Kesän tuulet

Eilen ilmatieteen laitos ennusti saaristomerelle koko päiväksi itätuulta. Lähdettiin Houtskäristä 4m/s lounaistuulella kohti Paraista. Ensin pari tuntia spinnulla. Sitten tuuli kuoli, ajettiin puoli tuntia moottorilla. Nousi 5m/s pohjoistuuli, purjehdittiin puoli tuntia, kunnes tuli tyyni. Ajettiin moottorilla puoli tuntia, nousi 6m/s etelätuuli, jota jatkui kotiin.

Ei mennyt ihan nappiin, ilmatieteen laitos, kuten ei monena aikaisempanakaan kertana tänä kesänä. Windguru onnistui taas paljon paremmin.

15

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kesän tuulet ovat olleet heikkoja ja oudoista suunnista. Tasaisesta lounaistuulesta ei ole tietoakaan.
      Ehkä siksi maatuulen merkitys kasvaa.

      • Anonyymi

        Maatuultahan meillä ei ole kuin joskus lokakuussa - silloinkin heikkona - mutta merituuli tulee toki osata arvioida itse, kun sitä ei tavata sääpovauksissa huomioida.


    • Anonyymi

      On se hyvä että nykyään noita sääpalveluja on niin monta että suuremmalla todennäköisyydellä joku niistä osuu oikeaan. Norjalaiset arvasivat eilen kohtuuhyvin Nauvon eteläpuolen.

    • Anonyymi

      Onko windguru fiksumpi kuin windy? Mikä on oleellinen ero?

      • Anonyymi

        Windy tarjoaa ilmaiseksi useamman säämallin ennusteet. Wingurun Pro-versiossa se maksaa 20 egee vuodessa, mutta vielä laajempana valikoimana. Vakiossa on vain GFS ja 100x100 km hilalla. Muutoin samaa tavaraa vähän erilaisella esitystavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Windy tarjoaa ilmaiseksi useamman säämallin ennusteet. Wingurun Pro-versiossa se maksaa 20 egee vuodessa, mutta vielä laajempana valikoimana. Vakiossa on vain GFS ja 100x100 km hilalla. Muutoin samaa tavaraa vähän erilaisella esitystavalla.

        Kiitos vastauksesta. Selvensi. Olen itse käytänyt Windyä jonkun verran.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Selvensi. Olen itse käytänyt Windyä jonkun verran.

        Windyn animaatio on aivan loistava, ja siksi sitä on mukava katsella. Windgurun 2 d värikuva (tuuli eri korkeuksilla) kertoo purjehtijalle olennaisen tiedon, tuuleeko vaiko eikö. Jos valkoinen alue yltää merenpinnalle asti, tuuli on auttamattomasti heikkoa, mutta jos punainen laskeutuu alas asti, tuulta kyllä riittää, ja sen suunnastakin saa hyvän arvion. Ennustetarkkuus ei valitettavasti ulotu kuin parin päivän päähän korkeintaan.


    • Anonyymi

      Aika vaikean tuntuista. Vedettiin samanlainen pätkä koneella, tasaista 6,8 knts koko matka ja autopilotti ohjasi. En edes kiinnittänyt huomiota mistä tuuli tuli. Aurinkoa ja lämpöä oli luvatusti.

    • Anonyymi

      80-luvulla kuunneltiin radion säätiedotus aamusella ja paineltiin menemään. Aina löytyi sopivat kelit oli yö tai päivä. Ihmeinisijöitä nykyään liikkeellä kun mikään ei kelpaa vaikka tietoa saa enemmän kuin ikinä olisi voinut 40 vuotta takaperin kuvitellakaan.
      Pysykää kotona jos noin pelottaa!

      • Tieto lisää tuskaa.


      • Anonyymi

        Tähän voisi todeta vaikka näin: O tempora, o mores.
        Bootmann


      • Anonyymi

        Kekkosen aikana oli moni asia paremmin. Ei yleensä koskaan kuunneltu säätietoja, pantiin vaan menemään. Kukaan ei valittanut.

        Moni on ratkaissut tuon syynäämällä kaikelaisia ulkolaisia säähavaintoja ja ajelemalla koneella. Kaikki viihtyy kyydissä ja takuumaileja tulee tasaisesti. Volvot ja Yanmarit ovat voittajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kekkosen aikana oli moni asia paremmin. Ei yleensä koskaan kuunneltu säätietoja, pantiin vaan menemään. Kukaan ei valittanut.

        Moni on ratkaissut tuon syynäämällä kaikelaisia ulkolaisia säähavaintoja ja ajelemalla koneella. Kaikki viihtyy kyydissä ja takuumaileja tulee tasaisesti. Volvot ja Yanmarit ovat voittajia.

        Ennen vanhaan oli Ruissalon ja Hirvensalon rannat täynnä veneitä maanantaiaamuna,, kun tuuli ei riittänytkään Tepsin tai ASS:n poijuun sti.


    • Anonyymi

      Ilmatieteenlaitos on itse tunnustanut, että esim. Helsingin sään oikein ennustaminen on heille usein jokseenkin mahdotonta.

      • Anonyymi

        Sehän on vain ennuste.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe