Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Punainen Pelikaani 4/2020

Anonyymi

Tässä säikeessä voi keskustella Punaisen Pelikaanin 4/2020 ristikoista. Apua voi pyytää ja antaa.

29

836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mutta saako kysyä suoraan vastausta vai onko leikittävä ensin hippaa ja vasta sitten saa vastauksen?

    • Enhän minä täällä sitä voi kontrolloida. Mutta "hippaleikilläni" on selvä tarkoitus. Se jotkut ymmärtävätkin ja siitä kiittävät. Koska täällä ei kannata "hippaleikkiä" harrastaa, ei minun kannata tässä foorumissa edes yrittää auttaa Punaisen Pelikaanin ristikoiden ratkonnassa.

      Lehden vaikeimmat ristikot ovat vapaasti ostettavista lehdistä haastavimpia. Niiden ostamisen idea on siinä, että oppii ratkomaan ristikoita paremmin. Niissä on nimen omaisesti kyse oppimisesta, ei vain oivaltamisesta - itse asiassa nykyristikoihin liittyy liikaa oppimista edellyttäviä jekkuja. Ja vaikka vihje ei olisi jekkuvihje, pitää oppia ymmärtämään laatijan laadintatapaa.

      Kyse on vähän kuin siitä, että äiti opettaa pientä lasta syömään. Kun lapsi ensimmäisen kerran yrittää itse syödä eikä homma onnistu, tulee kiukuttelua ja sottaista jälkeä. Jos nyt kuitenkin lapsi osaa pitää lusikkaa kädessään, äidin on paras auttaa mahdollisimman vähän. Jos äiti lappaa itse ruoan lapsen suuhun, ei lapsi opi itse syömään. Äiti voi aluksi vaikka ohjata hieman kättä.

      Jos pyytävälle annetaan vastaus suoraan, sitä voi verrata siihen, että äiti lappaa ruoan suuhun. Paras on antaa ensin lusikka opettelevan käteen ja tukea kättä = antaa pyytäjän itse ratkaista ongelmaa, mutta samalla antaa pientä sivutukea eli apuvinkkejä, että itse keksii ratkaisun.

      Toivon, että "hippaleikin" vastustaja nyt ymmärtää ideani. Haluan omilla sivuillani harrastaa "hippaleikkiä". Jos "hippaleikki" tuntuu jostakusta toisesta järkevältä lähestymistavasta, suosittelen, että tätä sivustoa ei käytetä avun saamiseen.

      Jos haluaa, että kaikki lapataan valmiina suuhun, käyttäköön tätä foorumia ja erästä toista foorumia. Se on käyttäjän oma valinta. Koska täällä "hippaleikki" ei toimi, minua ei innosta täällä ketään auttaa.

      Mitä vielä syöttämisvertaukseen tulee, ristikoissa on piirteitä, joita ei vertauksella voi kuvata. Vaikka joku auttaisi "hippaleikillä" ratkojaa itse keksimään ratkaisusanan, ratkaisusanan logiikka voi jäädä hämäräksi.

      Jos sekä vihje että ratkaisusana on selvillä, kertoisin aina logiikankin, jos olettaisin, että se sellainen, joka ei itsestään selvästi aukene. Suuhun valmiin ruoan lappaajat eivät useinkaan vaivaudu selittämään vihjeen ideaa. Kun täällä(kään) ei ole kovin suurta into vihjeiden logiikan selittämiseen, ei minua senkään vuoksi isommin kiinnosta täällä auttaa.

      Tämä säikeen osalta: pitkää tunkkinne!

    • Voin toki yrittää seurata tätä säiettä ja koota omalle sivustolleni esitettyjä kysymyksiä. Niputtaisin vihjeet, niiden ratkaisusanat ja selitykset ristikoittain siisteihin "paketteihin", osittaisiin vihjeanalyyseihin. Yhdenkään paketin sisältö ei näy suoraan vaan jokainen paketti pitää erikseen avata.

      Minulla on osittaisia vihjeanalyysejä siisteissä paketeissa 3/2020 ristikosta. Voi siis tehdä niinkin, että etsii apuja vain yhteen ristikkoon. Jos ei halua nähdä muiden ristikoiden selityksiä, niitä ei tarvitse nähdä. Koska paketteja ei ole pakko avata, en spoilaa yhdenkään ratkojan ratkontaa!

      Vastaavia paketteja voisin tehdä siis myös 4/2020 ristikoita. Näistä paketeista saisi sitten selkeästi esitettynä kootusti apua tiettyyn ristikkoon. Paketit olisivat aito palvelus.

      Tosin en nyt tiedä, haluanko koota paketteihini vihjeitä muualta kuin omien sivujen kautta saatujen kysymysten kautta. Pitäisi käydä lävitse omien sivujeni lisäksi kolme muutakin sivustoa. Siihen mielenkiintoni ei ehkä riitä. Tosin minulle saa lähettää Word-tiedostojakin, jolloin minun ei tarvitse itse kaikkea haalia kasaan.

      • Anonyymi

        Oletko taas alkanut ostaa PuPeja? Toki saat niitä ostaa ja ratkoa, mutta olet jo aika pitkään sanonut, ettet ikinä tee niin. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin mikä muutti mielesi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko taas alkanut ostaa PuPeja? Toki saat niitä ostaa ja ratkoa, mutta olet jo aika pitkään sanonut, ettet ikinä tee niin. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin mikä muutti mielesi?

        En minä niitä aio edelleenkään ostaa. Minulta on kysytty Punaiseen Pelikaaniin liittyviä kysymyksiä. Minulle on pari vähän yli puoliksi ratkottua ristikkoa lähetetty henkilökohtaisesti enkä ole näin saatuja ristikoita laittanut minnekään näytille. Ratkaistut ristikot ovat minulla Google Drivessa, jonne en anna linkkkiä.

        Ratkoin 3/2020 s. 25 ja 27 ristikot loppuun asti. Tällä sivultolla olleen linkin avulla kopioin Oskalan piiliksen, ratkoin sen ja tein kysytyistä kohdista vihjeanalyysin. Sekin on Google Drivessa enkä anna siihenkään kenellekään linkkiä.

        En aio Punaisen Pelikaanin 4/2020 lehteä ostaa. Mutta siitäkin joku saa minulle lähettää henkilökohtaisesti osittain ratkotun ristikon. Annan toistaiseksi vain vinkkejä. PuPe 5/2020 ilmestymisen aikoihin voi tehdä 4/2020 osittaisin vihjeanalyysejä. Niissä en siis näytä vihjeitä, ratkaisusanoja ja selityksiä suoraan, vaan vihjeet tulee avata "Näytä/piilota analyysi" -painikkeella.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        En minä niitä aio edelleenkään ostaa. Minulta on kysytty Punaiseen Pelikaaniin liittyviä kysymyksiä. Minulle on pari vähän yli puoliksi ratkottua ristikkoa lähetetty henkilökohtaisesti enkä ole näin saatuja ristikoita laittanut minnekään näytille. Ratkaistut ristikot ovat minulla Google Drivessa, jonne en anna linkkkiä.

        Ratkoin 3/2020 s. 25 ja 27 ristikot loppuun asti. Tällä sivultolla olleen linkin avulla kopioin Oskalan piiliksen, ratkoin sen ja tein kysytyistä kohdista vihjeanalyysin. Sekin on Google Drivessa enkä anna siihenkään kenellekään linkkiä.

        En aio Punaisen Pelikaanin 4/2020 lehteä ostaa. Mutta siitäkin joku saa minulle lähettää henkilökohtaisesti osittain ratkotun ristikon. Annan toistaiseksi vain vinkkejä. PuPe 5/2020 ilmestymisen aikoihin voi tehdä 4/2020 osittaisin vihjeanalyysejä. Niissä en siis näytä vihjeitä, ratkaisusanoja ja selityksiä suoraan, vaan vihjeet tulee avata "Näytä/piilota analyysi" -painikkeella.

        Täällä robotti poistaa viestin, jos siinä lukee Vuo**la. Eikö olekin erikoista, koska Tapio-oletettu ei aio ostaa Punainen Pelikaani -merkkistä julkaisua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täällä robotti poistaa viestin, jos siinä lukee Vuo**la. Eikö olekin erikoista, koska Tapio-oletettu ei aio ostaa Punainen Pelikaani -merkkistä julkaisua.

        Tein säikeessä "IS 6-7.6 KOVIS" testejä. Vuokila saa laittaa esille, mutta robotti poistaa kommentin, jos siinä on linkki hänen sivuilleen. Täytyy olla pyyntö. On siinä todennäköisesti yhteys minuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täällä robotti poistaa viestin, jos siinä lukee Vuo**la. Eikö olekin erikoista, koska Tapio-oletettu ei aio ostaa Punainen Pelikaani -merkkistä julkaisua.

        Tästä säikeestä on näemmä poistettu kommentti, jossa minua on syytetty sivuston valtaajaksi. En minä ilkeyttäni sivustoa valtaa. Se, mitä kirjoitin SK-säikeen kohdalla, voi soveltaa tähän säikeeseen:
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16444296/sk-242020#comment-102923585

        Koska tässä säikeessä minun kommentteja ei kaivata, en edes yritä tässä enää auttaa ketään. Siitä on vain negatiivinen seuraus.

        Samoin täytynee toimia muidenkin ristikoiden kohdalla. Minun auttamistani ei tällä sivustolla tunnuta enää kaivattavan. Tavallaan minulle nyt eräät henkilöt haluavat antaa porttikiellon, vaikka tosiasia on se, että ilman kirjoitteluani tämä sivusto olisi ollut käytännössä kuollut.


    • Anonyymi

      Laitan joskus vihjeiden selityksiä sivuilleni, sen teen kuitenkin vasta PuPe 5/2020 ilmestymisen aikoihin. Jos nyt joku antaa suoran vastauksen, antakoon siihen kysyjän pyytäessä myös selityksen.

      • Anonyymi

        ” Jos nyt joku antaa suoran vastauksen, antakoon siihen kysyjän pyytäessä myös selityksen.”

        Tämä on selkeää päsmäröintiä! Kuka olet antamaan ohjeita muille? Miksi käyttäydyt näin? Nyt on palattu ristikkokeskustelussa 70-luvulle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ” Jos nyt joku antaa suoran vastauksen, antakoon siihen kysyjän pyytäessä myös selityksen.”

        Tämä on selkeää päsmäröintiä! Kuka olet antamaan ohjeita muille? Miksi käyttäydyt näin? Nyt on palattu ristikkokeskustelussa 70-luvulle.

        Ajattelin nyt vain asiaa yksinomaan ratkojan kannalta, joka haluaa oppia ja kehittyä paremmaksi ratkojaksi. Kun en aio enää itse tässä säikeessä antaa ratkojille apua, yritin suostutella kirjoittajia siihen, että avun antajat myös selittäisivät, miksi tietylle vihjeelle tulee tietty ratkaisusana. Siitä olisi jatkon kannalta hyötyä. Tuo oli lähinnä toive tälle säikeelle. En ajatellut sitä päsmäröintinä.

        Tosin jos avun antaja ei itsekään tiedä vihjeen logiikkaa, ei hän voi siinä neuvoakaan. Kovisritikoissa käy joskus niin, että risteävien perusteella ratkaisusana on varma, mutta yhden vihjeen logiikka on hakusessa.

        Joidenkin mielestä ristikko ei ole ratkottu, jos ei jokaista vihjettä ymmärrä. Ei riitä, että ristikko ratkottu kirjainten osalta 100% oikein.

        Itse en ihan noin rigoristisesti ratkontaa tulkitse. Minusta ristikko on ratkottu, jos siinä ei ole yhtään arvattua kirjainta. Tällöin jokin vihje voi olla ymmärtämättä, mutta niissä tilanteissa risteävien perusteella mikään muukaan ratkaisusana ei toimi.

        Koska en voi velvoittaa ketään asteittaiseen toimintaan, jonka kokisin oppimisen kannalta parhaaksi, en täällä auta, en päsmäröi (näkökulmani ovat tulleet selväksi).

        Minä nyt vain koen tämänkaltaisen auttamisen, mitä tällä sivustolla ja Ylilauta-sivustolla on harrastettu, ristikoiden ratkaisemisessa paremmaksi tulemisen kannalta erittäin huonona menettelytapana. En yksinkertaisesti voi olla tällaisessa mukana. Mutta en näemmä pysty myöskään suostuttelemaan toisenlaiseen lähestymistapaan. Kaikki suostuttelu luokitellaan päsmäröinniksi. Yritän jatkossa vain seurata, mitä täällä on kysytty ja mitä vastattu.


    • Sain eräältä nettitutulta Punaisen Pelikaanin 4/2020 skannattuna. Voin auttaa lehden ratkonnassa mikäli joku lähettää minulle keskeneräisen ristikon. Annan ongelmallisiin kohtiin vinkkejä, mikäli siihen kykenen. Lehden loppupään ristikot ovat sen verran haastavia, etten yksinkertaisesti edes halua käyttää yhteen ristikkoon niin paljon aikaa kuin siihen yksinään menisi. Tosin tästä auttamisehdotuksesta ei tässä foorumissa välitetä - tulkitsen niin erästä peukutusta, että eräs halusi, että lopetan ristikoiden ratkonnan kokonaan ja siirryn muiden harrastusten pariin.

    • Anonyymi

      Kun Sanariksen foorumissa ei ole vastauksia, voisiko joku kertoa, mitä sai Kuivasen ristikkoon keskelle alas kolmanneksi alimmalle riville koiravihjeeseen. Voisiko hän myös selittää aluetta.

    • Anonyymi

      Miksiköhän kukaan nyt ei tämän lehden ongelmakohtia käsittele missään? Ei täällä eikä Sanatiksen foorumissa. Yleensä siellä tuodaan esille ymmärtämättä jääneitä kohtia. Nyt esille ei ole otettu mitään. En siten sieltäkään löytänyt vastausta ongelmakohtaan.

    • Anonyymi

      Parin kirjaimen vaihdolla sai kahteen kohtaan paremmin toimivat sanat, mutta sitten jäi ULOOSI, joka ei sekään tarkoita oikein mitään. Ainoa osuma on tämä
      https://rbxvault.com/user/uloosis
      Jos laittaa väliviivan, esim. ulo-osas, ei sekään tarkoita mitään. Em edellenkään saa ristikon yhteen kohtaan mitään tolkullista ratkaisusanaa.

      • Anonyymi

        Siis Uloosis ja ulo-osis, joissa ei ole mitään järkeä kuten ei esim. u-loosis. Kertokaa nyt, millä alaosaan saa järkeä.


    • Anonyymi

      Kyseessä olisi liittymä itselleni ennestään outoon sanaan "ulo". Sillä on liittymä koiran hajuihin. Jos nyt otetaan ULO omaksi sanaosakseen, väliviivan kanssa ULO-OSIS ei tuo vieläkään järkeä. Jos OSIS = osissa, kyseessä on taivutettu substantiivi. Vai löytyykö jostakin lähde, jossa "uloosis" liittyy koiran hajuihin?

      • Anonyymi

        Tuo liittyi robotin poistamaan kommenttiin, jossa oli Kielikellosta sitaatti, jossa oli esim

        Muodot ulolta ja ulolle ovat ulko-sanan taivutusmuotoja. Tyypillinen ilmaus on koira haisee ulolta, jolla tarkoitetaan ulkona olleen ja mahdollisesti märän koiran hajua: ”Koira haisee saatteella ulolta” (Orivesi).

        Tuossa siis ulo liittyy kliran hajuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo liittyi robotin poistamaan kommenttiin, jossa oli Kielikellosta sitaatti, jossa oli esim

        Muodot ulolta ja ulolle ovat ulko-sanan taivutusmuotoja. Tyypillinen ilmaus on koira haisee ulolta, jolla tarkoitetaan ulkona olleen ja mahdollisesti märän koiran hajua: ”Koira haisee saatteella ulolta” (Orivesi).

        Tuossa siis ulo liittyy kliran hajuun.

        Tosin koiran hajuihin sen ei tarvitse liittyäkään vaan kyse voi olla vai assosiaatio koiran hajuihin, koska sanassa on osa "ulo". Mutta tällöin ULOOSIS pitäisi tarkoittaa ihan jotain muuta mielekästä. Mitään järkevää en mistään löydä.

        Ihmetyttää, että kukaan ei kommentoi mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin koiran hajuihin sen ei tarvitse liittyäkään vaan kyse voi olla vai assosiaatio koiran hajuihin, koska sanassa on osa "ulo". Mutta tällöin ULOOSIS pitäisi tarkoittaa ihan jotain muuta mielekästä. Mitään järkevää en mistään löydä.

        Ihmetyttää, että kukaan ei kommentoi mitenkään.

        Jossain ristikon tekijän itsensä kouluaikoina kirjoittamassa koira-artikkelissa on varmaan ollut painovirhe mikä on nyt jättimäisenä vitsinä kaivettu ristikkosanaksi. Ei tuollaista sanaa ole olemassakaan.


    • Anonyymi

      Tästä on poistettu kommentti, jossa joku kirjoitti, että häpeäisin, jos saan tietää ratkaisusanan. Tämän mukaan voisi olettaa, että joku sai siihen kunnollisen ratkaisusanan, joka siis ei ole sen paremmin ULOOSAS kuin ULOOSIS. Olisi nyt hyvä tulla kertomaan, mitä siihen sai ja mitä hänen saamansa ratkaisusana tarkoittaa. Sen täytynee olla jotain järkevää. Minä ei vain millään ymmärrä, miten alas saa jotain järkevää.

    • Anonyymi

      Ei sitä kommenttia olut poistettu. Oli säikessää Punainen Pelikaani. Siinä siis on:
      "Luulenpa, että sinua hävettää tavallista enemmän, kun saat ratkaisun selville."

      Nyt kaipaan selitystä, miksi minun pitää hävetä. Mitä olen ratkonut niin väärin?

    • Anonyymi

      Kysyin laatijalta. Sana on ULOOSA eli ymmärrettynä väliviivalla ULO-OSA. Koska sana ULO on sen verran outo, koko sana leikillisyydessään on outo.

      Koiran haluja käsittelevässä artikkelissa voi olla ULO-OSA.

      • Anonyymi

        Siis ULO-OSIO, ei väärin kirjoittamani ULO-OSA.


    • Anonyymi

      Kun sana "ulo" oli ihan outo. En sitä Nykysuomen sanakirjastakaan löytänyt. Jos en tunne noin outoa sanaa, ei kai minulla suuremmin hävettävää ole, vaikka ratkoinkin alaosan väärin.

      • Anonyymi

        Miten ULOOSA voi olla seitsemän kirjainta pitkä sana?


    • Anonyymi

      Onhan tässä kolme huumorisanaa tavallisina sanoina

      OSAKANLOMAKOHMELO
      ELVISGEELIHUUMORI

      ja nyt siis lopulta selvitetty ULOOSIO.

      Kyllähän ne loogisen ratkaisun vihjeelle antavat. Viimeinen vain oli todella outo.

      Kyllä happosen kommentti aika osuva on:

      "Kuivasella oli mielenkiintoinen rakennelma, jonka sanasto jätti kyllä hieman ristiriitaiset tunnelmat. Mentiin jossain harmaalla alueella oivaltavien yhdyssanojen ja ”epäsanojen” välimaastossa…"

    • Anonyymi

      Yliyrittäminen näkyy sanaston laadussa monessa kohtaa. Google-vihjeet ovat meikäläisen tasoa. Ihan Lehdon tasolle ei menty. Lehdon tasohan aivan pohjas koska vsijeassa laadintatilanteessa ihan mikä tahansa Googlella löydettävä sana kelpaa. Mutta ei omissa yritelmissä eikä täsdä kovin jsuaksi Lehdon tasosta jääty.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe