Turun yliopisto

tyttönen

Onko täällä ketään joka opiskelis turun yliopiston luonnontieteellises..? Oon suunnitellu että lukisin itteni biologiks tai tarkemmin eläintieteilijäksi.. Olen nyt vielä lukiossa.. Kiinnostaisi vaan että voiko turusta valmistua kyseiseen ammattiin ja kuinka nää opiskelujutut yliopistois muutenkin menee? Lisäks haluasin kysyy et millasella todistuksella tai yo-kirjotusten tuloksilla pääsee yliopistoihin.. En tiiä et kuuluisko tää juttu edes tänne, mutta kiitän kaikki jotka on vaivautunu vastaamaan:)

5

1257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva biologi?

Olen itse hakemassa Turun yliopistoon bilsaa lukemaan. Sisään pääsee kyllä sekä hyvillä että keskitasonkin papereilla. Suurin painoarvo on kuitenkin pääsykokeilla. Bilsaa lukemaan on aika vaikea päästä, hakijoita on näihin isompiin yliopistoihin niin paljon.

Pääsykokeisiin lukeminen pitää siis aloittaa ajoissa ja ymmärtää myös se, että tärkeintä on kokonaisuuksien hahmottaminen. Tietenkin myös yksityiskohtien muistaminen kannattaa, mutta eniten katsotaan kuitenkin sitä, miten osaat soveltaa oppimaasi tietoa. Pääsykokeissa on rajattu vastaustila, eli noin yksi A4. Sen tähden on myös tärkeää harjoitella vastaustekniikkaa. Täytyy osata sanoa asiat ytimekkäästi, kuitenkaan mitään poisjättämättä.

Olen myös opiskellut avoimessa tämän lukuvuoden ajan bilsan perusopintoja. Perusopintoihin kuuluu kaikkea ekologiasta genetiikkaan. Opinnot ovat olleet mielenkiintoisia. Näillä perusopintojen kursseilla käydään vähän samoja asioita kuin lukiossa, kuitenkin vielä paljon syvemmin.

Suosittelen muuten kemian lukemista lukiossa. Auttaa paljon biologian opiskelemista, vaikka haluaisitkin opiskella eläintieteitä. Bilsa ja kemia ovat nykyään niin lähellä toisiaan.

Turun yliopistossa voi opiskella ekologiaa sekä biodiversitetti- ja ympäristötieteitä. Sitten on tietysti eläinfysiologia. Käy tutustumassa Biologian laitoksen sivuilla: http://www.sci.utu.fi/biologia/

• biologi

Turussa voi opiskella mainitsemiesi ekologian ja biodiversiteetin ja eläinfysiologian lisäksi genetiikkaa ja kasvifysiologiaa.

• biologian yo

Turun yliopiston biologian laitoksella on melko paljon pääainevaihtoehtoja, ei tosin yhtä paljon kuin Helsingin yliopistossa. Mitä tarkoitat eläintieteilijällä? Täällä voit opiskella mm. eläinfysiologiksi, ja heitä sanotaan muistaakseni myös eläintieteilijöiksi.

Varsinkin Helsingin ja Turun biologian laitokselle on aika kovat pisterajat, koska sisäänpääsyprosenttikin on pyörinyt 5-12 prosentin välillä. Jos et ole vielä kirjoittanut reaalia, niin kannattaa kirjoittaa ehdottomasti luonnontieteitä; fysiikkaa, kemiaa, biologiaa ja maantietoa, koska niistä saatavat pisteet merkitsevät todella paljon Turun laitokselle haettaessa. Minä en kirjoittanut mitään noista, joten jouduin hakemaan pelkän pääsykokeen perusteella, mutta onnistuu sekin! :)

• tyttönen

Kiitti noista oli paljon apua... mulla on menny lukios aivan tasaisen hyvin.. muutama 10, ysejä ja kaseja.. oon vasta ekaa vuotta tosin joten paljon saattaa vielä muuttua..!! mutta toivottavasti numerot ei huonone.. mä oon valinnu biologiasta, maantiedosta ja kemiasta kaikki mahdolliset kurssit.. mul on lyhyt matikka mut mä oon pärjänny siinä paljon paremmin kun mitä koskaan olisin pärjänny pitkäs matikas.. ja muutenkin onko matikasta hyötyä ammattiin aikoessani? reaalissa oon suunnitellu kirjottavani biologian ja sen lisäks joko maantiedon tai kemian.. loppuratkaisun tekemiseen on vielä jonkin verran aikaa, joten en oo lukinnu mitään... entäs kielet? mä luin jostain artikkelista että niistä olis hyötyy koska biologia on kansainvälistyvä ala? ja muutenki.. joten mä oon valinnu enkkua. sitten myös ranskasta muutamia kursseja, mutta sitä en ammattiani ajatellen vaan ihan siksi että ranska on mielestäni kaunis kieli..:) ruottis oon varmaan kielistä huonoin koska se ei oo oikeen jaksanu kiinnostaa nii paljoa, mutta kasia siitäki on tullu.. ja luin myös eräästä toisesta jutusta että hallintokursseja tai vastaavia kannattaisi valita.. joten otin muutaman kurssin yhteiskuntaoppia.. mutta kuitenkin olisi kiva kuulla muitten mielipiteitä näistä aiheista! mutta kirjotelkaahan mielipiteitänne, kiitos!

• biologian yo

Lukiohan on pääasiassa yleissivistävä koulu, jossa kannattaa kyllä opiskella myös monipuolisesti. Tietenkään kaikkea ei voi opiskella, ja on hyvä, että olet tiedät, mitä alaa haluat opiskella tulevaisuudessa. Kieliopintoja ei ole täällä pakollisena kuin 2 ov:n ruotsi ja 1 ov:n englanti. Molemmista voi saada vapautuksen suorittamalla hyväksytysti vapauttavan kokeen. Se ei tarkoita, etteikö biologi tarvitsisi kieliä! Opiskele ihmeessä kaikkia kieliä, joista pidät. Kielitaito on aina eduksi.

Suosittelen, että opiskelet erityisen tarkkaan juuri biologian kirjat lukiossa, sillä nehän ovat samalla pääsykoekirjat, joista on osattava muodostaa tietoa yhdisteleviä esseitä myös erilaisissa analyysitehtävissä. Samalla on osattava myös nippelitiedot.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      512
      8739
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      139
      6027
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      351
      5077
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      63
      4706
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      91
      4290
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      166
      4013
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      181
      3873
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      91
      1808
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      103