Kertokaa ADD -lääkityksen tehokkuudesta aikuisilla?

Anonyymi

Hei, Olen 36 -vuotias mies ja minulla on vahva epäilys siitä, että itselläni olisi ADD. Olen käynyt työterveyslääkärin vastaanotolla ja asia on saatu laitettua niin sanotusti alulle. Testattavaksi menen sitten kun joskus pääsen. Sinne pääseminen ei käsittääkseni ole ihan läpihuutojuttu jos pystyy olemaan työelämässä ja muutenkin asiat ovat (ainakin ulkoisesti) kunnossa.

Varsinainen kysymykseni koskeekin sitä, että onko täällä ihmisiä, jotka ovat läpikäyneet tuon testauksen? Millainen se oli ja kuinka sujuvasti kaikki meni? Itse menen testeihin julkisen terveydenhuollon kautta ja minun on annettu ymmärtää, ettei siellä puolella kaikki välttämättä suju ihan tuosta vain.

Toinen ja varsinainen kysymykseni liittyy lääkkeisiin. MIten paljon ADD -lääkitys on muuttanut elämää? Itsellä ainakin on aina ollut todella paljon vaikeuksia suuntien hahmottamisessa, luetun tekstin muistamisessa ja mieleenpalauttamisessa sekä muutenkin oppimisessa ja asioiden hahmottamisessa. Myös sellainen jatkuva haaveilu ja asioiden unohtelu on oikeastaan jatkuvaa. Helpottuvatko nämä oireet lääkityksen myötä ja kuinka paljon? Olen kiinnostunut kuulemaan kaikenlaisista kokemuksista, jotka liittyvät ylipäätään siihen miten elämä on muuttunut lääkityksen aloittamisen jälkeen AD(H)D oireisilla.

Kiitos kaikille, jotka jaksaa vastata ja hyvää kesää..:)

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moi,

      Itse olen juuri käynyt tämän tutkimuksen läpi, oireet on aikalailla juurikin samaa kuin sinulla. Minä hakeuduin työterveyshuollon kautta, asia pantiin siellä jo tavallaan "alulle" kun kävin muutamat psykiatrin käynnit läpi. Sieltä sitten yliopistolliseen sairaalaan lähete. Aikaa sai odotella reilu puolivuotta kyllä, mutta tutkimusten alkaessa homma eteni aika verkkaisesti muutamalla käynnillä. Minulla oli muutamia psykologi käyntejä, missä tehtiin varsinaisia testejä ja sitten lääkärikäyntejä missä asiaa käytiin läpi juttelemalla. Tutkimusta edisti tietysti se että oli työterveyden kautta jo hyvin saatu tietoa etukäteen. Sekin on sitten henkilökohtaista, että tarviiko esim. toimintaterapiaa sun muuta arjen hallintaan, mikä varmastikin pidentää käyntejä, minun kohdalla katsottiin ettei tarvitse.

      Sain reseptin metyylifenidaattiin, päätin kuitenkin etten halua sitä nyt ensisijaisesti vielä kokeilla. Pohjalla vaikeaa unettomuutta ja korkeaa lepopulssia valmiiksi. Olen myös aika herkkä stimulanteille, esim. kahvi jo laittaa värisemään aika hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe