, kuten Abramia ja pettäjiä kuten Esauta ja Jakobia, toistensa vihamiehiä. Ja tarinat jatkuvat kaksinnaimisella ja sukurutsalla. Jumala koettelee Aabrahamia pakottamalla tämän tappamaan lapsensa, joka selviää kuitenkin Jumalan mielenmuutoksen takia kuolemalta.

        Joosef on hemmoteltu ylimielinen kakara, joka kiusaa veljiään ja veljet antavat takaisin oikein olan takaa. Myöhemmin kun Joosef on jo vanhempi, hän päättää maksaa kalavelat oikein kunnolla takaisin. Hän koettelee veljiää, ilkeilee ja murtaa isänsä mielen pidättämällä nuorimman veljensä Egyptissä. Hän toteuttaa kamalia juonia veljiensä päiden menoksi. Lopulta kun perhe jälleen kohtaa, he vetävät kunnon kännit ja siitä toivuttuaan Joosef käyttää hyväksi valta-asemaansa ja tarjoaa isälleen ja veljilleen muita kansalaisia paremman aseman ja omaisuutta. Siis oikea mallikansalainen Jumalan silmissä. Daavid tappaa kaverinsa, aviomiehen ja makaa tämän vaimon. Koko Vanha testamentti on täynnä Jumalan lakia rikkovia rikollisia, joista Jumala sanoo pitävänsä erityisesti.

        Sitten tulee israelilaisten erämaavaellus, joka jo lähes alkumetreillä menee pieleen kun israelilaiset palaavat egyptiläisten epäjumalanpalvelustapojensa pariin ja tekevät kultaisen vasikan, jota he rupeavat palvomaan. Jumala uhkaa tuhota kansansa mutta Mooses saa neuvoteltua hänet muuttamaan mielensä. Tätä seuraa Jumalan kymmenet ja taas kymmenet epäonnistumiset israelin kansan kanssa, jotka venyttävät hänen kärsivällisyyttään. Jumala suuttuu, ja kiukuttelee kun ei saa omiaan ruotuun. Hän uhkailee israelilaisia ja sanoo tuhoanvansa heidät. Hän katuu useaan otteeseen luoneensa ihmiset. Tämän kaiken keskellä, välimiehenä on Mooses, joka ylikuormittuu työssään. Mooseksen mielenterveys järkkyy ja hän saa romahduksen. Kovan työuupumuksen seurauksena hänen työtehtäviään muutetaan kevyemmiksi ja hän jaksaa taas jatkaa.

        Jumala on aiemmin luvannut oman maitoa ja hunajaa tihkuvan maan israelilaisille mutta ei annakaan sitä luvatuille. Mooses saa jälleen tehdä kovan työn suostutellakseen Jumalaa tappamasta tai hylkäämästä israelilaisia. Jumala heltyy mutta suurin osa kansasta saa kuolla vanhuuteen ennen kuin israelilaisten jälkeläiset pääsevät luvattuun maahan. Mutta mikä on Mooseksen palkkio tästä kaikesta kovasta työstä? Palkkiota ei anneta. Mooses saa kuolla vanhuuteen näkemättä luvattua maata Joosuan ottaessa hänen työnsä.

        Koko vaellus tuohon maahan on Jumalalle yhtä koettelemusta koettelemuksen perään koko sen ajan Jumala yrittää etsiä uusia keinoja käsitellä ihmistä ja tehdä siitä sellaisen kuin hän haluaisi, onnistumatta siinä. Hän antaa lain, jota kansa ei kunnioita. Kansa pitää muita jumalia Jumalan rinnalla ja tekee pääosin niin kuin itseään huvittaa. Ei siis ihme, että Jumala joutuu useaan otteeseen toteamaan, että hän katuu ihmisen luomista.

        Jumala muuttaa siis useaan otteeseen mieltän kun ihminen ruikuttaa. Ruikuttajia ovat mm Mooses ja Jeesuksen äiti. Ja Lootin kaupungin puolestakin ruikutettiin. Jumala myös asetti lakeja ja muutti mieltään ja kumoksi lakeja. Ja tilalle tuli uusia lakeja.

        Miten siis Jumala ei muka muuta mieltään ihmisten rutinoista?

        >> Jumala muuttaa siis useaan otteeseen mieltän kun ihminen ruikuttaa. <<

        Ei, vaan Jumala antaa sitten asioiden mennä ihmisten tahdon mukaan, jos ei JUmalan tahtoon taipuminen kelpaa, ja seuraukset ovat sitten sen mukaiset eli huonot.

        Esimerkiksi, kun ei tyydytty Jumalan antamaan jokapäiväiseen mannaan, vaan ruikutettiin lihaa, Jumala antoi sataa viiriäisiä, mutta antoi myös vitsauksen: "mitä he olivat himoinneet, sitä hän salli heidän saada. Eivät olleet he vielä himoansa tyydyttäneet, ja ruoka oli vielä heidän suussaan, kun heitä vastaan jo nousi Jumalan viha..."

        Tai kun pyydettiin kuningasta, niin kuin pakankansoillakin oli, saatin haluttu kuningas, mutta lisukkeena tuli myös sorto.

        Jne. Tottelemattomuutta seuraa aina kirous, tottelemista siunaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Jumala muuttaa siis useaan otteeseen mieltän kun ihminen ruikuttaa. <<

        Ei, vaan Jumala antaa sitten asioiden mennä ihmisten tahdon mukaan, jos ei JUmalan tahtoon taipuminen kelpaa, ja seuraukset ovat sitten sen mukaiset eli huonot.

        Esimerkiksi, kun ei tyydytty Jumalan antamaan jokapäiväiseen mannaan, vaan ruikutettiin lihaa, Jumala antoi sataa viiriäisiä, mutta antoi myös vitsauksen: "mitä he olivat himoinneet, sitä hän salli heidän saada. Eivät olleet he vielä himoansa tyydyttäneet, ja ruoka oli vielä heidän suussaan, kun heitä vastaan jo nousi Jumalan viha..."

        Tai kun pyydettiin kuningasta, niin kuin pakankansoillakin oli, saatin haluttu kuningas, mutta lisukkeena tuli myös sorto.

        Jne. Tottelemattomuutta seuraa aina kirous, tottelemista siunaus.

        Raamattu on täynnä tapauksia, joissa Jumala muuttaa mieltään. Jos ei sinulle Vanha testamentti kelpaa, niin otetaanpa tapaus Uudesta testamentista.

        Jos uskot Jeesuksen olevan Jumala, niin tässä hyvä esimerkki sinulle: Jeesus hyvin selvästi sanoi äidilleen Kaanaan häissä, ettei nyt ole aika tehdä ihmeitä mutta kun äiti pyytämällä pyysi, yht'äkkiä olikin aika tehdä ihmeitä. Näin Jumala muutti mieltään.


    • Anonyymi

      Kyllä vain, ei siinä mitään armoja tunneta, turha elätellä mitään toiveita ja rukoilla.
      Se joka virheitä tekee ja syntiä, ei siitä opiksi ole, se on niinkuin sanotaan kerrasta poikki?

    • Anonyymi

      Sangen moni pyrkii tänäkin päivänä pelastamaan kirkkonsa Häneltä.

    • Anonyymi

      Perverssi hyökkäys oikeita uskovaisia kohtaan.

      • Anonyymi

        Oikeita uskovaisia? Uskovaisia on niin moneen lähtöön. ...


    • Anonyymi

      Jumala rakastaa syntistä niin paljon, ettei kukaan ihminen kykene sitä ymmärtämään.
      On ihan ymmärrettävää, että ihminen kokee oikeudenmukaiseksi sen että kaikki menisivät taivaaseen, eikä tarvitsisi kenenkään joutua siittä osattomaksi.
      Inhimillisesti ajateltuna on hankalaa käsittää, miksei kaikki pääse taivaaseen, koska Jumala on rakkaus ja myös kaikkivoipa.
      On inhimillistä kyseenalaistaa ja pohtia, eikö Jumala kaikkivoipaisuudessaan ja rakkaudessaan voisi järjestää asioita niin, että jokainen pääsisi taivaaseen.
      On myös hyvin inhimillistä pohtia Jumalan rakkautta.
      Koen Jumalan rakkauden niin, että Hän pitäämeistä huolen myös ojentamalla, koettelemalla ja nuhtelemalla.
      Lapsista tuo ei aina tunnu hyvältä, koska emme ymmärrä asioita.
      Uskon että Jumala kuitenkin näkee koko kokonaisuuden ja johdattaa sen mukaan, ei sen mukaan kuin ihminen itse haluaa., koska ihminen ei kykene näkemään kuin suppean alueen. Tuo on rakkautta, ei se, että saa itse määrätä vaikka metsään menis.
      Korinttolaiskirjeessä on kohta..
      1. Korinttilaisille 6:9-10...
      Jos syntiä ei pitäisi katua ja tehdä parannusta, Jeesuksen sovitustyössä olisi mitätön.
      Tuo on suuri eksytys rakas ystäväni.
      Jeesuksen sovitustyön mitätöinti, se on se suurin eksytys.
      Olen niin pahoillani. Älä mene siihen.

      • Anonyymi

        Sinä puhut oikein mutta sinä et ehkä käsitä, mistä tässä on kysymys.

        Kysymys on tarkoituksellisesta harhaopin ja harhahenkien levittämisestä. Joskus kauan sitten uskovien keskuudessa oli tapana sanoa, että "Jumala on rakkaus" eikä sekään ole Raamatusta peräisin mutta kuitenkin se on lähempänä totuutta. Nuo nykyajan harhaoppiset ovat vääntäneet tuon lauseen muotoon "Rakkaus on Jumala". Silloin siinä mennään pahasti harhaan, lähestytään monia pakanauskontoja ja hippiliikettä ja niissä vaikuttavia henkivaltoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä puhut oikein mutta sinä et ehkä käsitä, mistä tässä on kysymys.

        Kysymys on tarkoituksellisesta harhaopin ja harhahenkien levittämisestä. Joskus kauan sitten uskovien keskuudessa oli tapana sanoa, että "Jumala on rakkaus" eikä sekään ole Raamatusta peräisin mutta kuitenkin se on lähempänä totuutta. Nuo nykyajan harhaoppiset ovat vääntäneet tuon lauseen muotoon "Rakkaus on Jumala". Silloin siinä mennään pahasti harhaan, lähestytään monia pakanauskontoja ja hippiliikettä ja niissä vaikuttavia henkivaltoja.

        Kyllä minä olen nähnyt tuon ja tuosta siinä on kyse.
        Pimeyden pukemisesta valkeudeksi, valhe rakkauden pukemista rakkaudeksi.
        Rakkauden nimissä armoa käytetään hyväksi ja rakkauden nimissä hyväksytään myös synti.
        Muttei tuo tarkoita, että toinen ääripää olisi yhtään sen parempi, sillä lain alle väkisin tunkeminen ja sillä lyöminen ajaa juuri tuonne toiseen ääripäähän pakoon sitä julmuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä puhut oikein mutta sinä et ehkä käsitä, mistä tässä on kysymys.

        Kysymys on tarkoituksellisesta harhaopin ja harhahenkien levittämisestä. Joskus kauan sitten uskovien keskuudessa oli tapana sanoa, että "Jumala on rakkaus" eikä sekään ole Raamatusta peräisin mutta kuitenkin se on lähempänä totuutta. Nuo nykyajan harhaoppiset ovat vääntäneet tuon lauseen muotoon "Rakkaus on Jumala". Silloin siinä mennään pahasti harhaan, lähestytään monia pakanauskontoja ja hippiliikettä ja niissä vaikuttavia henkivaltoja.

        "Nuo nykyajan harhaoppiset ovat vääntäneet tuon lauseen muotoon "Rakkaus on Jumala". "

        Valitettavasti nykymuotoisessa fundamentalismissa, myös helluntalaisuudessa, menee tarkkaan ottaen näin; rakkaus Jumalaan, jolle on annettu muoto ja määritteet.
        Noita muotoja ja määritteitä rikkovat näkemykset ovat uhkakuvia, joita vastaan tulee taistella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä puhut oikein mutta sinä et ehkä käsitä, mistä tässä on kysymys.

        Kysymys on tarkoituksellisesta harhaopin ja harhahenkien levittämisestä. Joskus kauan sitten uskovien keskuudessa oli tapana sanoa, että "Jumala on rakkaus" eikä sekään ole Raamatusta peräisin mutta kuitenkin se on lähempänä totuutta. Nuo nykyajan harhaoppiset ovat vääntäneet tuon lauseen muotoon "Rakkaus on Jumala". Silloin siinä mennään pahasti harhaan, lähestytään monia pakanauskontoja ja hippiliikettä ja niissä vaikuttavia henkivaltoja.

        Täytyy korjata tuota sen verran, että lause "Jumala on rakkaus" löytyy Raamatusta.
        1.Johanneksen kirje:
        4:8 Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.


      • Anonyymi

        Jumala vihaa syntiä ja syntisiä. Näin ainakin Raamatun mukaan. Minä en ole löytänyt Raamatusta kohtaa, jossa lukisi, että Jumala rakastaa syntisiä.


    • Anonyymi

      Jumala ei ole tiukkapipo, mutta helluntalaiset ovat ja ovat viestiketjun vastauksista päätellen painaneet paniikkinappulaa.

    • Anonyymi

      "Rakkaus on Jumala" on new-age-uskonnon tärkeimpiä väitteitä. Kaikki uskonnot alistetaan tuollaisen "totuuden" alle ja kaikki vedetään mukaan "rakkauden kuplaan", joka sitten poksahtaa rikki, kun atomipommit alkavat posahdella ympäri maailmaa.

      • Anonyymi

        Jumala on rakkaus ja rakkaus on Jumalasta, mutta kaikki se, mitä rakkaudeksi ihmisten suulla kutsutaan, ei ole rakkautta Jumalan mielestä.

        Rakkaus ilman totuutta on eksytystä. Ja totuus ilman rakkautta julmuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on rakkaus ja rakkaus on Jumalasta, mutta kaikki se, mitä rakkaudeksi ihmisten suulla kutsutaan, ei ole rakkautta Jumalan mielestä.

        Rakkaus ilman totuutta on eksytystä. Ja totuus ilman rakkautta julmuutta.

        "Totuus ilman rakkautta on julmuutta" ei kyllä pidä sinänsä paikkaansa. Totuus voi kyllä kirvellä ja tuntua pahalta mutta ei se silti ole julmuutta.

        Ehkä muistelit tätä lausetta.
        Saarnaaja:
        1:18 Sillä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää.
        Tieto on eri asia kuin totuus.

        Tällaisella keskustelupalstalla sama totuus voi olla toiselle avuksi ja tuntua pahalta jostain toisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Totuus ilman rakkautta on julmuutta" ei kyllä pidä sinänsä paikkaansa. Totuus voi kyllä kirvellä ja tuntua pahalta mutta ei se silti ole julmuutta.

        Ehkä muistelit tätä lausetta.
        Saarnaaja:
        1:18 Sillä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää.
        Tieto on eri asia kuin totuus.

        Tällaisella keskustelupalstalla sama totuus voi olla toiselle avuksi ja tuntua pahalta jostain toisesta.

        En, vaan toistin erään pastorin käyttämää lausahdusta, jossa on minusta raamatun viisautta ymmärretty, koska ojentaakin pitäisi raamatun mukaan rakkaudessa ja sävyisyyden hengessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Totuus ilman rakkautta on julmuutta" ei kyllä pidä sinänsä paikkaansa. Totuus voi kyllä kirvellä ja tuntua pahalta mutta ei se silti ole julmuutta.

        Ehkä muistelit tätä lausetta.
        Saarnaaja:
        1:18 Sillä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää.
        Tieto on eri asia kuin totuus.

        Tällaisella keskustelupalstalla sama totuus voi olla toiselle avuksi ja tuntua pahalta jostain toisesta.

        "1:18 Sillä missä on paljon viisautta, siinä on paljon surua; ja joka tietoa lisää, se tuskaa lisää."

        Tämän viestiketjun aloittaja on lisännyt helluntalaisten tuskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En, vaan toistin erään pastorin käyttämää lausahdusta, jossa on minusta raamatun viisautta ymmärretty, koska ojentaakin pitäisi raamatun mukaan rakkaudessa ja sävyisyyden hengessä.

        Ojentaa voi miten vaan. Raamatun tuhansista jakeista, jokainen voi keittää mieleisensä sopan. Näin meillä on laskematon määrä mitä moninaisimpia totuuksia.
        Mikä on totuus? Se ei tule ilmi tällä palstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ojentaa voi miten vaan. Raamatun tuhansista jakeista, jokainen voi keittää mieleisensä sopan. Näin meillä on laskematon määrä mitä moninaisimpia totuuksia.
        Mikä on totuus? Se ei tule ilmi tällä palstalla.

        Etkä sinä tuntisi totuutta, vaikka totuus seisoisi sinun edessäsi, niinkuin ei Pilatuskaan tunnistanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkä sinä tuntisi totuutta, vaikka totuus seisoisi sinun edessäsi, niinkuin ei Pilatuskaan tunnistanut.

        Pilatus näki vain nuorisorikollisen, ja oli oikeassa.


    • Anonyymi

      Olet luotu,oma tahto..Tee kuitenkin se ,että olet Valon puolella !

    • Anonyymi

      Aloittaja väitti näin:
      >>>>Jeesus antoi esimerkin, jonka mukaan meidän on tehtävä hyviä töitä päästäksemme taivaaseen.<<<<

      Markuksen evankeliumi:
      10:18 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.

      Joh 10:37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
      10:38 Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."

      14:11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.

      5:36 Mutta minulla on todistus, joka on suurempi kuin Johanneksen; sillä ne teot, jotka Isä on antanut minun täytettävikseni, ne teot, jotka minä teen, todistavat minusta, että Isä on minut lähettänyt.

      Missään Raamatussa ei sanota, että ihminen pääsee hyvillä teoilla taivaaseen, varsinkaan itsesunnitelluilla hyvillä teoilla.
      Asia erikseen on sitten ne teot, jotka uskovainen ihminen tekee Jumalan pyynnöstä ja Jumalan antamalla voimalla, niitä Jumalan suunnittelemia tekoja uskovaisen pitäisi tehdä. Mutta eivät nekään pelasta ketään. Ihminen pelastuu uskomalla henkilökohtaisesti Jeesuksen uhrikuoleman omalle kohdalleen. Näin ihminen voi saada syntinsä anteeksi ja uudestisyntyä Jumalan lapseksi.

      • Anonyymi

        Ai asia erikseen vai? Juuri Jeesus pyysi (käski) tekemään hyviä tekoja, mikäli haluaa Jeesuksen uuteen valtakuntaan.


    • Anonyymi

      Minusta jumala vaikuttaa omalla kierolla tavallaan suurelta humoristilta, aivan kuin Stalinkin.

      • Anonyymi

        Minusta sinä vaikutat omalla kierolla tavallasi idiootilta, koska sinä et ole uskossa, et tunne Jumalaa etkä Raamattua ja kuitenkin sinä haluat osallistua keskusteluun, josta sinä et mitään ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta sinä vaikutat omalla kierolla tavallasi idiootilta, koska sinä et ole uskossa, et tunne Jumalaa etkä Raamattua ja kuitenkin sinä haluat osallistua keskusteluun, josta sinä et mitään ymmärrä.

        Katsoppas, löytyihän se heti se ensimmäisen kiven heittäjä, joka sanoo väärän todistuksen lähimmäisestään.

        Tuhat ave mariaa itseruoskinnan kanssa ei kyllä nyt riitä.


    • Anonyymi

      > Jumalalle ei sovi mikään kuu kuin yksi tietty tapa uskoa häneen

      Aika erikoinen ajatus, kun Raamatussa kysymys ei ole uskomisesta varsinaisesti, vaan vanhurskaudesta.

      "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
      Mat. 25:46

      " Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."
      Room. 6:23

      Jumala haluaa oikeamilisyyttä ja hyvyyttä. Usko ei ole hyödyllistä, jos ihminen on epävanhurskas ja paha.

      • Anonyymi

        Ongelma onkin se, että ihmiset yrittävät yksi kerrallaan tulkita sitä, mitä vanhurskauteen kuuluu.


    • Anonyymi

      Jumala nauraa käkättää kippurassa kun seuraa täällä fundisten toilailuja.

    • Anonyymi

      Apostolinen uskontunnustus. Kymmenen käskyä. Jumalan tahdon toteuttaminen. Uudestisyntyminen. Usko ja kaste.
      Jeesus sanoi syntiselle naiselle, ettei hän häntä tuomitse. Mutta sitten unohdetaan sitä, mitä Jeesus vielä sanoi; "äläkä enää syntiä tee". Tämä kielto koskee kaikkia meitä syntisiä. Koska me teemme edelleen syntiä jopa huomaamatta, meidän on kyllä päivittäin tulee tunnustaa syntimme. Liian monet jäävät portin ulkopuolelle siksi, että toimii oman päänsä mukaan, eikä Sanan mukaan. Herra sanoi, että harvat pelastuvat. Joku kysyi häneltä: Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat?" "Mutta hän sanoi heille: "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, minä sanon teille, yrittävät päästä sisälle mutta eivät voi . . ." Luuk.13:23-
      Vain usko Jeesukseen pelastaa. Tämä on ainoa ovi taivaaseen.Jeesus sanoikin, että "Minä olen ovi. Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu". Jos et usko, että Jeesus on ainoa Pelastaja, niin et ole vielä löytänyt taivastietä. Herra haluaa pelastaa jokaisen. 1 Tim. 2:4. Vain Raamattu tai siihen pitäytyvät kirjoitukset ja puheet osoittavat tietä todelliseen kotiin.

      • Anonyymi

        Sanasta löytyy alkuseurakunnan uskontunnustuksia, niin ettei tarvitse hokea ihmisten oppeja ja sepustuksia.
        Ensi kirjoittelit kymmentä käskyä ja loppuosaan laitoit vain uskoo Jeesukseen pelastaa.
        Kuule, ne kymmenen käskyä kuluivat Vanhaa liitton, ja olivat kirjoitetut ensimmäisen liiton kivitauluihin. Eikä Sana ilmoita mitään kymmenen käskyn liittoa tai kymmenen käskyn lakia, vaan lain tauluihin, siis liiton tauluihin kirjoitetut käskyt olivat osa Mooseksen lakia.
        Jeesus opettaa: "Ei kukaan leikkaa uudesta vaipasta paikkaa ja pane vanhaan vaippaan; muutoin hän rikkoo uuden vaipan, eikä uudesta vaipasta otettu paikka vanhaan sovi.
        Vanha vaippa on lain vanhurakuas ja uusi vaippa on armosta uskon kautta Jeesuksen lunastustyö perusteella saatu vanhurkaus. Uutta Liittoa ei pidä paikata vanhalla liitolla, eikä vanhaa liittoa ei pidä paikata Uudella Liitolla.


      • Anonyymi

        Usko pelastaa. Jeesus kertoo asioita, joita käsitellään viimeisellä tuomiolla. Siellä puhutaan paljon teoista, kuten uskotuista talenteista. morsiusneidoista, kansojen tuomioista, hyvästä ja pahasta palvelijasta.. Matt.24:45-51, luku25 kokonaan. Niissä käsitellään vain sellaisia asioita, jotka ovat käytäntöä koskevat. Vaikuttaa siltä, että meiltä edellytetään myös hyviä tekoja, jos niitä ehtii tekemään Jumalan armon avulla. Omat yritykset ei riitä, vaan kokosydämistä vaellusta tässä ajassa iloiten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko pelastaa. Jeesus kertoo asioita, joita käsitellään viimeisellä tuomiolla. Siellä puhutaan paljon teoista, kuten uskotuista talenteista. morsiusneidoista, kansojen tuomioista, hyvästä ja pahasta palvelijasta.. Matt.24:45-51, luku25 kokonaan. Niissä käsitellään vain sellaisia asioita, jotka ovat käytäntöä koskevat. Vaikuttaa siltä, että meiltä edellytetään myös hyviä tekoja, jos niitä ehtii tekemään Jumalan armon avulla. Omat yritykset ei riitä, vaan kokosydämistä vaellusta tässä ajassa iloiten.

        Vertaus talenteista kuvaa uskoa. Yksi talentti ei ollut kuin viiden sentin kolikko vaan, yksi talentti oli 35-40 kiloa, ehkä enemmäkin.
        Jeesus antaa uskon ja tekee uskon täydelliseksi.
        Tyhmät morsiusneidot olivat uudesti syntymättömiä uskonnollisia ihmisiä, ulkokullattuja, jotka matkivat ja näyttelivät viisaita neitsyitä. Viisaat sen sijaa olivat uudesti syntyneitä. Heillä oli öljyä.


    • Anonyymi

      Ps.9:6 Sinä nuhtelit pakanoita, tuhosit jumalattomat; sinä pyyhit pois heidän nimensä iäksi ja ainiaaksi. Ps.59:9 Mutta sinä, Herra, naurat heille, sinä pidät kaikkia pakanoita pilkkanasi. Ps.2:4. 37:13.

      • Anonyymi

        Valhehebrealainen taas kerran pilkkaamassa Jumalan ilmoitusta ja poistamassa asiallisia kommentteja.


    • Anonyymi

      Jumala on sellainen kuin on ihminen, ihminen tekee hänestä kaltaisensa.

      LS

    • Pelastus on yksin ja vain uskosta.
      Jeesus puhuu hedelmistä ja niistä tunnetaan...tarkoittaa juuri sitä ,että usko näkyy teoissa.
      Se tarkoittaa sitä ,että Pyhä Henki on ihmisessä.
      Se tarkoittaa taas sitä ,että Pyhä Henki ohjaa kasvattaa tuo Totuuden tietoiseksi ja juuri niihin hyviin hedelmiin .
      Sitä tämä elämä uskossa on.
      Kuitenkin muistamme olevamme myös syntisiä sillä virheetöntä ei ole.
      Jokainen on syntiä tehnyt ja hairahtanut ,mutta siihen tuleen ei uskova jää makaamaan.
      Vaan pyytää anteeksi ja antaa anteeksi ja tekee siis parannusta siitä ,mitä taas liha himoitsee eli tuo mikä on mukanamme tämän maallisen matkan.
      Pyrkiessämme vaeltamaan Hengessä emme lihan ansoihin mene.
      Teot tai askeleemme silloin näkyvät hyvinä.

      • Anonyymi

        Kyllä se Jeesus sanoi ihan selkeästi, että jos haluaa pelastua, on tehtävä hänen käskyjensä mukaan. Tässäpä pieni litania Jeesuksen käskyistä, jotka nimen oman käskevät tekojen tekemiseen...niiden hyvien tekojen.

        Kadu, seuraa minua, iloitse kun sinua vainotaan minun tähteni. Rukoile vainoajiesi puolesta.


        "Niin loistakoon teidänkin valonne ihmisten edessä, että he näkisivät hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa."


        Opeta Jumalan lakia äläkä poista siitä piirtoakaan.


        Älä vihaa veljeäsi. Älä kutsun ketään hulluksi.Tee sovinto sen kanssa, jota loukkasit. Älä tee huorin edes mielessäsi.


        Kadu syntiäsi ja hankkiudu eroon kiusauksesta tai joudut kadotukseen.


        Älä hylkää vaimoasi muun kuin haureuden tähden. Älä vanno, olkoon kylläsi kyllä ja eisi ei. 


        Älä kosta vaan käännä toinenkin poskesi. Anna sille, joka vaatii sinulta jotain, enemmän kuin hän vaatii. Rakasta vihollistasi.


        Olkaa täydellisiä, niin kuin Isännekin on täydellinen.


        Antakaa salassa. Älkää rukoilko toisten nähden vaan kammiossanne, salassa.


        "Kun rukoilette, älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka luulevat tulevansa kuulluiksi monisanaisuutensa tähden."


        Älkää kootko aarteita maanpäälle, vaan taivaaseen. Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa niin kaikki muu teille annetaan. Älkäö tuomitko, ettei tietä tuomittaisi. Malka veljen silmässä. Älkää saarnako pilkkaajille, jotkameivät kuuntele teitä (älkää antako helmiä koirille).


        Olkaa rukouksessanne kestäviä. Anokaa, etsikää, kolkuttakaa. Tehkää toisille niin kuin haluaisitte tehtävän teille. Valitkaa kapea tie, joka johta elämään.


        Varokaa vääriä profeettoja. Hedelmästään puu tunnetaan.


        Rukoilkaa, että Jumala lähettäisi työmiehiä korjaamaaan satoa. Olkaa viisaita kuin käärmeet. Peljätkää Jumalaa, älkää ihmistä. Ottakaa minun ikeeni kannettavaksenne.


        Älä puhu Pyhää henkeä vastaan.


        Kunnioita isääsi ja äitiäsi, pidä heistä huolta köyhyydessään. Varo perinnäissääntöjä.


        Kiellä itsesi, ota ristisi ja seuraa minua. Joka itsensä ylentää, se alennetaan ja joka itsensä alentaa, se ylennetään. (Publikaanin ja fariseuksen rukous, nöyrän ja katuvan publikanin).


        ”Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä pienistä. Sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa katselevat aina minun taivaallisen Isäni kasvoja."


        ”Jos veljesi tekee syntiä, mene ja nuhtele häntä kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut veljesi takaisin." 


        "Sitten hän sanoi heille: ”Olkaa valppaat ja karttakaa kaikenlaista ahneutta, sillä ihmisen elämä ei riipu hänen omaisuudestaan, vaikka sitä olisi ylen määrin.” 


        Antakaa uudestaan ja uudestaan anteeksi niille, jotka tekevät toistuvasti vääryyttä teitä kohtaan.


        Pysykää (avio)liitossa paitsi jos Jumala sallii eron aviorikoksen tähden.


        "Joka teidän joukossanne tahtoo tulla suureksi, se olkoon teidän palvelijanne."


        Jumalan valtakunta annetaan kansalle, joka tuottaa sen hedelmiä.


        "Kun sinä järjestät pidot, kutsu köyhiä, raajarikkoja, rampoja ja sokeita. Silloin sinä olet autuas, koska he eivät pysty palkitsemaan sinua. Sinä saat palkkasi vanhurskaiden ylösnousemuksessa.” 


        Antaka keisarille se, mikä keisarille kuuluu (verot yms maksut, mitkä valtiolle kuuluu) ja Jumalalle se, mikä Jumalalle kuuluu.


        Rakastaa Jumalaa kaikesta sydämestäsi, sielustasi ja ymmärryksestäsi. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Rukoilkaa Isämeidän rukouksen mukaisesti. Älä kutsu ketään Isäksi, esim isä Abrahami.


        Älkää uskoko väärien Kristusten esiintymisiin, Jeesus saapuu niin, että kaikki saavat nähdä hänet.


        "Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on." Yrittäkää ymmärtää vertauksia.


        Teidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä.


        "Joka on vähimmässä luotettava, se on luotettava paljossakin, ja joka on vähimmässä epärehellinen, se on epärehellinen myös paljossa."


        Jos rakastatte minua, pitäkää minun käskyni.


        "Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Henki tosin on altis, mutta liha on heikko.” 


        Ruoki lampaitani.


        "Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun saakka.” 


        Ottakaa vastaan Pyhä henki.


        "Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on toivomuksesi

      Tällä hetkellä
      Ikävä
      188
      1883
    2. Tavio toi uudet tuulet ministeriöön: Rukoushetkiä kabinetissa, vähemmistöpuheet pannaan

      Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio on ilmoittanut, ettei hänen puheisiinsa saa kirjoittaa mitään seksuaali-
      Ateismi
      227
      1869
    3. Laita koko etunimi

      Ketä ikävöit. Ei tää muuten rupee selviimään. M-N
      Ikävä
      82
      1667
    4. Nimesi nainen

      On koko päivän ollut ajatusteni ykkönen. Jotenkin kaipaan sinua nyt entistä enemmän ja se on saanut minut miettimään tos
      Ikävä
      69
      1657
    5. Jasmin Mäntylän jäätävät roikkorinnat instagramissa!

      Hrr! Rintojen kärki näyttää olevan lähes metrin etäisyydellä kaulasta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      26
      1417
    6. 300 valtion maksamaa henkilöä Pariisissa, nolla olympiamitalia

      Pitäskö jotain tehä? Satsata vain skeittaukseen, naisten nyrkkeilyyn ja ratsastukseen? Vai tuplata joukkueen koko? Ot
      Maailman menoa
      154
      1409
    7. Eihän nyt mikään

      Sitten varmasti jäänyt hiertämään meidän välejä. Meillähän ei ole varsinaisesti edes koskaan mitään ollut ja siksi itse
      Ikävä
      68
      1180
    8. Life is Life...

      Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää ikävään. ☕🌞🐺😊❤️
      Ikävä
      240
      1110
    9. Olet nainen

      Taipuvainen masennukseen ja paniikkihäiriöihin. Tunnistin sen kun katsoin sinua silmiin.
      Ikävä
      70
      1035
    10. Uskon että

      Hänellä ja minulla on molemmilla paha olla.
      Ikävä
      68
      1032
    Aihe