Li-ion akku pullistuu, vääntää näyttöä ja viimein pullauttaa kapulan auki

Anonyymi

Akku vaihdatettu jo kahdesti ja taas turpeana, kapula "irvistää" liitoksestaan ja kosketusnäyttö reistailee. Nyt löysin sivun jossa kuvataan paisuneen li-ion akun "korjaustoimenpide", käyttäen hyväksi neulaa ja teipinpalaa: https://lepageblog.wordpress.com/2011/11/24/how-to-fix-a-swollen-macbook-battery/ Uskaltaakohan moiseen ryhtyä? Ko sivulla aiheena on Mac lapparin akut mutta ne ovat aivan samanlaisia Li-ion akkuja kuin puhelimissakin.

16

71

    Vastaukset

    • Älä hyvä mies mene sörräämään akkuja. Tee-se-itse miesten aiheuttamat vahingot voivat olla pahoja. Mutta miksi akku pullistelee, onko laturi väärän mallinen?

      • Vilkaisitko sivua jonka linkkasin? Siellä on kuvia akuista, ennen ja jälkeen "korjauksen, helpolta näyttää. Tuo kaveri on muuten vielä hengissä, operaatiosta no jo vuosia.

        Laturi on kapulan mukana tullut. Kaikki Li-ion akut paisuvat (pillowing, swelling, gassing) ajan myötä, riippunee kapulan rakenteesta mitä tapahtuu. Jos kuorien kiinnitys tai näytön liimaus on heikko niin kapula alkaa irvistämään ja lopulta pullahtaa auki. Jos kuoret ja näytön liimaus ovat jämäkät niin sitten varmaan lopulta akun ulkopussi repeää, ja kaasut eivät vapaudu raittiiseen ulkoilmaan vaan jäävät koteloon syövyttämään elektroniikkaa, piirilevyä. Jälkimmäisessä tapauksessa kapula luultavasti alkaa tuoksahtelemaan oudosti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vilkaisitko sivua jonka linkkasin? Siellä on kuvia akuista, ennen ja jälkeen "korjauksen, helpolta näyttää. Tuo kaveri on muuten vielä hengissä, operaatiosta no jo vuosia.

        Laturi on kapulan mukana tullut. Kaikki Li-ion akut paisuvat (pillowing, swelling, gassing) ajan myötä, riippunee kapulan rakenteesta mitä tapahtuu. Jos kuorien kiinnitys tai näytön liimaus on heikko niin kapula alkaa irvistämään ja lopulta pullahtaa auki. Jos kuoret ja näytön liimaus ovat jämäkät niin sitten varmaan lopulta akun ulkopussi repeää, ja kaasut eivät vapaudu raittiiseen ulkoilmaan vaan jäävät koteloon syövyttämään elektroniikkaa, piirilevyä. Jälkimmäisessä tapauksessa kapula luultavasti alkaa tuoksahtelemaan oudosti.

        Ei kannata tosiaan alkaa akkua sörkkimään..


    • TUKES (Turvallisuus- ja kemikaalivirasto) ohjeistaa yksiselitteisesti, että pullistunut akku on viallinen ja pitää poistaa käytöstä. Reiän tekeminen akkuun voi lisätä oikosulun mahdollisuutta ja sitä kautta kuumenemista ja tulipaloa.

      • Täähän pitäisi olla jo kaikille selvää maalaisjärjellä ajatellen ettei rikkoutunutta akkua lähdetä sörkkimään!


    • Kannattaisiko ostaa uusi luuri, jos se tekee sitä akun vaihtamisen jälkeenkin ?

      • Ei se laturi sitä tee...


    • Pitihän se kokeilla. Leikkasin ja hioin muovisen "neulan" läpinäkyvästä pakkausmateriaalista, eristävän neulan kanssa ei liene erityistä tarvetta tyhjentää akun varausta oikosulun varalta (kunhan on huolellinen, akku saattaa kärähtää jos eristävä "neula" puhkaisee kennorakennetta, mutta varmaankin kärähtää jos "neula" on johtava).

      Tein operaation takapihalla raittiissa ulkoilmassa, pitkävartiset nitriilihanskat käsissä ja suojalasit silmillä. Puhelimesta oli takakansi irti, akku oli liimattuna paikoillaan. Aluksi puhdistin käsiteltävän alueen polaarisella orgaanisella liuottimella jotta alumiiniteippi tarttuu mahdollisimman hyvin.

      Kohdistin sormin painetta akun ulkopussiin niin että teipin kannalta sopivaan kohtaan muodostui kaasun avulla jämäkkä pullistuma. Tarjosin "neulaa" pullistuman sivulta käsin niin että jos "neula" vähingossa työntyisi liian syvälle, se vain tekisi toisen reiän pullistuman toiselle puolelle. Työkalu upposi pussiin lähes kuin lämmin veitsi voihin, reikä on pienikokoinen, luokkaa 0,5 mm halkaisijaltaan. Painelin kaasut ulos niin hyvin kuin mahdollista ja paikkasin reiän teipinpalalla.

      Sitten panin kapulan akkukäytöllä toistamaan videota max kirkkaudella ja odotin että akku tyhjentyi jonka jälkeen latasin akun täyteen. Edellisen jälkeen kaasunmuodostusta ei voinut havaita joten kiinnitin takakannen paikoilleen.

      Tässä vaiheessa kaikki hyvin. Mainiota, tuosta kapulasta tulee autoon navigaattori, tiekamera ja mp3 soitin, ei haittaa lainkaan vaikka se pöllittäisiinkin koska sillä ei ole juurikaan mitään jälleenmyyntiarvoa.

      • Akkujen kirurgisesta parantamisesta on nyt kulunut kuukausi.

        Toinen kapula on ollut autossa koko ajan, hellejakson kuumimpana aikana siellä sisälämpötila oli keskipäivällä, yhden asteen tarkan loggerin mukaan, max 83°C astetta. Toinen kapula on ollut kotona, max 33°C.

        Avasin kummankin kapulan takakuoren nähdäkseni ilmeneekö mitään hälyttävää, sekä suoristaakseni akkujen pullistumisesta aiheutuneita vääntymiä takakansissa / niiden reunuksissa.

        Akut ovat hyvässä kunnossa, en havaitse mitään muutosta, ei pullistumista eikä paikkausteipissä ole mitään visuaalisia ongelmia. Samoin läheltä suoritettu nuuhkailu ei indikoi mitään, silloin kun vapautin akkuja pullistaneet kaasut, siis ulkosalla, yritin olla hengittämättä mutta silti selvästi aistin makeanlaisen tuoksahduksen.

        Arvelen että sain operaation ansiosta kaksi vuotta lisää käyttöaikaa. Ja sitten puhkon akut taas.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Akkujen kirurgisesta parantamisesta on nyt kulunut kuukausi.

        Toinen kapula on ollut autossa koko ajan, hellejakson kuumimpana aikana siellä sisälämpötila oli keskipäivällä, yhden asteen tarkan loggerin mukaan, max 83°C astetta. Toinen kapula on ollut kotona, max 33°C.

        Avasin kummankin kapulan takakuoren nähdäkseni ilmeneekö mitään hälyttävää, sekä suoristaakseni akkujen pullistumisesta aiheutuneita vääntymiä takakansissa / niiden reunuksissa.

        Akut ovat hyvässä kunnossa, en havaitse mitään muutosta, ei pullistumista eikä paikkausteipissä ole mitään visuaalisia ongelmia. Samoin läheltä suoritettu nuuhkailu ei indikoi mitään, silloin kun vapautin akkuja pullistaneet kaasut, siis ulkosalla, yritin olla hengittämättä mutta silti selvästi aistin makeanlaisen tuoksahduksen.

        Arvelen että sain operaation ansiosta kaksi vuotta lisää käyttöaikaa. Ja sitten puhkon akut taas.

        Noitten akkuvikojen korjauksien kanssa saa olla varovainen, ettei akku sytytä tulipaloa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noitten akkuvikojen korjauksien kanssa saa olla varovainen, ettei akku sytytä tulipaloa.

        Varovainen ja huolellinen pitää olla, litium akut voivat roihahtaa ja palavat erittäin kuumalla liekillä, kipinöitä suihkien. Kannattaa käyttää sähköä johtamatonta terävää piikkiä, minä dremelöin sellaisen, siitä tuli vähän turhan notkea, seuraavaa kertaa varten etsin jäykempää materiaalia. En kykene keksimään olisiko jokin valmis tuote/väline olemassa. Vaikka neula onkin johtamaton niin akku ehkä saattaa syttyä jos "neula" läpäisee ykdenkin lektrodirullan kerroksen. Mutta sen voi helposti estää kun puristaa akun ulkopussia siten että yläpintaan tulee kaasun takia pullistuma ja siten tarjoaa "neulaa" akun yläpinnan tason suunnassa eli pullistuman kylkeen (jonka takana on kaasua ja sitten pullistuman toinen puoli).

        Litium akkujen pullistuminen on, etenkin älylaitteissa, erittäin yleinen ongelma. Voisi sanoa että systemaattinen suunnitteluvirhe. Kaasunmuodostuminen on kaikille litium akuille ominaista, mutta pyöreät litium-ion akut ovat rakenteeltaan jämäkkiä, eikä niissä ole ulkopussia kuten litium-polymeeriakuissa vaan vankka metallikuori, joten ne kykenevät pitämään kaasut sisällään muotoaan muuttamatta. Litium-polymeeriakkujen ulkopussi pullistuu, ja niiden litteä rakenne aiheuttaa sen että pienehkö määrä kaasua saa aikaan suuren voiman koska pinta-ala on suhteellisen suuri. Pullistuminen on etenkin ongelma älylaitteissa joissa ylimääräistä tilaa on erittäin niukasti. Arviolta nuo akut jotka eheytin kaipasivat pullistuneina noin akun paksuuden kaksinkertaisena.

        Puhelinvalmistajille akkujen pullistuminen on tietenkin vain ilon aihe. Se vanhentaa puhelimia automaattisesti ja lisää työtä korjaamopuolella. Ehkä pulllistuminen onkin yksi syy sille miksi puhelimet on nykyään liimattuja, puhelimen omistaja pääsisi liian halvalla jos voisi itse vaihtaa akun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varovainen ja huolellinen pitää olla, litium akut voivat roihahtaa ja palavat erittäin kuumalla liekillä, kipinöitä suihkien. Kannattaa käyttää sähköä johtamatonta terävää piikkiä, minä dremelöin sellaisen, siitä tuli vähän turhan notkea, seuraavaa kertaa varten etsin jäykempää materiaalia. En kykene keksimään olisiko jokin valmis tuote/väline olemassa. Vaikka neula onkin johtamaton niin akku ehkä saattaa syttyä jos "neula" läpäisee ykdenkin lektrodirullan kerroksen. Mutta sen voi helposti estää kun puristaa akun ulkopussia siten että yläpintaan tulee kaasun takia pullistuma ja siten tarjoaa "neulaa" akun yläpinnan tason suunnassa eli pullistuman kylkeen (jonka takana on kaasua ja sitten pullistuman toinen puoli).

        Litium akkujen pullistuminen on, etenkin älylaitteissa, erittäin yleinen ongelma. Voisi sanoa että systemaattinen suunnitteluvirhe. Kaasunmuodostuminen on kaikille litium akuille ominaista, mutta pyöreät litium-ion akut ovat rakenteeltaan jämäkkiä, eikä niissä ole ulkopussia kuten litium-polymeeriakuissa vaan vankka metallikuori, joten ne kykenevät pitämään kaasut sisällään muotoaan muuttamatta. Litium-polymeeriakkujen ulkopussi pullistuu, ja niiden litteä rakenne aiheuttaa sen että pienehkö määrä kaasua saa aikaan suuren voiman koska pinta-ala on suhteellisen suuri. Pullistuminen on etenkin ongelma älylaitteissa joissa ylimääräistä tilaa on erittäin niukasti. Arviolta nuo akut jotka eheytin kaipasivat pullistuneina noin akun paksuuden kaksinkertaisena.

        Puhelinvalmistajille akkujen pullistuminen on tietenkin vain ilon aihe. Se vanhentaa puhelimia automaattisesti ja lisää työtä korjaamopuolella. Ehkä pulllistuminen onkin yksi syy sille miksi puhelimet on nykyään liimattuja, puhelimen omistaja pääsisi liian halvalla jos voisi itse vaihtaa akun.

        Eikä niitä pidä edes korjata..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikä niitä pidä edes korjata..

        Litium akkuihin liitetään vieläkin monenlaisia pelkoja -85 vuoden tietämiltä, useat perusteettomia. Nyt niistä tiedetään paljon enemmän. Melkein mikä tahansa työ/projekti johon ryhtyy voi olla vaarallinen jos sen tekee varomattomasti tai heikon tietämyksen varasssa. Tässä kaasujen vapautuksessa pitää:

        - varautua pahimpaa eli tehdä homma ulkosalla sopivassa paikassa.
        - puhkaista hyvin peini reikä ulkopussiin käyttämällä johtamatonta "neulaa".
        - olla huolellinen niin ettei puhko/pistä mitään muuta kuin akun ulkopussin.
        - varoa kaasua, sitä ei kannata sisäänhengittää, tai saada silmilleen, tai iholleen.
        - teipata/sulkea reikä riittävän hyvin.

        Ainoa pieni epävarmuustekijä tässä on tässä on reiän sulkemistapa, minusta vaikuttaa että tiukasti istuvan alumiiniteipin pala noin (2 cm x 2 cm) on riittävä sulku.

        Vaihtoehtona sille että laitteesta joutuu luopumaan, tai että juotuu maksamaan noin 100€ huollon (joka antaa vain noin 2 vuotta lisää aikaa per huolto) kaasun vapauttaminen paisuneesta akkupussista ei ole mitenkään huono ratkaisu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Litium akkuihin liitetään vieläkin monenlaisia pelkoja -85 vuoden tietämiltä, useat perusteettomia. Nyt niistä tiedetään paljon enemmän. Melkein mikä tahansa työ/projekti johon ryhtyy voi olla vaarallinen jos sen tekee varomattomasti tai heikon tietämyksen varasssa. Tässä kaasujen vapautuksessa pitää:

        - varautua pahimpaa eli tehdä homma ulkosalla sopivassa paikassa.
        - puhkaista hyvin peini reikä ulkopussiin käyttämällä johtamatonta "neulaa".
        - olla huolellinen niin ettei puhko/pistä mitään muuta kuin akun ulkopussin.
        - varoa kaasua, sitä ei kannata sisäänhengittää, tai saada silmilleen, tai iholleen.
        - teipata/sulkea reikä riittävän hyvin.

        Ainoa pieni epävarmuustekijä tässä on tässä on reiän sulkemistapa, minusta vaikuttaa että tiukasti istuvan alumiiniteipin pala noin (2 cm x 2 cm) on riittävä sulku.

        Vaihtoehtona sille että laitteesta joutuu luopumaan, tai että juotuu maksamaan noin 100€ huollon (joka antaa vain noin 2 vuotta lisää aikaa per huolto) kaasun vapauttaminen paisuneesta akkupussista ei ole mitenkään huono ratkaisu.

        Vain valtuutettu huoltopiste tai kennoitusfirma osaa korjata akun turvallisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vain valtuutettu huoltopiste tai kennoitusfirma osaa korjata akun turvallisesti.

        Oikea osoite on kaatopaikka.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vain valtuutettu huoltopiste tai kennoitusfirma osaa korjata akun turvallisesti.

        Ne eivät osaa korjata akkuja vaan osaavat vaihtaa tilalle uuden, ja osaavat velottaa siitä noin 100 euroa.

        Löysin toisen akunkorjaajan https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=22650 reippaat otteet ja välineet, hän puhkoo ulkopussin matttoveitsellä (kehottaa tekstissä painokkaasti kuitenkin välttämään sähköäjohtavaa työkalua) ja ehjää sitten reiän kuumaliimalla. Kertoo ehjänneensä noin 12 LiPo akkua hyvällä menestyksellä. Tuo sivu on jo 10 vuotta vanha, selkeä video.

        Kuumaliima siis soveltunee, itse käyttäisin "hot" tyyppiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sofia on ilkeä kiusaaja!

      Te, jotka jatkuvasti jaksatte lässyttää kuinka ihana, kiltti, herttainen, empaattinen, hyväsydäminen tuo botoxhirviö on... Niin tässäpä teille taas pi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      213
      1179